2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

jysä

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2009
Sijainti
kuopio
inssisetä oli sitä mieltä että saapi pakuksi kun poistaa penkit ja turvavyöt takaa sekä 80lätkä ja penkkien kiinnikkeet pitää deaktivoida.

kysymys 1.
tarviiko kaikki kiinnikkeet hitsata, vai riittääkö jos hitsaa 4eri kohtaan silmukkat niinkuin joka kulmaan (siis pulttien reikiin)?

kysymys 2.
punnitaanko auto katsastuksen yhteydessä? kannattaako ottaa pois karjapuskuri, vinssi, työkalut, tunkki ja korvata vararengas korjaus pullolla toimituksen ajaksi, sekä olla tankkaamatta tankkia täyteen juuri ennen katsastusta.
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

jysä sanoi
kysymys 1.
tarviiko kaikki kiinnikkeet hitsata, vai riittääkö jos hitsaa 4eri kohtaan silmukkat niinkuin joka kulmaan (siis pulttien reikiin)?

käsittääkseni riittää, kun penkkiä ei enää voi asentaa. Eli tähänhän riittää kun hitsaa neljä silmukkaa penkin kiinnikkeiden paikalle. :)
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

nostokurki sanoi
käsittääkseni riittää, kun penkkiä ei enää voi asentaa. Eli tähänhän riittää kun hitsaa neljä silmukkaa penkin kiinnikkeiden paikalle. :)

no niin miekin ajattelin mut eipä noista autoinsinöörien mielenkulusta aina ota maalaisjärjellä selkoo :)
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

Kaverille tehtiin farmariautoon sillai, että ruuvattiin vain pultit takasin reikiin ja hepattiin pikkusen migillä kiinni. Saa irti jos haluaa joskus takasin henkilöautoksi. Sunkin kannattaa pultata nuo lenkit niihin penkin pulttien reikiin ja hitsata putinkannat kiinni lenkkeihin.

Huoltoautoksi muutettaessa ainakin punnitaan, mutta ei mielestäni kaksikäyttöautoksi muutettaessa. Miksi muuten tulee 80- lätkä?? Painonko vuoksi? Eikö auta ABS:t ja turvatyyny, niinkuin matkailuautoissa??
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

MVa~1 sanoi
Kaverille tehtiin farmariautoon sillai, että ruuvattiin vain pultit takasin reikiin ja hepattiin pikkusen migillä kiinni. Saa irti jos haluaa joskus takasin henkilöautoksi. Sunkin kannattaa pultata nuo lenkit niihin penkin pulttien reikiin ja hitsata putinkannat kiinni lenkkeihin.

Huoltoautoksi muutettaessa ainakin punnitaan, mutta ei mielestäni kaksikäyttöautoksi muutettaessa. Miksi muuten tulee 80- lätkä?? Painonko vuoksi? Eikö auta ABS:t ja turvatyyny, niinkuin matkailuautoissa??

Mulla tehtiin juuri noin noiden kiinnikkeiden kanssa. Kaksikäyttöautoa tosta ei saa vaan ihan "rehelliseksi" pakettiautoksi menee. Mulla ainakin punnittiin ja tuo paino aiheutti pieniä ongelmia vaikka mulla on lyhyt malli. Paino meni juuri sen rajan yli, että olisi lätkä pitänyt tulla, onneksi ei katsuri älynnyt :) Jos ABS jarrut ja airbagi löytyy niin ei ongelmia, itselläni ei abseja ole.
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

Pajerosta ei ole kokemuksia, mutta justiinsa farkusta tein pakun.
Tosiaan takapenkin kiinnikkeet pitää "poistaa ja/tai muokata niin ettei niitä perinteisin työkaluin saa takaisin käyttöön" Eli käytännössä pellinpala reikien yli popniiteillä/hitsaten kiinni, pultti katkaisten muttereihin ja hitsillä kiinni tai muuten vastaavasti. Popniitit lasketaan myös tavaksi jota ei saa takaisin käyttöön tavanomaisin työkaluin kuulemma. Itselläni Galantissa takapenkin selkänoja on kiinni pohjaan hitsatuin pultein, mä vetäsin kylmän rauhallisesti rälläkällä pultit juuresta poikki, en muuta :)
Myöskään istuinosa ei saa olla paikoillaan ajon aikana...
Punnituksesta en tiedä maastureissa, farkkua ei punnittu eikä mitään lätkää tullut perään, mutta ajoneuvokohtainen 100-rajoitus kyllä tuli. Jos se punnitaan niin ehdottomasti kaikki ylimääränen pois kyydistä. Jos punnituksella pääsee just edellisen 100kg puolelle niin sehän on heti taas säästöä veroissa ;D
Niin, ja mulla ainakin tuli takapenkin poistolla 1% muutosprosentteja... Tuota en tiennytkään etukäteen. Piti oikein virallinen lippulappunen täyttää missä oli osalista ja takapenkin sarakekohtaan ite kirjoittaa että "poistettu" ja puumerkki alareunaan :)
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

