Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Tuommoinen tuli noudettua,ja pientä remonttia vaatii että saa ajokuntoiseksi.

Hakumatkalla hyytyi tosiaan ylämäissä motarilla 70km,ja vähänkään jos antoi kaasua niin puutui samantien.
Tämä oli tiedossa,ex-omistajakin oli tietoinen ecu-viasta.

Kone vuotaa kuin seula,mutta eiköhän siitä yläpään rempalla selviä.

1&2 rohisee,mutta rohiskoot niin kauan kunnes paukahtaa.

Ajettu 285tkm,ja pelkääjän takalokaria lukuunottamatta suht hyväkuntoinen.

Putkisto uusittu kattia lukuunottamatta viime vuonna,samoin kuin tuulilasi.
Hyväkuntoiset talvigummitkin tuli mukana,joten ei hassumpi parin sadan ostokseksi.

Väliaikaisesti jo heitinkin jonkin huihain ecu:n paikoilleen,niin että pääsee liikkumaan edes johonkin.
Tulpanjohdotkin kerkisin vaihtamaan,kun entiset oli sulaneet kolmosesta ja nelosesta,eikä 1&2:aan enään hyvältä näyttäneet.

Mutta täytyy kyllä sanoa,että on koomisen tuntuinen koirankoppi motarilla..

http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/edesta.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/takaa.html


Kymysykset&asiat tuonne:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=23320.new#new
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi

Ostinpa tuossa männä viikolla "uuden" ecun,jonka "esku" näköjään korjannut -05.

Ei muuta ku tulille,ja paanalle!

..tai niin luulisi.

Ihmettelin kun puutuu samantien,samallalailla kuin ex-ecullakin,tosin ei niin pahasti.
Noh,loggaushan syyn kertoikin,naku-anturi huutaa hoosiannaa.

Ihmettelin kun ei mitään kilkatusta sisälle kuulunut,mutta pelkästään kaasua painaessakin nousee.

Pelti auki,niin nostajathan siellä naputtaa,ja oikein kunnolla.
Onkin näköjään tässä karvalakkiversiossa mekaaniset,eikä hydrauliset.

Eipä näköjään lue tuo huihain ecu sitten naku-anturiakaan,eikä lambdaa.

Positiivista oli,että kaikki on suurinpiirtein arvoissaan ja ecu järjissään.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Pikkuhiljaa tämäkin edistynyt,muiden lomassa.
Enään puuttuu takalasi,joka pitäisi saada tällä viikolla,sitten leimalle!


Mistähän alottaisi,kun tässäkin taas perinteisesti taas hieman karkasi lapasesta kokonaisuudessaan..


Noh,konehan oli aika säälittävässä kunnossa tiivareiden osalta,joten ensimmäisenä kunnon pesu.
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/konepestyna.html

Sitten kansi ylös,ja putsaukseen sekin.
Samalla tuli lievästi putsattua purseita,mutta hyvin maltillisesti.
Palotilat rykäsin samalla karstasta puhtaaksi.
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/kansi.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/lohko.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/palotilanputsausta.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/kansiputsattuna.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/kanavienlaappimista.html

Ja seetitkin tuli venoista hiottua "reiluiksi",eipä pitäisi falskata..
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/seetienhiomista.html

Ja eikun uusilla tiivareilla kasaan.
Jakopää vaihtui samalla.

Tulpat vaihdoin,ja ensimmäisellä startilla Fortet kävi koneessa,ja sen jälkeen vaihtui öljyt+putsari.

Pakosarjakin oli tietysti tästä halki,yht. ~200mm halkeamia,mutta kävi sellaisessa hitsauksessa että pitäisi kestää!
Päästön yhteydessä paloi samalla karstat pois.
Musta väri löysi myös paikkansa sarjassa,mikä olikin sitten aika myrkkymaalia..
12 bar oli koeponnistus,eikä yhtään päästänyt läpi,joten pitäisi kestää.

