VR 4 mäntä hakusessa.

mjt

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2014
Hei!

Minulle kulkeutui 1989 vuotinen Galant VR 4, josta yksi mäntä hajalla, välit poikki. Löytyykö keneltäkään käytettyä mäntää jossa männän päällä teksti " 63 D sekä tekstin vieressä velä iso T. Mitsu miesten kertoman mukaan alkuperäinen VR 4 mäntä. Yhteyttä saa sähköpostilla
" matti.j.tarvainen@gmail.com " sekä puhelimella 0400 794466. Myös käytetty EVO 3 mäntäsarja kelpaa ellei VR4 mäntää löydy.

Terv. Matti J. Tarvainen
 
Vs: VR 4 mäntä hakusessa.

Evo 3 mäntäsarja vaatii sitten alkup. VR4 veivien koneistusta yläsilmukasta kapeammaksi + isommalle männäntapille. Yläsilmukka on 1genissä (VR4/DSM 1gen) 28.956 mm ja 2genissä (Evo 1-3 ja 2gen DSM) 26.416 mm. 1geneissä männäntappi on 21mm ja 2geneissä 22mm (Lähde: Pauter/Road Race Engineerin, ei omaa mittausta). Toki jos löytää sarjan veiveineen niin sopii :)

Alkuperäisiä voi tosiaan olla hankala saada mutta jos haluaa säilyttää 1:7.8 OEM puristukset niin tuosta saa tarvikesarjan mitä DSM väki kehuu ihan kelvoksi:
http://www.thedsmgraveyard.com/NPR-Pistons-p/pfnpr10-546.htm

Toki lutakon takana.
 
Vs: VR 4 mäntä hakusessa.

Urran sanoi
Evo 3 mäntäsarja vaatii sitten alkup. VR4 veivien koneistusta yläsilmukasta kapeammaksi + isommalle männäntapille. Yläsilmukka on 1genissä (VR4/DSM 1gen) 28.956 mm ja 2genissä (Evo 1-3 ja 2gen DSM) 26.416 mm. 1geneissä männäntappi on 21mm ja 2geneissä 22mm (Lähde: Pauter/Road Race Engineerin, ei omaa mittausta). Toki jos löytää sarjan veiveineen niin sopii :)

Alkuperäisiä voi tosiaan olla hankala saada mutta jos haluaa säilyttää 1:7.8 OEM puristukset niin tuosta saa tarvikesarjan mitä DSM väki kehuu ihan kelvoksi:
http://www.thedsmgraveyard.com/NPR-Pistons-p/pfnpr10-546.htm

Toki lutakon takana.

Valitettavasti olen aivan noviisi Mitsu asioissa. Joku vaan kertoi että EVO 3:n ja VR4 4 sylinterisen koneen männät sopivat keskenään. Täytyykin mitata männä tappi. Tappi on 21 mm. Kuka tietää mitä eroa on männillä jossa merkintä 63D Tr ja 63D T. Molemmat lienevät Galantin VR 4 mäntiä? Veiveineen sopii ilmeisesti. Mitä eroa on 8 G ja 6 G moottoreilla?
 
Vs: VR 4 mäntä hakusessa.

mjt sanoi
Valitettavasti olen aivan noviisi Mitsu asioissa. Joku vaan kertoi että EVO 3:n ja VR4 4 sylinterisen koneen männät sopivat keskenään.

Näin minun käsittääkseni sopivatkin, vaikka "Joku" onkin yleensä tosi huono tietolähde. ;)

mjt sanoi
Mitä eroa on 8 G ja 6 G moottoreilla?

6G VR-4 = Moottorityyppi 4G63T, 2.0 DOHC suora 4-sylinterinen turbokone. Periaatteellisesti sama mikä on mm. 1G/2G turbo-Eclipsessä ja Lancer Evon versioissa 1-9 (tosin eroavaisuuksia on useita, mutta näin pääpiirteittäin).
8G VR-4 = Moottorityyppi 6A13TT, 2.5 DOHC V6 tuplaturbokone. Ei mitään yhteistä Evoihin nähden.
 
Vs: VR 4 mäntä hakusessa.

DaJackal sanoi
Näin minun käsittääkseni sopivatkin, vaikka "Joku" onkin yleensä tosi huono tietolähde. ;)
Jos minuun viitataan sanalla joku niin pakko sanoa että valitettavasti first hand mittaustuloksia en omaa mutta asiaan jouduin perehtymään jotta sai itselle kaappiin sarjan mäntiä, mitkä sopii. Tosin nyt siellä on niitä "vääriä" mäntiä kankineen niin ei tarvii huolehtia väärästä männäntapin koosta. Jos helpottaa niin voin mittaa uudemman männäntapin paksuuden? Siis tönärillä päästä, koska männät on kiinni kangissa.

Ja kuten sanottu: Sopiihan ne, mutta ei sovi suoraan veiveihin.

Siitä tietoja:
http://pauter.com/parts/rods/mitsubishi/
 
Vs: VR 4 mäntä hakusessa.

Urran sanoi
Jos minuun viitataan sanalla joku niin pakko sanoa että valitettavasti first hand mittaustuloksia en omaa mutta asiaan jouduin perehtymään jotta sai itselle kaappiin sarjan mäntiä, mitkä sopii. Tosin nyt siellä on niitä "vääriä" mäntiä kankineen niin ei tarvii huolehtia väärästä männäntapin koosta. Jos helpottaa niin voin mittaa uudemman männäntapin paksuuden? Siis tönärillä päästä, koska männät on kiinni kangissa.

Ja kuten sanottu: Sopiihan ne, mutta ei sovi suoraan veiveihin.

Siitä tietoja:
http://pauter.com/parts/rods/mitsubishi/

Missään nimessä viittaus ei koske sinua. Sain oletuksen ja siten virheellisen tiedon aivan muualta. Jos sinulla kuitenkin saannilla sopiva mäntäsarja kiertokankineen niin asia kyllä kiinnostaa. Soittele 0400 794466.
 
Vs: VR 4 mäntä hakusessa.

Heh. Itseasiassa männät on menossa koneeseen joten ei valitettavasti myynnissä. Mutta minäpä laitan sulle illalla mittaustulosta, kunhan pääsen kotiin. Voin ottaa summittaisia mittoja, sen mitä saa kun veivit on kiinni männissä.
 
Vs: VR 4 mäntä hakusessa.

Mulla olis pari tuolla 63DT tekstillä olevaa mäntää hyllyssä. Käytettyjä tosin mutta ihan toimivan näköisiä, kulkeutuivat itselle muualta joten muuta tietoa mulla niistä ei ole. Käsittääkseni olleet jonkinlaisessa vr4-koneessa kiinni. Ovat vielä veiveissä kiinni ja irrottelemaan en pysty kotitallissa. Mutta jos mittoja saat laitettua tai uskotaan tekstiä niin voisin noista varmaan luopua ihan suosiolla :peukku


Edit: Sullahan olikin tuossa numerokin, soittelempa.
 
Vs: VR 4 mäntä hakusessa.

outonaapuri sanoi
Mulla olis pari tuolla 63DT tekstillä olevaa mäntää hyllyssä. Käytettyjä tosin mutta ihan toimivan näköisiä, kulkeutuivat itselle muualta joten muuta tietoa mulla niistä ei ole. Käsittääkseni olleet jonkinlaisessa vr4-koneessa kiinni. Ovat vielä veiveissä kiinni ja irrottelemaan en pysty kotitallissa. Mutta jos mittoja saat laitettua tai uskotaan tekstiä niin voisin noista varmaan luopua ihan suosiolla :peukku


Edit: Sullahan olikin tuossa numerokin, soittelempa.

Hei! kiitos viestistä ja soitosta. Mäntähän löytyikin jopa kotipitäjästä. Kiertokangissa kirjain ero. Kuka tietää mirä eroa ero on Galantin kiertokangissa, jos viimeinen kirjain on L tai G.
Itse en huomannut paljoa eroa. Painossa muutama gramma ja pieni ero ulkonäössä alasilmän kohdalla. Mitat tarkastellessa näytti aivan samoilta. Kiertokangen laakereista huomasin, että niitä pienellä reiän muutoksella olisi ollut jopa omassa hyllyssä. Mitoiltaan käytännössä samoja kun Skodan (1000MB - 120 - Felicia) kk-laakerit . Tosin hinnaltaankin samaa luokkaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom