Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Artsi80

New Member
Liittynyt
4 Heinäkuu 2008
Sijainti
Espoo
Moi. Luinkin aika paljon keskusteluja vinkunasta, joka muuttuu kierrosnopeuksien mukaan. Itselläni on nyt vähän sama ongelma.. Vaihdoin tosiaan uuden soittimen ja ääntä pitää. Vedin sen jälkeen akusta molemmat piuhat, virran ja maan, suoraan soittimelle(siis kun vakioliittimiä autossa ei ole). Soittimen ollessa siinä kädessä, homma ok, mutta kun se koskettaa soittimen kehystä joka tietenkin koskettaa auton runkoa, niin ääni tulee jälleen. Ääni on tosin hieman vaisumpi, kun vedin piuhat niin, mutta ei kuitenkaan poissa. Toivottavasti teistä joku vaivaituisi vastaamaan ja vähän jeesaamaan kaveria hädässä. P.S. Yritin tiedustella asiaa autosähköliikkeestä, mutta tuumasivat että minulla voisi olla huono maakosketus, mutta tänään vedin johdot suoraan akusta ja apua ei ollut... :-\
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

miten uusi on uusi, voisiko olla soittimessa vikaa? Jos maadoituksessa olisi vika, silloin äänen pitäisi loppua kun soittimen runko koskee auton metalliosaa...
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Muutaman kuukauden vanha Blaupunkt n.189€, ja vinkunut tietysti alusta alkaen. Eli kaupungilla ajaessa ei paljon viitti radiota päällä pitää. Oon siitä asti yrittäny pikkuhiljaa tiedustella mahdollista toimenpidettä. Eli en usko että soittimessa vois olla vikaa..
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Olisko mahdollisuutta koittaa toisella radiolla?
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Tarkasta se maadotus joka tulee soittimen kehykselle, tai poista se kokonaan. Jostain se ottaa kosketuksen maihin.
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Ota soittimen maadoitus samasta pisteestä mistä akkukin on maadoitettu..
Vetäse soittimen asennuskehyksen ympäri miesteippiä..
Vinkuuko sitten kun otat antennijohdon irti?
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Ei ole valitettavasti nyt juuri mahdollisuutta kokeilla toisella radiolla..
Voi olla vähän tyhmä kysymys mutta tuleeko soittimen kehyksellekin ns. erillinen maadoitus.. Olen vähän amatööri näissä.
Mutta kun jos se kehys osuu runkoon kuitenkin, niin eikö se ole sitten jo maissa?
Sitä oon miettinytkin että miten saan kehyksen pois maista..
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Artsi80 sanoi
Ei ole valitettavasti nyt juuri mahdollisuutta kokeilla toisella radiolla..
Voi olla vähän tyhmä kysymys mutta tuleeko soittimen kehyksellekin ns. erillinen maadoitus.. Olen vähän amatööri näissä.
Mutta kun jos se kehys osuu runkoon kuitenkin, niin eikö se ole sitten jo maissa?
Sitä oon miettinytkin että miten saan kehyksen pois maista..

En tiedä miten Galantissa kehys maadoittuu runkoon, mutta tosiaan vaikka teippiä väliin jos ei muuta keksi. Tai sitten jos kehys on niin tiukasti metalli metallia vasten, niin kokeile tehdä lisämaadoituspiuha siihen kehykseen ja siihen kappaleeseen joka kehystä maadottaa.
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Antennijohton irrottamista en ole kokeillut, mutta hassulta(mutta kai sitten jotain sellasta koitan viritellä)eristää sitä kehystä auton rungosta teipillä tms. ..ja onhan noi kehykset, ainakin toi, aika tiukka kuitenkin siihen väliin.
Mutta voisko soittimesta tosiaan olla voinut mennä ts. kärähtää joku, kun sitä oon koittanut kuntoon saada? Ja ihan joka kerta en oo kyllä akun kenkiä irti ottanut.. ..kun se kuitenkin toimii hyvin ilman kehyskosketusta..
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Olen nyt kokeillut soittimen eristämistä rungostakin, mutta vinkuna silti jatkuu vähäisenä. Tarvitsee kai käydä hakemassa uusi soitin, jos se on sitten siitä kiinni. Sattuuko jollain olemaan vinkkejä millaisen soittimen kannattaa ostaa(järkevässä hintaluokassa oleva) sekä jos ajattelisi hattuhyllylle vähän parempia kaiuttimia, kun siellähän on ne alkuperäiset. Saako niihin orrkis reikiin jotkut hyvät vai pitääkö niitä laajentaa vaikka 6*9:eille. ..ja vaatiiko ne välttämättä erillistä vahvistinta..ja jos vaatii, niin kannattaisko sinne laittaa subbari? Kyllä mulla oli joskus hondassa Infinityn 6*9 ja samamerkkinen 12" takaluukussa..ja kivasti se soi silloin. En vaan haluisi viedä takaluulusta tilaa.. Saako subbarin siihen hattuhyllyn yhteen reikään mikä on niiden kaiuttimien välissä..miten se mahtaa soida?
Haluisin vaan jonkun vinkin miten saisin musiikin kivasti autossa soimaan. Ja jos mallista on hyötyä niin se on se Galant V6 2.5 sedan.
Entä onkohan jossain tarjolla asennusapua ja minkäköhänlaiseen hintaan.

