-90 2.5td pajero, turbon alipainekello

mL200

New Member
Liittynyt
29 Tammikuu 2011
meneeköhän näissä jotenkin turbolta vähän öljyä alipaine puolelle... meinasin vaan, että omassani on alipainekellon akseli vähän juuresta alaspäin 3-4cm matkalta vähän öljystä "tahmea" ja näkee myöskin et jotain sitä myöten on vähän valunut tosi hissukseen.

kun taitaa näissäkin mennä huohotusputki imuputkeen kiinni, eli takaisin kierrätys.
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

Huohotusöljyä, ei se oikein muuta voi olla. Ellei sitten esim. venakopan tiivisteestä tihkunut öljy ole "juossut" letkun ulkopuolella sinne kellolle?
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

näin ajatellut itsekin, että jotakin huohotusölppää se varmaan on.
ei tosin muualta ole tahmea ku siitä kellon alapuolelta akseli joka menee turbolle, muutaman sentin matkalta... ja venakopan tiivisteet ei ole vuotanut. mutta jatketaan sitten vielä :driver ja katsellaan vahinkoja sitten joskus ihan :nykii
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

Kalvossa saattaa olla reikä. omassa rupesi temppuilemaan tuon jälkeen, vaihdoin uuteen ja ahdot lakkasi seilaamasta.
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

(welmu) sanoi
Kalvossa saattaa olla reikä. omassa rupesi temppuilemaan tuon jälkeen, vaihdoin uuteen ja ahdot lakkasi seilaamasta.

onkohan minkä hintainen mötikkä? millä tavalla ahdot seilasivat...? omassani ahdot on ajaessa vaihdellen kuormituksesta 0-0.7bar ja täyskaasukiihdytyksessä ottaa 1.3bar. ja ne pysyy siellä niin kauan ku höllää...
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

Minulla taitaa olla parikin uutta myytäväksi mutta en muista mikä niille on "kaupan hinta"... Jos saatte hintoja selville ja joku sellaista tarvii niin yksityisviestiä voi laitella ja katellaan hinta kohdalleen... :)
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

Käytettynä ostin ei ollu ku 15€. Se oli sellanen että otti välillä ahtoja ja välillä ei kunnolla vetänyt. Sitte kun sitä aloin tutkimaan niin hukkaportin tanko oli ihan öljyssä.
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

joo, nytten kävin heittää parin sadan kilsan reissun... kattelin puolessa välin konehuoneeseen, niin se tanko oli vähän enemmän kosteahko. myöskin oli jotain öljysumua lentänyt siihen turbon/akun välissä olevaan suojapeltiin ja turbon päällä olevaan peltiin ihan vain väriksi.

mutta ahdot ovat/toimii/pysyvät siellä missä ennenkin, auto vetää ihan normaalisti. ja minkäs takia se työntää yleensä öljyä sinne alipaineletkuihin, onko vain huohotusöljyä? sitten kun mulla on se t-haara siinä letkussa... sen kierteiden saumoista tai jostain on kans valunut tyyliin "alapuolelta märkä"... huomenna kuvia kehissä, niin vähän helpompi selittää ::)
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

Ihan asian selventämiseksi, dieseleissä ei ole muita alipaineletkuja kuin laturin perästä (alipainepumpulta) jarrutehostimelle menevä. Muut ovat ahtopaineletkuja ja painekelloille (turbon hukkaporttia ohjaava ja syöttöpumpun ahtopainerikastusta ohjaava) meneviä letkuja. Dieseleissä ei esiinny alipainetta imusarjassa, kuten bensakoneissa, koska ei ole kaasuläppää joka rajoittaisi ilman kulkua koneeseen aiheuttaen imusarjan alipaineen. :)
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

niin tai siis. juurikin niitä tarkoitin, mutta ei aina osu ihan oikea versio sanasta jota tavoittaa :seina
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

joo, no nytten olisi tarjolla tommonen kello joka ei ole säädettävä... ehjä kuiteski. yv:llä tavoittaa
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

joo, eli tommonen pintatahmea se on...
 

Liitetiedostot

  • 2011-10-21 16.52.42.jpg
    2011-10-21 16.52.42.jpg
    190.5 KB · Lukukerrat 1,607
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

mL200 sanoi
joo, nytten kävin heittää parin sadan kilsan reissun... kattelin puolessa välin konehuoneeseen, niin se tanko oli vähän enemmän kosteahko. myöskin oli jotain öljysumua lentänyt siihen turbon/akun välissä olevaan suojapeltiin ja turbon päällä olevaan peltiin ihan vain väriksi.

mutta ahdot ovat/toimii/pysyvät siellä missä ennenkin, auto vetää ihan normaalisti. ja minkäs takia se työntää yleensä öljyä sinne alipaineletkuihin, onko vain huohotusöljyä? sitten kun mulla on se t-haara siinä letkussa... sen kierteiden saumoista tai jostain on kans valunut tyyliin "alapuolelta märkä"... huomenna kuvia kehissä, niin vähän helpompi selittää ::)

Turbo alkaa puhaltaan öljyä läpi kun rupeaa oleen huollon tarpeessa.
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

(welmu) sanoi
Turbo alkaa puhaltaan öljyä läpi kun rupeaa oleen huollon tarpeessa.
Kyllä,eli kannattaa käyttää tuo ahtoputki irti,tosin tuo huohotusöljykin sotkee vähän tuota imupuolta. Huohotin kannattaa ohjata vaikka maahan tai rungon sisään,
Itsellä sotkee pohjapanssaria tällähetkellä,tosin välissä on huohotusastia.
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

(welmu) sanoi
Turbo alkaa puhaltaan öljyä läpi kun rupeaa oleen huollon tarpeessa.

niinpä tietenkin, onhan sekin täysin mahdollista... kumpaakohan tuo nyt sitten olis...? pitäisiköhän ensin kokeilla huohotinputkea alaspäin ja alkaa kattelee holsettia konehuoneeseen ;D
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

mL200 sanoi
niinpä tietenkin, onhan sekin täysin mahdollista... kumpaakohan tuo nyt sitten olis...? pitäisiköhän ensin kokeilla huohotinputkea alaspäin ja alkaa kattelee holsettia konehuoneeseen ;D
Eiköhän tuo ensin kannata pois sulkea tuo huohotus öljy. Ja turboksi kannattaa laittaa ehdottomasti VNT jos meinaa ajaa metsässä.
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

kävin vaihtamassa käytetyn kellon sinne, mutta siinä ei ollut säädettävää tankoa... entisessä oli, sillä oli ahdot 1.3bar ja nyt tuolla säätämättömällä vaivaset vakiopaineet eli 0.8bar. jännästi ei noilla 1.3bar paineilla savuttanut ku alhaalla ennen ku ahdot ehti mukaan, nyt työntää koko ajan usvaa :)

ja sitä huohotusta mietin kans... mites jos ostais uutta putkea sopivan pätkän ja sen päähän laittais huohotinsuodattimen? eikös niitä sellaisia ole olemassa...? siihen sopiva klipsu ja jonkin ruuvin alle se kiinni koneen alapuolelle. ja jos ei vielä silläkään, ni sitten varmaankin suunniteltava kunnon ahdin sinne ;D alkaa sitte vuoden päästä talvella lumi liikkumaan ;D
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

mL200 sanoi
ja sitä huohotusta mietin kans... mites jos ostais uutta putkea sopivan pätkän ja sen päähän laittais huohotinsuodattimen? eikös niitä sellaisia ole olemassa...? siihen sopiva klipsu ja jonkin ruuvin alle se kiinni koneen alapuolelle. ja jos ei vielä silläkään, ni sitten varmaankin suunniteltava kunnon ahdin sinne ;D alkaa sitte vuoden päästä talvella lumi liikkumaan ;D

tahtoo ne suodattimet sun muut tehdä sen verran vastapainetta, että alkaa todella herkästi puskemaan esim. venttiilikopan tiivisteen välistä öljyjä läpi, tai pullauttaa stefoja pois paikoiltaan... Kun siellä öljypohjassa on muutenkin koko ajan alipainepumpun "poistopuoli", eli siellä on pieni paine koko ajan jota se puhaltaa huohotinletkun kautta ulos. Kannattaa se letku laittaa suosiolla jonnekin runkopalkin sisään, öljyyntyypähän palkit samalla :)
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

Itsellä on huohotus tehty silleesti että ensin menee kerääjä säiliöön ja siitä letku pohjapanssarin päälle jossa on vielä suodatin enkä ole huomannut mitään hyötyä rnkä haittaa tuosta suodattimesta. Itse otin pois rungosta siksi että oli tympeä viedä halliin auto kun runko oli pitkältä matkaa öljyssä,nyt valuu vain panssarilta vähän öljyä.
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

Täytyy itsekin hämmentää soppaa..... multa oli kans kellon kalvo puhki, ja tanko märkä. Purinpa koko kalvon jousineen hiiteen, pari sopivan pehmeetä jousta+ kasa prikkoja tilalle. Kävin kaivuri railerissa 400km lenkin heittämässä, ahdot 0,5...0,8 bar. pitäis uus kello hommata, mut loppupelissä tarviiko sitä, vai kävikö mulle vaan tuuri jousien valinnassa?? Tosin tuli todettua taas et kilosta alkaa ilo ;D
Tosin joutunee varmaan ajelee liki vakiopaineella kun nesteen häviäminenkin loppui ahtojen puotolla nim.merk kansi halki TAAS
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

pitänee lähtä lerssikauppaan hakemaan sopivaa letkua siihen muutama metri ja viritellä se sinne runkopalkkiin... ja vois kyllä kokeilla sitä suodatin hommaakin, mutta onko se tosiaan niin et siitä ei ole ku harmia?
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

kyllä on ihan pe--eestä tommonen vakiomallin painekello, jota ei saa säädettyä... tietty noi 33" vähän saattaa ahdistaa matkantekoa, mutta riittäis kyl vähempikin ahtopaine maantiellä... jatkuvasti 0.6-0.8 bar ja maximit on täl hetkel 0.9bar ku oikee tikittää menemään ;D

pitäis soitella johonkin varaosa puljuun ja kysellä sen kellon hintaa
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

mL200 sanoi
kyllä on ihan pe--eestä tommonen vakiomallin painekello, jota ei saa säädettyä... tietty noi 33" vähän saattaa ahdistaa matkantekoa, mutta riittäis kyl vähempikin ahtopaine maantiellä... jatkuvasti 0.6-0.8 bar ja maximit on täl hetkel 0.9bar ku oikee tikittää menemään ;D

pitäis soitella johonkin varaosa puljuun ja kysellä sen kellon hintaa
Laita prikkoja siihen imusarjan ja kellon väliin niin kiristyy sillä, sopivasti vaan prikkoja ja kokeilemallahan se selviää paljonko vaatii.. Tai sitte teet kellon letkuun reiän silläki saa nostettua paineita...
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

(welmu) sanoi
Laita prikkoja siihen imusarjan ja kellon väliin niin kiristyy sillä, sopivasti vaan prikkoja ja kokeilemallahan se selviää paljonko vaatii.. Tai sitte teet kellon letkuun reiän silläki saa nostettua paineita...

T-haara (mallia pissapoika tjms) ½metriä letkua joka 4mm sisältä --> ahdot 1.2bar,30 cm pitempi 1.0bar, jatkoputki kokonaan pois (pelkkä t-haara) 1.5bar..... tää on siis testattu ennen kalvon puhkeemista
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

Nyt on selvinnyt uuden alkuperäisen nykyinen hinta mikä on rahamiehille sopiva 323,24€... :) Jos nuo minulta löytyvät nyt ketä kiinnostavat niin kyselkää millä hinnoilla uusia jostain muualta löytyy niin päästään tuumailemaan... Ellei muuta selviä niin varmaan jostain kolmasosahinnan kohdalta voidaan lähteä neuvottelemaan ja varmasti niistä sopimukseen päästään... :)
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

samitsu sanoi
Nyt on selvinnyt uuden alkuperäisen nykyinen hinta mikä on rahamiehille sopiva 323,24€... :) Jos nuo minulta löytyvät nyt ketä kiinnostavat niin kyselkää millä hinnoilla uusia jostain muualta löytyy niin päästään tuumailemaan... Ellei muuta selviä niin varmaan jostain kolmasosahinnan kohdalta voidaan lähteä neuvottelemaan ja varmasti niistä sopimukseen päästään... :)

sitä miä vähän arvelin, et uuden hinta on yli 200€. koska nelivedon kellokin oli L200 -99 yli 200€ pitkän matkaa :D

mutta auttaisikohan sellainen, että laittaisi niiden pulttien (joilla se kello on kiinni, 2kpl) alle prikkoja muutamia kappaleita. ni silloinhan se koko hässäkkä nousisi ylöspäin... vai pitääkö saada tosiaan vain tankoa lyhkäisemmäksi?
 
Vs: -90 2.5td pajero, turbon alipainekello

Kyllähän tuolla kellon nostamisellakin jotain saa aikaiseksi, mutta ei tuon tangon katkaisu ja lyhentäminen kovin ylivoimaista ole.
Samalla jos siihen varteen laittaa pätkät vanttiruuvista, niin saa näppärästi säädönkin...
 
Takaisin
Ylös Bottom