Aurauskulman säätö

taimen

New Member
Liittynyt
19 Joulukuu 2008
Sijainti
Helsinki
Vaihdoin kuskinpuolen raidetangonpään.Tais jäädä likaa kierteisiin,meni isoilla putkipihdeillä kaveri piti vastaan raidetangosta toisilla pihdeillä.Auraus ei ole enään paikallaan.Ratti alakeskikohta jos ois kello 6 on nyt klo 7.Kysymys,koska raidetangon pää tuskin irtoaa kierteistään,jos otan sen irti olkavarresta ja lähden pyörittämään raidetankoa,onko raidetangon koneenpuoleisessa päässä myös kierteet,niin voiko sitä säätää pyörittämällä raidetangosta.Auto Mitzubishi Galant glsi 2.0l v-90
 
Vs: Aurauskulman säätö

Onnistuu jos irroitat tosiaan raidetangon pään olka-akselista. se sisäpää jossa se avaimen paikka, on semmoinen jonka onkin tarkoitus pyöriä kun sitä pyörittää.
 
Vs: Aurauskulman säätö

Sisäpäässä ei ole säätöä, eli vain siinä kohtaa josta säädit jo.
 
Vs: Aurauskulman säätö

pitäs opetella kirjoittaa. siis juuri sitä samaa kohtaa tarkoitin. Eihän sitä sisäpäätä edes pääse kääntelemään kun siinähän on kumi päällä.
 
Vs: Aurauskulman säätö

Toi raidetangon pää on niin hitsautunu tankoon kiinni.Jos annan olla kiinni olkavarressa ja pyöritän putkitongeilla raidetankoa niin kauan että irtoaa raidetangon päästä?onko siellä suojakumin takana koneen puolella joku pallonivel,että voi huoletta alkaa pyörittelee raidetankoa.
 
Vs: Aurauskulman säätö

Mä en tajua yhtää mitä sä kirjotat. ::) ;D

Mennään step by step hammastangosta ulospäin:
Eli raidetangon sisäpää on kierteellä kiinni hammastangossa ja lukittuna ehkäpä vielä lukkoprikalla.
Tämän jälkeen rt-sisäpäässä on pallonivel joka pyörii ihan vapaasti miten vain haluat. (siellä kumin sisällä).
Sitten on se sun säätö, joka lukittuna mutterilla. Nämä 3 em. "osaa" = rt sisäpää nimeltään.
Sitten on ulkopää jossa sulla on narttukierre johon sisäpään lukittset em. mutterilla.
Ja ulkopää on kiinni sitten olkavarressa.

Eli mikä on hitsautunu mihinkin kiinni? :)
Kait putsasit kierteet kun uutta ulkopäätä asensit.

Aurauskulmat lähes poikkeuksetta nimenomaan säädetään pyörittämällä rt-sisäpään ulko-osaa(koska siellä on se kuulanivel). Ulkopäätä ei tarvitse irrottaa navasta(olkavarresta)

PS. rt-ulkopää lähtee nätisti lähes aina irti navasta kunhan lyö navan reiän molempiin KYLKIIN. Eli vastapuolelle vasara "vastavoimaksi" ja sitten vasaralla(moskalla) täräytät kylkeen.
ÄLÄ KOSKAAN LYÖ NAVASTA IRTI EHJÄÄ PALLONIVELTÄ MUTTERIIN/KIERTEESEEN LYÖMÄLLÄ!
 
Vs: Aurauskulman säätö

Hienoa!Kas en putsannut kun vaihdoin uuden raidetangon pään ulkopään.Siis olkavarteen.Eikä uus mennyt ihan perille mhin ois tarvinnut,joten pyörä jäi todella auraan.Ton halusin tietää että voin avata sen pyörittämällä putkitongeilla RAIDETANGOSTA,jolloin raidetangonpää saa olla olkavarressa kiinni,sen jälkeen irrotan sen ja vaihdan uuden.Jos tosta raidetangosta on mennyt kierteet,??riittääkö kun vaihtaa raidetangon,vai onko se pallonivelkin vaihdettava siis moottorin puolelta.
 
Vs: Aurauskulman säätö

Kuten kirjotin niin sisäpää on samaa osaa.
katso kuva:
176405.jpg
 
Vs: Aurauskulman säätö

Hieno kuva ja kiitos muutenkin avusta,sain sen raidetangosta pyöriteltyä kun ei tarvinnut irrottaa sitä päätä,pysyi hyvin paikallaan.Katon huomen vaikka linjalangalla et on noin kohillaan,noin 3mm kiersin tankoa,se ratin kekus alhaalta olikin noin klo 5 nyt se on melkeen klo 6
 
Vs: Aurauskulman säätö

Jos on oletettavissa, että ennen raidetangonpään vaihtoa auraus oli oikein, riittää säätää se uusi pää siten, että ratti on suoraan ajaessa samassa asennossa kuin ennenkin.
 
Vs: Aurauskulman säätö

Tuolla youtobes oli tollasia linjalankaa apuna käyttäviä säätö ohjeita.Osaako joku sanoa mikä on gallun taka-akselin leveys ja etuakselin leveys.Huomasin että etu-akseliväli on leveempi.Ois helpompi tehdä toi lanka viritys kun laittas sopivat palikat vanteen päälle.Glsi 2.0 -90
 
Vs: Aurauskulman säätö

Nimitykset sulla ainakin on niin hukassa että suosittelisin meneen johonkin Euromasterille ja antaan 60e pyöränkulmien säädöstä.

Mikä on etuakseliväli? ;)

jos tätä tarkotit niin älä tee tän mukaan! Täysin väärin:
https://www.youtube.com/watch?v=yZ-l6lMxxBs

oikeampi tapa: (tosin ero taka/etuakselin RAIDEvälissä on syytä tietää)
https://www.youtube.com/watch?v=W8qFjAB67vk
 
Takaisin
Ylös Bottom