Miksi muuten tulee 80- lätkä?? Painonko vuoksi? Eikö auta ABS:t ja turvatyyny, niinkuin matkailuautoissa??
[/quote]

ei oo noita abs:sii siitä se lätkä tulee :-\ saattaapi olla tosin olla että se lätkä hukkuu aika nopeesti ja mystisesti löytyy taas leimalle mentäessä
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

sekaan kans vähä tätä asiaa. tuo -87 pätkä projekti,nii saako sen pakettiautoks ja miten toi paino siihe vaikuttaa,onko siinä joku raja?
vai onko viisahee vain teherä huoltoauto?
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

kollaa sanoi
sekaan kans vähä tätä asiaa. tuo -87 pätkä projekti,nii saako sen pakettiautoks ja miten toi paino siihe vaikuttaa,onko siinä joku raja?
vai onko viisahee vain teherä huoltoauto?

Pakettiautoksi saa minkä tahansa auton poistamalla kaikki muut penkkirivit paitsi etupenkkirivin. Eli noin suomeksi, pakuksi saa minkä tahansa vehkeen kunhan siinä ei ole istumapaikkoja muualla kuin kuskin vieressä. Painorajaa ei taida olla, mutta yli 3500kg vekottimet on kai halvempia ja kannattavampia rekisteröidä (kevyt)kuorma-autoiksi verojen kantilta kuin pakuiksi... Ja eikös B-kortissa ole rajakin ettei saa ajaa yli 3500kg massaista vekotinta.

Pakun ja huoltoauton eroista ja kumpi on fiksumpi en osaa sanoa. Paku on sinänsä ehkä helpompi, poistat vaan takapenkit. Huoltoautossahan pitää olla ruuvipenkkiä ja työkalulaatikkoa vissiin ainakin...
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

Wolfie sanoi
Painorajaa ei taida olla, mutta yli 3500kg vekottimet on kai halvempia ja kannattavampia rekisteröidä (kevyt)kuorma-autoiksi verojen kantilta kuin pakuiksi...
Eika tartte penkkeja poistella..
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

Wolfie sanoi
Pakettiautoksi saa minkä tahansa auton poistamalla kaikki muut penkkirivit paitsi etupenkkirivin. Eli noin suomeksi, pakuksi saa minkä tahansa vehkeen kunhan siinä ei ole istumapaikkoja muualla kuin kuskin vieressä. Painorajaa ei taida olla, mutta yli 3500kg vekottimet on kai halvempia ja kannattavampia rekisteröidä (kevyt)kuorma-autoiksi verojen kantilta kuin pakuiksi... Ja eikös B-kortissa ole rajakin ettei saa ajaa yli 3500kg massaista vekotinta.

Pakun ja huoltoauton eroista ja kumpi on fiksumpi en osaa sanoa. Paku on sinänsä ehkä helpompi, poistat vaan takapenkit. Huoltoautossahan pitää olla ruuvipenkkiä ja työkalulaatikkoa vissiin ainakin...

pakuksi kannattaa laittaa jos on vakuutuset esim. iffissä. pakettiautona pajeron vak.maksut laskee parilla sadalla ja huoltoautona nousee maksut reippaasti.
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen


Tuohon 80-lätkään viitaten, jouduin itse aikoinaan laittamaan 80- lätkän ku ei ollu airpäkkejä. ALB- jarrut löytyy
ja tuntu olevan melkonen ihmetys myyjälle... mut ilmeisesti vaaditaan airpäkit ja ABS:t tai vastaavat jotta saa
ajaa satasta... :)
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

jos vakuutus noi palio halavee nii vaihtuu yhtiö heti.
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

Mulla halpeni farkku Gallun vakuutus IFissä pikkukaskolla (ei törmäysvakuutusta) suurinpiirtein 160e/vuosi heti alusta kun muutti pakuksi. Plus se, että dieselvero halpeni yli 400e/vuosi, nykyisin ~62e/vuosi koko dieselvero, niin eipä paljoa enää löytynyt syitä miksi pitää farkkua henkilöautona ::)
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

jysä sanoi
pakuksi kannattaa laittaa jos on vakuutuset esim. iffissä. pakettiautona pajeron vak.maksut laskee parilla sadalla ja huoltoautona nousee maksut reippaasti.
iffissä (kuten muuallakin?) huoltoauto menee pakun vakuutuksella. Sitä on ihan turha alkaa vänkäämään minkään tietämättömän vakuutusvirkailijan kanssa etukäteen. Kun muutoskatsastaa auton, vakuutusyhtiöön menee tieto että ajoneuvoluokka muuttuu m1(G)->n1(G). Ajoneuvoluokka muuttuu samalla lailla pakuna ja huoltoautona ja se on se mikä yhtään mitään merkkaa.

Ja se että kannattaako/voiko katsastaa pakettiautoksi vai huoltoautoksi, riippuu ihan siitä kuinka paljon autosta on maahantuodessa/rekisteröitäessä maksettu autoveroa.
EDIT: Tuoltahan tuo selviää-> http://www.ake.fi/ake/verotus/autovero/autovero+suomessa/ajoneuvoluokan+tai+-ryhm%C3%A4n+muuttaminen+rekister%C3%B6innin+j%C3%A4lkeen.htm

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen; kannattaa sieltä omalta leimakonttorilta kysyä mitä muutoksia juuri siellä satutaan juuri tällä kertaa vaatimaan, mielipiteitä kun on just yhtämonta kun on katsastusmiehiä..
Jos ko. auto on uudempi kuin 3.5.1993 en ainakaan lopullisesti tuhoaisi alkup. penkin kiinnikkeitä, sen kun saa ilman veroseuraamuksia vielä halutessaan pakettiautosta takas henkilöautoksi, poislukien tuontiautot, jotka on maahantuodessa rekattu suoraan verovapaaksi huoltoautoksi, sekä kaikki muut huoltoautot.
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

Nimenomaan tuo 5.kuukausi 1993 on aika ratkaiseva. ennen sitä Suomessa käyttöönotetut autot ei mene pakettiautoksi, kska tuontiveroa maksamatta, eli siksi siis huoltoautoksi.
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

leimalla käyty ja pakulla ajetaan, tosin kuukauden sisällä pitää käydä näyttämässa uudestaan kun oli jarrupaineen säädin jumissa.
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

JanneK sanoi
iffissä (kuten muuallakin?) huoltoauto menee pakun vakuutuksella. Sitä on ihan turha alkaa vänkäämään minkään tietämättömän vakuutusvirkailijan kanssa etukäteen. Kun muutoskatsastaa auton, vakuutusyhtiöön menee tieto että ajoneuvoluokka muuttuu m1(G)->n1(G). Ajoneuvoluokka muuttuu samalla lailla pakuna ja huoltoautona ja se on se mikä yhtään mitään merkkaa.

Ja se että kannattaako/voiko katsastaa pakettiautoksi vai huoltoautoksi, riippuu ihan siitä kuinka paljon autosta on maahantuodessa/rekisteröitäessä maksettu autoveroa.
EDIT: Tuoltahan tuo selviää-> http://www.ake.fi/ake/verotus/autovero/autovero+suomessa/ajoneuvoluokan+tai+-ryhm%C3%A4n+muuttaminen+rekister%C3%B6innin+j%C3%A4lkeen.htm

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen; kannattaa sieltä omalta leimakonttorilta kysyä mitä muutoksia juuri siellä satutaan juuri tällä kertaa vaatimaan, mielipiteitä kun on just yhtämonta kun on katsastusmiehiä..
Jos ko. auto on uudempi kuin 3.5.1993 en ainakaan lopullisesti tuhoaisi alkup. penkin kiinnikkeitä, sen kun saa ilman veroseuraamuksia vielä halutessaan pakettiautosta takas henkilöautoksi, poislukien tuontiautot, jotka on maahantuodessa rekattu suoraan verovapaaksi huoltoautoksi, sekä kaikki muut huoltoautot.
onse melkonen laki pykälä viidakko tämä meidän valiaikainen verotus.
saako paketti autoksi rekisteröityyn pajeroon 1+2 penkitystä katastettua?
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

juha83 sanoi
onse melkonen laki pykälä viidakko tämä meidän valiaikainen verotus.
saako paketti autoksi rekisteröityyn pajeroon 1+2 penkitystä katastettua?

Nykyinen lainsäädäntö on siitä rankka, että pakettiautossa ei saa olla enempää kuin yksi penkkirivi, eli ainoat matkustuspaikat kuskin vieressä. Enempiä penkkirivejä ei saa olla. Piste.
Vanhoja jo pakuksi väännettyjähän on kovilla penkeillä jne, mutta en usko että semmoseen kovapenkkiseenkään pakuun saa enää nykyään lisätä rivejä... Omalta katsurikonttoriltahan ne sen kertoo kun vaan kysyy.
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

juha83 sanoi
onse melkonen laki pykälä viidakko tämä meidän valiaikainen verotus.
saako paketti autoksi rekisteröityyn pajeroon 1+2 penkitystä katastettua?
Saa,tiedän katsastetun,HJ Lantikan pitkä etupenkki paikalleen,vaatii kuitenkin modaamista aikalailla.
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

Muistelisin, että istumapaikalle on minimileveys, joka mahtaa olla 40cm ja penkkien kiinnikkeet pitää olla hyväksytyt.. En tiedä onko vuosimallirajaa, vai koskeeko kaikkia autoja.. ja muistanko edes 100% oikein..
 
Vs: 2 gen pajeron pakettiautoksi rekisteröiminen

Tuosta 62§-> http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1992/19921256
 
Takaisin
Ylös Bottom