Turbon vesilinja

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Sanoipa tuo vesilinja nyt ittensä irti ja puskee koko järjestelmän tyhjäksi tuota kautta. Näyttäisi koko linja menevän yhtenä putkena termarille asti ja olla peräti intergoitu termarinkoteloon, eli pitääkö tuo koko hoito nyt vaihtaa tuon takia? Mistähän kannattaisi lähteä metsästämään ja millä osanumerolla?

ps. saako turbon irti pakosarjasta ilman pakosarjan irtiottoa, siinä näkyisi olevan joku metallikiristin tms mikä pitää sen kiinni pakosarjassa?
 

zookermaa

Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2015
Sijainti
Kuopio
Vs: Turbon vesilinja

Sandeels sanoi
Sanoipa tuo vesilinja nyt ittensä irti ja puskee koko järjestelmän tyhjäksi tuota kautta. Näyttäisi koko linja menevän yhtenä putkena termarille asti ja olla peräti intergoitu termarinkoteloon, eli pitääkö tuo koko hoito nyt vaihtaa tuon takia? Mistähän kannattaisi lähteä metsästämään ja millä osanumerolla?

ps. saako turbon irti pakosarjasta ilman pakosarjan irtiottoa, siinä näkyisi olevan joku metallikiristin tms mikä pitää sen kiinni pakosarjassa?

Evo 5 turbo lähtee alakautta irti ilman pakosarjan irroittamista. Downpipe irti, öljyletku irti, vesiletku sekä öljyletku ylhäältä irti ja turbo on 4x pultilla/mutterilla pakosarjassa kiinni. (Syyläri kannattaa irroittaa tuo mukavasti lisä tilaa)
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Turbon vesilinja

Lähti se linja sieltä ilman turbon irroitusta pienen ähertämisen jälkeen! :peukku
Oisko jollai tiedossa varaosanumeroa tuolle tai jotain paikkaa jossa moisen putken pätkän voisi pkseudulla teetättää?
Putki oli parhaat päivänsä selvästi nähnyt mutta en löytänyt siitä selvää halkeamaa tai reikää mutta eikai tuossa kohdassa mitään muuta mahdollista vuotopaikkaa ole ja varmaan halkeama mennyt umpeen osan viilennyttyä?
 

Liitetiedostot

  • WP_20160427_01_55_42_Pro.jpg
    WP_20160427_01_55_42_Pro.jpg
    260.7 KB · Lukukerrat 600

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Turbon vesilinja

Sandeels sanoi
Lähti se linja sieltä ilman turbon irroitusta pienen ähertämisen jälkeen! :peukku
Oisko jollai tiedossa varaosanumeroa tuolle tai jotain paikkaa jossa moisen putken pätkän voisi pkseudulla teetättää?
Putki oli parhaat päivänsä selvästi nähnyt mutta en löytänyt siitä selvää halkeamaa tai reikää mutta eikai tuossa kohdassa mitään muuta mahdollista vuotopaikkaa ole ja varmaan halkeama mennyt umpeen osan viilennyttyä?

Voi varmaankin toteuttaa myös punosletkulla tai hydrauliikkaletkulla ? Eli alan liikkeistä kyselemään.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Turbon vesilinja

Iha tarkkaan en tiiä mikä auton malli kyseessä mutta:
1998-1999 vuosimallit MD334486
1999 -2000 vuosimallit MD363253

termarille turbosta nouseva putki siis.

Ja ihan mitä tahansa hydr.letkua sinne ei kannata laittaa vaan pitää olla glykolia kestävä (jos letkulla tekee).
+ pitää kestää turbon läheisyyden lämpökin.
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Turbon vesilinja

-JP- sanoi
Voi varmaankin toteuttaa myös punosletkulla tai hydrauliikkaletkulla ? Eli alan liikkeistä kyselemään.

Teräspunosletkulla oon tässä päivän säätäny ja edelleen vuotaa jostain liitoskohdan läheisyydestä. Myös banjoliitin, -pultti ja prikat uusittu..
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Turbon vesilinja

Sandeels sanoi
Teräspunosletkulla oon tässä päivän säätäny ja edelleen vuotaa jostain liitoskohdan läheisyydestä. Myös banjoliitin, -pultti ja prikat uusittu..

Vaikuttaa vahvasti siltä että vuoto on banjon ja turbon kiinnityksessä eli kierteet turbosta menny tai jotain kun eihän tuossa kohdassa mene muita vesilinjoja? Auttaako tässä muu kun lähteä turbokaupoille vai voiko tota fixata jotenkin? Vettä siis tulee niin paljon että systeemi on termarin auettua tyhjä muutamassa minuutissa.. :seina
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Turbon vesilinja

Ite ostaisin uuden turbon ja vanha varaosiks tai osina/rikkonaisena myyntiin.
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Turbon vesilinja

Basbarduu sanoi
Ite ostaisin uuden turbon ja vanha varaosiks tai osina/rikkonaisena myyntiin.

Joo. Harmittaa kun turbo muuten niin hyvässä kunnossa.. Mistä kannattais metsästää uus ja tilalle ois jees sellanen joka menee bolt-on tohon vakiovempeleeseen ilman modauksia?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Turbon vesilinja

Ostoilmoitus tänne foorumille vaikka näin alkajaisiksi.
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Turbon vesilinja

Tuonne turbon alaöljylinjan pultteihin ei pääse käsiksi ellei ota starttia irti? Vai pitääkö tuo linja ottaa ö-pohjasta irti? Työntääkö auto silloin kaikki öljyt lattialle?
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Turbon vesilinja

Sandeels sanoi
Tuonne turbon alaöljylinjan pultteihin ei pääse käsiksi ellei ota starttia irti? Vai pitääkö tuo linja ottaa ö-pohjasta irti? Työntääkö auto silloin kaikki öljyt lattialle?

Siinä startin päädyssä on sellainen suojapelti. Sen kun otat pois (kahdella pultilla), niin mahtuu pienellä kikkailulla avaamaan öljynpaluun pultit.
Öljypohjasta kun irrotat niin kyllähän se lienee sylkee öljyä pihalle.
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Turbon vesilinja

Voiko tuohon turboon muuten tehdä uusia kierteitä sen sijaan että ostaa uuden ahtimen kun on tosiaan muuten hyvässä kunnossa tuo? Onko turbohuollon vai koneistamon hommia vai saako tehtyä itse?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Turbon vesilinja

Kysymys: Onha sulla nyt kupariprikat banjon molemmin puolin?
Ja miksi sielt on kierteet menny jos on? Ootko availlu vai alkoiko vuoto itsessään?
Ja ota se ahdin pöydälle kun se on helppo homma ni näet/tutkit sen paremmin...
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Turbon vesilinja

Harri K sanoi
Kysymys: Onha sulla nyt kupariprikat banjon molemmin puolin?
Ja miksi sielt on kierteet menny jos on? Ootko availlu vai alkoiko vuoto itsessään?
Ja ota se ahdin pöydälle kun se on helppo homma ni näet/tutkit sen paremmin...

Sehän tässä ihmetyttääkin. Yhtäkkiä normi motariajosta alkoi sieltä banjon liitoskohdista vuotamaan hullun lailla ja kyseiseen liitokseen ei ole luultavasti vuosiin koskettu. En ollut edes vedätellyt tms ennen vaan ihan tasapintakaasuajosta meni. Samalla siis huomasin tuossa vesilinjassa tuon minimaalisen reiän ja uuden linjan tein glykoa kestävästä teräspunosletkusta. Liike josta kävin hakemassa sen antoi mukaan alumiiniprikkoja, liekö vika niissä? Ja laitoin ne alumiiniprikat banjon kummallekin puolelle. Testasin tuon uuden linjan tiiviyden vielä sillen että täytin sen vedellä, sormi toiseen päähän tulpaksi ja puhalsin toiseen päähän voimakkaasti eikä mistään tullut ulos joten se viittaisi vuotoon banjon kohdilla. Huomenna varmaan saan turbon pöydälle ja pääsee tarkemmin tutkimaan. Voiko tuota liitoksen pitävyyttä kokeilla jotenkin turbo pöydällä? Tuli mieleen että uusi banjoliitin pultteineen on alumiinia, vaikuttaako tämä jotenkin pitävyyteen?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Turbon vesilinja

Sandeels sanoi
Tuli mieleen että uusi banjoliitin pultteineen on alumiinia, vaikuttaako tämä jotenkin pitävyyteen?

Vähän Mutua ,mutta teräsliitin+kuparitiiviste vois olla , parempi ? Saa ainakin kiristää reilummalla kädellä , teräs kovempaa kuin kupari -> tiivistää paremmin , kuin ALU+ALU <- molemmat aineet yhtä kovaa.
 

ihavaajuuso

Evo 4, 530d
Liittynyt
2 Marraskuu 2015
Sijainti
Vantaa
Vs: Turbon vesilinja

Olisiko mahdollista, että vuotaa jostain muualta ja nesteet valuu letkua/putkea pitkin turbon luokse? Luulisi että huomaisi kiristäessä jos turbosta on kierteet mennyt.

Mulla joskus kävi niin, että banjoon oli jäänyt alumiinitiiviste jota en huomannut ja kun kasasin uudestaan olin laittanut uudet kuparitiivisteet. Aina ajon jälkeen oli banjoliitos märkänä , kun oli vuotanut tiivisteiden välistä, muttei kuitenkaan vuotanut paljoa. Mutta jos sulla on uusi banjopultti nii ei sekään ole mahdollista. Eihän vanha tiiviste ole jäänyt turboon kiinni?
 

Sandeels

Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs: Turbon vesilinja

Löytypä ratkasu tähänkin ongelmaan. Siinä uuden alumiinisen banjoliittimen "huulessa" oli kylmänä melkein näkymätön kuhmu josta vuosi noin paljon.. No tulipahan ainakin tutustuttua tohon omaan autoon paremmin kun purki puol konehuonetta :peukku
 
Ylös Bottom