Re: Vauhtipyörän kevennys operaatio alkaa.
tämä vauhtipyörän-kevennyksen-vaikutus-kiihtyvyyteen tuntuu olevan tällainen ikuinen juupas-eipäs juttu. Tuon tässä nyt erään näkökulman aiheeseen, jokainen voi sitten itse päättää mikä teoria tuntuu uskottavalta.
Minä olen sitä mieltä, että vauhtipyörää kannattaa keventää mahdollisimman paljon, valuosien kestävyyden ja tyhjäkäynnin nousemisen rajoissa, koska:
Moottoria (ja autoa) kiihdyttää ainoastaan se energia, jonka se saa polttoainetta polttamalla. Vauhtipyörän massan kiihdyttämiseen kuluva energia taas on pois auton kiihdyttämiseen jäävästä energiasta. Vauhtipyörään kyllä "varastoituu" liike-energiaa sen pyöriessä, vieläpä sitä enemmän, mitä nopeammin se pyörii, mutta siltikin sen määrä on niin häviävän pieni, ettei se autoa liikuta -ja tämä energiahan tulisi hyödyksi vain siinä vaiheessa, jossa kampiakseli ei enää kiihdytä vauhtipyörää, vaan päin vastoin, mutta eihän siinä tilanteessa auton haluta kiihtyvän. Syy miksi autoissa yleensä on vauhtipyörä (kytkimen ja starttikehän kiinnittämisen lisäksi), on tyhjäkäynti: vauhtipyörän liike-energia ei ehkä autoa liikuta, mutta pienillä kierroksilla se tasaa moottorin pyörimisnopeutta työtahtien välillä mahdollistaen matalan tyhjäkäynnin, siihen sen energia riittää vielä. Tuotantoautossahan matala tyhjäkäynti on ihan ok juttu. Ja aivan pienillä kierroksilla liikkeelle lähdettäessä, siis tilanteessa jossa kytkintä luistatetaan se sekunnin osa, vauhtipyörän paino auttaa mukavampaan liikkellelähtöön. Mutta sen jälkeen kun kytkin on kiinni, vauhtipyörän painon kiihdyttäminen syö energiaa, joka muutoin olisi käytettävissä koko auton kiihdyttämiseen.