Kiitos jo paljon apuansa tarjonneille.. :)
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Ite en tod laittais mitään kuusysejä sinne taakse vaan hyvälaatuiset 6.5" koaksiaalit. Se subbarin reikä on kai 8" ja joutuisi nirhaamaan sitä hyllyä. En usko että se subi siinä hyllyllä kovin kaksisesti potkii. Tiedä sitten. Itse satsaisin etupäähän, eli sinne 6.5" erillissarja, ja oveen vähän hiljennystä. Ja sitten ehkä se vahvistinohjaus.

Asennusapuun vaikuttaa se missä päin asut. ;D
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Artsi80 sanoi
Haluisin vaan jonkun vinkin miten saisin musiikin kivasti autossa soimaan. Ja jos mallista on hyötyä niin se on se Galant V6 2.5 sedan.
Entä onkohan jossain tarjolla asennusapua ja minkäköhänlaiseen hintaan.
Kyllä tuon saa ihan budjettiluokan ratkaisulla soimaan hienosti. Itse hommasin aikoinaan ex-Galantiini seuraavanlaisen setin:
Ground Zero vahvistimet, GRRA 2200x ja GZRA 4100x, toinen subbarille ja toinen muille.
Subbari Hammer 12"
Erillissarja eteen ja koaksaalit hattuhyllylle, Soundline SLC265 + SL165
Lisäksi virtakitti +RCA + piuhat

Kaluston hinnaksi jäi reilusti alle tonni ja kabiiniin tulevat kaiuttimet saa asennettua orggispaikoille sekä mahtuvat myös alkuperäisten suojien alle, jos haluaa pitää sisustan alkuperäisen näköisenä. Kotelot tein itse takakulmiin, joka tietysti säästää aika lailla kustannuksissa. Ja yksi erittäin paljon vaikuttava asia on äänieristys. Vaikka autossa olisi miten hyvät vehkeet kiinni, mutta äänieristystä ei tehdä, niin tulos ei varmasti miellytä korvaa resonoinnin takia. Samalla saat myös rengasmelunkin häviämään... :peukku

Tuolla on pari kuvaa ex-Galluni koteloista, kontista ja äänieristyksistä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=10123.msg78855#msg78855
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Kiitos todella paljon vastauksista ja vinkeistä!!
Todella hyvännäköiset ne subbarikotelot! ..kateeksi käy.. ;) Viime vuonna Espooseen kerrostaloon muuttaneena minulla ei ole vaan hyvää mahdollisuutta rakennella juurikaan, harmi. Ehkä nyt alkuun joudun tyytymään pelkkiin koaksiaalikaiuttimien vaihtoon. Mutta jos todella tältä alueelta löytyy apua tai kiinnostusta vähän laajempaan "operatioon", niin mielelläni odotan vastauksia ja ehdotuksia.
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Artsi80 sanoi
Kiitos todella paljon vastauksista ja vinkeistä!!
Todella hyvännäköiset ne subbarikotelot! ..kateeksi käy.. ;) Viime vuonna Espooseen kerrostaloon muuttaneena minulla ei ole vaan hyvää mahdollisuutta rakennella juurikaan, harmi. Ehkä nyt alkuun joudun tyytymään pelkkiin koaksiaalikaiuttimien vaihtoon. Mutta jos todella tältä alueelta löytyy apua tai kiinnostusta vähän laajempaan "operatioon", niin mielelläni odotan vastauksia ja ehdotuksia.

:eek:fftopic Anteeksi offtopic, mutta pakko heittää tähän perään että Espoossa asuvia mitsuilijoita olis aina kiva tavata ;) :peukku
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Erillissarja eteen ja koaksaalit hattuhyllylle, Soundline SLC265 + SL165


Hei, sellanen kysymys vielä että jos en(ainakaan heti) ole hankkimassa subbaria niin kannattaako vaihtaa kuitenkin nuo edellämainitut.. Ovissahan siinä ikkunakulmassa on diskantit, niin onko ne ihan vaan kytketty etukaiuttimiin? Kun diskantithan ei soi ns. täydellisesti ilman vahvistimia mutta ihan sellasta ns. hifi-meininkiä nyt en halua kun ei ole mahd. rakennella. Kannattaisko nekin vaihtaa ja voiko tarvittavan vahvistimen asennettua mahdollisesti jälkikäteen.

Toivottavasti siellä ei nyt mene hermoja, mutta ei voi mitään kun polte on kova et sais vähän paremmat saundit.. ;)
Noihan meni orkkisreikiin, joten ellei ihmeempiä niin täytyy alkuviikosta pinkasta ostoksille.
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Itse olen tästä Vihdistä eli ei kaukana espoosta ja mulla on tarkotus vähän samanlaiselle projektille tuohon 99 V6seen, sedan myöskin. Joten mä voin jonkun verran auttaa noissa hommissa, tarkoitus ois itse hiljentää etuovet ja laittaa sinne erillisarja.

Orkkiksena tuo on siinä mielessä hirvee että melu tunkee ja saundit ei muutenkaa oo maailman parhaat, mutta saa ottaa yhteyttä!

Kannattaa sinne etuoveen ostaa erillissarja, ja vetää paremmat johdot soittimen taakse, ne voi sitten kun innostuu, yhdistää vahvistimeen. *Osta artsi myös kotelosuojaa ja bitumia niin saa niistä etuovista hyvät
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Artsi80 sanoi
Hei, sellanen kysymys vielä että jos en(ainakaan heti) ole hankkimassa subbaria niin kannattaako vaihtaa kuitenkin nuo edellämainitut.. Ovissahan siinä ikkunakulmassa on diskantit, niin onko ne ihan vaan kytketty etukaiuttimiin? Kun diskantithan ei soi ns. täydellisesti ilman vahvistimia mutta ihan sellasta ns. hifi-meininkiä nyt en halua kun ei ole mahd. rakennella. Kannattaisko nekin vaihtaa ja voiko tarvittavan vahvistimen asennettua mahdollisesti jälkikäteen.

Toivottavasti siellä ei nyt mene hermoja, mutta ei voi mitään kun polte on kova et sais vähän paremmat saundit.. ;)
Noihan meni orkkisreikiin, joten ellei ihmeempiä niin täytyy alkuviikosta pinkasta ostoksille.
Ilman muuta kannattaa laitella, vaikkei heti olisikaan samassa paketissa vahvareita tulossa. Mutta tietysti sointi paranee oleellisesti vahvareiden kanssa.

Nuo on siis asennettavissa alkuperäisten suojien alle, mutta pientä sovittamista nekin tietysti vaatii. Diskantit esimerkiksi laitettiin niihin kulmiisa oleviin kolmiomuoveihin kiinni liiman kanssa ja hyvin pysyvät. Samoin hattuhyllyn kaiuttimien kiinnityksiä joutuu aavistuksen soveltamaan, mutta eivät ole miissään tapauksessa hankalia.

Hermojen menetystä ei tarvitse murehtia - sitä varten tämä foorumi on, että kysyä saa ja toivottavasti vastauksiakin pystytään antamaan. 8)
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Ei voi muuta kun suuresti kiittää foorumia ja sen käyttäjiä kannustavista ja opastatusta antavista tiedoista.
Kysymyksiä varmasti vielä tulee..projektien edetessä... ;)
Mutta kiitosta kai ei ikinä liikaa kuule. :peukku
 
Vs: Tarvis vähän apua Galant -98 uuden autoradion asennuksessa

Mulla olis pari ylimääräisiä Rockford Fosgaten diskantteja, jotka menee alkuperäiselle paikalle ja vielä alkuperäisiin kiinnikkeisiin heittämällä. Heitä vaikka privaviestiä jos tuntuu että olis tarvetta. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom