Tonnilla voimaa

vilhot

New Member
Liittynyt
28 Huhtikuu 2009
1000e olis laittaa evo v:seen auto on aivan vakio.Mitäkhän sillä sais
-vesiruisku ja ahdot tappiin(taitaa pyytää myös moottorinohjauksen)
-ilmanputsari ja pakosarja
-race katti
-moottorinojaus(ei yksin tuo voimaa)
-kiertokanget(ahdot tappiin)(tonni ei riitä kun purkaa)
Taitaa tonni olla liian pieni raha ::) mihinkään tosi kivaan ;)
 
Vs: Tonnilla voimaa

Walbron bensapumppu, 3" putkisto turbolta asti, ahtopaineensäätöruuvi (esim. nimimerkin Kipsi kauppaama) ja vakio-ECUn säätö, Ahtopaineeksi 1.5-1.6 bar ja yli 350 hv irtoaa noilla.

Ilmanputsari ja pakosarja on rahanhukkaa noilla tehoilla, samoin aika moni muukin asia.

Ecun säätö on sitten se ongelma. Suomessa se maksaa maltaita, Englannissa olisi hyviä harrastelijoita jotka säätäisivät sen pikkurahalla.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Pailjon on limitti paineissa vakio alakerralla(paljon on ollu kun tullu kk tullu haukkaa happea)vai arp:n pultit lääke tautiin.
 
Vs: Tonnilla voimaa

ARP:n pultteja ei tarvitse, kiertokanki katkeaa muualta ensin eli pultit eivät ole ongelma. Reilusti yli 500 Nm alkaa ehkä olemaan kankien kannalta riskirajoilla, mutta tuollaista 350 hv / vajaat 500 Nm pidetään turvallisena.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Juurikin tuon ecun säädön takia menee tuo AST:n ehdottama setti komeasti 1000e yli mutta nuo muutokset se tosiaan vaatii että tuon 350hv saa.
Olisko suuntaa antavat hinnat jotain tätä luokkaa? Bensapumppu 150e + putkisto 800e + ecun ohjelmointi 650-800e + ahtopaineensäätöruuvi 35e

Mikä putkisto muuten olisi hinta/laatu suhteeltaan paras? Saako suomesta vai pitääkö ulkomailta tilata?

ast sanoi
Ecun säätö on sitten se ongelma. Suomessa se maksaa maltaita, Englannissa olisi hyviä harrastelijoita jotka säätäisivät sen pikkurahalla.
Joku englantilainen harrastaja tekisi hyvän tilin kun tulisi tänne suomeen viikonlopuksi säätämään evoja :)
 
Vs: Tonnilla voimaa

Lisää listaan samalla kytkin. Vakiokytkytin kun ei juurikaan tykkää lisätehosta, rupeaa aika pian luistamaan.
Säädettävä moottorinohjaus on aika kova sana, ottaa samalla Map-anturillisen niin pääsee Maffista eroon ja on virivaraa jatkoa silmällä pitäen.
Tuo budjetti kannattaa miettiä uusiksi ennenkuin hommaan ryhtyy, itse aloittaisin virittämisen alustasta ja renkaista, ne vois olla "tosi kivat" radalla mutta näähän on makuasioita..
 
Vs: Tonnilla voimaa

Putkisto ei ole noin kallis kun tekee ite mutkia ja putkee ja plasmalla leikkailee laipat olis saatavilla myös vetävä taivutin mut on helpompi tehä valmiista.Vaimentajat maksaa eniten.
 
Vs: Tonnilla voimaa

vilhot sanoi
Putkisto ei ole noin kallis kun tekee ite mutkia ja putkee ja plasmalla leikkailee laipat olis saatavilla myös vetävä taivutin mut on helpompi tehä valmiista.Vaimentajat maksaa eniten.

1 vaimennin, 3 tiukkaa 90 käyrää, 30 ja 45 asteen mutkia ja muutama metri suoraa... Juuri hain 8:n 3" donpipetti aineita 130 €:lla (vähän ylimäärästäkin) että toinen mokoma helposti lisää....
 
Vs: Tonnilla voimaa

Mihis hintaan joku tekisi sitten koko putkiston kutoseen? Itselläni ei ole mahdollisuutta eikä taitoa putkistoa itse tehdä.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Miten ralliart:n boksi toimii kun se kuulemma opiskelee ite eikä päästä laihalle(eikös kaikki lambdan kautta mene)ennakko kartta sitte on taas eri juttu
 
Vs: Tonnilla voimaa

evo6 sanoi
Mihis hintaan joku tekisi sitten koko putkiston kutoseen? Itselläni ei ole mahdollisuutta eikä taitoa putkistoa itse tehdä.
http://www.shop.indigo-gt.co.uk/product_info.php?cPath=21_29_96&products_id=834 ~600e
http://www.shop.indigo-gt.co.uk/product_info.php?cPath=21_29_96&products_id=3121 (catback) ~350e
+ Muutama kymppi rahtiin..

Mikä putkisto muuten olisi hinta/laatu suhteeltaan paras?

Paljon kehuttu.. Blitz nur spec R
http://www.shop.indigo-gt.co.uk/product_info.php?cPath=21_29_96&products_id=314 (catback)

Eikö se 3" downpipe ole vasta hyödyllinen, jos tehoa oli sen 450hp ja ylikin?

Jos on tilat ja vehkeet niin miksei tekis itsekin, mutta melkein kyllä tilaisin tuon Blueflamesin.
Ainakin briteissä ihan hyväksi haukuttu. Aiemmin oli jotain sopivuus ongelmia, mutta nyt ilmeisesti korjattu.
http://www.youtube.com/watch?v=3cNXiiQSvTU&feature=channel

-J-
 
Vs: Tonnilla voimaa

Tuo blueflames vaikuttaa kyllä ihan näppärältä putkistolta ja tuo 600e rupeaa kuulostamaan jo kohtuulliselta. Hyvän kuuloinen pörinäkin siitä lähti eikä ääni kuulostanut mitenkään liian kovalta.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Onko kellään turbon ja putken välistä mittoja tai 1/1 kuvaa ei tarvis ottaa irti että tekee sen laipan.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Jan76 sanoi
Eikö se 3" downpipe ole vasta hyödyllinen, jos tehoa oli sen 450hp ja ylikin?

Toki joku 2.75" riittää myös aika pitkälle, mutta vakio pilli ei todellakaan riitä mihinkään Evo 4-6:ssa. Ahtimissa ei ole samaa ongelmaa kuin vanhemmissa eli 3" downpipe ei aiheuta boost creeppiä.

Ralliart on vakioboksi erilaisilla kartoilla.

Ehjä vakiokytkin kestää helposti 350 hv / vajaat 500 Nm jos ei harrasta paikaltaan lähettämistä. Sitä varten pitää melkein laittaa se 1000 euroa pelkästään kytkimeen.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Minkälainen on kutosen vakio turbo outlet? Eli onko hyötyä vaihtaa myös se jos vaihtaa koko putkiston?
 
Vs: Tonnilla voimaa

Tuossa kans edullinen vaihtoehto putkesta: http://cgi.ebay.co.uk/Lancer-Evo-Evolution-4-5-6-MAGNEX-COMPLETE-Exhaust_W0QQitemZ220430512579QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item3352aeb1c3&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12
 
Vs: Tonnilla voimaa

Tuo blueflamen versio on vain paljon suorempi kuin tuo magnexin versio. Eikös se ole parempi mitä suorempi se putki on?

Mutta toisaalta blueflamesta löyty alla olevia kokemuksia eikä se nyt enään niin hyvältä vaikutakkaan :-\

"Had a blue flame system on mine and had lots of problems with it catching the prop shaft especially in the wet. Tried tweaking the hangers but no joy so took it off."

"They are fine on Evo7-9 as they don't have to cross the prop shaft but on a 6 they do which is where the problem lies."

"I have blueflame and it is superb for the money.
Yes Blitz is better, it was chatching the propshaft but we sorted it out and now it is without any problems."

Tuossa vikassa kommentissa oli mukana kuva. Mitä kohtaa siinä kuvassa on tarkoitus näyttää niin sitä en tiedä. http://www.aijaa.com/v.php?i=4390219.jpg

EDIT:
Hakua käyttämällä selvisi, että blueflame on melko äänekäs putki jolloin voi tulla ongelmia jos radalle haluaa jossa on db rajoitukset. Tuo magnex rupeaa loppujen lopuksi kuulostamaan hyvältä vaihtoehdolta. Myykö kukaan Suomessa tuota magnexin putkea?
 
Vs: Tonnilla voimaa

Tuon magnexin pitäs olla aika hiljainen,sillä pienemmällä ulostulopäällä.
Mitä olen noista putkista huonolla englannilla tuolta lancerregisteriltä lueskellut.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Tunari-82 sanoi
Tuon magnexin pitäs olla aika hiljainen,sillä pienemmällä ulostulopäällä.

Pitäisi mutta ei ole. Paha resonanssi 3000 rpm kohdalla ja tyhjäkäynnillä todella meluisa myös.

Mittareiden mukaan kohtuullinen 3" putkeksi, mutta ainakin näin vanhoille korville liian meluisa.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Ai jaa,olen kyllä kans sitä mieltä että jos omaan autoon isomman putken laitan niin sen pitää olla hiljainen.
Mikäs putki sitten on oikeasti hiljainen?
 
Vs: Tonnilla voimaa

Itselläni on ainakin HKS HiPower silent.

En just nyt muista tuumakokoa, mutta se on sellainen matalalla muriseva. Sisälle kabiiniin ei juuri tule mitään ääntä.
 
Vs: Tonnilla voimaa

cubeqtio sanoi
Itselläni on ainakin HKS HiPower silent.

En just nyt muista tuumakokoa, mutta se on sellainen matalalla muriseva. Sisälle kabiiniin ei juuri tule mitään ääntä.

HKS on aika hiljasen putken maineessa. ::) ;D
 
Vs: Tonnilla voimaa

vilhot sanoi
1000e olis laittaa evo v:seen auto on aivan vakio.Mitäkhän sillä sais

Itse selvittäisin ensin, pääseekö joku käsiksi ecuun (esim. Harinen) ja jos pääsee, niin teettäisin ohjelmoinnin siellä ja jos rahaa jäisi yli, niin putkisto vaihtoon lisäksi. Tod. näk tonni ei kyllä riitä molempiin. (Ja ilmanottokin olisi hyvä uusia samalla)

Jos ecuun ei kukaan pääse käsiksi, niin putkisto + ilmanotto vaihtoon ja ahtopaineen + bensan säädöt ammattilaisella. Tonni voi kyllä tehdä tiukkaa tässäkin tapauksessa. Ahtopaine + bensakikkailut maksavat esim. ST Motorsilla tai Fin-Ranacolla joitakin satasia

Jos tuon tonnin voisi korottaa vaikka 1500:aan, niin riittäisi huomattavasti paremmin.

Mutta jos/kun tehoa saa evoon muutaman kymmenen hevosen verran lisää, niin viimeistään viiden minuutin ajon jälkeen alkaa kaivata lisää. Sen verran nopeita ja samalla myös laiskoja evot ovat vakiona, että pieni tehonlisäys ei tunnu juurikaan missään ja toisaalta pieni tehonlisäys ei tee vakio-evosta nopeaa (siis niin nopeaa, että auto tuntuisi nopealta)

Ja olet muuten aika "vaarallisilla vesillä" et nimittäin ole eka, jolla on ollut tonni virittämiseen. Usein nämä tarinat nimittäin päättyvät siihen, että virittämiseen on mennyt enemmän rahaa kuin auton hankintaan ;)
 
Vs: Tonnilla voimaa

ECU:n mappaus Evo 4-6 vakioputkella on hukkaan heitettyä rahaa. Saat muutaman kymmenen Nm lisää vääntöä, mutta teho ei merkittävästi kasva. Vakioputki ahdistaa, kone on nakutusherkkä eikä vastaa säätämiseen odotetulla tavalla.

Ensin putki, sitten ECU, mieluiten samaan aikaan.

Ysissä tilanne on parempi, siitä saa jo jotain irtikin vakioputken kanssa.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Budjettiputken voi/kannattaa teettääkin. Esim. täältä sellaisen olisi pari kesää sitten saanut asennettuna 400-500:lla: http://www.ristotiittanen.fi/ Ja ecun käsittely tähän päälle, niin ollaan jonkin verran päälle tonnissa
 
Vs: Tonnilla voimaa

markho sanoi
Itse selvittäisin ensin, pääseekö joku käsiksi ecuun (esim. Harinen) ja jos pääsee, niin teettäisin ohjelmoinnin siellä ja jos rahaa jäisi yli, niin putkisto vaihtoon lisäksi. Tod. näk tonni ei kyllä riitä molempiin. (Ja ilmanottokin olisi hyvä uusia samalla)

Jos ecuun ei kukaan pääse käsiksi,

Harinen säätää ainakin kutosen ecun 650-800 hintaan riippuen muutoksista. Putkisto ja ilmanotto muutoksilla kaiken järjen mukaan hinta on tuo 650e. ST-motors ei pysty ainakaan kutosen ecua säätäämään mutta suositteli evo 7:n ecua, sen asennusta ja säätöä mutta sen homman hinta onkin sitten yli 1000e
 
Vs: Tonnilla voimaa

Käytettyjä vakio Ecuja saa suhteellisen halvalla Lancerregisteristä. Muistaakseni hinnat pyörivät jossain parin sadan kulmilla.
 
Vs: Tonnilla voimaa

:eek:fftopic kannattaako toi putki teetättää jossai vai ostaa joku valmis putki?
 
Vs: Tonnilla voimaa

InF sanoi
:eek:fftopic kannattaako toi putki teetättää jossai vai ostaa joku valmis putki?

eikös se ole aikalailla saman tekevää turboautoissa, jos et metelistä välitä. Eli mitä hengittävämpi putki niin sitä parempi.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Valmiin saa halvemmalla jos ei itse tee työtä sen perusteella mitä kyselin pajoilta aikaisemmin.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Halvat vaihtoehdot ovat ainakin magnex ~500e tai blueflame ~600e. Teetettynä varmaan ei ainakaan paljon tuon alle pääse.
 
Vs: Tonnilla voimaa

evo6 sanoi
Halvat vaihtoehdot ovat ainakin magnex ~500e tai blueflame ~600e. Teetettynä varmaan ei ainakaan paljon tuon alle pääse.

Jos ei ole suhteita millekään pajalla, niin ei pääse.

Itse tilasin 3-tuumaisen putken ja metallikatin jenkeistä, kun teettäminen Suomessa olisi tullut kalliimmaksi kuin valmiin putken toimittaminen UPS:llä lentorahtina kotiovelle.
 
Vs: Tonnilla voimaa

markho sanoi
kun teettäminen Suomessa olisi tullut kalliimmaksi kuin valmiin putken toimittaminen UPS:llä lentorahtina kotiovelle.
:eek:fftopic
Sitä se tuntuu olevan täällä.
Hauskasti esim. renkaiden toimituskulujen kanssa, 52e oli muistaakseni rahti ovelle camskillistä. Suomessa matkahuolto velottaisi kuljetuksesta jo 32e...
Fillariosia tuli kanssa briteistä tilattua aikanaan lentorahdilla, yleensä toimituskulut jäi alle 40e ja oli ovella päivässä tai parissa.
 
Vs: Tonnilla voimaa


Mä en oikein ymmärrä miten kukaan jaksaa evoon teettää putkea tai maksaa mansikoita uudesta kun lancerregisteristä saa rahteineenkin hirveän halvalla. Omasta hks super dragerista (koko putki yhteensä) maksoin 200e rahteineen. Joo oli käytetty ja likainen ja kaikkee eikä varmaan kestä alla kuin reilut 10v.

Ehjiä evojen vakioputkistoja saa alkaen luokkaa £50. Tottakai nuo halvat hinnat vaatii neuvottelun myyjän kanssa, mutta kyllä siinä varsin kelpo tuntitaksoille pääsee kun laskee säästön uuteen tai teetettyyn. Eihän tuohon pariin sataan meinaa edes saada kahta pönttöä mutkineen ja putkineen jostain motonetistä esim.
 
Vs: Tonnilla voimaa

Biim sanoi
Mä en oikein ymmärrä miten kukaan jaksaa evoon teettää putkea tai maksaa mansikoita uudesta kun lancerregisteristä saa rahteineenkin hirveän halvalla. Omasta hks super dragerista (koko putki yhteensä) maksoin 200e rahteineen. Joo oli käytetty ja

Mikä rahtifirma, kuulostaa rahdin osuus aika halvalta?
 
Vs: Tonnilla voimaa

ast sanoi
Mikä rahtifirma, kuulostaa rahdin osuus aika halvalta?

Olikohan ihan paikallinen posti... en muista tarkkaan. Ei mikään näistä tunnetuista kuriireista. Itse putkesta taisin maksaa jotain vähän päälle sata puntaa ja loppu oli rahteja. Punnan kurssi oli silloin vahvempi kuin nykyään.

Nuo rahdit ei muutenkaan tuolta ole mitään mahdottomia. Kalliilta ne kuulostaa kun britit tahtoo tinkiä tuota kautta lisää särvintä pöytäänsä, mutta ihmeesti putoavat tinkimällä. Olen tilannut hyvin pakattuna valoja, täyden tolppasarjan jne eikä niissäkään rahti ole kovin kummoinen ollut. Mainittakoon toki että nämä kaikki olen ostanut yksityisiltä ja käytettyinä osina.
 
Takaisin
Ylös Bottom