3.2 did talven riemuissa

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Heissan taasen kaikille!

Uusi vuosi ja uudet kujeet, toivottavasti pajero ei kovasti kujeita keksi... ;D

Joo, vähän pelotti onko vielä tervetullut meikäläinen tänne pukstaavia rustailemaan kun toi jäsenmaksu vähän jässähti sähköpostiin ja tiliväliin himpun odottamaan. ::)

Mut, joo -asiaan. Elikkäs tässä uudessa pajerossa kun noita nelikon vaihtoehtoja on hieman enemmän, niin meni pikkuisen manuaalin tutkimisen jälkeen sormi suuhun. :-X

Lopsautin sen 4h vaihtoehdon ja lähdin töihin. ekat kunnon lumet ja liukkaat tuolloin, ja ekassa mutkassa kylkimyyryä mäntyä kohti!! sen verran oikaisi ja hitaasti menin, että ei käyny kuinkaan. Parit muutkin kerran sompailin kyljeltä kyljelle.. Oli kabiini käsiä täys. Ja risteykset meinas mennä pitkäksi kun ABS oli vähän outo! Totuttelu vaihetta..

Mutta nelikon 4Hlc vähän paremmin toimi, siitä en vaan saanut tolkkua voiko sitä käyttää jatkuvasti. No ilmeisesti voi, kun lähes koko talven olen nyt sillä ajannut. Hidas puoli ja lukot on hyvät kun koppia on tullut hinattua.

Lukot ei ole jäätynyt, hyvä homma. Takaoven lukko oli jääsä eikä mikään litku sitä voidellut tarpeeksi. no, nyt sitten se rämähti kunnolla. kahva liikkuu kuin ei mitään olisi, auki sitä ovea ei saa! Tarttee jotenkin avata se mekanismi esiin. Ei ole vielä tullut etsittyä kuvia siitä jutskasta. ja mistä lähtis raotteleen.

No, sitten lämpö. Täällä on ollut parit ketjut, ja tuo ainakin on vaikuttanut suht lämpimältä.

Öljy. Suositus on castrollin öljy, ja sitä siinä jo olikin. Vaihdatin mobilit viimeksi ja voi ihmettä!! Sitä hieman kuluu, ei paljon, mutta muuten kyllä jotenkin on todella erilainen öljy! En tiedä mikä tekee, mutta nyt aina, lähes samassa kohdassa, öljyvalo syttyy. Töihin mennessä ja tulossa. Jotenkin outoa. Siis samat kohdat, voi oikein tarkistaa että nyt pitäisi syttyä - noin -ja kohta se sammuu. Tää öljy asia ei välttis talveen liity, mutta kummastuttaa.

En tiedä onko se aina ollut po-tankki lähes tyhjänä, tosin ittelläkään on varaa sitä kovin täynnä pitää. Vai onko lorotettu jotain schaissea ulkomaan kamaa tahi sitten jostain pissii tankkiin.

pakkasten tullessa laitoin tankkiin vähän enemmän ja talvilaatua. Vaihdoin suotimen. Aikaa kului ja välähti vedenerotin loistamaan. Sillä hetkellä ei ollut uuta suodinta, joten päätin tyhjätä sen. Sisällä oli ruskeaa kakkajäätä. Sen sulattua ja kuivittua suuvasin sen takasin. Tarvii laittaa uusi kun ehtii. Jos se taas on yhtä sotkuinen niin sitten pitää varmaan tankki putsata.

Tämmöstä tälläkertaa meitillä täällä! Palataan taas!

t. jarski
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Aika oudolta kyllä kuulostaa tuollainen yliohjaaminen, ei kuulosta 3gen Pajerolta. Eihän takatasauspyörästö ole jumissa (lukko kiinni)?

Minkäs ikänen peli <-03 on Super Select voimansiirrolla ja -03> on Super Select 2:lla. (?)

Jos renkaat vaan on kunnossa, niin hyvin neutraali on ajaa 4H nelikolla, SS jopa hitusen aliohjaava. SS2:ssa jakolaatikko on erillainen ja 4H:n voimanjakoa on muutettu hieman takapainoisemmaksi, hillitön pito ja makea vietävä mutkissa.
Molemmissa on 4Hlc-asennossa neliveto lukittu ja käytös selväsi aliohjaavaa. Puskee. Ei kannata käyttää maantieajossa pitävällä pinnalla (eikä kyllä pitämättömälläkään ;D)

Mitäs outo ABS tekee? Ainakin luistonestolla ja ajonvakautuksella varustetussa vehkeessä absit tikkaa supertiheään. Ai niin, jos sulla kerran lipsahti, niin ei taida vakautusta olla?

Suurimmassa osassa öljyntasovalo syttyy ja sammuu jonkun aikaa liikkeellähdön jälkeen, vähän niin kuin kuuluu asiaan ;D. Ohjausyksikön vaihdolla korjaantuu, elämä on.

Polttoaineen puhtauden kanssa ei kannata pelleillä. Jos vähänkin epäilyttää, että vois olla vettä tai kuraa suodattimessa, niin vaihda aikailematta. Muuten 7,5 tonnin välein, vähintään joka syksy.


edit: (lisätty kysymysmerkki)
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Tattista vastauksesta!

Elikkäs kun olen tänne aiemmin kirjotellu niin en taas hokannu laittaa tarkkoja tietoja kulkineestani. Eli -00 on vuosi.

Ja vastauksessasi pääsit jo homman ytimeen. Elikkä talvikiekot ei ole kovin hyvät. Tosiaan hyvillä renkailla kyllä olisi varmasti toimivampi peli. Nyt on nastat tippuilleet ja jäljellä siis suunnilleen kehnot kitkat. Siksi olen luikastellut. Mutta nelikot kyllä tuntuu, pikkuisen kun kokelin niin kyllä ne toimi.

Vähän nuo kylmemmät ilmat voimanjakoihin vaikutti, kun kokeilin vaihtaa pois 4Hlc->4h ja aina 2h, niin en huommannu muutosta mutta merkkivalot vilkkui. Nyt lauhalla kelillä tuntuu menevän käskyt perille.

Niin, se ABS. Ei ole luisonestoa, ja eka ABS-jarrullinen auto minulla. Elikkäs se oli outoa, kun jarruttelin pumppailemalla vanhaan tyyliin niin se puuttui peliin. Nyt siihen on jo tottunut ja jopa luottaa, kunhan aloitaa tarpeeksi ajoissa jarruttaan. Eli ei se outo ole, vaan tottumattomuutta aluksi.

Ja se öljyvalo ei mua haittaa, kun sen öljymäärän vaan tarkistelee varmuuden vuoksi. Mutta kummastutti tuo hieman. Niin, ja nyt lauhalla kelillä ei ole syttynyt.

Polttoaineesta puhuit ihan asiaa! Se on helppo ja halpa tapa pitää suuttimet ja kone kunnossa!

Jos vaan vinkkiä olisi kenelläkään siihen takaoveen niin ilolla otetaan vastaan! Olisi se hyvä saaha kuntoon.

t., jarski
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Joo kylmällä tahtoo olla toi vetotavan vaihto aika nihkeetä, mulla on koko talven ollu 4H päällä, käyttökirjan mukaan 4Hlc ja Llc ei pidä käyttää ollenkaan normaali teillä.
Öljyvalo syttyy täälläkin, aiemmin se oli niin että öljynvaihto väli oli se kun valo aloitti syttymisensä (n.8tkm) Nyt vaihdoin öljyt pari viikkoa sitten ja eikö se perkeleen valo kuitenkin syttyny, nyt joutuu seuraamaan sitte mittarista milloin vaihtohetki on käsillä :p

Takaovesta sisämuovi irti, sieltä pääset laittamaan sen lukon kuntoon, sieltä on vaan yksi rauta irronnut...
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Mizushima sanoi
Minkäs ikänen peli <-03 on Super Select voimansiirrolla ja -03> on Super Select 2:lla.

Kyllä kaikissa gen 3 malleissa taitaa olla Super Select 2. Mutta niissä joissa ei ole SS:ää ollenkaan, on siis Easy Select. Näin tietääkseni. Ohjekirjastahan sen aloittaja kyllä näkee, mikä hänellä on. Easy Selectissä ja SuperSelectissä 4H tarkoittaa kahta eri asiaa. Super Selectin 4Hlc on Easy Selectin 4H.

