Tyhjäkäyntiongelmat, kaasuläpän säätö

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Tässä kun olen lyhyen aikaa seurannut näitä juttuja, tuntuu tyhjäkäynti olevan aika yleinen ongelma. Lukemani perusteella ei ilmeisesti ole osavaihtoja kovin tehty? Ohjeeni onkin että puhdistakaa läppäkotelo, sitten säädetään perusjoutokäynti, kaasuläpän potikka ja kaasuvaijeri valmistajan ohjeen mukaan. Luulen että ongelmat poistuu suurimmasta osasta autoja.

Esim. akunkengän pois käyttämisen jälkeiset ongelmat juoruaa juuri tästä likaisuudesta ja säädön tarpeesta.

Tosin on sitten nämä Mitsut joissa on askelmoottori esim GTI Lancer, V6 Pajero, C60 sarjan muutamat mallit, Hyundai Elantra muutamia mainitakseni, säätämässä tyhjäkäyntiä. Niissä esim perussäätö ei muutu helposti, jos ei ruuvaile vääriä ruuveja.

Saa oikaista jos on vääriä tietoja!!

EDIT: otsikko

Liittyy sanoihin: Colt Lancer Galant ruisku tyhjäkäynti kaasuläppä tyhjäkäynti säätö säätäminen
 
Taitaa tavallisissa 92-96 1.6 lankuissa olla askelmoottori.
Sitten 88-92 lancer gti:ssä ja josssain 93- galanteissa
 
Entisessä -88 Galant 2.0 GLSi:ssäkin oli askelmoottori. Taitaapi olla kaikissa mitsun ruiskupeleissä.
 
galv6 sanoi
Askelmoottori?Tarkottaako sitä että uudemassa kopassa vanhankopan mosa ::)

TollaTarkotetaanSitäTyhjäkäynninmoottoria.. SiisSähkömoottori, JokaOnElektronisesti(tarkemminSäädettävissä)Ohjattu. (TietystiNäppiksestäSPACErikkiMuutonYhteydes..)
 
Tästä aiheesta voisi vaikka lukea enemmänkin...
vaix, että mitä valmistajan ohje sanoo perusjoutokäynnin, kaasuläpän potikan ja vaijerin säädöstä.
 
Tässäpä säädöstä karkea kuvaus:
Sopii ainakin CB5A, CB1A, CB4A malleihin, (mallin näkee alustanumerosta)

Käytetään moottori n. 80 asteeseen lämpimäksi
- irr. imuputki läppäkotelosta
- ruiskutetaan kyseiseen tarkoitukseen sopivaa puhdistusainetta kaasuläpaän ympäristöön ja annetaan vaikuttaa n. 5 min.
- pesuainetta ei saa mennä kaasuläpän vieressä oleviin reikiin (bypass)
- pyyhitään rätillä läpän alue puhtaaksi, toistetaan tarvittaessa
- letku kiinni, tarkastetaan tyhjäkäynti, säädetään tarvittaessa tyhjäkäyntikatk. ja läpän asentoanturi ja perusjoutokäynti seuraavasti

- irr. kaasuvaijerin säätöpultit
- irr. läpän asentoanturin liitin
- kytke ohm mittari napojen 3 ja 4 väliin
- laita 0,45 mm rakotulkki SAS-ruuvin ja läpän varren väliin
- kytke virta
- liikutetaan asentoanturia kunnes löydetään on/off asento tyhjäk.katkaisijasta
- lukitaan anturi siihen ja liitin kiinni
- sitten tarvii jo testeriä, katsotaan sillä asentoanturin arvo joka on 400-1000 mV
- poista rakotulkki ja sammuta virta
- SAS-ruuvia, joka on lukittuna lukkomutterilla, ei saa mennä vääntelemään, se on asetettu valmistajan toimesta oikein eikä sen pyörittely ole tarpeen!!!

- sitten maadoitetaan sytytyksen ajoituksen liitin ja käynnistä moottori
- tyhjäkäynnin pitäisi olla 750 +/- 50 kierr./min
- säädetään tarvittaessa kumitulpan alla olevasta ruuvista
- sammuta ja poista maadoitusjohto
- käynnistä ja anna käydä n. 10 min tarkasta onko käynti ok
- säädä kaasuvaijeriin n. 1-2 mm välys
- askelmoottorin (idle speed control servo) arvo pitäisi olla 2-25 step tyhjäkäynnillä

Säätö omalla vastuulla, ohje suuntaa-antava :)
 
uge sanoi
- SAS-ruuvia, joka on lukittuna lukkomutterilla, ei saa mennä vääntelemään, se on asetettu valmistajan toimesta oikein eikä sen pyörittely ole tarpeen!!!

Mikähän tuo SAS ruuvi oikein on ja mihin se vaikuttaa??On epäilys että joku on sitä joskus pyöritellyt kun kaasuläppä ei mene kiinni asti ja tyhjäkäynti on 1200rpm vaikka tyhjäkäyntiruuvi on kiinni. ???Onko tuolle ruuville mitään säätöohjetta?
 
Vs: Tyhjäkäyntiongelmat, kaasuläpän säätö

Niin että mikä ja missä on SAS -ruuvi? E39 galantista tavoitteena saada tyhjäkäynti alle tonnin. Lukisin mielelläni edeltävää kuvausta vastaavat ohjeet myös 4g63 dohc -moottoriin.

Kaasuläppäkotelo on jo puhdistettu huolellisesti.

Toisinaan myös kierrokset jää siihen 1500, eivätkä putoa tyhjäkäynnille.

Onhan sitä epäasiallista ruuvailua ja ns. ämpylöintiäkin jo kokeiltu, kotelon päällä olevan, ilmeisesti alunperin kumitulpalla suojatun ruuvin kiinni kiertämällä tyhjäkäynti kyllä putoaa. En silti usko säädön olevan oikein, jos se on kiinni? Kaasariaikakaudelta peräisin oleva nyrkkisääntö kertoo, että 1½ kierrosta säätöruuvit auki
 
Vs: Tyhjäkäyntiongelmat, kaasuläpän säätö

korsma sanoi
Niin että mikä ja missä on SAS -ruuvi? E39 galantista tavoitteena saada tyhjäkäynti alle tonnin. Lukisin mielelläni edeltävää kuvausta vastaavat ohjeet myös 4g63 dohc -moottoriin.

Kaasuläppäkotelo on jo puhdistettu huolellisesti.

Toisinaan myös kierrokset jää siihen 1500, eivätkä putoa tyhjäkäynnille.

Onhan sitä epäasiallista ruuvailua ja ns. ämpylöintiäkin jo kokeiltu, kotelon päällä olevan, ilmeisesti alunperin kumitulpalla suojatun ruuvin kiinni kiertämällä tyhjäkäynti kyllä putoaa. En silti usko säädön olevan oikein, jos se on kiinni? Kaasariaikakaudelta peräisin oleva nyrkkisääntö kertoo, että 1½ kierrosta säätöruuvit auki

Omassa carismassa korkea tyhjäkäynti johtui TPS väärästä asennosta, kokeilemalla löytyi oikea asento :)
 
Vs: Tyhjäkäyntiongelmat, kaasuläpän säätö

nostokurki sanoi
Omassa carismassa korkea tyhjäkäynti johtui TPS väärästä asennosta, kokeilemalla löytyi oikea asento :)

Niin gdi koneissa ei olekkaan tk-moottoria niinkuin näissä dynyissäkin. Kannattaa se tk moottori toki tsekata....
 
Vs: Tyhjäkäyntiongelmat, kaasuläpän säätö

Tilanne hallinnassa.

Ecu ilmeisesti oppi uuden tyhjäkäynnin vähän viiveellä kaasuläppäkotelon putsaamisen ja ruuvien kiertelyn jälkeen, nyt on nätti 900rpm. Eikä ole 'fast idle'kään juminut hetkeen päälle
 
Takaisin
Ylös Bottom