En kyllä tiedä, voisiko muillakin kylmyydestä valittavilla olla se lämppärin suodatin (osittain?) tukossa? Polttomoottori kun hetken hörähtää, nesteet kiertää polttomoottorin vesipumpun voimin ja taas tulee hetken aikaa lämmintä kun sähkövastuksen lämmittämä vesi pääsee kiertoon? Normiautossa vikaa ei ehkä huomaa kun polttomoottori hörähtelee silloin tällöin..
Miten lämpimäksi teillä auto tulee esilämmityksellä? Esilämmityshän toimii aina "täysillä", siinä ei ole mitään termostaattia tms. Minulla pakkaskelilläkin jos täydet 30min paahtaa esilämmitystä, auto on niin kuuma että on jo hiukan epämukava alkumatkasta kunnes tasaantuu. Fiilis on kuin saunaan astuisi, varmaan on yli 40C sisällä..
Toki tässä on ihmisten tottumuksistakin kyse. Meillä ennen Pehvanlämmitintä ajeltiin lämppäri +16C pyynnillä että polttomoottori vahingossakaan käynnistyisi, paitsi että silti joskus käynnistyi. Pehvanlämmittimen kanssa auto on selvästi lämpimämpi. Lämpömittarilla mittasin +19C kun ulkona -10C, minulle tuo riittää..
Kädellä koittaen puhallus tuntuu tosiaan "lämpimältä lehmänhenkäykseltä" mutta lämpömittarilla sekin on +30C kuitenkin.
Jotkut kyselivät että mistä tietää toimiiko sähkölämmitys. No tuosta Trip-näytöstähän sen näkee:
Näytä liitetiedosto 21348
Tuossa näkyy että sähkölämmitin ottaa noin 5kW. Ilman Pehvanlämmitintä polttomoottori hörähtää avuksi jo 3-4kW kohdalla..
Tuohon näytölle pääsee siis alareunan Info-napista ja sitten "Trip".. Minulla on tuo käytännössä aina auki. Taas Mitsubishimäinen nerokkuus että se pitää joka kertaa painella auki, ei muista mikä ruutu on ollut auki edellisellä reissulla.
Moikka taas kaikille, itsellänihän ollut ongelmia tuon 2016 phevin kanssa, että miten saisi lämmintä ilmaa pukkaamaan pelkällä sähköllä ajettaessa, eilen Delta autossa vaihdettiin tehtaan takuuseen sähkövastus paketti, joka on kuskin penkin alla, töitä meni 8 tuntia ja hinta olisi ollut töineen 4000€ kieppeillä, en tietenkään joutunut sitä maksamaan, kun meni tehdastakuuseen, jota vielä jäljellä 3kuukautta
Summa summarum, tänään mielenkiinnolla asentamaan pehvanlämmitin takaisin paikoilleen ja testamaan, miten nyt toimii
Hyvinhän se alkoi toimimaan viimeinkineli vika ei ollut siinä putkistossa, mistä ollut aiemmin puhetta, sitä ei ole vaihdettu
Tänään testiajossa pelkällä sähköllä ajettaessa yli 10 kilometriä ja kylmällä polttomoottorilla, pukkasi 70 asteen lämmintä ilmaa keskisuuttimesta 29 asteen lämpötilapyynnillä 2 puhallusteholla, aiemminhan se pukkasi vain vähän yli 20 asteista, vaikka info näyttö näytti, että sähkövastus toimisi oikein ja käyttäisi vajaata 6 kw lämmitykseen, eli tähän info näytön grafiikkaan ei ole luottaminen ja sen ne sanoivat myös Delta autossa, että se voi näyttää että toimisi oikein, mutta silti vastus ei toimi ja näinhän juuri minun auton kohdalla oli
Eli kaikki joilla on pehvanlämmitin paikoillaan, kylmällä polttomoottorilla ja pelkällä sähköllä ajaessa, pitäisi 29 asteen pyynnöllä tulla 60-70 asteista lämmintä ilmaa puhaltimista, jos ei tule
1.-joko sihti on tulossa
2.- 3 tieventtiili, joka ohjaa sähköllä ajettaessa tai polttomoottorilla ajaessa, kumpaa lämpölähdettä auto käyttää hyväkseen ajaessa kapiiniin lämmitykseen
3.-tuo lämmitysvastus on rikki, kuten minulla oli
Tuossa yleisimmät syyt kylmään hyttiin, pelkällä sähköllä ajettaessa
Tätä vikaahanei oikein voi helposti määrittää, jos ei ole tuota pehvanlämmitintä paikoillaan, koska jo 2 asteen ulkolämpötilassa ja 16 asteen pyynnillä ainakin minun auton polttomoottori jo pärähti käyntiin ja käytti hyväkseen hytin lämmitykseen pitkälle ainoastaan polttomoottoria
Nyt on todella lämmin auto ja lämmitys toimii kuten kuuluukin toimia ja pystyn ajamaan pelkällä sähköllä ja lämpimällä autolla