VR4 asiaa!

J

Jusu

Guest
Mahtaakohan tuossa -91 VR4:ssa ja esim. etuveto Galantissa tai muissa malleissa olla koneessa yhtään samaa kulutusosaa esim. vesipumppu??

Ja toinen kysymys koskee jakohihnan vaihtoa..tai oikeastaan sen vaihdattamisen hintaa??
 
Itse kysyin tohon mun lankkuun hihnanvaihtoo stockmannilta (Tampereen mitsuhuolto)

elikkä siinä olis vaihettu:

- jakohihna
- Ohjaustehostimen hihna
- Laturin hihna
- jakohihnan kiristys"systeemit"

Osat 192E Työ 230E ja kokonaishinta ~420E

PS. Tulin siihen tulokseen että teen itse.
 
Itse suunnittelin kans vaihtavani itte, mutta pienen tutkiskelun jälkeen alkaa mieli muuttua. Tarvii kolmea erilaista erikoistyökalua joita ei varmaan ole olemassa kuin Mitsulla ja oli Autodatan mukaan näytti aika työläältä ja monimutkaiselta.

Jos joku on vaihtanut itse hihnan esim Eclipseen niin olisin kiitollinen vinkeistä yms.
 
Ton konetyypin mitsuihin on hinhnan vaihto järkyttävän kallis! Kysyppäs leppikseltä onko vaihtanut galanttiinsa hihnaa, ainakin gti colttiinsa joskus muistaakseni vaihtoi, peruskonehan on sama...
 
Moi.
Jopa minä olen vaihtanut hihnat tollaseen mottiin,
ihan pala kakkua eikä tarvii periaatteessa kun yhtä
vähän erikoisempaa työkalua minkä pystyy tekee
itte ;).
Tosin myönnettävä on, et on vähän työläämpi kuin
8v 4g63:sen ja hinnoittelu merkkiliikkeessäkin on
tietysti sen mukainen.
Ja toki jos autodatan mukaan "näyttää" työläältä
ja vaikealta niin sitten en suosittele lähtemään
itse ks. hommaan :).
t:Arska
 
HUHHUH! Huokaus ja helpotus, entinen omistaja on vaihdattanut hihnan 50000km sitte...Ei ainakaan heti tarvii vaihtaa. ;)
 
No se on sitten 10000km päästä edessä, muistaakseni
valm. suosittelee doch-mottien jakohihnan vaihtovälik-
si 60 tkm...? Voin olla väärässäkin korjatkoon jos joku
on satavarma...
t:Arska
 
On vaihtoväli juu toi 60tkm, todennäköisesti minun vanhan coltin takia... ;D
Siinä paukkui hihna muistaakseni 57700 kohdalla ja sen jälkeen laski vaihtoväli 60tkm, oisko ollut ennen joku 90 vai peräti 120tkm... Tämä kävi siis vuoden -88 lopulla tai -89 alussa...
 
Onkohan se vaihtoväli sitten pienentynyt, kun ohjekirjassa oli vaihtoväli 90tkm??
 
Mulla on 6G72 koneessa remmin vaihtoväli 90000 vaikka siinä on neljä nokkaa ja kampiakseli kiinni.
Toisaalta, hihna on n. 5cm leveä.
Vaihdoin itse. Hankalin oli saada ajotukset kohdalleen kun automaattikiristimen laukaisu aina väänsi sitä johonki suuntaan. Onnistu kyllä ja nyt se oliski jo helppoa
 
Onkohan se vaihtoväli sitten pienentynyt, kun ohjekirjassa oli vaihtoväli 90tkm??
Vähän myöhässä tämä juttu tulee kun vahinko on käynyt mutta tuli tässä vasta ilmi ihan sattumalta, että vr-4 galanteissa suositeltu vaihtoväli on nykyään 50 000km. Virallinen edelleen 60 000km.

Mutta vastaisuuden varalle ja muille vr-4 ihmisille infoksi.
 
e15mitsubishi sanoi
Moi.
Jopa minä olen vaihtanut hihnat tollaseen mottiin,
ihan pala kakkua eikä tarvii periaatteessa kun yhtä
vähän erikoisempaa työkalua minkä pystyy tekee
itte ;).

Kaivetaanpa hakutyökalulla löytynyt vanha aihe esiin.

Olisi taas Galant 4G63 DOCH -koneeseen (-89) jakohihnan ym. vaihto edessä. Pari kertaa aiemmin olen sen homman itse tehnyt. Esikiristykseen on olemassa Mitsubishin oma työkalunsa (Autodata). Sitähän ei tietenkään ole minulla käytettävissä. Tarkoitetaankohan tuossa lainatussa tekstissä ko. työkalua? Työohje työkalun tekemiseen?

Ensimmäisen hihnanvaihdon jälkeen tasapainoakseli oli kierroksen pielessä -> hirveä tärinä. Toisella kertaa hihnan esikiristys jäi liian löysälle -> hihnan rätinä. Kantapään kautta opetellaan näköjään kaikki.

Virheistä oppineena muut asiat hihnan esikiristystä lukuunottamatta ovat nyt selkeitä.

Vinkit/ohjeet otetaan kiitollisena vastaan. Hakutoiminnolla en löytänyt apua ko. asiaan.

Jos joku tietää asiasta niin kertokoon ihmeessä. Merkkikorjaamolla vaihtotyölle kertyy hintaa kohtuuttomasti.

Kurkkasin jakopäähän sen mitä ylimmäisen kotelon irroituksella voi nähdä. Sieltä näkyi hienoisesti kosteutta. Onko jakopään stefat kulutustavaraa?

Galant Gti Dynamic -4 jo vuodesta -92
 
T. Laakso sanoi
Mulla on 6G72 koneessa remmin vaihtoväli 90000 vaikka siinä on neljä nokkaa ja kampiakseli kiinni.
Toisaalta, hihna on n. 5cm leveä.
Vaihdoin itse. Hankalin oli saada ajotukset kohdalleen kun automaattikiristimen laukaisu aina väänsi sitä johonki suuntaan. Onnistu kyllä ja nyt se oliski jo helppoa

nokkapyörät saa edullisella työkalulla "lukittua", joka helpottaa kummasti hommaa ja muistaakseni power enterprise tekee myös Sigmaan kevlar hihnaa, joka kestää 2x kauemmin. Vaihdoitko muuten automaattikiristimen myös? Tämä ei ilmeisesti ole normaali toimenpide hihnan vaihdon yhteydessä, mutta suositellaan vaihtamaan 90tkm välein.
 
Haudi.
juh@: ks. erikoistyökalu on käytännössä n. 20 senttiä. 8 mm. kierretankoa ja siihen kaksi mutteria ;). Vielä jos mahdollista niin semmoinen kierretankojen jatkamiseen tarkoitettu ns. "pitkä" mutteri on erittäin hyvä toiseksi niistä. Muuten hommahan on simppeli varsinkin jos on vielä se autodatan ohje jeesaamassa.  Pakonokkaa joutuu kääntämään hivenen pyörimissuuntaansa ja pitämään sitä siinä pujotettaessa hihnaa paikoilleen(=muuten jää pakonokka äkkii hampaan myöhäselle ;D).
Siinä nokka-akselissahan on olemassa se kiintoavaimelle passaava kohta mistä tän kääntämisen kohilleen voi suorittaa.
t:Arska
 
e15mitsubishi sanoi
Haudi.
juh@: ks. erikoistyökalu on käytännössä n. 20 senttiä. 8 mm. kierretankoa ja siihen kaksi mutteria ;)

Kiitokset, jotain tällaista aavistelinkin  :). Autodatassa on hyvät hihnanvaihto-ohjeet, mutta erikoistyökalun numeron (MD998739) perusteella törmäsin ehkä vielä parempaan ohjeeseen. Se löytyy täältä: http://www.dsm.org/tsbs/tbelt/tbelt.htm
 
Hihna/rullat vaihdettu. Ohjeiden mukaan tasapainoakseli on oikealla kierroksellaan silloin kun 8 mm tanko menee vähintään 60 mm aukosta sisään. Tämä ei olekaan ihan yksiselitteinen juttu. Akselia kun pyörittelee, niin ajoitusmerkin kohdalla tulee kaksi tapausta, jolloin tanko menee sisälle tuon vaaditun 60 mm. Toisella kohtaa n. 80 mm ja toisella n.130 mm. (tuli pyöriteltyä akselia, joten ei voinut päätellä missä asemassa se oli alunperin)

Maahantuojalta sain tiedon, että syvemmälle menevä on oikea kohta. Ei tuo nyt ainakaan täristä.

Onhan tuo aika iso operaatio, pahinta on ahtaat tilat kun käsi ei tahdo mahtua kopan ja lokarin väliin. Kampiakselin pultti irtosi nätisti startin avulla.
 
Takaisin
Ylös Bottom