Arvot kohdalleen (sytkä yms),ja venojen säätö.

Savuja hakiessa sattuikin hauskoja,oli kierroksilla HC ~1000,ja häkäkin hieman yläkanttiin..
Hetken kierrättämisen jälkeen alkoi arvot kuitenkin laskemaan,ja yllättävän hyvät päästöt tuli tähänkin,ALKUPERÄISELLÄ katilla.

Lodjuöljyt vaihdoin myös,kokeilenpa tällä kertaa Castrolin SMX-S:ää.

Seuraavaksi vuorossa olikin jarrut,etujarrut kun aukasin niin ihmetys oli suuri!
Ei yhtään ruostetta,ja aivan "puhtaat" rasvat.
Eikun nippuun.

Takajarrut olikin sitten niin jumissa että piti ulosvetäjällä rykäistä rumpu auki,niin että tapit meni poikki.
Kengät+hilut vaihtoon,samoin kuin pelkääjän sylkky (koska ilmanippa katkesi..).
Uudet nesteet+ilmaus,ja se olikin siinä.


Pyöräkotelot pesin painepesurilla,ja kun ei mätää näkynyt,niin kuivumisen jälkeen Tectylin massat päälle,tuhdilla kerroksella.

Sitä ennen tuli hieman siposteltua takakaaria,joista pelkääjän puoli olikin päässyt pahaksi..
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/putsattukaari.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/putsattukaari02.html

Samaan syssyyn silottelin myös kontin reiät.
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/siloteltukontti.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/siloteltukontti02.html

Valojen suhteen en ymmärrä mitä oli tehty,näytti siltä että sekä pitkät&lyhyet oli poltettu piloille,ja kun kerran halvalla sai..
Löytyi tosiaan tuollaiset "tuning"-umpiot,ja nehän sopikin pienellä sovituksella alkuperäisiin kehyksiin.
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/lamppumallausta.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/lamppumallausta02.html
Samalla piti tehdä uusi maski,kun tuplalamput hävisivät keulalta.
Parkkeja ei noissa ollut,joten ne piti erillisenä laittaa.
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/etupaa.html
Takana olevat pinnat saivat mattamustan värin pintaansa,ettei turhaan heijastele.

Mukana tulleet sumarit löysivät paikkansa myös,kaatopaikalta.

Ihmettelin myös että miksi kuskin jalkatila on märkänä,ja olihan sielläkin tyyppivika..
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/rikkinainenlapivientikumi.html
Sika hoitaa..

Kantapään kautta oppinut,että varmin tapa pitää näitä vanhoja pommeja omassa pihassa,on häly.
Joten sellainen löysi myös paikkansa.
Steelmaten perusmallin laitoin,mutta laiskana en jaksanut UÄ-tutkia laittaa,onhan tuossa sentään iskuntunnistin.
Samalla upgradesin hieman,ja laitoin keskuslukon.
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/klukkomoottori.html
Ja eihän tässä karvalakkimallissa ollut edes piuhoja oviin,joten piti hienosti viedä läpiviennit ovistakin..
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/lapivienti.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/lapivienti02.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/lapivienti03.html
Takakonttiin eksyi myös yksi moottori,ja sekin toimii kakella.
Senkin asennus oma tarinansa,yleensä näissä pääsee helpolla kun saa vetäväksi,mutta tässäpä ei mahtunut,joten piti vivustolla laittaa työntäväksi,mutta hyvinhän senkin sai toimimaan.

Apupoljin löysi myös paikkansa,siitä onkin jo juttu jäsenten puolella.

"Kirsikkana" kakun päällä,koska tämä nyt naisen auto,niin pitäähän naisellisuus näkyä..
Sainpahan käsiini hieman erikoisemman pakoputkenpään,ja pakkohan se oli tähän laittaa..
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/putkenpaa.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/takapaa.html
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Noniin,rupesihan se punainen näkymäänkin hieman paremmin,kun KUNNOLLA myllytti.

Samalla kummasti yhtenäistyi väri,ei ole enään haaleita kohtia.

Ja lekentaarisesti tietenkin paikkapullon värisävy väärä,huomattavasti tummempi kuin tuossa päällä nyt,mutta enpä ole varma olisiko jo kertaalleen ylimaalattukin..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Vahan jälkeen ihan ok pinta,ALKUPERÄISEKSI..
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/vahattu.html

Samalla tuli virallisesti "ristittyä" tämäkin kampe..
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/kippo.html
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Vihdoinkin sain takalasin liimattua.

Ja olipa tuossa eräs pikkujuttu,jonka takia aukaisin jakopään yläkopan,ja hyvä että aukaisinkin..


..koska remmi oli ~5mm "vinossa",eli hinkkasi muovikoppaa vasten.
Hetken pähkäilin,ja kun nappasin kiristäjän irti,ei tarvinnut enään pähkäillä.
Rulla kierossa,ja aikas klappi jo valmiiksi laakerissa.

Konetta käytelty tähän mennessä ~2h,joten onneksi muuta vahinkoa ei ole sattunut.

Samalla valot säädetty sinnepäin.

Maanantaina uusi kiristäjä,ja tiistaina leimalle,hieman vain mietityttää kelpuuttaako katsuri ensimmäisellä kerralla tuota poljinta,toivottavasti,koska on kuitenkin yritetty tehdä kaiken säätöjen mukaan.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Jakopää nipussa,mutta eipä mene remmi vieläkään täysin linjassaan,heittää ~2mm vanhoihin jälkiin nähden,mutta ainakin pysyy nokan pylpyrällä.

Katsotaan jos se siitä orjentoituisi ajan myötä..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Tänään laitettu gallun vanha JVC:n mankka,ja vedetty samalla KUNNON virta&kaiutinpiuhat.

Edessä olikin vielä vakiokajarit,takana näköjään RTO:n 6*9''.
Eteenkin piti kajarit vaihtaa,jossain jemmassa erillis-sarja,mutta mistään en sitä äkkiseltään löytänyt..
Vaihdetaan kun keritään.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Valoille vedetty uudet piuhat 4,0/2,5mm piuhoilla,ja kunnon releillä.

Johan rupes kirkastuun,verrattuna vanhoihin paukkulankoihin/sulaneisiin liittimiin..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 287tkm.

B.filsu vaihdettu,paisari siirretty toiselle puolelle syyläriä,että pääsee helpommin lampun/vilkun vaihtamaan tulevaisuudessa.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 288tkm.

Vaihdettu (ALKUPERÄISET&SIKAHINTAISET) virranjakajan kansi&pyörijä.
Tasoittui TK kummasti,enkä yhtään ihmettele syytä,kuvaa tulossa..

Wahlerin tarviketermarin vaihdoin myös,kun ajossa hieman on lämmöt alhaalla.
Noh,Wahlerihan siellä oli vanhakin,toivottavasti tällä kertaa tarvike toimisi ettei kävisi kuten exessä.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ajovalojen pesurin moottorin diagnosoin ruosteen raiskaamaksi,joten uusi piti löytää.

Hellalta löytyi sitten lähes oikea (tuote 8TW004764021),liittimet piti vaihtaa lattaliittimiksi ja pieni "kumipanta" lisätä (on halkaisijaltaan hieman pienempi kuin orkkis),eli siis "bold on"-tuote,kuten jossain olen nähnyt mainittavan..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

H4-"semibikseenoni" laitettu,ja valot säädetty uudelleen.

Jännä juttu,miten kirkaslasinen umpio ei aiheuta lähes yhtään hajavaloa.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

290tkm.

Kytkinpaketin vaihdoin (Exedy),ja lodjun.

Mukava "hiljaisuus" palasi..

Mutta eihän sekään kaikin puolin putkeen mennyt,näköjään pääsylkkä falskaa,ei jaksa "painaa" loppuun asti,eli ottaa myös liian ylhäältä.

Lambdakin piti vaihtaa,mutta eipä tarvitse TUOHON p.sarjaan,halkihan se taas on,johan se ~5tkm kestikin..
Pitääpä jostain ruveta metsästään peltisarjaa tai laippoja,eihän näillä vakioilla mitään tee.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Unohtunut ihan maalata tuo paisarin "teline",mutta onneksi ei ollut vetänyt pahemmin ruosteeseen.

http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/paisarinteline.html

Tuonhan tein siis sen vuoksi että on helpompi vaihtaa polttimoita kuskin puolelle,tosin ei taida tarvita kovin usein xenonien myötä..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Kesägummit ("M+S") vaihdettu alle,ei uskoisi että 14'' alut näyttäisi "sopivan" kokoiseilta missään,mutta tähän sopivat.

Samalla tuli rattia pyöräytettyä pari astetta suorempaan,kun on ollut hieman vinossa.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 292tkm.

Tämä olikin pitkään "seisonnassa",kun sigulla tuli ajeltua,ja sitten kun pari kertaa tällä ajelin "lähistöllä",niin eiköhän ruvennut vuotamaan öljyä lodjun/koneen välistä.

Ajattelin heti että nythän se kampuran takastefa sitten laukesi,kun ei sitä lodjun vaihdon yhteydessä tullut vaihdettua.

Noh,ei muuta kun lodju auki,ja yllärihän sieltäkin löytyi..

Vuosikin kytkinakselin stefasta,ja syykin selvisi,oli päässyt vettä akselille (oli seissyt jossain ladossa ennenkuin minulle tuli) ja vetänyt lievään pintaruosteeseen,joka sitten irronnut kun otti lodjun taas käyttöön->stefan väliin ja stefa "raapaleilla"..

Mielenkiintoisen asiasta tekee se,että jos japanilainen insinööli on jotain tyhmästi suunnitellut,niin ainakin tuon stefan vaihdon!

Koko lodju pitää purkaa palasiksi että saa tuon vaihdettua,kun on "viimeisenä"..

Purinpahan sitten laatikon,vaihdoin stefan ja samalla kytkinakselin kuulalaakerinkin vaihdoin timanttitiskin versioon (väljää oli vähän,mutta jonnin verran kuitenkin).
Muut laakerit vaikutti olevan ok,joten niitä en vaihtanut.
Pientä laahausta tuolta kuuluikin aikaisemmin tyhjäkäynnillä,ajossa oli hiljainen,vaikkei niin paha ollutkaan kuin mitä näissä yleensä.
Mutta nytpähän sekin on hiljainen.

Ja samalla kertaa tuli vaihdettua se kampuran takastefa,enempää en "onneani" viittinyt koetella..


Siitä lähtien kun tämän ostin,niin virtalukko temppuillut (tai sen pohja),ja talvella sen aukasinkin/rassasin puhtaaksi,mutta eihän se hätäkorjauksena toiminut kuin muutaman kk.
Väljiä louskuja käytetytkin on,niin hain sitten senkin timanttitiskiltä,suolaiseen hintaan..
Mutta eipähän tarvitse enään senkään kanssa tapella.

Jos taas pääsisi tälläkin taas muutaman tonnin eteenpäin ennenkuin seuraava paikka hajoaa..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ihmettelin pitkään miksi parkit (Talmu) ei toimi (led-polttimot W5W),mutta selvisihän se kun otti kuvun irti,toisesta oli mädäntynyt "nasta" kokonaan poikki,ja toisestakin oli jo lähes kokonaan hävinnyt..

Eipä tuo pahemmin haitannut,ja sitten tuossa eräs päivä silmiin osuikin sopivan kokoiset led-parkit,jotka saisinkin hienosti ajovalon&vilkun väliin,johon valojen vaihdoksen myötä jäikin pieni kolo.

