Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

A

adastra

Guest
Vuoden ajan ajelin 1998 vuoden Galantilla (v6 automaatti sedan).
Auto oli loistava! mukavan tilava ja hyvä ajaa.
Mielessä kuitenkin aina pyöri, että olisi hienoa omistaa joko Legnum tai Galant Vr-4.
Erona ehkä muihin Vr-4 omistajiin voisin sanoa , että olen (todennäköisesti) aika harvoja kyseisen auton omistajia jotka eivät tiedä autojen tekniikasta/korjaamisesta jne. yhtään mitään.

Viimein sain kesäkuussa hankittua 97-vuosimallin Galant VR-4 . Hopeanvärinen, automaattilaatikolla.

Oikealta puolelta ajamisessa ei ollut sinänsä mitään ongelmaa. Meni se 10min , että alkoi luonnistumaan ajaminen.
Heti ensimmäisenä tuntui , että HETKINEN! eikö tämä auto olekaan niin tehokas;

Minulla hämäsi se kuinka äänekäs auto oli verrattuna edeltäjäänsä. Tuntui, että auto ei kulje mihinkään, mutta ääntä kuuluu hirvittävästi.
Lopulta sitten uskalsin painaa kaasun kunnolla pohjaan ja VOI JUMALAUTA! autohan kulki ja ääntä kyllä tuli.

Olen omistanut auton nyt melkein 5 kuukautta ja olen yllättänyt kuinka hyvä se todella on.
Ajotuntuma on jotain aivan uskomatonta. Alunperin ajattelin, että tuskin tällä autolla nyt nin hyvä on ajaa, mutta se kyllä osottautui vääräksi.
Tuskin tulen vähään aikaan autoa vaihtamaan pois.

Bensaahan Vr-4 ottaa kyllä aika hyvissä määrin.
Tämähän nyt ei sinänsä haittaa töissä käyvää. Voihan sitä toki ostaa Micran jos ei ole varaa ajella.

Korjaustoimenpiteitä en ole autoo nvielä kauheasti joutunut tekemään;
mitä nyt öljynvaihto, moottorin pesu, etujarrupalat ja siinä se.

Tällaisia tuntemuksia minulla on autosta ollut!
Hieno meininki!
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

On ihan normaalia että vakiona se ei tunnu pintakaasulla oikeen kovin herkältä kun se siellä on sitä jatketta vhän eri tavalla siihen vapariin verrattuna ( neliveto + automaatti + 200 kg lisäpainoa)....

Sitten kun noita viritettyjä ajelee niin on voimaa jo koko kierrosalueella ihan pintakaasulta lähtien ja sepäs vasta onkin hauskaa. :) Ei ole tullut kaasua painettua pohjaan ties koska viimeksi...

Hyviä autojahan nuo on ihan aikuisten oikeesti enkä tajua miks jotkut ostaa ja luopuu nopeesti. ITsellä ollut jo yli 3 vuotta eikä hirveesti vituta vieläkään. Ei ole ERITYISTÄ evo kuumettakaan.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Itsehän oisin pitänyt galantin jos ois ees vähän ollu ylimäärästä taskunpohjalla. Onse niin helvetin mukava auto ajaa varsinkin se alavääntö :peukku
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Kivoja autoja on. :peukku En mitenkään halua pelotella, mutta kannattaa pitää laatikosta hyvää huolta. :)
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Mukavia pelejähän noi on, etenkin pikkasen piristettynä ;)
Kova ikävä on mulla ollut käyttötarkoituksen takia Pajeroa, mutta nyt kun tuotiin vene mökiltä 180km päästä Legulla niin hyvinhän sekin meni :)
Vielä kun tota maavaraa olis vähän enempi ni avot :peukku

Ei kai tuosta vielä ihan kohtakaan tarvi luopua, kulutus on kovaa mut bensaa saa mittarista, työtönkin ;)

Muakin on toi ihmetyttänyt vähän että ostetaan ja myydään het pois... Kyllä tuo mullakin käyny muutaman kerran mielessä et vaihtais, mutta se on kyllä lähinnä tuon yllämainitun syyn takia, ei siksi että autossa itsessään olis mitään haukuttavaa :)
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

rentoja pelejä kyllä :peukku
janoisia kyllä mutta minkäs teet. verrattuna mun aikaisempiin "autoihin" on niistä pitkäikäisemmät vieny 1-2 litraa vähemmän niin eipä toi nyt hirveästi tunnu.
uusi spoikka laski kulutusta itsellä pikkasen, aerodynamiikka ftw 8)
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Sen verran pitää vielä mainita, että tällä autolla ajellessa tuntuu, että olisi jonkinsortin kuninkaallinen.
Tukeva ja iso auto, voimaa löytyy, hyvä varustelu.

Nyt kun sitä miettii niin VR-4 on kaikkea sitä mitä autolta olen toivonut.
Voin kertoa, että saman vuosimallin Citroen Xantia jonka omistin ensimmäisenä autonani ei ollut ihan yhtä hyvä :p
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

-20 astetta pakkasta.
Auton hurautin käyntiin ja rappasin muutaman minuutin ikkunoita. Siinä ajassa oli sisällä jo mukavasti kylmyys haihtunut ilman sisätilanlämmitintä.
Hieno peli!
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

adastra sanoi
-20 astetta pakkasta.
Auton hurautin käyntiin ja rappasin muutaman minuutin ikkunoita. Siinä ajassa oli sisällä jo mukavasti kylmyys haihtunut ilman sisätilanlämmitintä.
Hieno peli!

On, siinä ajassa "haihtunut" pikkasen sitä bensaaki sitte ;D
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

15 astetta pakkasta aamulla, eilen pesin auton ja tänään ei aennut etuovet ;D
olisi pitänyt antaa kuivua paremmin
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

mystinengalant sanoi
On, siinä ajassa "haihtunut" pikkasen sitä bensaaki sitte ;D

Ehei se haittaa. Toistaiseksi talous ainaki vielä kestää Vr4 pitämisen.
ajelee sit jollain muulla jos ei ole varaa. :)
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

adastra sanoi
Ehei se haittaa. Toistaiseksi talous ainaki vielä kestää Vr4 pitämisen.
ajelee sit jollain muulla jos ei ole varaa. :)

Oikea asenne! :peukku
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

akio sanoi
15 astetta pakkasta aamulla, eilen pesin auton ja tänään ei aennut etuovet ;D
olisi pitänyt antaa kuivua paremmin

Juu aika normi....

Joo hyvin noi lähtee käyntiin ja koneet lämpenee, mutta vaihteistot EI! ja siitä johtuu se kylmäkulutus eniten kun automaatti tahmaa. Muuten kyllä ihan jees kylmänkelin ajoonkin
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

kylmä vaihteisto ja kytkin on kyllä jotain tuska
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

akio sanoi
kylmä vaihteisto ja kytkin on kyllä jotain tuska

On mutta ei aiheuttane maantiellä isoa ongelmaa (Iihan vain itseäni ajattelen)... Ei tarvitse montaa vaihtoo tehdä taajamassa kun pääsee jo 2-tielle jolloin kova loota olisi kova sana. Ei noi mitsun laatikot toimi kylmälläkään kovin mukavasti.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

mystinengalant sanoi
Joo hyvin noi lähtee käyntiin ja koneet lämpenee, mutta vaihteistot EI! ja siitä johtuu se kylmäkulutus eniten kun automaatti tahmaa.
Onhan tuohonkin vaihtoehtoja..
 

Liitetiedostot

  • sateilyvastus.jpg
    sateilyvastus.jpg
    210.4 KB · Lukukerrat 535
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Mikähän siinä muka on 8G galantin kanssa.. Ei minun 6G automaatti galantin vaihdelaatikolla ole ollut kovillakaan pakkasilla ongelmia, ei vaihtamisen tai lukituksen kanssa. Enemmän nuo omat manuaaliaskit on tosi kylmällä jumissa.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

J. Puhakka sanoi
Mikähän siinä muka on 8G galantin kanssa.. Ei minun 6G automaatti galantin vaihdelaatikolla ole ollut kovillakaan pakkasilla ongelmia, ei vaihtamisen tai lukituksen kanssa. Enemmän nuo omat manuaaliaskit on tosi kylmällä jumissa.

Noh se on se kenellä on tarkin perse. Porukka ei välttämättä edes osaa seurata tota miten vaihteisto lukitsee. Sama vaihtamisen kanssa. Ihan kovimmilla pakkasilla viimetalvena heikkeni mun askissa vaihdot. Öljy vieläkin ihan kirkkaan punasta.... etuveto 8G lukittu yhtä hitaasti mutta ei ollu samalla tavalla tahmainen.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Voiskohan todeta yleisesti, että ei ole olemassa yhtään autoa, jonka vaihdelaatikon tai yleensä koko autonkaan toiminta/mukavuus ei heikkenisi yli 20 asteen pakkasissa. Voi vain sanoa, että on autoja jotka toimivat jotenkin pakkasissa ja semmoisia, jotka ovat tienlaidassa odottelemassa hinausautoa. ;) Mitsut onneksi kuuluvat tuohon ensimmäiseen kategoriaan.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

MitsuMi sanoi
Voiskohan todeta yleisesti, että ei ole olemassa yhtään autoa, jonka vaihdelaatikon tai yleensä koko autonkaan toiminta/mukavuus ei heikkenisi yli 20 asteen pakkasissa. Voi vain sanoa, että on autoja jotka toimivat jotenkin pakkasissa ja semmoisia, jotka ovat tienlaidassa odottelemassa hinausautoa. ;) Mitsut onneksi kuuluvat tuohon ensimmäiseen kategoriaan.

Hieman OT
Lada?
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

MitsuMi sanoi
Voiskohan todeta yleisesti, että ei ole olemassa yhtään autoa, jonka vaihdelaatikon tai yleensä koko autonkaan toiminta/mukavuus ei heikkenisi yli 20 asteen pakkasissa. Voi vain sanoa, että on autoja jotka toimivat jotenkin pakkasissa ja semmoisia, jotka ovat tienlaidassa odottelemassa hinausautoa. ;) Mitsut onneksi kuuluvat tuohon ensimmäiseen kategoriaan.

On monia malleja joissa turbiinilukko kytkeytyy lähes heti päälle.... tuo on kyllä talviajossa aika iso miinus mielestäni. Muuta ei kyllä sitten löydykkään (tosin JDM:ssä puhallin ei toimi niin hyvin ja 8G:n takalasinlämppäri on olematon tehoiltaan)
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Huhheijaa.. Mitähän minun VR4 tapahtu?

Oli suhteellisen liukas liikenneympyrä johon tulin "kovahkoa" vauhtia.
Auto meni suurinpiirtein sivuluisussa ympyrässä, Pitoa ei tuntunut olevan yhdessäkään renkaassa. No ei siinä, hienoahan se vaan on.
Mutta luisuun mentäessä jostain kuului *KLONK* .. Suhteellisen kova ääni. Luulin aluksi , että rengas räjähti.
Ei missään kuitenkaan mitään vauriota löytyny tai vastaavaa.

Varmaan tähän on jokin helppo selitys, mutta en mä näistä autoista mtn tiedä.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Vähän hankala arvailla kirjoitettua KLONK ääntä. Mutta oisko jossain jotain välystä?
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

En ole kyllä varma.
En oikein tiedä näistä hommista mitään. Jälkeenpäin ei auton toimivuudessa kyllä ollut mitään puutteita.

Itse ajattelin, että ääni olisi liittynyt jotenkin nelivetoon tai AYC hommiin , mutta mistäpä sitä tietää. Minä ainakaan.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

silloinhan olisi enemmänkin pam eikä klonk
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Minusta se oli jotain Kolahduksen ja pamahduksen väliltä :p ja tapahtui juuri siinä luisun kohdalla.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

oliko renkaat kuinka linkussa?
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

hmm... kyllä taisi eturenkaat olla ihan menosuuntaan päin.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Jos sattuu yksi pyörä sutaisemaan tai tökkäämään vaikka kaivonkannen päällä tai jotain vastaavaa pidon vaihtelua,niin kyllä kolahtaa,arvailee nimimerkki kokemusta on... :( :)
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

samitsu sanoi
Jos sattuu yksi pyörä sutaisemaan tai tökkäämään vaikka kaivonkannen päällä tai jotain vastaavaa pidon vaihtelua,niin kyllä kolahtaa,arvailee nimimerkki kokemusta on... :( :)

Juu, tuosta kaivonkannesta tulikin mieleen toi, mikä on tuossa vähän matkan päässä kotipihasta lähdettäessä..pari kertaa kesälläkin on sutaissu kai sen päältä ja sellanen kolahdus/lonksahdus kuulunut, mutta en ole/ei olla löydetty oikein välystä tahi aiheuttajaa mistään..katsastuksessakaan ei sanonu mitään, vaikka pyysin tutkimaan oikein tarkasti koko auton..
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Tuossa kun oli jo juttua kaivonkannesta, niin kerran ajoin ihan suoraan kaivonkannenpäälle ja se kaivonkansi pääsi keikkumaan, niin siitäkin kuului melkoinen KLONK ääni. Eli olisiko tullu ajettua ihan vain keikkuvan kaivonkannenpäältä. :)
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Onhan sen toki mahdollista. Ei autossa ainakaan ole mtn ongelmaa ollut tästä syystä niin antaapa asian olla :)
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Tilannekatsaus:

144000km mittarissa
- Öljyt vaihdoin paikallisessa ford-huollossa (5w30) . Venttiilinnostajat lopetti nakuttamisen suoriltaan.
- Pohjassa ei ollut ruostetta käytännössä yhtään. pieniä laikkuja, jotka saa melkein kynnellä rapsuttamalla irti.
- Olen tykitellyt menemään automaatin manuaali-moodissa joka on vähentänyt bensankulutusta _HUOMATTAVASTI_ .

Uskomattoman hyvä ajaa näin talvella. Mikään ei autossa tunnu olevan vikana.
Ensi viikolla olisi tarkoitus viedä katsastukseen.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

adastra sanoi
Tilannekatsaus:

144000km mittarissa
- Öljyt vaihdoin paikallisessa ford-huollossa (5w30) . Venttiilinnostajat lopetti nakuttamisen suoriltaan.
- Pohjassa ei ollut ruostetta käytännössä yhtään. pieniä laikkuja, jotka saa melkein kynnellä rapsuttamalla irti.
- Olen tykitellyt menemään automaatin manuaali-moodissa joka on vähentänyt bensankulutusta _HUOMATTAVASTI_ .

Uskomattoman hyvä ajaa näin talvella. Mikään ei autossa tunnu olevan vikana.
Ensi viikolla olisi tarkoitus viedä katsastukseen.

Kannattais varmaan ruostesuojauttaa , kohta muuten lähtee ruosteet leviämään ;)

Tuossa omassakin äsken hommaamassani galantissa nosturilla jo manailin kun ei ole ruostesuojailtu ikinä, alkaa olemaan pohja avun tavoittamattomissa joistain kohdin.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Kannattaisko tehdä projektipäiväkirja ku tämähän on iha se samanlaine juttusarja mitä päivittelet koko ajan...
ainakaa otsikon mukaan tää ei kuulu tekniikka osioon..
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Harri K sanoi
Kannattaisko tehdä projektipäiväkirja ku tämähän on iha se samanlaine juttusarja mitä päivittelet koko ajan...
ainakaa otsikon mukaan tää ei kuulu tekniikka osioon..

Anteeksi. Pilasin kaiken.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Dodii.. Katsastus meni siinä. Hyväksytty tuli.
Eihän sieltä mitään uutta vikaa löytyny. Samat Pari korjauskehotusta mitkä olivat viimeksikkin.

Tossa vähän pakokaasupäästötietoja;


Tyhjäkäynti : HC ppm : 31 , CO % : 0,02 , 02 % : 0,12 , CO2 % : 15,6 , Lambda : 0
> 2000 r/min : HC ppm : 56 , CO % : 0,1 , 02 % : 0,06 , CO" % : 15,5 , Lambda : 0,998
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Kannattais tosiaan tehdä projektipäiväkirja :peukku Joku mode nää jutut vois siirrellä?


adastra sanoi
Samat Pari korjauskehotusta mitkä olivat viimeksikkin.

Mitä ne oli?
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

Olen samaa mieltä, adastra siirretäänkö tästä yleisen puolen projektipäiväkirjoihin. Ihan hyvähän se vaan on siellä olla niin voidaan seurata jonkun semmosen arkea joka ajelee vaan ihan normaalisti vakio vr4:llä. Ei tarvitse mitään isompia projekteja olla.
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

mystinengalant sanoi
Olen samaa mieltä, adastra siirretäänkö tästä yleisen puolen projektipäiväkirjoihin. Ihan hyvähän se vaan on siellä olla niin voidaan seurata jonkun semmosen arkea joka ajelee vaan ihan normaalisti vakio vr4:llä. Ei tarvitse mitään isompia projekteja olla.
mitenkäs me muut sitten ajellaan ;D
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

mystinengalant sanoi
ei ainakaan vakiolla, ja joillakin ne autot seisoo muutenkin pajalla vissiin....
Osu ja uppos toi paja :p luulin et viittasit ajotyyliin
 
Vs: Tilannekatsaus uudelta Vr-4 Omistajalta

mystinengalant sanoi
Olen samaa mieltä, adastra siirretäänkö tästä yleisen puolen projektipäiväkirjoihin. Ihan hyvähän se vaan on siellä olla niin voidaan seurata jonkun semmosen arkea joka ajelee vaan ihan normaalisti vakio vr4:llä. Ei tarvitse mitään isompia projekteja olla.

Joo, no ei siin mitään.. Siirrellään pois vaan!
 
Takaisin
Ylös Bottom