Evo 9, voimansiirto vuotaa, ACD-valot palaa

Potemk1n

New Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2019
Tuli ostettua tuossa muutama viikko sitten vm 2007 Evo 9 gsr, ajettu 103tkm. Autossa akku siirretty peräkonttiin ja bensalla toimiva Eberspächer asennettu, muuten vehje on täysin vakio. Jo ostonjälkeisen kotimatkan lopuksi syttyi moottorivalo motarilla, ei kuulemma edellisellä omistajalla ollut tätä tehnyt. Kamalasti ei ole autoista kokemusta, muutaman moottoripyörän olen omistanut, mutta amatöörin havainnoilla ei ihmeempiä: kone tuntuu käyvän normaalisti, lämpötilamittari näyttää kojelaudassa keskelle skaalaa kunhan moottori on lämmennyt (lämpiää ihan normaalissa ajassa näin talvella).

Ajoin pari-kolme rauhallista arkiajoa ennen vuosihuoltoon viemistä ja kahdessa viimeisessä moottorivalo ei palanut aluksi, mutta syttyi hetken ajettuani. Turun Delta-Autolla tehtiin vuosihuolto ja pelkääjänpuolen airbagin takaisinkutsu -korjaus. Siellä lukivat koodiksi tuon P0125, joka ilmeisesti onkin melko yleinen murhe. Epäilivät jäähdytysnesteen lämpötila-anturia ja vaihtoivat sen. Nyt kuitenkin huollosta autoa hakiessani syttyi moottorivalo jälleen. Vanhojen keskusteluiden perusteella vaikuttaisi seuraavana kohteena olevan termostaatin ja/tai lambdojen kunnon tutkiminen? Auto vaikuttaisi yllättävänkin janoiselta tuon menoveden suhteen, en tosin osaa aloittelijana arvioida että onko menekki liiallista vai normaalin iloista ahdetun nelivedon kulutusta :)

Suosittelivat timanttitiskillä etujarrulevyjen ja -palojen vaihtoa, mutta en sitä teetättänyt kun halualisin kulahtaneet jarrusatulat maalauttaa joka nurkasta samalla. Onko kellään suositella Turun suunnalla Evoihin tottunutta tekijää vikakoodin selvittelyä/jarruprojektia varten?
 

artova

IX
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Takimmaiseen lambda-anturiin tuo koodi viittaa. Onko takimmainen lambda yleensä paikallaan vai onko autosta poistettu etummainen katalysaattori, jolloin tuo takimmainen lambda saa "väärää" tietoa (kun samassa tilassa kun eka lambdakin)?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Miten paljon sitä polttoainetta kuluu ?

Voi myös olla etu lamba viallinen, tämä helppo testata jos saat toisesta autosta ehjän lainaan.
 
Viimeksi muokattu

Potemk1n

New Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2019
Ja jatketaan sirkusohjelmaa; katsastukseen ajoin tänään suoraan talvisäilöstä ja katsastusmies loihe lausumahan notta voimansiirto vuotaa nestettä. Näytti valuttavan siitä kohtaa, mistä kardaani tulee kulmavaihteen(?) kohdalta näkyviin. Konttorilta lähtiessä ne 3 ajomoodin valoa paloi kojelaudassa. Valojen palaminen liittynee tähän vuotoon? Vai rupeanko henkisesti varautumaan ayc-pumpun vaihtoon?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vuodon aiheuttaa luultavasti kulmavaihteen stefa ? ACD valot palaa siten jostain muusta syystä ?

Mainittu vikakoodien luku auttaa hyvin eteenpäin. Milloin on ACD nesteet viimeksi vaihdettu ?
 

Potemk1n

New Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2019
Pääsiäisen jälkeen koodin lukuun ja stefan vaihtoon, kaikista kohdista öljyt vaihdettu pari kuukautta sitten kun tehtiin timanttitiskillä 105tkm huolto... Jos tarvii isompaa tehdä pumpun suhteen niin varmaan ST:lle tampereen suunnalle, olishan tuo mahtavaa jos olisikin vain AYC:n painesensori seonnut :)
 
Ylös Bottom