Uutisia

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

http://www.is.fi/autot/art-2000005335558.html

Pitäisiköhän tehdä etäpäivä huomenna? Ihan vaan minimoidakseni riskin tulla valtion ryöstämäksi.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
http://www.is.fi/autot/art-2000005335558.html

Pitäisiköhän tehdä etäpäivä huomenna? Ihan vaan minimoidakseni riskin tulla valtion ryöstämäksi.

Kannattaa pitää loppuviikko. Näille poliisin tehovalvontakampanjoille kun on tavanomaista se, että todellinen tehovalvonta jatkuu ilmoitettua pidempään.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

"Uusi katsastusohje: 2000-luvun auton ruostekorjaus ei olekaan enää ihan läpihuutojuttu"
http://www.is.fi/autot/art-2000005349437.html

Kohta ei enää hitsailla.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

http://www.is.fi/autot/art-2000005373976.html

Kovia on verot. Ei voi muuta sanoa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

http://www.nykysuomi.com/index.php/2017/10/10/satelliittivalvontaan-perustuvat-tiemaksut-tulossa-suunnitelma-jo-lausuntokierroksella/

Berneri se ei luovuta. :seina
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
http://www.nykysuomi.com/index.php/2017/10/10/satelliittivalvontaan-perustuvat-tiemaksut-tulossa-suunnitelma-jo-lausuntokierroksella/

Berneri se ei luovuta. :seina

Eikös tämä Nykysuomi ollut näitä Facebookkipaskamedioita? ::)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/autoteollisuudessa-valtava-skandaali-japanilaisyhtio-vaarentanyt-metalliosien-vahvuuslukemia-10-vuoden-ajan/6617436#gs.jaDVbjM

Ruostuukohan tuo B-laatu nopeammin?
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Uutisia

Sama kävi mielessä että tuostako löytyi jotain syytä siihen että näitä autoja on moitittu helposti ruostuviksi...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Uutisia

http://media.mitsubishicars.com/releases/mitsubishi-motors-debuts-the-mitsubishi-e-evolution-concept-the-embodiment-of-mmc-s-new-drive-your-ambition-brand-strategy
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201711012200501911_oa.shtml

Toivon että ihmiset tajuaisivat noudattaa tätä alanopeusrajoitusta.
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Uutisia

https://www.is.fi/autot/art-2000005431847.html

Alkaa huolestuttamaan tuo trafin itsenäinen päätäntövalta näissä asioissa...
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

Peksih sanoi
https://www.is.fi/autot/art-2000005431847.html

Alkaa huolestuttamaan tuo trafin itsenäinen päätäntövalta näissä asioissa...

Kaikki muu on vielä ok (50% käyttöjarruero -> ajokielto tosin todella pitkin hampain, mutta tälle on sentään jonkinasteinen liikenneturvallisuusperuste), mutta:

Tällaisia ovat esimerkiksi heijastimien tai rekisterikilven valaisimen puuttuminen sekä vaurioitunut rekisterikilpi, jotka luokitellaan toukokuusta alkaen hylkäykseen johtavaksi viaksi aiemman korjauskehotuksen sijaan.

Kaipaisin tästä tarkennusta. Eli jos on lamppu palanut, niin "puuttuuko" valaisin (oletettavasti kyllä)? Ja entä jos on kaksi kilpivaloa (kuten useimmiten on) ja toinen on palanut niin meneekö kehoituksella?

Todella idioottimainen lisäys. Ei vaikuta liikenneturvallisuuteen mitenkään, ja omista autoista on joutunut varmaan jokaiseen vaihtamaan yhden ellei kaksikin lamppua leimalle viedessä. Täytynee alkaa pitämään meisseliä ja uutta polttimoa hanskalokerossa varalla niin voi vaihtaa sillä välin kun katsuri kolistelee alustan niveliä.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

DaJackal sanoi
Kaikki muu on vielä ok (50% käyttöjarruero -> ajokielto tosin todella pitkin hampain, mutta tälle on sentään jonkinasteinen liikenneturvallisuusperuste), mutta:

Tällaisia ovat esimerkiksi heijastimien tai rekisterikilven valaisimen puuttuminen sekä vaurioitunut rekisterikilpi, jotka luokitellaan toukokuusta alkaen hylkäykseen johtavaksi viaksi aiemman korjauskehotuksen sijaan.

Kaipaisin tästä tarkennusta. Eli jos on lamppu palanut, niin "puuttuuko" valaisin (oletettavasti kyllä)? Ja entä jos on kaksi kilpivaloa (kuten useimmiten on) ja toinen on palanut niin meneekö kehoituksella?

Kyllä sillä tarkoitetaan ihan konkreettista puuttumista. Täältä voi tutkia tulevia muutoksia tarkemmin: https://www.trafi.fi/filebank/a/1509108008/c3d46df4242bbf7b31d43bfe0fe003ea/28056-Arvosteluperusteet_maarays_27102017.pdf

Peksih sanoi
https://www.is.fi/autot/art-2000005431847.html

Alkaa huolestuttamaan tuo trafin itsenäinen päätäntövalta näissä asioissa...

Sen jälkeen kun siirrytty ministeriön asetuksista Trafin määräyksiin on pääasiassa menty aivan jättiharppauksin parempaan suuntaan. Bonuksena vielä se, että havaittuihin ongelmakohtiin voidaan puuttua paljon ketterämmin kuin ennen. En sano, etteikö vieläkin olisi parantamisen varaa, mutta kehitys on kyllä ollut todella loistavaa.

Tuo IS:n juttu on aivan supervammaisesti otsikoitu ja hyvin asenteellisesti kirjoitettu. Oikeastihan missään olennaisessa ei menty tiukempaan suuntaan.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

Mun foliohattu meinaa kiristää päätä.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000005438412.html Ajokortti appi tulossa. Onhan tossa hyviä puolia mut meillä on Berner ministerinä...
 

ihavaajuuso

Evo 4, 530d
Liittynyt
2 Marraskuu 2015
Sijainti
Vantaa
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Mun foliohattu meinaa kiristää päätä.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000005438412.html Ajokortti appi tulossa. Onhan tossa hyviä puolia mut meillä on Berner ministerinä...

Mä en kyllä ymmärrä mitä hyötyä tästä olisi. Ainakin kun mä lähden autolla liikenteeseen otan lompakon mukaan, eikä mulla ainakaan oo niin paljoa rahaa, ettei ajokortti mahtuisi olemaan siellä. ;D Voikohan tolla sit todistaa henkilöllisyyden, vai pitääkö olla vielä passi tai joku muu matkassa millä se todistetaan?
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Uutisia

ihavaajuuso sanoi
Mä en kyllä ymmärrä mitä hyötyä tästä olisi. Ainakin kun mä lähden autolla liikenteeseen otan lompakon mukaan, eikä mulla ainakaan oo niin paljoa rahaa, ettei ajokortti mahtuisi olemaan siellä. ;D Voikohan tolla sit todistaa henkilöllisyyden, vai pitääkö olla vielä passi tai joku muu matkassa millä se todistetaan?
Ajokortillahan ei muutenkaan voi todistaa henkilöllisyyttään.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Uutisia

Harri K sanoi
jaa miksei? Postissa,matkahuollossa jne käy ainakin henkilöllisyystodistuksena. Suomessa nimenomaan käy.
Kyseiset tahot nyt taitavat kelpuuttaa vaikka kela-kortin, mutta ajokortti ei kelpaa virallisesta henkilöllisyystodistuksesta edes Suomessa nykyään. Toki ymmärrettävää, ettei esim. Alkon kassa vaadi passia ajokortin sijaan :D
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

Mikez sanoi
Ajokortillahan ei muutenkaan voi todistaa henkilöllisyyttään.

On totta että ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus. Suomessa kuitenkin moni paikka hyväksyy sen henkilöllisyystodistukseksi (ts. sillä voi todistaa henkilöllisyytensä), ellei jokin lakipykälä spesifioi vaatimaan tunnistusta nimenomaan virallisella henkilöllisyystodistuksella.

Hieman skitsofreeninen tilanne kylläkin - etenkin kun nykyisin ajokortin maksimi myöntöaika taitaa olla 15v. Sen ymmärsi kyllä hyvin että niitä vanhoja pahvikortteja ei enää esim. pankissa hyväksytä kun ovat 40+v vanhoja ja yleensä myös aika "reissussa rähjääntyneitä".
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Uutisia

DaJackal sanoi
On totta että ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus. Suomessa kuitenkin moni paikka hyväksyy sen henkilöllisyystodistukseksi (ts. sillä voi todistaa henkilöllisyytensä), ellei jokin lakipykälä spesifioi vaatimaan tunnistusta nimenomaan virallisella henkilöllisyystodistuksella.

Hieman skitsofreeninen tilanne kylläkin - etenkin kun nykyisin ajokortin maksimi myöntöaika taitaa olla 15v. Sen ymmärsi kyllä hyvin että niitä vanhoja pahvikortteja ei enää esim. pankissa hyväksytä kun ovat 40+v vanhoja ja yleensä myös aika "reissussa rähjääntyneitä".
Olen kyllä ymmärtänyt tuon niin, että Postit ym. laitokset hyväksyvät ajokortin lähinnä vanhasta käytännöstä johtuen. No, jos se kortti jonnekin kelpaa, niin luulisi sitten kelpaavan myös digitaalisen version.

Sekin on todella skitsofreenista, ettei edes vanhentunut passi kelpaa virallisesta henkilöllisyystodistuksesta - ikään kuin henkilö lakkaisi olemasta sinä päivänä kun passi vanhenee.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

https://www.is.fi/autot/art-2000005440832.html

Mites tässä nyt näin kävi(taas)? :seina
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
https://www.is.fi/autot/art-2000005440832.html

Mites tässä nyt näin kävi(taas)? :seina

Periaatteessa erittäin hyvä asia että pienhiukkasgeneraattoreista päästäisiin eroon. Haastetta asettaa lähinnä perinteisen autoteollisuuden laiska reagointi minkä vuoksi vaihtoehtoja on heikosti vielä tarjolla.

Mutta Suomi on sitoutunut tavoitteisiinsa, jos niitä ei saavuteta vapaaehtoisesti niin sitten tulee keppiä ja jo nyt voi sanoa että keppiä tulee kunnolla. En ostaisi uutta tai uudehkoa autoa pelkästään polttomoottorilla, riski on aivan liian suuri käyttökustannusten räjähtämiseen ja arvonalennus voi olla ihan muuta kuin mihin on totuttu.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
https://www.is.fi/autot/art-2000005440832.html

Mites tässä nyt näin kävi(taas)? :seina

Ostakaa rahoillanne volkkareita tai maksakaa rahoillanne päästöistä. Siinähän se tiivistettynä.

Suomi on laskenut liikenteen massiivisissa päästötavoitteissa paljon sen varaan, että Euroopan autoteollisuus ryhtyy valmistamaan minimaalisen pienipäästöisiä autoja.

Saksan etu on meidän eurooppalaisten yhteinen etu. :nykii


Btw. Kukas osti Nettiauton viimeisen i-MiEV:n? Tulikohan clubilaiselle?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

ast sanoi
Periaatteessa erittäin hyvä asia että pienhiukkasgeneraattoreista päästäisiin eroon. Haastetta asettaa lähinnä perinteisen autoteollisuuden laiska reagointi minkä vuoksi vaihtoehtoja on heikosti vielä tarjolla.

Mutta Suomi on sitoutunut tavoitteisiinsa, jos niitä ei saavuteta vapaaehtoisesti niin sitten tulee keppiä ja jo nyt voi sanoa että keppiä tulee kunnolla. En ostaisi uutta tai uudehkoa autoa pelkästään polttomoottorilla, riski on aivan liian suuri käyttökustannusten räjähtämiseen ja arvonalennus voi olla ihan muuta kuin mihin on totuttu.

Keppiä tulee -> valmiiksi köyhällä kansalla on vielä vähemmän mahdollisuuksia ostaa uusia vähäpäästöisiä autoja. Suomen pitäisi perua jollain keinolla nuo älyttömät sitoutumiset ja laittaa jatkossa sopimuksiin joku takaportti juuri tälläisten tilanteiden varalta. Päästöjä tulee vähentää mutta ei millä tahansa keinoilla. Toivottavasti päästöjä vähennettäisiin sijoittamalla rahaa uuden tekniikan kehitykseen jota voisimme myydä myös ulkomaille mutta jokainen tietää että Berner laittaa yksityisautoilijat maksajiksi.

Mizushima sanoi
Btw. Kukas osti Nettiauton viimeisen i-MiEV:n? Tulikohan clubilaiselle?

Tuota tuli harkittua kovasti mutta ei se vaan sopinut mun käyttöön. Toivottavasti Renault-Nissan-Mitsubishi allianssin myötä tulisi pian Mitsulta joku Renault Zoeta/Nissan Leafia vastaava auto.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Uutisia

ast sanoi
Periaatteessa erittäin hyvä asia että pienhiukkasgeneraattoreista päästäisiin eroon. Haastetta asettaa lähinnä perinteisen autoteollisuuden laiska reagointi minkä vuoksi vaihtoehtoja on heikosti vielä tarjolla.

Mutta Suomi on sitoutunut tavoitteisiinsa, jos niitä ei saavuteta vapaaehtoisesti niin sitten tulee keppiä ja jo nyt voi sanoa että keppiä tulee kunnolla. En ostaisi uutta tai uudehkoa autoa pelkästään polttomoottorilla, riski on aivan liian suuri käyttökustannusten räjähtämiseen ja arvonalennus voi olla ihan muuta kuin mihin on totuttu.

Tuo dieselillä toimiva v6 2,7L sekasikiö on ihana omistaa. <3
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Uutisia

Nuo autoilun verot ja niiden ainaiset korotukset voisi korvata vaikka jollain kaikilta ylevero-tyylisesti perittävällä "infraverolla". Vapaamatkustajat niin autoilussa kuin muutenkin liikkuessa pääsisivät tasapuolisemmin rahankeruu talkoisiin.

Ja mitä maailman pelastamiseen tulee niin Suomen kokoiselle maalle tuo n. 39% vähennys on aivan käsittämätön. Mikäli edes yksi isompi Aasian maa tekisi noin suuret leikkaukset niin maailma pelastuisi jo varmaan pelkästään sillä. Toki Kiinassakin on jo alettu pikkuhiljaa heräämään tuohon saasteongelmaan , ehkä jopa paremmin kuin esim. Yhdysvalloissa paria osavaltiota lukuunottamatta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

Mizushima sanoi
Kävitkö oikein kokeilemassa :driver?
Kerkesi mennä kun jahkailin niin pitkään mutta hyvä niin. Coltilla on hyvä ajaa ja se on jopa aika mukava nuilla talvirenkailla.
Outlander PHEV tekniikan kun sais Lancerissa niin sitten pitäisi harkita ensimmäistä kertaa elämässä uuden auton ostoa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Keppiä tulee -> valmiiksi köyhällä kansalla on vielä vähemmän mahdollisuuksia ostaa uusia vähäpäästöisiä autoja. Suomen pitäisi perua jollain keinolla nuo älyttömät sitoutumiset ja laittaa jatkossa sopimuksiin joku takaportti juuri tälläisten tilanteiden varalta. Päästöjä tulee vähentää mutta ei millä tahansa keinoilla. Toivottavasti päästöjä vähennettäisiin sijoittamalla rahaa uuden tekniikan kehitykseen jota voisimme myydä myös ulkomaille mutta jokainen tietää että Berner laittaa yksityisautoilijat maksajiksi.

Tämä on nyt taas niitä asioita missä on ensin tehty päätös. Päätökseen ei ole kysytty mielipidettä kansalta, vaan sen ovat tehneet kabineteissa ammattipoliitikot, joita ei voi välttämättä vaihtaa edes äänestämällä (EU:n Komissio ei ole äänestäjien vallassa). Päätös on pyhä, joten sen jälkeen on etsittävä keinot toteuttaa se. Jokainen kriittinen äänenpaino voidaan vaientaa sillä, että ikäviähän tällaiset muutokset ovat mutta kun on pakko.

Mielenkiinnolla odotan sitä, että milloin joku keksii että kaikenlainen pakko ja keppi poistuisi jos päätöstä ei olisi.

Mielenkiintoista on myös se, että EU säätelee millaisia autoja kansalaisille saa keskimäärin myydä - mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että EU määrää millaisia autoja kansalaiset saavat keskimäärin ostaa. Mitä autotehdas tekee jos sillä on mallistossaan iso kasa sähkövatkaimia, joita ihmiset eivät halua ostaa vaan ostavat mieluummin perinteisellä moottorilla varustettuja autoja? Sanoo että "sori, nyt ei pystytä myymään ennen kuin myydään vähintään 10 sähkömopoa"?

Totaalisen hulluksi menee tämä ilmastosekoilu. Polttoaineet on sen verran hinnoissaan että ei täällä huvikseen enää ajella eikä ehdoin tahdoin osteta bensakrematoriomallisia kulkupelejä, vaan kyllä ihmisille kelpaisi vähäkulutuksiset autotkin. Tekniikan pitää vain olla riittävän luotettavaa ja pitkäikäistä. On idioottimaista että EU (ja myös monet muut valtiot) yrittävät pakolla kiristää autotehtaita ja kansalaisia juoksemaan tässä kisassa pikavauhtia kun luonnollisellakin siirtymällä päästäisiin oikeaan suuntaan.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Kerkesi mennä kun jahkailin niin pitkään mutta hyvä niin. Coltilla on hyvä ajaa ja se on jopa aika mukava nuilla talvirenkailla.
Outlander PHEV tekniikan kun sais Lancerissa niin sitten pitäisi harkita ensimmäistä kertaa elämässä uuden auton ostoa.

Itselläni on kriteeri täyssähkölle että Lappiin pitää päästä ilman kohtuutonta tuskaa. Sinne ei kuitenkaan tarvitse päästä 120 km/h keskinopeudella -30 asteen pakkasessa purjevenettä hinaten ilman kusitaukoja.

Aletaan olemaan aika lähellä tätä jo, esim. Tesla Model 3 isommalla akulla täyttäisi jo kirkkaasti kriteerit kun kahdella Supercharger pysähdyksellä pääsisi 900 km mökille kun Ii Supercharger valmistuu ensi vuonna. Ja suunnilleen näissä samoissa paikoissa pysähdytään muutenkin syömään ja kahville eli lataus menisi käytännössä siinä sivussa. Saapa nähdä kun Euroopan hinnat selviävät joskus.

Kakkosautoksi taas meille riittäisi 100 km range talvella ihan mainiosti eikä edes pikalatausta tarvittaisi. Esim Leaf, Fiat 500e, Zoe tai e-Up! Kelpaisivat hyvin. iMiev taas on juuri ratkaisevan verran näitä huonompi toimintasäteeltään.

Mutta ei tässä montaa vuotta mene missään tapauksessa niin kumpaankin käyttöön löytyy sopivia autoja, ensimmäiseen uutena ja toiseen jo käytettynäkin järkihintaan.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Uutisia

hiukan aihetta sivuten - niin itselle kelpaisi esim kilpuriin sähkömoottori. Huomattavasti huolettomampi ajella.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

ast sanoi
Samainen finanssiryhmä myös vuokraa OP kulku palvelunsa kautta autoja joten kannattaa käydä luvut läpi huolellisesti. Oikean suuntaisia varmaan silti.

Laskeskelin tuossa omien autojen kuluja / km. Vuosiliisari Qashqai on aika helppo laskea, heittoa tulee lähinnä siinä, kuinka lähelle 15tkm rajaa mennään. Jää joka tapauksessa alle 40 sentin / km, joka on mielestäni aika kova suoritus autolle, joka on uusi ja jolla ajetaan vain vuosi. Tässä ei ole edes huomioitu vielä sitä, että vapaaksi jäävän pääoman voi sijoittaa johonkin muualle kuin autoon.

Vertailun vuoksi laskeskelin kahden vuoden toteutuneiden kulujen pohjalta neljän vuoden ennusteeksi perheen toisen auton 2005 Toyota Alphardin kuluiksi 38 senttiä / km. Kaikki kulut huomioiden pakkauudella Qashqailla ajaminen maksaa siis melko tarkalleen saman verran kuin toistakymmentä vuotta vanhalla JDM:llä. Aika yllättävää IMO.

Kun QQ syksyllä lähtee, tullee melkoisen suurella todennäköisyydellä uusi Leaf pihaan. Sähkössä on tulevaisuus.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Uutisia

Peksih sanoi
https://www.is.fi/autot/art-2000005431847.html

Alkaa huolestuttamaan tuo trafin itsenäinen päätäntövalta näissä asioissa...

Päästömittausasia meni ainakin ihan päin sitä itseään, jos noiden autojen käytönaikaisia päästöjä halutaan edes jotenkin valvoa.
Keski-Eurooppa menee parhaillaan päästömmittauksissa juuri toiseen suuntaan, mutta täällä lopetetaan se vähäinenkin valvonta.
Tuolla säännöllä esim. EURO VI Dieselin saa käytännössä aina (n. 20€ kuluilla) hyväksytysti katsastettua päästöjen osalta, vaikka yksikään päästöjenpienennysjärjestelmä ei toimisi.
Eikä noiden alle 10v bensakoneistenkaan katsastaminen, noilta osin, kovin kummoisia bittinikkaritaitoja vaadi vaikka millaiset viritykset olisi kyseessä.
Idioottimaista toimintaa...
 

Midnight Walker

Evo IX -07
Liittynyt
20 Elokuu 2004
Sijainti
Kotka
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi

Kyllä mä ainakin ihan tuon kalliuden (en tuon uutisen) perusteella päädyin tässä että en hanki evon mentyä autoa itselleni. Farkku löytyy jo vaimon käytöstä ja sillä kulkee ipana sekä harrastekamat. Paljon alta 100t ajetut käyttikset ei nappaa juurikaan ja rahaa joutuu litomaan pöytään jonkin verran vaikka ottaisi jonkin pikkukikottimen. Siihen kun lisää bensat, huollot, katsastuksen, viat, renkaat, vakuutukset, verot yms... Mielummin kuljen fillarilla. Harrasteautoa voisi haluta mutta tarpeeksi rahanmenoa muissa harrastuksissa, lisäksi auton käytölle jää niin vähän aikaa että se saa jäädä nyt.
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Uutisia

http://m.iltalehti.fi/autouutiset/201711102200524736_oa.shtml

Mitsu torjumassa mielikuvamainontaa. ;D
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

pexi sanoi
Päästömittausasia meni ainakin ihan päin sitä itseään, jos noiden autojen käytönaikaisia päästöjä halutaan edes jotenkin valvoa.
Keski-Eurooppa menee parhaillaan päästömmittauksissa juuri toiseen suuntaan, mutta täällä lopetetaan se vähäinenkin valvonta.
Tuolla säännöllä esim. EURO VI Dieselin saa käytännössä aina (n. 20€ kuluilla) hyväksytysti katsastettua päästöjen osalta, vaikka yksikään päästöjenpienennysjärjestelmä ei toimisi.
Eikä noiden alle 10v bensakoneistenkaan katsastaminen, noilta osin, kovin kummoisia bittinikkaritaitoja vaadi vaikka millaiset viritykset olisi kyseessä.
Idioottimaista toimintaa...

Varmaan tässä on tehty laskelmia kannattavuudesta ja hyödystä.

Jos ajatellaan karkeasti, että joka sadas Euro 6 -auto feilaa katsastuksessa päästömittauksen. Näistä joka sadannessa testeri ei huuda vaikka putken päästä tulee kakkaa. Lopputuloksena 1/10 000 autosta saa leiman vaikka ei kuuluisi. Ei siis ole kustannuksiin nähden hyödyllistä päästömitata putken päästä katsastuksessa kaikkia uudehkoja autoja. Paitsi todennäköisesti katsastusaseman mielestä. Yhden kiinnijäämisen hinnaksi tulee 20 euron päästömittauksella 200 000 euroa.

Mun mielestä ihan tervejärkistä ajattelua.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Peksih sanoi
http://m.iltalehti.fi/autouutiset/201711102200524736_oa.shtml

Mitsu torjumassa mielikuvamainontaa. ;D

Olipas taas melkoinen klikkiotsikko. Teslan elinkaaren päästöt ovat sopivilla parametreillä suuremmat kuin Space Starilla. Yleensä kuitenkin pienemmät ja sitten tietysti se pieni ero noin muuten Teslan ja Space Starin välillä...
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Olipas taas melkoinen klikkiotsikko.

Sepä se, jenkkien tutkimustulokset eivät tosin yleensä kovin paljoa vakuuta. Ja IL:n kirjoituksessa kolme kappaletta puhuu päin vastoin mitä otsikko.;D

Mutta toki kriittisyys on tervettä nykyaikana (sähköautojakin kohtaan).


http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/volkswagen-kaasuautokin-on-sahkoautoa-parempi-ymparistoteko-6686335
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Uutisia

MakeM sanoi
Varmaan tässä on tehty laskelmia kannattavuudesta ja hyödystä.

Jos ajatellaan karkeasti, että joka sadas Euro 6 -auto feilaa katsastuksessa päästömittauksen. Näistä joka sadannessa testeri ei huuda vaikka putken päästä tulee kakkaa. Lopputuloksena 1/10 000 autosta saa leiman vaikka ei kuuluisi. Ei siis ole kustannuksiin nähden hyödyllistä päästömitata putken päästä katsastuksessa kaikkia uudehkoja autoja. Paitsi todennäköisesti katsastusaseman mielestä. Yhden kiinnijäämisen hinnaksi tulee 20 euron päästömittauksella 200 000 euroa.

Mun mielestä ihan tervejärkistä ajattelua.

No, olisi niihin dieseleihin voinut edes osajärjestelmätestit jättää tutkittavaksi, nythän nojataan pelkkiin vikakoodeihin = OBD testerillä vikakoodit pois ja leimalle. (OBD koodin generoituminen vaatii 3 käynnistyssykliä). Osajärjestelmätesteillä olisi saatu monta rikkinäistä autoa kiinni, nyt ei yhtään.
Mittauksissa taas esim. Saksa aloittaa uudelleen putkenpäästä mittaukset 1.1.2018 (tiukennetuin K-arvoin, täällähän vielä nostettiin ylempää raja-arvoa). Partikkelien mittauksen aloittavat 1.1.2021.
NOx järjestelmien toiminnan mittaamisen aikovat aloittaa muutama vuosi tuosta, kunhan saavat valittua kolmesta ehdotetusta mittaustavasta yhden. NOx:ien mittaaminen kun ei ole ihan yksinkertaista.
Olen edelleen sitä mieltä, että perseelleen meni, nyt mennään systeemin, minkä jo oikeat autovaltiot ovat todenneet ei toimivaksi.
Tämä oli päätös, joka virkamiesten täytyi saada tehdä, ilman järjen hiventä, periaatteena "because I can..."
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Uutisia

Onneksi nuo mittaukset ei koske museokalustolla (1990-2004) ajavia... eikä nuo vanhat dieselit kalliita ole pitää, pääsin ässällä viime vuonna 15tkm 0,19s/km (polttoaineet,huollot,katsastukset,verot,vakuutukset,renkaat,varaosat) $anosin, että kyytiin ja turvallisuuteen nähden lähes ilmasta :peukku

Arvonalenemaa en laskenut, koska en koe että alle 3ke autossa enää arvo juurikaan muuttuu ;)
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

pexi sanoi
No, olisi niihin dieseleihin voinut edes osajärjestelmätestit jättää tutkittavaksi, nythän nojataan pelkkiin vikakoodeihin = OBD testerillä vikakoodit pois ja leimalle. (OBD koodin generoituminen vaatii 3 käynnistyssykliä). Osajärjestelmätesteillä olisi saatu monta rikkinäistä autoa kiinni, nyt ei yhtään.
Mittauksissa taas esim. Saksa aloittaa uudelleen putkenpäästä mittaukset 1.1.2018 (tiukennetuin K-arvoin, täällähän vielä nostettiin ylempää raja-arvoa). Partikkelien mittauksen aloittavat 1.1.2021.
NOx järjestelmien toiminnan mittaamisen aikovat aloittaa muutama vuosi tuosta, kunhan saavat valittua kolmesta ehdotetusta mittaustavasta yhden. NOx:ien mittaaminen kun ei ole ihan yksinkertaista.
Olen edelleen sitä mieltä, että perseelleen meni, nyt mennään systeemin, minkä jo oikeat autovaltiot ovat todenneet ei toimivaksi.
Tämä oli päätös, joka virkamiesten täytyi saada tehdä, ilman järjen hiventä, periaatteena "because I can..."

Eli Saksassa tiukemman päästöseulan feilanneita dieseleitä voidaan sitten laivata halvalla Suomeen missä menee heittämällä läpi? Tykkään, ei muuta kuin hakemaan! 8)
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Navi on yksi turhimmista varusteista autossa. Ne on yleensä tosi kökköjä käyttää ja karttojen päivittäminen on pirun kallista. Ja kuinka usein sitä navia oikeasti edes tarvitsee? Omassa käytössä ehkä 2-3 kertaa vuodessa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

https://www.verkkouutiset.fi/poliisin-liikennejohtaja-kysyy-pitaisiko-autolla-matkustaville-olla-kyparapakko/

Luulin että naamioituminen on kiellettyä liikenteessä. No ainakin meidän autoilla mahtuu ajamaan kypärä päässä mutta pitkien ihmisten autovalikoima kaventuisi varmaan jonkin verran.
Kaikenlaisia ajatuksia tuolla meidän Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajalla suojella kansalaisia. Ehdotan samalla myös 6-pisteturvavöitä, HANSia ja automaattista sammutusjärjestelmää pakolliseksi.

En tiedä millainen lähde tuo verkkouutiset on mutta twiitti on ainakin aito.
 

Tilulilu

Evo III
Liittynyt
8 Heinäkuu 2016
Sijainti
Vantaa
Vs: Uutisia

Tuolla denniksellä ollut muistaakseni muitakin vähän ihmeellisiä tempauksia.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajalla on paljon hyviä juttuja, mutta välillä twiittailee ennen kun miettii asiaa kunnolla.

Oli pyörällä työmatkaa taittamassa ja nähnyt väärin pysäköidyn jakeluauton helsingissä, otti kuvan ja töistä lähetti sakon.
Tämän lisäksi julkaisi kuvan ja tarinan facebookissa "minä pysäköin pyörätielle" ryhmässä.

Ei ollut mitenkään kovin erikoinen tämä tavarantoimittajan parkkeeraus ahtaassa helsingissä.

Vähän tuon jälkeen järjesti helsingin ongelmaisimmille kaduille viikoksi tehovalvonnan jakeluautojen parkkeerauksista ja päivitteli pitkin viikkoa tehovalvonnan edistymisestä "minä pysäköin pyörätielle" ryhmässä.
Ja pyöräilyaktivistit riemuitsi ;D
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Uutisia

https://yle.fi/uutiset/3-9972747

Uskomatonta...ai niin, olemmehan Suomessa. Monet muut maat olisivat varmasti jo alkaneet korjaamaan vääryyttä kys. asiassa. Kauankohan tästä(kin) aiotaan vielä vääntää.
 
Ylös Bottom