Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Kysymys kuuluu näin: miten mahtaisi onnistua viritetyn Evon maahantuonti toisesta EU-maasta esim. Kreikasta ja sen rekisteröinti Suomeen ”täysissä virityksissä”.

Stubbin ” Jopo-laki” eli vastavuoroisen tunnustamisen laki mielestäni edellyttää sitä, että toisessa EU-maassa hyväksytty tuote pitää hyväksyä toisessakin maassa. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=10148

Tiedustelin tuolloin jälkikäteen turbotetun auton maahantuontiasiaa maaliskuussa Stubbilta itseltään sähköpostilla ja laitoin linkin Suomen vaatimuksiin, kun auto halutaan jälkikäteen turbottaa. Kysymys oli, voikoko jatkossa tällaisen turbotetun auton tuoda toisesta EU-maasta. Vastaus tuli Stubbin assistentilta.

Vastauksen sisältö on tällainen: Heidän näkemyksen mukaan uuden asetuksen tulisi kattaa myös tällaiset tapaukset. Asetus kattaa kaikkia tuotteita koskevat kansalliset tekniset määräykset. Poikkeuksen jäsenvaltio saa tehdä vastavuoroiseen tunnustamiseen vain jos poikkeuksen perusteena on ihmishengen vaarantaminen (sekä muita syitä, kuten julkinen moraali jne... täysi lista löytyy tästä blogimerkinnästä: http://www.alexstubb.com/fi/index.php?trg=diary&id=1062) .
Asetus astuu voimaan noin vuoden kuluttua. Asetuksen täytääntöönpano on kansallisten virkakoneistojen tehtävä ja siihen ei lainsäätäjinä voi puuttua. Pyrkimys oli kuitenkin tehdä asetuksesta niin tarkka, että tulkinnanvaraa jäisi mahdollisimman vähän.

Eli tämä tarkoittaa mielestäni sitä, että myös viritetyn Evon voi käydä ostamassa, vaikka Kreikasta, jossa taitaa olla aika helppoa (juridisesti) virittää autoa ”katulaillisesti”.

Tämän jälkeen soitin Liikenneministeriöön ja kysyin, miten tämä uusi laki koskee viritetyn auton maahantuontia. Vastaus oli: ”ei mitenkään” ja jos joku haluaa tällaisen tuoda, niin sitä ei saa kilpiin ja on mentävä oikeuden kautta, jos tällaista haluaa yrittää. Kysyin syytä tähän tulkintaa. Vastaus oli ”koska emme halua niitä (viritettyjä autoja) tänne”. En jaksanut/halunnut väitellä asiasta enempää, koska se tuskin olisi johtanut mihinkään.

Sen jälkeen kysyin asiaa Stubbin assistentilta uudestaan ja hän vastasi, että asetus astuu voimaan voimaan vuoden päästä (eli ensi keväänä) ja kysymyshetkellä kukaan virkamies Suomen ministeriöissä tuskin oli asetukseen vielä perehtynyt, sillä lopullista tekstiä ei ollut vielä edes julkaistu. Hän kehotti odottamaan rauhassa siihen asti, kunnes asetus astuu voimaan ja ottamaan yhteyttä uudestaan. Silloin he ministeriön virkamiehet olisivat perehtyneet uuteen asetukseen ja siinä vaiheessa he joutuisiva esittämään hyvät perustelut kannalleen. Hän sanoi vielä, että yksittäisissä tapauksissa lainsäätäjinä he eivät voi ottaa kantaa lain toimeenpanoon eli kysymykseeni, että voiko asia olla näin.

tepi sanoi
"Vastaanottavan jäsenvaltion teknisissä vaatimuksissa ei saa turhaan edellyttää
muutoksia ajoneuvoon. Se että ajoneuvo oli jo aiemmin rekisteröity toisessa
jäsenvaltiossa merkitsee sitä, että tuon valtion toimivaltaiset viranomaiset olivat
katsoneet, että ajoneuvo täyttää siellä sovellettavat tekniset vaatimukset.
Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat siis evätä toisessa jäsenvaltiossa jo
hyväksytyn moottoriajoneuvon hyväksynnän vain siinä tapauksessa, että ne katsovat
ajoneuvon aiheuttavan todellisen riskin kansanterveydelle."

http://ec.europa.eu/enterprise/regulation/goods/car_registration/docs/sec_2007_169_fi.pdf

Itse (mielelläni) tulkitsisin tämän kokonaisuuden siten, että Suomeen voisi tuoda toisesta maassa viritetyn mutta katulaillisen Evon. Jos näin on, niin mikä estää ostamasta sellaisen ja tuomasta Suomeen? Tai ostamasta Japanista vastaavan viritetyn Evon ja rekisteröimästä sen ensin toisessa EU-maassa ja tuomasta sen Suomeen lopuksi?
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Jos tuon jälkeen saa tuoda toisesta maasta viritetyn auton, taitaa edessä olla auton katsominen myös ruotsin puolelta jossa on noita viritettyjä autoja. :D
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Täs on pakko kysyä että mikä riemuvoitto tämä on? ..kuitenki niiden pitää mennä samoista pakokaasupäästöistä jne jne läpi kuin muut "tavallisetkin" autot eli suoranaista eroa tässä ei mielestän ole vanhaan, vai miten se menee?
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

osku sanoi
Täs on pakko kysyä että mikä riemuvoitto tämä on? ..kuitenki niiden pitää mennä samoista pakokaasupäästöistä jne jne läpi kuin muut "tavallisetkin" autot eli suoranaista eroa tässä ei mielestän ole vanhaan, vai miten se menee?

Ero on valtava. Suomessa vähäpäästöisen virittäminen vaatii päästömittausta esim. VTT:llä, joka maksaa n. 2000 euroa / mittauskerta. Lisäksi on kaikenlaisia muita vaatimuksia esim:

virittäminen on sallittu max 20% tehokkaimman mallin yli
tehopainosuhdetta 7 kg / kilovatti ei saa alittaa
alusta, voimansiirto ja jarrut saatettava vastaamaan mallisarjan tehokkainta

Eli kaikilta tällaisilta vältyttäisiin. Vuosikatsastukseen toki joutuisi päästömittaukseen mutta se on aika pieni juttu muihin vaatimuksiin verrattuna
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Eikai tuo virittäminen ihan vapaata ole muissakaan EU-maissa? Käsittääkseni niissäkin joutuu jotain testejä läpi käymään. Tietty vaatimukset ovat vapaammat mitä Suomessa. Eikös tuo etu nyt lähinnä tulisi siinä, että jo aikaisemmin toisessa maassa leimatun auton pitäisi kelvata tuon jälkeen Suomessa sellaisenaan ilman eri testejä? Eli etu koskisi nimen omaan maahantuontia. Suomessa viritettäminen ja sen leimaaminen voisi olla edelleen yhtä tuskaa mitä nykyään.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Monissa noissa muissa EU-maissa mistä viritettyjä autoja löytyy, on säännöstö lähes yhtä tiukka, kuin meilläkin. Kontrolli on vaan paljon löysempää. Eli onko se auto sitten ihan oikeasti hyväksytty kaikille muutoksille, onkin sitten toinen asia, vaikka niitä virityksiä siellä paljon onkin. Kaverini asuu Kreikassa ja kertoi, että säännöt ovat lähes yhtä tiukat kuin Suomessa, siellä ketään ei vain kiinnosta ne viritykset.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Entäs Englanti? Siellähän muutokset yleensä jopa ilmoitetaan vakuutusyhtiölle jos halutaan turvan olevan voimassa.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Pakko kyllä yhtyä tuohon oskun komenttiin : Täytyyhän se auto kuitenkin joskus sinne katsastukseen viedä ? ???

Oli siellä vaikka minkälaisia ja missä maassa tahansa asennettuja virejä niin miten se muka konttorin setien toimintaan vois vaikuttaa ? :nykii
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

-JP- sanoi
Pakko kyllä yhtyä tuohon oskun komenttiin : Täytyyhän se auto kuitenkin joskus sinne katsastukseen viedä ? ???

Oli siellä vaikka minkälaisia ja missä maassa tahansa asennettuja virejä niin miten se muka konttorin setien toimintaan vois vaikuttaa ? :nykii

Tässä kai haettiin sitä, että auto on muutoskatsastettu näille virityksille toisessa maassa ja niiden muutoskatsastusten pitäisi sitten päteä myös Suomessa tulevaisuudessa. Näin ollen muutokset ovat laillisia ja leimasedällä ei ole niihin mitään sanomista.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Samppa sanoi
Tässä kai haettiin sitä, että auto on muutoskatsastettu näille virityksille toisessa maassa ja niiden muutoskatsastusten pitäisi sitten päteä myös Suomessa tulevaisuudessa. Näin ollen muutokset ovat laillisia ja leimasedällä ei ole niihin mitään sanomista.

Hyvä että joku täsmensi muille ;D ;) Eikö ruotsissa saa melkein auton kuin auton leimalle??
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Vieläkin vaan jää ihmetyttään se ,että miten tuo uudistus voi vaikuttaa ns.vuosikatsastukseen ?

+ Pakokaasusuista/päästöstä on päästävä läpi
+ Alustan muutokset ?

Pexin kommentin kun lukee niin siinähän se sanotaan : vaikka ei valvonta olisikaan niin tarkkaa (vuosikatsastus) niin auton pitää kuitenkin olla EU normien mukainen (muutoskatsastus). :nykii

Ei millään pahalla , mutta ei vaan vieläkään oikein aukee mitä tässä nyt haetaan. Faktoina kuitenkin ollut suomessa viimevuosina se , että vaparin virittäminen vaikeaa , turpo auton ei välttämättä niinkään.

Mistä fitusta se konttorininssi sen tietää paljonko autossa on tehoja , jos se vaan on muuten niinkuin asetukset tai katsastus ohjeet sanoo.

So whats the point ?

Jos vaikka olis stroukattu tai vaihettu isompaa turboo niin miten se inssi muka voi ruveta kinaan , että ei olis kelpo peli jos vaan pakoilma on melkein puhdasta happee/rajoissa..

Ei voi mitään ei vaan aukee tää homma... :nykii
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Vuosikatsastuksen päästöistä on helppo päästä läpi. Lähinnä nyt haettaneen sitä, että vähäpäästöisessä autossa ei lain mukaan saisi muuttaa mitään, välillä ilmanputsari-katti ja joissain EU-maissa tähän direktiiviin suhtaudutaan "hiukan löysemmin" ja saatetaan merkitä otteeseen muutokset laillisina. Sinäänsä tämä ei muuta sitä faktaa, että suomessakin on ollut ja on vieläkin autoja joita ei lain mukaan olisi voitu muutoskatsastaa tietyille muutoksille, mutta kuitenkin muutokset ovat otteessa ja näissä riski "narahtaa" on koska tahansa. Sama koskee näitä tuotuja autojakin, vaikka tuo jopo-laki olisikin kuranttia kamaa. Näiden viritysten osalta siis itse näen tuon lain vielä hiukan epävarmana. Ruotsistakaan autoa tuskin kannattaa hakea, eipä taida sieläkään hirveän montaa muutosta papereista löytää.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

-JP- sanoi
Vieläkin vaan jää ihmetyttään se ,että miten tuo uudistus voi vaikuttaa ns.vuosikatsastukseen ?

+ Pakokaasusuista/päästöstä on päästävä läpi
+ Alustan muutokset ?

Pexin kommentin kun lukee niin siinähän se sanotaan : vaikka ei valvonta olisikaan niin tarkkaa (vuosikatsastus) niin auton pitää kuitenkin olla EU normien mukainen (muutoskatsastus). :nykii

Ei millään pahalla , mutta ei vaan vieläkään oikein aukee mitä tässä nyt haetaan. Faktoina kuitenkin ollut suomessa viimevuosina se , että vaparin virittäminen vaikeaa , turpo auton ei välttämättä niinkään.

Mistä fitusta se konttorininssi sen tietää paljonko autossa on tehoja , jos se vaan on muuten niinkuin asetukset tai katsastus ohjeet sanoo.

So whats the point ?

Jos vaikka olis stroukattu tai vaihettu isompaa turboo niin miten se inssi muka voi ruveta kinaan , että ei olis kelpo peli jos vaan pakoilma on melkein puhdasta happee/rajoissa..

Ei voi mitään ei vaan aukee tää homma... :nykii

Vuosikatsastukseen tämä vaikuttaa siten, että jos rekisteriotteessa lukisi turbon vaihto isompaan ja/tai välijäähyn vaihto isompaan + vapaavirtausilmanotto, niin näihin ei katsastaja voisi enää puuttua. Tällaisia muutoksia, kun ei EU-tyyppihyväksyttyyn autoon saa tehdä (1.1.1998 lähtien) ja vähäpäästöisen moottorin muuttaminen on kiellettyä jo myös ennen tuota päivämäärää käyttöönotetuissa (jos päästöjä ei mitata esim. VTT:llä hintaan 2000 euroa/mittauskerta).

Konttorin insinööri ei tietenkään tiedä auton tehoja mutta erottaa kyllä näkyvät muutokset esim. turbon tai välijäähdyttimen isompaan ja tällöin tulee hylkäys tai passitus VTT:lle päästömittaukseen + jonnekin pajalle tehomittaukseen ja jos/kun kyseessä ei ole mallisarjan tehokkain auto, niin aletaan vaatia alustan+jarrujen+voimansiirron päivityksen tehokkaimman tasolle. Stroukkausta ei tieteenkää pysty päällepäin toteamaan, joten jos sellaista tekee, niin kannattaa olla aika hiljaa.

Vaparin virittäminen ei ole sen vaikeampaa / helpompaa kuin turboautonkaan (juridisesti), koska kumpaakaan ei saa käytännössä muuttaa mutta vaparin virittäminen tulee yleensä tosi kalliiksi, jos halutaan vähänkään enemmän tehoja.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Tässä esimerkki viritetystä Evosta Saksassa, joka on ilmoituksen mukaan muutoskatsastettu ja takuukin on

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=75430183&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=17700&makeModelVariant1.modelId=16&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minPowerAsArray=222&minPowerAsArray=KW&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

Täällä on esimerkkejä Saksassa leimatuista turbotetuista autoista: http://www.hgp-turbo.de

Olisi mielenkiintoista nähdä miten tuon Evon tai esimerkiksi 400 hv Golf R32:n kanssa kävisi katsastuksessa, kun tehoa on nostettu turbottamalla 60%.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Englannissa on myyty ihan maahantuojan toimesta Evosta viritettyjä FQ malleja joista kireimmät ovat yli 400 hevosvoimaisia. Enpä usko että ne laittomia siellä olisivat. Ja jos auto hyväksyttäisiin Suomeen sen perusteella että se on kilvissä jo toisessa EU maassa niin siitä kai on kysymys että se olisi silloin laillinen täälläkin.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

marko_h sanoi
Olisi mielenkiintoista nähdä miten tuon Evon tai esimerkiksi 400 hv Golf R32:n kanssa kävisi katsastuksessa, kun tehoa on nostettu turbottamalla 60%.
Anteeksi, hieman offtopiccia, mutta mitenköhän tommosen kolperon turbottaminen mahtaa suomessa onnistua? FFP:n A3 3.2 "olio" on käsittääkseni ainakin ahdettu? VTT:n päästömittauset pitää ainakin tehdä ja pitääkö ahtopaineet sitten olla niin alhaalla että tehoja tulee alle 20% lisää..
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

marko_h sanoi
Suomessa vähäpäästöisen virittäminen vaatii päästömittausta esim. VTT:llä, joka maksaa n. 2000 euroa / mittauskerta. Lisäksi on kaikenlaisia muita vaatimuksia esim:

Eikös se ollut niin että, vaikkei menis lävite niin joutuu maksamaan tuon summan ??

Ja joskus aikoinaan olin kuulevinaan että, vaikka pellin alle olisi laitettu isoin garret mitä löytyy ja paineet on 0.1 bar niin ei menisi lävite. Kahtovat myöskin jotain taulukoita, joista löytyy puhaltimen tuotto jne jne. Voi tosiaankin olla esson baari juttuja.

Jos joku vaikka voisi vähän vaikka valaista tyhmää. Kun en näistä muutenkin mitään tajua ;D

Niin joo, sori OT taas kerran
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Ja joskus aikoinaan olin kuulevinaan että, vaikka pellin alle olisi laitettu isoin garret mitä löytyy ja paineet on 0.1 bar niin ei menisi lävite. Kahtovat myöskin jotain taulukoita, joista löytyy puhaltimen tuotto jne jne. Voi tosiaankin olla esson baari juttuja.

Kyllä tuolta Honda puolelta löytyy ainakin yksi turbotettu EK-koppanen VTi-Civic (vm.96-01), joka käynyt VTT:llä mittauksissa ja muutokset otteessa. Tehty muistaakseni pari vuotta sitten. Alkup.tehot 160hp otteessa tehot 164,5hp ahtoja muistaakseni 0,1 tai 0,15 bar. ;D
Perustelut jannulla oli muistaakseni kulutuksen laskeminen tms olivat vissiin VTT:llä hieman naureskelleet ilmeisesti koko hommalle mutta läpi meni. :peukku
Ratakäytössä tietysti tehot aivan eri luokkaa.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

MakeM sanoi
Anteeksi, hieman offtopiccia, mutta mitenköhän tommosen kolperon turbottaminen mahtaa suomessa onnistua? FFP:n A3 3.2 "olio" on käsittääkseni ainakin ahdettu? VTT:n päästömittauset pitää ainakin tehdä ja pitääkö ahtopaineet sitten olla niin alhaalla että tehoja tulee alle 20% lisää..

Ei tuo "olio" A3 ymmärtääkseni ole ahdettu. Aika tarkkaan on projektitarinat tullu luettua ja auto usein nähtyäkin, niin ainoa "todiste" ahtamisesta on GTI-lehden esittelyjutussa ja siinäkin vain otsikossa. Eli varmaankin tuttuun GTI tyyliin pikku "pilkkuvirhe".
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Aijaa, itse en kyllä koko lehteä lue/tilaa, mutta jostain käsitin että olis turbotettu. Jutut saattanee tietysti paisua 8)
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

veikka81 sanoi
Eikös se ollut niin että, vaikkei menis lävite niin joutuu maksamaan tuon summan ??

Ja joskus aikoinaan olin kuulevinaan että, vaikka pellin alle olisi laitettu isoin garret mitä löytyy ja paineet on 0.1 bar niin ei menisi lävite. Kahtovat myöskin jotain taulukoita, joista löytyy puhaltimen tuotto jne jne. Voi tosiaankin olla esson baari juttuja.

Jos joku vaikka voisi vähän vaikka valaista tyhmää. Kun en näistä muutenkin mitään tajua ;D

Joutuu maksamaan tuon summan meni läpi tai ei. Uusintamittauksesta voi saada alennusta. Läpi ei välttämättä pääse ilman turboakaan. Testi on sama kuin se, jolla auto on hyväksytty uutena markkinoille. Eli testataan käytettyä autoa uuden auton testillä ja rajoilla. Auton pitää siis olla hyvässä kunnossa jos/kun testiin on menossa.

MakeM sanoi
Anteeksi, hieman offtopiccia, mutta mitenköhän tommosen kolperon turbottaminen mahtaa suomessa onnistua? FFP:n A3 3.2 "olio" on käsittääkseni ainakin ahdettu? VTT:n päästömittauset pitää ainakin tehdä ja pitääkö ahtopaineet sitten olla niin alhaalla että tehoja tulee alle 20% lisää..

Onnistuu juuri noin. Eli päästömittaus esim. VTT:llä, tehomittaus missä tahansa dynossa ja teho saa nousta max 20%. Jos kyseessä on mallisarjan tehokkain auto, ei tarvita alustan, jarrujen ja voimansiirron päivitystä tehokkaimman tasolle.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

marko_h sanoi
Vuosikatsastukseen tämä vaikuttaa siten, että jos rekisteriotteessa lukisi turbon vaihto isompaan ja/tai välijäähyn vaihto isompaan + vapaavirtausilmanotto, niin näihin ei katsastaja voisi enää puuttua. Tällaisia muutoksia, kun ei EU-tyyppihyväksyttyyn autoon saa tehdä (1.1.1998 lähtien) ja vähäpäästöisen moottorin muuttaminen on kiellettyä jo myös ennen tuota päivämäärää käyttöönotetuissa (jos päästöjä ei mitata esim. VTT:llä hintaan 2000 euroa/mittauskerta).

Konttorin insinööri ei tietenkään tiedä auton tehoja mutta erottaa kyllä näkyvät muutokset esim. turbon tai välijäähdyttimen isompaan ja tällöin tulee hylkäys tai passitus VTT:lle päästömittaukseen + jonnekin pajalle tehomittaukseen ja jos/kun kyseessä ei ole mallisarjan tehokkain auto, niin aletaan vaatia alustan+jarrujen+voimansiirron päivityksen tehokkaimman tasolle. Stroukkausta ei tieteenkää pysty päällepäin toteamaan, joten jos sellaista tekee, niin kannattaa olla aika hiljaa.

Ymmärsinkö väärin vai onko sitten mahdollista (laillista) vaihtaa esim. turbot ja välijäähdytin ennen 1.1.1998 käyttöönotetussa Ei EU-tyyppihyväksytyssä autossa, ilman VTT mittauksia?
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Anderz sanoi
Ymmärsinkö väärin vai onko sitten mahdollista (laillista) vaihtaa esim. turbot ja välijäähdytin ennen 1.1.1998 käyttöönotetussa Ei EU-tyyppihyväksytyssä autossa, ilman VTT mittauksia?

Vähäpäästöiseen pitää tehdä sekä VTT-testi että tehomittaus. Ei-vähäpäästöiseen taitaa riittää tehomittaus.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

marko_h sanoi
Vähäpäästöiseen pitää tehdä sekä VTT-testi että tehomittaus. Ei-vähäpäästöiseen taitaa riittää tehomittaus.

Uusimpiin ei-vähäpäästöisiin pitää myös asentaa katalysaattori tai vaihtoehtoisesti teettää VTT päästömittaus - yllättäen katalysaattorin lisääminen on suositumpaa :)
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

ast sanoi
Uusimpiin ei-vähäpäästöisiin pitää myös asentaa katalysaattori tai vaihtoehtoisesti teettää VTT päästömittaus - yllättäen katalysaattorin lisääminen on suositumpaa :)

Joo, noin se menee. 1.7.1987 aikaisemmin käyttöönotettuun bensa-autoon ei tarvita katalysaattoria, vaan riittää katsastuksen yhteydessä tehtävä päästömittaus. Ja ei-vähäpäästöiseen dieseliin ei tarvitse asentaa katalysaattoria.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkilö-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

Mitenhän sit tämmöisen tapauksen katsastus?. Evo4 jossa evo6 moottori ja jotai 350hv.Tälläinen on nimittäin ruotsissa myynnissä.Jos vaihtaa esim evo4:een vaik e5 tai e6 moottorin,niin mitä toimenpiteitä se vaatii noin katsastuksen puolesta?.
Päästömittauksen ilmeisesti mut pitääkö se suorittaa tuolla vtt:llä?.Vai riittääkö esim. huoltoaseman päästömittaus todistus autosta jossa ns."uusi moottori" on ollu paikoillaa.

Tietenki voi olla helpompi ettei puhu katsastus sedälle mitää,moottorithan on päällepäin nii saman näköisiä
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

frede sanoi
Tietenki voi olla helpompi ettei puhu katsastus sedälle mitää,moottorithan on päällepäin nii saman näköisiä

VTT päästömittauksella ja laskemalla tehoja, mutta tämä ylläoleva optio ei ole huono.
 
Vs: Viritetyn Evon maahantuonti EU-maasta

frede sanoi
Mitenhän sit tämmöisen tapauksen katsastus?. Evo4 jossa evo6 moottori ja jotai 350hv.Tälläinen on nimittäin ruotsissa myynnissä.Jos vaihtaa esim evo4:een vaik e5 tai e6 moottorin,niin mitä toimenpiteitä se vaatii noin katsastuksen puolesta?.
Päästömittauksen ilmeisesti mut pitääkö se suorittaa tuolla vtt:llä?.Vai riittääkö esim. huoltoaseman päästömittaus todistus autosta jossa ns."uusi moottori" on ollu paikoillaa.

Tietenki voi olla helpompi ettei puhu katsastus sedälle mitää,moottorithan on päällepäin nii saman näköisiä

Jos toi auto on muutoskatsastettu tuolle koneella ja teholle, niin "jopo-lain" perusteella sen pitäisi käydä täälläkin. Toivotaan, että joku tekee pioneerityön mahdollisimman pikaisesti ja että saadaan EU:n vahvistus asialle.
 
Takaisin
Ylös Bottom