Vauhtipyörän kevennyksestä ja Kaasuläpän suurentamisesta

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
laitoin topicin tänne kun asia koskee meitä 1.5 lancuilla ja kolttosilla ajelevia ihmisiä :D

Eli nyt tuli toinen vauhtipyörä (kiitokset jarille) vauhtipyörä vietiin samantien sorvaamoon, alkuperäinen painomittaus tuotti tulosta n.6.5 kiloa :eek:

paljon kevennysvaraa ei ole mutta jotain pieniä sorvauksia tekemällä saattaa jotain saada irti.. odotan jännityksellä ensiviikkoa jolloin tiedän lisää ;)
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

eikä sitä kannata paljoa keventääkkään jollei ole 7-spd laatikkoa, se paino kun jeesaa mukavasti paikkaamaan niitä vääriä välityssuhteita ::)
me kokeiltiin tuota 4G15 ja 4G32 koneissa ja toimii radalla kun rundit on lähes katossa kokoajan mutta kadulla ei ole kuin haittaa, ottaahan se kierroksia nopeasti kykä pohjassa mutta valoista lähteminen onkin eri asia :seina
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

nimenomaan radalle tuo olis tarkotus laittaakin, nyt kun olis uusi alustakin niin radallahan tuo olis juuri omiaan kun siellä joutuu ajamaan kierrokset katossa :D

mutta mua jäi häiritsemään tuo, voisit toki kertoa tarkemmin mimmonen on ns. normaaliajossa ja valoista vauhdikkaasti lähtiessä jos kerran kokemusta löytyy? :)
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

noniin, nyt on vauhtipyörä kotiutettu, näyttää ainakin todella hyvältä. nyt pitää saada kamera jotta pääsee jakamaan tän taideteoksen muitten kanssa ;D

pitäs punnittaakin vielä tuo, mutta näin näppituntumalla kyllä siitä varmaan 1kg-1.5kg on ainakin lähtenyt pois.. on meinaan rajusti jyrsitty.. :D kuvia tulossa piakkoin..
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

4,8 kilonen toimii kyllä kadullakin ihan hyvin. Kuuluukos autolla jotenkin muutenkin ajaa kuin kierrosneula kaakossa?
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

tottahan toki, eihän vehkeet kestä jos koko ajan revitetään.... ajattelin jos tässä loman aikana laittasi kiinni ja remontoisi vaihdelaatikon, harmi kun ei pääse testaamaan ajossa kun auto seisomassa.. :)
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

Taisi osua väärä foorumi...
Eikös ne koneen kestämisongelmat kuulu tonne Opel-klupiin?
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

tämä vauhtipyörän-kevennyksen-vaikutus-kiihtyvyyteen tuntuu olevan tällainen ikuinen juupas-eipäs juttu. Tuon tässä nyt erään näkökulman aiheeseen, jokainen voi sitten itse päättää mikä teoria tuntuu uskottavalta.

Minä olen sitä mieltä, että vauhtipyörää kannattaa keventää mahdollisimman paljon, valuosien kestävyyden ja tyhjäkäynnin nousemisen rajoissa, koska:

Moottoria (ja autoa) kiihdyttää ainoastaan se energia, jonka se saa polttoainetta polttamalla. Vauhtipyörän massan kiihdyttämiseen kuluva energia taas on pois auton kiihdyttämiseen jäävästä energiasta. Vauhtipyörään kyllä "varastoituu" liike-energiaa sen pyöriessä, vieläpä sitä enemmän, mitä nopeammin se pyörii, mutta siltikin sen määrä on niin häviävän pieni, ettei se autoa liikuta -ja tämä energiahan tulisi hyödyksi vain siinä vaiheessa, jossa kampiakseli ei enää kiihdytä vauhtipyörää, vaan päin vastoin, mutta eihän siinä tilanteessa auton haluta kiihtyvän. Syy miksi autoissa yleensä on vauhtipyörä (kytkimen ja starttikehän kiinnittämisen lisäksi), on tyhjäkäynti: vauhtipyörän liike-energia ei ehkä autoa liikuta, mutta pienillä kierroksilla se tasaa moottorin pyörimisnopeutta työtahtien välillä mahdollistaen matalan tyhjäkäynnin, siihen sen energia riittää vielä. Tuotantoautossahan matala tyhjäkäynti on ihan ok juttu. Ja aivan pienillä kierroksilla liikkeelle lähdettäessä, siis tilanteessa jossa kytkintä luistatetaan se sekunnin osa, vauhtipyörän paino auttaa mukavampaan liikkellelähtöön. Mutta sen jälkeen kun kytkin on kiinni, vauhtipyörän painon kiihdyttäminen syö energiaa, joka muutoin olisi käytettävissä koko auton kiihdyttämiseen.
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

kaikki pyörivä massa suck's ass :p
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

Paljonkohan tästä uskaltais keventää ? ajattelin noin 5kg ottaa pois. ;D
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

no juu.. kuhan pääsis testamaan niin osais itekin antaa arviota (ja mitata G-Techillä) että miten paljo tuo nyt auttoi. kyllä sen huomaa jo paikallaan kun antaa rinkiä niin ei se oo ku ohikiitävä sekuntti ku se on jo punarajan tuntumassa..

ja tuo tarkka paino on nyt n. 5kg oli lähtökohta ja jotakuinkin tasan 6.5kg. on otettu siitä hammaskehän vierestä se "kehys" pois kokonaan, sitte siit keskiön ympäriltä jyrsitty tavaraa pois. siinä se operaatio suurinpiirtein. :)

EDIT
korjailtu vähä typoja ja ajatuskatkoksia ;D
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

Tepi: sul on toi "auto-adjust"-malli, sitä ei tarvii keventää lainkaan, se kevenee tarpeen mukaan itsestään -kokeile vaikka, kierrätät vapaalla rajoittajaa vastaan hetken, niin ylimääräinen paino poistuu siitä.... ;D

ja muille keventäjille: muistakaa sitten tasapainoitus...
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

Niko Päivinen sanoi
ja muille keventäjille: muistakaa sitten tasapainoitus...

Jep Niko tuossa sanoi koko jutun pointin, eli se tasapainotus kannattaa sitten sopia että tekevät sen samaan syssyyn ja että saa mustaa valkosella että kaikki on asiallisesti toteutettu. ei tuu sitten ylläriä jälkeenpäin.

ja eilen oli aika ottaa pienet epäviralliset testiajot, ei voi todeta kun että tuntuu kun ois ihan eri autoa ajanut :D tasaista ajoa en ehtinyt paljon koettamaan mutta pieni "kengitys" kierros näytti miten paljon tosta oli hyötyä. veto jatkuu tasasena 1-3 vaihteelle asti (pidemmälle ei päästy ku tie loppui kesken) ja kiihtyvyys parani omasta mielestäni reilusti. myös äänissä huomasin muutoksen, putkesta kuuluu jo semmonen "pärisevä" resonanssi ääni jo melkee 3000rpm alkaen aina punaviivalle asti. mutta oma mielipide on että kyllä kannatti.

nyt pitää sitten kun saa auton katuliikenteeseen niin koettaa tuota normaalia liikenteen seassa liikkumista, voi olla että siinäkin sitten huomaa jotain muutoksia.
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

olisko sittenkään rahalle vaivalle vastinetta. kun kytkin on kiinni niin samassa nipussa pyörii moottori vaihteisto vetopyörästö vetarit navat laikat ja renkaat sitä kautta koko auton paino. siinä 1,5 kg:tä tuntuu samalta kuin lokinpaska rinkassa vaelluksella. mopopojatkin väittää et kulkee kovempaa kun on kovempi meteli. kyllähän se rundaa nopeemmin niin kauan kuin kytkin on auki. Mc mäkin pihallahan noita kurnuttaa päivittäin
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

no itseasiassa rahalle sain kyllä vastinetta koko rahan edestä... tukee hyvin tätä 4-1 virityskaavaa että saadaan tehot ylös. edesauttaa kummasti kun neula kiipeää nopeammin sinne vetoalueelle..

No faith, 2 viikon päästä otetaan sitten G-techillä virallisia tuloksia.. ;)
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

tottakai kaikki kevennys auttaa kiihtyvyyteen. perävälityksen tihentäminen vaikuttaa kiihtyvyyteen joka tilanteessa joka vaihteella. ei sitä kuitenkaan motarinopeuksia ajeta kuin muutama prosentti ajoista. kokeile jonkun vaikka vanhaa äffäläistä ei puudu vaihtaessa vakioautokin muuttuu aika lähtijäksi saa paljon panna erkkejä koneeseen jos meinaa kyydissä pysyä
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

joha o mutinaa...

tosiasiassahan vääntö nousee välityksien suhteen(huom. myös kierrokset vaikuttaa) ja silloin ei paino vaikuta kiihtyvyyteen... (lue: ei niin paljoa)
tottakai välitykset vaikuttaa mutta ellei kone ota nopeesti rinkiä ei se voi kiihtyäkkään nopeesti...

ymmärrykseni mukaan sen 30cm halkasijan kevennys tekee enemmän kuin esim saman. painosen 3cm halk tangon. eli halkasija tekee sen hitaan kiihtyvyyden massalle.

ja se että mitä lähempänä on voiman lähdettä kevenys se suurempi on vaikutus kiihtyvyyteen...

hmmm... jos joku on oikein perehtyny asiaan niin faktaa halutaa!!
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

ai mitä lähempänä voiman lähdettä väännäppä rautakankea kummasta päästä vaan olkoon vaikka kilometrin pituinen kyllä se voima on sama molemmissa päissä heitä anoppi tai varapyörä ulos niin vaikutus on suurempi
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

autoko sanoi
ai mitä lähempänä voiman lähdettä väännäppä rautakankea kummasta päästä vaan olkoon vaikka kilometrin pituinen kyllä se voima on sama molemmissa päissä

Jkorpela varmaan tarkoittaa sitä että jos se paino 1.5kg 30cm kehällä on suoraan kampurassa kiinni joka pyörii sitä 7000rpm on ihan eri asia jos se 1.5kg pyörii vasta vaihteiston päässä esim jarrulaikka, joka taas pyörii 150rpm.  :seina

Teho on aina sama (-häviöt). Kierrosluku ja vääntö vaihtuu..

Mitä enemmän pystyt vähentämään ennen vaihteistoa olevia pyöriviä massoja niin auttaa.
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

kovaa keskustelua.. ;D ja tässä voidaan miettiä ennemmin sitä puoltatoista kiloa prosenttiosuutena.. vakio 6.5kg josta otetaan pois 1.5kg on jo n. 23%.. ei ollenkaan paha...

muuta en aiheesta sano kun en o teoriassa niin paljon perehtynyt ;D
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

voihan sen jokainen kokeilla laita vaihde päälle ja polje kaasua edestakas. siinä tunnet mitä auto painaa ja missä klimpissä se huimapyörä on mitä ihmeen väliä on jos kone ottaa kytkin pohjassa nopeesti jenkaa kytkimen ollessa kiinni kiihtyvyyteen vaikuttaa teho välitys kokonaispaino zetorissa vauhtipyörä painaa 136 kg ja tehoa 25 heppaa tiuha välitys kyllä tavara siirtyy hitaasti mutta varmasti . Nyt kysessä auto jonka v-pyörä on vain 6,5 kiloo normaalisti ton kokoisissa moottoreissa n. 8-9kg ei kilpaautoissakaan noin kevyitä(5kg) käytetä vaihdetta vaihtaessa se kostautuu ei ole vauhtia varastossa
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

No hohhoi.. ::)

Tässä oon monesti selvittänyt että kyllä se kiihtyy paremmin.. . ja JOO se ottaa ihan hyvin rinkiä paikallaan, mutta ottaa myös ajossakin.. välityksistä tässä on turha ruveta mouruamaan, surkee laatikko kun välitykset on siinä että 180km/h lasissa 4.vaihteella ja rajotin ottaa vastaan ja viitosella ei varmasti kiihy.. ainakaan oma hermo ei kestänyt koettaa.

"ei ole vauhtia varastossa.." No jaa, kyllä ero on täysin selkeä, ennen piti tarkkaan harkita missä kohtaa vaihtaa että pysyy vetoalueella, parantuneen kierrosherkkyyden ansiosta nyt ei tarvi niin paljolti sitä miettiä kun 3000rpm kohdaltakin päästään äkkiä sinne vetoalueelle.. enkä omissa kokeiluissa ole huomannut mitään "ettei vauhtia olisi" vaihtotilanteen kohdalla ilmiötä.. samalla tavalla sitä vetoa tulee kunhan kaasupolkimella käskyttää..
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

autoko sanoi
voihan sen jokainen kokeilla laita vaihde päälle ja polje kaasua edestakas. siinä tunnet mitä auto painaa ja missä klimpissä se huimapyörä on mitä ihmeen väliä on jos kone ottaa kytkin pohjassa nopeesti jenkaa kytkimen ollessa kiinni kiihtyvyyteen vaikuttaa teho välitys kokonaispaino zetorissa vauhtipyörä painaa 136 kg ja tehoa 25 heppaa tiuha välitys kyllä tavara siirtyy hitaasti mutta varmasti . Nyt kysessä auto jonka v-pyörä on vain 6,5 kiloo normaalisti ton kokoisissa moottoreissa n. 8-9kg ei kilpaautoissakaan noin kevyitä(5kg) käytetä vaihdetta vaihtaessa se kostautuu ei ole vauhtia varastossa

tästä jutustä päätellen et pahemmin tiedä edes missä kyseinen vauhtihyrrä sijaitsee?

mix siis ottaa kantaa asiaan josta ei tiedä mitään?

ja todellakin tässä topikissa oli puhe siitä kiihtyvyyden maximoinnista ja varmasti vauhtipyörän kevennys vaikuttaa...

tämä menee turhankin vi**luksi.. olisi paaaljon parempi että sellaiset jotka tietävät asiasta ottaisivat kantaa...
tuo zetorin vauhtihyrrä alkaa oleen ihan eri maailmasta... niitäkin on kevennetty................

ps... kilpa auton vautipyörä painaa sen 4,5-5kg...(eräät mitsut) ja sitä kevennetään aina kun on mahdollista... juuri sillä että pysytään siinä max tehoiss/väännössä...
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

kannattaa virittää/pitää auto sellaisena että voi polkee muutenkin kuin varttimaililla :D

sääli on sairautta as told before..

jos auto ei kestä ku pikkuimuttelua mitä sellaisella tekee keskinopeus se on mikä jotain merkkaa oikeessa elämässä.
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

Molmis sanoi
kannattaa virittää/pitää auto sellaisena että voi polkee muutenkin kuin varttimaililla :D

Kannattaa virittää oikeita autoja eikä mitään RC vehkeitä ;) ;D
 
Re: Vauhtipyörän kevennyksestä ja osien koneistuksesta

Dodiin. muokkasin vähän topicin nimeä kun ajattelin tähän liittää myös kokemuksia läppärungon koon kasvattamisesta. :)

nyt olen purkanut yhden lancerin 1.5i:sen ja 2.4i sapporon läppärungon (erityiskiitos J. Korpelalle sapon läppärungosta) ja todennut että tämän sapporon "läpän" kooltaan 50mm on mahdollisuus pultata suoraan vakion 4G15:sen tankoon johon tulee läppä. reiät osuvat suoraan kohdalleen ja mitään estettä ei ole käyttää sapporon läppää.

seuraava toimenpide on viedä 1.5sen vakio, täysin purettu läppärunko koneistettavaksi paikalliseen koneistamoon. Kyseisen liikkeen työnjohtajan mukaan se on mahdollista toteuttaa suhteellisen helpostikkin. vanhassa läppärungossa on kuin pieni "kehys" sen vakion reiän ympärillä.. johon juurikin tuo sapporon läppä asettuu.

lisää kommenttia tulee kun runko tulee sorvaamosta, tehovaikutukset yms yms.
 
Re: Vauhtipyörän kevennyksestä ja osien koneistuksesta

Tänään meni runko koneistukseen, hintaa operaatiolle pitäisi tulla semmoiset 40e. huomenna pääsen katsomaan miltä tilanne näyttää :D

imusarjan ajattelin portata itse, säästyisipä muutama euro edes.. 8)
 
Re: Vauhtipyörän kevennyksestä ja osien koneistuksesta

imusarja portattu "raamatulla".. lähti yllättävän helposti.. tänään kun sen läppärungon vielä saisi niin pääsisi tarkistamaan ettei jää mitään porrastuksia ;D

eipä mennyt ajallisestikaan paljon aikaa tuossa imusarjassa.. alle puolen tunnin onnistui 8)

Jarille kiitokset uudesta imusarjasta ja läppärungosta jotka joutui viritysvimman kouriin ;D
 
Re: Vauhtipyörän kevennyksestä ja osien koneistuksesta

noniin. läppärunko kasattu ja läppäkotelo portattu vastaamaan kasvaneita tehoreservejä ;)

yllättävän helposti mahtui tuo sapporon läppä, jouduin tosin pienellä viilalla ja Dremelillä tekemään sitä "välikköä" vähän suuremmaksi (eli sitä minkä väliin se läppä laitetaan) koska siinä oli kasvuvaraa, tosin jätetty hyvin kevyt porrastus jotta vakioläppä istuisi tukevasti.

ja tarkennetaan vähän, tuo työkalu jolla porttasin imusarjan on semmoinen porakoneen päähän laitettava, jossa pieniä hiomapaperin palasia kehä muodossa. jos joku tietää virallisen nimen niin saa mainita. :) ei tuota oikein pystynyt millään porakone hiomakivillä tekemään, tuolla virsikirjalla homma onnistui todella kivuttomasti.
 
Re: Vauhtipyörän kevennyksestä ja osien koneistuksesta

jees, paketti kasassa. kaasuun vastaavuus parani aivan ilmiömäisesti. :D kiihtyvyys on vielä 120km/h jälkeenkin todella sujuvaa, turvalliset ohitukset ovat nyt vieläkin turvallisempia.

ainoa vika joka tässä nyt ilmeni on seonnut tyhjäkäynti.. :mad: tyhjäkäynti kierrokset on 1000rpm ja pomppii siinä 1800rpm tietämillä AINA kun antaa auton käydä tyhjäkäynnillä,.. :'( eli siis suomeksi, tyhjäkäynti seilaa koko ajan tuota väliä (1000-1800) ja ei tunnu mikään auttavan.. :seina ajamistahan se ei haittaa mutta tuntuu todella vaivaantuneelta olla liikennevaloissa kun auto melskaa koko ajan ja "revittelee" itsekseen...
 
Re: Vauhtipyörän kevennyksestä ja osien koneistuksesta

noniin. Vakiosuuttimin ja vakiolla ilmamäärämittarilla lämmöt tippuivat 5 astetta, 80asteesta 75asteeseen. :eek: bensaa tuntuu kuluvan todella vähän.. sillä 8.5 litralla mitä automaatista 10€ saa niin ajelee 130kmh ja pääsee vielä tankkaamaankin. :D tuokin sisältää sekalaista ajoa aina kengittämisestä rauhalliseen maantieajoon.

huomenna olisi tarkoitus ottaa peltisarja pois ja korvata se vakiolla pakosarjalla ja muokatulla alaputkella. (melkein laipan alta leikattu putket poikki ja siitä tehty 2-1 jolloin vanhaan alaputkeen verrattuna tämä on melkein 50cm lyhyempi kuin alkuperäinen) toivoen että sitä vääntöä tulisi vähän lisää.

huomenna teen sitten hevosvoimamittaukset ja kiihtyvyysmittaukset noilla vakioleluilla (suuttimet ja ilmamäärämittari) jolloin on sitten helpompi spekuloida että auttaako se isompa läppärunko mitään ;D ja jos aikaa riittää niin sitten mitataan vielä eroja tuolla sapporoMAF+210cc kombinaatiolla.
 
noniin, summittaisia mittauksia tehty, hevosvoimamittaus sanoo 8 hevosen kadonneen sitten viimekerran.. outoa sinällään kun kiihtyvyys on miltei kaksinkertaistunut siitä mitä se oli aiemmin. täytyy tarkistella sytkät.. jos jostain löytyisi selitys tuohon.. pakosarjan alaputken muovaaminen oli hyvä idea, nyt tuntuu kuin vääntöä olisi enemmän jo vähän päälle tyhjäkäynnin, esimerkiksi 3 vaihteella on todella helppoa kiihdyttää esim 40kmh vauhdista aina 70kmh asti todella sujuvasti. (ei mikään raketti mutta sulava ja tuntuva kiihdytys)
 
offtopic: mikä firma keventää ja tasapainottaa v-pyörän turussa? taas joutuu aukomaan paketin niin jos nyt viisaana kevennettäis kunnolla
 
Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.

autoko sanoi
voihan sen jokainen kokeilla laita vaihde päälle ja polje kaasua edestakas. siinä tunnet mitä auto painaa ja missä klimpissä se huimapyörä on mitä ihmeen väliä on jos kone ottaa kytkin pohjassa nopeesti jenkaa kytkimen ollessa kiinni kiihtyvyyteen vaikuttaa teho välitys kokonaispaino zetorissa vauhtipyörä painaa 136 kg ja tehoa 25 heppaa tiuha välitys kyllä tavara siirtyy hitaasti mutta varmasti . Nyt kysessä auto jonka v-pyörä on vain 6,5 kiloo normaalisti ton kokoisissa moottoreissa n. 8-9kg ei kilpaautoissakaan noin kevyitä(5kg) käytetä vaihdetta vaihtaessa se kostautuu ei ole vauhtia varastossa

Siis ei hele... hm.. just. Oliko tämä sepustus tarkoitettu luettavaksikin? Löytyy jopa kaksi pistettä ja yksi iso kirjain. Selkeämpää tekstiä saa hakea kissojen ja koirien kanssa, eikös?

Että jotta jos mieli tekee noinkin suurella vakaumuksella mielipiteitään muille esittää, voisi ehkä tehdä tuotoksestaan edes jokseenkin ymmärrettävän. Oma 6 vuotias poikanikin kirjoittaa selvempää tekstiä.
 
Takaisin
Ylös Bottom