Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

partsi

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2009
Sijainti
Joensuu
Kyselen vaan onko kellään omakohtaista kokemusta vikakoodien lukemisesta läppärillä, käyttäen jotain OBD II diagnostiikka ohjelmaa kuten moDiag Expressiä, vm1996-> Mitsusta. Tarviiko ottaa joitain sulakkeita irti niinkuin kaverin mukaan joistakin saksalaisista malleista täytyy, vai pitäskö pelittää ilman kummempia kikkailuja?
 

Hemppis

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2008
Sijainti
Joutsa
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Kaapelit kiinni autoon ja läppäriin, virrat päälle ja sitte ei muutaku lukemaan. Voi olla että jotkut vikakoodinlukijat antaa olemattomia vikakoodeja, esim vechile speed sensor, viakka siinä ei vikaa olisikaan.
Varmimman tuloksen saa aina mitsun MUT lukijalla.
 

partsi

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2009
Sijainti
Joensuu
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Hemppis sanoi
Kaapelit kiinni autoon ja läppäriin, virrat päälle ja sitte ei muutaku lukemaan. Voi olla että jotkut vikakoodinlukijat antaa olemattomia vikakoodeja, esim vechile speed sensor, viakka siinä ei vikaa olisikaan.
Varmimman tuloksen saa aina mitsun MUT lukijalla.
Onkohan mistään saatavilla kyseistä MUT lukijaa yksityiskäyttöön?
Tämän hetkinen ongelma on että tuo moGiag express ei nää koko prkleen autoa ja sanoo "interface not found" tai jotain sen suuntaista.
Oon jo saanu kuulla pelotteluakin että vois olla ECUssa vika, kun auto ei näy diagnostiikassa, mutta toivottavasti nyt olis jostain paljo yksinkertasemmasta kiinni.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Mitenkäs tuo evoscan? Nimestä huolimatta ilmeisesti lukee myös muitakin mitsuja?

Minkäslaiset vermeet tuohon evoscannille tarvitaan? Toimiiko esim. VagComin piuha vai pitääkö olla oma johtonsa? Olin jostaki lukevinani, että ois vagcom yhteensopiva johdon osalta. Myyntipalstalla mahto ollakkin evoscan piuha myynnissä, mutta vagcom piuha olisi jo kaverilla olemassa.

Onkos itse ohjelma ilmainen vai pitääkö siittä maksaa ja kuinka paljon? Mistäs moisen ohjelman saa?

Voiko E-scanilla lukea muitakin vikoja kuin ECU:n..?

Voisiko joku asiaan perehtynyt tähän lyhyesti kirjoitella selkokielisiä ohjeita kyseisestä ohjelmasta, piuhasta ja niiden hankinnasta ja mihin autoihin semmoisella pääsee.

Foorumin aiheet aikas sekavia/ kunnon ohjeet puuttuu.

Toki linkinkin voi laittaa jos jostaki tieto jo valmiiksi löytyy.. Saatais sitten kunnon ohjeet siihenkin..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Evoscan ei välttämättä ole kovin luotettava vikakoodien lukemiseen muissa kuin Evoissa. Esimerkiksi VR-4 Galantit / Legnumit näyttävät pukkaavan ruudun täydeltä moottorinohjauksen vikakoodeja vaikka auto toimisi mainiosti. Tämä ainakin Openport 2.0 kaapelilla, en ole kokeillut toimisiko 1.3 paremmin. Euromallin vapari-Galantin moottorinohjauksen vikakoodien luku taas näytti huomattavasti lupaavammalta jostain syystä ja anturitiedotkin olivat järkeviä.

Vikakoodit voi lukea moottoriohjauksen lisäksi AYC:stä ja ABS yksiköstä. Molemmat näistä vaikutaisivat toimivan myös noissa VR-4 Galanteissa.

Evoscanin voi ostaa suoraan valmistajalta http://www.limitless.co.nz/ tai esimerkiksi http://www.obd.fi/ kautta.

Ohjelman käyttötarkoitus on enemmän dataloggaus kuin vikakoodien luku. Se onnistyy myös noille yllämainituille yksiköille, esimerkiksi AYC / ABS kiihtyvyysanturien luku :)
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

JA tuo dataloggauskin lienee toimii muissakin mitsuissa kuin Evot, toki esim. nuo Legnumit kai sitten ongelmaillisempia siinäkin??

Vagcomilla tutkittiin kaverin volkkaria ja vaikutti ihan mielenkiintoiselta ja helpottaa vianetsimistä paljon, niin olisi mukava saada mitsuunkin edes likimain vastaava, joka kertoo vikakoodit, nollaa ne ja kertoo antureiden arvoja, niin näkis vähän, että mitä missäkin tapahtuu..

Esim. mulla on tuo 2.0 -98 Galantti, niin kannattaako satsata ennemmin vain tavan OBD lukijaan vaiko evoscaniin? yleismallin OBD kävis kuitenkin muihinkin autoihin..

Voikos OBD laitteilla lukea noita ABS:ja yms, vai onko ne vain Evoscanin oma speciaaliominaisuus?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Yleensä ODB laitteet osaavat lukea vain moottori-ECU:n vikakoodit ja ehkä näyttää joitain E-OBD parametrejä Ecusta. Ei ole sanottua että 1998 Galantissa olisi jo E-OBD standardin mukainen liitäntä vaikka liitin onkin sama eli yleismalliset eivät välttämättä ehkä toimi ollenkaan siinä.

Evoscanin pitäisi toimia ja se on käytännössä VagComin vastine Mitsuille.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Ja olikos näihin -> 1996 Mitsuihin ollenkaan muita konsteja lukia vikoja? Esim ledillä, tai hyppylangalla ja moottorin vikavalolla? Tänään sytty kuulemma moottorin vikavalo muutaman kerran ja joka kerta myös kone sammu :seina Enkä tuota evoscania ehtiny hommata..

EDIT:
Autossa on tuo OBD-standardin mukainen pistoke, mutta OBD-laite ei tosiaan käy. Mutta sitten siellä on mielestäni joku toinenkin pistoke siinä vieressä. muistuttaa kohtuu paljon esim. E3x:n vikakoodipistoketta.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Ja nyt kun ehti istahtaa koneelle ja käyttää Googlea, niin törmäsin tämmöiseen:

How to read and clear the fault codes on your Mitsubishi by Kerbsidemotors!

Considering how complex some of their cars are, reading the fault codes on their cars is pretty easy!

This method will work on all UK cars made before 1999. That includes Lancer Evolutions, Petrol Shoguns and L200s, Colts and Galants. It will probably work on imports too but I can't remember trying it! After 1999 Mitsubishi had to switch to the EOBD system to conform to European emmissions rules that have still not been put in place.

Anyway, to the garage!

1. Turn the ignition off.
2. Earth out terminal 1 on the Data link connector. On Galants, Evos and stuff it is under the dash on the drivers side. A simple wire with a crocodile clip will do.
3. Turn the ignition on. You don't need to start it up. Just until the lights come on.
4. The Management light will start to flash. If there are no codes stored it will flash constantly.
5. If there is a code stored, the light will flash irregularly, fast and slow.
6. A long flash indicates 10 and a quick flash indicates one. So for example if the fault code 36 was stored the light would flash 3 long flashes then flash quickly 6 times. See, easy isn't it? If you do make an ars..make a mistake turn the ignition off. Disconnect the wire. Reconnect the wire and turn the ignition on again.
7. Compare the fault code with the table below then fix as necessary. Remember, just because the code tells you the faulty component it doesn't mean the component is faulty. Check the connections at the component, check the wiring leading to it, battery terminals etc.


Fault codes...

1 Engine control module malfunction
11 O2 sensor malfunction (Car usually runs weak when this code appears) (If a V6 this relates to the O2 sensor on the drivers side In a 4x4 Or the one at the back of the engine on a Galant)
12 Mass air flow sensor circuit malfinction
13 Intake air temperature sensor (Comes on if you have chucked the sensor away to fit some big fancy K&N induction kit!)
14 Throttle position sensor fault
21 Engine temp sensor malfunction (Check the spark plugs too because they carbon up if this sensor is causing the car to run rich)
22 Crankshaft position sensor (Try cleaning the dirt off the end before replacing)
23 Camshaft position/distributor hall sensor (Common on Galant 1800)
24 Vehicle speed sensor
25 Barometric pressure sensor (Another name for the MAP sensor)
31 Knock sensor circuit
36 Ignition timing adjustment connector fault
41 Injectors circuit malfunction
44 Ignition coil/ignition amplifier cylinders 1 and 4
52 As above for 2 and 5 (on a V6)
53 As above for 3 and 6 (On a V6 too)
54 Immobiliser control module to engine control module malfunction (comes on if you have changed one or the other and not had them programmed in by Mitsi)
55 Idle speed control actuator malfunction (A good injector cleaner and a thrash up the motorway usually fixes this!)
59 O2 sensor (if you have a V6 this is the sensor on the passenger side ona 4x4 and the one at the front on a Galant etc.)
61 Transmission control module/engine control malfunction
62 Intake manifold air control actuator/position sensor malfunction
64 Alternator malfunction (remember to check under load and when revved up)
71 Traction control vacuum solenoid malfunction (check the pipes for leaks)
72 Traction control vent solenoid malfunction (usually blocked with dirt)


Assuming you have fixed the problem you now have to clear the codes so the light goes out and so you don't misdiagnose any future faults. And heres how...

1. Turn the ignition off.
2. Disconnect the battery earth. Make sure you have the radio code! (And if it isn't your car, reset the clock when you are done, customers love that sort of stuff!)
3. Count slowly to 15
4. Reconnect the battery.
5. Check for fault codes again. If there are none, congratulations! If there are, get the kettle on and try again!

I hope this guide has been helpful. If it has please vote for it below. If you thought it was a big load of pants, please email us and tell us why!
 

Liitetiedostot

  • pistoke.JPG
    pistoke.JPG
    9.6 KB · Lukukerrat 10,072

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

kokeilin omaan -98 2.0 16V SOHC Galanttiin ja anotikin 14 ja 23, eli throttle position sensor ja camsaft position sensor. huomenna nollata koodit ja kattoa tuleeko ne vielä takasin.

Edit: oikea akseli..
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Tuo Mva:n menetelmä toimi todistettavasti aikoinaan myös -94 mallisessa Glsi galantissa. Eli pinni maihin ja lukemaan koodia valosta.
 

partsi

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2009
Sijainti
Joensuu
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Ei toiminu ainakaan -98 GDI Carismassa.

Liitinkin on jo erilainen (uudempi?) eli pinnien sijasta on reiät joihin pinnit tulevat.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

partsi sanoi
Ei toiminu ainakaan -98 GDI Carismassa.

Liitinkin on jo erilainen (uudempi?) eli pinnien sijasta on reiät joihin pinnit tulevat.
Ei varmastikkaan,koska on jo OBD-diagnostiikalla,ja onhan tuo muutenkin enemmän euroauto kuin rehellinen japski.
 

partsi

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2009
Sijainti
Joensuu
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

ST sanoi
Ei varmastikkaan,koska on jo OBD-diagnostiikalla,ja onhan tuo muutenkin enemmän euroauto kuin rehellinen japski.
Eli onko mitään "kotikonstia" lukea vikakoodit ilman kalliita laitteita kyseisestä menolaisesta?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

partsi sanoi
Eli onko mitään "kotikonstia" lukea vikakoodit ilman kalliita laitteita kyseisestä menolaisesta?
No kyllähän jo alle 100€ saa OBD-lukijoita,käytettynä vielä halvemmalla.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Hiukan epäilen, että onko -98 carismassa OBD:tä. Standardin mukainen liitin kyllä toki on, mutta entäs softa?
 

niGzu

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2010
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

obd2 piuha maksaa 10€ läppäriin, sitten vaan netistä ohjelmat.. :)
 

evo5

New Member
Liittynyt
27 Lokakuu 2010
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Saakohan lancer evo V:stä katsottua vikakoodeja tuolla pistokkeen 1 navan maadoituksella ja valon vilkkumisella?
 

Pumpkinca

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2008
Sijainti
Kortesjärvi
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Lisättäköön tänne että vm.98 lancerista (VI) vikakoodien luku ja nollaus onnistuu mainiosti evoscannilla. :peukku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Scangauge II EI sitten toimi -99 GDI Space Starissa. Tulipa kokeiltua sitäkin. Laite itse kyllä toimii, se kokeiltiin pari vuotta uudemmassa bemarissa.

Guuglettamalla sain käsityksen, että OBDII on tuon ikäisissä toiminnassa ainoastaan USA malleissa. Jostain käsittämättömästä syystä eurooppa- ja japanimallit ovat jollain tapaa erilaisella diagnostiikalla, vaikka kaikissa on sama OBD II pistoke. Jotain siellä kyllä tapahtuu, kun Scangaugen kytkee: hetkellisen kulutuksen lukema häviää auton omalta näytöltä.

Ero noissa diagnostiikkalähdöissä voi olla aika pieni, joku tiedonsiirtonopeus esmes. Valitettavasti sekin näköjään riittää.
 

jerkkuli

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2011
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

partsi sanoi
Ei toiminu ainakaan -98 GDI Carismassa.

Liitinkin on jo erilainen (uudempi?) eli pinnien sijasta on reiät joihin pinnit tulevat.

mullapas toimi -98 1.8gdi ja liitinkin on kuvaillun kaltainen.
 

sipa

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2012
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Voiko vm.-00 1.8GDI space star.sta lukea vikakoodit käyttäen ELM327 bluetooth palikkaa ja jos voi niin millä ohjelmalla.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Mitsuun en ole vielä kokeillut, mutta ELM327 toimii ainakin tällä https://market.android.com/details?id=org.prowl.torque

Edit: Sattuki siskon Lancer -03 1,6 tulemaan pihaan ja koklasin siihen tuota vehjettä.

Pari kuvatusta aiheesta

_small.jpg


_small.jpg


_small.jpg


_small.jpg
 

sipa

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2012
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Olen kokeillut tuolla samalla ohjelmalla ilman tulosta. Ohjelma ilmoittaa eittei saa yhteyttä bluetooth laitteeseen. Tuo ELM327 ja Torgue ohjelma kyllä toimii muissa autoissa ainakin uudemmissa.
 

colt1300

Carisma 1.6 -96
Liittynyt
20 Huhtikuu 2004
Sijainti
Mikkeli
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Onko kokemuksia mistä vuosimallista eteenpäin Carismassa pääsee OBD:n käsiksi esim. ELM327 tai ScanGauge:lla...? Viimeistään tietenkin 2001, mutta eikö pistoke löydy kuitenkin jo alkupään autoistakin? Olisiko mahdollista että faceliftin yhteydessä väylä alkanut tukemaan E-OBD:tä?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Elikkäs onko kellään kokemuksia tai edes tietoa kyseisenlaisista sovelluksista? Omaan silmään sattui Android-marketista tuo Torque (by Ian Hawkins) joka käsittääkseni pelaa missä tahansa androis pohjaisessa vehkeessä. Sovellus vaatii vain jonkinlaisen BT-OBD sovittimen jonka jälkeen ohjelmalla olisi ainakin speksien mukaan nähtävissä enemmän kuin tarpeeksi infoa konepuolelta...
Ainakin väittävät että toimisi uudemmissa mitsuissa, mutta mitään tarkempia malli- tai vuosimallitarkennuksia ei oltu mainittu, eli jos joku tietää missä mitsun malleissa on tuo OBD2 kone on...:D
 

C61Lancer

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2003
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Tuossa juuri koittelin Ian Hawkinsin Torque ohjelmaa ´99 GDI koneiseen Space Star:iin, eikä ohjelma tunnistanut ECU:n protokollaa. Eli jos joku vaan tietää neuvoa onko olemassa ohjelmaa joka juttelisi tuon ECU:n kanssa samaa kieltä. Mielellään Androidi pohjalle...
Tai vaikka jos joku tietää kertoa millä nimellä sopivaa protokollaa nimitellään niin sekin voisi helpottaa.
 

Akeem

Member
Liittynyt
22 Lokakuu 2009
Sijainti
Kemi
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Koska tuohon "Stikynä" olevaan vikakoodi juttuun ei enää voi kommentoida, niin laitampa
tänne myös omalta kohdaltani vahvistuksen tuon vikakoodin lukuun tommosesta
vm-93 galant E52 vikakoodin luvusta.

Eli kuskin jalkatilassa oikealla puolella on harmaa pistoke heti etu-alareunassa, tuohon kun
tökkää ykkös reikään johdon ja toinen pää maihin niin virtojen kytkeydyttyä alkaa CE
valo vilkutella koodia.

Omassa antoi koodin 41 .
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Nyt on hyvä hetki palata aiheeseen, kun tuo "pikku"Galantti oli kuulemma polttanu ABS:n valoa, vaan eipä polta enää. Eli siis 2.0 -98vuotinen EA

Sitten tuo 2,5:nen (-99 2,5 EA) sytytti tänään moottorin häiriövalon, kun siittä tyhjeni akku sisävalon päälleunohtumisen vuoksi. Auto ollu latautumassa viikon, ku ei ole ollu tarvetta ajella ja tänään sitten kävin sillä kaupungissa mutkan. Nyki ja köhi heti alkuunsa ja ensin epäilin, että ECU opettelee, kun oli akku ihan tyhjä, mutta jossain vaiheessa sitten se sai sytytettyä vikavalon ja koodeja luettuani syylliseksi osoittautui vanha tuttu nokan asentotunnistin. Tuossa koodeja lukiessani tuolla "pinni maihin, vikavalo morsettaa" menetelmällä, huomasin että ABS valokin yrittää vilkuttaa jotain. Se vilkutti itse asiassa 23 ja 24 ja ehkä 1 tai 10. Mitään vikaa ei tämän isomman jarruissa ole ja vikavalo ei pala. Onko nuo jotain vanhoja koodeja jotka jääny aikoinaan muistiin, eikä niitä voi nollata muuta kuin lukulaitteella, vai morsettaako se jotain ihan muuta?

Ja siittä sitten itse aiheeseen:
Jääkö nuo ABS:n koodit muistiin vaikka valo häviää?
Voiko koodit lukea tuolla 1.pinnin maadoituksella?
Mistä tiedän mitä vikaa mikäkin koodi tarkoittaa?

Jos tuosta 2,0:sta lukis koodit josko vaikka sais selville, että missä oli häikkää ku poltti ABS:n valoa.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Kävin vilkaseen tuon pienemmän galantin koodit ja siinä ABS valo morsetti 22, 23, 24. Oiskohan tuo sitten jotenkin asiaan kuuluvaa??

EDIT: surffaillu aamun netissä ja ettiny ratkaisua ja nyt löyty carisma -97 -> ja -94 Pajeron ABS vikakoodit:

CArisma: "http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=mitsubishi_abs_ecu_fault_codes_for_mitsubishi_carisma"
Fault code


Fault location

11 Open circuit in front right wheel speed sensor.

12 Open circuit in front left wheel speed sensor.

13 Open circuit in rear right wheel speed sensor.

14 Open circuit in rear left wheel speed sensor.

15 Signal out of limits for wheel speed sensor.

16 The supply voltage.

21 Short circuit in front right wheel speed sensor.

22 Short circuit in front left wheel speed sensor.

23 Short circuit in rear right wheel speed sensor.

24 Short circuit in rear left wheel speed sensor.

38 The BPP(Brake pedal position) switch.

41 Front right hand inlet solenoid valve.

42 Front left hand inlet solenoid valve.

43 Rear right hand inlet solenoid valve.

44 Rear left hand inlet solenoid valve.

45 Front right hand outlet solenoid valve.

46 Front left outlet solenoid valve.

47 Rear right hand outlet solenoid valve.

48 Rear left hand outlet solenoid valve.

51 Supply voltage to solenoid valve.

53 The hydraulic pump motor.

63 The ECU


JA Pajero: "http://www.pocuk.com/forums/viewtopic.php?t=95879"
Code (1) System Affected
11 ....................... Right Front Wheel Sensor (Open)
12 ........................ Left Front Wheel Sensor (Open)
13 ........................ Right Rear Wheel Sensor (Open)
14 ......................... Left Rear Wheel Sensor (Open)
15 ............................ Sensor Output Signal Fault
16 ..................................... ECU Power Voltage
21 ...................... Right Front Wheel Sensor (Short)
22 ....................... Left Front Wheel Sensor (Short)
23 ....................... Right Rear Wheel Sensor (Short)
24 ........................ Left Rear Wheel Sensor (Short)
25-27 ............................ 4WD Power Circuit Fault
31 .............................. "G" Sensor Power Voltage
32 ............................. "G" Sensor Output Voltage
33 .............................. Stoplight Switch Circuit
41, 43, or 45 ..................... Solenoid Valve Circuit
51 ........................................... Valve Relay
53 ........................................... Motor Relay
63 ............................................ Faulty ECU
64 ............................................ Faulty ECU

Hyvin pitkälti samat koodit näyttäis olevan. Osassa ohjeista koodit tulee ABS-valolla 1.pinni maadoitettuna, osassa käsketään mittaamaan analogisella mittarilla pinnien 4 (tai 5) ja pinnin 12 väliltä. Pinni 12 on maa ja ei ole kaikissa autoissa edes käytössä.
 

nov11s1

New Member
Liittynyt
21 Elokuu 2014
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Uutena vanhan Mitsun omistajana hiukan ymmyrkäisenä näiden vikakoodien kanssa.

Mva:n maino ohje pistokkeen 1-pinnin kytkemisestä maihin ja virtojen kytkeminen näyttäisi toimivan 1998 vuoden 1.6 Carismassa.
Vikakoodiksi ABS vilkutin näyttää 11 (Yksi pitkä ja yksi lyhyt).

"Open circuit in front right wheel speed sensor."

Oire on kuitenkin täristävä tyhjäkäynti joka katoaa, kun antaa enemmän kaasua pyörivät pyörät tai ei. Tyhjäkäynti pyörii muutenkin melkoisen matalalla, reilusti alle 1000 kierroksen lämpimänä. Täristävä tyhjäkäynti ilmaantui pitkän moottoritie ajon jälkeen auton seisottua pari päivää.

Voisiko vika olla kuitenkin tuolla aiemmassa vikakoodilistassa koodi 11:sta mainittu lambda anturi?

Jos jollain olisi kokemusta vikakoodista-11 Carisman kanssa olisin kiitollinen vinkeistä/kokemuksista.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Vilkkuuko nov11s1lla nyt siis moottorinvikavalo vai ABS valo?
 

nov11s1

New Member
Liittynyt
21 Elokuu 2014
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Jep, epäselvästi kirjoitettu ja ohjeet luettu paniikissa sorry :-[

ABS valo vilkuttaa jatkuvalla syötöllä lyhyttä ja moottorinvikavalo (yksi pitkä ja yksi lyhyt) eli 11.

(Aiemmin sain Carismasta huonolla akulla abs valo morsetuksen 16, akku oli oikeasti sökö vaikka jännitteet oli mittarilla ihan hyvät. Akku on kuitenkin vaihdettu uuteen aikoja sitten. )


Eli moottorivikavalolle pätenee nuo edellisen sivun koodit. 11 olisi sitten "o2 sensor malfunction" tarkoittanee lambda anturia.

Eli kannattaisikohan tuohon kokeilla lambda anturin vaihtoa?
 

nov11s1

New Member
Liittynyt
21 Elokuu 2014
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

No ei auttanut lambdan vaihto Carisma 1998 1.6 käyntiongelmiin. Moottorivikavalon morsetuskoodilla 11 tai no vikakoodi lähti pois, mutta ongelma ei korjaantunut.

Yksi tulppa oli mustunut verrattuna muihin, joten viitannee sytytyspuolen ongelmiin. Saman puolan toinen tulppa näytti ihan terveeltä.

Selvitykset jatkuvat.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Ei varmaa tietoa Carismoista, mutta ainakin jonkin verran ovat ihmiset joutuneet vaihtamaan tyhjäkäyntimoottoreita.

Olikos jopa niin, että rikkinäinen tyhjäkäyntimoottori saattaa jopa rikkoa ECUn? Joku muu saa vahvistaa tämän, voi olla ihan väärä mielikuva...
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Maffi?

Viallinen maffi voi antaa lambdasta vikakoodin vaikka lambda olisi ehjä
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

akio sanoi
Viallinen maffi voi antaa lambdasta vikakoodin vaikka lambda olisi ehjä

Yleensä tämä tulee eteen vasta OBD autoissa, joissa on jo yksiselitteiset säätörajat lambdalle.

Nollattiinko sopeutumat ja opetettiinko tyhjäkäynti lambdan vaihdon jälkeen?
 

nov11s1

New Member
Liittynyt
21 Elokuu 2014
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

No niin varsinainen käyntiin, tyhjäkäyntiin ja täristävään vetoon liittyvä vika löytyi.

Käyntihäiriöitä aiheutti viallinen sytytyspuola. Eli yksi sylinteri pätki sytytyksen osalta.

Näin homma eteni Carisma 1.6 73kW 1998 kohdalla:

Käyntihäiriö. ECU morsettaa moottorivikakoodin 11, kun laitoin 1 pinnin maihin ja käänsin avaimesta.

Lamda tunnistin vaihtoon-> ei vaikutusta

Putsasin kaasuläpän kotelon-> ei apua.

Tarkastin tulpat ja huomasin yhden olevan mustempi, kuin muiden.
Tulppa vaihtoon->ei vaikutusta.

Kylmällä koneella kokeilin varmistukseksi yhden pakosarjan kaaren jäävän viileämmäksi, kuin muiden.
Pidemmän tulpanjohdon juuri oli hiukan murtunut juuresta.

Uudet tulpanjohdot-> ei sanottavaa vaikutusta.
Vaihdoin uusien tulpanjohtojen paikalla ollessa sytytyspuolien paikkoja-> kylmän sylinterin paikka vaihtui!

Uusi sytytyspuola Tampereen AD-varaosamaailman kautta 100€. Pystyi noutamaan suoraan tukusta, vaikka ei ollut varastossa.
Uusi puola vanhan paikalle varaosatukkurin pihassa-> TADAA!!!, kone käy nätisti!!!

Ainut miinus hommassa on se, että hetken ajettuani moottorinvikavalo syttyi. Tätä ei tapahtunut aiemmin vaikka yksi pytty oli ilmeisen pimeänä.

ECU:n nollaus ja uudelleen ajoon -> moottorinvikavalo syttyi uudelleen.

Vikakoodi morsetuksen luku -> ECU:meeninen morsettaa moottorivikavalolla jälleen kerran Code 11. Kone pyörii kyllä nätisti onneksi
 

nov11s1

New Member
Liittynyt
21 Elokuu 2014
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

akio sanoi
Maffi?

Viallinen maffi voi antaa lambdasta vikakoodin vaikka lambda olisi ehjä

Ja Akio:n vinkistä ruiskaisin MAF:n puhtaaksi CRC:n Air Flow Sensor Cleanerilla-> moottorivikakoodi 11 lakkasi kummittelemasta kokonaan.

Thank's a lot :)
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

nov11s1 sanoi
Ja Akio:n vinkistä ruiskaisin MAF:n puhtaaksi CRC:n Air Flow Sensor Cleanerilla-> moottorivikakoodi 11 lakkasi kummittelemasta kokonaan.

Thank's a lot :)
:peukku
 

MMC4ever

Galant stw -98, 2*Celeste ST-78, Space Star -02
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Saako tuollaisella sovitejohdolla mitään irti tuosta mitsun liittimestä?
Siis mulla on tuollainen obd kikkare ja pohdin, että saisko moisella mitään ulos tuosta 2000 vuoden GDi Galantista?
Obd liittimestä ei saa, kun ei ole obd2. Vaan saako tuosta toisesta, jos on tuollainen sovitejohto?

Oliko tarpeeksi selkeästi? Ei ole mitään vikakoodeja tällä hetkellä, mutta pohdin vaan.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

nov11s1 sanoi
Ja Akio:n vinkistä ruiskaisin MAF:n puhtaaksi CRC:n Air Flow Sensor Cleanerilla-> moottorivikakoodi 11 lakkasi kummittelemasta kokonaan.

Hyvä että alkoi toimimaan. :peukku
Sinäänsä mielenkiintoista, että edes OE WSM ei anna tällaisessa autossa IMM:ää vikavaihtoehdoksi lambdakoodiin 11.
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Sanokaas, -00 gdi galantista koitan lukea vikakoodia maadoittamalla mutta CEL vaan palaa tasaisesti. Abs valo kyllä alkaa vilkkumaan. Voisko olla ECU rikki?
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Ainakin samanlaisesta -99 vuotisesta sai koodit pihalle tuolla. Tiedä sitten jos tuo -00 on jo OBD-II-järjestelmällä varustettu (oma oli ainakin, 10/2000 käyttöönotettu) että toimiiko tuo sama kikka siinä. Voihan se ECU toki rikki olla mutta ei niin kovin yleisiä vikoja näissä. :D
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Peksih sanoi
Ainakin samanlaisesta -99 vuotisesta sai koodit pihalle tuolla. Tiedä sitten jos tuo -00 on jo OBD-II-järjestelmällä varustettu (oma oli ainakin, 10/2000 käyttöönotettu) että toimiiko tuo sama kikka siinä. Voihan se ECU toki rikki olla mutta ei niin kovin yleisiä vikoja näissä. :D
Älä ny, mulla on toinen gdi pihassa mihin oon vaihtanu ecun
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

akio sanoi
Sanokaas, -00 gdi galantista koitan lukea vikakoodia maadoittamalla mutta CEL vaan palaa tasaisesti. Abs valo kyllä alkaa vilkkumaan. Voisko olla ECU rikki?
-99 GDI Space wagonista sai ainakin.
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Vs: Vikakoodien lukeminen vm.1996-> Mitsut

Siis luku kyllä muuten toimii koska abs alkaa vilkuttamaan mutta CEL vaan palaa. Pitänee repiä ecu irti
 
Ylös Bottom