Super Select 1 oli Gen2:essa lähinnä. Tai toki tuontiautoissa saattaa olla vaikka mitä, mutta ainakin Suomi malleissa pitäisi olla SS2 heti 2000 alkaen. Ja erohan tosiaan on juurikin kuten mainitisit, eli SS2:essa, siinä on planeettapyörästö lisänä silloin kun keppi on 4H:ssa jolloin voimanjako on juurikin takapainotteista. :) 03 mallissa ero nelikkoon tuli siinä, että kytkettävä takalukko jätettiin pois kokonaan, ja tilalle tuli luistonesto, jonka etu on kyllä se, että se hoitaa etuakselinkin "lukitusta".

Ja tosiaan, 4H on jatkuva neliveto, keskitasauspyörästö auki niin että viskolukko rajoittaa voiman karkaamista, ja se on tarkoitettu pidettäväksi päällä tarpeen tullessa koko ajan, maantielläkin. 4Hlc:ssä keskitasuri on lukossa, se ei anna etu ja taka-akselin pyöriä eri vauhtia mutkassa.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

4Hlc:tä ei kannata pitää pitävällä alustalla jatkuvasti päällä...
Ja puskee liukkaallakin hivenen.

4H pitäisi toimia ok, jos visko on kunnossa.
Ts. on selvästi takapainoinen, perän saa kyllä irti jos on huonot renkaat,
mutta ero on selvä pelkkään takavetoon verrattuna.

4H päällä auto on siis 1.5 vetoinen ;-)
Ts. vetää vain takaa kunnes siellä suttaa ja veto siirtyy myös eteen.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

masa- sanoi
Ja erohan tosiaan on juurikin kuten mainitisit, eli SS2:essa, siinä on planeettapyörästö lisänä silloin kun keppi on 4H:ssa jolloin voimanjako on juurikin takapainotteista. :)

Eikös Super Select 2:ssa ole luovuttu kokonaan keskitasauspyörästöstä vinohammaspyörineen? Itse olen ymmärtänyt, että 4H-asennossa voima välittyy samaa pääakselia pitkin mekaanisesti planeettavaihteen kautta taakse ja viscon välityksellä eteen. Mainitsemallasi planeettapyörästölla saadaan vaan aikaan jatkuva pieni pyörimisnopeusero viscon molemmille puolille, jolloinka visco on jatkuvasti ns. esijännitetty ja välittää ~35% voimasta koko ajan myös etuakselille. Jos etu- ja takapään pyörimisnopeusero pidon puuttuessa kasvaa, niin välitys vielä korostaa muutosta ja jo valmiiksi esijännitetty visco lukittuu 100 prosenttisesti käytännössä välittömästi. Ratkaisulla on päästy eroon perinteisen visconelivedon tai tasauspyörästö+viscolukko ratkaisun viiveistä.

4Hlc:ssä keskitasuri on lukossa, se ei anna etu ja taka-akselin pyöriä eri vauhtia mutkassa.
SS2:ssa ei oo keskitasauspyörästöä, vaan 4Hlc-asennossa viscon molemmat puolet yhdistetään mekaanisesti, jolloin veto on kiinteä 50/50. Ja juuri tämän viscon esijännityksen aikaansaavan planeettavaihteen välityksen takia etu- ja taka-akselin välille syntyy murtoa aiheuttava pyörimisnopeus ero, kun visco on lukittu. Siks 4Hlc-asentoa ei kannata käyttää pitävällä alustalla.



03 mallissa tuli luistonesto, jonka etu on kyllä se, että se hoitaa etuakselinkin
+toimii automaattisesti
+ei kangista autoa
+estää voiman karkailun myös normiajossa 4H-puolella
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Major sanoi
4H päällä auto on siis 1.5 vetoinen ;-)
Ts. vetää vain takaa kunnes siellä suttaa ja veto siirtyy myös eteen.

Ainakin SS2:ssa voima välittyy 4H-asennossa jatkuvasti myös etuakselille. Eli ilman luistonestoa Pajero on 4H-asennossa periaatteessa vähintään 2 vetoinen, harvoin normiajossa miltään pyörältä sentään kokonaan pito häviää.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

SS4 II:ssa on planeettapyörästön tyyppinen keskitasauspyörästö viskokytkimellä. Voimanjako vaihtelee 4H asennossa etu 33-50% ja taka 67-50%. Keskitasauspyörästö ei toimi muissa asennoissa kuin 4H. Viskohan toimii tai "ottaa kiinni" silloin kun akseleiden välillä on nopeuseroa.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

uge sanoi
SS4 II:ssa on planeettapyörästön tyyppinen keskitasauspyörästö viskokytkimellä. Voimanjako vaihtelee 4H asennossa etu 33-50% ja taka 67-50%. Keskitasauspyörästö ei toimi muissa asennoissa kuin 4H. Viskohan toimii tai "ottaa kiinni" silloin kun akseleiden välillä on nopeuseroa.
SS2:ssa ei kyllä oo hammaspyörätyyppistä keskitasauspyörästöä. Paitsi jos viscolimppua haluaa väkisin kutsua tasauspyörästöksi ;D. SS2:ssa ei myöskään ole viscolukkoa, jollainen käsittääkseni on Super Select 1:sen keskitasauspyörästön yhteydessä?

Tuo planeettavaihde joka siis koostuu planeettapyöristä ja aurinkopyörästä, ei myöskään ole minkään sortin tasauspyörästö. Se on ihan vain kiinteä suhteinen välitys eikä pysty tasaamaan mitään. Planeettavälityksellä vain tehdään pyörimisnopeusero viscon molemmin puolin = esijännitetään visco.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Joo, näyttää siltä eli perinteistä keskitasuria ei ilmeisimmin ole. Näyttää, että jotkut kutsuvat tuota planeettapyörästöä tuoksi keskitasauspyörästöksi ja siitä aiheutuu sekaannus.

Jopa mitsun tekninen käsikirja, sanoo, että SS4-2:essa olisi keskitasauspyörästö:
http://totuusnelivedosta.com/extrat/pdf/Mitsubishi_4WD_Tekninen_kasikirja_2006.pdf

Ehkä kyse on siitä, että viskokytkimellä saadaan aikaan sama efekti.

Ja tosiaan Pajeron viskokytkinkään, ei ole kuten monissa autoissa, että se ei välittäisi mitään toiseen päähän, ennenkuin pitoeroja tulee, vaan toimii juurikin kuten sanoit, että voimanjako on 33 eteen, 67 taakse niin kauan kunnes toinen akseli alkaa luistaa, jolloin visko lukittuu ja voimanjako vain tasaantuu 50-50:iksi.

Luistonestohan tosiaan tuli 03, ja siitä on paljonkin hyötyä, monesti se aliarvioidaan, ilmeisesti siksi, että ihmiset sekoittavat sen ESP:hen, jolla on täysin eri funktio. Vaikka kyllähän ESP:kin 03 jälkeen löytyy. Harmillisesti ne vain jättivät tuon kytkettävän takalukon pois kokonaan 03, se on silti aika hyvä varuste sekin. 4. koppaiseen takalukko tuli kuitenkin takaisin, ja luistonestoa parannettiin entisestään.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

masa- sanoi
Jopa mitsun tekninen käsikirja, sanoo, että SS4-2:essa olisi keskitasauspyörästö:
http://totuusnelivedosta.com/extrat/pdf/Mitsubishi_4WD_Tekninen_kasikirja_2006.pdf
Sinne on näköjään oikein piirretty keskidiffi ja viscokytkin ;D. Olis edes viscolukko.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Niin eihän siinä olekkaan perinteistä keskitasauspyörästöä, vaan planeettapyörästön tyyppinen keskitasauspyörästö.

Tässä aiheesta lyhyt lainaus Technical Information Manual:sta:

"A planetary gear type center differential has been adopted which distributes the traction force to the front and rear output shafts in the proportion of 33% to 67%, to maintain the driving stability which is a main feature of 4WD driving, and also to improve steering performance. Furthermore, the adoption of viscous coupling unit (VCU) makes it possible to distribute the driving force, depending on the road condition, between the ratio of 33% to 50% for the front wheel and 67% to 50% for the rear wheel."

Voimanjako etu/taka on seurausta planeettapyörästön välityssuhteesta. VCU on asennettu aurinkopyörän ja kehäpyörän väliin.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

uge sanoi
Voimanjako etu/taka on seurausta planeettapyörästön välityssuhteesta.
Tai tarkemmin. Muuttuva voimanjako on seurausta viscokytkimen lukitustaipumuksesta. Mutta se että visco välittää voimaa eteen jatkuvasti, on seurausta planeettapyörästön välityssuhteesta. Ilman planeettapyörästöä Pajero olisi 4H-asennossa takavetoinen, kunnes etupää alkaisi luistamaan.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Mizushima sanoi
Tai tarkemmin. Muuttuva voimanjako on seurausta viscokytkimen lukitustaipumuksesta. Mutta se että visco välittää voimaa eteen jatkuvasti, on seurausta planeettapyörästön välityssuhteesta. Ilman planeettapyörästöä Pajero olisi 4H-asennossa takavetoinen, kunnes etupää alkaisi luistamaan.

Väittäisin että viskolla ei ole mitään tekemistä voimanjaon kanssa, ainoastaan planeettapyörästöllä. Ja ajatellaampa niin että voimien ero johtuisi viskon luistamisesta, kauanko autolla voisi ajaa ennen kuin visko olisi tuhoutunut? Veikkaampa ettei kovin pitkälle.

EDIT: Eli tarkoitan tuolla ekalla lauseella tilannetta jossa ajetaan 4H-asennossa normaalia maantieajoa. Silloinhan visko toimii eli jakaa voimaa kun jompi kumpi akseli luistaa.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

uge sanoi
Väittäisin että viskolla ei ole mitään tekemistä voimanjaon kanssa, ainoastaan planeettapyörästöllä. Ja ajatellaampa niin että voimien ero johtuisi viskon luistamisesta, kauanko autolla voisi ajaa ennen kuin visko olisi tuhoutunut? Veikkaampa ettei kovin pitkälle.

EDIT: Eli tarkoitan tuolla ekalla lauseella tilannetta jossa ajetaan 4H-asennossa normaalia maantieajoa. Silloinhan visko toimii eli jakaa voimaa kun jompi kumpi akseli luistaa.

Nyt olisi oikea hetki vääntää mulle rautalangasta, miten kuvailemasi voimanjako on tehty. Oon kyllä yrittänyt avoimin mielin tutkia tota jakiksen manuaalia.

Tarkoittaako tuo sun edittisi, että Pajero on mielestäsi 4H asennossa niin kauan takavetoinen, kunnes joku pyörä luistaa? Vai onko vetosuhde kuitenkin vähintään 33/67%?
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

4H-asennossa aina neliveto suhteessa 33/67. Tuossa alla pari kuvaa, ylemmässä voimankulku 4H-asennossa, toinen selventää planeetan välityssuhdetta.
 

Liitetiedostot

  • 4H.JPG
    4H.JPG
    165.4 KB · Lukukerrat 1,172
  • Planeetta.JPG
    Planeetta.JPG
    149 KB · Lukukerrat 1,106
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Heipat!

Onkin mielenkiintoista tää juttu tosta nelivedosta. En ole kuunaan noin paljon ajatellut asiaa. Tässähän voisi oppia jotain.

Mutta nyt Jani T: Tattis neuvosta mutta en ole vielä onnistunut. Muovit ei irtoo kokonaan. ainakaan en uskalla kiskoa. Peilin kanssa kun kurkkii ja vähän sormella tökkii niin en ole vielä saanut ovea skulaamaan. Hitto, tuli eka kerta mieleen! ;DKauhee ähellyt, tietämätöntä tökkimistä ja hommasta ei tule mitään! :p

Täytyy jokupäivä alkaa taas rempoon sitä. Eukko ei millään viittis tulla apuun kun sillä on aina omaa kiirettä jne...

Saapikos sitä kahvaa ulkopuolelta irti? Elikkäs pääseekö sinne kahvan sisälle ulkopuolelta?

t. jarski
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Mikäs siinä kanittaa jos ne muovit ei irtoo ??? Se lasin kiertävä muovi otetaan ensin irti, sitten työkalukotelo y.m. himmelit, sitte se alamuovi vaan irti :)

Ulkokautta et saa sille mitään tehtyä...
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

uge sanoi
4H-asennossa aina neliveto suhteessa 33/67. Tuossa alla pari kuvaa, ylemmässä voimankulku 4H-asennossa, toinen selventää planeetan välityssuhdetta.
Nuo kuvat selventää kummasti. Kiitokset niistä.

Voima näyttää siis tulevan planeettapyörien pitimeen, se muuttaakin paljon :-[ ;D. Voiskos ajatella sillain, että renkaitten maakosketus "tahdistaa" normitilanteessa kehäpyörän ja aurinkopyörän, jolloinka koko paketti pyörii samaa vauhtia, eikä planeettapyörät pyöri ollenkaan? Luistotilanteessa tilanne sitten muuttuu ja kehä- ja aurinkopyörälle taitaa tulla aikamoinen pyörimisnopeusero, jolla on varmaan myönteinen vaikutus viscon lukittumisnopeuteen?

Tuo voimanjako 33/67 on kanssa aika mielenkiintoinen funtsittava. Vaikka planeettapyörästö pysyykin normitilanteessa "paikallaan", niin siitä huolimatta siinä taitaa kuitenkin se momenttiero olla;D. Silmin se olis varmaan havaittavissa vasta sitten, kun jompi kumpi pää alkaa luistaa ja planeettapyörät pyörähtävät.

Mites muuten aurinkopyörä on lukittu takavedolla, ettei voima karkaa sitä kautta? Käytetäänkö siihen viscon lukkomekanismia?

Vielä kerran, kiitos rautalangasta.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Käsittääkseni kun pito etu/taka-akselin välillä on sama, niin kaikki pyörii yhtenä könttinä ja jos jompi kumpi akseli alkaa pyöriä eri nopeudella niin visko yrittää tasata eron. Periaate sama kuin tavallisessa tasauspyörästössäkin.
2H-asennossa 2WD/4WD:n kytkentäholkki siirtyy kuvassa vasemmalle yhden askeleen jolloin se yhdistää aurinkopyörän ja planeettapyörät yhdeksi osaksi ja vapauttaa etukardaanille menevän akselin. Viscon levyt on "lukittu" yhteen rattaiden välityksellä eli kaikki voima menee rear output shaft:lle.
Viscoa ei käytetä voiman välittämiseen muulloin kuin jos akselit meinaa pyöriä eri nopeudella. Pitkäaikaisessa luistossa se kuumenee ja tuhoutuu.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Onkos tiedossa laajemalti että viscoja olisi palanut?
Aikoinaan Pajeropäivillä oli näkösällä Mitsun Visco ja asiantuntijat selittämässä lämpöjä verrattuna kilpailijan vastaavaan.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Niimpä, tuon lämmönkesto on ihan omaa luokkaa ja kytkeytymisnopeus parempi.
Tietysti nuissakin tilanteissa myyntimiehet kehuvat omaansa, mutta samoissa olosuhteissa on tullut kokeiltua esim.Vokkelon viscoja ja kyllä erot tuli esille.
Tuolla omalla ajettiin heti uudekseltaan n. 3 tuntia jäärataa yhteenkyytiin viscolla ja ainut mikä lämpes oli jarrut kun luistonesto oli päällä.
 
Vs: 3.2 did talven riemuissa

Jani T:lle, nyt on muovit irti ja sain ovenkin auki! :peukku

Siellä oli pari ruuvia. Aavistin asiaa ja tutkin joka paikan. Siinä pussi-jutussa. Näin ainakin mulla.

Ovesta ja sen lukosta en tiedä enempää, lukolta tulevaa salpaa vemputin ja sormeilin sitä ??? avausmekanismia. Sitten sisäkautta seurasin sitä salpaa ja tuuppasin sormellani - Ovi aukesi! Nyt se tuntuu koko kahva toimivan. Elikkäs en tiedä mikä siellä on ollut ongelma, onko sitten lukko ollut jumissa. Tarttee vaan renata ja kattoo vieläkö se jää lötköttään.

Muuten menee hyvin. Hevoset voi hyvin, töitä riittää, eukko on ulkomailla ja mulla on kaljaa!! ;D ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom