Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Tätä juuri hain takaa..Niko Päivinen sanoiMitenkäs nuo mittavermeet muuten reagoivat hukkakipinään? Eivät mitenkään?
Näinhän sen kuuluis toimiakin. Mutta ennakko näyttäs kierroksilla menevän nollaan, eli myöhäselle ???ST sanoiTätä juuri hain takaa..
Itsellänikin kun nostaa kierroksia tarpeeksi,"häviää" asteikko,ts "merkki" menee niin kauaksi asteikosta ettei toivoakaan edes arvailla ennakkoa.
No siinäpä se. Kaverin Coltista kun mittailin perusennakkoa, niin se huiteli yli asteikon jossain 12-13 asteessa. Mutta kierroksilla aikaisti sitä normaalisti, toisin kuin omani. Omassa on sähköt mallia karsittu, koska laite toimittaa JM-auton virkaa. Eikä siellä (puretuissa) sähköissä pitäis olla mitään kikkaretta, mikä vaikuttaa tohon sytkään ???Slider sanoiJos nyt oletetaan että mittalaitteisto on kunnossa, niin yksi mikä saa ecun syttyä myöhästelemään on tietysti nakutuksen tunnistin.
Mielenkiintoinen topic, kun olen omasta mielestäni itse huomannut samoja oireita. (perusennakon kun sääti kohilleen, niin auto ei oikein kulkenut)
Nakutuksentunnistin on paikallaan. Onko olemassa konstia jolla tota anturia vois mittailla että toimiikos se?Niko Päivinen sanoiNo jos siellä karsituissa jutuissa on nakutuksentunnistin, niin ECU saattaa varmuuden vuoksi heittää ennakot uusiksi... ja todennäköisesti tekeekin niin, koska ko.kone ei ole mikään ooppeli, johon käännellään töpseleitä oktaaniluvun mukaan.
MUT (Multi-Use-Tester,mitsun).Japi sanoiNakutuksentunnistin on paikallaan. Onko olemassa konstia jolla tota anturia vois mittailla että toimiikos se?
Ei ole diagnoositöpseleitä paikallaan enää. Ite en ole koneelle tehnyt muuta kuin vaihtanu jakoremmin, edellisistä omistajista en sitten tiedä. Peltisarja siihen on laitettu, mutta epäilen sen olevan vaan näön vuoksi.Japi sanoisähköt mallia karsittu, koska laite toimittaa JM-auton virkaa.
Sama Coltti, sama mies. En oo vikaa sen enempää selvittäny, mut näyttäis löyly riittävän tollasenaankinjaska sanoiMeinaatko jokikseen viritellä sitä?
Pitäis varmaan selvittää onko koneelle tehty jotain, esimerkiksi vaihdettu nokka-akseli jyrkemmäksi, se voisi vaatia eri ennakon.
En tunne Coltin ecun toimintaa, mutta pitäisi varmistaa, mitkä anturit vaikuttavat sytytyksen säätöön. Ecuun voisi antaa niille kiinteät arvot, jolloin se voisi toimia. Kannattaisi varmaan kysellä tuolta sähköpuolelta, apuja voisi löytyä enemmän. En tiedä mikä 1600 kone Meriläisellä Euran moottorikerhosta on Coltissaan, mutta kulki aika hyvin Vammalan jokis-kisassa viime sunnuntaina. Sieltä kai voisi kysellä, jos sattuisi olemaan sama kone Coltissa.
Eipä taida vielä ton ikäsessä Coltissa olla Lambdaa alunperin ensinkäänjaska sanoiPuuttuko siitä Lambda-anturi, onko edellinen omistaja asentanut sitä peltipakosarjaan?
Lambda-anturin puuttuminen voisi aiheuttaa kyseisen ongelman, en ole asiasta varma, epäilen kuitenkin, että voisi olla vian syy.
Ilman lambda-anturilta saatavaa tietoa ecu ei osaa säätää seossuhdetta oikein. Ecu voi tällaisessa tilanteessa ehkä säätää sytytyksen myöhäiselle, tämä on oma arvaukseni, ehkä joku paremmin tietävä voi kertoa asiasta tarkemmin.
Toinen mahdollisuus on että koneen virtaukset ovat parantuneet niin paljon, että menevät säätökarttojen ulkopuolelle.
jaska sanoiEiköhän se lambda-anturi ole aika tarpeellinen, ecu säätää seossuhdetta lambda-anturin tietojen mukaan. Lambda-anturi löytyy pakosarjasta, siitä lähtee 1-2 johtoa eculle. Keskusteluissa on aika paljon juttua Lambdan aiheuttamista käyntihäiriöistä, kannattaisi varmaan lukea.
ECU säätää kapeakaistaisen Lambdan avulla seosta alakierroksilla, yläkierroksilla ilmamääräanturi.
Kapeakaistaisen säätöjännite on n. 0-1V, laajakaistaisen 0-5V.
Kannattaisi katsoa onko ECU:ssa Lambdan liitäntä, jos liitäntä on vika voi olla puuttuva Lambda-anturi.
Japi sanoiEipä taida vielä ton ikäsessä Coltissa olla Lambdaa alunperin ensinkään
Japi sanoiEipä taida vielä ton ikäsessä Coltissa olla Lambdaa alunperin ensinkään