Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Ajattelin koota tähän lyhyesti pari pikku juttua koskien välijäähdyttimien asennustapaa (front vs. top mount) ja kennon laatua. Osa testituloksia, osa omia ajatuksia (joita toivon myös haastettavan.)

Ebay special coolerit vs. vakiocoolerit vs. hyvät aftermarket coolerit

Isompi ei ole aina parempi (paitsi silloin on, jos vertaillaan samalla kennolla olevia). Halvalla saa yleensä halpaa. Coolerit eivät ole tähän mikään poikkeus. Aftermarket coolerit eivät automaattisesti ole parempia kuin vakiocoolerit.

Pelkkää kennon kokoa ratkaisevampi tekijä on kennon laatu: miten kenno virtaa, miten tiuha rivoitus (sisä- ja ulko). Tätä on testaillut mm. Dave Buschur (Buschur Racing):

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/260479-ebay-intercooler-testing-pros-buschur-racing-facts-truth.html

(Toinen testitulos kennoja koskien alempana)

Yleisesti esim. GT-R Nisujen ja (varsinkin myöhempien, IX, ehkä X?) Evojen vakiocoolereita pidetään varsin kohtalaisina, eli niitä ei missään tapauksessa kannata ensimmäisenä vaihtaa mihinkään 99$ ebay cooleriin. Parempia coolereita varmasti löytyy, mutta ne eivät ole niitä hinnat alkaen malleja. Vanhempien evojen kennokokoa rajaa se, että ne on pitänyt sovittaa rallisääntöihin, vastaavasti kennon laatu on todennäköisesti tästä samasta syystä yritetty pitää pykälää parempana (?).

Vakiocoolereiden autuus ei tietenkään päde kaikkiin merkkeihin, eikä kaikkiin malleihin. Coolereiden kanssa puuhanneet tietävät varmasti mitä tarkoitan: monet tusinavalmistajat käyttävät jo ulkonäöltäänkin halvan näköisiä, ohuita ja kapeita muovipäätyisiä kennoja (yleensä vielä johonkin lokasuojan sisään asennettuna), sellaisiin ei pidä mennä sekaantumaan IMHO.

Coolerin sijoituspaikka: koneen päälle (top mount) vai keulaan (front mount, fmic)

Mitsultakin löytyy kumpiakin: Evot, Clipset fmic, Pajero, L200, RVR top mount. Ja Subaruissahan top mount on yleinen.

Käydään lyhyesti molempien tapojen plussat ja miinukset (samalla nähdään miksi niitä molempia näkee käytössä). Evo-miehiä (ja naisia) tämä coolerin sijoittelukeskustelu ei paljoa kosketa, mutta esim. Pajeron/L200 omistajien kannattaa miettiä sijoitusvaihtoehtoja, jos coolerin asennus tai päivitys joskus tulee eteen.

Top mount

+lyhyet ahtoputket, teoriassa pienempi viive
+halpa tehtaalle, sekä osien, että asennustyön vähyyden takia
+hyvin suojassa koneen päällä/korkealla (kivet, muta, kura, oksat, yms.)
-rajoitettu kennon koko (vielä vähemmän tilaa kuin keulalla)
-kenno lämpimän konehuoneen ilmassa, lämpimän koneen päällä (lämpö nousee ylöspäin, remember..)
-jäähdytysilma joutuu kulkemaan "vastavirtaan" nousevaa lämmintä ilmaa vastaan
-jäähdytysilma joutuu yleensä tekemään 90-asteen mutkan skuupilta coolerille
-jäähdytyilmalle ei ole ainaa hyvää poistumistietä konehuoneesta (pulloon puhaltaminen ei toimi)

Front mount
+kenno saa viileää ilmaa suorasta ilmavirrasta
+kennolle on enemmän tilaa (isompi kenno)
+vesiruiskutus on helpompi järjestää (ainakaan se ei valu koneen päälle..)
+testien mukaan tehokkain jäähdytys, parempi hyötysuhde ja sitämyötä parempi moottoriteho
-coolerin lämmittämä ilma heikentää moottorinjäähdytystä osaltaan, jos/kun cooleri on jäähdyttimen edessä
-pidemmät ahtoputket, teoriassa enemmän viivettä
-kenno on haavoittuvassa paikassa (kontaktilajit tai muta offroadissa, kiveniskemät)
-kalliimpi (ainakin tehtaalle, enemmän osia, hankalampi kokoonpano)
-vie tilaa keulalta (joskus sitä samaa tilaa tarvitaan muille kennoille tai esmes vinssille)

Japanese Performance-lehden numerossa January 2007 (Issue 72) testattiin erilaisia coolereita Subaru Imprezassa. Testissä oli mukana kolme eri top mount cooleria, sekä yksi front mount. Testattavia juttuja oli siis periaatteessa molemmat, sekä kennon laatu, että coolerin sijainti. Testissä mitattiin teho, sekä imulämmöt rullilla ja tyhjäkäynnillä. Erityisesti tyhjäkäyntitesti paljastaa top mount coolerin sijoituspaikan ongelmat.

Testatut coolerit: WRX:n vakio TM , halpa eBay TM, Hyperflow TM, Scoobyclinic FM.
Tulokset (testasivat kahdella eri ahtopaineella, mutta listaan tässä kovemman ahtopaineen tulokset, trendi kyllä käy ilmi pelkästään niistäkin):

vakio WRX TM
teho: 307,8hp
vääntö: 284 lb ft
lämpö vedossa: 60 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 37,6 C

ebay special TM
teho: 307,9hp
vääntö: 275 lb ft
lämpö vedossa: 51,1 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 27,9 C

Hyperflow TM
teho: 313,5hp
vääntö: 288 lb ft
lämpö vedossa: 26,5 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 20,8 C

Scoobyclinic FM
teho: 322hp
vääntö: 302 lb ft
lämpö vedossa: 16,3 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 17,8 C

Vakioahdoilla vakio ja ebay TM:

vakio WRX TM
teho: 286,4hp
vääntö: 235 lb ft
lämpö vedossa: 51,4 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 36,2 C

ebay special TM
teho: 278,8 hp
vääntö: 232 lb ft
lämpö vedossa: 43,9 C
lämpö tyhjäkäynnillä: 24,9 C

Eli: halvalla eBay TM coolerilla hävisi vääntöä (vakioahdoilla myös tehoa, -7hp), vaikka lämmöt näyttivät hieman tippuvankin. Artikkelissa on kuvia kaikista kennoista, ja halvan kyllä erottaa joukosta: sisärivoitus on puolet harvempi kuin paremmissa kennoissa. FMIC oli odotetusti paras, ero lämpötiloissa on aika huima. FMIC oli jopa niin tehokas, että testissä ilmeni boost creeppiä, eli eivät meinanneet saada ahtoja pysymään samalla tasolla. Tyhjäkäyntilämpötiloja vertaamalla näkee miten huono sijoituspaikka koneen yläpuolinen tila coolerille on.

(jatkuu..)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

(jatkuu)

Eli äkistään näyttäisi, että ainoa top mountin plussapuoli rakentelijan kannalta on (teoreettisesti) vähäisempi turboviive.

Kuinka iso ongelma se viive sitten on? Nelitahtikone ottaa (teoriassa) ilmaa puolet tilavuudestaan per kierros. Tyhjäkäynnilläkin siis parilitrainen ottaa ilmaa noin 14 litraa sekunnissa. Jos ahtoputkisto olisi vaikkapa 75 mm sisähalkaisijaltaan, "ylimääräiset" ahtoputket yhteispituudeltaan vaikkapa 3 metriä, "ylimääräisen" ahtoputkiston tilavuus olisi silloin 13,25 litraa (oletetaan, että cooleri pysyy tilavuudeltaan samana). ELI, teoriassa (ahtamatta) kone joutuisi pyörähtämään sekunnin ylimääräistä täyttääkseen tuon ylimääräisen tilavuuden. Ja mitä suurempi kone suhteessa ahtoputkistoon, sitä pienempi ero. Sittenhän siellä on se turbo, jonka pyöriminen ei suoraan riipu koneen pyörimisestä. Mistä se sitten riippuu? Energiasta joka sitä pyörittää, ja toisella puolella siitä, mitä sen puhaltamaa ilmaa on vastassa. Samaan tapaan kuin kompressori tuottaa enemmän litroja ilman vastapainetta, kuin vastapaineen kanssa. Väitän, että turbo pystyy täyttämään tuon "ylimääräisen" paineettoman tilan paljon, paljon nopeammin kuin mitä ahtamattoman koneen teoreettinen laskelma näyttää, eli turboviive ei ole esimerkissä edes sekunnin luokkaa.

No, viivettä varmasti on marginaalisesti lisää, mutta huomaako sitä pientä eroa tosielämässä? Viivettä tai ei (ahtopainetta tarkasteltaessa), niin JP-magazinen testi selvästi osoitti, että PELKKÄ ahtopaineen määrä ei suoraan kerro koneen tuottamaa tehoa ja vääntöä, eri kennoja vertailtaessa. Eli senkään puoleen pelkän ahtopaineen (tietyllä hetkellä, ts. viiveen) tarkastelu ei ole koko totuus siitä miten auto todellisuudessa vastaa kaasuun kiihdytystilanteessa.

Se mikä monesti jää sanomatta tuosta viileämmästä imuilmasta (kun kaikki syynäävät teholukuja) on se tosiasia, että lämpö joka coolerilla saadaan pois imuilmasta (varsinkin jos coolerin lämmittämä ilma ei ohjaudu jäähdyttimelle), on pois koneen kokonaislämpökuormasta. Parhaassa tapauksessa coolerilla voidaan siis ratkoa lämpöongelmiakin.

Top mountin ongelmat ovat siis aika selviä:
Ilmaa yritetään ahtaa väärään suuntaan, syylarin lämmittämä ilma tulee vastaan, kone lämmittää alapuolella, ilmalle ei ole aina hyvää poistumisreittiä (normaalistikaan, mitäs sitten kun esim. maastokäytössä auto on pohjaa myöten kurassa ja konehuoneen alapinta "tukossa"), auton pysähtyessä vähäinenkin ilmavirta pysähtyy ja lämmin ilma alapuolelta pyrkii kennoon. (OT: sama ilman poistumisongelma koskaa syylarinkin ilmaa maastokäytössä: jos auto "ui syvällä", ilmalle olisi hyvä olla poistumistie ylöspäin, ei auton alle)

Onhan tätä Mitsubishillakin mietitty "parempiin" malleihin: cooleri keulalle hyvään ilmavirtaan, poisto ylös, (=suunta johon lämmin ilma "haluaa" muutenkin mennä), ja hyödynnetään konepellin yli virtaavan ilman alempaa painetta imemään sitä ilmaa. Oikeastaan ainoa parannus tuohon rakenteeseen olisi, jos tila sallisi coolerin ilman kulkevan kokonaan jäähdyttimen ohi, se parantaisi jäähdyttimen toimintaa. Tila vaan on keulassa aika rajallinen, eli tuo on jo ehkä turhaa haaveilua. Mutta noin ajatuksena.

JOS olisi tilaa leikkiä ja aikaa askarrella, niin kyllähän top mountinkin saisi toimimaan yhtä hyvin, mahdollisesti jopa paremminkin: cooleri saisi olla paikoillaan koneen päällä (lyhyillä ahtoputkilla), mutta sen ilmavirta pitäisi kääntää ympäri. Ei skuuppia, jolla ahdetaan ilmaa sisään, vaan poistoaukko coolerin yläpuolelle. Kylmä ilma johdettaisiin coolerin alapuolelle erillistä kanavaa pitkin keulasta. Näin koneen lämpö ja jäähdyttimen lämmittämä ilma pysyisivät paremmin pois kennolta. Ja poistoreitti olisi aina auki, ja ajossa konepellin yli virtaava ilma vielä avustaisi tuulettumista. Tätäkin ratkaisua rajoittaa käytettävissä oleva tila. Eräässä brittiläisessä drifterissä on ainakin esiintynyt tämänlainen rakenne. Mukavan erilainen ratkaisu mielestäni.

Imulämpöjen mittailu ennen- ja jälkeen coolerin kaikenlaisissa upgrade-projekteissa on AINA hyvä ajatus, silloin jää aina vähemmän tilaa arvailulle. Jonkinlaisena hattuvakio-tavoitteena (maksimi) voi kuulemma pitää jotain 40-asteen lukemaa, jos imuilma on paljon sitä kuumempaa, teho ja taloudellisuus tippuvat nopeasti. Toinen jostain lukemani "vertailuluku" coolerille oli, tavoitelämpö max. +20 astetta yli ulkoilman lämmön.

Keskustelu jatkukoon...
 

A.Pirinen

Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2007
Sijainti
leppävesi
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

viivettä tuskin huomaa... omaan käyttikseen laitoin coolerin keulalle (n.150*500*100 kenno ja n.3m 50mm ahtoputkistoa) enkä huomannu viiveen lisääntymistä suhteessa alkuperäiseen n.10cm ahtoputkistoon... kyseessä kylläkin pikkudiesel rusinan kokosella ahtimella (1bar@1800rpm) jos se johonkin vaikuttaa
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Olen myös siinä uskossa, että viivettä TUSKIN käytännössä huomaa. Paineen nousussa sen voisi ehkä huomata, mutta viileämpi imuilma ja kone tuottanee ehkä vastaavasti hieman paremmin tehoa (pienemmälläkin paineella), eli ero kaasuun vastaavuudessa pienenee osaltaan senkin takia.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Luin tosiaan tuolta evolutionM tuota topikkia ja todella kiinnostava on!

