vikakoodia puskee

Heppara

New Member
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Sijainti
Valkeakoski
Auto on Evo 8 jota on vähän tuunattu. Softa + vapaavirtaussuodatin + 2,5" N-ryhmän dp ilman kattia + 2,5" rosteriputki dp:ltä taakse. Nyt puskee tommosta koodia "P0125 Insufficient coolant temperature for closed loop fuel control", joten onko teillä mitään käsitystä, että mikä tuon aiheuttaa? Aikaisemmin tuli P0421 koodia, mutta "paja" sai sen poistettua, mutta toi P0125 tuli tilalle :'(

Termostaatti se ei nähtävästi ole, kun kumminkin jäähdytysnesteen lämmöt liikkuu n. 88 'C. Vika varmaan liittyy tohon toka lambdaan, kun toi eka katti puuttuu ja siihen että Ecua on vähän hämätty ton katin puutteen takia....

Toivottavasti teiltä löytyy tietoo tohon ongelmaan...
 
Vs: vikakoodia puskee

Suoraan suomennettuna koodi on: "Riittämätön jäähdytysveden lämpötila closed loop säätöön. Eli ei korjaa seoksia, kun luulee että kone on kylmä. Siispä seuraavaksi tarkastelemaan veden lämpö anturin toimintaa. (Siis sitä anturia, joka antaa tiedon boxille, ei mittarille) Ja ei, se ei välttämättä anna vikakoodia rikkinäisestä anturista, jos saatu arvo on rajojen sisällä, mutta on silti väärä.

Onko sulla lambdat putkessa, vaikka katti puuttuu? Miten sitä ecua on hämätty?
 
Vs: vikakoodia puskee

pexi sanoi
Suoraan suomennettuna koodi on: "Riittämätön jäähdytysveden lämpötila closed loop säätöön. Eli ei korjaa seoksia, kun luulee että kone on kylmä. Siispä seuraavaksi tarkastelemaan veden lämpö anturin toimintaa. (Siis sitä anturia, joka antaa tiedon boxille, ei mittarille) Ja ei, se ei välttämättä anna vikakoodia rikkinäisestä anturista, jos saatu arvo on rajojen sisällä, mutta on silti väärä.

Onko sulla lambdat putkessa, vaikka katti puuttuu? Miten sitä ecua on hämätty?

Lambdat on putkessa normi paikoissa. Toiseen lambdaan on tehty "vastusmuutos" johdotuksilla eli antais ns. Eculle oikeeta tietoo, että toinenkin katti olis pelissä. En sen tarkemmin tiedä mitä ovat "pajalla" tehneet sille.

Ton veden lämpötilan katsoin kytkemällä piuhan obd pistokkeeseen ja katsoin mitä softa näytti. Softan historia näytti lämpötilan olleen vian ilmestyessä 83 'C.......Eikös ton softan pitäis näyttää boxin tiedot ( OBD Scan Tech )
 
Vs: vikakoodia puskee

OBD:stä tulee ecun "näkemät" arvot. Onko se koodi nollattu välillä? Eli tuleekohan se aina vai onko kyseessä kenties hetkellinen vika.
Pystyykö sillä scan tech:llä katsomaan tekeekö se boxi sitä säätöä ajon aikana, eli toimiiko se toinen lamba (tai siis oikeaoppisesti, järjestyksessä ensimmäinen niistä)?
Mikä muuten sen aikaisemman vikakoodin selitys oli?
 
Vs: vikakoodia puskee

pexi sanoi
OBD:stä tulee ecun "näkemät" arvot. Onko se koodi nollattu välillä? Eli tuleekohan se aina vai onko kyseessä kenties hetkellinen vika.
Pystyykö sillä scan tech:llä katsomaan tekeekö se boxi sitä säätöä ajon aikana, eli toimiiko se toinen lamba (tai siis oikeaoppisesti, järjestyksessä ensimmäinen niistä)?
Mikä muuten sen aikaisemman vikakoodin selitys oli?

Nyt kyllä kysyt pahoja :) Toi ohjelma on ensimmäistä päivää käytössä, joten en osaa sanoa että näkyykö siinä boxin tekemiä säätöjä, epäilen ettei näy. Löytyy kyllä EvoScan ohjelma myös, mutta en ole kerinnyt tutustumaan siihen...

Koodin olen tosiaan nollanut monta kertaa, mutta aina ilmestyy uudestaan kun vähän aikaa ajelee n. 15 min päästä.

Voihan olla kun en ole saannu tolta toiselta lambdalta mitään arvoja tohon ohjelmaan, että ovat kokonaan pistäneet sen mykäksi.
Ja tietääkseni lambda tarvitsee moottorin veden lämpötilan myös, että osaa säätää kaikki kohdalleen...
no ovat kyllä luvanneet selvittää ongelman "pajalla", mutta kun kestää se korjaus. Sillä kyselin täällä...

Se aikaisempi vikakoodi oli P0421 Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold, joka yleensä tulee, kun ton toisen katin ottaa pois.
Onko itseltäsi otettu toi katti pois? Siis downpipestä?
 
Vs: vikakoodia puskee

En tiedä kuinka paljon 8 ja 9 eroo toisistaan , mutta ysissä toi P0125 tarkoittaa , että happi anturin tieto pätkii / ei anna aina arvoa eculle ,näin vapaasti suomennettuna...

(Happi anturi vaihtoon niin pitäisi auttaa.) ???

Mulla rupes tuleen tota 0125:sta aina joka 100 Km jälkeen. Vaihdettiin takuisiin ja on sen jälkeen pelannu.
 
Vs: vikakoodia puskee

Mulla on katit paikoillaan. Työkseni pelailen noiden vikakoodien ja niiden vianetsinnän parissa, joten heräsi luontainen mielenkiinto, kun luin tuota sinun ekaa postausta. ;D

Sinäänsä tuo -JP- :n ilmoittama vikakoodin selitys tuntuisi loogisemmalta. Varsinkin kun et saa scan tech:lla ulos tuota toisen lambdan tietoa.

Tuota veden lämpötilaakin tuohon säätämiseen tarvitaan, mutta jos boxi saa arvon joka on mainitsemasi 83-88 astetta, pitäisi säädön jo toimia. Se miksi scan tech antaa vian ilmestymislämpötilan, onkin jo mielenkiintoisempi juttu ja on ristiriidassa tuon toisen vikakoodi selityksen kanssa.

Suosittelisin että, menet jonnekkin, jossa on oikea merkkitesteri, joka antaa varmasti oikean selvityksen tuosta vikakoodista. Vian etsintä helpottuisi kummasti, kun tietää mitä vikakoodi tarkoittaa. Nyt mennään hiukan hakuammunnalla. Yleistestereissä on juuri tuo ongelma, että koodin numero on toki oikea, mutta selitys voikin olla ihan päin honkia, tai sitten ei....
 
Vs: vikakoodia puskee

Kiitos vastauksista. Täytyy ruveta pommittamaan "pajaa", että tulis toinkin asia selvitettyä.
 
Vs: vikakoodia puskee

No nyt sain ongelman ratkaistua :).
Olivat "pajalla" ottaneet ohjelmallisesti ton toka lambdan pois ???

Ajoivat uuden ohjelman, jossa on myös toka lambda mukana ja vika poistu sillä.
 
Vs: vikakoodia puskee

Hyvä että asia tuli kuntoon.

Pohdin tuossa vielä hiukan asiaa. Noitten vikakoodin lukijoiden kanssa pitää varoa ettei puurot ja vellit mene sekaisin.

OBD2 vikakoodit on standartisoitu, eli esim P0125 tarkoittaa aina samaa vikaa autosta riippumatta (Insufficient coolant temperature for closed loop fuel control), kunhan se on OBD2 auto.
Vikakoodit kuitenkin tulevat myös merkkikohtaisina koodeina, jolloin tuo 0125 voi tarkoittaa ihan mitä tahansa.
Merkkaava ero on P - kirjain alussa.
Jotkut vikakoodin lukijat poimivat tuon merkkikohtaisen koodin ja antavat sille silti OBD2 selityksen. Näin Hepparan tapauksessakin on käynyt. Monilla testereillä valitaan, luetaanko vikakoodit OBD2 vai merkkikohtaiselta puolelta ja silloin tietysti selityksetkin osuvat paremmin paikalleen.
 
Vs: vikakoodia puskee

Nostetaanpas tätäkin aihetta.

Elikkä nyt on sit mullakin evo9 alkanu puskemaan tota P0125 koodia.

Oireena ei oikeastaan huomaa muuta kuin selkeästi lisääntyneen bensan kulutuksen.

Loggailin tänään Evoscannilla ja soittelin samalla Pietarille (kiitos jälleen kerran avusta! :)) joka teki loggausten perusteella diagnoosin, että lambda on tullut tiensä päähän.

Kysyisinkin nyt asiasta tietävien yleistä mielipidettä kannattaako ostaa suoraan orkkis anturi vai esim. tilata camskillsiltä tai hakee jostain motonetistä tms.
 
Vs: vikakoodia puskee

Evokuutio sanoi
Nostetaanpas tätäkin aihetta.


Kysyisinkin nyt asiasta tietävien yleistä mielipidettä kannattaako ostaa suoraan orkkis anturi vai esim. tilata camskillsiltä tai hakee jostain motonetistä tms.

Orkkis anturi saa äänen täältä.
 
Takaisin
Ylös Bottom