jcarlson
New Member
- Liittynyt
- 21 Tammikuu 2006
Tulipa tämmöinen aihe mieleen kun tuumailin tuota kohta eteen tulevaa jakohihnan vaihtoa tuohon GTi Dynamicciin. Tulihan tuo aikoinaan parikin kertaa purettua ja kasattua kun remppasin edellisen koneen turbotettuun, mutta tuli nyt mieleen että homman voisi tehdä vähemmällä vaivalla ja suuremmalla varmuudella.. Mukavuudenhalu senkun lisääntyy.
Tämä samahan pätee kaikkiin 4g63 16-venttiilisiin, lähtien sieltä '88 Gti Galantista ja samat työkalut ja lähes samat osatkin lienee ihan sinne Evo ysiin asti. Ainakin nelosessa oli vielä samat rojut, ainoa ero on jakopään kiristinrullan osanumero Galant vs. Evot, onko kellään tietoa mikä ero siinä tarkkaan ottaen on ja sopisivatko kuitenkin ristiin?
Tasapainohihna, sen kiristin, jakohihna ja sen ohjainrulla ovat siis tismalleen samat 16v Galantissa ja Evoissa.
Eli nuo Mitsun orkkis erikoistyökaluthan löytyy jotakuinkin kohtuulliseen hintaan Camskilliltä:
Kiristinrullan esikireyden säätö http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2263p12857
Automaattikiristimen kasaan puristus http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2263p12840
Jälkimmäinen on varsin helppo itsekin tehdä, mutta ensinmainittu on kyllä kätevä olla valmiina. Tällä työkalullahan siis säädetään jakohihnan kiristinrullan esijännitys oikeaksi jolloin automaattikiristin toimii oikein ja hihnan kireys pysyy vakiona läpi koko käyttöiän. Kuinkahan monta venttiiliremppaa on aiheutettu esim. virheellisellä esikiristyksellä..? Syyttäisin helpostikkin tuota ennemmin kuin itse hihnaa jos vaikka 40tkm kohdalla tuho käykin vaikka piti kestää yli tuplat siitä.
Lisäksi vielä tarvitaan tietysti tarkka momenttiavain tuonne 2Nm alueelle, eli Bilteman tai Motonetin tarjoomukset ei tässä paljoa lämmitä. Toivottavasti kukaan ei kuvitellut että Bilteman "0-210Nm" avain olisi käyttökelpoinen tähän. ;D
Jonkinlaisen etsinnän jälkeen hoksasin että polkupyörissähän käytetään pieniä momentteja, joten edullisin löytämäni sopivalla asteikolla oleva avain olisi tämä (Park Tool TW-1, 49e sis. postit):
http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=TL7256&listpos=0
Samaa pientä momenttiavaintahan voi hyödyntää sitten myös esim. perien ja kulmavaihteiden laakerivälysten tarkistamiseen, eli hyödyllinen kapine myös muuta pientä tarkempaa hommaa puuhasteleville..
Ohjeistus jakohihnan vaihtoon ja erikoistyökalujen käyttöönhän löytyy mm. täällä:
http://www.dsm.org/tsbs/tbelt/tbelt.htm
Niin joo, ja jopa Galanttiin vaikka ei edes se yksi rulla sopisi niin silti kannattaa Camskillin jakopääsetti ostaa, on sen verran edullinen ja pitäisi olla myös laadukas. Ei paljoa Motonettiä kannata rahoittaa: http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2263p17455
Tämä samahan pätee kaikkiin 4g63 16-venttiilisiin, lähtien sieltä '88 Gti Galantista ja samat työkalut ja lähes samat osatkin lienee ihan sinne Evo ysiin asti. Ainakin nelosessa oli vielä samat rojut, ainoa ero on jakopään kiristinrullan osanumero Galant vs. Evot, onko kellään tietoa mikä ero siinä tarkkaan ottaen on ja sopisivatko kuitenkin ristiin?
Tasapainohihna, sen kiristin, jakohihna ja sen ohjainrulla ovat siis tismalleen samat 16v Galantissa ja Evoissa.
Eli nuo Mitsun orkkis erikoistyökaluthan löytyy jotakuinkin kohtuulliseen hintaan Camskilliltä:
Kiristinrullan esikireyden säätö http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2263p12857
Automaattikiristimen kasaan puristus http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2263p12840
Jälkimmäinen on varsin helppo itsekin tehdä, mutta ensinmainittu on kyllä kätevä olla valmiina. Tällä työkalullahan siis säädetään jakohihnan kiristinrullan esijännitys oikeaksi jolloin automaattikiristin toimii oikein ja hihnan kireys pysyy vakiona läpi koko käyttöiän. Kuinkahan monta venttiiliremppaa on aiheutettu esim. virheellisellä esikiristyksellä..? Syyttäisin helpostikkin tuota ennemmin kuin itse hihnaa jos vaikka 40tkm kohdalla tuho käykin vaikka piti kestää yli tuplat siitä.
Lisäksi vielä tarvitaan tietysti tarkka momenttiavain tuonne 2Nm alueelle, eli Bilteman tai Motonetin tarjoomukset ei tässä paljoa lämmitä. Toivottavasti kukaan ei kuvitellut että Bilteman "0-210Nm" avain olisi käyttökelpoinen tähän. ;D
Jonkinlaisen etsinnän jälkeen hoksasin että polkupyörissähän käytetään pieniä momentteja, joten edullisin löytämäni sopivalla asteikolla oleva avain olisi tämä (Park Tool TW-1, 49e sis. postit):
http://www.bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=TL7256&listpos=0
Samaa pientä momenttiavaintahan voi hyödyntää sitten myös esim. perien ja kulmavaihteiden laakerivälysten tarkistamiseen, eli hyödyllinen kapine myös muuta pientä tarkempaa hommaa puuhasteleville..
Ohjeistus jakohihnan vaihtoon ja erikoistyökalujen käyttöönhän löytyy mm. täällä:
http://www.dsm.org/tsbs/tbelt/tbelt.htm
Niin joo, ja jopa Galanttiin vaikka ei edes se yksi rulla sopisi niin silti kannattaa Camskillin jakopääsetti ostaa, on sen verran edullinen ja pitäisi olla myös laadukas. Ei paljoa Motonettiä kannata rahoittaa: http://camskill.co.uk/products.php?plid=m8b0s2263p17455