Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Suunnitelmissa olisi tehdä mökille generaattori 12v jännitteelle, tarvikkeina ruohonleikkurin moottori, auton laturi ja akku. Sinänsähän tässä ei ole mitään ihmeellistä, mutta olisiko jollakulla vinkkejä mitä kannattaisi ottaa huomioon?

Tarkoitus olisi tehdä liikuteltava virtalähde, jonka voisi päivällä antaa hyristä akun täyteen ja illan hämärtyessä kytkeä mökin LED-valaistukseen ja muihin sähköä tarvitseviin laitteisiin. Voisi rakennella jopa puoliautomaattisen, eli akun ollessa täynnä sammuttaisi moottorin, mitenkähän tämän toteuttaisi? Kytkeä tappokytkin ampeerimittariin, mutta miten?

Työkaveri oli aikoinaan rakentanut tällaisen järjestelmän, joka oli ollut ihan toimiva, tosin täysin manuaalinen eli moottorin sammutuksestakin piti huolehtia itse. Ongelmaksi tässä muodostui moottorin kestävyys, wanha ruohonleikkurin kone joutui aika koville laturin pyörityksessä ja leikkasi lopulta kiinni. Omassa ei tätä ongelmaa pitäisi olla, moottorina on suht tuore Hondan 135-kuutioinen kansiventtiilimoottori eli mistään kiviaikaisesta tekniikasta ei ole kysymys :) laturi tosin on peräisin klonkswaagenista, lienee heikoin lenkki...

Kertokaa ideoita ja ajatuksia, keskustelu on vapaata!
 
Vs: Aggrekaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Isäntä kyhäsi vastaavan rakennelman ja hyvin on ruohonleikkurin koneella toiminut.Käyttää tätä lataamaan traktorin akun metsässä jos on päässy tyhjenemään kun on sielä seisonu kauemman aikaa.Eikai tossa mitään ihmeellistä ole kuin kattella oikean kokoiset hihnapyörät ettei ole liikaa kierroksia taikka liian vähää. :peukku
 
Vs: Aggrekaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

ainakaan 3,5hv brigs ei jaksa pyörittää 55amp laturia...
ainakaan niillä välitys suhteilla mitä mulla oli...

kieroksia laturi kyllä kestää yllättävän hyvin, tuollainen ruohonleikkurin moottori ei paljoa kierrä.

huomioitavaa TEE kunnollinen pakoputki... ketuttava meteli :nykii
ja tärinän vaimennus ;)
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

http://www.j-pk.net/tekniikka/generaattori/

löysinkin aika pätevän nettisivun juuri tästä aiheesta :) tuossa on tehty todellinen hifi-malli, on sähköstartit ja kaikki... Tosin tappokytkimen kytkentä ei selviä tästäkään.

Olisiko kellään vinkkiä, miten toteuttaa rele joka vetää kun latauksen ampeerimäärä tippuu tiettyyn rajaan?
 
Vs: Aggrekaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Pumpkinca sanoi
Isäntä kyhäsi vastaavan rakennelman ja hyvin on ruohonleikkurin koneella toiminut.Käyttää tätä lataamaan traktorin akun metsässä jos on päässy tyhjenemään kun on sielä seisonu kauemman aikaa.Eikai tossa mitään ihmeellistä ole kuin kattella oikean kokoiset hihnapyörät ettei ole liikaa kierroksia taikka liian vähää. :peukku
tuohan on todella hyvä keksintö juuri tuohon tarkoitukseen, onneksi meitä autotallikeksijöitä on enemmän kuin kourallinen :)

Mr mmc sanoi
ainakaan 3,5hv brigs ei jaksa pyörittää 55amp laturia...
ainakaan niillä välitys suhteilla mitä mulla oli...

kieroksia laturi kyllä kestää yllättävän hyvin, tuollainen ruohonleikkurin moottori ei paljoa kierrä.

huomioitavaa TEE kunnollinen pakoputki... ketuttava meteli :nykii
ja tärinän vaimennus ;)

b&s onkin vähän niin ja näin laadun kanssa, jotain sivuventtiilitekniikkaa... ;D ja senkin saa kiertämään muutamalla pikku jipolla, tosin käyttöikä vähenee huomattavasti :D

Pitää panostaa tuohon pakoputkeen, tehdä perinteisesti virtaava mutta hiljainen. Pellistä on helppo tehdä virtaava kammiovaimennin, ja sen perään kun vielä reikäputkivaimentimen villan kanssa niin pitäisi hiljentyä. Ja kun koko keksinnön vielä koteloi sopivasti, pitäisi siitä saada suht hiljainen paketti joka saa puuliiterin takana pöristä sen mitä tarvitsee :)
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Tämäkin etenee :)

Ruohonleikkuri on purettu, ja moottori osoittautui tarkoitukseen paremmin kuin hyvin sopivaksi. Itsevetävästä leikkurista kun oli kyse, niin akselilta löytyi myös hihnapyörä valmiiksi :) joka on vieläpä saman kokoinen kuin laturin hihnapyörä, eli välityssuhteeksi tulee näin alkuun 1:1. Hondan koneen ominaiskierrokset on 3000rpm, joten laturi lataa suoralla välityksellä 23A/h. Jos kone tuntuu käyvän kovinkin kevyesti akkua ladatessa, vaihdan moottorin hihnapyörän isompaan jolloin myös latausvirta kasvaa. Maksimithan tuo laturi antaa 6000rpm/65A, mutta silloin myös moottori joutuu kovemmalle. Tuostahan ei tule kuin 936 wattia, mutta hyötysuhteen ja tehohäviöiden kanssa puhutaan ehkä 1,5kW kuormasta kampiakselille. Se on noin puolet hondan koneen tehosta. Pitää katsoa tilanteen mukaan, tuo 23A luulisi riittävän alkuun :)

En jaksa jalostaa kytkentää vielä kovin pitkälle, se olkoon ensi talven heiniä, mutta nytkin teen pari pientä kytkistä siihen että saan koneen varmasti kestämään. Käynnistyksen jälkeen kone käy ensin lämpimäksi, ja sitten vasta alkaa lataamaan. Eli laturin magnetointivirta tulee vaihtokärkireleen kautta, jota ohjaa mm. kahvinkeittimestä löytyvä termostaatti, joka taas haistelee koneen lämpöä sopivasta kohdasta :) jatkojalostuksen kohteena on sitten automaattiryyppy, (sähköstartti), automaattinen käynnistys/sammutusautomatiikka kellokytkimen kanssa jne jne. Lopuksi vielä pari kuvaa...

_small.jpg

sovitelaippa, yläpuolelle moottori ja kumityynyillä kiinni ettei värinä heti riko koko paskaa. Myöhemmin kestävämmästä materiaalista, tämä on vasta prototyyppi.

_small.jpg

moottori ja laturi paikoillaan, seuraavaksi sivujen tekoon :)
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

nööt.... luistaa remmi...

tee siten että kone ja laturi ovat samassa palassa kiinni ja se koko härdelli
on kumityynyjen varassa... :peukku
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Mr mmc sanoi
nööt.... luistaa remmi...

tee siten että kone ja laturi ovat samassa palassa kiinni ja se koko härdelli
on kumityynyjen varassa... :peukku

vaan empä tee :) eikä muuten luista remmikään, kun on jousikiristeinen :)

Nyt olisi runko valmis, huomenna sitten "kojetaulu" valmiiksi, peltikopan teko, lämmön- ja ääneneristykset sekä pakoputki. On muuten ihan susi tuo hondan vakio änkkäri, koostuu kahdesta reikäputkesta ja peltikopasta :nykii
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

nostokurki sanoi
vaan empä tee :) eikä muuten luista remmikään, kun on jousikiristeinen :)

Kiva kesäprojekti ;D Onko peräti aito OHV Honda?

Äkikseltään tosta kuvasta katottuna näyttäisi, että kone voisi kuormittaessa kallistua kumityynyjen varassa. Hihnan linjaus saattaisi kärsiä ja mikä tietty lyhentäisi remmin ikää. Mutta eiköhän tuo ole huomioitu jotenkin, mikä ei tuosta kuvasta selviä.

Kiva kuulla jatkossa, kuinka laturi lykkää virtaa esim. 12,5 voltin akkujännitettä vastaan. Tuuppaako se silloin enää nimellisvirtaansa vai pitkittyykö täyteen lataus?

Lykkyä tykö :peukku
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Mizushima sanoi
Kiva kesäprojekti ;D Onko peräti aito OHV Honda?

Äkikseltään tosta kuvasta katottuna näyttäisi, että kone voisi kuormittaessa kallistua kumityynyjen varassa. Hihnan linjaus saattaisi kärsiä ja mikä tietty lyhentäisi remmin ikää. Mutta eiköhän tuo ole huomioitu jotenkin, mikä ei tuosta kuvasta selviä.

Kiva kuulla jatkossa, kuinka laturi lykkää virtaa esim. 12,5 voltin akkujännitettä vastaan. Tuuppaako se silloin enää nimellisvirtaansa vai pitkittyykö täyteen lataus?

Lykkyä tykö :peukku

On juu, ihan oikea Honda :) 4.5hv, 135cc.

Äkkiseltään näyttäisi että paketti olisi hutera, mitä se ei todellakaan ole :) kumityynyt on nimittäin ihan yllättävän jämäkät, ei saa sormin taipumaan silminnähtävästi. Ja kun niitä on 4kpl, rakenne on melkoisen tukeva. Tuo hondan kone on muuten todella kevyt laitos, ehkä kaksi kertaa tuon laturin painoinen kaikkineen.

Itsekin hieman pelonsekaisin tuntein odotan huomista "koeajoa"... Moottori toimii, se on testattu, ja laturi on toimivana irroitettu, mutta kytkennät ja muutenkin koko härveli on ihan uutta minulle. Tein rakennelmaan sellaisen pienen kojetaulun tapaisen, johon tulee kaasuvivun lisäksi lämpömittari, jännitemittari (analoginen ja tarkka!), ampeerimittari sekä tietysti tappokytkin joka tulee myöhemmin hätä-seis -painikkeeksi, kunhan saan tehtyä latausvirtaa haistelevan kytkennän moottorin sammuttamiseksi :)

p.s. purin tuossa äskettäin vanhan sähköhellani, josta löytyikin ihan yllättävän paljon tähän projektiin käypäistä osaa: peltiosat menee saman tien uusiokäyttöön generaattorin kopaksi, lämmöneristevillat ja foliot tulee peltien sisäpuolelle lämpösuojaksi (tai sitten käyn hakemassa motonetistä oikeata liimautuvaa mattoa tähän), uunin henkiputki saa uuden paikan pakoputken osana, uunin termostaatti moottorin "lämpösulakkeeksi" öljyn lämpöä haistelemaan... Sekä tietysti lämpöä kestäviä johtoja iso nippu :)
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Mr mmc sanoi
nööt.... luistaa remmi...

tee siten että kone ja laturi ovat samassa palassa kiinni ja se koko härdelli
on kumityynyjen varassa... :peukku

Itse olisin kanssa tehnyt ihan tommosen perus sakara-/tappikytkimen kanssa.. olis jäänyt kiristimet yms rimpulat pois.
Eli:
kytkin_2.jpg
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Pluto sanoi
Itse olisin kanssa tehnyt ihan tommosen perus sakara-/tappikytkimen kanssa.. olis jäänyt kiristimet yms rimpulat pois.
Eli:
kytkin_2.jpg

olisihan tuon voinut laittaa vaikka puutarhaletkun pätkällä, mut teinpä silti näin :)
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Harri K sanoi
ainakin vaarilla kestäny padon turbiinissa vuosia ;D
Ok. Äkkiä vaan vois kuvitella että tekis jotain tuhojaan kun ei ole mitään laakerointia pystyynpäin...
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Imperio sanoi
Ok. Äkkiä vaan vois kuvitella että tekis jotain tuhojaan kun ei ole mitään laakerointia pystyynpäin...

Eiköhän tuo kestä, tuleehan autossakin rasitusta mm. hihnan jännityksestä joka ei ole suoraa rasitusta laakereille. Mut sen näkee :)

_small.jpg

tuohon vaiheeseen se jäi kun tänään lopettelin kasaamista kellon lyödessä puoli neljä.

_small.jpg

tuossa vielä kuva "naamataulusta". Lämpömittari oli sovituksen vuoksi teipillä kiinni. Kuvasta puuttuu vielä kaasukahva ja käynnistyskahva, mutta aika lähellä ollaan jo. Koteloinnista tein sen verran väljän, että moottorin ympärille mahtuu lämmön- ja ääneneristeet ja alareuna jää vapaaksi. Jäähdytysilma moottorille imetään laturin läpi kotelon yläreunaan, ja puhalletaan sitten pellin alareunoista ulos.

Vielä olis se pakoputken ja äänenvaimentimen suunnittelu... Sekä tietysti viimeistely ja sähkökytkennät ;)
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

nostokurki sanoi
Eiköhän tuo kestä, tuleehan autossakin rasitusta mm. hihnan jännityksestä joka ei ole suoraa rasitusta laakereille. Mut sen näkee :)

Auton hihnahan kiristää juurikin laakereita vasten. Ja peruslaturissa ei ole päittäislaakerointia, mitä pystyasennuksessa tarvitaan. Mutta luulisin että kestänee melko kauan laturin normaalitkin laakerit.
 
Vs: Aggregaatin tekoa, olisiko vinkkejä?

Tuohon laturin päittäislaakerointiin, useissa latureissa on hihnapyörän puolella normaali urakuula-laakeri joka on kiinni akselissa ja pesässään, siis kestää aivan varmasti oman ankkurinsa painon vaikka maailman tappiin, takapää onkin sitten uivana pesässään tai jopa neulalaakeroitu mahdollistamaan päittäisen lämpölaajenemisen ym.
Olen nähnyt saman tyylisiä "laturi+moottori" virityksiä ihan tehdastekoisinakin eräässä linjaauto firmassa esim tienpäälle hyytyneiden linjureiden lataamiseksi. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom