-90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
ajankohtana alkaa kohta olemaan etu/takaperän ja vaihde/jakolaatikon öljyn vaihto.
taitaa 80-90 hypoidi olla turha jäykkää kamaa talveks sinne... eli mitäs olette laitelleet noitten sisälle? tietysti redline:a :) mutta iten taidan laittaa ihan perusöljyt sinne.

mutta asiasta kukkaruukkuun taas, oletteko laittaneet millä konstilla esim laatikkoon öljyt sisälle? pumppukannu ois aikas hyvä (motonetis oli n. 90€), mutta siinä on se huono puoli kun ei ihan pohjasta asti nosta. eli pitäis pari litraa ostaa pohjallekin öljyä.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Suosittelen kyllä vaihteistoöljynä käytettäväksi synteettistä öljyä luokka API GL-4/5. Voi joskus silti olla pakkasta, vaikka sää on nyt lauha. Vaikka esim ykköspajeron huolto-ohje suosittelee GL-5 mineraalia, ohje on kyllä vanhentunut. Eivät ole "itsekorjaavia" ;D.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

mielessä oli kyllä kans laittaa jotain vastaavaa, eli 75-80 jotain litkua. motonetissä näyttäs olevan siihen muutamia vaihtoehtoa tarjolla.
siellä on: febi, general motors, mag1, mobil, motox, redline, total- öljyjä. mitkähän noista on heti syytä unohtaa ja mitä alkaa kattelee. redlinesta olen kuullut kehuja, mutta mites tuo mobil tai motox?

mutta milläs konstilla tosin olette laittaneet öljpät sisään..? se purkissa oleva nokka vaan sisään ja ruuttailee vai pitäskö ostaa pumppukannu jo ihan suoraan.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

ja nyt vasta osui kohdalle, onhan siellä näköjään jos jonkinlaista öljypumppua tarjolla. alle kympistä eteenpäin o hinnat.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Pumppu kannu suosiolla.. Ite vaihdoin king oilit ku myyjä väitti että varmasti on yhtä hyvät ku muut. Noh eipä ollu tosiaankaan pakkasella kun löi käyntiin niin kytkimellä sai pitää autoa paikalla vapaa päällä :seina Eikä kyllä vaihteetkaan menny päälle kunnolla. Noh hain sitten mobilit ja nyt pelaa ku unelma :-* Myyjä edelleen väitti että samaa öljyä olisivat ja että voithan koittaa vaihtaa mobilit mutta ei siinä eroa ole, väärässä oli. Eli mobilista hyvät kokemukset ;) Redline taatusti hyvää, kallis vain.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

ite kans kyllä tulee käytettyä näitä perus öljyjä, eikä ensimmäisenä mitään halppislitkua. riippuu tietysti käyttötarkoituksestakin vähän...

pitänee tsiikailla, jos hankkis pumppukannun. siinähän sitä sitten voi muillekkin vaihdella edullisesti ;D
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Mobilit oli edellinen omistaja vaihdatuttanut huollossa laatikoihin ja periin. Sen kyllä huomasi kun alkoi olemaan -20 taulussa, ei siitä vaihteen vaihdosta tullut yhtikäs mitään. Vähän lämpes niin sitten ok mutta kuumina taas synkronit ei pelannut. Kumma juttu. Redlinet joka reikään ja pelaa joka tilanteessa. Jo parissa autossa todennut samaa ilmiötä.

Itse en ole mitään pumppuja ostellut, suppilo ja pari metriä letkua riittänyt. Suppilon olen sitonut esim. sivupeiliin ja siitä letku täyttöreikään. Vielä kun laittaa öljykannut kuumaan vesisaaviin lämpiämään niin lorahtaa nopeasti :p Voisi se pumppu olla kätevämpi mutta eipä nyt vaan ole jaksanut hankkia...
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Itsellä on koneessa Teboilin Gold:it 5W-40 ja laatikoissa&perissä Mobilin 80/90 ja hyvin on mennyt,ainut että päälaatikko vuoti öljyä ja aiheutti laatikkovamman.
Tuon Teboilin vaihdoin entisen omistajan käyttämän Mobilin tilalle ja ainakin öljyvuodot väheni samantien. Öljyä tarvitsee lisätä ~1dl 10tkm välillä.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-3193
Tuommosen ostin motonetistä. Sattui vahingossa eteen ku olin öljyä ostamassa. Toimii kohtuullisen hyvin, pullokierre ei näemmä tarkoita motonetin öljypulloja, mutta sain sen kuitenkin jotenkuten pullon nokkaan. Helpottaa hommia huomattavasti, mutta halpa hinta on havaittavissa, eli ei välttämättä ole ikuinen työkalu.

Pajeron laatikoissa ja etuperässä käytin aina motonetin gl4/5 75W90 syntistä öljyä ja hyvin toimi. toki oli öljyjen vaihtuvuuskin aika reilua ainakin kesäaikaan, ku piti 2-3 kertaa vaihtaa vetiset öljyt pois. Hyvin toimi nuo öljyt talvellakin laatikossa (mulla oli se pienempi ns. "Galant"-malli) ilman mitään ongelmia.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

no mitä nyt vedellä kokeilin pumppua, ni ei kyllä ihan sillälailla toimi kuin kuvittelin... mutta kokeillaan, jos sillä sais vaihdettua tai sitten vaan tosin letkua ja suppilon kans.

ja kokeiluun menee, eli kokeillaan motox 75-90 gl4/5 ölppää laatikoissa ja etuperässä.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Nuhapumppu sanoi
Itsellä on koneessa Teboilin Gold:it 5W-40 ja laatikoissa&perissä Mobilin 80/90 ja hyvin on mennyt,ainut että päälaatikko vuoti öljyä ja aiheutti laatikkovamman.
Tuon Teboilin vaihdoin entisen omistajan käyttämän Mobilin tilalle ja ainakin öljyvuodot väheni samantien. Öljyä tarvitsee lisätä ~1dl 10tkm välillä.

mulla toiminu myös tosi hyvin Gold 5w-40 ja hypoidi ls perässä & monitra lootassa ;)
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

joo, ennen aamu yheksää alotin ja iltapäivällä lähempänä 3 lopetin öljyn vaihdon... enkä vaihtanu ku vaihde/jakolootaan ja etuperään. oli nimittäin pikkusen tiukkaan joku saatanan apina ne viimeeks vääntäny.

hermot meni tommosen motonetin kakstoimisen pumpun kans, ens viikolla palautus ja palautuskommentit samalla. sitten kokeilin suoraan pullosta... tuloksetta. sellanen muutaman euron lappopumppu oli erittäin hyvä, jatkossakin pitää käyttää sitä.

ihmettelin vain, että eri määrät meni öljyä mitä opas kertoo. jakolaatikkoon piti mennä 2.6L, mutta meni vain karvan yli 2L.
vaihdelootan tilavuudet meni melkein nappiin kans, mutta etuperään meni taasen vähän enemmän. ::)
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

olikos muuten pajeron perässä kitkalukko? vai meneekö sama litku kuin etuperään...

ainankin ajatuksena oli laittaa sinne kitkalukkoöljyt.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

kyllä sinne perään kannattaa ne kitkalukkoöljyt laittaa jollei ole varma onko kitkalukkoa. Ei siitä haittaakan ole. Ja jos oikein muistelen niin jakolaatikkoon menee 2.1l öljyä. Ja talvea silmällä pitäen laittaisin päälaatikkoon automaattivaihteistoöljyt toimii laatikko vähän jouheemmin pakkasilla.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Aikanaan moneenkin auton laatikkoon suositeltiin noita automaattilaatikkoöljyjä talvikäyttöön (esim Volvot). Öljyjen osalta kyllä moniasteiset laatikkoöljyt ovat korvanneet tuon tarpeen. Ne vastaavat paremmin manuaalilaatikon tarpeita ja käyttöikä pitenee. Ainoa jäljelläoleva poikkeus on kai takavetovolvojen se osittain hydraulisilla paineilla kytkeytyvä ylivaihdelaatikko :).
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

poikkeus on kai takavetovolvojen se osittain hydraulisilla paineilla kytkeytyvä ylivaihdelaatikko
Ihan vaan mielenkiinnosta, minkä vuosimallin/sarjan volvon automaatti -laatikkoa tarkoitat ?
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

pena sanoi
kyllä sinne perään kannattaa ne kitkalukkoöljyt laittaa jollei ole varma onko kitkalukkoa. Ei siitä haittaakan ole. Ja jos oikein muistelen niin jakolaatikkoon menee 2.1l öljyä. Ja talvea silmällä pitäen laittaisin päälaatikkoon automaattivaihteistoöljyt toimii laatikko vähän jouheemmin pakkasilla.

ohje opaskirjanen näyttääpi vaan 2.6L menevän sinne.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

näin on :)

mutta minkäs takia sinne sitten menee 2.1L (jos kerta muutkin näin muistelee...) ja kirja näyttää 2.6L...? ei näyttänyt millekkään muulle eri jakolaatikolle eri tilavuuksia, tuo oli ainut.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Palleromiäs sanoi
Ihan vaan mielenkiinnosta, minkä vuosimallin/sarjan volvon automaatti -laatikkoa tarkoitat ?
Kyseessä on manuaalilaatikko M46, jonka palaneettapyörästöllä toimiva ylivaihde kytketään vaihdekepin päällä olevalla napilla. Sen sisäinen hydrauliikka tuntuu vaativat vanhemman Ford-standardin mukaista ATF-öljyä ilman kitkanmuuntolisäaineita, eikä toimi oikein muilla öljyillä. Tosin kesäkäyttö onnistuu moottoriöljylläkin.
Kysessä on siis mekaaninen laatikko, mutta sisäinen hydrauliikka toimii parhaiten tuolla mainitulla ATF-oljyllä ympäri vuoden. Kartiokytkin ja ohjataan hydraulisesti sähköllä ;D.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

tosta jakolaatikon öljymäärästä vielä niin oma ohjekirja näytti 2.3l ilman voiman ulosottoa ja ulosotolla 2.7l.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

pena sanoi
tosta jakolaatikon öljymäärästä vielä niin oma ohjekirja näytti 2.3l ilman voiman ulosottoa ja ulosotolla 2.7l.

mulla taasen 2.1 ja 2.6, ja se ulosotto on ilmeisesti autossani koska se kepukka on siinä penkkien välissä.

mutta eipähän tällä nyt niin väliä olekkaan, litran purkeissahan sitä myydään joten samapa tuo on meneekö 2.1 vai 2.6 ::)
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Mun käsittääkseni se ulosotto on tarkotettu esim. Mekaaniselle vinssille.toi öljymäärä puhuu sen puolesta että sulla ei ole voiman ulosottoa.kertokaa viisaammat.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

no eikös se kytketä päälle siitä vivusta...? ja kyllä siellä laatikon kylessä se vaijerin toinen pää löytyy.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Jos siinä keskitunnelissa (penkkienvälissä) on se peltihakasella (muutaman millin paksuista) lukittava keppi niin silloin on vinssin ulosotto.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

mL200 sanoi
joo, ennen aamu yheksää alotin ja iltapäivällä lähempänä 3 lopetin öljyn vaihdon... enkä vaihtanu ku vaihde/jakolootaan ja etuperään. oli nimittäin pikkusen tiukkaan joku s*aatanan apina ne viimeeks vääntäny.

Olen huomannut, että ne tulpat menee aivan perkeleen kireälle itsestään, vaikka niitä ei tiukkaan sinne väännäkään. Parhaimmaksi olen katsonut käyttää pulttipyssyä, niin lähtee lipsumatta. Kannattaa hieman kuparitahnaa sipaista kierteisiin seuraavaa kertaa helpottamaan.

mL200 sanoi
hermot meni tommosen motonetin kakstoimisen pumpun kans, ens viikolla palautus ja palautuskommentit samalla. sitten kokeilin suoraan pullosta... tuloksetta. sellanen muutaman euron lappopumppu oli erittäin hyvä, jatkossakin pitää käyttää sitä.

Se motonetin myymä metalliputkinen n.0,5l vetoinen ruutta on myös aivan paska. Kerran sillä vaihdoin öljyt ihan hyvin, mutta ei männän tiivisteet ilmeisesti kestänytkään vaihteistoöljyä, kun seuraavan kerran sitä tarvitsin, niin puolet öljystä valui männän väärälle puolen, ja sieltä käsille ja rinnuksille :mad:
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Ne roput mitään ite kiri. Roppujen tiivisteet kun vaihtaa aina kun käyttää auki niin ei tartte tapella avatessa. Ja tietenkin oikea kireys on myös asiaa.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Uge sanoi
Ne roput mitään ite kiri. Roppujen tiivisteet kun vaihtaa aina kun käyttää auki niin ei tartte tapella avatessa. Ja tietenkin oikea kireys on myös asiaa.
Juurikin näin,uudet kupari tiivisteet vaan väliin niin ei tarvitse apinan raivolla vetää kiinni,riittää että kiristää "puolivarrella" niin ei vuoda.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Taitaa kuitenkin olla siitä avausavaimesta kiinni enemmän kuin noista tiivisteistä? Tavallisesta 24 millin lenkista hiotaan se vastinpuoli suoraksi eli se viiste pois. Ennen lähtee kantit mutterista ennen kuin lenkki pettää - ote pitää ihan eri lailla ja mahtuu ahtaisiinkin väleihin.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

no joo, kyllähän tuota valikoimaa oli monenmoista erikoisavainta :)

joku on vaan aikoinaan sanonut, että tolla 12 kanttisella hylsyllä ei tee mitään ku se pistää mutterien tms. päät pyöreeks. sillä 6 kanttisella on paremmat mahikset saada auki tai kiinni... ja tuli todettua se silloin taas. 12 kanttisilla tuli nyhrättyä vaikka kuinka kauan ja sitten löysin sen 6 kanttisen ja kerralla auki.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Sen verran monta roppua avannut ja kiristänyt, että luulen tietäväni mistä puhun.
Mutta jokkainenhan saa tehä niinkö haluaa, ite on sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen ettei viitti jonkun ropun kans tapella.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

lekaseppä sanoi
Taitaa kuitenkin olla siitä avausavaimesta kiinni enemmän kuin noista tiivisteistä? Tavallisesta 24 millin lenkista hiotaan se vastinpuoli suoraksi eli se viiste pois. Ennen lähtee kantit mutterista ennen kuin lenkki pettää - ote pitää ihan eri lailla ja mahtuu ahtaisiinkin väleihin.
Itse auoin nyt kun otin laatikon pois niin ihan mutterisorvilla nuo roput ja hyvin lähti eivätkä olleet vuotaneet yhtään kun vaihdoin uudet rikat niihin kun viimeksi avasin. Vanhan rikan kanssa joutuu vääntämään tiukempaan että saa pitämään. Tokihan jos yrität liki 40vuotta vanhalla lenkillä avata nuo roput niin varmasti lähtee huonommin kuin uudella.
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

Ja jos kuitenkin haluaa sen vanhan tiivisteen käyttää, niin kupari prikan kun hehkuttaa kuumaksi ja punahehkuiseksi ja pudottaa kylmään veteen niin pitäisi pehmetä taas
 
Vs: -90 2.5td pajen öljynvaihto, mitä öljyä?

kyllä on asentajan laiskuutta jollei viitti uusia kuparirenkaita hakee. Ja vaikkei olis tarkkaa kokoa tiedossa hakee motonetistä kourallisen eri kokoja maksaa jotain euroja :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom