turbon "valinta"

M

maxpain

Guest
Tässä on nyt vähän sekavaa tekstiä ja varmaan on menty päin metsää jo ensimmäisessä lauseessa eli:

Mitäd mieltä te professionaalit ootte tästä setistä.

2000cc       4g63t
ahtopaine  1.5bar
pr luku        ~2.5
ve luku       85%

ilman ahtoja:     1.5 ahdoilla:
RPM CMF RPM CMF
2000 60 2000 149
2500 75 2500 186
3000 90 3000 223
3500 105 3500 260
4000 120 4000 297
4500 135 4500 334
5000 150 5000 372
5500 165 5500 409
6000 180 6000 446
6500 195 6500 483
7000 210 7000 520
7500 225 7500 557



Ajateltu ahdin ->
td05h-16glarge-cfm.gif


Mut mut onko tuo 1.5 nyt vähän liian korkea ? olisko 1 baarin ahdot sopivampi tuolle ahtimelle.

Mitenkä pystyn laskemaan / katsomaan kuinka tuo ahdin heräisi ahtamaan tietyllä rpm:llä.
Mulla on noi laitettu exel talukkoon missä on noi kaavat ja sitten vaan muuttaa ahtopainetta tms niin muuttaa cmf lukua.

Sitten tuosta kartasta tuo vasemman alueen surgeline ? kuinka se lasketaan että sitä ei ylitettäisi ? eikö siihen käytännössä vaikuta melkein kaikki tavarat mitä autossa on :D IC, imusarja etc...

Pakosarja:
putkikäyrillä tehty saman pituisineen putkineen.
Ahtimen o2 kotelosta 3"dp ja 3" koko loppu matka.

Suuttimet:

~300hp

300*5.6/4 = 420cc/min 100% aukioloajalla

60 % aukiololla 420*100/1*60 = 700cc/min

Eli 700cc/min suuttimet ???

af ration säätö:

Jos ecussa olisi irroitettava eeprommin niin sinne 700cc suuttimille kompensointi ja jollain AF controllerilla hienosäätö.

ahtopaineen säätö:

Voitais tehdä SMT:llä. map anturi 0-5v joka antaa jännitesignaalin ja smt ohjaa "nos venttiilin" lähdöllä bcs solenoidia joka vuodattaa ilmaa tietyn määrän 
Parempia ehdotuksia? Siksi smt kun semmonen löytyy valmiina. :p

Jäähdytys/imuputket/imupuoli: FMIC, 2" paineputket,
 
mä olen tilaamassa tommosta ahdinta

http://linux.forcedperformance.net/merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=FP&Product_Code=NTEVO8TI105&Category_Code=Lancer_EVO
 
joo, moro ainaskin jos laskee niin toimii hyvin ;D..tosin pikkasen menöö 7000rpm jälkeen yli mutta pakopuoli on niin tukkoinen ettei se sinne kuiteskaan enää jaksa kelata isommilla vaihteilla tai jaksaa jos jaksaa ootella ;D..käys tuolta kattoon oisko apua..http://cybrina.mine.nu/MR2_Docs/compressor_flow_maps.htm
 
miks muuten lasket suuttimia 60% eikös mitsut avaa max 80%..sun ecu ohjaa nyt 450cc suuttimia 1g ilmamäärämittarilla, jos olisin sinä niin vaihtaisin 700cc suuttimet ja 2g ilmamäärämittarin ja jos sulla kerta on se smt niin sillä sitten säädät seokset kohdalleen ja jos kone nakuttaa niin voit muuttaa sytkää sillä smt:llä..tietty parempi olis jos muuttasit ecun lukemaan 700cc suuttimia ja 2g mittaria.. ;)
 
Jooh tarvii laskee noi viel kaikki ton linkin ja noitten kirjojen avulla (maximun boost ja forced induction performance tuning). Ei tässä hevosen selässä olla  ;D

Laskin ton 60% että olis sit varaa tulevaisuudessa  ;D En tiedä kuinka koville toi mitsun ecu pystyy ajaan noita.

SMT:llähän sais tosiaan hienosäädettyä esim syttyä ja polttoainetta ja toi ecun eeprommaus olis hieno.


Onko kellään heittää suoraa linkkia 2g masin laitosta 1g autoon eli kytkentäohjetta tms...

Ps. suosittelen noita kirjoja... tilaa amazonista niin saat noi kaks kirjaa yhen hinnalla (verrattuna alfamerin hintaan)
 
Haudi.
Nyt ottamatta muuten kantaa tohon tulevaan "mottiohjaus" järjestelmään on edm. ahdin hyvä vaihtoehto n. 320-350 heppaan saakka. Yleensä puhutaan ,et pitäis pysyä maksimiahdoilla n.70% hyötysuhteen sisäpuolella ja tossa se on niillä ahdoilla hiinä ja hiinä, mut varmaan vielä futaa varsinkin kun huolehditaan siitä ilman lämpötilojen hallinnasta=oikea cooleri.
Noh, tosiaankin...7000rpm:ään sitä on turha vetää ainakin niin kauan kun on vakionokat käytössä, ollaan oltu jo aikaa sitten sillä "paljonpuhutulla" laskevalla tehokäyrällä ;). Vakkari suuttimet on VR4:uis mielestäni 450cc:t?? Ainakin näin olen ymmärtänyt ...joten nekin laskennalliseti 100%:lla aukioloajalla riittää n.350 heppaan. Noh. hyvä on ottaa vähän varmanpäälle.
-Arska
 
e15mitsubishi sanoi
Vakkari suuttimet on VR4:uis mielestäni 450cc:t?? Ainakin näin olen ymmärtänyt ...joten nekin laskennalliseti 100%:lla aukioloajalla riittää n.350 heppaan. Noh. hyvä on ottaa vähän varmanpäälle.
-Arska

Juu vaki vr4n suutin on 450cc, mutta ei visiin ole hyvä käytää 100% aukioloaikoja.
 
off topic
tuli täs moottorinohjaus jutuista mieleen että olisko täällä nyt niitä aem:n plug and play "ecun" tilaajia ? Kun joskus vaan lueskelin et porukka olis kiinostunut....

ps. Kuulemma hallitukselle jos laittaa rahaanomuksen niin siihen riittää että "pitäis pieksee ne subet ens ratapäivillä  ;)
 
Eikai niiden subbejen pieksentään paljoa vaadita, eihän ketään niistä päässyt muistaakseni edes alle 14 sekunnin varteilla ;D ;D
 
Tepi sanoi
off topic
tuli täs moottorinohjaus jutuista mieleen että olisko täällä nyt niitä aem:n plug and play "ecun" tilaajia ? Kun joskus vaan lueskelin et porukka olis kiinostunut....

ps. Kuulemma hallitukselle jos laittaa rahaanomuksen niin siihen riittää että "pitäis pieksee ne subet ens ratapäivillä  ;)

Fra dire e fare c'è tutta l'acqua del mare 8)
 
Turha lähteä laittamaan 2G:n MASsia, mieluummin hommaa MAF-translatorin ja GM:n 3" tai isomman MAFfin :)

Tuolla translatorilla pystyy sitten samalla kompensoida isompia suuttimiaki.

katso lisää www.dejontool.com
 
Tai sitten vaihtaa kokonaan MAP-pohjaiseen systeemiin jolloin pääsee koko anturista eroon. Vaihtoehtoja siis piisaa ja järkevin tapa riippunee tapauksesta.
 
Mr. Pimennys sanoi
Turha lähteä laittamaan 2G:n MASsia, mieluummin hommaa MAF-translatorin ja GM:n 3" tai isomman MAFfin :)

Tuolla translatorilla pystyy sitten samalla kompensoida isompia suuttimiaki.

katso lisää www.dejontool.com

Missä vaiheessa tuo 2G MAS on tullut tehoissa vastaan?

Kaikki on tietenkin suhteellista ja paras hinta/laatusuhde määräytyy pitkälti omien tavoitteiden mukaan. Jos esim. 2G MAS / S-AFC II combolla ei saa toivottuja tuloksia, niin itsekin kyllä suosittelisin MAP-sensoria ennemmin kuin GM:n kuumalanka-mittarin asennusta.
 
Takaisin
Ylös Bottom