öljynpainemittarin asennus pajeroon

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
mites ja mihin asennetaan öljynpainemittari (jälkiasennus mallia :) ) en ole ennen öljynpaine mittaria asentanut, mutta muunlaisia on tullut laiteltua.

neuvoja kiitos.
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

Tarkoitatko anturia?

2.5 diisselissä anturi on suodattimen jalassa. Alapuolelta pääsee käsiksi.
Itse rakensin jalkaan t-haaran niin sain jätettyä alkuperäisen anturin toimintaan.

Tarkoitus olisi modata alkuperäinen kolmen mittarin teline siten , että sinne saa motonetin halpis mittarit kiinni.
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

Kannattaa sitten miettiä minkälaisen T-haaran laittaa, tai ainakin MITEN laittaa: kun haaraan tulee kaksi anturia roikkumaan ja hieman momenttivartta (+tärinä), heikompia messinkisiä T-haaroja on (ajan myötä) murtunut. Ja silloin tulee öljyä, ja kovaa.

Kilpureissa hyväksi havaittu tapa on lähteä alkuperäisestä reiästä kulmalla tai suoralla, sitten letkua ja T-haara kiinni johonkin niin, että antureiden paino ei ole T-haaran (usein messingin) varassa. Saman asian varmasti ajaisi jos laittaisi T-haaran, mutta veisi letkuilla anturit johonkin kiinni niin, ettei niiden paino rasita T-haaraa.
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

onkos letkujen pituudella mitään merkitystä...? eli jos löytää jonkin sopivan paikan mihin laittaa t-haaran kiinni...

pitänee joskus oikein kunnolla mennä rasvamontusta kattelee pajeron alle ja ottaa moottorin alta pohjapamssari pois ni näkis tarkemmin sinne.
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

Tarviiko niitä mittareita enemmän kuin sen yhden,ja sekin mekaanisena? Ö-paineen valon tietty jos haluaa niin laittaa sen haaran,mutta tuon vakion jättämistä en ymmärrä. Tuon anturin saa vaihdettua konehuoneen puolelta helpommin kuin alta päin,ainakin omasta mielestä.
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

Jos minua viittasit , niin tarkoitin juurikin tuota valon anturia.
Minulla ei öp mittaria vakiona ollut.
Orginellissa mittaristossa ei ollut kuin tarpeettomia mittareita.

Mahtaa olla makuasia kummalta puolelta anturin virittelee.

On kyllä aika ottavalla paikalla tuo haara systeemi, voisi olla parasta siirtää letkulla se parempaan paikkaan.
Mikähän se jenga mahtoi olla siinä jalassa?
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

Letkujen pituudella ei liene merkitystä, kunhan saa vaan koko homman nippuun niin, ettei se pienehkö kierreosa ole liialla rasituksella. Letkujen laadulla taas on merkitystä, ja sijoittelulla, etteivät hierry tai saa lämpöä liikaa.

Jos laittaa mekaanisen mittarin, niin silloinhan haaroitus/sijoitusvaihtoehtoja on enemmän: valon anturin voi niin halutessaan kaiketi haaroittaa melkein mistä vaan kohtaa linjaa?

Mekaaninen mittari on kyllä rok (varsinkin kun vertaa siihen alkuperäiseen leluun), mutta kyllä toimivia sähköisiä mittareitakin on.
Oikeastaan ainoa mikä itseäni on mekaanisissa mittareissa jännittänyt, on (vaikkakin etäinen ja teoreettinen) letkurikon mahdollisuus: kuuma öljy sylissä ei oikein kuulosta kivalta. Kyllä se mekaaninen mittari siltikin on itsellänikin yhtenä vaihtoehtona.
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

Niko Päivinen sanoi
Letkujen pituudella ei liene merkitystä, kunhan saa vaan koko homman nippuun niin, ettei se pienehkö kierreosa ole liialla rasituksella. Letkujen laadulla taas on merkitystä, ja sijoittelulla, etteivät hierry tai saa lämpöä liikaa.

Jos laittaa mekaanisen mittarin, niin silloinhan haaroitus/sijoitusvaihtoehtoja on enemmän: valon anturin voi niin halutessaan kaiketi haaroittaa melkein mistä vaan kohtaa linjaa?

Mekaaninen mittari on kyllä rok (varsinkin kun vertaa siihen alkuperäiseen leluun), mutta kyllä toimivia sähköisiä mittareitakin on.
Oikeastaan ainoa mikä itseäni on mekaanisissa mittareissa jännittänyt, on (vaikkakin etäinen ja teoreettinen) letkurikon mahdollisuus: kuuma öljy sylissä ei oikein kuulosta kivalta. Kyllä se mekaaninen mittari siltikin on itsellänikin yhtenä vaihtoehtona.
Joo ei ole muuta virkaa kuin se, että mittari reagoi hitaammin mitä pidempi ja pienempi tuio letku on. Tuo oma letku pitäisi katkaista ja käydä präyssäyttämässä uudet liitokset jos siihen haluaisi laittaa t-haaran väliin anturia varten. Eli kaikenmaailman helmiliitokset nuissa hommissa kannattaa ihan suosiolla unohtaa. Ja kunnon letku kestää myös vähän tuota mekaanista kulutusta ja lämpöä.
Kyllä nuo kunnolla tehdyt letkut ja liitokset on todella kestäviä,ettei sitä letkurikkoa kannata pelätä. Sähköisen mittarin huonous on siinä,että siihen vaikuttaa kaikki muutkin sähköiset asiat,esim laturin toiminta ja on paljon vikaherkempi kuin mekaaninen.
SPTV sanoi
On kyllä aika ottavalla paikalla tuo haara systeemi, voisi olla parasta siirtää letkulla se parempaan paikkaan.
Mikähän se jenga mahtoi olla siinä jalassa?
Joo kannattaa,se kierreosa on niin heppoinen ettei uskoisi. Jotain paskaa japanilaista köykämiiniä :seina Ja kierre on muistaakseni 1/8NPT.
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

Nuhapumppu sanoi
Tarviiko niitä mittareita enemmän kuin sen yhden,ja sekin mekaanisena? Ö-paineen valon tietty jos haluaa niin laittaa sen haaran,mutta tuon vakion jättämistä en ymmärrä. Tuon anturin saa vaihdettua konehuoneen puolelta helpommin kuin alta päin,ainakin omasta mielestä.

öö, katsos kun ei mun naperos ole öljynpaineelle merkkivalo... ei mittarii ollenkaan...
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

Tein aikanaan 2.6 litraiseen bensakoneeseen Bilteman vermeistä öljynpaine - lämpö - voltit + kolmipesäiseen mitaristolootan ja minusta (yllätys?) toimii edelleen tarkasti ja moitteettomasti eli paljon paremmin kuin nuo vanhat alkuperäiset, joista polttoaineen määrän mittari jäi vielä käyttöön. Sen arvot ovat vain vailla logiikkaa ja näyttää puolta tankkia kun jäljellä on vielä 50 litraa. Ei tosin haittaa jos sen tietää. Muissakin autoissa tuo mittarivalikoima häikäisee tekniikallaan, mutta ei ole sen tarkempi kuin nuo tarvikkeet ja aina epäkunnossa ( esim Volvo 740 ;D). Ainoa nopeasti mieleentuleva auto, jossa moottorin lämmöstä voi lukea ihan asteetkin oli Audi 80 ja vielä oikein. Taas Volvossa on tehty ns "ystävällinen lämpömittari", joka näyttää aina "puoltaväliä" kun lämpö on "jotain sinnepäin" - mitäpä niistä asteista, pääasia että on enemmän osia kuin matkaradiossa ;D.
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

mL200 sanoi
öö, katsos kun ei mun naperos ole öljynpaineelle merkkivalo... ei mittarii ollenkaan...
Siis kumpaa sulla ei ole,mittaria vaiko ö-paineen merkkivaloa? Nimittäin jompikumpi siinä on muttei kumpaakin yhtä aikaa. Tämä siis 1gen:issä
 
Vs: öljynpainemittarin asennus pajeroon

ö-paineelle löytyy merkkivalo mittaristosta, mutta ö-painemittaria ei ole.
 
Takaisin
Ylös Bottom