A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
11.08.2007 Herätys 05.00 hyvin valvotun yön jälkeen. Piru vie kun nuo autot osaa sekoittaa ihmisen pään (autokuume )
400km kulkuneuvolla matkustamista etelään päin ja tutkimaan nettiauton löydöksiä. Voi taivas että minkälaisia ruostepesiä sieltä voi löytää (eräs Galant -97). Toinen hauska tapaus oli -99 Space Wagon. "Juu ihan se siisti on, pari pientä naarmua. Hyvä se on ajoilleen." No joo. Koko auto olisi pitänyt maalauttaa, kone rempata, alapallo kolisi jne. jne.
No niin mutta jatketaan kohti tätä aihetta.
Matka jatkui viimeisen vaihtoehdon luokse. (Siksi viimeisen koska oli näin köyhälle kallis :p )
GPS opasteli jotain kinttupolkuja perille (suosittelen kaikille LG LN700 gepsiä jos haluaa jännitystä elämään).
Pihalla auto oli pienen pölykerroksen alla. Olin myyty kun näin auton eikä enää hintakaan tuntunut suurelta esteeltä.
Galant STW 2.0 Sport edition -98, 178600km ajettu, täysi huoltokirja jne. jne.
Koeajo ja kauppoja hieromaan. Pitkän väännön jälkeen sain hieman enemmän kuin kahvirahat Corollasta vaihdossa ja sopuun hinnasta päästiin.
Eilisen saldo lyhyesti.
- 20 tuntia reissussa
- 450km kulkuneuvolla
- Corolla vaihtui Galanttiin
- 500km Galantilla
- soitin vaihdettu iltasella

Seuraavana Clubin tarran liimamisen jälkeen pitää rueta hankkimaan jakopään osat ja vaihtaa/vaihdattaa ne. 179tkm tuli nimittäin juuri täyteen. Nostajat vaihdan samalla kun yksi tuntuu rallattelevan.

Tarinaa raaputtelen lisää kunhan nyt tutustun paremmin uuteen tulokkaaseen :)

Kuvia täällä


Purnata saa täällä :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

No niin.
Asiat tärkeys järjestykseen! Clubin tarra on liimattu ja auto on pesty :peukku
Pesun ohella Galant tuli ristittyä Kaisaksi. Nyt on talossa Lissu, Laura ja Kaisa ;D (plus sitten oma emäntä mutta siinä ei ole Mitsubishin merkkiä)

kuvia edelleen tiällä
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

Öljyt, suodatin ja tulpat vaihdettu kilometreillä 179300.
Samalla uusin moottorin maadoituksen kun näkyi olevan joku ompelulankaan verrattava naru sen virkaa ajamassa. Suuruudenhulluus on niin kiva tauti että se pitää näyttää naapureillekkin. Nyt on 35mm2 kaapelista (no kun Eclipsessä oli tuo valmis piuhan pätkä niin en malttanut olla siitä sitä ottamatta) ;D
Jakopään hilut ja 90tkm remppa näkyy olevan tehty kilometreillä 98140 eli muutama tonni vielä matkaa remppaan. Ohjelmassa heti hydr. vent. väl. tasaajien vaihdon jälkeen...

Nätisti se tuo Kaisa vaan kuljettaa 8)
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

Tänään asentelin hälyttimen Kaisaan. Onpahan herättämässä minut unilta niin tietää tulla pitämään pesäpallo harjoituksia jos pelikavereita sattuu tulemaan. On nimittäin yksin vähän tylsä peli tuo pesäpallo ;D
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

Reilu viikko takaperin tuli nuo naulapyörätkin jo istutettua alle ja tänään sisätilanlämmitin :)
Tänään tuli myös jonkunlainen kissankuljetuslaatikko tehtyä valmiiksi.. Jotainhan siitä vielä puuttuu mutta jos se posti huomenna toisi puuttuvat osat tullessaan.
Saattaapi vielä joutua tekemään tuon lootan uudestaan mutta olkoon nyt sitten vaikka prototyyppi.
Samalla tuossa joutessaan piilottelin 35mm2 päävirtanarua, 150A sulakkeen, 3 paria RCA-johtoja ja 4 paria kaijutinjohtoja odottelemaan aikaa parempaa.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

Takakonttiin tilaa viemään on nyt vihdoin saatu Ground Zeron GZHW 30X subi, GZRA 1.1000D vahvari ja GZTC 1.0mk2n konkka.
Nostajatkin on postiin tullut mutten vielä perjantaina kerennyt niitä noutamaan ja tänään ei ole posti auki :seina Viddu tätä nykyaikaa. Liekkö kuvitteleevat että tuollaiset materiaalipaketitkin kulkee sähköpostilla.

No niin ja meinasi ihan unohtua. Kirkkaat vilkut laitoin tuossa yksi ilta etukulmiin ja sivuille. Kyllä taas saanti on varmaa ;D

Eikä siinä vielä kaikki. Tänään otin yyyyber hienot pölykapselit nuille komeille ruosteisille peltivanteille. Jotenkin minusta tuntuu että vuoden päästä minulla on taas alut piikkipyörillekkin. :D
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

Nonni! Piti se nyt käydä hämärässä ottamassa kuvakin kun on nuo vilkut ja pölärit paikoillaan. Pölärit on niin siistit ettei päivänvalossa kehtaa kuvata ;D
No joo, kyllä ne ruosteiset peltivanteet voittaa. 8)
Jaa niin se kuva.. se on tässä
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

Jakopään remonttiin aika varattu 21.11 päivälle. Jakopään osat kävin myös tilailemassa nyt jo hyvissä ajoin. 3 tuntia töitä Su-Ju Teamilla, osat paikallisesta varaosa puljusta 193€ sisältäen vesipumpun, tiivisteen, jakoremmin, tp-akselin hihnan, rullat, kiristimet, ohjaustehostimen/laturin/ilmastoinnin hihnat. Siinä kai ne suurinpiirtein oli. Yhteensä hieman alle 450€.
Hydrauliset venttiilin välyksen tasaajat kävin myös tänään postista noutamassa. Kiitoset Powerdoselle :peukku
Pakko lähipäivinä vaihtaa, ei tuota rallatusta enää kehtaa kuunnella.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

Hydrauliset venttiilin välyksen tasaajat vaihdettu kilometreillä 183160.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

Uudemman Gallun konepelti tuli ostettua.
Tuo scooppi siitä on irroitettu mutta pitää askarrella joku vastaava tilalle :)
Sit maalia niskaan ja :driver
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Eilen tuli vaihdettua öljyt ja suodatin mittarinlukemalla 191025. Kesäkiekotkin pääsi jo alle :)
Pesu ja vahaus myös kuului päivän ohjelmaan. Uuttahan tuosta ei saa vaikka kuinka hankais mutta on tuo taas perus siisti hetken aikaa. Vahattuna keskeneräisellä konepellillä :p
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Eipäs ole mitään tullut tänne raapusteltua aikoihin mutta eipä kyllä ole ihmeitä tullut tehtyäkään.
Joku viikko sitten vaihtelin ilmastoinnin näyttöön ja nappuloihin valkoiset ledit. Omasta mielestä siitä tuli ihan siisti.
No tämmönen siitä sit tuli

Viikkohan siinä taisi mennä kun iski innostus taas. Miksi ei mittaristoon samantien?
Siellä istuu super kirkkaat valkoiset ledit vaikkei uskoisi.

Tänään sitten sain askarreltua 6,5" Rainbown erillissarjan kiinni.
Kerrankin älysin pitää kameraa käsillä asennuksen ajan ja otin osapuilleen joka työvaiheen jälkeen kuvan.
Asennus kuvat löytyy täältä.

Ipana huutaa.. joutuu menemään ->

jatkuu ensi numerossa...
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Juupa juu. Lähi kuukausien ohjelmassa on kuskin puoleisen takalokarin kaaren korjailu. Joutuu ottamaan kukan kiinni siitä. Samalla kun sitten vauhtiin pääsee nostan auton pukeille viikoksi ja massailen pohjan ja kotelot.

ps. niin onhan sitä joutunut tässä kesän aikaan remonttiakin tekemään.. kuskin etupyöränlaakeri tuli tiensä päähän ja se piti vaihdattaa. Hintaa remontille tuli sen puoltoistasataa töineen.

Jeps.. palaillaan kun taas jotain tapahtuu tällä pallon puoliskolla :peukku

- kirjotetaas tähän väliin kun on unohtunut -

2.8.08 Joku meni sitten särkemään ikkunan. Odotellaan uutta. Kerkeepähän massailla yms. odotellessa.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

No niin. Kuopion autotalo hartikainen meni töppäämään tuon lasin tilauksen kanssa. Olisi jo pitänyt tulla mutta selvisikin että eivät ole edes tilanneet sitä. Loistavaa toimintaa :peukku Pari viikkoa sitä nyt sitten vielä odotellaan :seina

Noh mutta tänään sain kuitenkin aikaiseksi irroitella helmalevikkeet ja edestä sisälokarit. Sen jälkeen auto pihalle ja prc ylös. Painepesurilla huolellisesti pesin koko alustan. Sitten talliin ja iso puhallin perän taakse lattiaa myöten puhaltamaan kuivamisen edistämiseksi.
Huomenna jos nostaisi auton pukkien nokkaan puolen metrin korkeuteen ja rupeaisi ottamaan kukkaset kiinni. Eli takapyörän kaari kuskin puolella ja edestä sisälokasuojien alta.
Muutama päivä tuossa kuitenkin menee ennen kuin alusta on kuiva ja sinne voi rueta vetelemään ruiskulla kotelosuojia ja massoja.

Palaillaan kun taas jotain tapahtuu...
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Joka päivä edellisen viestin jälkeen on tullut vietettyä aikaa auton kanssa.
Pohjasta on pintaruosteet puhdisteltu pois ja pintaan vedetty Zinga sinkkimaalia. Vaikuttaa pätevältä aineelta ja oli tuolla hintaakin 3 x samankokoinen mastonin purkki.
Kuskinpuoleinen takapyöränkaari on sähköliimalla liimattu kasaan. Kyllästymiseen asti pakkeloitu, hiottu ja maalattu värikoodilla teetetyllä käläkälä 1K-maalilla. 1K-lakka on tässä illan aikaan vielä suihkittava muutamaan kertaan.
Jäljen kun näkee niin tekijän tietää...

Parasta tässä on että löysin netistä tosi hyvät ohjeet tuon maalaamisen suhteen niin homma käy sujuvasti.

Kuraperse-Racing sanoi
Autonmaalausta Kuraperse-Racingin tapaan
Tässä uusi autonmaalauksen pikakurssimme
"Opi automaalariksi kahdessa minuutissa"
Eli lyhyt kertaus siitä kuinka meillä autojen maalaus menee aina nappiin.

1. Maalauspaikka: Jos maalaat sisätiloissa varmista että maaluspaikan lattiallla on vähintään sentin kerros pölyä ja sahanpurua. Jos maalaat ulkona varmista että maa on niin kuivaa että se pölyää ja tuuli puhaltaa lehtiä maalipinnalle. Maalauspaikan on hyvä sijaita navetan lantalan nurkalla tai teurastamon roskiksen vieressä jotta maalipintaan jää kärpäsiä vähintään 3kpl/neliömetri. Muutkin paikat joissa on runsaasti kärpäsiä kelpaavat. Katonrajassa on syytä olla pääskysenpesiä jotta välittömästi maalauksen jälkeen kattoon osuneen linnunpaskan määrä saadaan maksimoitua

2. Maali: Pohjamaalina kannattaa käyttää Bilteman pohjamaalia. Kokemusten mukaan se hylkii tehokkaasti ainakin Teknosynthiä ja spraymaaleja jolloin maalaus menee automaattisesti uusittavaksi. Varsinkin vaaleankeltainen on hyvä valinta koska se peittää mahdollisimman huonosti tumman pohjamaalin jollaisen olet luonnollisesti valinnut. Tietysti värin pitää olla aivan erilainen kuin olit suunnitellut tai sitten käytät kaatopaikalta löytämääsi maalia joka on jäätynyt jo kahtena edellisenä talvena ja lopulta joku manolo on kussut purkkiin ja paiskannut sen menemään. Luonnollisesti autosi ovitiivisteisiin ja niiden viereen on ruiskutettu runsaasti silikonia jottei maali tartu siihen kiinni ennenkuin se on hiottu pellille asti.

3. Säätila: Valitse sadekuuroja sisältävä kostea ja tuulinen päivä, silloin et voi koskaan olla varma tuleeko tuoreeseen maaliin vettä vai ei. Yleensä tulee koska et kuitenkaan maalaa sisällä tai joudut työntämään vastamaalatun auton heti ulos.

4. Välineet: Valitse halvin mahdollinen ruisku, yleensähän se on se italialainen malli joka tulee mukana siinä sarjassa jossa on puhalluspistooli ja renkaantäyttölaite. Myös alustamassaruisku käy. Paineilmaletkun pitää olla liian lyhyt jotta se varmasti jossain vaiheessa osuu juurimaalattuun auton kylkeen ja jättää mukavat jäljet. Jollei paineilmaa ole käytettävissä on ehdottomasti valittava pensselin sijaan tela. Myös spraymaali on hyvä valinta, etenkin jos maalauksen jälkeen aikoo kosketella autoa jarrunesteisillä sormilla. Kädessä kannattaa pitää mahdollisimman likaisia ja öljyisiä hanskoja jotta saat upeita koristeita tuoreeseen maaliin kun työnnät autoa paikasta x paikkaan y. Varmista samalla että matkalla on rasvamonttu ja työnnä auto kyljelleen sinne, näin saatat saada kylkeen vieläkin upeammat koristeet.

Ja nämä vinkit on sitten testattu käytännössä ja hyviksi havaittu

Että tämmöstä tänään.. Katellaan mitä huomenna. Ehkä jo pääsis kotelosuojia ruiskimaan...
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

No niin. *huokaus*

Tänään sitten nohevana suojailin iskaritolpat, pakoputken yms.
Haalaria niskaan ja hyllystä massaruiskun laatikko kouraan. Hieman jäin sitten hölmönä katselemaan että mitä vi..ua! Puolet osista puuttuu ja muutamia osia on kolmeen kertaan. Edellisen kerran itse olen tarvinnut sitä kun Eclipsen massasin vanhalla tallilla. Joku seppä siellä sen jälkeen tuolla oman katiskansa massaili ja vissiin sit hävittänyt suuttimen ja kotelon massaus letkun. Se ruisku toimi loistavasti ja sillä oli kiva tehdä.
Noh ei auttanut kun hypätä naapurin jarruttoman auton jousille ja paikalliseen puulaakiin ostamaan uusi. YAMA laatuun voit luottaa! Tai sitten et.
Ruisku vaikutti kaupassa ihan pätevältä mutta kotelojen massaus letku oli kiepillä laatikossa ja se oli hieman jäykempi kuin rautakanki.
Tuumailin tiskillä että kaivaa metrin pätkän samanvahvuista letkua mukaan.
Tällä kertaa metri oli n.60cm myyjän mielestä. Noh tämä ei minua haitannut.
Puukolla veistelin entisestä rautakangesta liittimen ja suuttimen irti ja mallailemaan uuteen letkuun. Ylläri, letku oli paksumpaa. Ei muuta kuin liitin ja suutin entiseen rautakankeen kiinni.
Tässä vaiheessa jo piti poltella nortti ja huokaista jälleen syvään.
Dinitroli purkki ruiskuun kiinni ja auton alle. Mit vit... ei tää homma toimi. Letkun kun lyhensi 15cm pituiseksi niin se jotain jo räki. Viskasin letkun nurkkaan ja pistin normi suuttimen kiinni. Sillä se nyt sitten olikin mielenkiintoista ampua koteloihin vaan tehty mikä tehty.
Siellä nyt on 2 litraa dinitrolin kotelosuojaa koteloissa ja pohjassa. Kunhan tuo litku kuivaa niin vedetään perään musta kova massa samaisella haistia pas..n ruiskulla.

Kiva kun on mukavata!

Näihin kuviin (ai mihin kuviin), näihin tunnelmiin joutaa hiljentymään iltapuuhiin ja makomaan.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Hähä... eipäs vedetty uudella ruiskulla massaa pohjaan. Entisestä rakentelin toimivan ja vetelin sillä. Olipa se taas mukavaa :)

Massatkin on kuivahtanut ja lasikin on löytänyt Japaniasta tänne Savon perukoille.

Maalailin tuossa samalla joutessaan jarrusatulat edestä ja takaa vaihtelun vuoksi siniseksi. Tähän asti oli punaiset.

Tämä päivä meni 07-14 kasaillessa tuota kulkinetta. Siinä kahden aikoihin oli pirssi nipussa. Kuukauden tallissa seisottelun jälkeen innosta sinisenä hyppäsin kuskin paikalle ja avainta kääntämään. Naks. Oli sitten jäänyt sisävalo palamaan jossain vaiheessa jotain siinä rassatessa.
Lisää virtaa ja tulille.

Joutui myös huuhtelemaan enimmät pölyt (n.1cm kerros) pois pinnasta.

Ai että oli taas mukavaa käydä vähän :driver

Kilometrejä mittarissa tässä vaiheessa 196060
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Tänään pesin auton liuottimella ja pistin talliin kuivumaan.. Jos huomenna saisi aikaiseksi rueta vahaamaan talvea varten.

Tuossa illalla mallailin kattoon näyttöä.. vielä kun telineen/kiinnityksen sille keksisi.. Hyviä ideoita?
Kai sitä joutuu taas gini pullon korkkaamaan ja miettimään niin hyvä siitä tulee ;D
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Nyt on turtlen värivaha pinnassa ja joku turtlen toinenkin litku.
http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Galant_STW/IMG_4619.JPG
Jaa niin piikkipyörätkin veivasin alle samalla ja vahasin niistä vanteet.
Mittarissa tällä hetkellä lukemat 197537. Kesärenkaille siis kertyi tälle kesää 6512km :D
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Kattoteline on ollut jäissä ajan ja innostuksen puutteen vuoksi. Joku kaunis päivä sitten ;D

No mutta valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa.. pitkien polttimot pistin uusiksi. Nightbrakerit lähti tallin hyllyyn ja Ollon 50W 5000K xenonit meni tilalle. Kyllä muuten nyt näkee 8)
Kesän korvalla joutuu päiväksi vaihtamaan aina tavalliset H1:set :p

http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Galant_STW/Xenon/
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

- Öljyt Valvoline 5W-40 Max Life
- Timanttitiskin suodatin
- Kuskin puoleisen sumarin polttimo vaihdettu

Tämmöstä tänään pakkaspäivänä.
Mittarissa 201453.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Päästöt mittautettu.. jos laittaisi tähän niin muistaisi vielä vuoden päästä mitä ne oli.
Mittarissa kilometrejä tällä hetkellä 202861

co 0.01%
co cor 0.01%
hc 6 ppm
co2 15.3%
o2 0.01%
lambda 0.999
rpm 2610

co 0.00%
co cor 0.00%
hc 4 ppm
co2 15.1%
o2 0.13%
lambda 1.005
rpm 740

Lähipäivinä sitten leimalle tarjoamaan :driver
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Katsastettu tänään. Läpi meni ja seuraavan kerran 2010 vuoden kesäkuun puoleen väliin mennessä.
Vänkärin etupyöränlaakerissa välystä, mikä nyt oli odotettavissakin. Viime kesänähän toiselle puolelle uusittiin.
Samoin pitää vaihtaa xenonit takaisin pitkiin. Eipä tuo ole monen minutin homma kun ottaa entisen polttimot pois ja uudet tilalle. Ballastithan siellä edelleen on entisillä paikoillaan.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Sain kesävanteet pestyä ja nostettua talliin kuivumaan vahausta varten.
Selkä vääränä nuita kantaessa tuli mieleen punnita vanne renkaineen... Eli kyseessä orkkis alut mitkä tuossa sportissa on tullut mukana + Nokian Z 215/45/17 kumit (n.6mm pintaa).
Ei nyt mitään grammavaakaa sattunut tuossa painoluokassa olemaan mutta tarpeeksi tarkasti henkilövaakakin näyttää.... 19kg tasan!! Ilmankos tuntui painavalta.
Ilmoittelenpa vkloppuna talvivanteiden painon kunhan alta ravistelen ne pois. Veikkaan jotain 13kg tuntumaan...
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Auto nyt vahattu ja kesäkiekot pyöritelty alle. Mittarissa 206392. Talvikiekoilla tuli näköjään ajettu tänä talvena kokonaista 8855km :)
Talvivanteina Dotz 5-puolaiset ja niissä Uniroyal 185/65/15 kumit. Pintaa 6mm. Painoa karvan yli 15kg.
Eipä siis tarvitse ihmetellä miksi talvivanteilla aina kulutus putoaa litralla :)
Wappuja vaan kaikille tasapuolisesti :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Laturin purin, puhdistelin ja kasailin tuossa viime viikolla. Hiiliä jäljellä n.1cm eli ei hätää niitten suhteen vielä. Mittailtu samalla että kaikki laturissa ok. Ai miksi en vaihtanut samalla hiiliä kun oli auki? Laiskuuttani. Oli mulla jo hiilet ostettuna mutta jos 209tkm on menty ja hiilet puolessa välissä menossa niin menköön vielä toisen mokoman.

Tänään purin sit startin kun se hieman on meinannut rueta laiskasti pyörittelemään.. Eipä ihmekkään kun näki missä kunnossa se oli.
Hiiliä kylläkin vielä jäljellä mutta perän pronssihela karvan yli millin väljä :p
Hela uusittu, startti puhdisteltu ja kasattu. Ei oo ikinään vielä nuin rivakasti startannu tuo vehje 8)

Loppuviikosta suunnaksi Alastaron seutu ja toivotaan että pakoputken jousto-osa kestää vielä sen reissun :driver
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98

Imperio sanoi
Scooppikin on nyt hommattu. Kevään mittaan askarrellaan se paikoilleen :)
Ei ollut puhetta minkä kevään.. ehkä jo ensi kevään. Eilen ohimennen rakentelin scooppiin kiinnikkeitä ja hyvällä tuurilla se todellakin voi jo ensi keväänä olla paikoillaan.

Etujarrut edelleen vaihtamatta. Vaihdetaan levyt ja palat kunhan sattuu olemaan 150€ joutilasta rahaa..

Kesäpäivilta tullessa moottori todennäköisesti oli rikkipoikkisärki kun se ei vienyt polttoainetta kuin 6,32L/100km. Vika kuitenkin on korjautunut itsekseen ja ollaan taas normaaleissa sekalaisen ajon n.9,5L/100km lukemissa eli ei tarvitse huolestua :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Scoopin kiinnikkeitä mallailtu peltiin. Kolme reikää sitä varten myös tehty. Enää kai se ei olis kun hioo muotoonsa, liimaa/pulttaa kiinni ja maalia niskaan.

Vetokoukkua mittailtu curwoodin Galantista ja kiitokset siitä :peukku
Taitaa kuitenkin olla aika helppo nakki soveltaa tuo irroitettava kovil tuohon... Noh aika näyttää. Pitänee varmaan tässä joku päivä rueta irroittelemaan takapuskuri tuon koukun asentelun vuoksi. Se joku päivä saattaa taas olla muutaman viikon päässä mutta kaikki aikanaan ;D
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Noniin.. vetokoukku on nyt paikoillaan ja koeajo tehty.

Uusi koukkuhan tähän autoon tuntuu olevan kiven alla eikä käytettyjäkään löydy. 23kk oli ilmoitus tuolla ostetaan osastolla ja tarvikeliikkeet on koluttu läpi kaikkien ketjujen osalta. Timanttitiskillä hinta on reilut 500€ + johtosarja jotain satkun tietämissä. Ei kiitos.

Uusi irroitettava Kovilin koukku aihioksi, rautaa, sähköliimaa, maalia, pultteja, sähkötarpeet, ja kori olutta niin hinnaksi jää reilusti alle 200€.

Takapuskurin purkamiseen ja koukun asentamiseen/rakentamiseen hyvänä ohjeena toimi Monoflexin asennusohje. Löytyy monoflexin sivuilta ja täältä(4mb).

Koukku hitsailtu kasaan ja asennettu alkuperäisiä kiinnityspisteitä käyttäen. Kestää varmasti nuo hurjat painot mitä rek.otteessa on. Jarrutonta 570kg ja jarrullista 1400kg.

Sähköt kytketty juottamalla ja kutistesukalla suojaten takavaloilta niinkuin se pitääkin tehdä eikä millään rosvoliittimillä.

Kuvia touhusta löytyypi täältä.

Ja viimeiseksi vielä kiitos naapurille nick Mitsu:lle avusta :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Imperio sanoi
Uusi irroitettava Kovilin koukku aihioksi, rautaa, sähköliimaa, maalia, pultteja, sähkötarpeet, ja kori olutta niin hinnaksi jää reilusti alle 200€.
Ai niin... plus yksi Gernin vanha rälläkkä mikä urakan päätteeksi yöllä vahingossa johdosta pyörättäen sattui osumaan kaivonkanteen. Hiiliä siinä koneessa näkyi kyllä olevan vielä jäljellä ;D
Pitänee ostaa Milwaukee tilalle :)
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

- Öljyt Valvoline 10W-40 Max Life
- Timanttitiskin suodatin
- Jäähdytysnesteet mitattu. -29
- Muut nesteet ok.

Mittarissa taisi olla 211208
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

- Jarrulevyt eteen.
- Jarrupalat eteen.
- Jarrunesteet vaihdettu DOT 5.1

Mittarissa 211665.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Nastarenkaat vaihdettu alle. Mittarissa 212371.
Kesärenkaat pyöri tänä kesänä alla 5979km... ;D
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Illalla piti sitten askarrella paikoilleen tuo puoli vuotta hyllyssä ollut jousto-osa pakoputkeen. Ei ole intoa riittänyt kun ennalta tiedossa ettei ne pultit kuitenkaan katkeamatta lähde.
Ihme on tapahtunut eikä yhtään pulttia mennyt poikki pakoputken väliputkea irroitellessa.
Onpahan nyt sekin laitettua. Jälki on mitä on mutta onneksi se on tuolla auton alla niin sitä ei kukaan nää :D
 

Liitetiedostot

  • sukka.jpg
    sukka.jpg
    86.3 KB · Lukukerrat 976
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Kesärenkaat alle. Mittarissa 219tkm ja rapiat päälle.
Pitänee öljyt vaihdella lähiaikoina ja pitäs kai sitä konttorillekkin tarjota...
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Viikko sitten leimattu huomautuksitta. Mittarissa 221tkm ja rapiat :driver

co 0.03%
co cor 0.03%
hc 7 ppm
co2 15.1%
o2 0.03%
lambda 1.000
rpm 2320

co 0.01%
co cor 0.01%
hc 9 ppm
co2 15.1%
o2 0.06%
lambda 1.002
rpm 780
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Öljyt ja suodatin vaihdettu. Valvoline maxlife 10w-40. Hyvä öljy tuohon kiikkuun. Toimii nätisti kesät talvet eikä syö.
Mittarissa 224965.
Öljypohja on ruosteessa, pitäsköhän huolestua?

Xenonit vaihdoin taas pitkiin takaisin. Toinen ballasti mykkänä. Pitänee katsella että onhan takuu jo mennyt umpeen niinkuin normaalisti :peukku

ImpEdit: Juu. Puolitoista vuotta vanhat ja vuoden takuu. Syvennytään sitten sen sielunelämään kunhan jaksaa.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Eilen veivasin nastarinkulat alle pyörimään. Niissä pintaa reipas 5mm.
Kesäkiekkoihin jäi karvan alle 4mm pintaa niin niillä mennään vielä ens kesä.
Mittarissa jotain 229tkm tällä hetkellä.

ps. toinen xenonin ballastikin rupesi toimimaan muutamien pitkien räpsyttelyiden jälkeen.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Joku viikko takaperin anoppi kolhi takapuskurin ja tänään rouva etuvanteen.
Noh, tapahtuupahan jotain tällekkin autolle vaikkei niin positiivistä.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Öljyt ja suodatin vaihdettu. Valvoline maxlife 10w-40.
Mittarissa 234368 :driver
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Varaosiksi tuli haettua -97 farkku 2,5 v6 automaatti.
Kotimatkalla kerkesi jo kahteen kertaan purkaa tuon auton ajatuksissaan.
Tuli mieleen myös että minkähänlainen savotta olisi heittää tuo v6 ja tomaatti tuohon omaan sporttiin 2.0 rivi nelosen ja keppilaatikon tilalle ::)
On kai sitä tietysti tullu ihmeellisempiäkin asioita tehtyä niin miks nyt tuommonen ei onnistus? Kai tuo heittämällä melkein menis jos johtosarja käy? Vähän enemmän työtä jos se tarttee vaihtaa... noh mutta ihmetellään nyt ensin ja vaihdetaan tuosta uuden karheat nivot ja etuiskarit ensin :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Varaosakattilasta otin alta 15" orkkis aluilla olevat Hakkapeliitta RSi:t. Niissä oli kilometrejä takana 15tkm kuittien mukaan ja pintaakin sitä myöten. Kahdessa 8mm ja kahdessa karvan vähemmän.
Vaikka en ikinä ole kitkoista enemmälti tykännyt niin 6 talvea sahattujen Uniroyalien jälkeen tuntuu ihan asialliselta. Pyöriköön nuo nyt alla toistaiseksi.
Varaosakiposta ruuvailin jo nivojakin irti. Pultit on ylhäältä ja alhaalta jo irti kunhan vaan pujottelee pois. Nuilla nivoilla siis ajettu 50tkm. Maaliskuussa -07 vaihdettu tuohon varaosakippoon ja nyt saavat tulla sporttiin.
MR333474 näkyypi olevan ja 7.3.07 on maksanut 292,90€/kpl. Samalla tuohon on vaihdettu etuiskarit (MR235596) mitkä vaihdan sporttiin kunhan jaksan ja kerkeän. Takaset on pakko vaihtaa kun ne makaa pohjassa.
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Nivot meni eilen alle. Ai että tuli taas mukava ajettava kun ei perä laahaa maassa. :driver
Mittarissa 237150.
Varaosavekottimesta irroittaessa vänkärin puoleinen meinasi rueta ...tuilemaan ihan urakalla.
Tuohon käyttikseen niitä ruuvatessa löytyi syykin. Autohuolto Astrum Race:ssa vänkärin puoleinen nivo oli laitettu väärinpäin. Alapään holkki on kartio, kuten myös se tappi. Millä lieneevät pakottaneet paikoilleen ;D
Noh mutta omassa ne nyt on niinkuin kuuluukin.
Suojakumit vaihdoin kanssa kerta nuo oli irtaallaan. Alkuperäisiä muovisia tötteröitä en edes harkinnut koska ne nyt ei ole mistään kotoisin. AD:llä hetken penkomisen jälkeen löytyi jotkut Nissan/Mazda suojakumit missä on pohjaanlyöntikumi yhdessä tuon suojakumin kanssa. Ja on muuten kumia eikä mitään prkleen muovia.

Kitkarenkaisiin pitää myös olla tyytyväinen vaikkei ne kunnollisten nastojen veroiset olekkaan. Siltikin, kyllä nuo ne uniroyalit hakkaa :)

Eteen vaihtelin parkkipolttimot. Molemmat ollu jo ties miten pitkään palaneena. Ovat vain niin mukavassa paikassa ettei ole kehdannut vaihtaa.

Takavalot vaihdoin myös. Toisessahan on ollut reikä niin pitkään kun tuo pirssi on minulla ollut.

Penkinlämmittimiä vähän ihmettelin myös. Sportissa kyllä löytyy penkin alta pistokkeet mihin tökätä penkistä tuleva johto mutta keskikonsolista ei löydy katkaisijan töpseliä :-\

Cruisen töpseli puuttuu kanssa konehuoneen nurkasta tuossa sportissa. Pitää vielä vähän ideoida ja tutkia lisää. Olisihan nuo molemmat kiva siirtää tuohon omaan.

Kiitokset tähänkin savottaan sormensa sotkeneille. Aina ne apukädet on tarpeen :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Kesärenkulat meni 8. päivä alle.

Tänään kun nyt sattui olemaan 13. päivä ja perjantai niin tuli ahaa elämys käydä katsastamassa tää vekotin. Kellohan repi tuolloin 16:10.
H1:set tallin hyllystä mukaan. Su-Ju teamille päästöjen mittausta odotellessa vaihdoin normi H1:set xenonien tilalle pitkiin. Lyhyissähän on normaalit ja pysyy.

Kunnolla lämpimäksihän en kerennyt ajella mutta muutaman kilometrin +4000rpm kerkesi lämmetä.

Päästöt:
co 0.02%
co cor 0.02%
hc 25 ppm
co2 15.5%
o2 0.09%
lambda 1.002
rpm 2630

co 0.02%
co cor 0.02%
hc 24 ppm
co2 15.4%
o2 0.06%
lambda 1.001
rpm 770

Karvan yli puolen olin konttorin pihassa ja vielä huolivat sisään. A-katsastus Siilinjärvi.
Aivan hentoinen välys löytyi kuskin puolelta raidetangon sisäpäästä, luultavasti. Sen verran onneton välys ettei varmaksi voi sanoa.

Noh mutta vikoja ja puutteita ei havaittu. Seuraava näyttö 15.6.2012 mennessä :driver
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

27.4.2011 Öljyt vaihdettu. Valvoline Maxlife 10W-40. Suodatinta jäi tällä kertaa vaihtamatta kun ei sattunutkaan olemaan hyllyssä niitä. Mittarissa 247804

12.8.2011 Ilmanpuhdistin vaihdettu. Paikoillaan oli MR529773 ja tilalle meni MFilterin MAP 60102. Mittarissa 249384

21.9.2011 Uudet kesärenkaat 225/45R17 Yokohama C.Drive2. Mittarissa 251788

9.10.2011 Kitkat alle. Nokian hkpl RSi. Mittarissa 252544
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Raidetankon sisä- ja ulkopäät sekä uudet suojakumit vaihdettu. Kuskin puolelta sisäpäässä oli välystä. Samaan sotkuun vaihdoin molemmin puolin kaikki.

Etujarrujen liut puhdistin ja pistin uudet nikkelirasvat sinne.

Mittarissa 253575.

Autokuumetta polttelee, saattas olla jossain vaiheessa myynnissäkin tää.. Outlanderia tekis mieli niin mahtus nuo tenavat turvaistuimineen paremmin taakse ja sais vetää venettäkin laillisesti... Busteri trailereineen painaa n.650kg eikä tuolla sais vetää ku 570kg...
 
Vs: A.Toivanen, Galant STW Sport edition -98 "Kaisa"

Tänään Galantti vaihtui Grandikseen kun asiallinen peli järki kaupalla sattui kohdalle.
Galantin mittariin jäi minun jäljiltäni reipas 257tkm. Pieni ikävä kyllä jäi vaikkei rautaan tointaisikaan rakastua :)
Jospa tuolla mehuautolla mentäisiin sitten taas muutama vuosi :driver
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom