Ahtopaineiden pysyvyys vaihdetta vaihdettaessa?

veni

L200, GDI Galant, Legnum vr4, VR6
Liittynyt
2 Helmikuu 2011
Sijainti
Nivala
Tuli ostettua projekti legnum ja tässä ihmetellyt ahtojen käyttäytymistä kiihdyttäessä.
Onko normaalia, että ahtopaineet karkaa vaihdetta vaihtaessa ja vaatii hetken aikaa kerätä ne uudelleen, ts veto ei jatku välittömästi seuraavalla vaihteella? Ongelma on suurin pienillä vaihteilla, isommilla ehkä ei niin huomaa kun tehot alkaa muutenkin loppumaan. Ahtoja on noin 0,45 - 0,5 jostain hieman alle 2000 kiekasta ylöspäin.

Ahtovuotoja metsästin ja etuturbosta sellaisen löysinkin, sen tukkiminen auttoi hieman. Painetestissä imuputkistoon jäi vuotoja, mutta painepuolen pitäisi olla tiivis.

Auto on vm 96 manuaali, josta on turbot huollettu vastikään. Kuuleri on isompi, sekä 3" catback, bybas alkuperäinen.
 
Vs: Ahtopaineiden pysyvyys vaihdetta vaihdettaessa?

Kylläpäs se vaan aivan normaalia on. Luet hieman turbotekniikasta ja miten by-pass toimii, niin selviää tämäkin, en jaksa nyt romaania käydä kirjoittamaan..
Lyhyesti, kaasuläpän sulkeutuessa by-pass päästää paineet pois ahtoputkistosta, jottei paineaalto rikkoisi takaisinpäin lähtiessään turbon siipiä. Tietysti anti-lag -systeemillä saat pidettyä paineet kokoajan ylhäällä.. mutta tuo vaatii aika suurta muokkausta pakosarjaan, imuputkistoon jne sekä aftermarket controlleria.
 
Vs: Ahtopaineiden pysyvyys vaihdetta vaihdettaessa?

veni sanoi
vaatii hetken aikaa kerätä ne uudelleen, ts veto ei jatku välittömästi seuraavalla vaihteella?
Mikä on hetki? Puol sekkaa? Sekuntti? Kaks? Enemmän?
Ei siinä nyt noilla orkkis pillereillä pitäs mitään merkittävää viivettä olla. Toki ne paineet sieltä vaihdettaessa häviää, mutta ei niitä nyt sekunti tolkulla uudelleen kerätä.
 
Vs: Ahtopaineiden pysyvyys vaihdetta vaihdettaessa?

Joo kyllä bypassin toiminta on selvillä. Tottunut vaan nuissa turbodieseleissä, ettei meno hyydy vaihteen vaihtoon.

Ajatuksissa oli, että bypass sais pidettyä turbot jossainmäärin kierroksilla ja meno jatkuis heti kaasuläpän uudelleen auetessa.
Toki tässähän kierto on pelkässä etuturbossa.

Sitäkin olen miettinyt, että bypass ei sulkeudu riittävän nopeasti/tiiviisti.

Viive on ehkä luokkaa sekunti.
 
Vs: Ahtopaineiden pysyvyys vaihdetta vaihdettaessa?

Legnum/Galant miehet vois nyt ottaa kantaa, mutta minusta sekunti kuulostaa varsin pitkältä viiveeltä.
 
Vs: Ahtopaineiden pysyvyys vaihdetta vaihdettaessa?

Ei vissiin tullut ilmi että millä kierroksilla vaihto suoritetaan, mutta jos lähellä punarajaa niin minustakin kyllä kuulostaa hieman liian lagiselta. Tosin tuo vanhempi vr4 potkaisee selkeästi pienen miettimisen jälkeen esim. just 3-4 vaihdon jälkeen, jos sen suorittaa jossain 5krpm hujakoilla. En jaksa uskoa että 8g:ssä on ainakaan enempää viivettä, kun ahtimet ovat pienempiä ja kehittyneempiä.
 
Vs: Ahtopaineiden pysyvyys vaihdetta vaihdettaessa?

Täyskaasukiihdytys ja vaihto jossain 5000-6000 rmp välillä.
 
Takaisin
Ylös Bottom