2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Huomasin tuossa autoa parkkiin peruuttaessa, että putkesta tulee aika reippaasti valkoista "höyryä" ja ilmassa leijuu hieman ikävä glykolin omainen tuoksu... Kannen suuntaan siis ilmeisesti ongelmat viittaavat.

Ajossa ei tunnu mitään outoa ja lämmöt on kurissa. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle, jotta voin varmistaa vian todella olevan tuolla suunnalla? Sitä, onko kyseessä haljennut kansi tai kenties vain kansipahvi ei ilmeisesti näe mistenkään muuten kuin ottamalla kannen irti?
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

sillä selviää että katooko nestettä ja tekeekö painetta?
voi tietysti olla että sylinterien välistä kansipahvi palanu niin että painetta ei tule vesitilaan mutta silti imee nestettä sisäänsä... mitää mahtavia sillä ei sitten kannata ajaa ettei tule täystuho..
ja jos kansi menee halki niin silloin syyläri tai paisuntasäiliö on ihan kuin peruna kattila...
se on sen laturin remmien katkeamisen jälkitautia nyt sitten... eli vuoden kesti.. :/
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Jahvetti sanoi
sillä selviää että katooko nestettä ja tekeekö painetta?
voi tietysti olla että sylinterien välistä kansipahvi palanu niin että painetta ei tule vesitilaan mutta silti imee nestettä sisäänsä... mitää mahtavia sillä ei sitten kannata ajaa ettei tule täystuho..
ja jos kansi menee halki niin silloin syyläri tai paisuntasäiliö on ihan kuin peruna kattila...
se on sen laturin remmien katkeamisen jälkitautia nyt sitten... eli vuoden kesti.. :/

Täytyypä heti huomisella vilkaista mitä paisari sanoo. Kansipahvi ei onneksi maltaita maksa, mutta työtähän siinä tietysti on siinäkin ihan riittämiin... Uskaltaako siis sanoa, että jos paisarissa / syylärissä ei käy kova kuhina niin tiiviste on ongelma ja kansi ehjä?
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

nokonzok sanoi
. Uskaltaako siis sanoa, että jos paisarissa / syylärissä ei käy kova kuhina niin tiiviste on ongelma ja kansi ehjä?

50/60 niinku matti sanoo... kun voihan pahvikin päästää paineita.. mutta joka tapaukses se hiluiksi täytyy laittaa kun ei se vika ainakaan itekseen korjaannu.. :/

jos aamulla kun starttaat kuulostaa siltä että takertelee niin sitte on nestettä sylinterissä..
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Kävin vielä tuossa katselemassa. Paisarin pinta on aivan rasvatyyni ainakin tyhjäkäynnillä. Nyt en ollut havaitsevinani ainakaan kovin kummallista höyryämistä, mutta aikaisempi havainto on kyllä melkoisen varma. Ja siitä hajusta on hankala erehtyä. Täytyy vielä päivän valossa tarkkailla minkä väristä pöllyä sieltä putkesta tulee. Mustaahan tulee kuitenkin :)
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Mullakaan ei menny litkut ja paineet sekaisin vaikka kannessa oli toista tusinaa reikää ja muuta kivaa. Se mistä mulla sen havaitsi ekana oli venakopan kannen huohotus. Eli venakopan kannen huohottimen letkussa on meikäläisellä öljynerotuspöntöt, niihin kerääntyi sitten koneeseen eksynyttä glykolia höyryyntymisen jälkeen, tiivistyi pönttöihin takaisin vedeksi. Haisi ja maistui makealle.
Myöskin moottoriöljyn määrä lisääntyi itsekseen tikussa. Eli sinne se osa glykolista sitten jäi.

Jos ei tuommoisia öljynerotuspönttöjä ole niin saman asianhan ajaa vaikka bissetölkki. Vetäset tölkin konehuoneeseen nippusiteellä kiinni ja letkun pään sinne tölkkiin, tilkitset reiän kiinni. Kyllä se ainakin osan huohotuksesta sinne nappaa talteen.
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Oliko kone kuuma, kun tarkistit paisuntasäiliön? Ja tosiaan kannattaa myös moottoriöljyn väriä seurata, jos se neste virtaa vain sinne päin..

Valkoinen höyry putkesta ei varsinkaan näin syksyllä ei anna vielä aihetta huolestua, kun putkeen kondensoituu helposti vettä, mutta glykolin haju sitten onkin jo huolestuttavampaa.

Niinkuin Jahvetti jo sanoi, ei kannata kovin mahdottomia ajella sillä autolla nyt, mutta toisaalta sillä kyllä löytyisi vika helpoiten, koska jos nestettä häviää taivaan tuuliin tai sekoittuu öljyyn pieniä määriä, niin pitää aika paljon ajella, että sen erottaa..
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Tänään tehty jatkotutkimusta. Kylmällä koneella ei tunnu olevan ongelmaa. Lämpimälläkään valkoista ei tule kokoajan vaan ainoastaan kun kaasua tyhjäkäynniltä polkaisee, esim. paikaltaan lähdettäessä. Putkesta tulee (voimasavun lisäksi) isohko pölläys, mutta tasakaasulla ei mitään. Vauhdissa kaasua painettaessa ei ainakaan peilistä havaittavaa pöllähdystä tule. Jäähdytysneste on moitteettoman näköistä ja ainakaan toistaiseksi sitä ei ole myöskään hävinnyt.
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Jep. Aamulla vielä pölläytteli, enää ei tule mitään vaikka mitä tekisi. Nesteitä ei ole hävinnyt, öljy näyttää hyvältä samoin kuin jäähdytysneste. Seurataan tilannetta.
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Tänään kosahti. Pölläytti valkoista ihan kunnolla ja kiipesi lämmöt aivan hetkessä punaiselle. Nyt ei tarvitse enää arpoa, toivotaan vaan, että selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla. Paisarissa edelleen nestepinta sama kuin aikaisemmin. Sen enempää en tutkinut vaan lähdin kevyesti kettuuntuneena vesisateessa kävelemään kotiin.
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

nokonzok sanoi
Tänään kosahti. Pölläytti valkoista ihan kunnolla ja kiipesi lämmöt aivan hetkessä punaiselle. Nyt ei tarvitse enää arpoa, toivotaan vaan, että selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla. Paisarissa edelleen nestepinta sama kuin aikaisemmin. Sen enempää en tutkinut vaan lähdin kevyesti kettuuntuneena vesisateessa kävelemään kotiin.

Kirjoitteles sitten kun kannen avaat että selviskö pelkällä tiivisteellä, vai...?
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

nokonzok sanoi
Tänään kosahti. Pölläytti valkoista ihan kunnolla ja kiipesi lämmöt aivan hetkessä punaiselle. Nyt ei tarvitse enää arpoa, toivotaan vaan, että selviää pelkällä tiivisteen vaihdolla. Paisarissa edelleen nestepinta sama kuin aikaisemmin. Sen enempää en tutkinut vaan lähdin kevyesti kettuuntuneena vesisateessa kävelemään kotiin.

eli vika ajettiin esiin... :D on aika yleistä täälä meitin kerhossa... :D :D :D :D
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Terve

jos sopii pikkasen lainata topikkia niin minkäslaisia sauhu pöllähdyksiä teidän 2.8 koneet päästää kylmänä (alle 7 astetta lämpötilä) tartatessa? ittellä pöläyttää sinistä ja käy vähän huonosti ekan 5-7 sekuntia sitten käy normaalisti.
kone ei syö öljyä joten minkähän takia sinistä pöläyttää? ja onko syytä huolestua ?

vanha transportteri pöläytteli myös sinistä mutta eri syistä ;D

edit: tosta asiasta löytykin juttua vähän hätäsesti tulin sotkemaan aihetta sori
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Tutkailin kansien hintoja maailmalta. Briteistä saa UUDEN kannen venttiileineen ja nokkineen päivineen 600 eurolla + postit. Mukaan tulee vielä tiivistesatsi ja kannenpultit. Kun vanha kansi olisi käytännössä joka tapauksessa käytettävä koneistamon kautta, tuo alkaa tuntua ihan kustannustehokkaalta vaihtoehdolta. Varsinkin kun olisi hieman kiire ja tuolta löytyy kantta ihan hyllystä.

Ajatuksia?
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

tilaukseen vaan... Koska säästö pelkän pahvin vaihdossa on aika olematon.... Ja jos vanha kansi ei ole halki niin kyllä sen joku haluu ostaa...
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Tilaa pois vaan tohon hintaan. Suomen lafkat tuntuu myyvän tarkastettuja ja tasohiottuja käytettyjä pelkkiä kansia 500-600e, eli jos sun vanha on ehjä niin eiköhän siitä ny ainaki 400e saa aika helpolla. Koeponnistuksen ja tasohionnan hinta kun pyörii siinä 100-150e kieppeillä. Saatat melkein tehä voittoa tilaamalla briteistä uuden kannen hiluineen ;)
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

No niin, taas kulkee!

Tilasin siis tuon mainitun kannen Briteistä ja kerrankin täytyy antaa iso käsi sinne suuntaan. Tein tilauksen n. klo 17 ja paketti oli seuraavana päivänä perillä. Tai olisi ollut jos olisin itse ollut paikalla. Mukana tuli täydellinen tiivistesatsi ja kansi oli asennusvalmis venttiileineen päivineen. Kannentiivisteen hankin kuitenkin alkuperäisenä. En tiedä oliko tarvetta, mutta maksan mielelläni 67 € paremmista yöunista :)

Mitään silmillä nähtävää vikaa ei paljastunut vanhoja osia tutkaillessa. Aika mystistä, mutta tutkailevat kuulemma vielä hieman tarkemmin ihan akateemisesta mielenkiinnosta. Mutta maalaisjärjellä ajateltuna varmaan kannessa jotain häikkää on jos tiivisteessä ei näy vuotojälkiä lainkaan. vai kuinka?
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

mistä sä sen kannen tilasit ja mitä tuli maksamaan kaikkineen?
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

ja alv siis tuli siihen päälle?
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Jos ne kerta akateemisesta mielenkiinnosta tutkailevat sitä kantta niin sano niiden koeponnistaa se kansi lämmittävällä penkillä. Sieltä ne vuodot sitten löytyy jos pahvi oli ehjä. Mullakaan ei kannessa pintapuolisesti ollut mitään, tiiviste ehjä. Koeponnistuksessa löytyi sitten tusinan verran reikiä, esikammiot halki ja jossain männän kohdilla myöskin reikä ;D
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Wolfie sanoi
Jos ne kerta akateemisesta mielenkiinnosta tutkailevat sitä kantta niin sano niiden koeponnistaa se kansi lämmittävällä penkillä. Sieltä ne vuodot sitten löytyy jos pahvi oli ehjä. Mullakaan ei kannessa pintapuolisesti ollut mitään, tiiviste ehjä. Koeponnistuksessa löytyi sitten tusinan verran reikiä, esikammiot halki ja jossain männän kohdilla myöskin reikä ;D

Noilla ei ole sitä mahdollisuutta, eli kansi pitäisi viedä johonkin. Kevyesti into lopahtanut moiseen, koska kuten tuosta sinunkin kommentista voi päätelllä, kannessa se vika maalaisjärjellä ajateltuna on. Tiivisteen vuodot ymmärtääkseni melko helposti näkee enempiä tutkimatta. Eli ei ollut ihan turha kannen hankinta :)
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

Näkee sieltä ilman lämpöä koeponnistamalla ne isoimmat reiät, lämmittämällä loputkin. Mutta munkin tapauksessa ei pintapuolisesti näkynyt oikeastaan muuta kuin haljenneet esikammiot. Loput oli sieltä sisältä milloin mistäkin reikäjuustoa.
Niinhän mä sulle sanoinkin ettei se missään tapauksessa turha ostos ole tuohon hintaan se brittikansi ;) Toki sen voi testata sen vanhan kannen ja jos ei sielläkään vuoda niin myy pois tai pitää varaosana. Kyllä sillekin tarvitsija löytyy. Eikä se koeponnistus paljoa kustanna, Keravalle mua ohjattiin mun kannen kanssa Kansisetilta, en vaan muista mikä lafka siellä oli. Muistaakseni olisko ollut 45e pelkkä koeponnistus ja 45e tasohionta.
 
Vs: 2G Pajero 2.8 TD, valkoista putkesta

ast sanoi
Olisiko R-Koneistus?
Saattoipa olla juurikin tämä. Sijainnin muistan, siinä kohdilla missä Keravan HongKong ennen oli, Keravan nesteen paikkeilla öljytien toisella puolen.
 
Takaisin
Ylös Bottom