A164:ten(sappo,gallu) droppauksesta..

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Haudi
Olisko jollain sieluveljellä tietoa ks. tötterön madaltamisesta? Itselläni on siis -82 Sapporo jäykällä taka- akselilla, putki-iskareilla ja kierrejousilla sekä edessä perinteinen mäkpeerssoni. Autonihan on noilla a164-tbo:n jousilla ja ihan törkykorkeella.
Semmoinen käsitys on jäänyt, että valmiita madallusjousi settejä ei olisi tohon olemassa ja tässä vaiheessa en vielä viitsisi lähteä ns. coilover-systeemeihin minkä pystyy kyllä esim. tohon etutolppaan tekemään. Siispä tietääkö joku esim voiko ks. jousista ottaa kuinka paljon pois, että ulosjoustossa ei jousi pääse löysälle/pyörähtämään ja kuinka paljon ks. toimenpide pudottaa??
Kaikki vinkit ovat tervetulleita :)-
-Arska
 
oman kokemuksen mukaan (amis kun on ollu ja vieläkin ;D)
voin n.1,5 kierrosta ottaa pois ja jousi pysyy vielä lautasessa
näin tippuu arviolta 20-40mm alusta
tosin riippuu jousesta, noin siis toimi Daihatsu Charaden ja "esko vainaan" jouset

galantissa (e33) otin vain kierroksen edestä&takaa
tiputus oli. 25mm karkeesti..
sellanen "vika" tuli että joustosta tuli aika pomppivan tuntunen osa syynä varmaan huonot iskarit ja vaihdoinkin
piakoin intrax & sach kaasut alle...

jossain GTi lehdessä oli siitä kun tekivät coilit johonkin autoon, sielä ohjetta ja mitta käteen ja tutkimaantaulukoita ;D

josku kaverit on tenhy siten että jousesta 2 rinkiä poikki ja taittaa pää , iskari sorviin ja sen 30mm sorvaten uraa ja holkilla kiinni. tästä toimivuudesta en tiedä tarkemin mutta matala tuli ja jäykkä...
 
sehän riippuu melko paljon siitä et kuinka tiheetä se jousi on....
silloin amis aikana (amis olin ja varmaan vähän vieläkin :D ) piti ottaa tosta farkusta lancerista jousia pois ja otin eka 2kierrosta ja laskihan se ja ei mitään ongelmia muutenkaan mut eihä se riittänyt otettiin lisää viel 1,5 kierrosta ja sithän se jäi makaan taka iskareitten varaan niin ei auttanut kuin hommata peräkärryn iskarit taakse,kun ne oli vaan jotain 25cm pitkät niin sitten se tippui alas ja maanvaraa jäi 4-6cm... ;D (etu lippa onkin kyl hajonnut jo kolme kertaa) :-\ auto kyllä pomppii aika lailla tollasella rälläkkä alustalla!
mut kyl on matala... ;D :peukku
 
Lancerissa käytetään Englannissa edessä Cosworth Sierran etujousia (madallusjouset?), jotka ovat muodoltaan sopivat. Lancerin tolppa taas on samanlainen/vastaava kuin Turbo Galantin tolppa.

Mulla on ainakin tolpissa aika pitkät iskarit eli paljon ei voi lyhentää tai jousi jää löysälle.

Takana Lancerissa käytetään Escort mk II:n etujousia, joita saa vaikkapa Autoracingista ties millä spekseillä. Sopii paikalleen suoraan ja vielä paremmin jos katkaisee puoli kierrosta yläpäästä. En tiedä onko tässä yhteneväisyyttä Sapporon takapäähän. Ulkohalkaisija on 120 mm ja pituus alkuperäisillä jousilla noin 290 mm.

Lisätietoa takajousista:
http://www.lancerregister.com/showthread.php?s=0684f480523328c3bd9c87d56c759c7f&threadid=31364&perpage=15&pagenumber=2
 
240 sarjan vulvan jouset pitäis käydä tuohonkin suoraan paikoilleen,en oo 100% varma mutta galanttiin kävivät.ovat paljon jäykemmät ku mitsun jouset.en tiijä onko madallettuna liian jäykät mutta romikselta nuita saa tingittyna,max 5e pari.mittaa halk ja koita nuita.mites jos ruuvaat mitsun korkeus-säädettävän alustan taakse,vissiin typellä pistäen painetta ja autoa ylös-alas ? näitähän oli joskus saatavissa,nyt autotkin jo paalattuina suurin osa.tälläset oli joskus kaupan ja en tietenkään rahapulassa ostanu..
 
Moi.
Kiitos kaikille aiheeseen osallistuneille.
Toi oli mm. hyvä vinkki toi Cossu-Sierra sopivuus, koska nyt näyttää siltä, et ks. auton jousisetti käy myös siis eteen/taakse.
Sapporon orggis jousimitat: etu= 3200x1420 ja alasilmukka kapeampi, kierrelangan paks. 13mm.
taka= 2900x1200, 13mm kierrelangan paks.

Weitecin Cossu-Sierraan tarkoitetut -25 jouset:
etu=3100x1380 ja alasilmukka kapeampi, kierrelangan paks. 12mm.
taka=2700x1250, 15mm kierrelangan paks.
Jousien jäykkyyksistä(paineista) en saanut varmuutta kumpienkaan osalta mut näyttäis sillä, et noilla vois dropata hieman mut ei tarpeeksi :(.
Nyt taidankin tehdä niin, et otan 1.kierteen verran pois kaikista ja katson miltä näyttää. Käytän "stämpilla" tossa välissä ja katson sit jos soveltaisi tohon eteen orggis perssoniin coiloverin ja taakse muokkaisi jousipesiä mukavampaan suuntaan ;).

Noi Weitecit muuten sit näyttäisi käyvän korvaaviksi a16¤ sarjasten(sappo,gallu) sekä a17¤ sarjasten(Lanccu) orggisjousien tilalle.Siis kun ks. on autot joissa on jäykkä takasilta/4-linkki.
-A
 
käyköhän nuo myös etuveto vanhuksiin, A15 colt / cordia jne?.. niiden mcpherson etupäähän..?
 
Jeps.
Yksi kierros on kyllä liikaa!
No nyt kaikki luulee, että otin sen 1. kierteen pois ja olen täysin ranteet auki kun jäi löysäksi ;) . Väärin.
Ajattelin ottaa aina yhden 1/4 kierroksen pois ja kasata välillä ja tarkistaa jääkö löysäksi ja hyvä oli nimittäin 1/2 kierteen poisoton jälkeen :)= jousi on vielä tiukka(ei pyöri poterossaan) ja varmasti droppaa. Tosin vielä ei ole kaikki "romu" autossa kiinni niin ei pysty sanomaan kuinka paljon mut aika näyttää.
-A
edit. cossu-sierran takajousi voi olla vähän liian jäykkä kuitenkin taakse eli se nick. ast:in mainitsema eskon mk.II etujousi sinne vois olla hyvä vaihoehto.
 
Takaisin
Ylös Bottom