railroader
New Member
- Liittynyt
- 17 Heinäkuu 2024
Moro.
Tuore omistaja täällä kirjoittelee. Alla vanha ja tietä nähnyt Outlander PHEV MY14, ainakin 220tkm. Jaan hieman parin päivän ajatuksia:
Ilman mitään empiirisiä kokeita tuntuu, että akun kunto mitä on. Ajatukset kapasiteetista pyörii ja vaihtelee noin 50-70% välillä. Useita keskusteluja olen nyt täällä tutkinut ja ne ovat melko Watchdog sekä kapasiteetti/takuu painotteisia. Ajoittain ajattelen akkukapasiteettia, sen huippuja, mahdollisuuksia ja toisaalta järkeä, josta johdatankin ajatuksen siihen, että kannattaako murehtia akkua lainkaan. Rangemittari näyttää mitä näyttää, ehkä 14-24km, mutta onhan siinä bensakone. Sähköllä vehkeen saa toimimaan, kun tarve vaatii eikä auto ole pelkästään akuston varassa.
Verrattuna aiempiin esim. 2 litraiset bensa VAG on Outlander kulutus kohtuullisempi (kuitenkin isompi auto ja bensamoottorilla enemmän funktiota kuin vain energian muuttaminen kiihtyvyydeksi ja liike-energiaksi), mutta veroiltaan reilusti huokeampi. Tämän ikäisessä ja ajetussa on takuulla tuota kapasiteetin alenemaa ja softan tuomaa akkujen suojaa eli turha odotella 50km kantamia. Akuston vaihtokin lienee kallista ja tämä auto on takuuaikansa jo nauttinut.
Näkisin, että joko nautin tällaisen ajoneuvoteknologian annista (mitä se tällä hetkellä vielä antaa) ilman, että sen suuremmin murehdin jo käyttöä nähneen teknologian perään (akusto, sen seurailu Watchdoglla) tai sitten ilmaisen tyytymättömyyteni ja joko satsaan kalliiseen huoltoon tai vaihdan auton. Kallistun hetkittäin enemmän nauttimaan siitä mitä tällainen Outlander PHEV vielä voi tarjota, kuitenkin pyrkien hellävaraisiin latauskäytäntöihin ja taloudellisuuden tavoitteluun ilman suuria murheita. Mutta kirjoittelen näitä ajatuksiani auki, koska huomaan myös pohtivani kaupan purkua...
Tuore omistaja täällä kirjoittelee. Alla vanha ja tietä nähnyt Outlander PHEV MY14, ainakin 220tkm. Jaan hieman parin päivän ajatuksia:
Ilman mitään empiirisiä kokeita tuntuu, että akun kunto mitä on. Ajatukset kapasiteetista pyörii ja vaihtelee noin 50-70% välillä. Useita keskusteluja olen nyt täällä tutkinut ja ne ovat melko Watchdog sekä kapasiteetti/takuu painotteisia. Ajoittain ajattelen akkukapasiteettia, sen huippuja, mahdollisuuksia ja toisaalta järkeä, josta johdatankin ajatuksen siihen, että kannattaako murehtia akkua lainkaan. Rangemittari näyttää mitä näyttää, ehkä 14-24km, mutta onhan siinä bensakone. Sähköllä vehkeen saa toimimaan, kun tarve vaatii eikä auto ole pelkästään akuston varassa.
Verrattuna aiempiin esim. 2 litraiset bensa VAG on Outlander kulutus kohtuullisempi (kuitenkin isompi auto ja bensamoottorilla enemmän funktiota kuin vain energian muuttaminen kiihtyvyydeksi ja liike-energiaksi), mutta veroiltaan reilusti huokeampi. Tämän ikäisessä ja ajetussa on takuulla tuota kapasiteetin alenemaa ja softan tuomaa akkujen suojaa eli turha odotella 50km kantamia. Akuston vaihtokin lienee kallista ja tämä auto on takuuaikansa jo nauttinut.
Näkisin, että joko nautin tällaisen ajoneuvoteknologian annista (mitä se tällä hetkellä vielä antaa) ilman, että sen suuremmin murehdin jo käyttöä nähneen teknologian perään (akusto, sen seurailu Watchdoglla) tai sitten ilmaisen tyytymättömyyteni ja joko satsaan kalliiseen huoltoon tai vaihdan auton. Kallistun hetkittäin enemmän nauttimaan siitä mitä tällainen Outlander PHEV vielä voi tarjota, kuitenkin pyrkien hellävaraisiin latauskäytäntöihin ja taloudellisuuden tavoitteluun ilman suuria murheita. Mutta kirjoittelen näitä ajatuksiani auki, koska huomaan myös pohtivani kaupan purkua...