Deckin veljen Galant Sigma -78

Deckki

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2010
Mitsubishi Galant Colt Sigma 1600 vm.1978

Eli velipojan projekti kyseessä, itse olen häärännyt jonkin verran kaverina auton kimpussa.

Veljellä on näitä Galantteja entuudestaan jo pari kappaletta varaosina, kunnostamisen arvoinen yksilö vain puuttui. Projekti alkoi kun auto löytyi noin vuosi sitten ja yllättäen eräältä parkkipaikalta ihan samasta kylästä kuin itse vaikutamme. Auton silloisen omistajan ilme oli näkemisen arvoinen kun kävimme pimputtamassa hänen ovikelloaan ja kysyttiin onko pihalla oleva Galant hänen, ei ollut uskoa että olimme tosissamme :D No kaupathan siinä kuitenkin syntyi ja ensimmäinen askel oli hakea vuosi leimaa autoon lisää kun ajoaika oli lopussa. Harmi kun ainakaan tähän hätään ei yhtään kuvaa lähtötilanteesta ole ja muutenkin kamera olisi saanut enemmän olla mukana...

Leiman jälkeen alkoi sitten varsinainen projekti. Hitsaushommiahan tietenkin "yllättäen" riitti, vaikka edellinen omistaja kovasti kehui kuinka hän oli auton hitsannut. Tai siis olihan hän joitain paikkoja sinne tänne turannut, mutta parempi olisi ollut jos olisi jättänyt paikat koskematta sillä jokainen vanha paikka meni uusiksi. Hitsattavaa löytyi muutenkin ihan "riittävästi". Samalla autosta nousi myös moottori + vaihteisto pois ja sisusta sekä kaikennäköistä muuta pientä.

Tässä jonkinlainen kuva kun auto purettuna ja ainakin sisälokaria on jo hitsattu: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/03062010062-1.jpg

Velipojan hitsatessa aloittelin itse samalla pohjatöitä: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/03062010061.jpg

Paremmat ovet löytyi sinisestä varaosa Galantista: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/15072010110.jpg

Sisäpuolet sai hieman sinistä akryyliä osakseen: http://s36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/?action=view&current=14072010108-1.jpg

Konehuone: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/19072010117.jpg

Konehuone II: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/26072010403.jpg

Pohja sisäpuolelta: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/24072010120.jpg

Kuskinpuolella jo eristeitä asennettuna: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/24072010122.jpg

Yleiskuva autosta: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/26072010402.jpg

Sitten autoon saatiin pohjat siihen vaiheeseen että oli aika käyttää hiontavärit päällä. Tästäkin kyllä oli puhelimessa kuvia mutta tuo perhanan kännykkä otti ja särkyi. Editoin ne tähän myöhemmin jos saan ne vielä sieltä pelastettua.

EDIT: Yksi kuva hiontaväreissä löytyi: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/29072010130.jpg

Seuraavaksi muutamien vaiheiden jälkeen autoon tuli sitten lopulta värit päälle ja suunnilleen tässä vaiheessa auto on tällähetkellä:
DSCN0299.jpg


Autohan tosiaan oli alunperin ruskea, mutta nykyinenkin väri on Galantin oma, muistaakseni Jamaica Blue Met: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/DSCN0304.jpg Väri on allekirjoittaneen mielestä nappivalinta.

Vielä pari lisäkuvaa: http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/DSCN0302.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e24/Deckki/Mikan%20Galant/DSCN0301.jpg

Autosta vielä sen verran että kuten jo vaihtuneesta väristä voi päätellä niin tästä ei tule museointi kelpoista yksilöä, mutta sitä puutettahan taitaa foorumilla jo nimimerkki Windriderin auto paikata. Tämän auton suunnitelmista sen verran että kromin kiiltoa tästä yksilöstä ei tule puuttumaan ja kuulemma hakusessakin olisi jotain tykkivanteen tapaista tai muuta klassikkovanteen tapaista ratkaisua... Mielellään tietenkin kromisena 8)

Projektia päivitellään sitä mukaan kun autoa saadaan kasattua ja jotain näkyvää aikaiseksi. Niin ja tekniikaksi on ilmeisesti tulossa ihan vakio 1.6:nen.

Tänne projektin keskustelut ja kommentit: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36122.0
 
Vs: Deckin veljen Galant Sigma -78

Jotain pientä kasailua saatiin aikaiseksi, lähes kaikki kromiosat kiilloteltu ja asennettu. Sivuikkunoita koristamaan tuli Glx mallin kromilistat. Muutamia yksityiskohtia myös tehtiin, eli C-pilarissa olevista "ilmanottoaukoista" poistettiin urista maalit ja alta paljastui samanlainen kromi kuin muualtakin, samoten sivuvilkuista poistettiin eräästä hankalasti selitettävästä paikasta maalit kun sieltäkin alta paljastui kromi. Tarkkasilmäisimmät ehkä huomaa mitä tarkoitan sitten kun saadaan kuvat otettua. Hieman hidasta meinaa kasaaminen olla koska kaikki osat pyritään ainakin jollain tapaa entraamaan sellaiseen kuosiin että ne paikoilleen kehtaa laittaa. Samoiten kun osia on useammasta autosta niin paraskuntoisten osien valitseminen vie hieman aikaa.

Toivottavasti huomenna saadaan valot, maski, ikkunat ym. asennettua päivänvalon aikaan niin pystytään ottamaan muutama kuva ulkoilmassa.
 
Vs: Deckin veljen Galant Sigma -78

Ei mennyt taaskaan niinkuin elokuvissa eli hieman hidasta tahtoo tosiaan tuo kasaaminen olla, joten niitä kuvia ulkosalla ei saatu otettua. Puskuritkin on nyt kummiskin kiilloteltu ja kiillottelu savotta alkaa olemaan valmis, tässä pari otosta tämän hetkisestä tilanteesta:
DSCN0358.jpg

DSCN0355.jpg


Puskureiden alkuperäinen hapettunut pinnoite (kromaus?) sai siis kyytiä ja puskurit kiilloteltiin kokonaan uusiksi alkaen p120 karkeudesta aina p1000:seen ja kiillotustahnaan. Ihan hyvät tuli. Kromi osien lisäksi kaikki valot, vilkut ym sellaiset käyty myös hiomatahnalla läpi.
 
Vs: Deckin veljen Galant Sigma -78

Aloituspostaukseen lisätty muutama kuva projektin aiemmista vaiheista ( kts. kuvat "konehuone II", "yleiskuva autosta" sekä kuva hiontaväreissä).

Ja nyt autosta saatiin muutama kuva myös ulkoilmassa:
Kuva0126.jpg

Kuva0123.jpg

Kuva0125.jpg

Kuva0122.jpg


Hämärä ehti tulemaan ja kuvat on nokia laatua. Auton väri on kyllä hyvä, livenä hämärässä katsottuna auton sävy taittui reilusti vihreämmäksi ja näytti lähes turkoosilta. Ei vain tuolla puhelimen kameralla ikuistunut nuo kuvat oikein hyvin.
 
Takaisin
Ylös Bottom