Ja sinnehän ne upposivat kuin vanhaan ihmiseen!
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/parkki.html
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/parkki02.html

Alusta asti katsellut sekä loggerilla&päästömittauksilla että lambda on ehtoopuolella (joku halpis joka oli kietaistu piuhojen päästä kiinni ja teippiä ympärillä..),ja onhan tuo NTK:n tekele jo aika monta kk tuossa hyllyssä tiellä notkunutkin.
Eli senkin sain viimein vaihdettua,saas nährä mitä tekee kulutukselle.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Tähän nyt ei ole paljoa kilometrejä tullut viime aikoina,mutta se vähä mitä tullut ajeltua,olen ihmetellyt miksi "motarivauhdissa" puutuu/jos ripeämmin kiihdyttää.

Tänään sitten ajattelin pitkästä aikaa käydä tällä töissä,ja taas puutui motarilla ylämäkiin.

Herne meni nenään,ja kotiin takaisin tullessa läppäri kiinni ja koeajolle.

Ystävämme nakuanturihan (TÄSSÄKIN!) muistutteli olemassaolostaan,enkä ymmärrä miksi.

+3t rpm kun nostaa kierroksia/kovassa kuormituksessa,niin "nakuttaa".

Korvakuulolta venat ei naputa,ja vasta vähän aikaahan sitten säädin nekin.

Eihän siinä muu auttanut kuin tehdä sama "kikka kolmonen" joka gallussakin,eli anturi "pykälää" alemmaksi.

Ei se vieläkään ok ole,mutta "kestää" kierrättää +4,5t rpm ennenkuin huomaa.

Tuolla nyt ei kuitenkaan kovin ripeästi ajeta,eli tuohan riittää mainiosti.

On se jännä juttu miten tuntuu joka vehkeessä olevan ongelmia tuon anturin kanssa,ja tämä on sentään vakio..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 293tkm.

Takapöntön kannatinkumi tuli vaihdettua,kun moponetin versio ei kestänyt kuin 2v..

Öljyt+suodin vaihtuivat samalla.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Kuskin jakkaran vaihdoin EHJÄÄN,kylläpäs tuntuukin paljon mukavammalta ajaa.

Ajattelin että eipä mitään voi menettääkkään,ja kokeilin VHT:n lasien tummennus-sprayta taka-akkunoihin.
En suosittele.

"Jenkkityyliin" saat sumuttaa oikeen huolella ennenkuin lähtee valumaan (kuten on tarkoitus ohjeen mukaan),sotkee pirusti ja jälki on mitä on.
Noh,meneehän tuo "teinitummennuksena",mutta eipä voi kyllä kehua,millään muotoa.

Kuvassa siistin näköinen,mutta kun läheltä katsoo,niin epätasaiset valumat joka puolella.
Pitää vielä uudelleen vetää kerros,jos saisi hieman "tasoiteltua",ja myös hieman vielä tummemmaksi.
Nyt ~60% tummennus yhdellä "peruskerroksella".

http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/kippotummennettu.html
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 295tkm.

K&N-filsu tuli pestyä,ja lasinpesunestesäiliö täytettyä..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Perhana,melkein unohtuikin viime viikon rassailut.

Etuiskarien yläpäät on olleet jo hetken aika lohduttomassa kunnossa (lue:aivan murtuneet&kovat),joten pitihän ne vaihtaa.
Onneksi tarvikkeena sai kohtuuhintaan.

Siinä etuperssonia purkaessa tuli mieleen että ei ainakaan HUONOMMAKSI voi mennä,vaikka sipaisisikin kierroksen vieteristä pois.
Eikun tuumasta toimeen,ja takapäälle sama juttu.
Madaltui ~10mm,mutta onpas sitten huomattavasti erilainen motarilla ajaa.

Ei ole ollenkaan niin sivutuuliherkkä/ei "ota itseensä" yhtään niin pahasti ohiajavien rekkojen virtauksista kuin aikaisemmin.

Eli pientä pintakovuutta tuli,mutta tuohan nyt on muutenkin niin löysä auto ajaa että vaikka laittaisi pattinkit iskareiden tilalle niin joustoja löytyisi..

Muuten ihan normaalin tuntunen ajolleen.

Takaiskarit näyttivätkin yllättävän tuoreilta,GYB:n Excel Gas,eli niillähän päästäänkin niin pitkälle kunnes menee paaliin.
Takayläpäätkin oli vielä terveet,ruosteessa tietenkin muttei pahasti.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Katsastettu.

HUOMAUTUKSITTA.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 298tkm.

Yllättäen alkoikin vänkärin puolen lodjun stefa vuotamaan,onneksi HYVIN vähän.

Eiku vaihtamaan,ja stefahan näytti hyvältä,mutta huuli murtui samantien kovuuttaan kun koski..

Uusi tilalle,ja ~litran verran öljyä lisää.
Vanhat öljyt olikin aivan KIRKKAAT,kuten pitäisikin.

Kuskinpuolta en vielä jaksanut vaihtaa,vaikka nyt stefoja hyllyssä onkin,muitakin operaatioita olis..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Eilen rupesin miettiin että koskas tähän olenkaan viimeksi tulpat vaihtanut,ja kun viestejä selailin niin näköjään silloin kun olen tämän ostanut.

Eli vaihtoon.

Ja pitihän se tulppien värikin syynätä tarkkaan (JOKA kerta oli gallus ja tässä vihertävät sivuelektrodit,ja ihmettelin syytä,kunnes kuulin että ST1 myy "vanhaa" bensaa,ja Nesteen/Shellin bensaan vaihdettua ei ole ollut pienimpiäkään syttykatkoksia jne),ja vaaleat/vaaleanruskehtavathan ne olivatkin.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Tänään piruuttaan kurkkasin j.pään kopan alle,ja remmi olikin taas aivan VINOSSA,ja löysällä..

Eiku jakopää auki,ja aukaisin kiristimen,pyöräytin konetta ~5 kertaa,ja katsoin että remmi suorassa&kireellä.

Hilut nippuun,ja muiden juttujen takia pyöräytin konetta pari kertaa->remmi taas vinossa.
Noh,uskottava se on,tuo kiristinrulla on kiero.

Ja myös jonnin aikaa ihmetellyt "huutavaa" ääntä motarilla,ja selvisihän sekin kun p.sarjaa katsoi..
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/psarja.html
Todettava tästäkin,että eipä kannata alkuperäiseen luottaa.
Tuo siis hitsattu jo kertaalleen.


Männä viikolla sattui myös sellaista,että olin nousemassa autosta,otin tukea ratista,ja lumen alla olikin jäätä->MEINASIN luikastua.
Mutta en luikastunutkaan koska pidin kiinni ratista,joka "vääntyi"..
Ihme vempuloita.
Eihän siinä sitten muu auttanut kuin vaihtaa ratti,tommoseen perusnahkakolmipuola-versioon.
Mutta keskiöstä olen tarkka!
http://www.paskanmyivat.com/Colt/photos/ratti.html
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Unohtuhan sitä eiliseltä jotain,eli pitkään jo katsonut että tarkastustikun lävestä "tihkuu" HYVIN vähän öljyä,sen verran kuitenkin että hieman etulevy on öljyssä.
Tarkastustikun kumiosuus kovettunut&kutistunut,sen puolesta tihkuttaa.
Pysyy kyllä paikallaan,eli huohota ei.

Noh,laitoin alimpaan "aaltoon" sitten pienen o-renkaan,niin että juuri ja juuri hieman "aallonharjaa" ylemmäksi,ja tiukaksi reikään.
Tänään +200km ajon jälkeen ei ainakaan ollut yhtään tihuttanut,ja tuskinpa tihuttaakaan.

SW:hen pitäisi vissiin sama tehrä..



Niin,ja meinasipa tänään taas eräs mikkihiiri hinkua Kipon keulakoristeeksi,eiku jarrua ja vaistoimaisesti tööttiä,joka ei sanonut mitään!

Näin erikoista ongelmaa ei olekkaan koskaan mun mitsuissa aikaisemmin ollut,eli se jousitettu "tappi" joka tulee rattiakselilta,on niin kulunut ettei yletä tuon keskiön liukupintaan.
Ihmettelinkin kyllä kuinka paljon kupariputua on rattiakselin ympärillä,mutta en sen kummemmin sitä ajatellut.
Ilmeisesti sitten hieman eri mitoituksella tuo tarvikekeskiö (on kyllä toiminut -89 lancussa),kuin orkkis.

Noh,eihän siinä muu auttanut kuin kupari"sähköjatkoholkista" tehdä hieman lisää pituutta (oli ~0,5mm kiinni!),mutta nytpäs toimii tööttikin.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ja tänään meni lopullisesti hermot tuohon toisenkin coltin penkkiin (ei penkinlämmitystä,ja sekin jo "väsähtänyt).

Pienen sovittelun jälkeen -88 gallun jakkara löytyikin Kiposta..

Nyt toimii lämppäri,ja penkki on ryhdissään!


TIEDOKSI siis,eli E3*-sarjan galantteihin EI KÄY suoraan 88-92 colt/lancer jakkarat.
MUTTA,kun vaihtaa coltin jakkarasta takaa keskikonsolin puoleisen kiinnikkeen (coltissa 90' kiinnike,galanteissa suora),niin sittenhän sopii.
Kunhan vain hieman kairaa takakiinnitysreikiä suuremmaksi..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 300tkm.

Eli "iso" huolto..

Etupalat meni vaihtoon (TRW Girling),ja as.sarja samalla.
Liu'ut olikin täysin puhtaat,ja männät liikkui vaivattomasti.

Öljyt vaihtui (AD 5W40),ja suodin.
Eipä ollut kuin ~1mm tippunut vaihtovälillä,pelottavaa sinänsä jos on mitsu joka ei vuoda/kuluta öljyä,siinähän on PAKKO olla jotain vikaa..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Tänään töistä tullessa kaikki ok,tallin eteen,josta samantien talliin,ja sitten alkoikin humppaamaan kierroksia..

Kone sammuksiin,ja ensitöiksi vaihtelin AP-letkut,myös ne isommat huohotinpuolen.
En edes jaksanut käynnistää,kattoo huomenna toimiiko.

Näyttäisi vain pahasti siltä,että IMM->KL-kotelon välinen letku olisi tiensä päässä..

Tai voihan se tietysti TK-mottikin olla.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ihmetellyt jo pari viikkoa miksi "humisevan humppaava" ääni on kuulunut +80km vauhdissa,ja tänään ihmettelin c-pilarin koristemuoveja.

Ovat "sisäpuolelta" 3 ruuvilla kiinni,ja lasin puolelle menevät "rosterikynnet",jotka pakottavat muovin lasiin kiinni.
Rosterikynnet (3kpl) on kahdella pistehitsillä kiinni koko listan pituisessa rosterisoirossa.

Tai siis pitäisi olla..

Vänkärin puolelta ylin kynsi oli pettänyt,ja kuskinpuolelta oli keskimmäinen kadonnut kokonaan jonnekkin,ja ylin irti.

Noh,saihan nuo VAROVASTI heppaamalla takaisin kiinni,ja nyt pysyvätkin lasissa kiinni.

Saas nährä auttoiko ääniin,mutta ainakin nyt pitäisivät pysyä kiinni.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 303tkm.

Bsuodin tuli vaihdettua (FRAM G5260,ensin tuli tämäkin tietysti väärin..),ja nastagummien vaihdon yhteydessä pikaisesti katselin,että h.tangon kumi rikki,ja lähes rikki kuskin RT-päänkin kumi.

RT-pääksi vaihdoin Lemförderin tekeleen,ja h.tangon suojakumi oli "pakko" hakea Vehosta,kun oli tarvikkeena loppu..

Samalla iskareihin pulttasin Monroen Magic Camber-pultit (eli epäkeskopultit),jotta saa muuttuneen camberin kohdalleen,ettei uuret gummit heti kulu.

Noh,naapurista lainaan maailman mahtavin camber-säätölaite (lue:biltemanian halpistekele..),jolla sinnepäin säädöt,ensi viikolla sitten penkkiin.
Ihmettelin kyllä kun toista puolta ei meinannut saada edes sinne päinkään,kunnes huomasin että yläpäässäkin aikamoinen säätövara.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 305tm.

Etuiskarit vaihdoin Sach:n Advantageen (eli tuplaputkikaasu),kun ei ole tuollaisia aikaisemmin tullut kokeiltua (tai no,Boget oli galantissa,katsotaan onko näissä "eroa").

Paikalleen laitettuna ~5mm nousi etupään korkeus,katsotaan muuttuuko kun vieteri hakee paikkansa,jonka jälkeen taas kulmien säätö..
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 307tkm.

Venavälykset tarkastettu (ei tarvetta säätää),ja öljyt+suodin vaihdettu.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Höh.

Tänään alkoikin sitten kunnolla "rohisemaan/kihnuttamaan" kevyesti jarruttaessa.

Takajarrut kävin "läpi",eli takapää ylös,hieman käyttöjarrua->ok,hieman käkkäriä->ok.


Sitten tuli mieleen etujarrukilpi kuskin puolelta,kun se on hieman,hmm,syöpynyt.
Eihän se ollut enään kuin ylhäältä kiinni,eli eikun hätäratkasuna loppukin peltisaksilla pois.
Jos ei ollut siinä,niin sitten se on uskottava,että takajarruista lähtöisin.
VOI olla automaattisäätö jumissa,~1,5v sitä ei ole tullutkaan rassailtua..

Ja kun ei tuo ajo-opetus nyt näytä edistyvän (lupakin menee ensi viikolla vanhaksi..),niin purin apupolkimen pois.

Samalla laitoin aktiivihiiliraittarin,ei häiritse kevätpölytkään.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 308tkm.

Pakosarja vaihdettu (kiitos "mikko412"!).

Vanha olikin kirjaimellisesti entinen,~30mm matkalta näki läpi,ja halkeama oli ~200mm pitkä,alkaen etupuolelta ja päättyen takapuolelle.

Ulkopuolella näkyi vain hius/"kynsi"-halkeamaa,mutta sisältä olikin karumpi..
Oli lähtenyt pieni palanen murtuman kohdalta liikkeelle,ja arvaanpa missä se on..
Noh,mittauksessahan sen näkee onko tappanut kissan,vai hönkiikö vielä.


Mutta täytyy sanoa että kyllä Kippokin hiljeni!
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ml 310tkm.

Otettu ajoon,vaihdettu öljyt+suti.

Nakuanturi siirretty paikkaan X,enään ei kuule "mitään",herne meni kyllä nenään kun taas samantien alkoi puutumaan.


Karu vessa,sigun jälkeen.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,ST:n paremman puoliskon kauppakassi nimeltä "KIPPO"

Katsastettu.
 
Vs: Colt -90 1,5i 12V Gli,Skauppakassi nimeltä "KIPPO"

Ohhoh,aikalailla vuosi sitten tätä päivitellyt..

Leimalla tuli käytyä,vetokoukun kiinnityksen takia runkopalkki oli takaa hieman toiselta puolen pehmennyt->räitty lappu paikalleen välttävästi.


Ja sitten,nyyh.

ENSIMMÄINEN mitsu minkä olen eläissäni "myynyt"..

Eli tämä siirtyi klubilaiselle X,jatkakoon hän tarinaa jos haluaa.

ERIT:
Viimeinen fiilistelykuva,jossa seniori ja juniori..
 

Liitetiedostot

  • Kippo I II.jpg
    Kippo I II.jpg
    193.6 KB · Lukukerrat 256
Takaisin
Ylös Bottom