- Liittynyt
- 10 Huhtikuu 2010
- Sijainti
- Lappeenranta
ST:n ex ja alicen nykyinen Sigma siis kyseessä. Tausta:
-Elokuussa alkoi mittaristossa kiilua 2-3 vikavaloa. Mittasin jännitteet auton ollessa käynnissä -> vähän päälle 12, eli laturi ei lataa. Auton sai kuitenkin ajettua samitsulle asti säilytykseen ja sinne se jätettiin. Akkua ei otettu irti, koska ajateltiin latuin saapuvan muutaman viikon päästä.
-Itsenäisyyspäivänä otin auton kaapeleilla käyntiin hetkeksi (jotta olisi voinut siirtää sitä hieman), starttasi hyvin mutta oltuaan 2-3min kaapelit kiinni sammui heti kun otin kaapelin irti -> anti olla, laturi on jo matkalla Suomeen
-Laturin saapuminen "vähän kesti" kun tilattiin jenkeistä vähän muutakin samalla, mutta saapui viimein muutama päivä sitten.
-Laturin vaihtamiseksi otettiin syyläri puhaltimineen irti. Kaikki laitettiin kuitenkin takaisin paikalleen (ylä- ja alavesiletku, automaattivaihteiston öljylinjat, 3kpl sähköliittimiä). Kaadoin syylärin täyteen jäähdytysnestettä (punaista, kuten siellä olikin).
Nyt kun otettiin auto kaapeleilla käyntiin ensimmäistä kertaa laturin vaihdon jälkeen, niin lähti hyvin käyntiin ja kävi tyhjäkäyntiä kauniisti. Annettiin lämmitä hetken, lämmöt nousee (hitaahkosti, mutta ei epäilyttävästi) jonnekin 1/4 asteikosta (normaali 2/4 eli siinä puolivälissä). Sitten ajateltiin antaa vähän kaasua -> auto sammui saman tien. Uusi starttaus -> lähtee vaivalloisesti käyntiin, käy vajailla pytyillä (2-4), sammuu kohta uudestaan. Tätä jatkui muutaman starttauksen ajan, kunnes auto ei enää suostunut lähtemään käyntiin ollenkaan. Tässä vaiheessa kierroslukumittarikaan ei enää reagoinut starttausyrityksiin (aiemmilla starteilla toimi, kierrokset oli vajailla käydessä jotain 300-500). Startatessa bensa haisee pakoputkessa ja silloin kun vielä jonkin verran yritti lähteä niin paukutti putkessa silloin tällöin.
Päätelmät tässä vaiheessa: vika sytkäpuolella, puolat tuskin hajoaa kaikki 3 näin samanaikaisesti, joten epäilys PTU:n suuntaan. Kotiin tultua tajusin, että sehän on muuten sama PTU kuin tonnarissa, minullahan on jossain varalla uusi (käytetty) minkä joskus jenkeistä tilasin. Ei löytynyt (muuton jäljiltä tavarat vielä hieman hakusessa), mutta onhan minulla tonnarissa yksi kiinni. Ei muuta kuin takaisin samitsulle, purettiin otsalampun valossa PTU tonnarista pois (note to self: netistä löytyvistä ohjeista ei ole mitään hyötyä) ja vaihdettiin se Sigmaan. Kaapelit kiinni ja käyntiin -> lähtee kuin palmun alta, mutta lämmettyään about samaan lämpötilaan kuin aiemmin sammui kuin katkaisijasta kääntäen. Tällä kertaa ei edes koskettu kaasuun. Uudestaan ei suostu lähtemään käyntiin - pyörittää kyllä nätisti, mutta ei edes lupaa. Kierroslukumittarikin edelleen mykkä, kuten aiemmin (ensimmäisellä startilla ja käydessään toimi tälläkin kertaa).
Tässä vaiheessa tarvitsee siis uusia aivoja pohtimaan. Muutamia skenaarioita:
1) Erittäin huono tuuri ja tonnarinkin PTU olisi hajonnut samalla tavalla? (Tonnarihan ei myöskään lähde käyntiin, mutta se ei kyllä starttaa edes kylmänä.) Kokeilin PTU:ta kädellä eikä se tuntunut kuin hieman lämpimältä, joten tuskin kyseessä olisi myöskään sellainen tilanne että PTU ylikuumenee.
2) Akku jotenkin oikosessa ja ECU menee vikatilaan? Kaapelit irti ja auto sammuksissa näyttää jännitettä melko tasan 12V, joten tämä mittaus ei tue teoriaa, mutta onhan se mahdollista...
3) Nesteet ei pääse kiertämään ja auto ylikuumenee? Tosin, mikäli arkkitehtuuri on sama kuin muissakin mitsun koneissa mitä on vastaan tullut, niin mittariston lämpötila-anturi ja ECUn lämpötila-anturi ovat käytännössä vierekkäin, joten niiden tulisi näyttää edes suurin piirtein samoja lukemia. Kokeiltu myös ottaa (oletetun) ECUn lämpötila-anturin liitin irti, mutta auto ei startannut silloinkaan. Pidän tätä muutenkin hieman epäuskottavana, sillä yleensä huono ilmaantuminen näkyy kyllä lämpöjen nousuna. Kone päältä kädellä kokeiltuna hieman lämmin, ylä- ja alavesiletkut eivät, joten termostaattikaan ei ole vielä auennut.
4) Kampiakselin asentoanturi rikki? Kuulostaisi kyllä oudolta että tämä komponentti hajoaisi siten että toimii kylmänä mutta lämpöisenä ei.
5) ECU rikki, esim. konkat pullistuvat lämmetessään tms?
MUT-II löytyy, mutta illalla oli jo sen verran myöhä ettei enää alettu sillä tutkimaan. Jokinhan sen koneen sammuttaa kuin taikaiskusta, mutta mikä? ???
-Elokuussa alkoi mittaristossa kiilua 2-3 vikavaloa. Mittasin jännitteet auton ollessa käynnissä -> vähän päälle 12, eli laturi ei lataa. Auton sai kuitenkin ajettua samitsulle asti säilytykseen ja sinne se jätettiin. Akkua ei otettu irti, koska ajateltiin latuin saapuvan muutaman viikon päästä.
-Itsenäisyyspäivänä otin auton kaapeleilla käyntiin hetkeksi (jotta olisi voinut siirtää sitä hieman), starttasi hyvin mutta oltuaan 2-3min kaapelit kiinni sammui heti kun otin kaapelin irti -> anti olla, laturi on jo matkalla Suomeen
-Laturin saapuminen "vähän kesti" kun tilattiin jenkeistä vähän muutakin samalla, mutta saapui viimein muutama päivä sitten.
-Laturin vaihtamiseksi otettiin syyläri puhaltimineen irti. Kaikki laitettiin kuitenkin takaisin paikalleen (ylä- ja alavesiletku, automaattivaihteiston öljylinjat, 3kpl sähköliittimiä). Kaadoin syylärin täyteen jäähdytysnestettä (punaista, kuten siellä olikin).
Nyt kun otettiin auto kaapeleilla käyntiin ensimmäistä kertaa laturin vaihdon jälkeen, niin lähti hyvin käyntiin ja kävi tyhjäkäyntiä kauniisti. Annettiin lämmitä hetken, lämmöt nousee (hitaahkosti, mutta ei epäilyttävästi) jonnekin 1/4 asteikosta (normaali 2/4 eli siinä puolivälissä). Sitten ajateltiin antaa vähän kaasua -> auto sammui saman tien. Uusi starttaus -> lähtee vaivalloisesti käyntiin, käy vajailla pytyillä (2-4), sammuu kohta uudestaan. Tätä jatkui muutaman starttauksen ajan, kunnes auto ei enää suostunut lähtemään käyntiin ollenkaan. Tässä vaiheessa kierroslukumittarikaan ei enää reagoinut starttausyrityksiin (aiemmilla starteilla toimi, kierrokset oli vajailla käydessä jotain 300-500). Startatessa bensa haisee pakoputkessa ja silloin kun vielä jonkin verran yritti lähteä niin paukutti putkessa silloin tällöin.
Päätelmät tässä vaiheessa: vika sytkäpuolella, puolat tuskin hajoaa kaikki 3 näin samanaikaisesti, joten epäilys PTU:n suuntaan. Kotiin tultua tajusin, että sehän on muuten sama PTU kuin tonnarissa, minullahan on jossain varalla uusi (käytetty) minkä joskus jenkeistä tilasin. Ei löytynyt (muuton jäljiltä tavarat vielä hieman hakusessa), mutta onhan minulla tonnarissa yksi kiinni. Ei muuta kuin takaisin samitsulle, purettiin otsalampun valossa PTU tonnarista pois (note to self: netistä löytyvistä ohjeista ei ole mitään hyötyä) ja vaihdettiin se Sigmaan. Kaapelit kiinni ja käyntiin -> lähtee kuin palmun alta, mutta lämmettyään about samaan lämpötilaan kuin aiemmin sammui kuin katkaisijasta kääntäen. Tällä kertaa ei edes koskettu kaasuun. Uudestaan ei suostu lähtemään käyntiin - pyörittää kyllä nätisti, mutta ei edes lupaa. Kierroslukumittarikin edelleen mykkä, kuten aiemmin (ensimmäisellä startilla ja käydessään toimi tälläkin kertaa).
Tässä vaiheessa tarvitsee siis uusia aivoja pohtimaan. Muutamia skenaarioita:
1) Erittäin huono tuuri ja tonnarinkin PTU olisi hajonnut samalla tavalla? (Tonnarihan ei myöskään lähde käyntiin, mutta se ei kyllä starttaa edes kylmänä.) Kokeilin PTU:ta kädellä eikä se tuntunut kuin hieman lämpimältä, joten tuskin kyseessä olisi myöskään sellainen tilanne että PTU ylikuumenee.
2) Akku jotenkin oikosessa ja ECU menee vikatilaan? Kaapelit irti ja auto sammuksissa näyttää jännitettä melko tasan 12V, joten tämä mittaus ei tue teoriaa, mutta onhan se mahdollista...
3) Nesteet ei pääse kiertämään ja auto ylikuumenee? Tosin, mikäli arkkitehtuuri on sama kuin muissakin mitsun koneissa mitä on vastaan tullut, niin mittariston lämpötila-anturi ja ECUn lämpötila-anturi ovat käytännössä vierekkäin, joten niiden tulisi näyttää edes suurin piirtein samoja lukemia. Kokeiltu myös ottaa (oletetun) ECUn lämpötila-anturin liitin irti, mutta auto ei startannut silloinkaan. Pidän tätä muutenkin hieman epäuskottavana, sillä yleensä huono ilmaantuminen näkyy kyllä lämpöjen nousuna. Kone päältä kädellä kokeiltuna hieman lämmin, ylä- ja alavesiletkut eivät, joten termostaattikaan ei ole vielä auennut.
4) Kampiakselin asentoanturi rikki? Kuulostaisi kyllä oudolta että tämä komponentti hajoaisi siten että toimii kylmänä mutta lämpöisenä ei.
5) ECU rikki, esim. konkat pullistuvat lämmetessään tms?
MUT-II löytyy, mutta illalla oli jo sen verran myöhä ettei enää alettu sillä tutkimaan. Jokinhan sen koneen sammuttaa kuin taikaiskusta, mutta mikä? ???