Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Nonii auto makaa nosturilla ja suojakumit ovat jokakulmassa ehjät. Välyksiä ei tunnu olevan muutakuin milli pari pituus suunnassa varmaa kuuluukin jonkinlainen liikkuma vara olla kun se on jokaisessa.

Ja en nyt mitää poikkeavaa ääntä huomannu.. ainut ääni kuuluu kuin pyörittää renkaita ja vaihtaa suuntaa heti niin tosta mihin vetarit menee sellanen klonks ääni... ja sekin molemmissa päissä autoa nii kuuluu varmaa asiaan. Mutta voiko toi sit kumminkin olla vetari eikös näissä nelikoissa aikas rasituksella nuo vetarit ole. itsellä nyt ei mikää raivokas ajotyyli mielestäni ole ja autolla ajettu sellasiet 84tkm ???
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Vaihtelin ne Ralliartin puslat tuonne etuvakaajatankoon. Alkuperäiset olivat aika venähtäneen näköiset. Tanko on nyt kyllä paljon tyrnempi, eikä liiku sivusuunnassa. Tossa pihassa kokeilin nopsaan, niin kyllä tuolta etupäästä sellainen pienenpieni klonksotus silti kuuluu. En päässyt vielä oikein testaamaan kovemmissa vauhdeissa, kun työvuoro on täs kesken. Ostin kaikki alustan puslat uudet, että jos niitä sitten vaihtelis pikkuhiljaa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Teemu T. sanoi
Vaihtelin ne Ralliartin puslat tuonne etuvakaajatankoon. Alkuperäiset olivat aika venähtäneen näköiset. Tanko on nyt kyllä paljon tyrnempi, eikä liiku sivusuunnassa. Tossa pihassa kokeilin nopsaan, niin kyllä tuolta etupäästä sellainen pienenpieni klonksotus silti kuuluu. En päässyt vielä oikein testaamaan kovemmissa vauhdeissa, kun työvuoro on täs kesken. Ostin kaikki alustan puslat uudet, että jos niitä sitten vaihtelis pikkuhiljaa.

Oliko helppo homma ?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Teemu T. sanoi
Vaihtelin ne Ralliartin puslat tuonne etuvakaajatankoon. Alkuperäiset olivat aika venähtäneen näköiset. Tanko on nyt kyllä paljon tyrnempi, eikä liiku sivusuunnassa. Tossa pihassa kokeilin nopsaan, niin kyllä tuolta etupäästä sellainen pienenpieni klonksotus silti kuuluu. En päässyt vielä oikein testaamaan kovemmissa vauhdeissa, kun työvuoro on täs kesken. Ostin kaikki alustan puslat uudet, että jos niitä sitten vaihtelis pikkuhiljaa.
Teemu testaappa semmosta et 100kmh vauhdis teet nopeen ohjausliikkeen edes-takaisin, ravistaako hetken sen jälkeen? Huomasin et mulla ravistaa senjälkee hetken. Veikkaan et alatukivarren taempi pusla on mulla pskana. Vakaaja ei liikkunu mihinkää. No..kunha ehtis vaihtaa mut on noida dynyjä useita tos rivis oottamas jo toimenpiteitä ;D
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Jesh! Ajelin töistä kotio, niin ei minkäänlaista vapinaa ollut ratissa. Tiedä sitten vapiseeko taas joskus, kun ei se ennenkään aina vapissut. Mutta nyt vaikutti hyvältä.

Sellainen pieni "kol" kuuluu etupäästä, kun ajaa vaikka vanhalta asfaltilta uudelle asfaltille, jos siinä on pieni pykälä. Mutta isommissa montuissa ei kuulu mitään. Taidan vaihtaa vielä koiranluut. Ne vaikutti ehkä vaihtokuntoisilta.

-JP- sanoi
Oliko helppo homma ?

Oli. En tosin lähtis tekeen hallitunkin kanssa vesisateessa. Mutta nosturin kanssa meni sujuvasti. Kuskin puoli on aika paljon ahtaampi, ja siinä oli vähän vääntöä. Repsikan puolella paljon paremmin tilaa.

Harri K sanoi
Teemu testaappa semmosta et 100kmh vauhdis teet nopeen ohjausliikkeen edes-takaisin, ravistaako hetken sen jälkeen? Huomasin et mulla ravistaa senjälkee hetken. Veikkaan et alatukivarren taempi pusla on mulla pskana. Vakaaja ei liikkunu mihinkää. No..kunha ehtis vaihtaa mut on noida dynyjä useita tos rivis oottamas jo toimenpiteitä ;D

En kyllä saanut tota vatkaan millään, vaikka testasin tollastakin. Täytyy vaihtaa noi alatukivarsien takapuslat, jos vielä jatkaa vatkausta.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Empiiristen testien jälkeen tässä illalla täytyy todeta, että ratin vapina lähti kokonaan pois puslien vaihdolla. Pikkasen hienoa ajella, kun ei ole sitä pientä saakelin vapinaa ratissa. :driver
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Teemu T. sanoi
Empiiristen testien jälkeen tässä illalla täytyy todeta, että ratin vapina lähti kokonaan pois puslien vaihdolla. Pikkasen hienoa ajella, kun ei ole sitä pientä saakelin vapinaa ratissa. :driver
eli pelkät vakaajan ja rungon väliset puslat vaihdoit?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Teemu T. sanoi
Empiiristen testien jälkeen tässä illalla täytyy todeta, että ratin vapina lähti kokonaan pois puslien vaihdolla. Pikkasen hienoa ajella, kun ei ole sitä pientä saakelin vapinaa ratissa.
Aika uskomatonta..

Pitikös näissä tiputtaa apurunkoa,että sai vaihdettua?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

ST sanoi
Aika uskomatonta..

Pitikös näissä tiputtaa apurunkoa,että sai vaihdettua?
En mäkää joteki tajua mite vakaajan tanko tuohon vaikuttais..
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

En ymmärrä myöskään. Pelkät vakaajatangon ja rungon väliset puslat Ralliartin pusliin. Ei tarvinnut koskea apurunkoon, vaan mahtui vaihtamaan välistä, apparin puoli helpompi.

Mutta ei se vaan tärrää yhtään enää. Varma paikka oli saada tärrään ratti, kun lähti Pispalan heseltä Nokian motaria Tesomaa kohti. Mutta nyt oli ratti kuin valettu paikalleen. Muutamaan kertaan vetelin äsken tuon välin,eikä mitään tärinöitä/värinöitä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Teemu T. sanoi
Oli. En tosin lähtis tekeen hallitunkin kanssa vesisateessa. Mutta nosturin kanssa meni sujuvasti. Kuskin puoli on aika paljon ahtaampi, ja siinä oli vähän vääntöä. Repsikan puolella paljon paremmin tilaa.

Lisäkysymys :

Teitkö työn yksistäsi vai oliko apukäsiä ? Eli jeesasko joku yläpuolelta/konehuoneen puolelta ? Vaiko ihan vaan sieltä pyörä kotelosta onnistui homma ?

Mitä olen katsellut tuota homma pikkaisen etukäteen niin kuskin puolella en saa mahtumaan kuin toisen käden sinne tangon päälle pyöräkotelosta...
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Pikkukätöset saa sinne kardaanitunnelin / kulmavaihteen vierestä jotenki sohittua sinne väliin. Ei tarvii apuja mut pientä äherrystä vaatii. Räikällinen nivellenkki tai nivelräikkä oli aika kova tuohon hommaan.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

-JP- sanoi
Lisäkysymys :

Teitkö työn yksistäsi vai oliko apukäsiä ? Eli jeesasko joku yläpuolelta/konehuoneen puolelta ? Vaiko ihan vaan sieltä pyörä kotelosta onnistui homma ?

Mitä olen katsellut tuota homma pikkaisen etukäteen niin kuskin puolella en saa mahtumaan kuin toisen käden sinne tangon päälle pyöräkotelosta...

Just niin kuin Maxxximus kertoi. Ainoa apu oli, kun työkaveri näytti lampulla valoa. Mutta otsalamppu todettiin parhaaksi. Joo räikkälenkki olisi ollut hyvä apu, mutta niitä ei ollut tällä kertaa. Ja pyörä irti heti alkuunsa, niin tulee heti paremmat näkymät. Konehuoneen puolelta ei kajottu ollenkaan.

Ja se kuskin puolen pusla lähtee sieltä parhaiten moottorin suuntaan pois. Toiseen (pyörän) suuntaan näyttää tilavammalta, mutta ei mahdu. Se apparin puoli on tosiaan paljon helpompi kuin kuskin. Vaihdetaan -JP- ne puslat meillä töissä sulle, jos tarvit apuja (pikkukäsiä).
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

No kyllähän toi ratti tänään taas värisi motarilla :(. Tiedä sitten, miksei eilen sitä tehnyt.
Pitäisköhän sitten vaihtaa noi Harrin mainitsemat puslat. Millanen homma? Tukivarsi irti ja prässillä?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Teemu T. sanoi
No kyllähän toi ratti tänään taas värisi motarilla :(. Tiedä sitten, miksei eilen sitä tehnyt.
Pitäisköhän sitten vaihtaa noi Harrin mainitsemat puslat. Millanen homma? Tukivarsi irti ja prässillä?
Jep, prässil lähtee nätisti kunhan on oikeen kokonen (noin80mm) holkki millä painaa. JA HUOM! myös näissä oli oikea suunta tiedettävä mihinpäin painaa muistaakseni.
Oon aika varma et ne on ne takimmaiset ja pyörä antaa vähän periksi taaksepäin ja etupään auraukset sekoaa.
Toki sulla kolahtaa jokin ja ootko yläpäät tutkinu tarkkaan? pyörä irti maasta ja ylöspäin nostat rengasta käsin niin saatko väljää?
Mulla on uudet cambersäädettävät yläpäät mutta alkukesästähän mulla petti yläpää täysin ja veikkaan että se vaurioitti myös sitä alatukivarren puslaa samalla kun jouduin ajaan vähänmatkaa sillä.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Joo tarkista tosiaan toi yläpää et onko löystyny. Tai kaikki pultit tukivarsista. Mulla aiheutti pientä hämmennystä kerran kun oli alatukivarren sisemmän puslan pultti löysällä.
 

jappes

New Member
Liittynyt
17 Maaliskuu 2010
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Mulla oli juuri evo 7:ssa etualatukivarren takapusla väljä. Ja sehän on sellainen kumiin valettu uniball nivel eli ei pitäisi paljon antaa periksi jos ei jo kolise reilusti.
Omassa autossa renkaat vapaana nosturilla....ei havaittavaa välystä, mutta auto maassa kolisee ja selkeä välys autoa heiluttaessa. Eli vaati auton painon päälle, eikä tule pikipinnalla muuta kuin pieni kolahdus isossa heilahduksessa/montussa.

Omassakin autossa ratti täristää kuvatulla tavalla ennen ja jälkeen puslan vaihdon. Nyt konttorilla tarkastettiin siinä lavettinosturin välyslutkussa, ettei etupuslissa ole välystä yhtään. Renkaat uudet, toinen etuvanne uusi ja toinen varmasti suora sekä painoitettu tarkasti. Huom.vanne uusittu sen takia että puuttui kun ostin auton eikä ole ajettu mihinkään. Sama homma toisella rengas/vannepaketilla.

Summa rum...en usko/vaikea uskoa, että vaikuttaa etutukivarren takapuslat tuohon kuvattuun vikaan omien kokemusten mukaan. Tai jos vaikuttaa,niin luulisi olevan tosi väljät ja ihmettelen jos kolina ei kuulu sisälle.
Vai onko näissä "ongelma" evoissa voinut olla takapuslana pelkkä kumipusla joka antaisi vedossa/kurveissa periksi?

Omassa tutkinta jatkuu vielä ja tässä jotain tutkintatulosta...
säädettävät yläpäät ok.
iskarit ja jouset lähes uudet bc racing eikä havaittavaa vikaa niissä.
Vakaajassa ei välystä ja etutukivarsien etupuslat piukat eikä välystä.
Hammastanko piukasti kiinni apurungossa. Apurunko piukassa korissa, eikä havaittavia murtumia hammastangon kiinnityskohdissa tai muuallakaan.
Raidetangoissa toisessa ulkopää vaihdettu ja suuntauksia koitettu vaihtaa, mutta ei apua. Auto maassa eli paino päällä, tuntuu aivan pieni "löysyys" oikealta puolelta hammastangosta. Ei kuitenkaan kolinan saattelemana eikä vaikuttaisi olevan raidetangon sisäpää.
Pitää vielä tutkia sen kuntoa paremmin.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Jos rt-päässä tuntuu välys on se sisäpää väljä. Itselläni tuokin vaihdettu jo.
Vaihdan tässä kohta noi takimmaiset puslat kunhan vain ehdin, oon aika varma että siellä se vika on.
- yläpäät camber säädettävät on uudet
- tolpat on täysin ehjät
- laakerit on ehjät
- rt ulkopäät vaihdettu ja toinen sisäpää
- kelkka on kiinni rungossa ja hammastanko on kiristetty kelkkaan varmasti
- pyörän suuntaukset elää silti aavistuksen (näkee renkaistakin että hakee välillä ja auto säädetty itse aina lattialla auton paino päällä ja on 100% oikein tehty)
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Ei kolise, mutta omassa sellaista ongelmaa että kun esim. kaistojen välissä on pieni sauma tai ura, niin kun siitä loivasti ajaa yli tuntuu ratissa muljahdus. Huomasin tuossa hiekkapihalla kun auto sammuksissa rattia vääntelin edestakaisin että keskikohdassa tuntuu olevan "tyhjää". Keväällä katsastuksessa ei löytynyt mitään löysää mistään.
Osaako joku suoraan heittää mitä palikkaa laitan tilaukseen. ???
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Pystyykö sen pelkän laakerin vaihtamaan alkuperäisten iskareiden yläosaan? Vai pitääkö tilata koko yläpää kerralla? Onko kokemusta?


Eli ton:
http://camskill.co.uk/m8b0s6232p80508/_MITSUBISHI_OE_GENUINE_PARTS_SERVICING_PARTS_TUNING_SPARES_and_SERVICE_ACCESSORIES_-_Front_Strut_Top_Mount_-_Mitsubishi_Lancer_Evolution_9_CT9A
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Teemu T. sanoi
Pystyykö sen pelkän laakerin vaihtamaan alkuperäisten iskareiden yläosaan? Vai pitääkö tilata koko yläpää kerralla? Onko kokemusta?


Eli ton:
http://camskill.co.uk/m8b0s6232p80508/_MITSUBISHI_OE_GENUINE_PARTS_SERVICING_PARTS_TUNING_SPARES_and_SERVICE_ACCESSORIES_-_Front_Strut_Top_Mount_-_Mitsubishi_Lancer_Evolution_9_CT9A
Mielestäni ei pysty. Mulla on yks irtonainen yläpää käytetty vissiin vasen puoli. (puoli pitää munmielest tietää käytetyssä koska se iskari on vääntäny vinottai sitä, ettei vääntö muutu)
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Ei muuten lähde ilman kauheaa väkivaltaa ja sen jälkeen pitää ostaa muutenkin uusi
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Juu ok, kiitoksia. Täytyy tilailla uudet. Tai käydä Konelasta kysymässä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Teemu T. sanoi
Juu ok, kiitoksia. Täytyy tilailla uudet. Tai käydä Konelasta kysymässä.

RA tekee/teki myös... hinta ero ei ole muistaakseni mikään iso.
 

_jkh_

White EVO IX
Liittynyt
6 Toukokuu 2007
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

JaniB sanoi
Ei kolise, mutta omassa sellaista ongelmaa että kun esim. kaistojen välissä on pieni sauma tai ura, niin kun siitä loivasti ajaa yli tuntuu ratissa muljahdus. Huomasin tuossa hiekkapihalla kun auto sammuksissa rattia vääntelin edestakaisin että keskikohdassa tuntuu olevan "tyhjää". Keväällä katsastuksessa ei löytynyt mitään löysää mistään.
Osaako joku suoraan heittää mitä palikkaa laitan tilaukseen. ???

katoppa onko väljää ratti/ohjausputken ristinivelissä siinä jalkatilassa ?
 

anko

EVO IX
Liittynyt
10 Kesäkuu 2011
Sijainti
Hamina
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

JaniB sanoi
Ei kolise, mutta omassa sellaista ongelmaa että kun esim. kaistojen välissä on pieni sauma tai ura, niin kun siitä loivasti ajaa yli tuntuu ratissa muljahdus. Huomasin tuossa hiekkapihalla kun auto sammuksissa rattia vääntelin edestakaisin että keskikohdassa tuntuu olevan "tyhjää". Keväällä katsastuksessa ei löytynyt mitään löysää mistään.
Osaako joku suoraan heittää mitä palikkaa laitan tilaukseen. ???

Tehostetussa on "löysää" kun ei o käynnissä, onko vakio et? kun muljuaa..?

edit. pyöränkulmat ok?
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Itellä tuli ton nelosen kanssa vastaan talvirenkailla kun vähänkin teet korjaavaa ohjausliikettä niin auto alkaa kulkemaan kun käärme.
Tuntuu aika metkalta 120km/h vauhdissa :seina
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

AneemineN sanoi
Itellä tuli ton nelosen kanssa vastaan talvirenkailla kun vähänkin teet korjaavaa ohjausliikettä niin auto alkaa kulkemaan kun käärme.
Tuntuu aika metkalta 120km/h vauhdissa :seina

Mites pyöränkulmat?
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Pitääpä tsekkaa.
Ei tehnyt kesärenkailla sitä ja kuivalla asvaltilla vähenee.
Voiko johtua vaan renkaista?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

AneemineN sanoi
Pitääpä tsekkaa.
Ei tehnyt kesärenkailla sitä ja kuivalla asvaltilla vähenee.
Voiko johtua vaan renkaista?
Onko laipalliset mutterit? Ettet vaa kiristäny väärin niitä (eli ovat löysällä), koska ne ei keskitä suoraan pulttipyssyllä ampumalla...
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Harri K sanoi
Onko laipalliset mutterit? Ettet vaa kiristäny väärin niitä (eli ovat löysällä), koska ne ei keskitä suoraan pulttipyssyllä ampumalla...
on laipalliset ja pyöritetty sormineen paikoilleen plus momentilla vedetty kiinni
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

anko sanoi
Tehostetussa on "löysää" kun ei o käynnissä, onko vakio et? kun muljuaa..?

edit. pyöränkulmat ok?

Ahaa, eli löysyys on normaalia. Kääntelin tallin lattialla kun koitin noita ristiniveliä niin ei se siinä muljunut niin paljon.
Et on 30, eli melko lähellä. Kulmat ok, tosin camberia on se reilu 2°, voisiko se tehdä tuon muljahduksen sauman ym. yli ajettaessa?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

AneemineN sanoi
on laipalliset ja pyöritetty sormineen paikoilleen plus momentilla vedetty kiinni
ja tarkistit nyt vielä? ;D Et oo eka meinaa joka on turannu väärin ne mutterit.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Tuossa BC:n alustassa ollut uudesta saakka ominaisuus että kun rauhallisen ajon jälkeen kanttaa kurviin reippaammin niin takaa kuuluu kova metallinen jousen kolahdus.
Voisikohan se johtua siitä että jousi jumittaa yläpäästä ja kun reippaammin saa runtua pyörähtää kerralla vähän reilummin?
Antaa luotettavan tunteen aina kun takaa kuuluu *pojojoingg* kurvissa. :)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

JaniB sanoi
Tuossa BC:n alustassa ollut uudesta saakka ominaisuus että kun rauhallisen ajon jälkeen kanttaa kurviin reippaammin niin takaa kuuluu kova metallinen jousen kolahdus.
Voisikohan se johtua siitä että jousi jumittaa yläpäästä ja kun reippaammin saa runtua pyörähtää kerralla vähän reilummin?
Antaa luotettavan tunteen aina kun takaa kuuluu *pojojoingg* kurvissa. :)

Tarkista onko jousen kierteissä hiekkaa tai kiviä ? Voisi myös kokeilla : laita rasvaa "vähän" jousilautasen ja jousen väliin. Ei liikaa.
 

Late

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2009
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

JaniB sanoi
Tuossa BC:n alustassa ollut uudesta saakka ominaisuus että kun rauhallisen ajon jälkeen kanttaa kurviin reippaammin niin takaa kuuluu kova metallinen jousen kolahdus.
Voisikohan se johtua siitä että jousi jumittaa yläpäästä ja kun reippaammin saa runtua pyörähtää kerralla vähän reilummin?
Antaa luotettavan tunteen aina kun takaa kuuluu *pojojoingg* kurvissa. :)

Sama homma täällä. Tosin alustana Bilstein.. Hiekkaa/kiviä on niin helvetisti varsinkin nyt kun kerkesivät hiekottamaan ensilumien aikana.. Mut en oo antanu haitata. ??? :driver
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Yleensä niistä kivistä on kuulunut pienempää pauketta ja kolahtelua, mutta olen vähän kallistumassa siihen suuntaan että ne siellä kuitenkin paukkuu kun alkoi edestäkin kuulumaan.
Nyt on tosiaan tuota hiekoitussepeliä siellä täällä ja kuraläpät vielä lisää niiden kulkeutumista sinne pyöränkoteloihin. Eli kovaa :driver vaan!
Voishan sitä kuitenkin vähän rasvaa koittaa laittaa taakse, on meinaan omituisen tiukkaa/hankalaa muuttaa korkeutta alustasta kun takaa yläpäät jumittaa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Hetkonen? Muutat korkeutta ja pyörität jousta? Eikö bc:säkää muuteta korkeutta pyörittämäll pelkkää iskarin alapäätä? Muutenhan preloadi muuttuu....
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Oli pakko tarkastaa että onko vika käyttäjässä. :)
Eli tähän tyyliin olen toiminut: www.youtube.com/watch?v=UiiId9lsgno

Tolppaa pyörittäessä jousi pyörii mukana ja varsinkin takana ottaa yläpäästä kiinni -> metallista kirskunaa/todella raskas kääntää vaikka laittaa liukkaria väliin.
Ale joskus sanoikin että kannattaa ottaa alapäästä auki ja kääntää sitä mielummin. Pitää varmaan seuraavaksi tehdä niin, muistaakseni siinä on tilaa sitä pyörittää.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Tai sitte hölläät preloadia vähän ensin ni on helppo ;D Sulla on ilmeisesti aika paljon preloadia vaan jousella jos on jäykkä vääntää siis noin. Tai onhan ylälautaset oikeinpäin? Onko BC:n lautasilla väliä kumpi kumpaan?
Preloadin avaus ja säätö takaisin samaan kohtaan:
Eli ensin otat rullamitalla tai viivoittimella mitan ylälautasesta tohon ylempään lukitusrenkaaseen.
Sitte lukitukset auki ja pyörittää jousen höllälle.
Sitteku on on säätö tehty niin jousen tiukkuus(preload) takaisin oikeeseen mittaan ja lukitusrenkaat kiinni.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Harri K sanoi
Sulla on ilmeisesti aika paljon preloadia vaan jousella jos on jäykkä vääntää siis noin.

Siltähän se vähän vaikuttaisi, mutta en ole mennyt niitä räpläämään ollenkaan eikä lukituksetkaan ole olleet kertaakaan auki että olisi voinut vahingossa mennä.
Tässä laitetaan näemmä 4mm pänniä www.youtube.com/watch?v=HlqOA35NmAw , voisikohan tuota käyttää nyrkkisääntönä vaikka varmaan riippuu jousen jäykkyydestä ja auton painosta mitä sinne kuuluu laittaa. Keväällä kun vaihdan jäykemmät jouset niin voisi keskittyä tarkemmin noihin kulmapainoihin.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

^- Kun rasvaa laittaa sinne jousilautaseen niin on myös helpompaa muuttaa tarvittaessa korkeutta. :peukku
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Eilen rupesin renkaanvaihtohommiin niin eipä mennyt taas ihan putkeen. ::)
Aloitin kuskin etukulmasta ja kun piti korkeutta ruveta muuttamaan niin ei hievahda mihinkään. On kuin hitsattu kiinni.
Väänsin avaimenkin solmuun mutta milliäkään ei liikkunut kumpaankaan suuntaan. Sama juttu oli keväällä vasemman takanurkan kanssa, sen sain toimimaan kun otin irti ja sain sen ruuvipenkkiin niin tiukkaan että sain alakiinnikkeestä väännettyä sen auki.
Rullasin auki ja ei siellä mitään näkynyt. Lisää rasvaa ja toimi taas kuin uusi. ???
Ei nyt jotenkin oikein vakuuta. ::) Jos saan tuon etupään joskus vielä auki niin mitä sinne sitten kannattaisi laittaa että ei olisi samaa ongelmaa joka kerta, kuparitahnaa? Tähän saakka käyttänyt ihan CRC/WD40-tyyppistä kamaa, kun ajatellut että paksumpi rasva kerää hiekkaa vielä enemmän.

Ajattelin sitten laittaa orggisalustan talveksi, mutta molemmat tolpan alapultit oli niin jumissa että pitää hommata paineilmavehkeet.
Laiton sitten kiekot alle ultralow-talviasetuksilla, mahtuu ne näemmä siellä pyörimään.

PS. nämä edelliset viestit voisi siirtää omaan ketjuun? Vaikka Coiloverin säädöstä yleisesti ym. jossa voisi sitten keskustella preloadeista/kulmapainoista, iskarin säädöistä sekä näistä säätöongelmista ym. ym. ??
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Ihan teippaamalla estää jo melko hyvin lian kerääntymistä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Metallitappi ja terävä isku yhteen lukkorenkaan hahloon niin pitäis aueta. Toki aina tulee jälkeä, mut ei voi mitään.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Basbarduu sanoi
Ihan teippaamalla estää jo melko hyvin lian kerääntymistä.

Ongelma ei ole näkyvien kierteiden likaantuminen, vaan alaosan kierteet jotka jämähtävät jumiin vaimentimen runkoon.

Harri K sanoi
Metallitappi ja terävä isku yhteen lukkorenkaan hahloon niin pitäis aueta. Toki aina tulee jälkeä, mut ei voi mitään.

Sain mä sen lukkorenkaan auki ihan nätisti, mutta kun piti ruveta settiä kääntämään ja säätämään korkeutta niin ei hievahtanutkaan.
Koitin myös pitää avainta säätörenkaassa ja hakata vasaralla, mutta ei lähteny sittenkään kun renkaan hammas antautui ensin.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Käy hakeen motonetistä : "kosteutta hylkivää vassua" , sellaisessa pienessä tuubissa jossa on oranssit tekstit/logot , löytyy hyllystä missä on muitakin autokäyttöön tarkoitettuja rasvoja.
 

ajek82

Evo V (Ex) Nyk. Subaru Impreza wrx -03
Liittynyt
11 Helmikuu 2012
Sijainti
Ylivieska
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Nyt vähän aikaa kuulunut sellainen "kolahteleva" ääni, kun ajaa suoraan. (Evo V) Kun jarruttaa, niin loppuu vähäksi aikaa, mutta kohta taas alottaa. Vähän niinku jokin ottas johonki kiinni?
Takavakaajan puslat on loppu, mutta voiskohan tulla vaan siitä? Ja ääni nopeutuu vauhdin mukaan.
 

ajek82

Evo V (Ex) Nyk. Subaru Impreza wrx -03
Liittynyt
11 Helmikuu 2012
Sijainti
Ylivieska
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

eipä ollu alustasta.. vasen etuvetari siellä kilkuttelee. (melko varmasti)
 
Ylös Bottom