Itse myös tässä kuunnellut eri tahoilta "onko evon vakio riittävä" tai "Ei tolla ebäyn koolerilla mitää eroo oo".

Tuon testin perusteella on aika isokin ero... :)
 

Fabioh

Member
Liittynyt
20 Heinäkuu 2009
Sijainti
Helsinki
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

http://www.esetuning.com/v/vspfiles/assets/images/awe-fmic-a4b7-pic6.jpg

Tollanen vaikuttava asia tuli vastaan nettiä selatessa.
Mutta en löyänyt oikeen mistään mikä kennon rakenne on hyväksi todettu ja mikä taas ei.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

cubeqtio sanoi
Itse myös tässä kuunnellut eri tahoilta "onko evon vakio riittävä" tai "Ei tolla ebäyn koolerilla mitää eroo oo".

Näinhän se menee että lyhyeen dynovetoon tai mikkihiiriradalla riittää pienempi cooleri kuin huippunopeusvetoon lentokentällä tai isoille radoille jossa ollaan pitkiä aikoja lappu lattiassa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Aaa siellä oli se "sivuhaarakin" (ebay vs. vakio), joka kyllä minusta jäi pahasti kesken. Tulos oli ainakin minun mielestäni "inconclusive". Buschurin threadissa kaikki hokee, että ebay on parempi kuin vakio -MINKÄ testin perusteella? Löysikö joku sellaisen?

KUITENKIN ihan lopussa (2011 kirjoitettuja) on kaksi kirjoitusta aiheesta (ilmeisesti IX(?) vakiocoolerin puolesta):

I have made more power on a stock intercooler with LICP than the HKS "race" upgrade with all the piping. Just think how the Ebay compares to that?

IF we go based off restricted flow the Ebay would be better than stock. The stock intercooler will not flow enough cfm to support more than 388-393whp (funny I can be that specific). I pushed a 3076 on racegas one time and going from 28psi to 36psi I picked up 20whp on a stock intercooler.

From the standpoint of the actual efficiency of the core, the Ebay does not win. Most of them wont even heatsoak they flow so freely the hot air goes right through. Not enough thermal mass (fin count) to pull the heat out.

If you were on a fuel that doesnt knock (E85) you would make more power on the Ebay simply because it would flow more, not that it is actually better.

Kumpikin samalta kirjoittajalta, kumpaakaan ei taaskaan perustella dynolapuilla tai muulla. Vai löysikö joku?

Dyno or it didn't happen. :D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Tulipa luettua nuo pari ketjua läpi eilen. Kuten jenkkien löpinöistä huomataan, kennojen testaus ei ole ihan helppoa. Muuttujia on monta, osa niistä kumoaa toistensa hyviä puolia, eli niiden välille pitää löytää tasapaino.

Moottorin (tehon) kannalta coolerin olennaisia ominaisuuksia tuntuisi olevan (ainakin):

*virtausvastus (päätyjen muotoilu, sisärivoituksen muotoilu, sisärivoituksen määrä, kennon "pillien" määrä ja pituus)
*kyky ottaa lämpöä imuilmasta (sisärivoituksen muotoilu, sisärivoituksen määrä, mutta myös kennon paino ja materiaali jossain määrin)
*kyky luovuttaa lämpöä ulkoilmaan (ulkorivoituksen muotoilu, ulkorivoituksen määrä, kennon "pillien" määrä ja pituus, kennon materiaali)

(Näistä varsinkin kaksi ensimmäistä täytynee olla hyvässä tasapainossa, koska esim. liian tiuha rivoitus voi parantaa lämmönsiirtoa, mutta kasvattaa haitallisesti virtausvastusta)

Huonosti tehdyssä testissä voi virtausvastuksen rooli korostua, tai kenno saattaa näyttää paremmalta mitä se onkaan, kun kennon oma lämpiäminen sotketaan kennon kykyyn luovuttaa lämpöä ulos. Kyse on kuhunkin käyttötarkoitukseen sopivasta coolerista: jos täyskaasukäyttö on hyvin lyhytaikaista ja kenno kerkiää jäähtymään välilllä, pienen virtausvastuksen kenno saattaa toimia varsin kohtalaisesti, vaikkei se kykenisikään luovuttamaan imemäänsä lämpöä toisenlaisten, parempien kennojen tapaan pois. Sen sijaan esim. ratakäytössä tällainen kenno nostaa imulämpöjä hetken ajon jälkeen. Pitkässä rasituksessa korostuu kennon kyky luovuttaa lämpöä ulos (kennon laatu, rivoitus, koko). Jenkkien tekemissä testeissä osa on huomannut erilaisten testien merkityksen, osa taas ei tunnu tajuavan eroa. Lyhyessä testissä voi siis pärjätä "huonokin" kenno, joka periaatteessa kerää lämpöä itseensä imuilmasta kykenemättä luovuttamaan sitä tehokkaasti eteenpäin. Sitten kun itse kenno lämpiää, myös imuilman lämpö lähtee rajuun nousuun.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Hyvää pohdiskelua aiheesta. :peukku Olisi kyllä todella mielenkiintoista tehdä in/out mittauksia coolerille. Omaan projektiin on menossa Autobahn 88:n FMIC kitti ja mielessä on käynyt laittaa siihen lämpötila-anturit molempiin päihin, mutta en ole sille vielä löytänyt omassa käytössä muuta tarvetta kuin yleinen mielenkiinto. Tosin jos pakolämpöanturi tulee, niin siinä laittaisi samalla pari muutakin samaan tiedonkeruusysteemiin.

Toinen asia on, että ajatuksenani on pinnoittaa cooleri ja siihen suoraan tulevat ahtoputket lämmön luovutusta parantavalla coatingilla Marteliuksella samalla kun pakopesät ja pakosarjat pinnoitettaisiin. Mutta sitä en taas tiedä, että saako siitä edes mitattavaa hyötyä lämpökuormaa ajatellen...? Ensisijaista coolerin valinnassa on kuitenkin nuo aiemmin jo mainitut seikat coolerin rakenteesta, mutta jos tuolla pinnoitteella saisi muutakin hyötyä kuin tumman ulkonäön...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Skydiver: Mitä se pinnoite maksaa ? (Minähän en työstä ole maksamassa mutta jos sitä sais jostain)

Ite meinasin anturoida imuilman ennen kaasuläppää ja vertailla eri coolereita. Toimii myös kun tiedetään MAF-lämpötila :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Pinnoitteet (ja ylipäätään pinnanlaatu) on kyllä mielenkiintoinen osa-alue:

Kaikki tietävät, miten mustattu pinta (TJEU; Leslien kuutio) säteilee lämpöä paremmin kuin kiiltävä (alumiini)pinta. SILTI coolerit ovat hyvin usein pelkällä alumiinilla, hyvin harvoin mustattu, eloksoitu tai mitään. Miksi? En keksi muuta syytä, kuin että jälleen ollaan etsimässä tasapainotilannetta: musta pinta luovuttaa lämpöä paremmin, MUTTA jos musta pinta on tehty esim. maalaamalla, (maalit yleensä polymeeripohjaisia, eli alumiinia huonommin lämpöäjohtava), toimiiko maalikerros silloin eristeenä, joka nollaa hyödyn? Joku syy tähän on. No, hinta voi tietysti aina olla yksi.

Palataan ilmeisesti jälleen lähtöruutuun: olisi testattava, ja testattava oikein. :)

Eikös pakopesät, pakosarjat, männät ja muut muuten yleensä pinnoiteta lämpöä ERISTÄVÄLLÄ matskulla? Ei sitä samaa ainakaan cooleriin kannata sipaista silloin. Tumma väri on jees, mutta itse materiaalikin pitää olla coolerille sopivaa.

EDIT: niin onhan siellä Marteliuksella lämpöä haihduttavakin pinnoite. Mielenkiintoinen kokeilu, olisi kyllä kiva saada jotain before -after-tyyppistä dataa...
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Vaikken mikään expertti ole niin tosta virtauksesta piti sanoa että periaatteessahan jos cooleri virtaa paremmin, on ilmalla vähemmän aikaa siirtää lämpö alumiiniin? Eli toisinsanoen huonommin virtaava cooleri (jos muuten siis vastaava) viilentäisi ilmaa enemmän? Näin siis peruskoulun fyysikantunnilta opittuna. Korjatkaa toki, olen todennäköisemminkin väärässä. Teillä on muuten perin mielenkiintoinen keskustelu/kokeilu :)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Skydiver sanoi
....ajatuksenani on pinnoittaa cooleri ja siihen suoraan tulevat ahtoputket lämmön luovutusta parantavalla coatingilla Marteliuksella samalla kun pakopesät ja pakosarjat pinnoitettaisiin. Mutta sitä en taas tiedä, että saako siitä edes mitattavaa hyötyä lämpökuormaa ajatellen...? Ensisijaista coolerin valinnassa on kuitenkin nuo aiemmin jo mainitut seikat coolerin rakenteesta, mutta jos tuolla pinnoitteella saisi muutakin hyötyä kuin tumman ulkonäön...

Nyt menee vikaan. Jätä tuo coolerin pinta paljaaksi.

Niko Päivinen sanoi
Eikös pakopesät, pakosarjat, männät ja muut muuten yleensä pinnoiteta lämpöä ERISTÄVÄLLÄ matskulla? Ei sitä samaa ainakaan cooleriin kannata sipaista silloin. Tumma väri on jees, mutta itse materiaalikin pitää olla coolerille sopivaa.


Näinhän se menee ,eli pidetään ne pakolämmöt siellä putkessa takapuskuriin asti. Eikä päästetä liikaa lämpöä konehuoneeseen.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Eli toisinsanoen huonommin virtaava cooleri (jos muuten siis vastaava) viilentäisi ilmaa enemmän?

Näin se varmasti meneekin tietyissä tilanteissa, ja tätä yritin tuolla aiemmin hahmotella: pitäisi löytää tasapainotila virtausvastuksen ja lämmönsiirron välille:

iso virtausvastus = moottori saa huonommin ilmaa = moottori tuottaa huonommin tehoa

ja samaan aikaan:

liian kuuma imuilma = ilmassa on vähemmän happea = moottori tuottaa huonommin tehoa (ja rasittuu)

Eli pitäisi löytää cooleri, joka jäähdyttää riittävästi, muttei vastusta ilmanvirtausta liikaa (tai ei lainkaan). Ja siinäpä se tuhannen taalan kysymys onkin, että missä se optimialue näiden ominaisuuksien suhteen onkaan. Ja mikä cooleri toimii sillä optimialueella molempien ominaisuuksien suhteen :)

Lisäksi tuosta virtausvastuksesta puhuttaessa pitää erottaa MIKÄ sen virtausvastuksen kasvun coolerissa tekee: liian pienet putket tekevät vastusta, mutta eivät välttämättä lisää jäähdytystehoa juurikaan, koska samalla myös virtausnopeus kasvaa (=ilman viipymisaika ja lämmönvaihto aika putoaa). Sen sijaan erilaiset riparakenteet tod. näk. parantavat jäähdytystehoa JA lisäävät virtausvastusta (ei toivotusti).
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Olisi taas pitänyt lukea ennen kuin kirjoitti: Marteliuksella on tarjolla näköjään SEKÄ eristäviä, että lämpöä haihduttavia pinnoitteita. Itse haluaisin silti nähdä jotain testidataa, ennen kuin tilaisin coolerin pinnoituksen.... luulisi sieltä jotain testiraporttia löytyvän?
 

Fabioh

Member
Liittynyt
20 Heinäkuu 2009
Sijainti
Helsinki
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Useinhan on kaikki ahtoputket, imusarjat, välijäähyttimet kiillotettua alumiinia, joka taas pienentää jäädyttävää pinta-alaa verrattuna karkeaan röpelöpintaan.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

-JP- sanoi
Nyt menee vikaan. Jätä tuo coolerin pinta paljaaksi.

Lainaan itseäni , kun jäi mietityttämään niin Googletin :

http://www.clubwrx.net/forums/engine-modifications/170456-thermal-dispersant-testing.html

Lämpösiirtyy kyllä. Tehot kasvaa ? Not proved yet...

Täytyy vielä etsiä jos jostain löytyy jotain. Aika huonosti on kyllä tullut vastaan mitään järkeviä testejä/tuloksia aineen vaikutuksesta.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Se kiillotettu alumiini on kyllä kaikkein huonoin pinta coolerin toiminnan kannalta. No, pysyyhän se/onhan se helpompi pitää puhtaana? Ehkä sen hyöty on siinä, jos bling-bling factoria ei lasketa....
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Tosiaan pinnoitteita on markkinoilla useammanlaisia ja cooleriin ajattelin juuri tuota lämpöä haihduttavaa pinnoitetta. Turbojen pakopuolet ja pakosarjat tulisivat sitten tietysti lämpöä eristävällä pinnoitteella (Black Satin aluskeraamilla tai ilman). Soittelin Marteliukselle viime viikolla ja hänen suosituksensa oli juuri näiden osien pinnoittaminen, kun kysyin mahdollisuuksia saada konehuoneen lämpötilaa laskettua. Downpipen alkuosa voisi olla kuulemma vielä yksi lisävaihtoehto, mutta ilma "huuhtelee" sitä jo aika tehokkaasti ja ei kuulemma katukäytössä maksa vaivaa. Coolerin pinnoitus ei tietysti laske konehuoneen lämpötilaa, vaan teoriassa jopa nostaa sitä, koska siitä haihtuva lämpö menee konehuoneeseen, mutta se olisi pientä verrattuna siihen, miten paljon lämpötilaa saa tiputettua turbojen ja pakosarjojen pinnoittamisella. Näin ollen coolerin pinnoituksella olisi käytännössä vain positiivista vaikutusta jäähdytystehoon, vaikka osa lämmöstä menisikin konehuoneeseen.

Eipä tuosta nyt ole mitään paperia tai tutkittua minulla tiedossa ja siksi täällä ajattelin nostaa asiaa esille. Näitä erilaisia pinnoitteita on kuitenkin nyt tullut markkinoille viime vuosina ja jos näillä on jotain todistettavasti auttavaa vaikutusta, niin mieluusti käytän kaikki keinot konehuoneen lämpöjen laskemiseen. Ja kun haluan päästä tuosta coolerin bling blingistä eroon, niin siksi tämä haihduttava pinnoite olisi toimiessaan siihen paras ja oikeastaan ainoa vaihtoehto. Kilikali-pullo ei ole vaihtoehto... ;D

Näistä Marteliuksen pinnoitteista oli juttua joko GTI:ssä tai V8:ssa muutama numero taaksepäin, pitää etsiä lehti käsiin pikapuoliin... Mutta en ole sitten ainoa, joka ihmettelee sitä, että miten pinnoite (ainetta alumiinin ja ilman välissä) voi lisätä jäähdytystehoa? Ainoa asia, joka on tullut mieleen, liittyy pinnoitteen pinta-alaan verrattuna kiilloitettuun alumiiniin. Lisäisikö tämä lämpöä haihduttava pinnoite niin paljon jäähdytyspintaa jollain tavalla, että se siirtää lämpöä enemmän kuin mitä sen eristävä vaikutus on?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Mutta en ole sitten ainoa, joka ihmettelee sitä, että miten pinnoite (ainetta alumiinin ja ilman välissä) voi lisätä jäähdytystehoa? Ainoa asia, joka on tullut mieleen, liittyy pinnoitteen pinta-alaan verrattuna kiilloitettuun alumiiniin. Lisäisikö tämä lämpöä haihduttava pinnoite niin paljon jäähdytyspintaa jollain tavalla, että se siirtää lämpöä enemmän kuin mitä sen eristävä vaikutus on?

Se miksi/miten se pinnoite toimii on aika selvää, se liittyy juuri tuohon pinnan (lämpö) emissiivisyyteen, jota sillä Leslien kuutiollakin demotaan (ja pinnoitteella lisätään). Pinnoitteen toiminta ei siis suoraan liity pinta-alaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Emissiivisyys

http://en.wikipedia.org/wiki/Leslie_cube

Sielläkin muuten mainitaan miten surkea sen kirkkaan alumiinin emissiivisyys on. Pähkinänkuoressa emissiivisyys kuvaa kappaleen pinnan kykyä säteillä lämpösäteilyä.

Mutta mutta.... hintako on sitten ainoa syy, miksei coolereita pinnoiteta tehtaalla? Hyvien (toimivien) pinnoitteiden kohdalla hinta on varmasti merkittävä tekijä. Miksi coolereita ei sitten pelkästään maalata mustaksi? Kyse on todennäköisesti siitä, että lämpö kulkeutuu kappaleesta toiseen niin monella eri tavalla, joista säteily on ainoastaan yksi. Todennäköisesti (huono) pinnoite, esim. pelkkä musta maali, haittaa taas lämmön johtumista (alumiini->ilma), eikä pelkkä emissiivisyyden paraneminen kasvatakaan kokonaistulosta halutulla tavalla.

Lämmönsiirtymisen mekanismeja on kolme (kuljetus, eli konvektio, lämmön johtuminen ja lämpösäteily, (johon se emissiivisyys liittyy). Niitä kaikkia voi kuvata termospullon avulla:

Pullossa on korkki, joka estää kahvin valumisen ulos, eli samalla konvektion (lämpö poistuu pullosta nesteen mukana). Pullossa on sisä- ja ulkokuori, joiden välissä on tyhjiö. Kun ei ole ilmamolekyylejä kuljettamassa energiaa, ei ole myöskään lämmön johtumista. Kolmantena hopeoimalla ulkokuori estetään lämpösäteilyn imeytyminen pullon vaippaan. (Kerrankin fysiikan kirjasta löytyi hyvä esimerkki ;D )

Eli, jospa se huono pinnoite (esim. kälä-kälä musta) parantaa lämpösäteilyä, mutta huonontaa lämmön johtumista? Hyvä pinnoite taas parantaa lämpösäteilyä enemmän kuin huonontaa lämmön johtumista, jolloin kokonaisuus on parempi. Tämmöinen teoria tähän väliin. Luulen, että jotenkin näin tämä menee huonojen ja hyvien pinnoitteiden välillä.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

No perhana, taas oppi jotain uutta! Kiitokset infopläjäyksestä Niko. :peukku Pystyn helposti myöntämään, ettei käynyt mielen vieressäkään ruveta googlaamaan sanaa "emissiivisyys" eikä tuo Leslien kuutiokaan ollut sieltä ihan tutuimmasta päästä... ;D

Tässä asiaa tutkiessa olen kyllä tullut siihen tulokseen, ettei tuosta pinnoituksesta ole haittaa ja koska en nyt kuitenkaan pysty testaamaan lämpötiloja aukottomasti niin, että saisin tehtyä testit ensin alumiinipintaisella ja sen jälkeen pinnoitetulla coolerilla, niin pistetään aineet pintaan heikommilla perusteilla.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Skydiver sanoi
Tässä asiaa tutkiessa olen kyllä tullut siihen tulokseen, ettei tuosta pinnoituksesta ole haittaa ja koska en nyt kuitenkaan pysty testaamaan lämpötiloja aukottomasti niin, että saisin tehtyä testit ensin alumiinipintaisella ja sen jälkeen pinnoitetulla coolerilla, niin pistetään aineet pintaan heikommilla perusteilla.

Jos mustaa haluaa niin ehkä tämä pinnoite hinnasta huolimatta on parempi vaihtoehto kuin tavallinen maali.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

-JP- sanoi
Jos mustaa haluaa niin ehkä tämä pinnoite hinnasta huolimatta on parempi vaihtoehto kuin tavallinen maali.

Juuri tätä mustaa tässä haetaan, niin näistä vaihtoehdoista pinnoite tuntuu huomattavasti järkevämmältä vaihtoehdolta maaliin verrattuna.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

^Onks ahtoputket/putkistoa tarkoitus pinnoittaa/päällystää sitten lämpöä eristävällä Harri? Vaikuttaa mielenkiintoiselta hankkeelta :) Olis kiva nähdä ennen/jälkeen lämpötilalukuja :)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Urran sanoi
^Onks ahtoputket/putkistoa tarkoitus pinnoittaa/päällystää sitten lämpöä eristävällä Harri? Vaikuttaa mielenkiintoiselta hankkeelta :) Olis kiva nähdä ennen/jälkeen lämpötilalukuja :)

Cooleriin kiinnittyvät ahtoputket pinnoitetaan todennäköisesti myös lämpöä haihduttavalla pinnoitteella. Putkistoa ei pinnoiteta.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Mut eikös se sillon just ota itteensä lämpöä, siis siltä osin kun konehuoneen puolella vielä kulkee. Kun ainakin isot pojat on eristäneet noita ahtoputkia coolerilta kaasuläpälle, vissiin just sen takia.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Mietittävää: http://www.are.com.au/techtalk/intecoolersMR.htm
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Mielenkiintoinen linkki! Ei spekulointi nyt ihan metsään ole mennyt, aika samoilla linjoilla aussit olivat monessa jutussa? Turbolagista olivat eri mieltä, mutta sekin jätettiin vähän ilmaan roikkumaan: paineennousuun on tietenkin vaikutusta coolerin ja putkiston tilavuudella, mutta sitten jätettiin kuitenkin huomioimatta top mountin (ja huonomman kennon?) vaikutus imulämpöön, tehoon (ja sitä kautta kaasuun vastaavuuteen)...

Ja olihan siellä yksi tuore näkökulma yhteen coolerityyppiin (lähdöt samassa päädyssä/sivussa), jota usein käytetään top mounteissa. Tuo ilman "takaisinkierto" kennon sisällä.

Ebay special ja kuorma-auto coolereistakin oli kavereilla aika selvät näkemykset...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Jos on tylsää kotona, niin siittä lisää lukemista (32 sivua tarkalleen):

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/176499-poll-fmic-front-mount-intercooler.html

Aika paljon turhaa lässytystä, mutta joukossa on jotain mittadataakin. Osasta lappuja, osasta ei.

Sivulla 1 reply #12 Nisei vs. Buschur deluxe core (dyno)

Sivulla 8 reply #113 Nisei vs. vakio

Sivulla 10 reply #150 Vakio (TME) vs. AMS (käyttäjältä, viitataan dynoon)

Sivulla 11 reply #152 Nisei vs. Buschur (käyttäjältä)

Sivulla 14 reply #199 Nisei Vs. Buschur Race core (dyno)

Sivulla 25 reply #374 keskustelua vakio vs. ebay

Sivulla 28 reply #406 Nisei vs. AMS
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Testit menevät hieman ristiin rastiin, koska ymmärrettävästi kaikki vetävät hieman kotiinpäin. Ja välissä on hämmentämässä kahdeksan perusjenkkiä, jotka ovat nukkuneet fysiikan tunneilla. Ja kolme jotka eivät ole nukkuneet. Niistä testeistä täytyy vaan koittaa suodattaa olennainen, vertailukelpoinen ja paikkaansapitävä tieto, vaikkei se aina helppoa olekaan

Kerkisin jo lukemaan niin pitkät pätkät noita, että hukkasinkin jo pari kohtaa.

Yksi käyttäjä oli vaihtanut kiinacoolerin takaisin vakioon heatsoakin ja sen aiheuttaman nakutuksen takia.

Jenkkien puolella näyttää ainakin jossain määrin vallitsevan käsitys, että eevon vakiocooleri on OK noin 350-400 heppaan asti. Siinä rajalla sen vakiocoolerin lämmönsiirto ja virtausvastus ovat jollain tapaa tasapainossa.

Toisessa hukkuneessa keskustelun pätkässä olikin noin 400hv evo, josta oli mittailtu painehäviöitä KOKO järjestelmästä (vakio ahtoputkisto, vakio cooleri, vakio kaasuläppä, mutta ei-vakio turbo): peak 1.7bar, hold 1.3 bar ja painehäviö max 0.2 bar. Lämpötiloja ei siinä muistaakseni mitattu. Kuitenkin, tuo nyt tukisi sitä vakiocoolerin ~400hv toimintarajaa (tai teoriaa siitä) jollain tapaa.

Vakiota parempia kennoja näytti olevan useita melko hyviä (joskaan ei halvimmasta päästä, luonnollisesti..), Garrett corea käyttävät, Cosworth, Forge, AMS, jne jne
Buschurin testin perusteella olisi varmasti hankala erottaa esim. Nisein ja Buschurin (ns. Garrett core) kennoa dynossa.

Edellisen viestin linkissä oleva ketju on aloitettu niin kauan sitten, että uusia tekijöitäkin on tullut mukaan, esim. tuo AMS. Ihme, ettei mitään HKS, Greddy kamaa ollut tuon enempää testeissä.. ilmeisesti sen verran harvinaista (ja kallista?) kamaa jenkeissäkin?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Mishimoto vs. "joku parempi"

http://forums.evolutionm.net/evo-general/531749-ebay-find-mishimoto-intercooler-8.html

Reply #118

http://forums.evolutionm.net/evo-general/531749-ebay-find-mishimoto-intercooler-9.html

Reply #122

Johon ei taaskaan ole mitään logeja tai lappuja tarjolla...

Sitten löytyi pari oikein kivaa ketjua, joissa on kuvia eri kennoista. Myös "ebay special". Kannattaa tsekata, ymmärtää miksi halvalla saa.... halpaa...

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/536935-ets-intercooler-vs-garrret-intercooler-4.html

http://forums.evolutionm.net/evo-x-engine-turbo-drivetrain/561517-all-intercoolers-created-equal.html
 

mitsuilija

New Member
Liittynyt
22 Elokuu 2006
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Noita coolerien toimivuuksia on mittailtu aika laajasti Saabistien toimesta suomessa.

Niistä päätellen aivan tavallinen 600x300x76 kiina-cooleri päihittää erään nimekkään suomalaisen mittatilaus-coolerivalmistajan (Viialasta päin...)
Muutenkin useissa mittauksissa ovat päätyneet siihen tulokseen, että halpa kiinakenno todellakin ajaa asiansa, erittäin hyvin.

Se "Viialan suunnalta" oleva syyläripaja tekee ilmeisesti liian paksusta materiaalista coolerinsa, joka kestää 110bar paineen!! Sen takia jäähdytysteho ei ole juuri Saab 9000:n vakio välijäähdytintä kummempi.
Eli aina se kova hinta ja maineikas valmistaja ei takaa onnistumista.
 

Keheetit

Member
Liittynyt
27 Toukokuu 2010
Sijainti
Kouvola
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Onkos kellään täällä näyttää kuvaa jos on ostanut ebaysta? Onko se muka oikeasti noin paska vai ettei vaan ole oman mainostusta suurin osa haukuista?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Eli aina se kova hinta ja maineikas valmistaja ei takaa onnistumista.

Ei AINA takaa ei, mutta kyllä esim.

http://forums.evolutionm.net/evo-x-engine-turbo-drivetrain/561517-all-intercoolers-created-equal.html

<-tämän ketjun reply #9:n kuvat aika selkeästi kertovat mistä se hintaero yleensä muodostuu. Ja melkein voisin tuloksiakin näkemättä veikata mikä noista kennoista jäähdyttää ja mistä ilma vaan virtaa (liian?) helposti läpi..

Eli aina ei takaa, mutta yleensä takaa. ;) En kyllä tiedä voiko "viialan" pajasta ja Garrettista puhua samaan aikaan maineikkaina valmistajina, jompaa kumpaa kyllä pilkataan silloin.. ;D
Ja ainahan on myös kyse siitä mihin verrataan ja myös miten verrataan. Jos saabistit ovat vertailleet "viialan" cooleria, kiinacooleria ja saabaksen omaa, niin kertooko se kiinacoolerin hyvyydestä vai.... jostain muusta...? Mutta siinä saabistit ovat kyllä jäljillä, että noita on nimenomaan TESTATTAVA, tai niistä on nähtävä jonkinlaista testidataa: vrt jenkkien 50+ sivua coolerikeskustelua, josta 49 sivua on huutelua, joka ei perustu muuhun kuin persdynoon, jos edes siihenkään. Onko saabisteilla vertailevaa mittadataa kiinacoolereista? Teho, painehäviö, lämpö? (Mahdollisesti näistä käyristäkö puhutaan: http://www.stcf.net/viggen/kiina_stressi.pdf )?
Löytyyköhän jostain mittadataa pidemmistä vedoista/useammista toistoista?

Onkos kellään täällä näyttää kuvaa jos on ostanut ebaysta? Onko se muka oikeasti noin p*ska vai ettei vaan ole oman mainostusta suurin osa haukuista?

Tämä kiinnostaisi itseänikin. Suomessahan moni firmakin myy noita kiinacoolerereita. Fakta lienee kuitenkin se, että Kiinan kokoisessa maassa on enemmän kuin yksi coolerivalmistaja. Ovatko KAIKKI kiinakennot noin huonoja? Se olisi kiva nähdä kuvista. Aika selvältä (ainakin minusta) näyttää kuitenkin se, että jos haluaa pelata varman päälle, niin kyllä jonkun tunnetun valmistajan Garrett core (tai vastaava) on oikea tie. Pienissä vireissä (evojen kohdalla, en omista itse) miettisin kahdesti vakiocoolerin korvaamista millään muulla kuin ns. paremmalla ja kalliimmalla kennolla. Kiinacooleri voi toimia tai olla toimimatta, mutta miksi ottaa riskejä ja maksaa siitä? Vakiocoolerin paikalleen jättäminen ei maksa mitään (evoissa).

Karuin kritiikki kiinacoolereita kohtaan oli jossain noista evolutionM ketjuista, jossa havaittiin parin vuoden käytön jälkeen kiinacoolerin sisältä puuttuvan noita ripoja: halvemmissa kennoissa niitä ei ole hitsattu kiinni, vaan kenno on jollain tapaa prässätty kasaan. Ei kuulosta hyvältä minusta, poistumissuuntia kun ei ole kuin yksi..
 

mitsuilija

New Member
Liittynyt
22 Elokuu 2006
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Saabisällit juuri nimenomaan mittasivat aika tarkasti noita coolereita: päivä sama, auto sama, keli sama, lämpötila sama.
Mittaajana juuri STCF:n Vigge, joka todellakin on perehtynyt aiheeseen.

Eräässä vedossa "suomalaisen maineikkaan pajan...." cooleri nosti 37 astetta yli ambientin lämmöt.
Tämä siis yhdessä kolmos-nelosvaihteen mittauksessa.
Sitten vaihto Griffin-cooleriin (ilm. USAsta, tekee mittojen mukaan myös): seitsemän kertaa 80-190kmh peräkkäin! ja lämpö nousi 15 astetta siis seitsemän vedon jälkeen...

Toinen mittailtu kiinacooleri n. 300hv autossa (600x300x76 asennettu ekaksi kennoksi) nosti lämpöä tasakaasu-ajon 20C -> 3-vaiht. rajoitin 25C.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Oliko siis kiinacooleri ja Griffin mitattu samalla kertaa, samassa autossa? Molemmissa seitsemän vetoa?

Jos näin, niin siinä kiinacoolerissa on kyllä saanut rahalle vastinetta. Tuskin tuo Griffin on mitään "hinnat alkaen" malleja..
 

mitsuilija

New Member
Liittynyt
22 Elokuu 2006
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Sitä suomituotetta ei mitattu seitsemää kertaa, vain sen Griffinin cooleri on mitattu seitsemän vetoa peräkkäin.
Ja ero oli noin huomattava heti.

Mutta siis sama auto, ymmärtääkseni kyseessä on viistokeula-9000, jossa n. 300hv/1.6-1.7bar.

Mulla siis pointti, että kannattaa välttää niitä traktorpullinki-cooleripajan tuotteita, ne ei toimi vaikka maksaa 500eur.

Tuossa sellaisesta 600x300x76 kiinacoolerista. Auto taitaa olla 9-5 Aero.
http://zonediscgolf.fi/media/toimahtelee.png
Ja tuossa lämpö siis nousee 20->25, cooleri on asennettu ensimmäiseksi, ilmastoinnin kenno on sen takana, kuin myös öljynjäähdytin.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Ymmärsin kyllä mitä hait takaa. Itse haen takaa sitä, että jos menee vaihtamaan cooleria, mihin tahansa aftermarket cooleriin, niin kannattaa hakea sitä mittadataa ensin. Halvoissa coolereissa voi olla hyviäkin joukossa (?), mutta aivan varmasti siellä on myös todella huonoja. Ja sama tietty kalliimmissakin.

Harmi, ettei mistään tunnu löytyvän sellaista yksiselitteistä kiinacooler testiä. No, onhan niitä kiinacooleri mallejakin aika pirusti, mutta kuitenkin. Jenkitkin ovat huomanneet, miten yhdellä (lyhyellä) testillä ei vielä välttämättä näe koko totuutta, JOS cooleri on sellaista mallia, että se kärsii heatsoakista (ts. ei pysty luovuttamaan lämpöä pois riittävän tehokkaasti). Lyhyessä testissä cooleri näyttää tehokkaammalta mitä onkaan, jos lämpö ainoastaan sitoutuu (aluksi viileään) cooleriin -sekin lämpö on kuitenkin pois imuilmasta.

OT: hyvä syy miksi testituloksia kannattaa etsiä: Buschurin pakosarja- ja O2-housing testi:

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/175788-rnr-full-race-ebay-02-housing-testing-buschur-racing-2.html

Reply #20

Halpa (ebay) olikin yllättäen hyvä, ja Buschurissa oli tarpeeksi miestä myöntämään se. Ohuen housingin kestoikä on tietty arvoitus, mutta dynolukemat eivät valehtele...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Story continues.

http://www.kosunenracing.com/turbo.html

Lainaus kohdasta "Välijäähdytin":

Joskus on järkevää pitäytyä vakiojäähdyttimissä, eikä rynnätä tilamaan sitä kiiltävää kiinatuotetta. Toisaalta vakiona tuleva välijäähdytin voi olla myös ensimmäinen pullonkaula! Mitsubishi Lancer Evo vakiovälijäähdytin muuten riittää 500 hv tehoihin, joten ko. autoon turha haaskata rahaa ns. "tuning coolereihin". Vakio välijäähdyttimen mitat Evo IX: mm, Evo X: 490 x 289,5 mm.

Mr. Kosunen, mies 550hp EVO Coltin takana. Uskon kaverin tietävän välijäähdyttimistä(kin) jotain. Terveisiä "duckille" jos sattuu tätä ketjua joskus lukemaan. ;)

Ainakaan ilman mittadataa en kävisi väittelemään evon vakio vs. kiinacoolereista (tai mistään muistakaan) tämän tason rakentelijan kanssa...
 

mitsuilija

New Member
Liittynyt
22 Elokuu 2006
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Evoissa varmastikin on jo vakiona hyvä välijäähdytin. Toisaalta monessa muussa autossa ei ole...ja sellaiseen iso kiinacooleri on varmasti hyvä valinta.
STCF:n kaverit mittailivat siis samassa autossa coolereita, mutta kyllä totesivat kiinacoolerin olevan todella hyvä. Ja Viggen mittadatan tarkkuuden oletan olevan mahdollisimman hyvä.

Yleisesti ottaen, voidaan jonkin osan olettaa olevan "riittävän hyvä". Jonka toiminnan tasosta ei enää kovin paljoa saa parannusta upottamalla satoja euroja yhteen osaan.

Itse aion vaihtaa 3000GT:n vakio sidemountit yhteen isoon kiinacooleriin ja uskon sen olevan ihan kannattava ratkaisu.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Joo en uskokaan, että tuo vakiocoolerin autuus Mitsuissakaan kauhean laajalle pätee. DSM:t, Pajerot, varmasti monet muutkin todennäköisesti* hyötyvät jonkinlaisesta cooleriswapista. Onko se sitten kiinacooleri (ja minkämallinen) vai joku muu, sen selvittämiseen niitä mittaustuloksia kannattaa etsiä...

Tämänkin ketjun linkeissä on paljon hyviä esimerkkejä asioista, jotka voivat mennä coolerin valmistuksessa pieleen.

*dyno or it didn't happen ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niin oliko niitä kuvia kenelläkään noista kiinakennoista?
 

duck

New Member
Liittynyt
18 Maaliskuu 2007
Sijainti
kuopio
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Dadaa.... Vakio evo coolerin hinta on hintalaatusuhteeltaan (varsinkin käytettynä) 95%:iin katuvirityksiin täysin toimiva. Varmaan "kiinaversiokin" jos siis puhutaan, että johonkin muuhun autoon ollaan cooleria heittämässä. Silti järkevämpää on varmaan maksaa 300,- käytetystä evo coolerista kun 300 kiinacoolerista. Perustelu on kiinan vehkeiden laatuerot!

Pitkissä kisavedoissa = ratakäyttö ym. hyvänä suosituksena on, että vakio evo cooleri riittää tuonne 450 hv tienoille. Tämä jälkeen tulee lämpöongelmia, joka ei ole hyvä kun otetaan huomioon lämpötila/ilma/polttoaine = teho suhde. Lyhyissä vedoissa (sprint/hillclimb ym.) sillä pääsee jotenkin ns. ylemmäs... Talvikäytössä ei hieman karrikoiden sanoen "mitään syytä" vaihtaa edes +500 hv tehoilla. Yleensä talvella kisakäytössä joutuu coolerista peittämään osan, että imuilma ei mene liian kylmäksi.

ps.Mutta jos rahaa on ylettämästi käytössä niin kyllä KUNNON coolerista on ehdottamasti hyötyä jos ei tehojen niin lämpötilojen kannalta, joka tosin on suorassa suhteessa saatavilla oleviin tehoreserviin. :p
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Sitten herää kysymys.

Mikä koko ero on Evo V-VI vs Evo IX?

Nimimerkillä. Mietinkö turhaan kuulerin hankintaa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
Niin oliko niitä kuvia kenelläkään noista kiinakennoista?

small


Kurkkaa siitä sisään :)
 

laineracing

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2007
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Jos evon kenno on ihan ykkös hyvää niin leikkaa liimaa kahdesta ison coolerin ja muotoilee päädyt orkkista paremmaks.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

laineracing sanoi
Jos evon kenno on ihan ykkös hyvää niin leikkaa liimaa kahdesta ison coolerin ja muotoilee päädyt orkkista paremmaks.

Tuskinpa se nyt ihan NIIN hyvää on, että tuollainen työ kannattaa. Työ on kuitenkin kallista, enkä minä ainakaan tiedä pystyykö kennoa liittämään siitä kennon keskeltä helposti/järkevästi.

Ei nuo Garrett coret ja vastaavat nyt ihan tolkuttoman kalliita ole.
 

laineracing

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2007
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
Tuskinpa se nyt ihan NIIN hyvää on, että tuollainen työ kannattaa. Työ on kuitenkin kallista, enkä minä ainakaan tiedä pystyykö kennoa liittämään siitä kennon keskeltä helposti/järkevästi.

Ei nuo Garrett coret ja vastaavat nyt ihan tolkuttoman kalliita ole.

Pituussuuntaan ei pysty jatkaan mutta korkeutta pystyy jatkaan. Eikai se maksa kun sähkön ja kaasun ku tigillä turailee ite... =D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

laineracing sanoi
Pituussuuntaan ei pysty jatkaan mutta korkeutta pystyy jatkaan. Eikai se maksa kun sähkön ja kaasun ku tigillä turailee ite... =D

No-jååååå... mutta jos jatkaa korkeussuunnassa, niin joutuu uusimaan päädyt tai ainakin askartelemaan niiden kanssa.

Eli kaksi käytettyä evon cooleria, 100-400e(?) kipale, + päädyt (jos ei tee itse ;D ) ja työ...

600-800hp Garrett core, ETS, Forge tai vastaava, ehkä luokkaa 600-800e (?), ja sopii joissain tapauksissa suoraan paikoilleen. Noh, en tiedä, vaikka se evon kenno vakiocooleriksi onkin OK, niin kannattaako pilkkomiseen nähdä vaivaa, mene ja tiedä.
 
Ylös Bottom