Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Tommonen piti laittaa ku alko tuo volvo vituttaan (-98 V40 T4) :peukku

Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW.(163hp) aj. 266tkm
-Automaatti
-Sähköiset: Peilit, ikkunat, penkinsäädöt, kattoluukku.
-> Kattoluukku on mallia iso... n. puolen katon kokonen reikä.
- Vakionopeudensäädin
- Automaatti-ilmastointi
- Irrotettava vetokoukku ja kattokaiteet
- Säätyvät takaiskarit (nivomat)
- Vaalea nahkasisusta
- Keskuslukitus
- Ruosteeton
- Kahdet renkaat
- Väri: Tumman vihreä

Omaan silmään tän galantin kori näyttää tosi hyvältä, perästä on vähä tönkömpi mutta nokasta aika tuima.
Saksasta uitettu suomeen 2005 ja ollu yhdellä yksityisellä omistajalla ennen mua suomessa. Tuotu suomeen niin mittarissa ollut n.150tkm, mennyt vaihdossa liikkeeseen ja sieltä toinen liike ostanut itselleen, josta minä korjasin pois.
265tkm kohdalla tehty kaikki tarvittavat rempat joten saa nähdä millon oman omistuksen aikana tartteet huolehtia. (muuta kuin moottoriöljyistä)
Aikaisempi huolto(265tkm 2011):
- Laatikonöljyt+suodatin
- Moottoriöljyt+suodatin
- Jakopäähihna,rullat,kiristin ja vesipumppu
- Tulpat
- Akku

Täytyy sanoa ettei kaipaa volvon kyytejä tän jälkee. Kehrää ku kissa, menee ku juna ja vaihtaaki vielä niin hyvä kun huomaa. Eli tekniikka pelaa moitteettomasti (toistaikseksi ainakin,kop kop).
Ainoat "viat" jota tullu vastaan.
-Penkinlämmittimien nappi rikki (uus hankinnassa)
-> toisen puolen napista kontaktipintoja liikuttava väkänen poikki ja kytkin täynnä vaseliinia.. ei ihme jos ei kontaktit pelaa.
-Mittariston vaihteenilmoittimessa ei pala D:n kohdalla valo kun pykälä on silmässä, kepin vieressä palaa niin pitänee ottaa mittaristo jossain vaiheessa irti ja tarkastaa mikä vika. Muiden vaihteiden kohdalla palaa OK.
-> lienee tuikku pimeenä vaan.
Korissa muutama naarmu, saa nähdä hoituuko pelkällä myllytyksellä, muuten aika nätissä maalissa.

Suunnitelmia:
- Kovaa ajoa vaan.

Lähitulevaisuudessa:
- Sisätilanvaloihin ledi päivitykset.
- Sisustan täyspuhditus
- Ulkopuolen pesu, vahaus (mahdollisesti jopa myllytys)
- Rumien "jalopuiden" teippausta kun sopiva matsku löytyy.

Ei ole tarkotus mitään amisräpellystä tehdä tai muutenkaan pilata autoa, niin ettei takaisin alkuperäiseksi saa muutettua.
Pidetään siistinä.

ps. Tässäpä ei varashälytintä taida olla, hyvästä(ei huuda jatkuvasti itsekseen parkkiksella turhaan) ja edullisesta(alle 200€) hälystä otetaan vinkkejä vastaan (YV:llä) näihin topiceihin kun ei näköjään muut saa kirjoitella.
Katellu vähän semmosta ku "Avital 5305".



Uploaded with ImageShack.us
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Tuli hälykin hetki sitte töihin DHL:n kyydittämänä, vähän kuin vahingossa.
Oli minun puh. numeroksi merkattu mitä sattuu, aivan ihme numero. Oli sitte kuski sitte aivan sattumalta kyselly tuolla työpaikan vastaanotossa että ei sattus kukaan tietään tämmöstä kaveria kun on tuohon aika lähelle menossa (osote on 100m päässä töistä). No sieltä tultiin sitte hakeen ku tiesivät että oon töissä täällä talossa.
Kerranki meni vahingossa homma hyvin, kuriiri firmoista vaan hyviä kokemuksia tähän mennessä :)

Saa nähdä miten tuon kerkeää kytkeen paikalleen, ois kiva saada lämpymässä tallissa rapata vaan taitaa olla haave vaan.
Pari kuvaa kotterostakin ja ledien vaihtelusta sumarinkytkimelle ja penkinlämmittimenkytkimeen vaihdoin ledit jotka menee uuteen kytkimeen kunhan saapuu postissa.

ps. Sitä vaan oon jääny miettiin mikähän tuo vihreä ledi-asennus on tuossa valojenkorkeudensäädön vieressä... vilkkuu himmeästi ja vähän miten sattuu sillon ku laittaa suuntamerkin päälle, liekö joskus ollu joku hälyytinasennus?

Avital 5303


Sumarin nappien valot, suuntasin suoraan nappeihin. Toimisi hyvin todennäköisesti myös pystössä mutta näin tuli hyvä tasainen kirkas valo.
Vanhaan polttimon kantaan "solmittu".

Penkinlämppärinkytkimen valo(valkoinen), 3mm ledi sopii hyvin.


Penkinlämppärinkytkimen merkkivalot(pun+vihr), 5mm ledit sopii hyvin (laajakulma)
Autosta pari räpsyä.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Tullu vähä "alustettua" hälyn asennusta. Valmistellu johdot jne.
Josko tuon sais hyvällä tuurilla huomenna tutkittua paikalleen, ainakin käyn autosta ettiin oikeat paikat kytkennöille.

Rekisterikilven valot vaihtu ledeiksi, samoin penkkienväliseen "säilytyskuppiin" tuli ledi.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Eipä oo tukittu paikalleen mitään, tänään vasta pääsin siihen pisteeseen että kävin päällään jalkotilassa...
Ovat kyllä hyvin paketoineet johdot... pitää ottaa mora mukaan ja varata vähä aikaa että pääsee käsiksi johtoihin.
Ja pakallisista tarvikeliikkeistä ei löydy vulkanoituvaa teippiä... pitää jatkaa etsintöjä.
Plussa oli että oma tekemä jännite kynä toimi ja työvalo"ledit".
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

2x T10, pitää ostaa paremman malliset että ois kirkkaammat.
1x 31mm putket laitettu.

Sisätilan kattovalot nyt siis kaikki ledeinä, melkein perfect.

Häly purettu laatikosta. (toki kuuluu paljon muutakin, sireeniä, sensoria jne jne)


Häly valmiina asennettavaksi, samoihin paikkoihin menevät johdot kierretty ja niputettu.
Boxeihin asennettu 2-puoleiset teipit että saa kiinnitettyä, samaten johtimiiin laitettu teipit mikä on mikäkin. Vielä autoon pitäs käydä teippaan johdot ja kattoon paikat.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Tänään tuli käytyä päällään jalkatilassa.
kolme 4 piuhaa jäi löytämättä.

1. Vilkut, sen verran jo kattelin että ei selviä ilman relettä (saa kytkettyä hätävilkkujen kautta)
2. "P-vaihde", merkkivalon johdin että saa hälypurkille tiedon millon tuo vaihde on silmässä, toimii etäkäynnistys
3. RPM, kierrosluku-signaali että purkki tietää lopettaa starttauksen.
4. Töötti.

Kytkiksiä jo kattelin, selvisi johtojen värit ja liittimet... pitäs vielä selvittää dokumenteista mistä liittimet löytyy.
Periaatteessa tuon vois käydä jo pukkaan kiinni että sais keskuslukon toimimaan... tuo oma keskuslukko on ihan onneton(kauko-ohjaus), nopeammin aukeaa ovet ku avaimella avaa... pitää löytää tietty paikka että kake toimii, samanlainen paska oli volvossakin.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Kaikki piuhat ois tiedossa.
Sireenin sain jo konehuoneen puolelle.
Pitäs lämmin talli löytää jossa asentaa, ei tuolla kylmässä pysty mitään tekeen... penkkiä pitäs irrottaa että sais paremman asennon värkätä jalkotilassa...

Mittaristoon valot vaihdettu ledeihin, ei merkkivaloja kuitenkaan.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW




Viikonloppu reissu käytiin paljakassa mitsu vetojuhtana. Menomatka oli paljo ylämäkee ennen perillä oloa niin haiskahti kyllä nätisti tuo vehje ku stoppasi... takasi tullesa ei niinkään ku oli tasasta maastoo pitkästi lopusta.
Muuten meni nätisti ja hyvin kulkee vehje, kulutus ei mikään pienin kyllä.

Paljakan kelkkareiti oli tosi huonoja, yhtä pattia... tuntuu ruumiissa tuommosella vanhalla kelkalla ajaa joku 150km patikkoa. Oliski varaa laittaa tuommonen uus joka lentää patinpäällä eikä tartte joka montussa käydä...
Muuten toimi kelkkaki mainiosti.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Eilen aloteltu hälyn asennusta.
Muuten ok vaan hälyltä ei jostain syystä tuu komennusta keskulukitukseen tuleviin piuhoihin... pitää selvitellä, toivottavasti ei oo paskana tuo laatikko että pitäs seki alkaa korjaan..
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Taas rapattu hälytintä, muuten homma ok.
Keskuslukituksen ohjaus ei onnistukkaan ihan suorilta, ovien lukot kun vetää mekaanisesti kytkinten kautta maihin aina puolen joka on aktiivinen niin ei autakkaan hälyyttimellä koittaa signaaleja antaa sinne, pelkällä maa-ohjauksella ei näytä toimivan myöskään muuta tuosta syystä.
Hälyssäkin saattaa olla ongelmaa kun ei anna jännitettä toiseen piuhaan, maadoittaa kyllä kumpaakin johtoa oikein mutta jännite puuttuu, liekö sökönä pitää selvittää.
Toinen ongelma että ei vaikuta tallentavan asetuksia, etäkäynnistys toimisi muuten vaan kun ei talleta starttaus aikaa tai muuta siihen littyviä asetuksia... pitää jatkaa sörkkimistä.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Doddii,

Selvisihän se, eli häly pitää kytkeä Liittimellä C-138 oleviin piuhoihin.
avaus = violetti-valkoinen
lukitus = Violetti-punainen

Lukitukselle kytkentäkaaviot kertovat taas väärän värin (Vaaleanvihreä-punainen).

Eli kaikinpuolin nyt toimiva, paitsi etäkäynnistys juntturoi.
Etäkäynnistys toimii niin pitkälle että startti naksahtaa ja vähän pyöräyttää konetta ja sitten kaukosäätimeen tulee ilmoitus että ei olis turvallinen startata.
Siis viittaisi siihen että joku signaali ei oo ok starttaushetkellä, joko konepellille tulevalta kytkimeltä tai sitte vaihteelta...
Jos konepelti on auki niin ei anna startata ja jos vaihde on päällä ei anna startata.
Konepellin kytkin pitäs olla ok, eli jos se on maissa = konepelti auki = ei starttaa
Vaihteenilmoitun pitäs olla kyllä ok, virtalukolta startille menevässä johdossa on auton oma turvakytkin, joka antaa startille maata vain P ja N asennossa.
Hälyä varten startin johto pitää katkaista (käynnistyksen esto), Liitin tuon turvasignaalin startille lähtevään piuhaan jolloin se näkee maata P ja N asennossa...

Ei nyt millään keksi mikä vois olla ongelma..

EDIT:
Etäkäynnistyksen ongelma "ratkesi". Startti piiri on vähän kinkkinen tuolle boxille, ei tykkää kun siellä on se solenoidi ja sen läpi saa sen maan, nyt kun startti pyörähtää ja solenoidi vetää niin se kadottaa maan tuolta boxilta ja hommaa tyssäsi siihen, pistin suoraan maihin, auton oma mekanismi estää starttaamasta jos vaihe on päällä niin tuolla ei periaateessa ole merkitystä.
Lisäongelmat.
RMP, haistelu ei tunnu toimivan... pitänee purkin asetuksista säätää "herkälle" asetukselle kun on sellainen vaihtoehto jos signaalin taso on muutamia voltteja (TTL tasoa).
Toinen on sitten että onhan tässäkin perhana tuo käynnistyksen esto avaimessa, pitää hankkia bypass tai piilottaa toinen avain tuonne rattiakselille ;D
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jGAwgjgMaYQ

Se on hjyva ny...
Kierroslukua ei saa luettua auton omasta piuhasta jostain syystä. Eli jännite haistelulla toimii nyt, eli starttaukselle määritelty aika, tais olla nyt 1.6sek ja viimestää lopettaa ku laturi alkaa lataan.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Eilen tuli nakattua kesäratasta alle ja vähä keräiltyä roskia sisätiloista.
Tänään vois suunnitella hakevansa hoito- ja puhistusaineita ja siistis sisältä niillä ja imurilla. Ulkopuolen vois pesasta kuhan on pysyvästi plussan puolella kelit.
Hälykin toiminut hyvästi, tosin ei oo ollu hälyyttelylle tarvetta. Itse vahingossa laukaissu muutamat kerrat ku renkaita potkinu (lunta poistanu)
Autoon on tullut omasta ajosta n. 5000km lisää, ei mitään ongelmia.
Ilmat ku lämpenee niin vois palkita öljynvaihdolla!

ps. Vielä kun sais aikaseksi käyttää nollaututtamassa tuon SRS:n valon joka nyt palataa penkin irrotuksen johdosta.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Vaihtelin öljyt, suodattimen ja ilmansuodattimenkin... Aika kivutonta,v-mäisin osuus oli vaihtaa ilmanputsari.. päädyin irrottamaan maffin putsarin kotelosta että saa puolikkaan pois ja uus putsin...
Vähä pääs venähtään tuo öljynvaihto, 10tkm samoilla öljyillä. Puolessa välissä oli mittatikkua ettei tuo ainakaa älyttömästi sitä oo syöny.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Tuossa huviksee laskeskelin kulutuksenki viime tankilliselta, 7.45L/100km. Ihan ok :driver
90% ajosta maantiellä 80-100km/h.
 
Ylös Bottom