3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Pjero

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2012
Morjens. Otsikon mukaista vikaa autossa.kierrokset putoaa johonkin 550rpm. tienoille. vastaa kuitenkin kaasuun normaalisti. Vika ehkä alkanut tulla pikkuhiljaa useammin nyt ja välillä myös kylmänä. Toimii muuten moitteettomasti kylmänä ja kuumana. Kiihtyy ja kulkee niinkuin pitääkin.
Vikakoodit luettu merkkiliikkeellä jolloin antoi 43 TCV (Timing Control Valve System Fault)- koodin.
Nyt kysyisinkin viisaammilta että minkä muun vian seurauksena k.o vikakoodi voi tulla? Polttoaineen saanti tarkastettu suodattimelle asti ja johtojakin on heiluteltu.
Voiko tuon solenoidin purkaa pumpulta itse pois kun käsittääkseni se on ulkopuolella pumpun kyljessä? Pumppu on varmaan ensin irroitettava? Saako solenoidia tarvikkeena?
Merkkiliikkeen kantahan tähän oli että pumppu on lähetettävä korjattavaksi ulkomaille.
Minun ymmärrykseeni ei vaan mahdu miksi yhden sähkösoleidin vaihdosta pitäsi maksaa 4000-5000€
Toivottavasti joku pajero guru osaa auttaa :)

Lisäys: Polttoaine ja huohotin putket tarkistettu ja oli ehjät. tankin pohjalla oli vähän hiekkaa. Esisuodatinsihti oli puhdas. Polttoainesuodattimen pohjalla oli ruosteen näköistä ja tuntuista mönjää jonkun verran. Suodatin vaihdettu 10 000km välein. autolla on ajettu 277tkm
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Tämä on aktiivinen vika minunkin palleroisessani...

Nyt on muuten huoltohomman edenneet.

Tankki oli irti, eipä ihme kyllä ollut paljon mitään hiesua tms, vaikka ihan paperia oli täyttöputki.

Kaikki putket tuli korvattua letkuilla, ja lähti hyvin käyntiinkin.

Kävi ok, vaastasi kaasuun normaalisti. Oli oikein eksoottista lähteä kotiopäin kun auto pomppi kaasujalan takia..

Harvinaista herkkua tuokin..

No, varmaan n. 12 km olin siinä taivalta taittanut. Kaasuun auto vastasi hyvin, ja veti mahtavasti. En muistanutkaan alussa että liikkeelle voi lähteä kakkosella ja lähes ilman kaasua.

No, sitten tuli risteys..

Nostin jalan kaasulta ja puts! Auto sammui. Ensin kirosin että tähänkö tää jäi..

Mutta lähti käyntiin. Seuraava risteys ja sama juttu. Sitten muistin että aiemminkin oli sama juttu, silloin sain sen säädettyä siitä pitemmästä ruuvista kellolta, johon E(rittäin)G(akkamainen)R(akkine)-putki tulee.

Samaa aloin sitten kotona tutkailla. vielä ei tuloksia. Toimii ihan ok, kunhan ei nosta jalkaa kaasulta.

Aussi/muilta ulkomaan foorumeilta luin että siinä pumpussa on kaksi anturia, joiden vaihdolla jotkut ovat selvinneet. Kun näytti tankkikin puhtaalta, niin oudoksuttaa se pumpun hajoaminen. Silti toimii ihan ok. Toisaalta siellä myös oli vallalla käsitys että nää zykzel pumput kestää 250k ajoa ja sitten on slut. Tied siitä..

Mutta mietiskelin vaan että onko asiaan tullut lisätietoa? Nuo anturit olisi kiinnostavaa vaihtaa, jos se siitä korjaantuu. Kun ei tyhjäkäyntiä edes voi säätää..

Pidetään tämä aktiivisena, luulen että näitä kohtaloita tulee vielä enemmänkin!

t. Jarski
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Tossa pariksi iltaa luettavaa http://www.pocuk.com/forums/viewforum.php?f=137
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Tarkista tuo alla olevan linkin säätö, aiheuttaa huonoa käyntiä jos läppä liian liian "kiinni" säädetty tai egr sotkenut. Kylmänä auki, lämpimänä sitten säätöruuvia vasten melkein kiinni.

http://www.pajeroclub.co.za/forum/viewtopic.php?t=4918

Tuossa lisää DIY juttua pajeroon ja ko. läpän toiminta.

http://4epikanini.webs.com/mitsubishidiy.htm
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Kiitokset kommenteista!

Aika lailla nuo linkit on jo vastaan tulleet, vaikka toki niitä tuli tutkailtua jälleen.

Sen läpän kanssa jo aiemmin taistelin, tuolloin sen säätö auttoi, nyt ei.

Toisekseen olen metsästänyt infoa siitä alipaineletkustomysteeristä. Kun tällä hetkellä tulee jatkuva imu (kun auto käy, tietty) siihen egr-läppään. Mutta siihen ilmaläpälle ei tule mitään. ei liiku ei.

Tutkailin niitä letkuja, ehjiltä näyttivät. Pitäisi vielä irrotella ne ja tutkia onko tukkeutumia. Tiedä sitten onko jokin niistä ohjainreleistä - tai mitä solenoidejä/humanoideja ovatkaan - riksahtanut.

Nyt on mielessä irrotella imusarja, putsata sitä samalla, ja tutkia ne pumpun anturit - josko ne vaihtais - ja samalla sen pätkän po-letkun pumpulla. Kun ei tuosta härvelistä mitään tolkkua saa.

Jostain luin että ne ap-letkut aiheuttaa tukittuna/irrotettuna häiriövalon, eipä ole näkynyt.

No, pitää jatkaa ihmettelyä, josko tuota saisi osiin ja ehkä kasaankin..

Ottaa vaan lievästi kupoliin, kun muuten nyt olisi iskussa..

t. Jarski
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Heips!

Vähän updatea..

Auto kettuilee edelleen.. Tyhjäkäynti ok ja käynnistyy mukavasti kun autotallissa kylmänä. Hetken huristuaan kun koitan peruuttaa ulos vaatii aika paljon kaasua tai sammuu siihen paikkaan. Ikäänkuin puristuksia ei olisi. Tai sellainen fiilis tulee. Eteenpäin lähtee ihan ok. Onko sitten jossain vaihteistossa tai perässä pakilla jotain jumia, tietä tuosta..

Nyt eilen se ei sammunut pihaan, vaikka pidin pitkään sitä jyrskyttämässä. ennen se vaan lämmittyään sammui.

En tiedä oliko mitään vaikutusta kun putsasin kaikki pumpun sähköpistokkeet ja koitin sieltä mittailla antureita. Ei niist oikein tiedä kun ei ole kunnon ohjeita tullut vastaan.

Mikään lähipaja ei ole kiinnostunut, eikä oikein ole varaakaan viedä mihinkään tutkittavaksi. Diagnoosi on kuitenkin pumppu..

Kun vähän kaasuttaa niin tyhjäkäynti käy todella alhaalla, mutta eilen ei ainakaan siitä sammunut. takelteli jo sillä rajalla.

On niin outo ettei mitään rajaa.. Ostakaa pajero, pikkuvikainen.. ;D

t. jarski
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Vaihda se pumppu, niin ei tarvitse enää stressata sen auton kanssa.. :seina
Kahteen meidän perheen palleroon, olen pumpun vaihtanu, ja ongelmat loppu. :driver
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Juu pumppu vialta valitettavasti kuulostaa.. Samat oireet alkoi omassa viime syksynä. Kylmänä ookoo, lämmettyään tyhjäkäynti rumppaa alle 500-700 kierrosta. Kierroksia kun antaa niin toimi normaalisti. Koitettiin ensin vaihtaa molemmat nopeusanturit pumpusta ja tarkastettiin polttoainepuoli ilman tulosta. Uusi pumppu tilalle ja nyt auto toimii taas...

Ps. Pumppuja korjaavat Tanskassa Euroopassa. Hinta 1700-2900€. Kunnostettuja vaihtopumppuja myy ainakin osasuora n2400€, Itselle tuli heti ongelmia vaihtopumpun kanssa mutta takuuseen osittain meni vika.. Mutta melkein varmempi korjauttaa vanha kuin uusata koko pumppua..

Yv:llä voin antaa vinkkejä pumpun vaihtoon ja jokunen valokuvakin ko. Operaatiosta pajalta on jemmassa jos apuja tarttee., ei ole paha rasti ;)
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Toksia toksia kovasti jälleen vastauksista!!

Auto oli reilun viikon Riihimäellä mitsuhuollossa tutkimuksissa. Vahvasti olivat ilmaongelman kannalla. EIvät kyllä tukea löytäneet epäilyilleen, ja nostivat kädet ilmaan. Veloituksetta sitten meni tutkimukset kun ei ns. vikaa löytynyt. Pumppu jäi epämääräiseksi tuomioksi.

No, nyt on hermot ja kessut loppu, auto lähtee Kamuxiin vaihtoon. Lupasivat jopa 4000 hyvittää, ja laittavat sitä ite kuntoon.. Saas nähä kuin käy.. Koska lienee taas myynnissä. Starttikin praakasi joitain kertoja, ei välttis paha-- vielä--. ???

Kyllä sitä pumpun vaihtoakin tuli tutkailtua, mutta ei oikein irtoa haluja siihen projektiin. Turhan paljon pitää purkaa ja olla tietotaitoa vähän enemmän. Lisäksi pitäisi olla se veturi käytössä kuulemma jo eilen.. ::)

No, nyt on kaupasta tulossa veturiksi vm 2003 2.5 td pajero. Ei näistä näköjään eroon pääse, vaikka jo hehkutin yhtä MB Ml rakkinetta. Olisi ehkä liian tyyris.. ;)

Tuossa Pajessa on sama kori, mutta olisiko vähemmän ongelmia?! Tuskin.. Aika näyttää..

Jatkan kyselyjä jahka tuo kone ensimmäisen temppunsa näyttää... Sitä ennen, toivottavasti.. :driver

t. Jarski
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Hei,

Sama vika tuli yön aikana omaan pajeroon. Mutta jännää on että auto pyörii tyhjäkäynnillä niin kauan kuin auto liikkuu, mutta kun pysähtyy esim risteykseen niin sammuu heti :nykii

Onko jollain ideoita?
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Vaihtakaapa ensiksi kampiakselin asentoanturi, voi sekoilla ja antaa väärää tietoa pumpulle. Polttaa parhaassa tapauksessa venttiilin kun antaa kunnolla vetoja....
 
Vs: 3,2did -04 Pajero pyörii huonosti tyhjäkäyntiä lämpimänä.

Pumppuun kohdistuu vika.. Pumppu on pöydällä, uusi etsinnässä. Mistä löytyy kampiakselin asentoanturi? Etu vai taka päästä? Vois samalla vaihtaa senkin.
 
Takaisin
Ylös Bottom