Uusi outlander omistaja

railroader

New Member
Liittynyt
17 Heinäkuu 2024
Moro.
Tuore omistaja täällä kirjoittelee. Alla vanha ja tietä nähnyt Outlander PHEV MY14, ainakin 220tkm. Jaan hieman parin päivän ajatuksia:

Ilman mitään empiirisiä kokeita tuntuu, että akun kunto mitä on. Ajatukset kapasiteetista pyörii ja vaihtelee noin 50-70% välillä. Useita keskusteluja olen nyt täällä tutkinut ja ne ovat melko Watchdog sekä kapasiteetti/takuu painotteisia. Ajoittain ajattelen akkukapasiteettia, sen huippuja, mahdollisuuksia ja toisaalta järkeä, josta johdatankin ajatuksen siihen, että kannattaako murehtia akkua lainkaan. Rangemittari näyttää mitä näyttää, ehkä 14-24km, mutta onhan siinä bensakone. Sähköllä vehkeen saa toimimaan, kun tarve vaatii eikä auto ole pelkästään akuston varassa.

Verrattuna aiempiin esim. 2 litraiset bensa VAG on Outlander kulutus kohtuullisempi (kuitenkin isompi auto ja bensamoottorilla enemmän funktiota kuin vain energian muuttaminen kiihtyvyydeksi ja liike-energiaksi), mutta veroiltaan reilusti huokeampi. Tämän ikäisessä ja ajetussa on takuulla tuota kapasiteetin alenemaa ja softan tuomaa akkujen suojaa eli turha odotella 50km kantamia. Akuston vaihtokin lienee kallista ja tämä auto on takuuaikansa jo nauttinut.

Näkisin, että joko nautin tällaisen ajoneuvoteknologian annista (mitä se tällä hetkellä vielä antaa) ilman, että sen suuremmin murehdin jo käyttöä nähneen teknologian perään (akusto, sen seurailu Watchdoglla) tai sitten ilmaisen tyytymättömyyteni ja joko satsaan kalliiseen huoltoon tai vaihdan auton. Kallistun hetkittäin enemmän nauttimaan siitä mitä tällainen Outlander PHEV vielä voi tarjota, kuitenkin pyrkien hellävaraisiin latauskäytäntöihin ja taloudellisuuden tavoitteluun ilman suuria murheita. Mutta kirjoittelen näitä ajatuksiani auki, koska huomaan myös pohtivani kaupan purkua...
 
Kaupan purku voi olla melko vaikeaa, ellei siinä autossa oikeasti on joku vika. Se on kuitenkin 10 vuotta vanha, 220 tkm ajettu, ja Mitsu ei todellakaan ole tunnettu siitä että olisi hyvä hybridiakusto. Omaani sain uuden hybridiakun takuuseen reilu kuukausi sitten, ja meno muuttui taas maittavammaksi.

Kaupan purkuun ei oikein riitä pelkästään se, että "pettyy ostokseen".
 
Tarkoitin lähinnä peruuttamista 14 vuorokauden puitteissa. Toistaiseksi edelleen, 3pvän jälkeen, olen tyytynyt siihen mitä Mitsu vielä tarjoaa, mutta hetkittäin pohdin vaihtoehtoja
 
Rangemittari näyttää mitä näyttää, ehkä 14-24km, mutta onhan siinä bensakone. Sähköllä vehkeen saa toimimaan, kun tarve vaatii eikä auto ole pelkästään akuston varassa.
Vaikka auto on hybridi ei se kuitenkaan toimi polttomoottoriautona kun akku heikkenee tarpeeksi. Koska polttomoottori startataan ajoakusta joku kerta voi käydä niin että näytöllä on vaan kaikki mahdolliset viat ja käynnistyminen mahdotonta ellei akku ihan täyteen ladattu.
 
Vaikka auto on hybridi ei se kuitenkaan toimi polttomoottoriautona kun akku heikkenee tarpeeksi. Koska polttomoottori startataan ajoakusta joku kerta voi käydä niin että näytöllä on vaan kaikki mahdolliset viat ja käynnistyminen mahdotonta ellei akku ihan täyteen ladattu.
Tarkoittaa sitä, että lataa aina kun voi, pohtii ajoakun kallista vaihtoa ja vaihtaa sen kun on tarpeeksi ylimääräistä rahaa
 
Vaikka auto on hybridi ei se kuitenkaan toimi polttomoottoriautona kun akku heikkenee tarpeeksi. Koska polttomoottori startataan ajoakusta joku kerta voi käydä niin että näytöllä on vaan kaikki mahdolliset viat ja käynnistyminen mahdotonta ellei akku ihan täyteen ladattu.
Aika hemmetin paljon pitää akun heikentyä että tuohon päädyttäisiin, onkohan yhdessäkään (outlanderissa) vielä näin käynyt?
Oletetaan että vaikka akku olisi 50% niin se on silti enemmän entä esim. omassa omakotitalossa kesällä yhden päivän sähkön kulutus (joka oli eilen 4.5kWh, sisältäen hetkenaikaa latausta), niin kyllä sillä ja pienemmälläkin määrällä sen moottorin pyörräyttää käyntiin tarvìttaessa.

Ja joo, me kaikki kyllä tiedetään että olet jo useampi vuosi sitten siirtynyt täyssähkön käyttöön joten täytyy sekin asia aina muistaa ottaa huomioon näitä sun kommentteja lukiessa.

Mutta totta on että jos ajoakku on täysin kaput, niin ei auto toimi "polttomoottoriautona"
 
Ei litium-akku hyytymällä hyydy nollaan asti. Alle 70% SOH on jo "end of life", akku on käyttöikänsä lopussa ja voi hyytyä kokonaan hetkenä minä hyvänsä.

Se on vähän kuin jättää jakopääremppa tekemättä, hyvällä tuurilla voi kestää pitkäänkin tai sitten ei ..
 
Ei litium-akku hyytymällä hyydy nollaan asti. Alle 70% SOH on jo "end of life", akku on käyttöikänsä lopussa ja voi hyytyä kokonaan hetkenä minä hyvänsä.

Se on vähän kuin jättää jakopääremppa tekemättä, hyvällä tuurilla voi kestää pitkäänkin tai sitten ei ..
Olisiko tuossa nyt kuitenkin HIEMAN liioiteltua ulosantia. Suurin osa akuista menee alle 70 % ennen 180tkm, ja näkyyhän niitä autoka joilla on ajettu 300+tkm alkuperäisellä akulla.

Juu, paskalla säkällä menee joku solu ruttuun, ja ajot loppuu siihen, mutta hyvällä omallatunnolla ei voi mennä sanomaan että akun on sen teknisen käyttöiän loppusuoralla kun 70% alittuu.
 
Ei litium-akku hyytymällä hyydy nollaan asti. Alle 70% SOH on jo "end of life", akku on käyttöikänsä lopussa ja voi hyytyä kokonaan hetkenä minä hyvänsä.

Se on vähän kuin jättää jakopääremppa tekemättä, hyvällä tuurilla voi kestää pitkäänkin tai sitten ei ..
Onko toi akkujen elinkaari ja 70% johdettu vain akkutakuusta, yleisesti litiumakku teknologiasta vai mistä näiden mitsuissa käytettyjen akkujen tapauksessa?
 
Onko toi akkujen elinkaari ja 70% johdettu vain akkutakuusta, yleisesti litiumakku teknologiasta vai mistä näiden mitsuissa käytettyjen akkujen tapauksessa?

Siis ihan yleisesti litium-teknologiasta. Akkuvalmistajien mielestä 70% on "valmis"..


"As the battery is further utilized in a device, its health as in its capacity and other useful parameters deteriorate till it reaches the end of life (SoH = ~70-80%). Consequently, such batteries are replaced from regular usage pertaining to their unstable and unreliable performance."

Mutta hyvähän se on jos toimii pidempään. :)
 
Niin vielä kun osaatte nähdä eron auton antaman SOH-arvion (mikä vaikka WD:llä luetaan) ja todellisen teknisen SOH:n välillä. Tämä ero varmaan useimmissa tapauksissa on varsin railakas. Akkuvalmistaja - joka ehkä ei myöskään ole ihan puolueeton kysymyksissä, jotka liittyvät mahdollisuuteen myydä uusia alkuja - ottaa tietenkin kantaa jälkimmäisen mukaan, eikä huomioi Mitsubishin melko varovaista BMS:ssää.
 
Siis ihan yleisesti litium-teknologiasta. Akkuvalmistajien mielestä 70% on "valmis"..

Mutta hyvähän se on jos toimii pidempään. :)

Niin, ihan samoin kuin esim. peltikaton tekninen käyttöikä on maks. 20 vuotta (vai oliko 30?) ja kylpyhuoneen 10-15 vuotta, ennen kuin pitäisi uusia kaikki runkorakenteista lähtien.
Ihan varmasti tästäkin maasta löytyy paikkoja joissa nuo ovat paljon yli "end of lifetime" eikä mitään ongelmia ole.

Samoin veikkaan että noita alle 70% alle Outlandereita ilman ongelmia löytyy myös, toki kun mennään reilusti alle tuon niin teho ei ole enää samaa kuin ns. uudessa mutta toimii kuitenkin.

ps. @Zuikkis, oletko ollut tyytyväinen Teslaan? Muistaakseni vaihdoit sellaiseen n. 2-3v (?) sitten, itsellä alkais kans autonvaihtokuume vaivaamaan pikkuhiljaa
 
Kolmas Tesla jo menossa, en tiedä onko tyytyväisyyden merkki kun jatkuvasti pitää vaihtaa. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom