Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Masq

New Member
Liittynyt
11 Marraskuu 2012
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Ihmeellinen "rutina" kuuluu evo5:sta kun kääntää tarpeeks paljon vasempaan ja lähtee liikkeelle. Semmonen hämärä naputuksen ja rutinan yhdistelmä. Vetarit uusittu eteen molemmin puolin, tuskin ne nyt ihan noin kulutustavaraa on että 6kk:n välein hajoo? Kuitenkaan ei o mitään potkukytkin lähtöjä annettu edes. Voisko iskarin yläpään laakerit tehdä tuon?
 

Virta

Galant Dyn4 Turbo
Liittynyt
21 Huhtikuu 2010
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Itsellä gallu teki samaa kun oli yläpää romu. Mutta ääni ilmeni vain paikoillaan käännettäessä.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

JaniB sanoi
Eilen rupesin renkaanvaihtohommiin niin eipä mennyt taas ihan putkeen. ::)
Aloitin kuskin etukulmasta ja kun piti korkeutta ruveta muuttamaan niin ei hievahda mihinkään. On kuin hitsattu kiinni.
Väänsin avaimenkin solmuun mutta milliäkään ei liikkunut kumpaankaan suuntaan.

Ajattelin sitten laittaa orggisalustan talveksi, mutta molemmat tolpan alapultit oli niin jumissa että pitää hommata paineilmavehkeet.
Laiton sitten kiekot alle ultralow-talviasetuksilla, mahtuu ne näemmä siellä pyörimään.

Tänään oli vihdoin aikaa tapella auton kanssa ja sain kuin sainkin tolpan irti tunnin vääntämisen jälkeen.
Olin heittämässä orggisalustaa paikalleen niin eihän se sinne mahdu. ???
Painoin jarrulevystä alaspäin niin paljon kuin se menee niin silti tolpan kiinnityspisteet oli 5cm liian korkealla.
Kuuluuko hommassa käyttää jousipuristimia että sen saa mahtumaan, ei ainakaan manuaalin mukaan?
En enää tajua miten sain sen orggiksen alunperin edes pois sieltä kun on noin pitkä setti.
Lopulta luovutin ja laitoin bc:n takaisin.

Sen aikaa kun bc:n tolppa oli lattialla niin uitin sitä irroitusöljyssä pari tuntia ja yritin vääntää auki.
Sain bc:n avaimen kunnolla jalan alle ja pitkällä jatkovarrella väänsin sitä alaosaa hampaat irvessä; lopputulos oli että jatkovarsi halki. ::) Saa nähdä millä sen enää ikinä saa auki, ideoita saa esittää. :)

Jotain hyvääkin tähän päivään, R888 lähti just tilaukseen. :driver
 

ast

Z27AG
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Molemmat puolet samaan aikaan irti, kallistuksenvakaaja vänkää vastaan. Ja niin tekevät puslatkin pienemmässä mittakaavassa eli tukivarren sisempää päätä voi joutua löysyttämään. Se kannattaisi sitten kiristää vasta kun auto on maassa ettei jää jännityksiä turhaan kumiseen puslaan.
 

artova

IX
Club Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Itse olen takaa irroittanut tukivarren uloimmaisen kiinnityspultin, että alkuperäinen tolppa mahtuu väliin.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Club Member
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

ast sanoi
Molemmat puolet samaan aikaan irti, kallistuksenvakaaja vänkää vastaan.

Kiitos tästä, jos olis taas järkeä käyttänyt niin olisi tajunnut tämän. Molemmat puolet oli ylhäällä silloin kun purin ja mahtui tulemaan poispäin.
Takaa joutuu tosiaan irroittamaan tukivarren että mahtuu. Ihme vaan ettei manuaalissa sanota mitään.
 

Late

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2009
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Nyt on klonksutus pahentunut kovan ajon jälkeen niin pahaksi, että oli pakko alkaa tutkia. Väljää ei tunnu missään eikä tunnu kyllä ajossakaan mitään... Meteli on silti hyvin vittumainen. Hitaassa ajossa kaikkein pahin (alle 10km/h ihan suorassakin ajossa)

Otin iskarit irti ja purin ne. Kaikki vaikutti ok laakerit kunnossa jne.. Täytyy vielä varmaan varmuuden vuoksi lainata vakioalusta jostain.

Kasaessa huomasin, että kallistuksenvakaaja on hangannut vetariin.



Korotin autoakin nyt oikeen reilusti jos vaikka ois auttanu. Ei apua.. Nyt kaikki ideat jakoon mistä seuraavaksi tutkimaan. Ei tuo meteli voi tosta kyllä tulla....
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Jos liikut joku ilta/vkl Tampereen suunnalla niin voidaan etsiä kolinat. Jos siellä jotain väljää on nivelissä tai puslissa, voin luvata 95% varmuudella että se löytyy.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Kallistuksenvakaajien koiranluut kyllä osaa pitää aikamoista meteliä, ja niiden väljyys on todella hankala todeta toisinaan, jos sattuu sopivasti olemaan jännityksissään niin ei tunnu mitään välystä kun menee koittelemaan, etenkin takana. Ja samoin molempien vakaajien puslat kannattaa tarkistaa, aika usein nekin on kulunut liian väljäksi ja sitten kolisee..

Aika jännä että toi koiranluu osuu vetariin.. kyllähän tostakin varmaan jotain ääntä kuuluu..

edit. ja ainakin takavaakajien koiranluut kolisee juurikin hitaassa vauhdissa, sillon kun kori pääsee vääntymään sopivasti niin kolisee jos on väljää.. esim jos ajaa jostain jalkakäytävän reunuksen yli vinoittain ja toinen takarengas tulee kantilta alas ennen toista. Noiden luiden väljyys on helpoin todeta ainakin jos ottaa koko vakaajan irti keskeltä ja sitten heiluttelee tankoa.
 

Late

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2009
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

No tässä jo oon tilailemassa camskilliltä koiranluita ja puslia. Sanokaas onko järkeetä maksaa whitelinen droplinkeistä 105£ kun mitsun orkkikset maksaa 25£? Onko mimmonen ero? Tuskin tällänen kaupunkikruisailija mitään huomaa..?
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Älä missään nimessä osta noita whitelinejä ainakaan jos et halua kolinaa.. noissa ei ole mitään eristystä metallista, eli on metalli vasten metallia ilman mitään rasvaa/suojaa ja pitävät semmosta ääntä että huhhuh.. uudesta asti. Radalle omiaan kun ovat säädettävät, mutta kadulla... :seina

Lisäksi noissa tulee pulttikiinnitys, elikkä jo se pultin tuoma välys kolisee.
 

Late

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2009
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Koiranluut vaihdettu ei vaikutusta. Ja eikä tuo vakaajan korva taida sittenkään ottaa tuohon vetariin kiinni. Jarruletku sitä on kiillottanu..
Seuraavaksi toiset tolpat testiin.

:pesis
 

Late

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2009
Sijainti
Turku
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

No perhana jos kans laittais tulemaan. Eipä noista uusista osista haittaakaan ole. :D
 

harrim

Member
Liittynyt
28 Maaliskuu 2012
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Laitan tänne kun on lähellä aihetta elikkäs ilmeni katsastuksessa että on taka ylätukivarren ulommat pallonivelet kummaltakin puolelta väljät niin mistähän vois alkaa kyselemään nuita ? Ja malli oli e4
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

harrim sanoi
Laitan tänne kun on lähellä aihetta elikkäs ilmeni katsastuksessa että on taka ylätukivarren ulommat pallonivelet kummaltakin puolelta väljät niin mistähän vois alkaa kyselemään nuita ? Ja malli oli e4

Camskill.

http://www.camskill.co.uk/m8b0s2302p49066/MITSUBISHI_LANCER_EVOLUTION_%28EVO_4_CN9A%29_-_SERVICING_PARTS_TUNING_SPARES_and_SERVICE_ACCESSORIES_-_Rear_Upper_Arm_-_Mitsubishi_Lancer_Evolution_4_CN9A
 

aksuvaan

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2011
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Itse myös ettiny e4 kolinan aiheuttajaa edestä, ääni on kova ja monttuun ajaessa ratissakin tuntuu, kaikki nivelet ja puslat on kunnossa mutta vika löytyikin itse hammastangosta ja siitä kohtaa josta lähtee rattiakseli. Rattia heiluttaessa ja auton alta rattiakselia työntäessä ääni koveni ja vastaavasti vetämällä ääni hiljeni. Hammastangossa on kiristys ja sekään ei ole niin helpossa paikassa...
 

CusCo

Member
Club Member
Liittynyt
1 Tammikuu 2010
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Mahtaakohan saada erikseen tätä puslaa mistään?

http://www.camskill.co.uk/m8b0s2336p8325/MITSUBISHI_OE_GENUINE_PARTS_SERVICING_PARTS_TUNING_SPARES_and_SERVICE_ACCESSORIES_-_Rear_Upper_Camber_Bolt_-_Mitsubishi_Lancer_Evolution_7_8_CT9A

Eli tuo pusla josta kyseinen pultti menee läpi
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Mulla vois löytyä, jos on kilpurista irrotettu jäykemmän tieltä..mut en oo varma ja niit on pussillinen sekaisin ;D
 

CusCo

Member
Club Member
Liittynyt
1 Tammikuu 2010
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Tarvis 2 kpl moisia... :eek: ei vissiin myydä erikseen kun ei numeroakaan löytyny tolle?
 

ah-05

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Välillä etupää kolkottanut mutta tänään lähdin töistä kotiin niin tuntui että vehkeet hajoaa nyt ja heti.Äsken tallissa ihmettelin mikä mahtaa metelin aiheuttaa niin etutolpan yläpään mutteri oli löystynyt.Onko muilla sattunut vastaavaa ja millä tuon saa estettyä ettei tapahdu uudestaan.Alustana BC ja pillow yläpää(vai mikä se nyt oli)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Kierrelukite.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Siinä vissiin kuusiokolo reikä tolpan päässä ? Pitäisi riittää kun vain kiristää mutterin ja pitää toisella avaimella vastaan.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Mul on ainakin tolpan päässä iskarin jäykkyys säätö ruuvi
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

ah-05 sanoi
Välillä etupää kolkottanut mutta tänään lähdin töistä kotiin niin tuntui että vehkeet hajoaa nyt ja heti.Äsken tallissa ihmettelin mikä mahtaa metelin aiheuttaa niin etutolpan yläpään mutteri oli löystynyt.Onko muilla sattunut vastaavaa ja millä tuon saa estettyä ettei tapahdu uudestaan.Alustana BC ja pillow yläpää(vai mikä se nyt oli)

Mulla teki aivan samaa kun vaihdoin uudet BC pillow-yläpäät. Mutta lopettivat kun muutaman kerran kiristin ne ainakun löystyivät. Ilmesesti laakeri oli uutuuden jäykkä ja löysäs mutteria aina kääntäessä.

Meinasin laitaa toisen mutterin siihen päälle lukitsemaan sitä mutta tosiaan löystyminen loppui itsekseen.

-JP- sanoi
Siinä vissiin kuusiokolo reikä tolpan päässä ? Pitäisi riittää kun vain kiristää mutterin ja pitää toisella avaimella vastaan.
Ei tarvii pitää vastaan. Lenkillä vääntää vaan tiukkaan.
 

ah-05

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Kiitoksia vaan.Lenkillä tiukkasin ja kävin sitten kaikki läpi.Jännää että parivuotta alla ollut ja nyt kävi tälleen.No pääasia että vika löytyi ja helppo korjaus.
 

dani

Galant VR4 6G
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Näyttäis olevan tyypillistä, mullakin oli "itsekseen" löystynyt reilu vuoden käytön jälkeen. Kierrelukite vois olla yks, mut eipä oo tarvinnu kun kerran jälkikiristää.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Mr mmc sanoi
Mul on ainakin tolpan päässä iskarin jäykkyys säätö ruuvi

Sen alla on kuusiokolo jolla voi pitää vastaan tarvittaessa. Itse jäykkyydensäätökin on kuusiokolo mutta paljon pienempi ja syvemmällä iskarin varressa.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Club Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Vaihdatin hiljattain Evo 9:ssä vakiona olleen Bilsteinin BC:n RM-alustaan. Samalla asennettiin Whitelinen RCA-kitti (raidetangon päät ja alatukivarren pallonivel). Alusta tuntuu hyvältä ja toivotun jämäkältä ajossa, mutta vaihdon jälkeen hidasteissa ja ramppeihin vinottain ajettaessa, jolloin autoon kohdistuu vääntöä, kuuluu edestä vaimeita kolahduksia. Kolahdukset myös tuntuvat polkimissa hieman.

Nostin keulan ylös ja kokeilin kaiken mihin käsiksi pääsin. Iskarin yläpään mutterit, josta edelläkin keskusteltiin, olivat kireällä - en ainakaan saanut kireämmälle kuin jo olivat ja ihan hullusti en uskalla niitä lähteä vääntämäänkään. Yläpään laakeritkin on rasvattu. Koiranluissa ei tuntunut väljää ja kaikki tuntui muutenkin olevan kireällä ja näytti ehjältä. Lisäsin varuilta hieman jousen esijännitystäkin, tuloksetta. Jarrusatulatkin oli kunnolla kiinni ja kireällä.

Itse epäilen joko koiranluita tai etuvakaajan puslia, sillä kolahdukset eivät ole sellaisia äänekkäitä ja teräviä kuin olettaisin syntyvän iskarin pillow-ball yläpään ollessa rikki tai kun metalli kolahtaa metalliin. Iskarit on ihan pakasta vedetyt, joten en jaksa uskoa yläpäidenkään olevan vielä vialliset. Mutta koska kolinoita ei orkkisalustalla ilmennyt aiemmin, niin oudoksun hieman sitä, että koiranluut tai puslat oireilisivat heti alustan vaihdon jälkeen. Onko arvon forumilaisilla neuvoja kuinka ja mistä noiden kolinoiden aiheuttajan metsästystä kannattaisi jatkaa vaihtamatta ihan kaikkea varmuuden vuoksi?

Taakse vaihdettiin samassa yhteydessä paksumpi vakaaja puslineen sekä uusi vakaajan kiinnityskitti. Takapää on jämäkkä (jäykkyys keskiasetuksissaan) ja äänetön mutta onko mahdollista, että jäykempi takavakaaja nyt vain toi esille jonkun väljyyden etupäästä, joka nyt oireilee vaimeina kopsahduksina hidasteissa ja ramppeihin ajettaessa?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

EtuVakaajan puslalta kuulostais tai iskarin männänvarsi "väljä" vaikka uusi onkin.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Club Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Alustan kolinoita on nyt tutkittu pariinkin kertaan eri paikoissa ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa ja tiukalla. Jokaisessa on päädytty siihen tulokseen, että nuo BC: n etutolpat (RM) olisi vialliset. Onko jollain muulla ollut ongelmaa ihan uusien BC:n tolppien kanssa? Ulostulon vaimennuskaan ei tunnu toimivan aina ihan oikein vaan välillä kaivon kannen tai muun vastaavan epätasaisuuden yli ajaessa rengas tippuu kuin kivi ja kolauttaa todella ikävästi vaikka kaikki säädöt on pehmeimmillään.

Ymmärsin kyllä, että noita pitää toisinaan huoltaa, mutta ei kai sentään ihan pakasta vedettyjä tolppia kuitenkaan?
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Club Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Pyöränlaakerit rupes ääntämään tietyssä nopeudessa ja ääni korostui toiseen suuntaan kääntäessä. Vaihdatin molemmat etupään pyöränlaakerit ja edellä kuvattujen alustan kolinoiden takia etuvakaajan puslat Powerflexin polyuretaanisiin sekä koiranluut siinä toivossa, että auttaisi. Kolinoihin ei kuitenkaan mitään vaikutusta, mutta äänet on nyt ajan mittaan vaan lisäntyneet :( Eteen on jo vaihdettu siis koiranluut, alapallot, raidetangon päät, vakaajan puslat, pyöränlaakerit. Mielenkiintoista on, että ääniä ei kuulu ensimmäisten kilometrien aikana kylmillä keleillä. Vasta kun autolla on ajettu jonkin aikaa tai/jos seisoo lämpimässä parkkihallissa.

Äänet on nyt pienen ajon jälkeen satunnaisten kolinoiden lisäksi hankalasti kuvailtavaa jatkuvaa rutinaa/narinaa, roplotusta tai kolkotusta ja kyydissä oleva kaveri kysyikin varovasti josko auto mahtaa pysyä edes kasassa parkkipaikalle saakka, sillä ääni kuuluu koko ajan ja pahimmillaan kelien nyt lämmettyä kuulostaa tosiaan kuin kaikki hajoaisi juuri nyt ja siihen paikkaan. Äänet kuuluu vain alle 60 km/h nopeuksissa ja ei ole väliä onko vetoa vai ei, mutkaa, suoraa tasaista vai kuoppaista, aina kuuluu - myös parkkihallissa rullatessa äänet kuuluu, mutta lähinnä vain auton sisälle. Parhaiten äänet erottuu kun vauhdissa painaa kytkimen pohjaan ja antaa rullata. Ääntä ei myöskään pysty paikantamaan selvästi jommalle kummalle puolelle, mutta selkeästi kuitenkin eteen ja kolinat/narinat tuntuu usein polkimissakin.

Pitää kelien lämmetessä irrottaa noi BC:t ja tehdä ohjeistettu huolto, mutta onko kenelläkään kokemusta noiden BC:n pillowball yläpäiden kestosta ja tarkastuksesta - lähinnä kuinka niiden kunto pitäs tarkastaa? Keula ylhäällä ja rengasta heilutellessa ylös/alas ei väljää tunnu. Tolpat on käytännössä uudet ja äänet on kuuluneet niiden vaihdosta lähtien, joten kulumisetkin kuulostais vähän heikoilta selityksiltä. Kaikki mitä pystyy tarkastamaan vaikuttaa olevan kireällä ja äänen etsiminen alkaa turhauttamaan.
Millaista vaseliinia noihin RM:n tolppiin nyt olis parasta huollon yhteydessä laittaa tilalle?

Miksi äänet ei kuulu kun auto on seissyt ulkona yön yli ja heti ajoon lähtiessä vaan vasta pienen matkan jälkeen? Kuvittelisin esim. rikkinäisen yläpään laakerin ääntelevän/kolisevan aina ja heti.
 

*SS*

IX 362hp / 499nm
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2013
Sijainti
SLN
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

evo ysistä alkanut takanta kuulumaan pauketta mutkissa, ilmeisesti vakaajan puslissa välystä, mistähän kannattaisi tilailla puslasarjoja, ajattelin jos samalla vaivalla vaihtelis muutkin puslat. 140tkm kohta mittarissa, bc racing alusta. Kokemuksia eri puslista plussaa :peukku
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

*SS* sanoi
evo ysistä alkanut takanta kuulumaan pauketta mutkissa, ilmeisesti vakaajan puslissa välystä, mistähän kannattaisi tilailla puslasarjoja, ajattelin jos samalla vaivalla vaihtelis muutkin puslat. 140tkm kohta mittarissa, bc racing alusta. Kokemuksia eri puslista plussaa :peukku

Ralliart on hyvä ja ehkä parasta. Taskua saa kyllä kaivaa jonkin verran.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

*SS* sanoi
evo ysistä alkanut takanta kuulumaan pauketta mutkissa, ilmeisesti vakaajan puslissa välystä, mistähän kannattaisi tilailla puslasarjoja, ajattelin jos samalla vaivalla vaihtelis muutkin puslat. 140tkm kohta mittarissa, bc racing alusta. Kokemuksia eri puslista plussaa :peukku

Itse kokeneen yhden tukivarren rikkoutumisen ja eri puslavalmistajan puslia kokeillut niin jos on pääasiassa katuauto mil ajetaan huviksi radalla niin RalliArttia tilalle. Ei oo Halvin vaihtoehto, mutta ne ainakin toimii. On jäykemmät kuin vakiot, mutta kestää hyvin. Uretaanipuslat pakkaa olemaan tosi jäykät ja tuo kaiken metelin renkaista koriin. Talvella saa sitten kuunnella nitinöitä jos vähänkään jumittaa jonnekkin ja rasvaa ei oo päädyissä välissä.

Sit kun kyselet kuka myy niin: Printsport Suomessa ja RossSport Briteissä. Molempia käyttänyt ja 10+ kaupat. Molempiin voi soittaa (ja ehkä kantsiikin niin voi saada hinnat kohalleen). :)
 

*SS*

IX 362hp / 499nm
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2013
Sijainti
SLN
Vs:

Okei, pitääkin vähän perehtyä viellä aiheeseen tarkemmin, lähinnä noihin kokoihin kun tuntuu olevan erillaisia tarjolla, selvyyden varmaan omasta kulkineesta saa helpoiten menemällä vain auton alle?

Kiitokset viellä molemmille! Ja rahalla kun näistä selviää niin ei oo niin justiinsa :)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs:

*SS* sanoi
Okei, pitääkin vähän perehtyä viellä aiheeseen tarkemmin, lähinnä noihin kokoihin kun tuntuu olevan erillaisia tarjolla, selvyyden varmaan omasta kulkineesta saa helpoiten menemällä vain auton alle?

Kiitokset viellä molemmille! Ja rahalla kun näistä selviää niin ei oo niin justiinsa :)

Ei tartte kokoja mittailla kun kertoo myyjälle mihin autoon puslat tulee.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs:

-JP- sanoi
Ei tartte kokoja mittailla kun kertoo myyjälle mihin autoon puslat tulee.

Just näin.

Eli onko RS vai GSR malli. Mikä evo kyseessä niin sillä pääsee jo pitkälle.
 

*SS*

IX 362hp / 499nm
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2013
Sijainti
SLN
Vs:

Jep, laitoinkin jo sähköpostia printsportille ja olikohan kaikki alustan puslat 750e ;D
Ja evo 9 gsr itellä kyseessä
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs:

*SS* sanoi
Jep, laitoinkin jo sähköpostia printsportille ja olikohan kaikki alustan puslat 750e ;D
Ja evo 9 gsr itellä kyseessä

Jos kaikki ottaa (eteen ja taakse) niin ei se varmaan paljon tosta kyl poikkea. :)

Itse vaihdoin kaikki puslat 2v sitten. Suurin osa ralliarttia ja muutama whiteline millä korjattu bumpsteeriä ja casteria jne.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

n.500€ maksoin omistani muistaakseni. Saman taitaa maksaa muutkin merkit ?
 

*SS*

IX 362hp / 499nm
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2013
Sijainti
SLN
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

-JP- sanoi
n.500€ maksoin omistani muistaakseni. Saman taitaa maksaa muutkin merkit ?
Ralliartin puslista 500? Oliko kaikki RA vai yhdistelty esim powerflexin kanssa millä sai hintaa hieman tiputettua
Esim tarjouksessa miulle laittovat etualatukivarren taaempi RA pusla 160e kpl ja vastaava powerflex 180e
2 kpl

Energy suspensionilta taitaa löytyy edullisimmat uretaani puslat mihin oon törmänny netissä 200 dollarin luokkaa, ilmeisesti siintä sarjasta puuttuu muutamia puslia,
Muuten kyllä muut merkit on ollu 500-700 väliin, mikähän noissakin tekee tuon suuren hintaeron, puslan merkki ? ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

*SS* sanoi
Ralliartin puslista 500? Oliko kaikki RA vai yhdistelty esim powerflexin kanssa millä sai hintaa hieman tiputettua
Esim tarjouksessa miulle laittovat etualatukivarren taaempi RA pusla 160e kpl ja vastaava powerflex 180e
2 kpl

Kyllä kaikki RA paitsi yksi takana jota heiltä ei saa. (En nyt muista nimeä) Sen ostin powerflexinä.

Onhan noissa paljonkin muuta eroa kuin vain merkki. Esimerkiksi se miten pitkään ne kestää tai miten kovia ne ovat.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Club Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Tänään irrottelin BC:n RM tolpat, purin melkein atomeiksi ja tein rasvahuollon sekä kiristelin/rasvailin kaikkea siinä toivossa, että kolinat katoais.
Molempien tolppien yläpään mutteri on niin tiukalla ettei ne lähde kyllä lenkki- ja kuusiokoloavaimella auki. Kuinka te olette noita aukoneet vai onko ne auenneet ihan helposti? Kovin paljoa enempää en uskalla lähteä väkisinkään vääntämään ettei se kuusiokolo ole kohta pyöreä kolo. Saiskohan sen auki esim. akkukäyttöisellä pulttipyssyllä, jossa on iskua? Kenelläkään kokemusta?
 

ihavaajuuso

Evo 4, 530d
Club Member
Liittynyt
2 Marraskuu 2015
Sijainti
Vantaa
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Tarzi sanoi
Tänään irrottelin BC:n RM tolpat, purin melkein atomeiksi ja tein rasvahuollon sekä kiristelin/rasvailin kaikkea siinä toivossa, että kolinat katoais.
Molempien tolppien yläpään mutteri on niin tiukalla ettei ne lähde kyllä lenkki- ja kuusiokoloavaimella auki. Kuinka te olette noita aukoneet vai onko ne auenneet ihan helposti? Kovin paljoa enempää en uskalla lähteä väkisinkään vääntämään ettei se kuusiokolo ole kohta pyöreä kolo. Saiskohan sen auki esim. akkukäyttöisellä pulttipyssyllä, jossa on iskua? Kenelläkään kokemusta?

Yleensä on auennut kevyesti pulttipyssyllä naputellen.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Club Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Vastauksia kysymykseen: Evon alustan kolinat

Kyllä, pulttipyssyllähän tuo yläpään mutteri aukesi todella helposti. Kolinat ja narinat katosi tolppien vaihdon myötä vihdoin ja viimein. Pian onkin alustaan melkein kaikki vaihdettu kun vielä eteen tukivarren puslat saa päivitettyä.

Kolisevista etutolpista toisessa oli selvästi vähemmän rasvaa sisällä ja se luultavasti aiheutti sen kolinan, sillä eilisen kuskin puoleiseen iskariin tehdyn rasvahuollon jälkeen kolkotus vaimeni paljon ja tänään irrottaessani molemmat tolpat vaihtoa varten panin merkille, että toisessa oli edelleen hyvin rasvaa verrattuna eilen huollettuun kuskin puoleiseen tolppaan. Luultavasti toisessa ei syystä tai toisesta ole kunnolla rasvaa tehtaan jäljiltä ollutkaan kun kolisi suoraan paketista ja paheni vain ajan mittaan.
 

jonioo

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2017
Sijainti
Hki
Vinkkejä kaipailisin!
Evo 9 Gsr pitää ääntä, lonksahdusta jarruttaessa äkkinäisesti hitaamassa vauhdissa, liikkelle lähtiessä sekä jyrkkää oikealla kääntäessä vaikka taskuparkkiin. Pauke/lonksahdus kuuluu edestä ja tuntuu apparin jaloissa. Autoon asennettu reilu +/-15tkm sittte BC Racing Br alusta.. Ei vaikuta ajoon mitenkää. Vmäinen ääni mikä häiritsee.. Töyssyt/kuopat ei tule ääntä. Auto tietenki hyvä saada ylös mutta mistä lähtisi etsimään. Kun vaihdon renkaat autoon ääni hävisi hetkeksi ja palasi takaisin.
 

jonioo

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2017
Sijainti
Hki
Ei oo madalteltu ku iha pikkasen. Vaikea uskoa kun ääni tulee kerran tai kaks ja sama kun ajat ympyrää.
 
Ylös Bottom