-88 Pajero HT "hp to kW"

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Tästä se lähtee. 4G54 koneinen, lyhyt, avokattoinen, pikkulaatikkoinen Pajero, lehtijousilla takana, ah niin komealla paavimallin irtokatolla.

Ostettu kansi- tai kansipahvivikaisena, mutta ajokuntoisena.

Tapahtunut so far (josta tarkempaa tarinaa myöhemmin):

Kone ja laatikko vaihdettu: 4D56 TD-IC + "iso" laatikko. Koestettu MCFORCissa. Rikkinäistä kattoa tilkitty butyylimassalla ja teipillä, rikkinäistä pohjaa tilkitty mig-liimalla ja teipillä (oli pakko, liian isoja reikiä, eikä aikaa hitsailla MCFORCiin). Sisustus yhdistetty pätkän sambo-mallista ja TD-IC:n de-luxe mallista. 31" rattaat lainattu IC:stä.

TO-DO: korin entraus: pohjasta peltimadon asuinalueet umpeen, kylkiin ja kattoon komposiittia, palkkihelmat, uudet puskurit. Jos tosissaan ruvetaan harrastamaan, niin kaaret. Taakse kierrejousta, eteen joko coiloveria tai ilmajousta. Cooleri keulalle + mitä muuta koneelle keksitään, vinssi keulalle ja pohjaan uudet panssarit (vakio panssari, vaihteiston palkki, tankki, helma, takapuskuri kaikki koestettiin jo pilalle klubin pikku metsäretkellä).

Keskustelut TÄNNE.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1852_(Medium).jpg
    IMG_1852_(Medium).jpg
    202.8 KB · Lukukerrat 1,862
Vs: -88 Pajero HT "hp to kW"

No niin, nyt sitä luvattua tarinaa dieselöinnistä. Listaan alempana eroja kahden yksilön (lyhyt bensa avo -88 pikku laatikolla vs. pitkä TD-IC -90 isolla laatikolla, molemmissa lehdet takana) välillä. En ota kantaa siihen mitkä erot ovat vuosimalli- tai varustetasoeroja (esim. kardaanit), enkä ota kantaa siihen mitkä kaikki muutokset on pakko tehdä (esim. vaihdelaatikko). Tämä on dieselöintikertomus ja havainnot näistä kahdesta yksilöstä. Lukija käyttää omaa harkintaansa siihen kuinka laajalle näitä havaintoja voidaan yleistää.

Noin yleisenä kommenttina projektista: kaasari-pätkän dieselöinti ei ole täysin bolt-on homma, vaikka itse näin kuvittelin. Koreissa on eroa.

-dieselissä REILUSTI enemmän äänieristeitä, sekä kabiinissa, että konehuoneessa (en siirtänyt)
-dieselissä kaksi akkua (bensassa yksi)
(diesel toimii kyllä yhdelläkin akulla, kun laittaa apparin puoleisen akun ja eristää kuskin puolen johdot, tai poistaa ne kokonaan: poistaminen on helppoa, koska (+) menee ainoastaan startille)

Bensakoneisen korista puuttuu:
-toisen akun kiinnikkeet ja johdot
-coolerin takakiinnikkeet (etukiinnikkeet lukkopellistä voi vaihtaa, ja jos menee keulacooleriin, ei tarvita)
-coolerin ilmareikä pellistä (well DUH)
-naftasuodattimen kiinnikkeet
-hehkureleiden kiinnikkeet
-puolet öljynjäähdyttimen kiinnikkeistä
-ilmansuodattimen kiinnikkeet
-akun ja tulipellin lämpösuojapeltejä
-pesurin nestesäiliöiden kiinnikkeet (ei ole iso ongelma kylläkään)

Pulttaamalla vaihdettavat osat/lisättävä osat:
-öljynjäähdytin letkuineen
-ohjaustehostimen putket/letkut
-jäähdyttimen letkut (jäähdyttimet käyvät ristiin)
-jarrutehostimen alipaineputket (pääsylkky ja jarrut samat, tehostimesta puuttuu alipaineanturi -en kaivannut = en vaihtanut tehostinta enkä pääsylkyä)
-polttoainesuodatin jalkoineen
-kytkimen työsylinteri (KM-lootasta V5MT lootaan siirryttäessä)
-johtosarja, kaikkine releineen -ihan P*RKELEEN pitkä pätkä: konehuoneesta kaikki, kabiinista takapenkkiin asti + laatikolle menevä haara kuskin puolen palkin päältä (erilaiset liittimet)
-cooleri letkuineen
-coolerin etukiinnikepaikan sisältävä käikäle lukkopellistä
-startti
-kaasuvaijeri
-kytkinpoljinasetelma (EHKÄ?)

Ihan ensimmäisenä akku/akut pois. Konepelti irti. Koneesta vedet pois, öljyt pois (koska suodattimen ja ö-jäähdyttimen joutuu kuitenkin tyhjentämään, sama vaihtaa öljyt samalla). Laatikkoon voi periaatteessa jättää öljyt, jakiksesta hyvä ottaa pois.

Jäähdytin irti, tuuletin irti, pituussuunnassa tarvitaan myös tilaa.
Koneesta nappasin kaikki letkut ja johdot irti, putsarin, coolerin rautoineen, mutta mm. laturin jätin paikoilleen. Naftaletkut irti. Kaasuvaijeri irti pumpusta/kaasarilta. Maajohtoja on molemmilla puolilla lohkoa. Lämppärin letkut, öljynjäähdyttimen putket irti. Öljynjäähdyttimen putkia varten irroitin ö-suodattimen. Startti irti. Pakoputki irti downpipesta/pakosarjalta ja koneen kyljestä (bensa). Lämpösuojapeltejä irti. Koneen-laatikon pultit irti, kaikki näkyvissä, kun kiertää yltä- ja alta. Muistaakseni 4 isoa 14mm kantaista, muutama 10mm kantainen bensassa, dieselissä vielä muutama 14 mm kantainen enemmän V5MT laatikkoisen dieselin kytkinkopan "alapellissä." Tässä kohtaa myös kytkimen työsylinteri irti ja HUOM 1! mäntä pitää "sitoa" kiinni, ettei se pullahda ulos. Jos käyttää samaa sylinteriä, eikä vaihda laatikon tyyppiä, sylinterin voi jättää roikkumaan letkuunsa. HUOM 2! Jos vaihdat laatikon KM <-> V5MT, joudut irroittamaan sylinterin letkusta, koska työsylinterit ovat erilaiset.

Koneen korvakkeet voi ottaa paristakin paikasta irti. Itse jätin ne koneeseen kiinni, eli irroitin ne palkista (2 pulttia/puoli).

Ennen nostoa pitää tukea laatikon etupää. Sitten vaan varovaista nostoa ja vetoa.

Laatikon voi pudottaa seuraavaksi. Takakardaani irti. Etukardaani irti etupäästä (kannattaa tehdä itseasiassa jo ennen startin irroittamista, saa lisätilaa). Etukardaanin voi halutessaan jättää roikkumaan jakiksen, lootan kylkeen hirtettynä. Toimii samalla tulppana lialle.

Loota+jakis on kiinni poikkipalkissa ja kuskinpuolen sivukorvakkeessa. Sivukorvakkeen voi halutessaan jättää runkoon kiinni ja irroittaa ainoastaan laatikosta. Jakiksen suojarauta irti. Laatikon sähköjohdot irti. Nopeusmittarin vaijeri irti. Kabiinin puolella keksikonsoli irti, kepin nupit irti, keppien suojakumi irti rautoineen. Tässä vaiheessa myös laatikon takapää pitää tukea. Poikkipalkissa oleva tukikumi irti, itse jätin sen poikkipalkkiin kiinni (eli irroitin laatikosta). Poikkipalkki irti rungosta -on tiukassa, voi katketa pultteja. Loota lattialle -varoitus, V5MT loota-jakis sitten PAINAA. KM-loota-jakiskin painaa, mutta V5MT on vielä HUOMATTAVASTI raskaampi. Alhaalla temutessa voi irroitella (molemmista) koneen-ekan äänenvaimentimen liitoksen ja ottaa downpipen talteen.

Sitten takaisin konehuoneeseen. Ylempänä listatut "vaihdettavat" osat voi nyt nyppiä konehuoneesta, ellei niitä ole jo irroitettu. Ainakin jarrutehostimen AP-putki ja ohjaustehostimen putket on helpompi ottaa nyt kun kone on irti, samoin kuin sähköt. Johtosarja kiertää konehuoneen kokonaan. Kaikki liittimet, sulakerasiat ja releet on syytä merkitä hyvin, tavalla joka kestää johtosarjan vetämisen tulipellin läpi. Releitä on konehuoneessa molemmissa sisäloksuissa, sekä kabiinin puolella molempien A-pilarien tienoilla. Muista merkata sekä rele, että sitä vastaava liitin.

Kabiinissa: kojelauta irti. Aloittaa vaikka keskikonsolin purkamisella. Lämppärin säätimen nupit vetämällä, sitten vaan näkyvät ruuvit irti. Kaksi ruuveista sivuilla suojatulppien alla. Sähköpistokkeet irti (merkkaa). Konsolin tukirauta irti. Lämppärin säädin irti, ainakin kaksi vaijereista menee ristiin kojelaudan kanssa. Katso/merkkaa vaijereiden säätö ja irroita kiristyskynsi ja keplottele vaijeri pää pois. Kääntele lämppärin säädin kojelaudan sisään.

Kojelaudan purku:

Aloitetaan vaikkapa mittariston irroituksella (huom. mittaritaulussa olevat kuusiokolot EIVÄT ole oikeita, eikä niitä irroiteta)
-aloita nostamalla mittaritaulun jatkona/takana oleva suojakoppa, se lähtee nostamalla
-näet mittaritaulun keskellä yhden kiinnitysruuvin (katso vaikka tuulilasin ulkopuolelta), se irti.
-rattiakselin molemmin puolin, alaviistoon on kaksi mittariston ruuvia, irti.
-nopeusmittarin vaijeri irti (paina klipsiä), sähköliittimet irti (merkkaa)

Lisämittaristo irti (jos on, bensassa ei ollut): ensin suojakoppa, ruuvit sivuilla. Sitten itse mittaristo, neljä ruuvia. Sähköpistoke irti (merkkaa).

Sitten itse kojelaudan kimppuun.

-päädyissä kaksi pulttia näkyvissä
-mittariston aukon kohdalla/rattiakselin linjassa yksi pultti
-konepellin aukaisukahva irti
-tankin avauskahva (jos on) irti
-himmentimen säädin irti (jos on) liitin irti (merkkaa)
-takaovenlukituksen liitin irti (jos on)
-kojelaudan päällä, päädyissä on kaksi tuuletusritilää, keskellä yksi feikkiritilä (jos ei ole lisämittaristoa)
-ritilöissä on pystysivuissa klipsit, joihin menee pieni talttarukari (jota voisi vähän taivuttaa päädystä), vääntämällä klipsit näkyviin, ritilä irtoaa. HUOM! hyvin vaikeaa tehdä naarmuttamatta
-klipsien alla on kolme pulttia (päädyissä + keskellä), ne irti
-sulakerasia irti kuskinpuolen päädystä, varmista, ettei takerru mihinkään irroittaessa
-hanskalokeron voi ottaa irti, ei pakollista
-tilttiratti ala-asentoon, nosta kojelauta irti, varo tuulilasia: kojelaudan runko on metallia ja kokonaisuus on yllättävän painava.
-lämppärin ilmaputkia voi yrittää irroittaa etukäteen, mutta ne eivät ole tiukassa = irtoavat kun kojelautaa nostaa

Jostain syystä kytkinpoljinasetelmat olivat erilaisia. Bensassa palautusjousena sellainen lampunjousi-lelu, dieselissä asiallisempi. Vaihdoin poljinasetelmat, en tiedä olisiko ollut pakko. Sokka irti sylkyltä, mutterit irti tulipellistä. Irroittaminen tuo myös lisätilaa johtosarjan irroittamiseen, eli kannattanee.

Sähköjen purkaminen jatkuu.

Etsi releet ja liitimet, irroita, merkkaa. Johtosarjassa on PALJON muoviklipsejä, mutta TD:ssä oli myös keskellä kojelautaa pari pulttikiinnitystä. Pitkän johtosarja on erilainen kuin pätkän, mm. taakse menevän pätkän pituus, keskuslukitus, takaovien sähköt. Johtosarja katkeaa vasta takapenkin kohdalla (!!), eli irroitettava osuus on todella mittava. Käytännössä lähes koko johtosarja. Itse käyttelin surutta sivuleikkureita + teippausta mm. vetokoukun johdoille. Releitä oli eri paikoissa, eli huolellisuutta vaaditaan. Lämppärille menevät johdot ovat samat. Kabiinissa johtosarjan osia menee kynnyskotelon/lattian kulmia pitkin molemmilla puolilla, sekä keskikonsolissa. Keskikonsolin sisältä löytyy keskuslukituksen releet.

Kun kaikki on irti ja merkattu, johtosarja vedetään varovaisesti konehuoneesta kabiiniin. Apukäsi hyvä olla, toinen syöttää sopivia nippuja johtosarjan haaroista, toinen vetää talteen niitä.

Periaatteessa purkutyöt ovat tässä. Muista imeä "väärä" polttoaine pois tankista. Dieselissä pystyi käyttämään kaasari-bensan tankkia, hyvä niin, koska pitkän ja pätkän tankit tuskin käyvät ristiin. Polttoainelinjat käytin sellaisenaan, eli en vaihdellut, ainoastaan uusin konehuoneen letkut sopivan mittaisiksi.

En huomannut eroja koneen korvakekumeissa, laatikon kannatinkumeissa, mutta käytin varmuudeksi dieselin + V5MT:n omat.

Kasaustyö on em. listan käänteinen operaatio. Lyhyt-pitkä tai KM - V5MT swapissa myös kardaanit menevät vaihtoon. Samanpituisten kesken ottaa vaan oikeat, mutta pitkästä lyhyeen tai päinvastoin, niin TAKAkardaani pitää löytää tai tehdä. KM ja V5MT kardaanin yoket ovat erilaiset.
Ja moponet p*rkele myi väärän kardaanin nivelen. V5MT pätkässä ja V5MT pitkässä olikin eri nivel, pitkässä järeämpi. Jos löytyy joku sopuhintainen paja, niin lyhennytän pitkän kardaanin pätkään. Saa isot nivelet ja varakardaanin tuosta pätkän kardaanista.

Ennen johtosarjan takaisin tunkemista kannattaa korjata kaikki huonot liitokset ja katkenneet johdot, niitä löytynee esim. laturin johdoista ja kaikkien entisten omistajien lisävaloasennuksista (kuvia tulossa tämän tiimoilta). Toinen asia jonka tekisin/tein: lokasuojan vilkkujen johtoja kannattaa jatkaa joku 10-15 cm. Vilkkujen irroittaminen ja asentaminen helpottuu valtavasti. Johtosarjan ollessa irrallaan jatkaminen on helppo nakki.

Pakoputki "downpipesta" taaksepäin kävi suoraan diesel-käyttöön. Nopeutti hommaa, vaikka putkisto meneekin jossain vaiheessa vaihtoon.

Kojelaudan kasaamisessa pitää muistaa tyrkkiä kaikki lämppärin ilmaletkut paikoilleen, ennen kojelaudan lopullista kiristämistä.
 
Vs: -88 Pajero HT "hp to kW"

Jäi vielä mainitsematta:

Pitkän ja pätkän etupenkit kävivät ristiin, mutta jalustat joutui vaihtamaan. Ja vaikka pätkä oli sambo-mallia muuten varusteiltaan, niin kuskin penkissä (jalustassa) on jousitus, (!!) aivan kuin jossain kuorma-auton tai traktorin penkissä. Tätä luxus-varustetta ei pitkän penkissä ollut. Jousitettu jalusta luonnollisesti painaa ihan tolkuttomasti, mutta on kyllä mukava varuste epätasaisessa maastossa.
 
Vs: -88 Pajero HT "hp to kW"

Ensimmäinen kuva. Apparin jalkatila, edellisen omistajan jäljiltä. En minäkään nyt mikään loistohitsari ole, mutta pliiiiiis....

Korjataan heti kun mätähommia ruvetaan tekemään.

Toinen kuva. H4 liitin, eli kolme johtoa. Montako rosvoliitintä löydät? Montako rosvoliitintä löydät yhdestä johdosta? Lienee jonkinlainen ennätys alallaan, Pajeron valojohdon nähneet tietävät miten lyhyt se on. Tämä saalis oli pitkästä, ja korjattiin ennen johtosarjan siirtoa.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1800_(Medium).jpg
    IMG_1800_(Medium).jpg
    44.2 KB · Lukukerrat 1,298
  • IMG_1796_(Medium).jpg
    IMG_1796_(Medium).jpg
    141.2 KB · Lukukerrat 2,697
Vs: -88 Pajero HT "hp to kW"

Koneen virittäminen sai huonon alun: MCFORCin jälkeen kaupungilla ajellessa tuntui auto jotenkin nuhaiselta. No, ajattelin, että se vaan tuntuu, kun on ajellut pikkuautolla välillä. Mutta ongelma paheni ja paheni, ja nyt huippunopeus on ykkösvaihteella ehkä 30 km/h. Paikallaan auto kiertää ehkä 1500 - 2000 rpm kaasu pohjassa. Käyntikuntoinen, mutta ajokelvoton.

Lähtee käyntiin hyvin, puristuksia tuntuu olevan. Tyhjäkäyntiä käy hyvin, mutta tehot vaan totaalisesti kadoksissa, eikä vika ole vielä selvinnyt.

-turbo pyörii, putsari katsottu
-D-suodatin vaihdettu kaksi kertaa, ei vaikutusta
-suodatinjalka vaihdettu, ei vaikutusta
-kokeiltu antaa kannusta dieseliä, parani hieman, mutta ei korjaantunut
-kokeiltu kaasarimallin suodattimella, ei vaikutusta
-kokeiltu kaasarimallin suodattimella JA kannusta syöttämällä, paras tulos, mutta ei vieläkään korjaantunut

Tällä hetkellä epäilys kohdistuu pumpun sisällä olevaan siirtopumppuun. Kaasutinmallin suodatin(kin) täyttyi jotenkin oudon huonosti, ja oireiden lieveneminen kannusta syöttämällä viittaa myös siihen suuntaan. Joppe kertoi törmänneensä samantyyliseen tapaukseen. Eli täytyy vielä kokeilla sähköisellä siirtäjäpumpulla. Jos se ei auta, niin sitten täytyy vielä varmistukseksi tsekata jako ja sen jälkeen ruveta epäilemään itse ruiskupumppua.

Kiitos Jopelle ja Jahvetille tähän astisista neuvoista ja ideoista.
 
Vs: -88 Pajero HT "hp to kW"

No niin, nyt on todennäköisesti päästy vian jäljille. Epäilyt kohdistuvat tankilta tulevaan putkeen (vuotaa laipan tienoilta). Ei mitenkään harvinainen vika. Ei vuoda naftaa merkittävästi ulos, mutta vuotaa ilmaa sisään. Todennäköisesti laipan luota, siellä näkyi pientä kosteutta. Miksi epäilen vuotoa? Laitoin konehuoneeseen sähköpumpun ja läpinäkyvän kaasutinmallin suodattimen. Normaalistihan pumppu lopettaa metelöinnin kun suodatin täyttyy, ts. ilmat on vedetty pois. Nyt suodatin ei edes täyty kunnolla, ja pumpun ääni muuttuu jatkuvasti. Suurimman osan ajasta pumppu hakkaa aivan kuten tyhjästä tankista pumpatessa. Suodattimeen tulee todella heikosti naftaa, välillä ei juuri ollenkaan. Tankissa on kolme varttia, eli riittää.

Pumpun laittaminen linjaan paransi tilannetta kuitenkin sen verran, että auto muuttui jo ajokuntoiseksi, vaikka hetkittäisiä hyytymisiä välillä edelleen olikin. Välillä auto taas tuntui jo lähes normaalilta. Tutkimukset jatkuvat.

Laitan huomenna vielä syötön irtokannusta. Jos ongelma häviää, diagnoosi on varma. Jos ei, ruiskupumppu voi olla syypää.
 
Vs: -88 Pajero HT "hp to kW"

Ainakin yksi varma vikapaikka on löydetty: tankilta tuleva putki vuotaa.
Laitoin suodattimen ja ruiskupumpun väliin kirkkaan letkun. Syötin sähköpumppua kannusta: ei kuplia letkussa, kaasutinmallin suodatin (sähköpumpun ja alkuperäisen suodattimen välissä) täyttyy paremmin, eikä suodattimeen tuleva nafta vaahtoa. Vaihtaa syötön alkuperäiseen linjaan, niin kaasarisuodatin tyhjenee hieman, tuleva nafta on vaahtoisempaa, ja ruiskupumpulle menevässä letkussa rupeaa kulkemaan isoja kuplia. Se siitä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom