A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Perheen automäärä lisääntyi juuri yhdellä. Tuli ostettua pätkä Pajero. Pellin alla 2,5TDIC ja vuosimalliltaan tuo on -89.
Mittarissa osto hetkellä 198980. Autohan on tuotu Saksasta -05 joten mittarilukemasta voi puuttua 0 perästä ;D
Naputtelen huomenna lisää kunhan tutustun ostokseen paremmin.

Kuvia laitoksesta -> http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/

Purnata voi tänne
 

Liitetiedostot

  • nöpö.jpg
    nöpö.jpg
    93 KB · Lukukerrat 11,292
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Joo eli tosiaan eilen tuli ostettua tuommonen pätkä. Tekniikaltaan äkkiseltään tuntuisi olevan kunnossa starttia lukuunottamatta. Se nimittäin taisi äsken pyöritellä viimeisensä. Laiskaltahan tuo eilenkin kuulosti.
Nöpössä on valmiina 3" rööri, palkkihelmat, kunnolliset puskurit, tankki mikä ei pientä kiveä säikähdä, 265/70/16 Fedimat alla ja otteessa, SOA tehtynä... lisäillään kun tulee mieleen.

Tämän päivän askareita:

- 1½h pikapesu. Tunti pohjaa ja puolikas pintaa. Kiva kasa irtosi Keitelettä pohjasta ;D
- Imuroitu
- Turbo Galantin penkit löysivät paikkansa Nöpöstä
- Sisäpinnat pyyhitty
- Soitin vaihdettu Pioneeriin mitä sentäs osaa tavan kuolevainen käyttää
- Ajovalon polttimot vaihdettu nightbreakereihin
- Ilmanputsarista puhallettu 3 kiloa hiekkaa, ostetaan uusi kunhan ihmisten ilmoilla käydään. Samalla tietty öljyt ja suodattimet.
- Lisävaloja ihmetelty, rele naksaa muttei toimi. Lampuille tulee 4v. Tutkitaan kunhan kerkkee
- Sammutin ruuvattu sikaosaston nurkkaan
- Vararengas maalattu ja pistetty paikoilleen. Pitää etsiä 16" vanne ja rengas kunhan kerkee
- Rekisterikilpi siirretty parempaan paikkaan edestä
- Pissapojanletku laitettu paikoilleen
- Ajovalonpesurinsäiliö ammuttu kuuta kiertävälle radalle niin saa tulevaisuudessa toisen akun siihen..
- Jarrunestettä lisätty. Vaihtoon kunhan kerkee.. samalla myös kytkinneste.

Seuraavana pitää ottaa työn alle se startti. Seisoo nimittäin tällä hetkellä tallissa eikä avaimesta lähde käyntiin, edes apuvirralla.
Tulevalla viikolla pitänee myös laittaa tilaukseen vinssi niin uskaltaa hieroa tuon jonnekkin suon silmään sitten ;D


Niin ja kiitokset projektissa mukana olleille. Tästä on hyvä taas jatkaa :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Taas on 4 tuntia vietetty Nöpön seurassa.

- Lisävalot veivattu toimimaan. Sulakkeelta tuli läpi 12,x volttia eli mikä akullakin on mutta ampeerit jäi matkalle. Sulakepesä vaihtoon ja toimii.
- Startti purettu, puhdistettu, hiilet vaihdettu, liikkuvat osat rasvailtu HHS 2000, kasattu ja testattu. Pyörittää niin kivasti että!
- Hehkut mitattu eli se yhdyskisko pois ja sen jälkeen ohmimittarilla maita vasten. Kaikki tasaisesti 0,8ohmia eli luultavasti ovat järjissään.
- Sisävalon polttimonkin ostin mutta väärän kokoisen tietenkin.
- Ilmanputsari vaihdettu uuteen. Piristyi kummasti tuokin malmikasa.
- Syylärinkorkki vaihdettu uuteen.
- Wunderbaumin joutui ostamaan että saa tuon märän koiran hajun pois. Olkoon muutaman päivän autossa ja nakkaa sitten johonkin teini corollan antenniin sen lepattamaan :)

Johan siinä oli yhdelle iltaa taas. Huomenna mahdollisesti taas jotain lisää 8)
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Joopa. Tänään taas kävin Mätänetistä kassillisen tavaraa.

- Öljyt vaihdettu. Motonet laatua.
- Öljyroppu ja tiiviste vaihdettu kun joku oli voiman tuskissaan jengat siitä särkenyt ja tiivisteliimalla pistäny kiinni.
- Öljynsuodatin vaihdettu. Tarvike suodatin.
- Polttoainesuodatin vaihdettu. Originaali. Joku neropatti on katkaissut johdot siitä pohjasta anturilta kun 30cm päässä olisi liitin mistä sen saisi irti. Naapurin ällässä muuten sama juttu.
- Jarrunesteet vaihdettu. Kadonneet jarrutkin löytyi. Tuo malmikasahan oikeasti pysähtyy jopa. Pitää joku sateinen päivä käyttää vielä liukutapit auki ja rasvailla.
- Kytkinnesteet vaihdettu. Tuli erittäin mukavan tuntuinen kytkin.
- Jäähdytysnesteet mitattu, -25. Näillä mennään toistaiseksi.
- Sisävalon poltin asennettu.
- Ahtopaine- ja volttimittari asennettu soittimen alapuolelle.
- Soittimen taakse asennettu 4 pesäinen sulakerasia mistä saa tulevaisuudessa virtaa vaikka työvaloille.
- Popup otettu imusarjasta irti. Huomenna putkiliikkeeseen hakemaan tuumasella kierteellä oleva sokea tulppa tai 1,5-2 bar ylipaineventtiili.

Kai sitä jotain pientä muutakin tuli tehtyä muttei kaikkea muista. Huomenna jos saisi vähän harituksia mitattua kohdilleen niin olisi mukavempi ajaa. Samalla puristelis rasvaa kaikkiin nippoihin mitä löytyy.
Sit eikun :driver

Kiitokset jälleen rempassa auttaneille :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Ei se hukkaan mennyt tämäkään ilta.
- 1,5bar ylipaineventtiili asennettu alkuperäisen popupin tilalle.
- aurauskulmia säädetty "vähän sinnepäin".
- eturenkaiden vanteet pesty sisäpuolelta ja kas kummaa rupee amalgaamitkin pysymään hampaissa.
- etujarrut katsottu läpi ja liukutapit rasvattu. Kuskin puoli ok, vänkärin puoli totaalisen jumissa ja kumit riekaleina. Vänkärin puoli herkistelty. Kumit pitää pistää uusiin kunhan kerkee ja samalla puhdistella paremmin.
- etupään rasvanippoihin puristeltu rasvaa
- rengaspaineet nostettu 1,3-1,8 -> 2bar
- originaali ratti vaihdettu pienempään jalopuu versioon. Kiitokset kuuluu nick curwoodille :peukku
- kuskinpuoleinen takavalo vaihdettu ehjempään. Kiitokset edellä mainitulle henkilölle.
- ovien saranat sai HHS 2000
- ovien viheltävät kolmio ikkunat sai osansa sikakitistä. Tuskin enää viheltää, mutta turha niitä enää koittaa aukaistakkaan ;D

Siinä kai sitä taas oli yhdelle iltaa. Jos huomenna taas jotain. Jos ei muuta niin kävis vaikka Kuopiossa koeajolenkillä leikkimässä sitimaasturia ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Tänään jo vähän helpottaa. Enää ei oikeastaan ihmeenpää tullut rassattua. Sisustaa ja tarvikkeita kasailin kyytiin.
Auraukset kävin nosturilla tarkastamassa ja hienosäätämässä. Kiitokset Su-Ju Teamille nosturin lainasta :peukku
Samalla puristeltiin loppuihin nippoihin rasvaa ja kirin käsijarrua niin ei tartte takalasiin vetää kahvaa.
Päivällä kävin sitimaasturoimassa Kuopiossa Mätänetissä mistä mukaan tarttui Keravakalvoa 3 metriä. Jossain vaiheessa kunhan motivaatio yllättää niin pitää sipasta takalaseihin.
Samalla reissulla muuten meinasi yksi Focus kääntyä kesäaikaan kun kolmion takaa tuli eteen, kiitos Pajeron jarrut jotka olin jo onneksi huoltanut. Entisillä jarruilla ei ois pysähtynyt.

Pitää vkloppuna koittaa anoppilassa hieroa tuo johonkin suonsilmään tai jotain. Tiiä vaikka sais kuvia ulkopuoleltakin tuosta kapineesta :)

Kuvia alustasta http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Alusta/

Muita renppa kuvia http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Lauantaina sitten taisteltiin 4h kesälaadun kanssa :seina
Joskin aina kaikki asiat pitää kantapään kautta opetella niin osaapahan nyt katsoa mitä mittarin kyljessä lukee ;D
-7 ja ei ilman lämmittämistä saa kiposta ulos http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/IMG_6217.JPG
Mitäpäs näistä, varsinkin kun tankissa ei tuolla hetkellä ollut enää kuin n.90L ;D
Kyllähän sinne tankkiin meni diesel 100 ja litra bensaa. Lämpöä, suodattimien lämmittelyä, ilmausta ja lievää v17u7574 oli ilmassa. Tällä hetkellä tankissa on enää n.40L ja nekin taitaa mennä huomenna eli saa sitten tankattua paremmin pakkasen kestävää dieseliä :)

Noh mutta tulipahan rallailtua pitkin ja poikin anoppilan maastoja kun Nöpö elolle selvisi. Montaa kuvaa ei tullut otettua vaikka koko loppu päivä siellä meni.
Mm. kävin Sotinpurolla venyttelemässä luiskassa niin näki nuo tuon kipon joustot helposti. Eihän ne paljon ole mutta näillä eväillä on mentävä mitä repussa on ;D
Tuoltapa löytyy joku kuva siitäkin -> http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/IMG_6221.JPG

Kotiin tullessa rupesin miettimään ratkaisua korvausilmaputkelle tankkiin jota tuossa made by edellinen omistaja tankissa ei vielä ollut. Oli nimittäin mielenkiintoinen tankattava! Normaalistihan putkesta kuuluu kuohunta ja sit naksahtaa. Tässähän järjestys oli vallan toinen. Ensin tankkausputkesta lentää 1m kaaressa keittoa pitkin mittaria ja takkia, sit kuuluu kuohunta ja sit pistooli naksahtaa ja kaikilla on kivaa ;D

Kotimatkalla piipahdin Savon tarviketalolla Nilsiässä mistä nyt löytyy kaikkee mitä ihminen voi tarvita. Matkaan tarttui banjopultti yms.
Tuommonen tuli viriteltyä -> http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Tankki/
Sitä en tiedä vielä että onko tarpeeksi isoa letkua tuo 10mm reiällä oleva mutta kai tuo selviää seuraavassa tankkauksessa.

Ei kai siinä muuta ku kohti uusia seikkailuja taas :driver
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Korvausilmaputki toimii kohtuullisesti. Vieläkään ei kärsi tankata liipasin pohjassa mutta kyllä tuota jo pystyy sentäs tankkaamaan :)

Eilen illalla mietiskelin ratkaisua miljoonalle "kisakytkimelle", eli mitä lisävaloille, työvaloille yms. tarvitsee. Pikkuisen sitä piti metsästää mutta venevarusteistahan sellainen passeli löytyi. Sai oikein valita haluaako 3,6 vai 10 katkaisijaa. Itselle tarttui mukaan 6 katkaisijan malli. Dymolla pitänee kirjoitella vähän paremmin kuvaavat tekstit vielä tuohon. Tuskin nimittäin pilssipumppua asennan tuohon ;D
Tämmönen laitos se on.

Sitten en voinut vastustaa kiusausta käyttää pumpusta kantta auki äskettäin. Sieltähän löytyi se hauska muovirinkula mikä pääsi koristamaan tallin seinää 8)
Karaakin hieman käänsin mukavempaan asentoon eikä koeajollakaan harmittanut että tuli kurkistettua kannen alle :p Vielä sitä on vara pyöräyttää enemmänkin ;)
Muutama kuva pumpun kannen alta.

Muutaman kympin hintainen turbo timer lähtee tilaukseen näillä näppäimillä niin ei tarvitse aina jäädä itse odottamaan jälkikäyttöä. Asennellaan kunhan posti sen polkaisee kotia.

Vinssi tuli muuten myös tilattua eilen. Tällä viikolla se pitäisi olla postista noudettavissa. Siitä ennemmän kunhan pääsee asentelemaan :)
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Eilen se vinssi sitten tuli postiin :)
Eihän se auttanut kuin lähteä romulan kautta hakemaan kiinnitystarpeita. Noin 8 tuntia siinä meni mutta siinä se istuu. Viimeiset kaksi tuntia meni puskuria paikoilleen laittaessa. Pohjapanssari ponnisti melko reilusti vastaan mutta kaikki ne voiman edessä antautuu ;D
Oli siinä ainakin työturvallisuus kaukana ja kävi jo mielessä että käyn puuta vasten painattamassa sen paikoilleen :)
Noh mutta paikoilleen meni kuitenkin.
Vinssin vaihdelaatikko tietenkin tuli ensimmäisenä purettua ja pestyä kiinan rasvoista. Tuntuu pysyvän raudassa kuin tauti mutta tuskin voitelee enempää kuin marjapuuro. Yksinkertainen laitoshan tuo näkyy olevan. Sitä en tiedä mitä rasvaa tuonne oikeasti pitäisi laittaa mutta puristelin prässistä vaseliinia vähintään riittävästi.
Muutenhan asennus kävi kivuttomasti. Samalla sieltä keulalta lähti eräs ylimääräinen osa tallin nurkkaan ::)
Jotain kuvia asennuksesta tuli otettua ja ne löytyy -> http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Vinssi/
Pitää tänään vielä lisävalot ja sumarit ruuvata paikoilleen niin pääsee iltapäivällä pöristelemään :peukku
 

Liitetiedostot

  • vinssi.jpg
    vinssi.jpg
    59.8 KB · Lukukerrat 10,869
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Piti vielä illalla innostua rassaamaan.
Nykyiset lisäpitkät siirsin keskelle vierekkäin ja nykyisille paikoille laitoin samankokoiset pyöreät Boschin sumarit. Sumareilla ehkä ikää saman verran kuin autollakin mutta ei se menoa haittaa :peukku
Samalla siirsin vinssin releboxin maskin taakse parempaan paikkaan.
Kattoteline valoille taakse hankittu. Samoin 4-napainen pistoke katon rajaan. Pitänee asennella kunhan intoa riittää taas :)
4 työvaloa olisi tarkoitus siihen kattotelineelle asentaa mutta ne on vielä jossain kaupan hyllyllä. Reunimmaiset etuviistoon ja keskimmäiset taakse. Jos sitten rupeisi näkemään kestopäällysteen ulkopuolella paremmin :D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Valoa pimeyteen... http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Valot/IMG_6385.JPG
Sivuille 2kpl Nordic N100 ja taaksepäin 2kpl Nordic N25.

Pitää tässä joku ilta raapasta 20mm reikä tuonne takanurkkaan läpivientipistokkeelle joka odottelee tallissa asennusta.

Parempia kuvia koko virityksestä sitten :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Eilen illalla sain sitten pistokkeenkin asennettua ja johdotettua. Takavalot ja sivuvalot on nyt eri katkaisijalla.
Takakulmaan päräytin 20mm reiän ja siihen pistokkeen sikakitillä kiinni. Jos se ei siinä pysy niin se irtoaa. Pistetään sit paremmin kiinni.
Tänään tuli sitten myös testattua valoja elävässä elämässä metsässä. Eipä enää osaa kuvitella miten v***umaista vois olla meno ilman.
Eteenpäin mennessä sumuvaloilla, kun ne antaa kivan leveän valokeilan eteen ja tarvittaessa sitten sivu tai takavaloja keskikonsolista.
Jotain kuvia valojen asentelusta.

Pari tuntia tosiaan tuli käytyä kyntämässä nick Mitsun kanssa Nöpöllä Kuopion Hepomäessä ja lystiä oli. Polkukin leveni puolella paikka paikoin kun pito on mitä on ilman ketjuja.
Ketjut siis ostoslistalle :)

ps. vinssi toimii hyvin ;D
 

Liitetiedostot

  • hupsi.jpg
    hupsi.jpg
    123.6 KB · Lukukerrat 10,416
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Hähä!

Nyt tästä tuli mukavaa kun osti kunnon ketjut. Maksoi kylläkin 85€ kappale offroadtarvike.fi mutta tuntuu olevan lystiä koko rahan edestä 8)
Tosiaan Gunnebo ketjut oli loppu tällä hetkellä niin pakettiin pantiin toisenlaiset ketjut. 2kpl näin alkuunsa. En tiedä kattelisko eteen nuo Rapid Matic V5 4,5mm perusketjut jossain vaihessa. Nuo ei maksa ku 75€ pari Fixus liikkeessä.
Kiitokset nick Nostokurki ketjujen kuskaamisesta :peukku

Tänään tosiaan aamupäivästä rupesin sovittelemaan ketjuja. Oli tiedossa että ketjuja joutuu lyhentämään mutta sehän ei ole temppu eikä mikään ;D
Japanin pojan pulttisakset kyllä otti vähän kipeää ja ketjun paloja sinkoili ympäri tallia. Mukavan kovaa ainesta :)

Noh mutta paikoilleen ne meni ja lähimontulla tuli käytyä koeajoa suorittamassa. Ensin kävin itsekseen ja sitten piti käydä naapuri mukaan ettei tartte valehdella niitten pitoa ;D
Noh... taas päästään syvemmälle metsään ja toivottavasti poiskin viimestään keväällä ;D

Kuvia montulta ei tullut otettua mutta kai niitä taas aikanaan tulee kunhan käy Hepomäessä :driver
 

Liitetiedostot

  • ketjut.jpg
    ketjut.jpg
    72 KB · Lukukerrat 10,091
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Joopa. Tänään tuli käytyä 4h taas pärräämässä.
Kyllä tästä niin lystiä tuli nuitten ketjujen kanssa ettei moni arvaakkaan. Pitoja on kuin kesällä konsanaan.
Ehdottomasti suosittelen jos ei välttämättä halua sutia ja luistella minne sattuu :peukku
Voi ylämäestäkin ottaa ihan omaan vapaaseen tahtiin niitä mäkilähtöjä :driver
Tämmönen on tuo minun rengas ketjuilla.
Pitää taas joku ilta lähtee ketjuja kilisyttämään ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Nyt se takaluukun lukkokin toimii!
Eihän tuota montaa viikkoa ole tullutkaan lioteltua vaan ei se silti lähtenyt toimimaan. Sit meni palkokasvi nokkaan ja piti rueta siprustelemaan se atomitasolle. Huolellinen puhdistus ja siitä tuli parempi kuin uusi. Juha Vuorisen tekstejä lainatakseni "mulle ei vittuilla!" :)

Äsken tutustuin Pajeron mittariston sielunelämään. Vähän ihmetytti miten koko venpele lähtee irti kun kaksi ruuvia löytyi etupuolelta alhaalta mutta ei se siitä minnekkään lähtenyt vielä. Sit jäi se takaosa "vahingossa" käteen kun revin ja riuhdoin :D
Siellähän se yksi prkleen ruuvi vielä pitää mittaristoa paikoillaan. Mittarivalojen polttimot vaihdoin suosiolla uusiin ja heitin niiden niskaan sinisen kortongit. Kyllä tuli niin komeet että on petolinnut metsässä ihmeissään.
Pienet merkkivalot mittailin että kaikki on ehjiä. Äkkiseltään muistista ne kyllä on kaikki toiminutkin.

Juu niin se että minkä takia tänään tuli tuo talliin ängättyä. Edellisellä reissulla maanantaina kuskin edestä sisälokasuoja halusi tulla pois paikoiltaan. Tai kyllä se siellä rohisi kotimatkan mutta mukana pysyi. Kumma jos hieman meteliä piti kun ei enää ollut millään kiinni :p
Pitää huomenna pujotella se takaisin ja pistää muutamalla ruuvilla kiinni. Ei toinna liian hyvin pistää kun se kuitenkin sieltä kuoriutuu taas ulos. Oikeasti kyllä siellä näkyy olevan yksi ylimääräinen reikä konehuoneeseen mihin on sähköliimalla pistettävä peltiä eli joutuu kohta ottaan edestä pois. Vaan se on sit vähän talvemmalla. Samalla pitää vänkärin puoleiseen pyöränkoteloon ommella paikka.

Eipä siinä. Sunnuntaina pitää yrittää taas lähtee kaatamaan tuo kökkyrä.
Edelliseltä reissulta joku videon pätkä. Katsellaan jos sais joskus lisää viteoita otettua tai ees niitä hauskoja kuvia ;D

ImpEdit: Niin samalla kun mittaristo oli pois paikoiltaan katselin sitä MVa~1:n sanomaa putkiviritystä keskisuulakkeilta reunaan. Keskisuulakkeella on tosiaan tulpat.Tulpat on lähtöputken sisällä ja tulpan halk. on 65mm. Reunasuulakkeella on melkein kolmion mallinen tulppa mihin menisi sisälle 65mm ulkohalkaisijalla oleva putki. Katsellaan jos jotain kuvia saisi otettua kunhan tuon virittelen.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Eihän sieltä tallista malta pois olla kun kerran tuli auto sinne ajettua.

Pyyhkijöiden akselin suojiin tein 2,5mm reiät mistä HHS 2000 saa suhautettua akselille.

Illalla sitten selailin internetin ihmeelistä maailmaa ja jossain maasturissa kehotettiin heivaamaan vararengas takaoven telineestä jonnekkin muualle. Tässä ko. jutussa (oliko se nyt defender vai mikälie malmikasa) tuntui olevan tyyppivika ettei takaoven sarana kestä kauheaa rytkytystä kun siinä roikkuu tuommonen 30kg renkula. Noh, piti mennä katsomaan miten se omassa timantissa on. No sehän on silleen että alempi sarana on kertaalleen näköjään sähköliimalla kasattu -> alta vartin vararengas löysi paikkansa auton sisältä sikaosastolta liinalla köytettynä. Pomppikoon siinä lepositeessä toistaiseksi ;D
Vararenkaan telinekkin sai luvan lähteä.
Tuli jo kylläkin ajatus jos nakkaisi toisenkin kattotelineen tuon valotelineen lisäksi ja sovittelisi siihen tuon vararenkaantelineen vaakaan -> rengas katolle. Onhan se v...umaisessa paikassa jos sitä tarvii mut ois ainakin mukana eikä veis tilaa auton sisältä. Pannaan harkintaan...

Itse asiassa siitähän tuli ihan asialisen näköinen persaus ilman tuota rengasta ja telinettä :peukku

Muutamat tarratkin löysi paikkansa autosta. Mitsuclubin tarrat pitäisi muistaa jossain vaiheessa tilata niin voisi nekin johonkin liimailla.
Noh mutta nyt on parempi painua makomaan niin selviää huomisesta työpäivästä kunnialla.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Kuskinpuolen etu sisälokasuoja kiinnitetty muutamalla pultilla ja parilla porakärkiruuvilla johtosarjaan ;D HUPS
Siitähän se riemun lykkäs. Savu karkasi johtosarjasta :p
Johdot tuli korjailtua.
Vissiin se on valojen rele mikä siinä vieressä on. Siinä oli hienosti hapettunut kaksi johtoa poikki asti. Kai ne jotenkin vielä otti kosketusta mutta nytpä on sekin korjattu :)
Vääntösauvoja kirin aavistuksen.
Nesteet tarkastelin.
Jotain pientä näpräilin ja sit pellit kiinni. Onnesta soikeena ratin taakse, avain virtalukkoon ja NAKS. Niin just. Missähän kävi käry ruuvaillessa...
Pääsulakkeet katsottu ja kaikki muutkin sulakkeet. Kaikki vaikuttaa ehjiltä.
Johtosarja uudestaan levälleen. Kaikki ok. Starttirele naksaa ja siihen tulee ohjausvirta vaan ei virtaa karvaan mihin pitäs tulla. Releeltä solenoidille menevä johto myös mitattu ehjäksi.
Virtalukonpohja purettu irti ja mittailtu. Kaikki ok.
Päätä hakattu seinään ja opiskeltu koko Pajeron käynnistysjärjestelmä alusta loppuun. Vaan ei toimi.
Sen 4h kun on ihmetellyt niin piti jo aloittaa alusta tutkiminen. Pääsulake 80A akun kupeesta irti. Vähän aikaa piti ihmetellä miten ne lähtee irti kun ei oo ikinä tarvinnut ottaa aikaisemmin mistään. Koko rasia irti ja helmathan siitä kääntyy. Sieltähän löytyy toiselta puolelta 8mm ja toiselta puolelta 10mm pultti. Niitä löysälle niin sulake irtoaa. Komeesti kärynnythän se oli mut ei näkynyt siitä kulmasta mistä aikaisemmin katsoin.
Joskus sitä vaan tuntee itsensä tyhmäksi ;D (miten se muka poikkeaa normaalista olotilasta)
Kello oli jo sen verran että normaalit varaosaputkat on kiinni niinkuin meidän paikallinenkin mutta se on onneksi tarvittaessa auki :)
Siilin autotalolle jälleen ISO kiitos. Sijaitsee huoltoaseman yhteydessä ja on pelastanut lukuisia kertoja myöhään illalla ja sunnuntaisin niinkuin tänäänkin :peukku
Uutta 80A sulaketta kehiin ja johan toimii :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Imperio sanoi
ImpEdit: Niin samalla kun mittaristo oli pois paikoiltaan katselin sitä MVa~1:n sanomaa putkiviritystä keskisuulakkeilta reunaan. Keskisuulakkeella on tosiaan tulpat.Tulpat on lähtöputken sisällä ja tulpan halk. on 65mm. Reunasuulakkeella on melkein kolmion mallinen tulppa mihin menisi sisälle 65mm ulkohalkaisijalla oleva putki. Katsellaan jos jotain kuvia saisi otettua kunhan tuon virittelen.
Löytyi pdf:iä selatessa kuvakin siitä missä putket näkyy. Siitä vaan pojat virittelemään :peukku
Varaosanumerot putkille:
Vasen MB239245
Oikea MB239476
Pitää kiusallaan käydä kysymäss löytyykö ihan orkkiksia timantti tiskiltä ;D
 

Liitetiedostot

  • putket.jpg
    putket.jpg
    68.7 KB · Lukukerrat 2,435
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

No niin. Tässä neljäs viikko pyörähti sairaslomaa käyntiin ja jaloilleenkin alkaa päästä, eli talliin :D

Kuskinpuolen etulokasuoja tuli parsittua kasaan. Siinä kun oli ostamisesta lähtien melkein nyrkin mentävä reikä. Jos siitä ei kaunis tullut mutta ehjä kuitenkin.

Turbo timer tuli asenneltua. Yksinkertaisen helppo asennettava, 5 johtoa ja se on siinä. Jospa sillä kannen ikää jatkaisi. Ei tuo ainakaan kallis investointi ollut. Jatek importilta jotain alle neljäkymppiä.

Samalla piti sähköliimaa levitellä pellin reunaan kun meinasi rueta vänkärin kenkä menemään kohti Fediman kuviota lattiasta läpi, vaan ei mene enää.

Takapuskurin puhdistelin ja maalailin ulkopinnasta uudestaan. Onpahan taas edes hieman siistimpi.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Eilen sitten katkesi naru vinssatessa. Pitää huomenna olla yhteydessä Preheatille ja kysellä mitä tehdään...
Ei oikein hyvä maku ole suussa kun neljännellä narun oikaisulla menee poikki :(
Onneksi auto ei luiskahtanut minnekkään vaikka naru katkesikin.
Ilmoittelen kunhan selviää lisää...
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Preheatille olen pistänyt mailia ajat sitten kuvan kera ja muutamaan kertaan yrittänyt soittaa. Lienevät vielä kinkun sulattelussa...

Narun lyhensin ja pistin sen mitä siitä on jäljellä takaisin paikoilleen. Katsellaan mitä sille tehdään kunhan neuvotellaan mutta luotto tuohon kyseiseen naruun on mennyt. Olettamus tietenkin on että se on valmistusvika ja vaihdetaan uuteen. Aika näyttää.

Takajarrut käytin myös auki mielenkiinnosta. Kuivat oli eli navat ei vuoda. Kengissäkin pintaa oli vielä jäljellä kivasti.

MVa~1 sanoi
Helpoin tapa ehkä tunnistaa, on nostaa toinen taka rengas tunkilla ylös, vaihde vapaalle ja pyörittää rengasta. Jos on kitkalukko, niin on aika jäykkä pyörimään ja saattaa vaatia kahta kättä pyörittämiseen, jos ei, niin pyörii ihan kevyesti.

Samalla pyörittelin renkuloita kun jotenkin on ollut kutina persiissä ettei tuolla takana kaikki vedä vaikka mitä tekis.
Vapaanahan se pyörii kuin pahimmat rikolliset konsanaan.
a) siellä ei ole koko kitkalukkoa
b) siellä on mutta kulunut loppuun
c) väärät öljyt sisässä
d) kuski on urpo

Pitää nyt lähiaikoina vaihtaa öljyt perään ja katsoa tilannetta uudestaan.. Jos ei korjaudu niin perä pöydälle.

Ahdot nostin 1,0bar -> 1,1bar jotta voi kavereille kehua ahtoja olevan yli yhden ;D

Mallasin myös nuita nastarenkaita alle ja kannoin ne takaisin pienempään talliin odottamaan jotain järkevämpää käyttöä.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Tänään kävin ohimennen timanttitiskiltä kysymässä nuita koelaudan ilmaputkia.. Yhteensä karvan alta satasen, en tilannut. Askarrellaan jostain putkesta kunhan intoa riittää :p

Pesukoneen läpi ajoin tuon kiikkulaudan mutta ei se siitään kaunistunut ;D

Peränvälitys tyyppikilven mukaan on 1:4.625 eli niillä eväillä ruetaan etsimään uusia sisuskaluja tai taka-akselia :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Tässä rapelopäivänä on ollut aikaa plärätä nuita mitsun esitteitä ja nettiä. Pistää mietityttämään että vaihtaisiko etu- ja takaperät niihin 4.875 välityksellä oleviin. Ja tietty semmoseen missä ois jonkunlainen lukko...
Jaa miksikö?

http://www.offroadpaja.fi/valityssuhteet.htm sanoi
Kokonaisvälityssuhteen muodostuminen

Kokonaisvälityssuhde muodostuu seuraavista osista:

Vaihteiston välityssuhde valitulla vaihteella
Jakovaihteiston välityssuhde hidas/nopea
Perävälitys
Rengaskoko välillisesti (muuttaa vetoakselin pyörimisnopeuden eteenpäin vieväksi liikkeeksi)
Hitain (suurin) kokonaisvälityssuhde tulisi olla riittävän suuri, yleensä 40 ja suuremmat ovat riittäviä suomalaiseen maastoon. Jos ykkösvaihteen välityssuhde on 3.585, jakovaihteiston hitaan alueen 3.32 ja perävälitys 3.54, on suurin kokonaisvälityssuhde näiden tulo: 3.585 x 3.32 x 3.54 = 42.1

Nopein (pienin) kokonaisvälityssuhde tulee olla sopiva maantieominaisuuksia ajatellen: Moottorin kierrosluvun tulee olla sopivan alhainen, mutta sen vääntömomentin tulee voittaa ajovastukset (ilmanvastus ja vierintävastus). Liian harva välitys aiheuttaa tarvetta vaihtaa pienemmälle vaihteelle ja liian tiheä korkean moottorin kierrosluvun ja rajoitetun huippunopeuden. Jos viitosvaihteen välitys on 0.8314, jakovaihteiston nopean alueen 1.667 ja perävälitys 3.54, on pienin kokonaisvälityssuhde 4.91

Nyt kun otetaan esitteistä kaivetut lukemat peliin:
Perävälitys 4.625
Jakolaatikon välitys H 1.000 ja L 1.925
1. vaihteen välitys 3.918
5. vaihteen välitys 0.829

eli 4.625x1.925x3.918 saadaan kokonaisvälitykseksi 1:34.88

Perät jos vaihtaisi 4.875 välityksellä oleviin niin kokonaisvälitykseksi tulisi 1:36.77 eli päästäisiin hitaammin ryömimään.

Vastaavasti nopealla alueella 5. vaihteen kokonaisvälitys muuttuisi nykyisestä 1:3.83 -> 1:4.04. Huippunopeushan siinä tietty tippuu mutta eihän tuo mikään ralliauto ole muutenkaan :)

Oonko minä ihan metsässä näitten ajatusteni kanssa ???

ps. voin jossain vaiheessa skannailla nuita esitteitä kunhan jaksan skannerin hakea tuolta varastosta .. niissä on välitykset eri laatikoista yms..
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Imperio sanoi
Eilen sitten katkesi naru vinssatessa. Pitää huomenna olla yhteydessä Preheatille ja kysellä mitä tehdään...
Ei oikein hyvä maku ole suussa kun neljännellä narun oikaisulla menee poikki :(
Onneksi auto ei luiskahtanut minnekkään vaikka naru katkesikin.
Ilmoittelen kunhan selviää lisää...
Naruhan ei kuulu takuuseen mutta puhe oli kuitenkin lähettää Ouluun ihmeteltäväksi niin katsotaan mitä sille sitten tehdään. Pitää jotain kehitellä siksi aikaa että uskaltaa jonnekkin itsensä hieroa kiinni. (oisko se sit suunnitelma B )
Edelleenkin on p*ska maku suussa tuosta narusta. Vinssi sinällään toimii ihan ok mutta tuohon preheatin naruun en luota jostain syystä ::)
Kauheasti jaksa paskojen kanssa leikkiä niin taidan siirtyä suunnitelmaan B.
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero...i/IMG_5834.JPG
Tuosta sujuttajan vaijerista 30m vinssiin ja jo rupesi kestämään prkl.
Tuossa vyyhdellä on n.180 metriä niin tekee hänestä vaikka 5 varalle vielä

Jos nyt uuden narun sattuu saamaan "takuuseen" niin katsoo sitten uskaltaako sitä ottaa käyttöön vai jättääkö rouvalle pyykkinaruksi. Olisihan se naru mukavempi käsitellä mutta jos se ei kestä kuin 4 kertaa vetää niin sama vetää kahden koivun väliin ja ripustella pyyhkeitä siihen kuivumaan.

Suunnitelma C olisi tietenkin ostaa joku merkkiköysi...
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Imperio sanoi
Löytyi pdf:iä selatessa kuvakin siitä missä putket näkyy. Siitä vaan pojat virittelemään :peukku
Varaosanumerot putkille:
Vasen MB239245
Oikea MB239476
Pitää kiusallaan käydä kysymäss löytyykö ihan orkkiksia timantti tiskiltä ;D
Nonni. Nyt on putket paikoillaan.
Kylällä käydessä piti käydä Essolla. Entinen Esso, nykyinen neste missä toimii tuo Siilin autotalo mut ei sillä niin väliä.
Siitä sitten muistaessaan kyselemään 65mm ulkohalkaisijalla olevaa haitariputkea minkä ei tarvitse kestää lämmintä ilmaa ihmeellisempää. Tokihan sieltä löytyi ja metrin pätkä lähti mukaan. 14€ kiitos. Edullinen orkkis putkiin verrattuna :)

Kuskin puolelle 46cm ja vänkärin puolelle 44cm. Laittakaa minkä mittaset tahotte mutta pidemmät ei mahdu, tai mahtuu mutta ottaa raitisilmaventtiileihin kiinni eikä ne sitten toimi.

Asentelusta löytyypi kuvia täältä. Kuvista näkyy myös kuinka mittaristo irroitetaan jos se jollekkin on vielä mysteeri.
Puolen tunnin homma koko projekti ja nyt lämmintä tulee samaan aikaan nuista laitimmaisista räppänöistä kuin keskeltä.

Pellin alla myös pyörähtin pumppua rassailemassa. Karaa käänsin aavistuksen lisää ja sitä jousen jännitystä kevensin vai miten se pitäis sanoa. Koeajolla tuntui toimivan paremmin kuin aikaisemmin. Aikaisemmin kolmosella vedättäessä jäi miettimään 3000rpm kohdalle eikä oikein tiennyt jatkaako kiertämistä vai mitä tekee.. Muilla vaihteilla se oli lievempää. Nyt veti kaikilla vaihteilla nätisti niinkuin pitääkin.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Imperio sanoi
Naruhan ei kuulu takuuseen mutta puhe oli kuitenkin lähettää Ouluun ihmeteltäväksi niin katsotaan mitä sille sitten tehdään. Pitää jotain kehitellä siksi aikaa että uskaltaa jonnekkin itsensä hieroa kiinni. (oisko se sit suunnitelma B )
Edelleenkin on p*ska maku suussa tuosta narusta. Vinssi sinällään toimii ihan ok mutta tuohon preheatin naruun en luota jostain syystä ::)
Kauheasti jaksa paskojen kanssa leikkiä niin taidan siirtyä suunnitelmaan B.
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero...i/IMG_5834.JPG
Tuosta sujuttajan vaijerista 30m vinssiin ja jo rupesi kestämään prkl.
Tuossa vyyhdellä on n.180 metriä niin tekee hänestä vaikka 5 varalle vielä

Jos nyt uuden narun sattuu saamaan "takuuseen" niin katsoo sitten uskaltaako sitä ottaa käyttöön vai jättääkö rouvalle pyykkinaruksi. Olisihan se naru mukavempi käsitellä mutta jos se ei kestä kuin 4 kertaa vetää niin sama vetää kahden koivun väliin ja ripustella pyyhkeitä siihen kuivumaan.

Suunnitelma C olisi tietenkin ostaa joku merkkiköysi...
Vaihtoehto D on ostaa oikea vinssi ja polkea nuo kiinavinssit syvimpään suohon mistä Pajerolla yli pääsee.
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Vinssi/IMG_6894.JPG tämmöstä tänään ja katellaan mitä huomenna...
Mitä opimme tästä. Osta aina halvinta. Se tulee kuitenkin lopulta kalleimmaksi ja kalleinhan on parasta? Eiku miten se meni?
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Vaihtoehto B+E otettu käyttöön.

Vinssi korjattu, vaihteisto puhdistettu vaseliinista ja kokeiltua HHS2000 vuorostaan. Mistään kun ei silmiin ole sattunut että mitä rasvaa siellä pitäisi käyttää. Grafiittivaseliini tuntui melko jäykältä näin talvikäytössä.
Vaihteiston pienistä rattaista kaksi jumitteli kunnolla. Joutui hieman vasaralla hienosäätämään että ne sai nätisti pyörimään. Muutama muu pieni ratas pyörii ja heiluu miten sattuu mutta johan tuolla on pari kertaa vedetty ja siinähän on kertakäyttökamppeelle muutama liikaa :D
Sitä en tiedä onko niissä laakereita ollenkaan. Luulisi olevan mutta vaikea sanoa kun rattaissa on holoholo väljästä pyörimättömään. Iso maa, isot toleranssit.

Naru otettu pois ja vaihdettu vaijeri tilalle. Samalla vaihdettu myös liukukita rullakitaan luonnollisesti.

Kunhan varallisuus antaa periksi siirrytään vaihtoehtoon D eli kunnollinen vinssi keulalle ja tuo kiinanhaspeli saa mennä sit taakse.

Ilmainen vinkki tähän loppuun. Syökää kuukausi pidempään makaroonia ja ostakaa kerralla kunnollinen vinssi niin selviitte helpommalla :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

No niin. Uudet jakkarat tuli vkloppuna veivattua paikoilleen. Yllättävän mukavat istua :peukku

Nastarenkaat kromivanteilla "heitin" alle. Joo oli tosi formulavarikko toimintaa. Ei menny ku 4 tuntia. Nuo on jotkut Nissanin kromirimpulat niin eikös siinä ole keskireikä jotain 3-4mm liian pieni. Takana ei ollut murhetta kun siellä on nuo 38mm spacerit mutta edessä edes spacerit ei pelastanut. Napalukkoonhan se otti kiinni. Vingullahan niitä piti sitten isontaa. Oli lystiä, saatte uskoo. No mutta alla on ja kai nuilla kuukauden ajaa mitä tuolla nyt saa työajoja ajaa.

Noh, illalla tuli sitten ajatus että jos purkaisi nuo automaattiset napalukot. Edellinen omistaja sanoi että on kääntänyt ne lukkoon ja ottanu yhdet helyt pois. Kaikki osat kyllä on tallessa. Vänkärin puoli tuli käytettyä auki ja homma näytti vielä mahdolliselle. Kuskin puoleisesta napalukosta löytyi sitten yllätys. Kaikkee minäkin olen nähnyt... :seina
Kuva kertoo enenmmän kuin 1983467459834 sanaa. On varmasti lukossa ja pysyy.

Ilta puhteina vielä tyhjensin tankin kun vihdoinkin maltoin ajaa tankin valolle asti. Joku 12L sieltä vielä tuli evästä. Jääköön nuo osienpesu evääksi. 10L uutta kiisseliä ja 3km päästä huoltoasemalta 86,7L lisää. Silloin tuli korkkia myöten täyteen. Lyhyellä matikalla tuon tankin tilavuus on 96L kun jättää täyttöputken tyhjäksi.
Tuossa autossahan ei ole siis alkuperäinen vakiotankki. http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Tankki/IMG_6187.JPG

Samalla isonsin korvausilmaputken banjopultin reikiä. poikkireiät 4mm -> 5,5mm ja keskireikä 6mm -> 7,5mm.
Joku vaikutus sillä oli kun nyt kärsi tankata liipasin pohjassa ilman että hiha kastui.

Niin tulihan sitä curwoodin karjarautaakin sovitettua vkloppuna. Nätistihän se istuu. Joutuu vissiin semmosen hommaamaan.

Ei kai tässä sitten ihmeempiä kun kohti uusia seikkailuja taas :driver
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Aamulla sitten pukkas 25km ajon jälkeen öljyt pihalle jostain laturin seudulta.. kohta talliin ihmettelemään mistä... ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Imperio sanoi
Aamulla sitten pukkas 25km ajon jälkeen öljyt pihalle jostain laturin seudulta.. kohta talliin ihmettelemään mistä... ;D
Se on kiva kun saa harrastaa :p
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Moottori/
 

Liitetiedostot

  • hole.jpg
    hole.jpg
    233.4 KB · Lukukerrat 1,626
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

No niin. Lumiketjuja tuskin enää tällä talvee tarvii. Kone on nyt nyppästy pois. Vainaaksihan se paljastui ruumiinavauksessa. Kävin tänään pistämässä seisontaankin tuon niin ei tartte hätäillä...
Kuvat kertoo varmaan enemmän kuin tuhat sanaa? Öljypohja oli näköjään käytetty jo aikaisemmin auki syystä tai toisesta. Jollain sikakitillä oli tiivistetty...
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Moottori/

Noh. Onx tää nyt sitä motorsporttia? häh ;D
Eipä siinä pitää vaan nyt rueta ettimään joku varaosa Pajero mistä saisi alakerran tai koko koneen, 4.875 välityksellä olevat perät yms. Laittelee ajan kanssa nippuun ja taas mennään kannokkoon :driver

Kiitokset tommy_z ja Tero avusta :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

small

Kaiken pahan alku ja juuri. Tämähän sieltä kampuran kaulalta on pyörinyt omia aikojaan pois jonka jälkeen ketjuerektio on valmis.
Ties minkä aikaa ollut öljypohjassa. Aikansa kaula venytellyt toista pulttia, nyt sattui tempaisemaan laakerin nelinkerroin, kampuran kaula kivana vääntiönä katkaisi toisen puolen pultin ja tuli kurkistamaan lohkon kyljestä. Sen verran painava murikka ettei ympäri konetta kuitenkaan seilannut :)

small

Sanokaas tietäjät onko tuo vakio vai 025 alikoon laakeri? Kuva suurempana tästä.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Karjarauta on nyt ostettu. Laitellaan kevään mittaan paikoilleen. Pitää ommella pari kiinnityspistettä lisää tuohon niin tulee tukevampi :peukku

Mielessään tässä pyöritellyt edelleen että hommaako tonnin pommin pihaan mistä ottaa koneen tai alakerran ja perät vai metsästeleekö vaan tarpeelliset osat.
Noh mutta katsellaan mitä haaviin tarttuu :)
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Istuuko 2.3TD tuohon isoon laatikkoon yms. "heittämällä" jos vaikka semmoinen sattuu käsiin jostain. Minua kun ei se tehtaalla luvattu muutama kilowatti paljon heilauta. Käännetään ruuvia enemmän ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

2.5TD Pajero hommattu pihaan. Kuva on jostain syksyltä mutta huomenna parempia... :peukku
 

Liitetiedostot

  • kikotin.jpg
    kikotin.jpg
    131.7 KB · Lukukerrat 5,276
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

No niin. Tänään tuon varaosa vehkeen kerkesi vihdoinkin ottaa talliin. Naapuri pukkasi ällällä sen talliin kun miehissä ei jaksettu työntää kynnyksen yli.

Tuossa kikottimessa on siis nokka-akseli poikki.
Kohtuullisen siisti yksilö kun on kyseessä, kävi jo mielessä vaihtaa nokka-akseli tuohon, leimata ja myydä eteenpäin. Olisi sitten hommannut "huonomman" varaosiksi.
Noh nokka-akseli löytyi heti toisella puhelin soitolla eilen. Eilen työt sotki harrastuksia joten tänään ruettiin nokan vaihtoon. Ei tarvinnut vaihtaa...
Kansi on kuulemma oikaistu 5tkm sitten ja samalla tehty jakopää. Nokka-akselin laakeri on ilmeisesti käynyt sen 5tkm kuivana ja leikannut kiinni ja soppa on valmis.
Tuomio tuli siinä vaiheessa kun näki mitä hirttänyt nokan laakeri on tehnyt. Kansi menisi uusiin joten -> purkuun koko vempele.

Mittarissa 443tkm. Kori siisti kuin sika pienenä. Rungossa olisi parin paikan tarve, mutta kun purkuun menee niin ei ehkä tule ommeltua.
Laitoksessa on uusi unipointin 65A laturi, lokarin levikkeet, lisämittarit koelaudalla, ne 4.875 perät mitä olen kaipaillut, huomattavasti parempi syyläri kuin Nöpössä, kuulemma järissään olevat automaattiset napalukot, 3500kg koukku, karjarauta, Hellan lisäpitkät, konepellin koriste, ehjät keulapanssarit jne. jne.

Varaosia piiikäksi aikaa, toivottavasti.

Huomenna kai sitä voisi rueta koneen päästelemään irti tuosta. Niputtelee koneen ensin ajan kanssa tuota Nöpöä varten ja näpläilee kevään mittaan sitten nuita periä yms.

ps. etupuskuri, takapuskuri ja keulalla oleva karjarauta tulee myyntiin jossain vaiheessa kunhan jaksan irroitella... loput pidän ite ;D
Niin ja lokarin levikkeet voin vaihtaa pätkän vastaaviin. Jos ei tule pätkän levikkeitä vastaan niin veivaan nuo pätkään....
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Varaosalaitoksesta moottori nostettu lattialle. Iso kiitos avusta nick curwood :peukku
Kansi tuosta otettiin myös samalla irti ja ehjän näköinen on muuten mutta tuo yksi laakeri...
Huomenna jos naplaisi vielä napalukot, lisämittariston yms. hyllyyn odottamaan pimeitä talvi iltoja milloin on aikaa kunnostella. Laittelee sitten kevään mittaan Nöpöön paikoilleen. Sitten joutaakin ja pitääkin ottaa tuo pitkä pihalle kun kuulemma isän Lankeri pitäisi leimata tiistaihin mennessä ja koiranluutkin pitäisi vaihtaa...

Tästä on hyvä taas jatkaa... Metsään tekisi mieli mutta pitää nyt malttaa mielensä ja tehdä kerralla kunnolla.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Vanha kone olisi nyt purettu muttereiksi. Kampura ja kanget laakeroitu näköjään 0,25 alikokoon. Sylinterit porattu 0,25 ylikokoon. Kahden männän helmat kappaleina ja kaksi ehjänä. Huomenna pitää rueta virittelemään uutta konetta pukkiin niin pääsee sitä tarkemmin tutkimaan ja kasailemaan. Pitää siitä käyttää öljypohjaa poikkeen ja tarkastaa alakerta. Helppo homma tässä vaiheessa.

Kylläpä sai komea kukkaruukun portiin pieleen. Ei muuta kun putket täyteen multaa ja hortensiat siihen ;D
 

Liitetiedostot

  • kukkaruukku.jpg
    kukkaruukku.jpg
    106.3 KB · Lukukerrat 1,249
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Joopa. "Uusi" alakerta olisi nyt putsattuna ja maalattuna. Pitää joku päivä tempaista öljypohja auki ja tarkastaa että siellä on kaikki ok.
Tänään kävin kyselemässä jakopään hiluja (pelkät remmit, kiristimet ajettu 5tkm), vesipumppua ja täydellistä tiivistesarjaa. Paikallinen varaosaputka tarjoaa Contitechin hihnoja, GNB:n vesipumppua ja Elringin tiivistesarjaa.
Hinnoissa Mätänet halvin (ei tietoa minkä merkkiset osat), Siilin autotalo siltä ja väliltä, AD clubin alennuksilla selkeästi kallein.
Noh katsotaan tukisiko paikallista puulaakia tässä joku päivä...
Kytkimeksi pääsee tuo uuden tulokkaan kytkin. Nöpössä levy näkyi olevan kivasti kulunut. Mitsun orkkis oli.
Tuossa uudessa tulokkaassa oli myös Mitsun orkkis ja tod. näk. ei ole pitkä aika kun se on uusittu. Ainakin sen verran hyvän näköinen oli.
Raaputellaan taas jotain kunhan projekti etenee.

small


ImpEdit: niin mätänet on halvin ja AD kallein. Mätänetin hinnat ns. listahintoja. Siilin autotalon hinnoissa -15% ja AD:n hinnoissa -10% - -18%. Halvimman ja kalleimman välillä eroa tasan 100€.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Noniin. Melkeinpä joka ilta on tullut aikaa tallissa uhrattua Nöpöä ajatellen.
Varaosapajen rikkonainen kansi on purettu irto osista ja samalla tullut selviteltyä sen sielunelämää. Sieltä on löytynyt kuusiokolo ruuveja mistä saa ilmattua ilmeisesti nestejärjestelmän kannen osalta ja mistä saa kannen laskettua tyhjäksi yms. yms.
Yhden esikammion naputtelin myös irti mielenkiinnosta. Lämpösovitteella ilmeisesti nuo paikoilleen normaalisti laitetaan ja irroitetaan..

Uudesta koneesta on myös laakeripukit käytetty pois paikoiltaan. Laakerithan on just niin hyvässä kunnossa kuin 440tkm ajetusta voi luulla. Kaulat vähintään yhtä hirveässä kunnossa.
Niin ne suunnitelmat vaan muuttuu. Nöpön entinen kampura on silmämääräisesti huomattavasti paremmassa kunnossa = varmaan helpommalla selviää siitä. Noh koneistamon reissu joka tapauksessa tiedossa. Ottaa molemmat mukaan ja kysyy kummasta tehdään peli. Kiillottaa ne tai surauttaa 0,25 alikokoon lisää.
Sit uutta laakeria ja nippuun.
Payen kannentiiviste ostettu, GMB:n vesipumppu, Continenttaalin jakoremmi ja tp-akselin hihna. Nippu muita tiivisteitä myös mutta ne vien takaisin ja otan täydellisen tiivistesarjan tilalle koska nyt joutuu atomeiks asti pistämään tuon uuden motinkin. Männät siitä on jo karisteltu irti. Pitää kampura vielä nostaa pois.
Samalla saa vaihtaa jakopäänpuoleisen päädyn missä on tuo laturin korvakko. Tässä uudessa koneessa laturin kiinnikereikä on 8-11mm riippuu miten päin mittaa ;D
Nöpön entisessä se on ehjä.
Kyllä niistä yksi ehjä vielä tulee.

Pitää jossain vaiheessa räpsätä kuva tuosta raakile kannesta ja erimerkkisistä vesipumpuista.

Sekalaisia kuvia yhteisistä hetkistä
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Koko ajan on jotain tapahtunut vaikke ole tullutkaan naputeltua.

Lohko on maalattu toiseen kertaan. Tiivisteiden kanssa on arvottu suuntaan ja toiseen. Nyt on kaikki tiivisteet uutta, jakopään osat uutta, vesipumppu uusi, runko- ja kiertokangenlaakerit uutta.

Molemmat kampurat kävi Kuopion venttiilipajalla tarkastettavana. Nöpön kampura oli parempi. Siitä selvisi pelkkien runkokaulojen koneistamisella. Sehän oli jossain vaiheessa aikaisemmin jo koneistettu 0,25 alikokoon kauttaaltaan.
Tuo kun oli todettu tilattiin 0,25 kankien laakerit ja 0,50 runkolaakerit. Sitten mutkarauta Kuopion Moottorikoneistamolle runkolaakereiden kanssa niin saivat sovitella sen keskimmäisen laakerin myös käypäiseksi mikä pitää päittäisvälyksen kurissa. Tai eihän ne laakeria sovita vaan kaulaa levittäävät...
Nyt on sitten kaikki osat tallissa kun vaan rupeaa kasailemaan. Se jääköön näillä näkymin ensi viikkoon.

Männät on reilun viikon lillunut dieselissä. Alkaa männänrenkaatkin näyttää kivan kirkkailta. Juu en meinannut uusia laittaa.
Kevyt hoonaus ja entisillä nippuun.

Rahaa tuohon koneremppaan on tällä hetkellä mennyt n.500€ eli pohjaton kai se Pajero on ;D

Kunhan saa tuon koneen nippuun pitää rueta perät vaihtelemaan valkosesta Nöpöön yms.
Nöpöön jää SOA taakse ja koria tulen vielä korottamaan "nappuloilla". Edestä enemmän, takaa vähemmän... Mutta siitä enemmän sitten keväämmällä...
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Hitaasti kiiruhtaen olen niputtanut tuota. Joka kohdan nyyppänä varmistanut kahteen kertaan. Minkäs teet.. sekundaa yrittää tehdä mutta priimaa tulee ;D
Alakerrassa kaikki laakerit, tiivisteet ja stefat uutta. Stefat laitoin tiivisteliiman kanssa kiinni. Sitä en tiedä onko se tarpeellista mutta tuskin se tuhmentaakaan asiaa.
Hammasharja on heilunut kaikkien osien kanssa. Samahan nuo on nyplätä pestä dieselin kanssa nyt kun on irtaallaan. Diesel pesun jälkeen "huuhdellut" brake cleanerilla. Kiva aine on se :peukku
Huomenna pitää rueta venttiilit hiomaan ja kantta kasailemaan. Palaillaan jälleen...
 

Liitetiedostot

  • motti.jpg
    motti.jpg
    120.2 KB · Lukukerrat 1,295
  • kansi.jpg
    kansi.jpg
    108.9 KB · Lukukerrat 1,811
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Nonnii..
Kone on ollut kasassa jo jonkun aikaa. Paikolleen se pitää nostella jossain vaiheessa sillä aikataululla että auto on ajossa viimeistään vappuna.

Sisustan purin pois niin sai lattian näkyviin. Muutama ylimääräinen reikähän sieltä löytyi mutta ei mitään vaarallista.

Keulan korotus on tehty myös. Kuten sanottu, SOA jää taakse joten en korota koria perinteiseen tyyliin vaan keulasta 55mm ja loput siltä ja väliltä. Takimmaisiin kiinnikkeisiin ei tullut siis korotusta ollenkaan.

Ylimääräiset reiät parsittu umpeen. Kiitokset curwoodille avusta.

Sisälattian sivelin tänään würthin rost-stopilla.

Huomenna lämmittelen lattiaan 8kpl 4x400x500mm bitumilevyjä ja takavalot meinasin johdottaa sisäkautta. Saa nuo piuhat pois runkopalkin päältä. Siitäpä katsellaan taas lisää tuonnempana :peukku

Nyt saunan lämmitykseen niin saa päivän pölyt huuhdottua pois :)

ImpEdit: Niin ja mallasin karjarautaakin paikoilleen ennen korotusta. Siihenhän se istuu ihan hyvin.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Bitumit ois sitten lämmitelty lattiaan. Vänkärin puolelle tuli vähän enemmän laitettua kun pakoputki menee siinä helman alla...

Takavalojen piuhat ja takalasinpyyhkimen piuhat revitty auton alta pois ja johdotettu uudestaan sisäkautta. Melkoista haperoa oli ne etten sanoisi :p
Nytpä ne on hyvin suojassa ja uutta.

Lisämittariston askartelin uuteen uskoon. Pientä hienosäätöä vielä kaipaa ja ahtoletkun pujottelun.

Kattovalo vaihtui hieman kirkkaampaan, originaali kun oli melkoinen saunalyhty :p

Seuraavana varmaankin pitää rueta purkamaan varaosa pirssistä perä ja loksun levikkeet.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Paljon on taas tapahtunut eikä ole joutanut aikaa koneella viettämään... tai koneella kylläkin muttei tietokoneella :p
Joku 3 numeroinen luku tunteja on varmasti tullut askarreltua mutta kyllä se palkitsee.
Eilen se sitten tapahtui ja uskaltauduin kääntämään avaimesta, laakista käyntiin. Ihmeiden aika ei siis ole ohi 8)
Oli vähän sanaton olotila :peukku
Nyt en jaksa vielä rueta tähän kirjoittelemaan mitä kaikkea on tullut turattua ja mitä on vielä tekemättä mutta näillä mennään...
Kiitokset Terolle ja nick curwoodille
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Kuten mainittu, kone on ollut kasassa jo jonkun aikaa. Muuta pientä näpertämistä on riittänyt yllinkyllin.

Bitumia on mennyt lattiaan lisääkin vielä. Jos siitä ei mitään hyötyä ole niin tuskin haittaakaan.

Lisämittaristo istuu kuin Tyyne kuvassa eli asettui nätisti paikoilleen ja toimiikin jopa. Öljykellolle tein T-haaran ihan normaaleista putkiliikkeen helyistä. Vähän hamppua kierteisiin ja valmista tulee. Eli nyt toimii normaali öljynpaineenmerkkivalo ja mittari. Mittarin mittaa ohmeja 3-160 ja sen mukaan arpoo lukemat mittariin. Normaali valon kello 0 tai 1ohmi. Lisämittaristolle sähköt sai näppärästi kun kojelaudan sisältä löytyi sille se ihan oma liitinkin.

Vanhan ahtomittarin jätin paikoilleen myös kun en muutakaan reiän täytettä siihen keksinyt. Tökkäsin letkun jarruhärpäkkeenseen siihen tulpan tilalle. -1bar siellä ainakin on alipainetta :D

Kuskin puoleinen pohjaanlyöntikumi uusittu. Entistähän ei ollut ollenkaan :D

Painelaakerin kanssa tein vähän töllöntöitä. Noh, paikallisesta varaosaputkasta saa onneks uusia :) Painelaakerin olin jo pistänyt puhdistelun jälkeen paikoilleen ja rasvaillut. Sitten tuli mieleen puhallellla ruosteet konehuoneesta. Loput voi arvata. Arvatkaa vaan muistinko suojata painelaakeria ja oliko siinä sen jälkeen hiekan hyviä. Pikkujuttuja :)
Kytkinlevy ja paineasetelma on kotoisin tuosta valkeasta, olivat kuin uudet ja timanttilogolla jopa. Kytkimestä tuli aivan loistava.

Kone jumpattu paikoilleen ja kaikki muut hilavitkuttimet konehuoneeseen.

Sieltä täältä on tullut uusittua johdon pätkiä konehuoneestakin juottamalla ja kutisukkaa niskaan. Minkäs teet kun entiset murenee käsiin.

Polttoainesuodattimen pohjasta lähtevät vesianturin johdot kaiveltu näkyviin ja juotettu uutta. Nyt toimii sekin.

Syylärin otin varaosapelistä. Nöpön omasta puuttui puolet rivoista. Valkeassa oli kuin "uusi".

Etujarrusatulat purettu, sylinterit hoonattu, männät hiottu, kasattu uusilla tiivisteillä ja kumeilla. Luonnollisesti ilmattu.

Etuvilkunlasit vaihdettu valkoisesta. Entiset oli värivammaisia :D

Karjarauta istutettu keulalle. Tuettu kahdesta kohti ylälaidasta. Hella rallye 1000 lisäpitkinä siinä. Lohkolämmittimen pistokkeen sai näitisti lampun luona olevaan ristikkoon.

Lokasuojien levikkeet tuli myös viriteltyä paikoilleen. Nuo pitkän takalevikkeet ei ihan istu mutta ei se oo niin justiinsa. Ei tuosta mitään tuuuninki pisteitä saa muutenkaan, varsinkaan kunhan mäntyä halaa oikein tunteella.

Cooleria sovittelin keulalle syylärin etupuolle. Sinne menee tuo omasa tai sitten joku muu mutta kyllä siellä tilaa on. Tämä ohjelmassa sitten joskus vuonna 2020.

Valkoisen perä vielä purkamatta. Tunkkailin sen perän kyllä jo ylös mutta ei ole vielä kerennyt purkamaan. Pitää purkaa muutenkin siitä kaikki tarpeellinen ja pistää raato paaliin tuosta pihalta pyörimästä.

Tietenkään kaikki ei tule mieleen tähän hätään mutta päivitellään kunhan aina muistaa. Kuvia ei ole tullut montaakaan räpsittyä kasailuista. Katsellaan myöhemmin mitä kortille on jäänyt.


Seuraavana todo-listallla:

Valkoisesta puretut toimivien auto-napalukkojen puhdistus ja vaihto.

Kuskin etupuolen vetarin sisemmän suojakumin vaihto.

Lisävalojen kytkentä.

Pakoputken kiinnikkeet tehdä uudestaan korotukseen paremmin istuvaksi.

Uusi putki turbolta asti. Laippa on jo et ei puuttus kun loput. Mutta tämä ei onneksi ole akuutti homma.

Snorkkeli.

Sisustan kasaus loppuun.

Laittaa toinen kattoteline ja rakennella siihen välille vararenkaan teline. Vararengas siis menee katolle.

Siinä nyt jotain pikku näpräämistä näin aluksi :)
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

50km koeajolenkki suoritettu ilman murheita :driver

Imperio sanoi
Seuraavana todo-listallla:

Valkoisesta puretut toimivien auto-napalukkojen puhdistus ja vaihto.

Kuskin etupuolen vetarin sisemmän suojakumin vaihto.
Tehty ja huomenna lisää...
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Jo vain. Tänään laiskotti enkä kehdannut tehdä muuta kuin vaihtaa toisen napalukon mikä eilen jäi vielä vaihtamatta. Niin ja tietenkin puhdistin sen.
Napalukon purkaminen step-by-step
Toinen koeajo tehty ja edelleenkin kaikki vaikutti olevan kunnossa. Ahtoja eilisellä lenkillä oli 0,8bar ja tänään ruuvailin ennen lähtöä vähän lisää.. Pitänee pudottaa hieman kun neula nousee 1,4bar nyt ;D Jos pudottaisi siihen 1,2bar niin eikö lie passeli.
Etuperän huohotuksellekin tein letkun ja nostin sen jarrupääsylinterin luokse tuossa yksi päivä. Pitää joku päivä vetästä takaperän huohotus myös jonnekkin.

Jotain kuvia tehdyistä hommista.

Vetarinkumi
Etujarrut
Lisämittaristo
Konehuone

small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Voi kun muistaisi mitä kaikkea sitä on tullut tehtyä..
Venttiilin välykset säädin kylmänä 0,30mm ja vaikuttaisi olevan kohdillaan. Suositus 0,25mm lämpimänä.
Syöttöpumpun ajoituksen tarkastin. Jos lienen oikein asian tulkinnut tällä hetkellä se on 1,01mm @ 7 astetta ATDC. Ohjearvo autodatassa oli 1mm +-0,03mm muistaakseni.
Kyseistä operaatiota varten ostin heittokellon ja rakentelin siihen 10mm kupariputkesta adapterin. Huippupeli :peukku
Öljyt koneessa on tällä hetkellä Castrol Prestige fully syntetic 5W-40 longlife. Näillä mennään. Etu- ja takaperään, laatikon ja jakiksen öljyt pitää pitää vaihtaa myös tässä jahka kerkiää (muistaa ostaa öljyt).
Ahdot pudotin tänään 1,4 -> 1,2bar. Vetää vieläkin ihan riittävästi tähän tarpeeseen. Syöttöjähän tuosta on lisätty jo ennestään.. niin ahdonalaista kuin perussyöttöäkin.
Keulalla olevat Hellat pitää heittää vesilinnun selkään kunhan uudet tulee hommattua. Toisesta on heijastinpinta karissut jo aikoja sitten ja kaiken huippu että nuissa on H2 polttimot. Toinen niistäkin puuttuu ja en ikinä ole kuullutkaan tuommosista HooKakkosista ;D
Niin, kilometrejä mittarissa remontin aikaan 202020.
Päivitellään taas kunhan tulee mieleen... :driver
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom