Takaveto Turbo galantista taas....

J

Juuperi

Guest
Nonnii nyt on -83 tjurbo gallu taas liikenteessä ;Dja ahdinkin tuottaa kilon paineen joten nyt kysymys kuuluukin, että miten lisää soppaa ettei käy hassusti ???
Onko kenelläkään kokemuksia lisärikastin hommeleista...
Aiemmin oli jo puhetta siitä ruiskun huijaamisesta....vastuksen laittamisesta anturin johtoon....
Niin ja riittääkö orggis pumppu tuottamaan tarpeellisen määrän polttoainetta vai vaihdetaanko esim turbo saabin pumppu tilalle....
Välijäähy on asennettu ja dumppi... Pakoputki vielä vaiheessa....
Siinähän sitä taas olikin....
 
Onko tuo "dumppi" kierrättävää mallia eikä ulos päästävää. Tuossa ruiskussa suuttimet ovat kaasuläpän yläpuolella, eli dumppi ruuttaa bensa-ilmaseokset suoraan konetilaan, kun kaasu lyödään kiinni. En sitten tiedä miten konkreettinen riski tämä on, mutta tästä olen nähnyt varoiteltavan.

Käykö se vehje sitten laihalla kun lisää soppaa kaipaat? Missä vaiheessa alkaa mennä laihalle? Yksi keino olisi vaihtaa bensanpaineensäädin säädettävään malliin. Tällöin voi tietyn ahtopaineen jälkeen alkaa nostamaan bensanpainetta ja siten saa lisää soppaa koneeseen. Tällöin bensapumpun on syytä olla tarpeeksi tehokas, että se jaksaa nostaa paineet korkeammalle. Hommassa on hieman mekaanisia ongelmia, koska alkuperäinen painesäädin on ruiskun kyljessä. Olen nähnyt ratkaisun, jossa säädin oli lokasuojassa kiinni ja ruiskurungolta oli tehty sopivin liitoksin letku säätimelle.

Muita mahdollisia huijauskohteita ovat esimerkiksi imuilman lämpötila-anturi ilmamäärämittarin yhteydessä tai jäähdytysnesteen lämpöanturi imusarjassa. Lisäämällä vastusta sarjaan saa rikkaamman seoksen. Ongelma on vaan siinä, että kone käy sitten aina liian rikkaalla, jos ei viritä jotain painekytkimellä ohjattavaa systeemiä.

Kaikenkaikkiaan olen sitä mieltä, että jos kolvi pysyy kädessä kannattaa harkita jotain Megasquirtin tapaista ecua ja unohtaa se vakiopurkki.
 
Dumppi on ulospäästävää mallia..
seokset tuntuisi menevän laihalle vedon loppuvaiheessa eli kun ahto nousee lähelle kiloa...
bensapaineensäädin (säädettävä)löytyy hyllystä kyllä...
bensapumpusta vielä, että onko ehdotuksia mistä autosta moinen kannattaisi realisoida, eräs hemmo mainitsi, juurikin saabin pumpun koska on kuulemma tehokas.... tiedä sitä sitten
 
Mun ex-Coltin bensapumpussa ei teho riittänyt kun bensanpainetta ja ahtopainetta oli nostettu. Hain romuttamolta jonkun ruiskukinnerin bensapumpun ja kun en jaksanut mönkiä auton alle niin asensin pumpun konehuoneeseen ja kytkin sen sarjaan alkuperäisen pumpun kanssa. Yhdistelmä toimi erinomaisen hyvin ja tuottoa riitti vaikka paineet nosti kokeilumielessä 8 bariin.
 
90 luvun turbo 900 tai 9000 saabin pumppu on varsin tehokas. Oulun tekussa mm. mitattiin 900 turbo saabille 260 hepoa ja soosi riitti pumpulla! eli siinä on hyvä pumppu.
 
Juuperi sanoi
Eli pumpun ei tarvitse olla välttämättä turboautosta.... ???

No jos pumppuja kytkee kaksi peräkkäin (sarjaan) niin luulisin että mikä tahansa (toimiva) ruiskun pumppu käy tuohon.
 
johannes sanoi
90 luvun turbo 900 tai 9000 saabin pumppu on varsin tehokas. Oulun tekussa mm. mitattiin 900 turbo saabille 260 hepoa ja soosi riitti pumpulla! eli siinä on hyvä pumppu.

Olisikohan ollut niin että Saabin K-jetronic ruiskussa käytetään korkeampaa painetta kuin elektronisissa ruiskuissa joten pumppukin on järeämpi.
 
eli ei muuta kuin mettästää pumppua ja sitten dynamoon ja lämää kunnes karu totuus palauttaa taas maan pinnalle ;D
nii juu ja putkisto pitää väsätä ennen sitä...
ja vielä sen verran, että onko kellään tietoo millaset suuttimet kyseisessä galantissa on eli montako cc:tä?
 
Suuttimien kapasiteetti on jossain määrin arvoitus, eli Mitsu on vaihdellut sitä vuosimallista toiseen. Yllättävän paljon niistä saa kyllä menemään läpi päätellen maailmalla olevista autoista, joissa on vielä kaksipisteruisku. Käsittääkseni maksimi duty-cycle on aika pieni vakioboksilla, joten sitä nostamalla ja painetta kasvattamalla päästään ainakin 250 hevosvoiman tasolle. Moni muu asia alkaa kyllä jarruttamaan vastaan tässä vaiheessa ja nelipisteruiskun imusarja sopivilla suuttimilla alkaa olla järkevä valinta.

Pistä sitten kuvaa dynolapusta, kiinnostaa kovasti oman projektini kannalta.

Täältä voit vilkaista mielenkiintoisia 4G63 koneella kalustettuja konehuoneita. Mukana myös omani, johon härskisti lainasin viime miitissä otettua kuvaa. Yllättävän moni on kääntänyt ruiskurunkoa 90 astetta lyhyempien putkitusten vuoksi vaikka sen on sanottu sotkevan sylinterien jakaumaa pahemman kerran.

http://www.lancerregister.com/showthread.php?s=2daa301f10e05548e1e4330a61b6fcd7&threadid=33193
 
Tosta dutycyclestä, että eikai sitä voi pidentää muuten kuin vaihtamalla boxia tai jollai chipillä....? tai kenties modaamalla jos osaa (ite en ainakaa) :D

Onko uudemmassa turbogalantissa(etuveto) jo nelipisteruisku ja käykö siitä esim imusarja vanhempaan ja sen myötä ruisku ja boxi....
 
Duty-cycleä voi pidentää toisella boksilla, chipillä tai huijaamalla jotain anturia. Nelipisteruiskun imusarja löytyy jostain 90-luvun vaihteen Huyndaista, mutta siinäkin pitää siirtää kaasuläppäkotelo toiseen päähän (alumiinihitsausta) ja hankkia jostain isommat suuttimet. Valmista sopivaa ruiskusarjaa ei siis ole, ohjelmoitava boksi on välttämätön joka tapauksessa.

Jos siis oikeasti harkitsee joskus nelipisteruiskun sarjaa, niin ohjelmoitava ruiskuboksi kannattaa hommata jo nyt. Sillähän voi toki käyttää myös alkuperäistä ruiskua ja katsoa mitä siitä saa irti.

Chippiä et sitten saa mistään. Lanceriin löytyy jonkun verran chipattuja ecuja brittilästä suolaiseen hintaan, mutta onko se siten täysin yhteensopiva Galantin kanssa? Taitaa olla eri liittimilläkin.
 
miksei E33 gallun imusarjaa voi käyttää? Siinähän on nelipiste ruisku ja G63 -8valve kansi..... toki se kaasuläppä pitää siinäkin vaihtaa toiseen päähän, mutta löytyy varmasti helpommin kuin huihain imusarja....

tai mites G64 (Sapporon) imusarja?
 
En tiedä tarkemmin. Voi olla hyvin, että Sonatan ja Galantin imusarjat ovat ihan samanlaiset. Tiedän vaan, että Sonatasta noita on maailmalla otettu, ehkä niitä on ollut enemmän siellä kuin Suomessa?

H64 sarjasta en myöskään tiedä mitään voi olla, että sekin sopii. Hitsaushommiin joutunee joka tapauksessa, koska kaikki nelipisteruiskut ovat olleet etuvetoisissa, joissa kone on poikittain ja kaasuläppäkotelo niin, että putki pitäisi vetää matkustamon kautta kun koneen laittaa pitkittäin :)
 
Taidan tyytyä tuohon anturin huijaamiseen ainakin tällä hetkellä :p
Ja taasen uusi kysimus:
Eli kun kiihdytän reippaammin niin ahdot nousee kyllä kiloon mutta ei tule sellaista potkua missään vaiheessa eli gallu kiihtyy kuin kuminauhalla vetäis.....
mahtaisiko johtua esim tuosta välijäähdyttimestä mikä on kotoisin TD galantista eli ahdistaisiko se sen verran että ei tule sitä turbon potkua
 
Jaa-a. Kyllä mulla ainakin Lanceri potkii ihan kivasti kun painetta on vajaa kilo. Tosin käyntiongelmien vuoksi kunnon kuvaa asiasta ei ole.

Milläs kierroksilla ahto on tapissa, jos painat kaasun pohjaan vaikkapa 2000 rpm kolmosella? Entä mitkä ovat välijäähdyttimen kennon mitat? Mulla on Transit TD:stä välijäähdytin, eikä se ainakaan vielä ole osoittanut pahoja ahdistamisen merkkejä. Yksi hyvä keino voisi olla mitata ahtopaine välijäähdyttimen kummaltakin puolelta. Mitään tolkutonta tiputusta ei saisi olla. Olikos siinä nyt vakio TC06 turbo?

Mitenkäs sytytyksen säädöt? Sitä joutunee vakiosta myöhästämään jonkun verran kilon paineilla. Jakajassa voi pyörittää epäkeskoja jousien tappeja, joten käyrää voi säätää jonkun verran ja tietysti enemmän vaihtamalla jousia. Yksi lähtökohta 1.2 bar paineille on seuraava (ali/ylipainesäätimen letku irti):

800 rpm 8 astetta
1500 rpm 17 astetta
2500 rpm 24 astetta
3500 rpm 28 astetta
4500 rpm 32 astetta
5500 rpm 36 astetta
6000 rpm 37 astetta (ennakko maksimissa)

Tuo on kuulemma aika konservatiivinen käyrä, eli isommilla kierroksilla kärsisi nostaa aikaisemmin ennakot tappiin, mutta en uskalla kyllä ottaa kantaa siihen ennen kuin oma autoni pelaa kunnolla. Ylipaineella säätimen pitää myöhästää noin 15 astetta.
 
ahdot nousee tappiin kolmosella noin 3500rpm,
tota kennoo en oo mitanna mutta eihän se suurensuuri ole olisko joku 400x300mm mutta tulin siihen tulokseen tänää, että ei se väläristä johdu, otin nimittäin sen pois ja korvasin pelkällä putkella.... jep vakio TCO6...
Jaa joutuu myöhästämään sytkää ??? Eikai se rötääminen yläkierroksilla sitten johtuis siitä....
mutta silti tasaisella kaasun painamisella sitä rötäämistä ei välttämättä tule, mutta nilkka suoraks sekunnissa painalluksella näin käy....
vitja kun tää olis helppoo ja kaikki toimis aina ekalla yrittämällä, no jossei tästä nyt tuu selkoo niin saa tuo PV-Tuningin äijä kattoo kaikki kohalleen dynossa...
 
Tsekkaapas ketju "turbomitsu nykii". Kuulostaako lainkaan tutulta? Ei meinaa minullakaan nuo ongelmat ratketa vaikka mikä olisi. Ihmeellistä röpellystä/pätkimistä.
 
;D Nonnii nyt on gallu käyny rullilla ja rötääminen poistunut (meni rikkaalle ja kynttilät sammu), tehojakin oli 228hv ja 316 Nm vääntöö 4400 kierroksella ja kilon ahdoilla kokeiltiin 1,3 kilon ahdoillakin mutta ei juuri tehot enää muuttunut... Dynolappukin löytyy, mutta onpi tuo skannauksen koko sitä luokkaa ettei mahdu tuohon 300kb raameihin ja kovin pienenä siitä ei saa mitn selvää...
 
milläs te sitten saitte sen rötäämisen pois ja seoksen kohdalleen? säätämällä mitä?

aika kohtuullinen vääntö muuten....

milläs osilla/muutoksilla tuo teho ja vääntö nyt sitten saavutettiin?
 
Eli ilmeni että ahdon noustessa kiloon ei alkuperäinen bensapaineen säädin kyennyt enää säätämään painetta... joten irroitettiin säätimestä lähtevä letku ja tukittiin se.(eli se mikä menee säätimen alapuolelta ruiskun runkoon n. 3cm pitkä)
Sytkää käännettiin hieman myöhemmälle n. 3 astetta, välijäähdytin, ahdot kiloon ja tosiaan ahdin oli se oma "hybridi" tco5 pako ja tco6 ahtopuoli :D
Bensanpainetta taas jouduttiin nostamaan noin 0,5 kiloo kun rupes nakuttaa täyskaasulla...(malpassin säädin) vanha jätettiin paikalleen...
Takapyöräteho oli muuten 140KW
 
Hieno juttu!

Voi olla että mulla on sama ongelma sen bensanpaineen säätimen kanssa. Jää kyllä ensi kevääseen sen tarkempi tutkiminen, kun en ajatellut ajella talvella. Pitää vielä kokeilla nostaa painetta siinä säätimen letkussa pumpulla ja katsoa nouseeko bensanpaine lineaarisesti tämän paineen (lue: ahtopaine) kanssa.

Varsin kivat tehot irtosi tuollakin turbolla, toivottavasti itse pääsen samaan luokkaan... Yli kilo ahtoa TC06:n kompuralla on melko turhaa tuossa koneessa. Maailmallakin on ollut sama juttu, eli tehot eivät enää juurikaan nouse. Mutta kyllähän tuollakin teholla jo ehtii :)
 
Vielä pari kysymystä: millainen pakoputkisto autossa on? Teitkö uuden downpipen turbolta vai käytitkö sitä alkuperäistä? Entä ilmanputsari, onko mitään muutoksia? Onko kone sisuskaluiltaan vakio?
 
Joo unohtui mainita että putkistokin meni uusiksi eli downpipe muuttui 3" ja ylettyy pelkääjän alle josta 2,5" loppuun asti ja yhdellä normi vaimentimella joka myös 2,5".... :-*

Ilmanputsariin en koskenut on sen verran epäillyttävän näköinen murkula, että toimikoon noin ;D
 
Pystyisitkö katsomaan moottorinohjausboksin numeroa? Se olisi mielenkiintoinen tieto siksi, että englantilaisväitteiden mukaan ainakin Lancer Turbossa on fuel cut yhden barin paineella eli boksi viheltää pelin poikki jos paineet nousevat yhden barin. Samaa olen kuullut Starioneista. Yritän selvitellä onko tässä joku selvä kuvio, esimerkiksi tietty vuosimalli/boksin numero missä vaiheessa asia on muuttunut.

Sinun tapauksessasi ilmeisesti mitään fuel cuttia ei tullut, jos kerran 1.3 barillakin oli kokeiltu?
 
Nostetaanpa vanha aihe taas esiin.

Eli tilasin Lautamäki Motorsportista säädettävän bensanpaineensäätimen ruiskuturbolle ja kuvittelin sen olevan kaksitoimisesti säädettävä eli peruspaine ja jyrkkyys kuinka paljon painetta nostetaan ahtopaineen mukana.

Sain kuitenkin FSE "Power boost valve" nimisen tuotteen jossa on tasan yksi säätö, peruspaine. Yritin ymmärtää vehkeen dokumentaatiosta että se nostaisi painetta 1.7 psi per 1 psi ahtopainetta. Tekeekös tällä nyt yhtään mitään vai palautanko koko vehkeen? Jos epäilen että kone käy liian rikkaalla ahto päällä niin tämähän vain pahentaa tilannetta nostamalla painetta enemmän kuin 1:1 ahtopaineen myötä...

Onko joku pelannut tälläisten kanssa ja tietää millä nimikkeellä saan haluamani ja mistä? Vai eikö sellaisia ole olemassakaan? Vai sainko eri tavaran mitä tilasin?
 
No mulla on myös yksitoiminen säädin ja toimii moitteettomasti, ei vedä rikkaalle eikä laihalle, se dynon ukko sano että normaalisti tarttis kaksi vai kolmitoimisen säätimen turboautoon mutta asennuksen ja testin jälkeen oli toista mieltä (ainakin ton mun -83 gallun kanssa) ja oli seokset justiinsa kierroksista välittämättä, mutta kokeile ja jos ei tunnu pelaavan ni sitte toisenlainen tilalle ;D
 
Hmm, eli varmistetaan nyt vielä, että ymmärsin oikein...

- Jätitte alkuperäisen säätimen, mutta irroititte paineletkun. Tällöin säätimen pitäisi aina antaa peruspaine eli noin 2.5 bar ulkoilmaan verrattuna riippumatta ahtopaineesta. Paine-ero suuttimen yli pienenee ahtopaineen kasvaessa kun säätö ei ole käytössä.

- Laitoitte paluuputkeen lisäksi toisen säädettävän säätimen, jolla nostitte bensanpainetta noin 0.5 bar alkuperäisestä eli ilman ahtopainetta kokonaispaine olisi suuttimien yli olisi 3.0 bar ja 1 bar ahtopaineella suuttimien yli 2.0 bar. Tämäkään säädin ei saa mitään ohjausta ahtopaineesta, joten bensaletkussa oleva paine on ulkoilmaan nähden koko ajan vakio.

Alkuperäinen säädinhän pyrkii pitämään tuon 2.5 bar suuttimien yli koko ajan ahtopaineesta riippumatta. Eli 1 bar ahtoa ja paine bensaletkun ja ulkoilman välillä on 3.5 bar, mutta suuttimien yli edelleen 2.5 bar.

Menikö oikein? ::)
 
;D Aivan pihalla tai sitten en lukenut ajatuksella mutta kuitenkin alkuperäinen paineensäädin laski rikkaalle siinä vaiheessa kun ahto nousi kiloon eli jousi siellä sisällä tai mikä lie meni aivan pohjaan....
Joten otimme alkuperäisestä sen ohjausletkun irti ja se tukittiin, tämän jälkeen asennettiin se yksitoiminen paineensäädin paluuletkuun ja säädettiin sillä paine halutuksi eli normi ahdoilla 2,5 ja kilon ahdoilla 3,0...
En oikein tajunnu tota sun teknistä selitystä mutta ei se varmaan väärinkään oo ;D
Ja sen verran vielä että kun sen ohjausletkun irroituksen jälkeen kokeiltiin kilon ahdoilla, pysyi seokset just niinkuin pitääkin mutta korkeammilla kierroksilla rupes nakuttaa ja sen takia asennettiin paineensäädin jotta saatiin nakutus pois...
Ostin myös oktaanibuusteria mutta en kerenny kokeilee oikeen kun tankki rupes fuskaa sen verran rajusti että joutui laittaa gallun teloile...harmi... :p
niin ja nykyinen säädin ei myöskään saa mitään ohjausta...
 
mieletön idea mutta

mahtaakohan ees onnistua
nimittäin asentaa tuommonen 4G63B-T
takavetoseen galanttiin?? ;D
vaikka geleste saattas olla paljo hauskempi tolla koneella, :D
 
Re: mieletön idea mutta

KUUPPA_VAAN sanoi
mahtaakohan ees onnistua
nimittäin asentaa tuommonen 4G63B-T
takavetoseen galanttiin??  ;D
vaikka geleste saattas olla paljo hauskempi tolla koneella, :D

takapotku Galanttia on alkuperäisen tbo laitoksena...
joten eikähän sen asennus onnistu...
ja celesteäkin saa turbottaa ;) kunhan vain löytää soppelit paperit ;)
 
Onko kukaan vielä muuttanut tuota 8v-->16v kantta+loppuhiluja?
Kai tuossa Galantissakin riittää se maaginen +20% vaihtamaan "vr-4:sen kansi"
Tarvitsee kai vaihtaa myös männät ja kampiakseli...... eli ns. alkuperäistä jäisi vain "lohko" ??
Saisi ainakin tehopotenttiaalia riittävästi :-*
vai olenko ihan "hakuteillä"??
 
No niin nyt on noin 12h ollut onnellinen Galantin omistaja myös -83 2,0 tbo. Ajaessani sen kotiin huomasin muutamia asioita joita kysynkin teiltä?
-Bensan kulutus järkyttävää 50€/350km
-Nykii/pätkii pintakaasulla ja kun lyö kaasun pohjaan (epäilen tulpanjohtoja)
Muita vikoja ei muistaakseni sitten olekkaan :D Hiton hyvä auto on ajaa.... odotin vähän erilaista tuntumaa, mutta yllätyin positiivisesti 8)
 
Ostin "huoltopaketin" siinä toivossa että "pätkiminen" loppuisi ja bensankulutuskin ::)
öljyt+suodatin,tulpat+johdot,pyörijä+kansi.... 8)
 
Onnittelut. Radalle sitten elokuussa toiseen ratapäivään? :)

Pätkiminen voi johtua uskomattoman monesta asiasta. Kyseessä on monimutkainen järjestelmä ja kun se on yli 20 vuotta vanha voi yksi jos toinenkin asia olla rempallaan. Mulla alkaa olla jonkun verran ymmärrystä systeemin sielunelämästä, mutta ihan tuollaista vikaa ei ole tullut vastaan. Laita nyt ensin nuo perusjutut kuntoon eli esim. uusi bensansuodatin, uudet tulpat, johdot, pyörijä ja virranjakajan kansi niin ihmetellään sitten jos ei tokene.

Bensaa palaa Lancerin korissa siististi ajaen alkaen 10 litraa satasella, mutta ei tuolla voi ajaa siististi, joten 12-15 lienee normaalimpi kulutus :)
 
Takaisin
Ylös Bottom