Kerrotaan nyt heti alkuun että luin FAQ:in sekä ison läjän hakutoiminnolla löytyneitä aihetta enemmän tai vähemmän liippaavia ketjuja läpi. Kaipaisin kuitenkin vielä vinkkejä mitä seuraavaksi kannattaisi koittaa selvittää ja jos homman voi tehdä kohtuullisella työllä itse, niin miten.
Olin tammikuussa vajaan kuukauden reissussa ja Carismasta oli päässyt akku tyhjäksi. Vanhaa akkua koitettiin ladata ja auto lähti sillä käyntiin, mutta ilmeisesti akku oli tiensä päässä. Auto tuntui kokonaisuudessaan jotenkin jähmeältä, ja pian huomasin että se lämpeämisen jälkeen sammui heti kun pysähtyi. Muutaman uudelleenkäynnistyksen jälkeen akusta loppui potku, eikä autoa taas saanut enää käyntiin, onneksi olin jo takaisin kotipihassa. Hommasin uuden akun. Näennäisesti kaikki muut ongelmat ratkesivat, mutta tyhjäkäyntiongelma jäi. Kylmänä kierrokset pysyvät hyvin siellä hieman yli 1000 rpm, mutta kun moottori vähän lämpenee, putoavat kierrokset pysähtyessä ja joskus myös pienemmälle vaihteelle vaihtaessa todella alhaisiksi (jonnekin 0-300 välille mittarissa) ja useimmiten auto tämän seurauksena sammuu, joskus saa kaasua antamalla vielä käymään. Tyhjäkäyntiä lukuunottamatta autossa ei tunnu olevan minkäänlaista käymisongelmaa.
Autossa ei ollut omasta näkökulmasta mitään vastaavaa vikaa ennen akun tyhjentymistä. Kylmänä tyhjäkäynti seilasi joskus 900-1600 rpm välillä, mutta tämä oli satunnaista ja asettui moottorin lämmettyä. Haluaisin siis uskoa että ongelma johtuu vain akun tyhjentymisestä, mutta kaipa samalla on voinut jotain hajotakin.
Olen siis toistaiseksi vaihtanut autoon uuden akun sekä ilmansuodattimen, jolla oli jo jonkin verran ikää. Mittasin akun jännitteitä auton ollessa käynnissä ja akku tuntui tämän perusteella latautuvan normaalisti. CE-valo ei pala tai käy päällä, enkä saanut OBD-adapterin kautta autosta irti mitään vikakoodeja. Tarkistin moottoritilasta sulakkeet, kaikki ehjiä. Olen ajanut akun vaihdon jälkeen alle 5 km, koska kaupungin keskustasta on hankala päästä mihinkään kun auto sammuu melko suurella varmuudella joka risteykseen. Mihinkään säätöruuveihin tai muihin en ole koskenut.
Seuraavaksi ajattelin mitata jonkin viestiketjun ohjeen perusteella tyhjäkäyntimoottorin napojen väliset vastukset, joskin sen paikallistamiseen kaipaisin vielä hieman apua, mutta mitä muuta? Kuinka pitkä lenkki autolla pitäisi ajaa, jos tyhjäkäyntiongelma on vain siinä että ECU ei ole akun irroituksen jälkeen ehtinyt kalibroitua uudelleen? Ja voiko se ylipäätään aiheuttaa noin dramaattisen kierrosten putoamisen?
Olin tammikuussa vajaan kuukauden reissussa ja Carismasta oli päässyt akku tyhjäksi. Vanhaa akkua koitettiin ladata ja auto lähti sillä käyntiin, mutta ilmeisesti akku oli tiensä päässä. Auto tuntui kokonaisuudessaan jotenkin jähmeältä, ja pian huomasin että se lämpeämisen jälkeen sammui heti kun pysähtyi. Muutaman uudelleenkäynnistyksen jälkeen akusta loppui potku, eikä autoa taas saanut enää käyntiin, onneksi olin jo takaisin kotipihassa. Hommasin uuden akun. Näennäisesti kaikki muut ongelmat ratkesivat, mutta tyhjäkäyntiongelma jäi. Kylmänä kierrokset pysyvät hyvin siellä hieman yli 1000 rpm, mutta kun moottori vähän lämpenee, putoavat kierrokset pysähtyessä ja joskus myös pienemmälle vaihteelle vaihtaessa todella alhaisiksi (jonnekin 0-300 välille mittarissa) ja useimmiten auto tämän seurauksena sammuu, joskus saa kaasua antamalla vielä käymään. Tyhjäkäyntiä lukuunottamatta autossa ei tunnu olevan minkäänlaista käymisongelmaa.
Autossa ei ollut omasta näkökulmasta mitään vastaavaa vikaa ennen akun tyhjentymistä. Kylmänä tyhjäkäynti seilasi joskus 900-1600 rpm välillä, mutta tämä oli satunnaista ja asettui moottorin lämmettyä. Haluaisin siis uskoa että ongelma johtuu vain akun tyhjentymisestä, mutta kaipa samalla on voinut jotain hajotakin.
Olen siis toistaiseksi vaihtanut autoon uuden akun sekä ilmansuodattimen, jolla oli jo jonkin verran ikää. Mittasin akun jännitteitä auton ollessa käynnissä ja akku tuntui tämän perusteella latautuvan normaalisti. CE-valo ei pala tai käy päällä, enkä saanut OBD-adapterin kautta autosta irti mitään vikakoodeja. Tarkistin moottoritilasta sulakkeet, kaikki ehjiä. Olen ajanut akun vaihdon jälkeen alle 5 km, koska kaupungin keskustasta on hankala päästä mihinkään kun auto sammuu melko suurella varmuudella joka risteykseen. Mihinkään säätöruuveihin tai muihin en ole koskenut.
Seuraavaksi ajattelin mitata jonkin viestiketjun ohjeen perusteella tyhjäkäyntimoottorin napojen väliset vastukset, joskin sen paikallistamiseen kaipaisin vielä hieman apua, mutta mitä muuta? Kuinka pitkä lenkki autolla pitäisi ajaa, jos tyhjäkäyntiongelma on vain siinä että ECU ei ole akun irroituksen jälkeen ehtinyt kalibroitua uudelleen? Ja voiko se ylipäätään aiheuttaa noin dramaattisen kierrosten putoamisen?