Ajokokemuksia

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Hipoen alkuperäistä aihetta, minkälaiset huoltovälit VR4:lla on?

-moottori-, vaihteisto-, perä- ym. öljyjen vaihtoväli?
-jakopään vaihtoväli
-tulpat
-yms. merkittävät käyttökuluja aiheuttavat huoltokohteet.

Lisäksi kiinnostaa kokemuksenne käytännön polttoainekuluista ja muutenkin soveltuvuudesta käyttöautoksi jokapäiväiseen ajoon. Eli mukavuus, melu, suuntavakavuus maantiellä, tankkausväli yms. Eli löytyykö etuveto maantienielijän matkaominaisuudet myös tehoversiosta.
Tähän liittyen varustelukysymys, löytyykö näistä yleensä vakionopeudensäädin.

Lisäksi jos topikkia voi sotkea vielä lisää, niin kaikki mahdollinen negatiivinen ko. mallista kiinnostaa. Galant sinäänsä on erittäin tuttu laite, joten näkökulma nimen omaan turbomalliin kohdistuen suotavaa.

"Mikäli katsotte kysymysten sotkevan FAQ listaa, niin voihan tästä polkaista uuden "turhan" kettinginkin."
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 - mistä varaosia-FAQ

VR4:sen melua ei voi sanoo meluksi. Hiljainen se oli ajaa. Rengasprofiili oli toki korkea.
Katsotaa jos saan pidemmäks aikaa ajoon ni teen raporttia ja kulutusmittauksia.
 
Vs: Ajokokemuksia

ast sanoi
Totta, yllättävänkin tukeva ajettava. Yllätyin itse varsin positiivisesti siitä ettei auto tuntunut lainkaan isolta lullalta. Sanoisin että hieno käyttöauto jolla voi varmasti pistäytyä radallakin jos ei vuosimalli, oikean puoleinen ohjaus eikä jossain määrin eksoottinen tekniikka pelota.
 
Vs: Ajokokemuksia

Itse sanoisin että pirun hiljainen vakio putkistolla. Kiihdytyksissa kuuluu moottorin vieno murina. Pakoputken ääntä ei kuulu ollekaan. Turboista/ bovista ei kuulu mitään.

Alusta on jämäkkä mutta mukava. Väittäisin että tuolla alustalla onnistuu kesän pakolliset muutamat ratapäivät.

Nopeassa (80km/h) ajossa tcl päällä on mukava ajella talvella mutkapätkiä. vaikka renkaina huonopidolliset pirellin kovettuneet kitkat. TCL tulee mukaan mutta ei tapa menoa.
 
Vs: Ajokokemuksia

Yllätyin positiivisesti ajo-ominaisuuksista. Melu on varsin hyvin kurissa, joskin itse menin pilaamaan auton halvoilla korealaisilla nastarenkailla. Alusta on jämäkkä, ei kuitenkaan missään tapauksessa liian kova. Juuri sopiva omaan makuun kun puhutaan käyttöautosta. Ohjauksessa on asiallinen tuntuma joka yhdessä asiallisen alustan ja tunnokkaiden jarrujen kanssa saa aikaan selkeästi keskimääräistä paremmat ajo-ominaisuudet. Japanilainen näköjään kyllä osaa kun vaan viitsii yrittää.

Tarkkoja kulutuslukemia ei tullut mitattua, mutta kyllä tuolle soppa tuntuu maistuvan. Heittäisin näppituntumalta, että reippaassa kaupunkipainoitteisessa ajossa kulutus ei kaukana 15 l / 100 km ollut. Matka-ajosta on vaikea sanoa, mutta veikkaisin, että paljon alle kympin lukemiin on vaikea päästä. Voimaa on ja välitykset on verrattain lyhyet.

Miinuksista tulee mieleen ensimmäisenä tolkuttoman suuri kääntösäde. V70 Volvo on ketterä kuin mikä tähän verrattuna. Penkit ei myöskään ole parhaat mahdolliset meikäläisen hanurille ja muutenkin sisustus on peri japanilaista vaatimattoman muovista. Kokonaisuutena arvioiden kuitenkin todella mainio auto, joka onnistui odotuksista huolimatta yllättämään erittäin positiivisesti. Kunhan nämä ajot tästä hieman vähenee, aion ilman muuta hankkia tälläisen käyttöautoksi jos tämä nykyinen on jo keritty siihen mennessä hävittämään. Mielessä siintää jo valkoinen facelift-malli...
 
Vs: Ajokokemuksia

Jarruista olisin toistamieltä. Koeajamassani toki ne täristi hieman, mutta kyseessä on kohtalaisen painava auto. Ovat muualla maailmassa paljon jarruja vaihdelleet parempiin. Veikkaan että normijarruilla ei kauaa radalla ajeta.
 
Vs: Ajokokemuksia

Harri K sanoi
Jarruista olisin toistamieltä. Koeajamassani toki ne täristi hieman, mutta kyseessä on kohtalaisen painava auto. Ovat muualla maailmassa paljon jarruja vaihdelleet parempiin. Veikkaan että normijarruilla ei kauaa radalla ajeta.

No en tarkoittanutkaan, että niillä radalle kannattaisi lähteä. Mielestäni kuitenkin asiallisen tunnokkaat ja tehokkaan tuntuiset vakiojarruiksi. Olen kyllä itsekin parempia nähnyt, mutta myös paljon huonompia.
 
Vs: Ajokokemuksia

Vaikka on niin kaikenlaisia räppänöitä tullut ajettua ettei juuri mikään aiheuta suurempia elämyksiä,ni tuollainen Legnumi yllätti
aika positiivisesti tuossa kovalla lumipinnalla... Vaikka on hirmu laiva ja automaattikin,niin hyökkää ihan tautisen hyvin eteenpäin
sopivalla lumipinnalla,vetoa vois parhaimmillaan kuvailla räyhäkkääksi,mietin mihin tuota vertaisi ja melkeinpä tuli moottorikelkka
mieleen parhaimpien "vetopiikkien" kohdalla... Oikeanpuoleisella ohjauksella ja ekaa kertaa ei tuollaisella kylätiellä kovin montaa
sekuntia uskalla lappua pitää lattiassa,lyhyet suorat loppuvat niin äkkiä kesken... ;D Kesäkelissä voi sitten tulla ehkä sellainen
"ei mihikää"-tunne mutta talvella teho tuntuis riittävän varmaan aika vaativallekin kuskille... :)

Hyvin tuntuu pysähtyvänkin lumikelillä ja kaikin puolin mukava ajella vaikkei tuo lyhyt matka paljoa kertonut,paljoa ei kehdannut
ajella senkään takia et aika hyvin tuntuu haukkaavan keittoa,ei ole mikään "vitosella tankkaajan" auto tuo... Ehkä kulutusta voi
vähän hillitä se ettei elektroniikka näköjään anna ihan sikasladissa tuon kulkea,varmaan ihan hyvä turva talvikeleillä... ::)
Mitäs siitä muuta,ei kannata kokeilla ettei tuu ostopaineita,itekin voisin nyt ihan hyvin kuvitella huolivani tuollaisen... :)
 
Vs: Ajokokemuksia

saakos tuossa legnumissa muuten tuon ayc, elektroniikan pois päältä jos lapsettaa?
 
Vs: Ajokokemuksia

samitsu sanoi
.. Oikeanpuoleisella ohjauksella..
Mitäs siitä muuta,ei kannata kokeilla ettei tuu ostopaineita,itekin voisin nyt ihan hyvin kuvitella huolivani tuollaisen... :)

Mitäs mitäs, ja miten minä muistelen että olit niin oikeanpuolen ohjausta vastaan, mutta niin se jää sulaa ;D
Mutta nythän voit rattimiehenä :driver sanoa että onko se nyt niin vaikeaa kuin moni luulee (manuaalivaihteisella voisi olla isompi kulttuurishokki, vai mitä?) ???
 
Vs: Ajokokemuksia

Ne jotka väittävät oikealta ajamisen olevan vaikeaa eivät yleensä ole kokeilleetkaan ajaa oikealta.

Ei se ole vaikeaa :)
 
Vs: Ajokokemuksia

Lievänä offtopiccina tähän väliin heitän että postin hommia eka kertaa alotellessani v. 2005 oikeanpuoleisella ohjauksella ajamiseen tottui todella nopeasti, paljolti automaattivaihteiston ansiosta. Kyllä siinä olis muuten menny silmä-käsi-jalka koordinaatiot hetkessä uusiksi, jos olisi joutunut manuaalivaihteita hämmentämään (siihenkin varmasti olis tottunut ajan kanssa), toki postin hommissa manuaaliaski ei ole missään tapauksessa edes järkevä, tämä siis sanomalehdenjaossa jota ite tein reilut pari vuotta.

Ainoa asia mitä joutui hieman opettelemaan oli se että ajaa hieman enemmän meikäläisittäin "ojan puolella" ettei tule ajetuksi liian lähellä kaistojen välistä keskiviivaa. Muutoin kys. ajotavan omaksui tod nopeasti, n. 15 minuutissa :)

Siihen tottui jopa niin hyvin että kerran jos toisenkin meinasi töistä kotiin lähtiessä hypätä istumaan repsikan puolelle... ;D ;D
 
Vs: Ajokokemuksia

Itse testasin 2v sitte ensimmäistä evo III.sta jossa ratti oikealla. Ei mitään ongelmia 15min koeajossa. Ehkä se traktoreil ajo tms missä vaihteet yms o missä sattuu ni auttoi.

Senjälkee o paria muuta ja lähiaikoina Galluaki tuli käskytettyä vajaa tunti... Tepi voi sanoo osasinko oikeelt ajaa vai en ::)

Kaikenkaikkiaan RHD autoil tunnit o varmaa alta 3h ratissa olleena.
Itse en tuota kaistoje keskelle menoa kyl tunnusta ainaka...kyllähä sitä ny kaistal aina pysyy :)
 
Vs: Ajokokemuksia

J. Puhakka sanoi
Mitäs mitäs, ja miten minä muistelen että olit niin oikeanpuolen ohjausta vastaan, mutta niin se jää sulaa ;D
Mutta nythän voit rattimiehenä :driver sanoa että onko se nyt niin vaikeaa kuin moni luulee (manuaalivaihteisella voisi olla isompi kulttuurishokki, vai mitä?) ???

No tuota joo,edelleen olen ihan samalla kannalla sinänsä kuin ennenkin,eli jos itselleni minkä tahansa tuollaisen hankkisin niin muuttaisin
ohjauksen itse normaaliksi,en edes aio enkä halua sopeutua oikeanpuoleiseen vaikka se on varmasti ihan helposti mahdollista... Suurin syy voi
olla se että noita erilaisia autoja on minulla muutenkin niin paljon etten halua vielä vääränlailla ohjattavaa sotkemaan autojen vaihtelua... ::)
Paljon helpompaa kuvio on sellaiselle joka tulisi ajamaan pääsääntöisesti juuri sillä oikealta ohjattavalla autollaan ja hyvin vähän muilla...? :)

Ja tuota kun kysyttiin niin eipä tuo minullekaan juuri vaikeuksia tuottanut sopeutua koeajoilla tilanteeseen,aikaisemmin kokeilin RHD Evo III
joka oli tietysti manuaali,ja löytyihän ne vaihteet alusta saakka rouskumatta vasemmalla kädelläkin,mutta outoahan se tietysti on... :)
Automaatilla sen puoleen paljon helpompaa tietenkin... Mutta viikset vaihtaisin LHD:sta kenen tahansa autonostajan asemassa...!? ;D
Elikkä mielipiteeni on ettei ole mikään mahdottomuus sopeutua tilanteeseen,mutta henkilökohtaisesti en halua siihen lähteä...! :)
 
Vs: Ajokokemuksia

Nyt kun on jonkin verran tullut ajettua ristiin molemman puoleisilla ohjauksilla, niin aika nopeasti tottuu myös "kaksikätiseksi". Todella harvoin menee enää viikset sekaisin ja kaistallakin alkaa pysyä molemmissa tapauksissa. Olin itsekin aikanaan ohjauskonversion vankka kannattaja, mutta koko ajan näkee hommassa vähemmän ja vähemmän järkeä.

Samitsulla on tietysti sellainen pieni bonus, että konversion voi tehdä itse :)
 
Vs: Ajokokemuksia

Bnito sanoi
saakos tuossa legnumissa muuten tuon ayc, elektroniikan pois päältä jos lapsettaa?

AYC:tä ei saa pois eikä kannatakkaan poistaa. Luistoneston (tcl) saa pois, mutta edelleen ihan parkkipaikka paikallaan pyörityksessä se tulee mukaan hidastelemaan. AYC ja TCL päällä autolla on todella mukava "kaahata" nopeemmissa nopeuksissa lumisella tiellä. TCL ei "holhoa" menoa vaan antaa mennä pienessä kahvassa kokoajan.
 
Vs: Ajokokemuksia

Mäki pääsin nyt testaamaa Legnumia.
Se vähä mitä ajoin, ni kyllähän se jämäkältä tuntu ja pienel tiellä kulkupuoliki oli ihan hyvä. Ajoin ensimmäist kertaa oikeelta puolelta ja jäi semmonen maku, et kyl siihen varmaa aika nopeesti tottuu.
Tuntuishan tos yhdistyvän käytännöllisyys ja kiva lelu, jos ei ota huomioo ton janosuutta. Ja automaattilootaki tuntu ihan passelilta. Ainut mikä oli, ni sisustalle pitäis tehä saman tien jotain. Vai oliko tot saatavana jollain Recaro sisustallaki. En oo viel niin hirveesti perehtyny aiheesee.

Ihan varteen otettava vaihtoehto, et seuraavaks hankkis tommosen. Mahtuis vähä tavaraaki kyytii. Eli enää ei puutu kun auto, vaimo ja lapset. ;D
Mut antaa nyt ensin muitten ratkasta kaikki ongelmat ja poimii sit ite vaa hedelmät. ;)
 
Vs: Ajokokemuksia

Tuo janoisuus muuten kiinnostaa sitten kun sillä joku malttaa ajaa normaalia maantie-ajoa (cruisehan nuissa oli vakiona?) ;D
 
Vs: Ajokokemuksia

J. Puhakka sanoi
Tuo janoisuus muuten kiinnostaa sitten kun sillä joku malttaa ajaa normaalia maantie-ajoa (cruisehan nuissa oli vakiona?) ;D

Vähän suunnittelin, että tulevana viikonloppuna voisin kokeilla ajella nätisti Lappeenrannasta Espooseen ja takaisin. Cruise ei ole vakiovaruste edes automaateissa. Tai ainakaan meikäläisen vehkeessä ei sellaista ole.
 
Vs: Ajokokemuksia

Nyt olisi Legnumilla lyhyt koeajopätkä alla ja kyllä oli muikeaa menoa :driver Auto tuntui kokonaisuudessaan erittäin napakalta. Vaikka putki onkin turskimpaa kamaa (3"), mitään liiallisia pörinöitä ei ollut havaittavissa. Kaasua polkiessa kuului vaan mukava murina. Uraherkkyyttä ei mielestäni ollut samaan malliin kun -97 v6 Gallussa, vaikka rengastus oli samanlainen. Pelkääjän kommentti oli asfaltille päästessä "ompas tässä lyhyet vaihdevälit... ai me mennäänki jo satasta" ;D Kakkosella meni nipin napin 100km/h paikkeille. Tarkemmin tuolla kokeilulla ei kierroksista isommilla vaihteilla ole vielä kokemusta. Manuaalilootan käskeminen vasemmalla kädellä oli aika hakusessa, mutta eiköhän siihen totu hyvinkin nopeasti. Hiekka tiellä (juuri lanattu, eli erittäin karkeaa kiveä pinnassa) kiihtyvyys oli mielestäni älytön.. hiekka loppui kesken ja tilalle tuli jäätä. Tällöin AYC:n valot syttyivät, auto meni hetken hieman kylkiedellä ja sittenpä biili oikeni 8)

Erittäin tyytyväinen olen tähän hankintaan!
 
Vs: Ajokokemuksia

VAROITUS! KULUTUSINFOA TULOSSA, HERKIMPIEN LUKIJOIDEN EI SUOSITELLA JATKAVAN TÄTÄ PIDEMMÄLLE!

Sekalaisessa useita kiihdytyksiä sisältäneessä kaupunkipainoitteisessa ajossa mitattu kulutus 14,1... Maantiepätkää en vielä mitannut, muuta karkeasti arvioiden pyörii siinä 10-11 kieppeillä. Ihan tarpeeksi, mutta voima ei tule ilmaiseksi.

Tuli samalla tarkistettua mittarivirhe, se kun tuntui persauksella arvioiden näyttävän liian vähän. Ei näyttänyt. Heittoa oli 80, 90 ja 100 vauhdeissa +2 km/h.
 
Vs: Ajokokemuksia

nokonzok sanoi
VAROITUS! KULUTUSINFOA TULOSSA, HERKIMPIEN LUKIJOIDEN EI SUOSITELLA JATKAVAN TÄTÄ PIDEMMÄLLE!

Sekalaisessa useita kiihdytyksiä sisältäneessä kaupunkipainoitteisessa ajossa mitattu kulutus 14,1... Maantiepätkää en vielä mitannut, muuta karkeasti arvioiden pyörii siinä 10-11 kieppeillä. Ihan tarpeeksi, mutta voima ei tule ilmaiseksi.

Tuli samalla tarkistettua mittarivirhe, se kun tuntui persauksella arvioiden näyttävän liian vähän. Ei näyttänyt. Heittoa oli 80, 90 ja 100 vauhdeissa +2 km/h.

Tää taiskin olla naula arkkuun tälle herkkikselle. Jos tehot lähes tuplaantuu, vehje raapii joka nurkasta eikä vie näköjään enempää menovettä kuin nykyinen peli niin tilausta pukkaa lähitulevaisuudessa ;D.
 
Vs: Ajokokemuksia

nokonzok sanoi
VAROITUS! KULUTUSINFOA TULOSSA, HERKIMPIEN LUKIJOIDEN EI SUOSITELLA JATKAVAN TÄTÄ PIDEMMÄLLE!

Sekalaisessa useita kiihdytyksiä sisältäneessä kaupunkipainoitteisessa ajossa mitattu kulutus 14,1... Maantiepätkää en vielä mitannut, muuta karkeasti arvioiden pyörii siinä 10-11 kieppeillä. Ihan tarpeeksi, mutta voima ei tule ilmaiseksi.

Vertailun vuoksi..
Oma 4.4 V8 (286hv / 440Nm ja 1700kg omamassa) steptronicilla vie matkassa vähimmillään 8.0-8.4, motarilla 10 (140km/h) ja muuten kaasujalan mukaan. Luonnollisesti RWD. Ajotietokoneen lukemiin voi lisätä pari desiä jos ei ole kalibroitu, ainakin pätee tähän.

Noihin voi lisätä litran pari jos ohittelee ;)
 
Vs: Ajokokemuksia

up. ite olen nyt ajellut karvan alle 2tkm legnumillani ja omaa kokemusta sekä muutama ihan perus nice to know kyssäri.

eli alusta jämäkän eksakti, tarjoaa mahdollisuuden ajaa mutkiin lujaa mutta silti paikat pysyvät hampaissa hämeenkadun ajaessa päästä päähän. Ensimmäinen nelikko auto, millä olen koskaan ajanut, täytyy sanoa, että kiihtyvyys/lähtö valoista on ihannoitavaa. Myös ensimmäinen RHD auto, millä ajanut koskaan, kuten kaikki uudet asiat, olihan se aluksi outoa ja auton hakukerralla oli outoa pienimmätkin asiat kuten lämppärin säätely, sittemmin ajossa liikenneympyrät ja ohitukset tuntuivat aluksi oudolta, samoin ajolinjat. nyttemmin on jo meno jouhevaa. Automaattiaski tuo paikalta lähtöihin oman viiveensä, kuten myös kick downissa, kuitenkin oma askini pelaa "suht" moitteettomasti, atf:ät jokatapauksessa tulee vaihtoon lähitulevaisuudessa, täytyy siihenkin perehtyä sitten paremmin, että saisi suurinpiirtein kaikki vaihdettua sieltä, myös turbiini. Itselläni tosiaan vaihteet vaihtuu ilman suurempia naamanliikkeitä, toki aina pieni nykäys välissä mutta kuitenkin. myös tt-puoli toimii hienosti. kotona nosturilta katsoessani huomasinkin, että ilmeisemmin joku on jo joskus kurkannut korkin alle, koska sekä vaihdeaskin, että perälaatikon väleistä pursusi punainen sillari joka ei varmasti ole tehtaan jäljiltä, toisaalta, onhan se hyväkin jos vika on jo joskus korjattu. kulutus bensalla on mielestäni kovaa, ei niinkään matka-ajossa mutta kaupunkiajossa kyllä. numerollisesti kulutus on sitä luokkaa mitä tästä ollaankin puhuttu mutta voisin tässä itsekin pistää joku päivä muutaman mutu kulustuskokemuksen mm. käytyäni helsingissä. anyways: muutama kyssäri mitä itselle on tullut mieleen..

-Onko tyypillistä tämän korisille galluille tai onko joku muu huomannu, itselläni ei tahdo aina lähteä avaimet virtalukosta esmes kääntyessäni kaupan parkkikselle vaan joutuu "vekslaan" uudestaan saadakseen avaimet pois.

-Japanissa ei liiemmälti kiinnitetä huomiota renkaiden painotukseen(tämä on tieto)itselläni olen huomannut n. 60km vauhdissa helvetillisen ravistamisen ratissa, lähdenkin tätä penkomaan ihan renkaiden tasapainoituksella ennenkuin etsin vikaa muualta, tuntuu vain poikkeuksellisen voimakkaalta mitä renkaiden huono tasapaino yleensä aiheuttaa. Voisi olla myös syy siihen minkä takia raidetangonpää oli mennyt huonoksi ja jouduin vaihtaan sen. muilla vastaavia kokemuksia etenkin japanissa alla olleiden renkaiden käytöstä.

-Sitten ei niinkään vika, vaan ominaisuus, tuntuu vain oudolta mutta kysytään nyt kuitenkin. Eli poikkeuksetta aina ollen D ajoasennon päällä kun pysähdyn esmes risteykseen himmenevät ajovalot sammuen lopulta poies, heti kun hiemankin liikahtaa ne syttyvät uudestaan. ilmeisemmin joku japanin käytäntö? sinänsä ei mitään haittaa tuo, eikä leimaan vaikuttanut mitenkään, vain tuntuu hassulta kun muutama muu jo risteyksien toisellapuolen vilkutellut valoja.
 
Vs: Ajokokemuksia

Kyl Tippiksen pitäs toimia iha nykimättä..jos haluut ni voin testata ku invecs2:sta on parinki vuoden kokemukset itsellä ni tiedän kuinka sen pitäs toimia. Asun iteki Tampereella.

Virtalukoissa ei ole tietääkseni ongelmia. Painatko avainta sisäänpäin ensin ku otat pois ? (nois ei taida erillistä nappulaa olla lukon vieressä...)

Ajovaloje ei pitäisi sammua...
 
Vs: Ajokokemuksia

Hain Legun perjantaina Hangosta ja täytyy kyllä sanoa, että kohtuu mukavaa menoa tommoinen tarjoaa.

Vein auton mökille varastoon kun en kolmen kuukauden lappuja siihen saanut (kun on jo yhdet..), niin parhaimmat kiksit sain hiekkatiellä :driver

Never ever nelikkoa ajaneena (paitsi maastureita) fiilis oli mahtava!
Tulis jo lunta :-*
 
Vs: Ajokokemuksia

Nyt parin päivän ajojen jälkeen hymy on säilynyt huulilla... 8) Autona siis -99 Galant VR-4 tiptronicilla ja kaikki tuntuu pelaavan kuten pitääkin. Alusta tuntuu todella toimivalta, laatikon toiminta miellyttää ja vetojakin tuntuu olevan ihan mukavasti, vaikka tosin jo parin päivän jälkeen niitä tekisi mieli saada lisääkin... ;D Mutta eiköhän siihenkin löydy ratkaisut aikanaan.

Periaatteessa tiedossa oli jo etukäteen aika hyvin, mitä odottaa, mutta isoimpana ja iloisimpana yllätyksenä tuli tuo vakio alustan toiminta ja se, miten hyvin tuo pysyy tiessä tiukemminkin vetäessä. Painopiste on tietysti vapareihin verrattuna alempana, AYC apuna, jne. mutta siltikin alustan toiminta oli positiivinen yllätys. Eikä pintakovuudestakaan voi valittaa ollenkaan.

Kaikesta tästä hehkutuksesta päätellen minulla on vielä "honeymoon" kesken VR-4:n kanssa eli katsotaan kuukauden tai parin päästä sitten uudelleen, vieläkö mieli pysyy samana... ;D
 
Vs: Ajokokemuksia

Kävinpä testaamassa itsekkin Legnumia, jota myy Lahdessa Shogun Power

http://www.shogunpower.fi/stock/s105/s105.html

Ensivaikutelma ei oikein säväyttäny kun autossa oli sentin "paskakerros päällä". Lisäksi autolla oli just käyty luukuttamassa/heittämässä rivakampi ajosetti, niin vuotoja ei oikein päässy maasta käsin katsomaan tiputtaako mitään. Auto oli vielä taktisesti parkkeerattu, ettei pohjan ja moottorin alle päässy oikein kurkistaa vaikka nyt nurkasta kattelinkin ettei oikein mitää ollu. Pohjasta kun ei ollut kuvia. Tosin lokarin kaaret ja sisäosat vaikutti erittäin terveeltä. Kuvien klommot ovat itteasiassa kuvissa vähä ylisuuressa mittakaavassa, ei kovin kummosia loppupeleissä. Takapuskuri on kaikkein isoin ongelma ja painauma on jotain alta sentin luokkaa..

Koe-ajolla selvisi että nivelissä ei tuntunut olevan mitään, vaihteet pelasit erittäin hyvinkin, niin tiptronic kuin normi-automaatti. Tosin heti kun saavutettiin 120km/h alkoi aikamoinen tärinä, mutta myyjä kertoi sen johtuvan renkaista koska ovat kuluneet epätasaisesti. Moottorin öljyt suht tuoreen näköstä, vaihelaatikko ja AYC-öljyt punasta. AYC pelas hienosti ainakii isossa 90-kaarteessa suht rivakassa vauhdissa ja jyrkkään kääntäen. Palkki nous ja sitärataa..

Mutta joku tuossa autossa klikkasi heti ensimetreiltä, etten sitä itse ainakaan ostaisi. Myyjä alotti heti ensimmäisenä kun avattii konepelti että just eilen hakenu tän varastolta tänne pihaa ja se moottori tosiaan hohkas kuumana. sitte alko puhumaan että 2x vaihdetta vaihelaatikon öljyt et on kunnolla huuhtoutunu ja kandee viel 3. kerran vaihtaa.

Mut itte autohan oli aivan mahtava, tehoa ja tilaa oli ihan riittämiin :)
 
Vs: Ajokokemuksia

Tärinä vedossa= vetarin sisänivelet tai raidetangon päät... jos tasasella nopeudella ni sitte renkaat
 
Vs: Ajokokemuksia

Kojootille vastaukseksi, oma 8g Legu tuli pari kuukautta takaperin Shogunilta hankittua ja oli myöskin kosla likainen mutta muuten kyllä täysin Teron (eli myyjä) kertomassa kunnossa. Todellinen ulkonäkö tulikin sitten hienosti esille kun päivän käytin vehkeen puunaamiseen. Pohjasta ei ollut kuvia omassakaan ja luotin siinä kohtaa myyjän sanaan että hyvässä kunnossa on. Pohja on nyt tullut itse tarkistettua ja kyllä väittämä paikkansa piti, todella hyvän kuntoinen. Sanoisin että siihen hintaan mihin Shoguni myy tuota ja vielä kilvitettynä niin ei välttämättä olisi yhtään huonompi kauppa. Omalla kohdalla harkitsin kyseistä kiesiä myös ensin, mutta halusin mieluummin automaagin.
 
Vs: Ajokokemuksia

Kojootti sanoi
Kävinpä testaamassa itsekkin Legnumia, jota myy Lahdessa Shogun Power

http://www.shogunpower.fi/stock/s105/s105.html

Ensivaikutelma ei oikein säväyttäny kun autossa oli sentin "paskakerros päällä". Lisäksi autolla oli just käyty luukuttamassa/heittämässä rivakampi ajosetti, niin vuotoja ei oikein päässy maasta käsin katsomaan tiputtaako mitään. Auto oli vielä taktisesti parkkeerattu, ettei pohjan ja moottorin alle päässy oikein kurkistaa vaikka nyt nurkasta kattelinkin ettei oikein mitää ollu. Pohjasta kun ei ollut kuvia. Tosin lokarin kaaret ja sisäosat vaikutti erittäin terveeltä. Kuvien klommot ovat itteasiassa kuvissa vähä ylisuuressa mittakaavassa, ei kovin kummosia loppupeleissä. Takapuskuri on kaikkein isoin ongelma ja painauma on jotain alta sentin luokkaa..

Koe-ajolla selvisi että nivelissä ei tuntunut olevan mitään, vaihteet pelasit erittäin hyvinkin, niin tiptronic kuin normi-automaatti. Tosin heti kun saavutettiin 120km/h alkoi aikamoinen tärinä, mutta myyjä kertoi sen johtuvan renkaista koska ovat kuluneet epätasaisesti. Moottorin öljyt suht tuoreen näköstä, vaihelaatikko ja AYC-öljyt punasta. AYC pelas hienosti ainakii isossa 90-kaarteessa suht rivakassa vauhdissa ja jyrkkään kääntäen. Palkki nous ja sitärataa..

Mutta joku tuossa autossa klikkasi heti ensimetreiltä, etten sitä itse ainakaan ostaisi. Myyjä alotti heti ensimmäisenä kun avattii konepelti että just eilen hakenu tän varastolta tänne pihaa ja se moottori tosiaan hohkas kuumana. sitte alko puhumaan että 2x vaihdetta vaihelaatikon öljyt et on kunnolla huuhtoutunu ja kandee viel 3. kerran vaihtaa.

Mut itte autohan oli aivan mahtava, tehoa ja tilaa oli ihan riittämiin :)

Nää subjektiiviset koeajoraportit on kyllä aivan mahtavia. Meinasin olla kommentoimatta, mutta jotenkin kauhean negatiivinen vastakkainasettelu kirjoituksessa.

"Auto oli vielä taktisesti parkkeerattu, ettei pohjan ja moottorin alle päässy oikein kurkistaa vaikka nyt nurkasta kattelinkin ettei oikein mitää ollu."
Auto oli taktisesti parkkeerattu suoralle asfaltti parkkipaikalle.

"Tosin heti kun saavutettiin 120km/h alkoi aikamoinen tärinä, mutta myyjä kertoi sen johtuvan renkaista koska ovat kuluneet epätasaisesti."
Ennen koeajoa oli puhetta, että mitään muuta vikaa ei ole kuin n. 120km/h:ssa täristävät renkaat, joita yritettiin edellisenä päivänä tasapainottaa, mutta ei onnistuttu koska rengasliikkeen mukaan kumeissa on pystyheitto.

"Myyjä alotti heti ensimmäisenä kun avattii konepelti että just eilen hakenu tän varastolta tänne pihaa ja se moottori tosiaan hohkas kuumana."
Konepeltiä avatessa oli puhetta miten pyöritän tätä hommaa; varasto on muualla, josta haen auton tarvittaessa näytille. Auto haettiin edellisenä päivänä ajoon. Jos kysymys olisi ollut, että koska viimeksi ajettu, eikä koska haettu varastolta, niin vastaus; tunti sitten kun tulin Espoosta, konehan oli aivan kuumakin.

"sitte alko puhumaan että 2x vaihdetta vaihelaatikon öljyt et on kunnolla huuhtoutunu ja kandee viel 3. kerran vaihtaa."
Huolloista kun oli puhetta, niin kerroin vaihteistoöljyjen olleen aika mustat, joten olen vaihtanut ne kaksi kertaa, jotta varmasti huonot öljyt on kaikki kiertänyt automaattilaatikosta pois, eikä kolmas kerta pahaa tekisi.

-Tero
 
Vs: Ajokokemuksia

Joikale sanoi
Mut se mainittu leguhan on automaatti ::)

Ärrh, tätä se aamulla töissä puoliunessa kirjoittelu teettää :seina
Piti siis sanomani, että omalla kohdalla halusin mieluummin manuaalin.
 
Vs: Ajokokemuksia

Rata-ajoa tuli käytyä omalla galantilla kokeilemassa. Tehoa riittää koneessa hyvin. Vaihdevälit juuri sopivat ainakin ahveniston radalle. Kolmosella pääsi hyvin vedättämään suolenkillä. Vakio alustassa ei hirveesti ole hurraamista. Painava auto kallistaa todella rajusti ja renkaat kun sai läpimäksi rupesi kova puskeminen joka oli hivenen pelottavaa takavetoisella tottuneelle kuskille. Jarrut ovat todella surkeat. Parin kunnon kierroksen jälkeen meinasi matka päätyä ratavalliin jarrujen suoranaiseen häviämiseen. Jarrut hyväkuntoiset ja nesteet juuri vaihdettu mutta silti ei kestänyt rata-ajoa. Joten ei ole tästä vakio perheautosta omastamielestä radalle. :'(
 
Vs: Ajokokemuksia

Eikös faceliftissä ollut jo vähän tolkummat jarrut ainakin, ainakin levyn koko taisi olla suurempi?
 
Vs: Ajokokemuksia

Ensiapua niihin jarruihin:

XP10 eteen: http://www.shop.indigo-gt.co.uk/product_info.php?cPath=21_29_443&products_id=2842
XP8 taakse: http://www.shop.indigo-gt.co.uk/product_info.php?cPath=21_29_443&products_id=2845
nesteet: http://www.ekgracing.com/e-shop/index.php?main_page=product_info&products_id=231

VR4:een luulisi XP10:n riittävän kun Evo 4:lla tuntuisi pärjäävän radalla XP8:lla edessä ihan kohtuudella (takana on jotkut Endlessin "semi-metallic" palat). XP8 on ainakin täysin ajettava kadulla, tosin pölyä tulee enemmän kuin peruspaloista ja saattaa vinkua hieman juuri ennen pysähtymistä sopivalla jarruvoimalla.
 
Vs: Ajokokemuksia

Kojootti sanoi
Onkohan kenelläkään ajokokemusta / tietoa tuosta Legnum ST-R mallista? eli turboton yksilö.

Jos saan udella niin miksi turboton kiinnostaa?
Kyseessä painava auto ja turbottoman varmaan kulutus on samoissa kuin tbon kanssa... hintaerokaan ei ole autojen välillä iso varmaan, joten senkään puolesta en turbotonta suosittelisi.
 
Takaisin
Ylös Bottom