Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vikakoodien lukeminen on taito joka jokaisen ruiskuauton omistajan tulisi hallita. Vikakoodien lukemisesta on hyötyä tilanteissa, jossa epäillään moottorinohjauselektroniikan viallisuutta tai CHECK ENGINE -valo ilmoittaa ECU:n tallentaneen vikakoodeja muistiinsa.

Nämä ohjeet on laadittu E39 DOHC ja 1G Eclipse DOHC malleja varten, mutta niitä voidaan soveltaa myös muihinkin ennen 1993 (jopa 1995 asti) valmistettuihin ruisku Mitsuihin, joista löytyy oikeanlainen diagnostiikkapistoke.

Uudemmissa Mitsuissa on käytetty OBD2 diagnostiikka järjestelmää, nämä ohjeet eivät sovellu OBD2 järjestelmän koodien lukemiseen.

Vanhemmissa (esim. 80-luvun alun efi turbot) ei välttämättä ole koko diagnostiikkaa ja jos on, niin eri systeemillä.

Vikakoodien lukemiseen tarvitset analogisen yleismittarin (tuskin löytyy keneltäkään), oskilloskoopin (TUSKIN löytyy keneltäkään) tai tarkoitusta varten rakennetun lukijan.

Lukijan rakentamista varten tarvitset:

2kpl pieniä hauenleukoja, suoja eristeellä
1kpl musta johto
1kpl punainen johto (selvyyden vuoksi)
1kpl 470 ohmin vastus
1kpl punainen LED

Ledistä sinun pitää pystyä tunnistamaan joko mittaamalla tai muuten, kumpi sen jaloista on (+), koska jos kytket sen väärin päin, se ei toimi.

(+) puolen jalka on normaalisti pidempi, (-) jalan puolella LEDin reunassa on mahdollisesti viiste jos sellaista yleensä on.

Sitten tinaat LEDin (+) jalkaan vastuksen, sen perään punaisen johdon jonka päähän sopivan kokoinen hauenleuka.

(-) jalkaan puolestaan tinaat mustan johdon ja hauenleuan.

Se on siinä, lukija on rakennettu. Se saattaa näyttää esim tältä:

http://www.mitsubishiclubfinland.net/artikkelit/vikakoodinluku/ledlukija.jpg

Seuraavaksi etsit kuljettajan jalkatilasta, kojelaudan alta sulakerasian, sulakerasian vieressä on DIAGNOSTIIKKAPORTTI, pistoke, joka on tämän näköinen:

http://www.mitsubishiclubfinland.net/artikkelit/vikakoodinluku/diagport.jpg

http://www.mitsubishiclubfinland.net/artikkelit/vikakoodinluku/diag_port.jpg

Sitten kytket lukijan yllä olevan kuvan ohjeiden mukaan kiinni, käännät virta avaimen "ON" asentoon (= virrat päälle) mutta ÄLÄ STARTTAA. Kun kytket ja käytät lukijaa, pidä huoli ettet kytke diagnostiikkaportin vierekkäisiä pinnejä oikosulkuun lukijan hauenleuka liittimellä. Siksi kannattaa hankia sellaiset kumitutilla suojatut hauenleuat.

Nyt sitten kyttäät silmä kovana LEDIÄ, se alkaa "morsettaa" vikakoodeja, jos niitä on. LED vilkkuu joko PITKIÄ tai LYHYITÄ välähdyksiä ja sinun pitää merkitä nämä ylös.

Pitkät välähdykset tarkoittavat lukuarvoina KYMMENIÄ
(yksi pitkä = 1#, kaksi pitkää=2#, jne..)

Lyhyet puolestaan ynnätään yhteen ja ne tarkoittavat kymmenien jälkeen tulevaa numeroa.
(kolme lyhyttä =3, neljä lyhyttä=4)

Eli siis esim: 2 pitkää, 3 lyhyttä välähdystä =23.

Jos vikakoodeja on tallentunut useita, niiden välillä on pidempi tauko kuin eri "numeroiden" välillä. Kun ECU on morsettanut kaikki koodit, se aloittaa taas alusta, ensimmäisestä koodista. ECU morsettaa koodit suuruusjärjestyksessä JOS niitä on useita.
Joka tapauksessa kannattaa katsoa tarkkaan ne välähdykset ja vielä useampaan kertaan: aluksi voi olla vaikeaa erottaa numeroiden välejä ja eri koodien välejä.

Jos ledi palaa jatkuvasti, ECU on mitä luultavimmin viallinen, samoin jos ledi ei pala ollenkaan.

Jos vikakoodeja ei ole, LED vilkuttaa jatkuvaa, tasaista, "lyhyttä" koodia.

Vikakoodien merkityksen näet esim. täältä:

http://www.ecanfix.com/~mdhamilton/errorcodes.html

(huomaa, että vaikka kuvan ala-osassa diagnostiikkaportti on vaakatasossa, niin todellisuudessa se on pystyssä, niin kuin se samassa kuvassa onkin ylempänä, sulakerasian vieressä. Kuva Eclipsestä)

(Analogisella yleismittarilla homma etenee samaan tapaan, kytket kiinni ja koitat tiirata mittarista jännitteen vaihteluja)

KOODIT (E39 ja 1G):

led palaa jatkuvasti: ECU rikki
11 = lambda-anturi
12 = ilmamäärämittari
13 = imuilman lämpötunnistin
14 = TPS, throttle position sensor, kaasuläpän asennontunnistin
21 = moottorin lämpötilan anturi
22 = CPS, crankshaft position sensor, kampiakselin asennontunnistin (sijaitsee nokka-akselin päässä)
23 = CPS, camshaft position sensor, nokka-akselin asennontunnistin (samassa rasiassa kuin edellinen, käytännössä sama asia)
24 = vehicle speed sensor, ajoneuvon nopeudentunnistin
25 = barometric pressure sensor, ulkoilman paineentunnistin (kyllä!!), sijaitsee ilmamäärämittarin yhteydessä
31 = nakutuksentunnistin
41 = polttoainesuutin
42 = polttoainepumppu
43 = EGR, pakokaasun kierrätys ja siihen liittyvät anturit ja venttiilit
44 = sytytyspuolat, power transistor unit
jatkuva lyhyt koodi = kaikki OK

Huomaa, että vika ei aina ole koodin osoittamassa kohteessa, vaan koodi ilmoittaa ainoastaan ongelmasta kyseisen piirin toiminnassa. Esim. lambda-anturi voi olla ehjä, mutta sen johto voi olla irti tai poikki ja koodi 11 tallentuu tämän takia...

Tässä pari linkkiä jotka käsittelevät samaa aihetta:

http://autorepair.about.com/library/ts/obd-i/bl-dtcs-45a.htm

http://www.troublecodes.net/mitsu/ (<- täällä vikakoodeja enemmänkin)

(muista, että eri markkina-alueille viedyissä autoissa voi olla eroja, siksi esim. amerikkalaisiin sivustoihin pitää suhtautua tietyllä varauksella ja niiden välittämää tietoa voi joutua soveltamaan)

HUOM! Vikakoodien lukeminen on sitten täysin OMALLA VASTUULLA, en ota mitään vastuuta virhekytkentöjen aiheuttamista vahingoista tai ohjeiden oikeellisuudesta! Jos et ole varma siitä soveltuvatko nämä ohjeet autollesi tai et muuten ole varma mitä olet tekemässä, älä lue koodeja itse.
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Kiitokset, Niko! Tämähän tartteekin heti kolvata, ja ei kun Bebekiin vastusta ja leukoja kyselemään... :)

Kun koodin lukemisen jälkeen irroittaa hauenlauat pinneistä ja kytkee sytytysvirrat pois, nollautuuko vikamuisti "automaagisesti"? ::)
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

ei, vikamuisti ei nollaannu kuin akun johto irroittamalla (pidä jonkun aikaa irti).
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Hmm,

siis nollautuu (vain) kun akunkengät irroitetaan vikamuistin lukemisen jälkeen
vai
nollautuuko vikamuisti aina akunkengät irroitettaessa? ???
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

O-oh..

No, hyvä tietää, tänks! :)
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Hyvät ohjeet, kiitoksia.
Mitähän vikakoodi 55 mahtaa tarkoittaa?
Jonkun sivuston mukaan viittaisi IAC:hen, onko tuo sama kuin tyhjäkäyntimoottori? Autona Lancer -93 GLXi, eli moottori on 4g92.
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

miten sait -93 mallista koodit ulos? sen *pitäisi* olla jo OBD II-koodi systeemillä varustettu auto (ellei ole ylivuotinen), jolloin nämä ohjeet eivät *ehkä* sovellu....

tässä eräs linkki OBD II aiheeseen:

http://autorepair.about.com/library/glossary/bldef-584.htm

samainen sivusto väittää tosin vielä -94 ja -95 Mitsuihinkin soveltuvan tuo ledilukija, toisaalla samalla sanotaan -93 olevan se vuosi jossa Mitsuissa siirryttiin OBD2 järjestelmään...

toinen OBD2 linkki:

http://www.troublecodes.net/articles/obd2explained.shtml

ja kolmas, josta löytyy mm. arvosteluja OBD2 lukijoista:

http://www.troublecodes.net/articles/

tämä sivusto taas antaa ymmärtää, että vasta -96 Mitsuissa siirryttiin OBD2 systeemiin, NT Eclipsessä vasta -98
(ja täältä löytyy koodi 55 -tyhjäkäynnin säädön asennon tunnistin, vapaa käännös ;D)

http://www.troublecodes.net/mitsu/ <- hyvä linkki, paljon tietoa]

eli nyt herää kysymys, että soveltuuko LED lukija jopa
-96 asti? Alkaa nimittäin pikku hiljaa vaikuttaa siltä... tosin, ainahan eri markkina-alueille viedyissä autoissa voi olla eroja, eli noihin amerikkalaisiin nettisivuihin pitää aina suhtautua pienellä varauksella juuri tämän takia....

Onko kukaan -95-96 Lancerin omistaja ikinä tutkinut, että minkälainen pistoke (ja mistä) autosta oikein löytyy?

Ennen kuin asiaan saadaan varmuus, niin ohjeita ei muuteta, ne ovat siis -93 asti JOS autosta löytyy oikeanlainen pistoke JA muut seikat antavat ymmärtää LED lukijan soveltuvan KO. mallille....

(esim. vanhemmista EFI turboista tuskin löytyy oikeaa pistoketta vaikka ne ovatkin ennen -93 valmistettuja ruisku Mitsuja)
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Auto on käyttöönotettu -92 mutta valmistenumeroitten mukaan -93 mallia. Liitin on sama kuin kuvassa http://koti.phnet.fi/mitsub/diagport.jpg oleva.
Kokeilin että mitä se sanoo, ja vastaukseksi vilkutteli 5 pitkää ja 5 lyhyttä.
http://www.troublecodes.net/mitsu/ :sta minäkin sen vikakoodin tulkinnan lopulta löysin.

Voikohan tuo oletettu IAC-anturin toimintahäiriö liittyä moottorin äkilliseen totaaliseen käynnistymättömyyteen?
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

ei pitäis liittyä, korkeintaan sotkee tyhjäkäynnin. Kokeiles käynnistää samalla kaasua hieman painaen....

Voipi huonolla säkällä olla ECU tai CPS (tai jakaja) vika. Starttaile hetki ja lue koodit uudestaan.
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Onko mahdollista,että diagnostiikkaporttia ei ole. Ei meinaan löytynyt sitten niin mistään. Ei ollut sulakeboksin yhteydessä, eikä ECUn vieressä... Alkaa ahistamaan.
Käy lämpösenä laihalla. nykii.
Käynnistyy kylmänä huonosti. pykii.

-91 Colt GLi
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Kyllä sen tuossa mallissa (ainakin -89 Lancer GLXi:ssä oli) pitäisi olla kuljettajan jalkotilassa sulakerasian oikealla puolella. Todennäköisesti se on suojattu kumisella hupulla joka lähtee ihan vetämällä pois.
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Vaan eipä löydy. Itse korjailen työkseni moottoripyöriä, uusiakin, joten luulis tavaran löytyvän pienestäkin kolosta...
mutta kun ei. hermo menee.ei viittiis kauppakassista purkaa piuhasarjoja,että näkis...  ehkä sokeus iskee ennen kolmeakymmentä...
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Jos noin pahasti ovat asiat, niin teepä näin:
Katsot sitä ecua edestä (mallimerkintätarran puolelta), siten että liittimet ovat alaspäin, sitä suurinta niistä kolmesta liittimestä. Sen vasemmassa laidassa (siis siinä laidassa, joka on keskikokoisen liittimen vieressä) on etupuolella, siis lähempänä katsojaa, keltainen johto.

Tämä johto on se, josta vilkkukoodia irtoaa. Ledin + karva kiinni tuohon ja toinen runkoon. Eiköhän ala homma luistamaan...

Ja jos kerran rökeltääpätkii ja kettuilee, niin lähetä se huoltoon tänne...
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

entäs jos 90 galant gli ssä löytyy vika koodi 15 ja 23
yhtä koodia ei löydy ja mulla ei todellakaan ole mikään nopeuden tunnistin ?????????+
:seina
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Saa kun itse tekee ;D Tietysti Eskua voisi haastatella että kuinpaljon kustantaa jos hän tekee tuon sarjaporttimuuntimen. Konsultoin häntä jokin aika sitten tuon muuntimen osalta mikä allaolevalta sivulta on rakennettavissa, sellainen käsitys jäi että parempiakin voisi ilmeisesti olla ;D

http://mmcdlogger.sourceforge.net/

P.S. Ja noita palmeja on huuto.net:ti väärällään :)
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

teinpä itte semmosen, sain toimimaan hyvin jne, nyt ei näytä enää mitään..

millä testaan et se ledi on ehjä? akun navoista? :seina
vai hajoaako se siitä sitte.. ylijännitteestä tms
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Onko varma että kytkit sen lukijan johdot oikein päin diagnoosipistokkeeseen? Kun led ei toimi kun oikein kytkettynä. Ei se siitä rikki mene vaikka olisikin ollut väärin päin kytkettynä. Se ei vaan pala. Ledin toiminnan saat testattua 1,5V paristolla. Juuri sen suurempaa jännitettä se ei kestä (perinteinen led, eli vihreä, keltainen tai punainen). Saattaa se etuvastuskin olla sökö. Tarkista johtojen ja vastuksen juotokset samalla.
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Kiitos neuvosta. :peukku

Toimii se niinkuin pitääkin, testeri. Ledi palaa himmeästi normi 1.5 V sormiparistolla mut toimivuus näkyy kyllä.

Pistetään sitten vaikka kiireen ja yleisen sähläämisen piikkiin edelliset koodilukuyritykset kun ei mitään ilmenny...
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

tuossa tuli kysymys ohjeiden soveltuvuudesta SOCH mallin E3# Galluihin. Pikaisella vilkaisulla töpseli näyttää tehtaan manuaalin mukaan löytyvän samalta paikalta, sulakelootan vierestä.

Koodit SOCH:
jatkuva = ECU sökö
12 = ilmamäärämittari
13 = imuilman lämpöanturi
14 = kaasuläpän asennontunnistin
15 = kampiakselin asennontunnistin (jakajan sisällä, motor position sensor)
21 = jäähdytinnesteen lämpöanturi
22 = kampikulman tunnistin (jakajan sisällä, crank angle sensor)
23 = 1 sylinterin yläkuolokohdan tunnistin (jakajan sisällä, top dead center sensor)
24 = ajoneuvon nopeuden tunnistin
25 = ilmanpaineentunnistin (lienee ilmamäärämittarin sisällä?)
31 = nakutuksen tunnistin
41 = suutin (injector)
42 = polttoainepumppu
jatkuva lyhyt = everything is super, mutta vanha ECU kannattaa huollattaa ennenkuin se lakkaa olemasta super -joka on lähinnä ajan kysymys.

Koodit 15, 22 ,23 viitannevat lähinnä yhteen samaan palikkaan, eiköhän siellä sisällä ole optinen anturi, josta saadaan useilla reikäkehillä ja antureilla muutamaa eri tietoa. Jos tämä veikkaus on väärä, niin joku varmaan kertoo asian oikean tilan.
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

1996 uudempien koodien lukemisesta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33039.0
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Ohjeet soveltuvat osin myös -93 uudempiin, ehkä sinne -95 asti? Ainakin -93 GTI Lancerista on luettu koodit tämän ohjeen lukijalla.
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-95 (?) ruisku Mitsuista

Ja en tiedä onko tämä yleisestikkin pätevä mutta nuista välimallin galanteista (tai ainakin omasta 93) luetaan vikakoodit samanlailla ku evo lancereista, oliko että shorttaa ne kaksi pinniä klemmarilla ja sit check engine valo vilkuttaa koodit.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom