E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Ostettiin tuossa Galant joka täristää tosissaan kiihdyttäessä, eli oireet:

1: vaihteella ei tärinää
2 & 3 & 4 vaihteilla kiihdyttäessä tärisee/täristää, mutta tasaisella ajolla ei nimeksikään.
3 Vaihteen synkrot rusahta aina väliin..

Autossa on vaihdettu jakohihna joskus ja omistaja sanoi että se täristi kokoajan ja huollossa olivat korjanneet tuon tutun tasapaino-akselin välityksen, mutta voiko se edelleen olla pielessä?, täristää tosiaankin niin että konepeltikin tärrää.. :eek: mutta vain kiihdyttäessä.. ja jollain 2500-2800 rpm alueella erityisesti..

Eka epäiltiin vanteita mutta ei ollut niistä.

Lisäksi autossa on joku tiheämpi välitteinen aski? (glsi tämäkin?) kun kerta 3100rpm on 100km/h vauhdissa kierroksia, itsellä on omassa glsi ~2700rpm..
Vai onko välitykset muuttuneet myöhempiin vuosimalleihin (oma 89, ostettu 92)
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

Pikkasen mystinen....

Omissa välitykset: GTI etuveto 89 : 2800-2900 100km/h (mittari) eli noin 500kierrosta eroa
GLI 90: 2400-2500 100km /h (mittari)

Ei kyllä kannattais yhdistää tota konetta GTI askiin, se ei tiedä muuta kun rankkaa bensan menoa.

Oma gti täristää kiihdytyksissä 40-50 alueella. vaihteesta riippumatta, syyllinen on sisemmät vetonivelet. 3 myös rusahtaa mutta ei tämmösellä tottuneella kuljettajalla enää.

Paljo on kierrokset esim 3 vaihteella 40 km/h Onko lähempänä 1500 vai 2000...
Kyllä ainakin nuo omat on täristäny erinäisten tp ongelmien takia yhtälailla paikallaan ja liikkeessä.
Voi tietty olla niin monella tavalla päin v**tua. Esim voi olla jompikumpi akseli pois kokonaan, välitykseltä pois (villivapaana), vähän pielessä tai kierroksilla. Ei varmaan täristä esim jossain 6000rpm, käy sileästi siellä?

Kerran kokeilin yhtä gti galanttia, jossa oli vastaavanlainen ongelma, se tärinä oli oikeesti aika saamarinmoinen ja juuri noilla kierroksilla ja vaihteilla, siististi sai ajettua silleen että kiihdytti ykkösellä 50 asti ja jatko siitä sitte ylivaihteella. Kyseisessä autossa oli alustan sähkösäätö, eli ECS. Noin gti galanteilla porukka tainnu ajaakki :D

Epäilyt olivat sillon kans tp-akselit, vetarit, kumityynyt, kytkin ja koko muu voimansiirto. Jäi selvittämättä kun päätin ostan tuon valkoisen ku se oli niin komia.....

Onko jostain teinikäytöstä tullut, kolistaako ulommat nivelet?
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

mystinengalant sanoi
Pikkasen mystinen....

Oma gti täristää kiihdytyksissä 40-50 alueella. vaihteesta riippumatta, syyllinen on sisemmät vetonivelet. 3 myös rusahtaa mutta ei tämmösellä tottuneella kuljettajalla enää.

Paljo on kierrokset esim 3 vaihteella 40 km/h Onko lähempänä 1500 vai 2000...
Voi tietty olla niin monella tavalla päin v**tua. Esim voi olla jompikumpi akseli pois kokonaan, välitykseltä pois (villivapaana), vähän pielessä tai kierroksilla. Ei varmaan täristä esim jossain 6000rpm, käy sileästi siellä?

Onko jostain teinikäytöstä tullut, kolistaako ulommat nivelet?

Nivelet ei kolista, eikä välystä tunnu eturenkaissa, mutta silti, aina kiihdyttäessä on tärinä aivan mieletön, omassakin galantissa tunnen vastaavan "tärinän" kiihdyttäessä, mutta se on niin pieni että sitä ei huomaa ellei etsi..

tässä tosiaankin peltikin väpäjää kiihdytyksessä, ja tärinä tuntuu todellakin sisällä asti, isommilla vanteila tärinä hieman vaimeni, mutta on todellakin yhä olemassa.. onkohan nuo sisemmät vetonivelet miten kalliit.. mutta tosiaankin, tärinä ei enää ole/tunnu ainakaan kun vauhti on saavutettu..

Pitääpä kysästä nuista kierroksista kun veli tulee töistä.

Ei pitäisi olla teinikäytössä ollut, (mutta mistäpä näistä tietää), vanhalta mieheltä se käytännössä ostettiin joka oli käytännössä menettänyt ajokykynsä.
Ja galantin ohjekirjasta olin katsovinani että GTI mallissa vain 1 vaihteen välitys on eri.. että mikäköhän..
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

J. Puhakka sanoi
Ei pitäisi olla teinikäytössä ollut, (mutta mistäpä näistä tietää), vanhalta mieheltä se käytännössä ostettiin joka oli käytännössä menettänyt ajokykynsä.

Niinhän ne aina, mutta kysymys kuuluukin oliko vanha mies menettänyt kykynsä ratissa ollessaan ja vetänyt etupään johki ja korjattu miten sattuu, tuo kuulostaa kyllä ihan samalta ongelmalta kun siinä gti galantissa oli silloin . Omassa se tärinä ei oo kova, ja huomaa et on nivelet kun esim ylämäeesä / kuormalla tosi paha. Tärinä tuntuu kuskin puolella paremmin ja on aina nopeusalueella 40-50, ihan sama mitä kone kiersikään silloin, pelkään myös et ois ns poskilaakeri menos. Tärinän tuntee kaasuspolkimessa ja jonkin verran ratissa. Ja ei ees tarttee varsinaisesti, pelkkä vetopäällä ajo noilla kiekoilla tekee ton pienen tärinän. Ja tosiaan pahin on ajaa ylämäkeen esim 3-4 jotain 50. Voitas melkeen kysyä veholta noita nivelten hintoja. Haluuks kysyy ku oon ite ihan vakiovaiva siel nykyään. :D

Pelkät nivelet maksaa luultavasti mansikoita, sulla on tos ny se ongelma ettei tiedä kumpi loota siinä on, gti:n lootaan tulee kiinni sit gti:n nivelet ja ne on vielä harvinaisemmat, itellä on nyt jostain random käytetystä gti:stä tuo pidempi koko akseli odottamassa, pitäis se lyhempi saada viel. Ja tosiaan ulommatki nivelet ihan kuutamolla jo. :p


edit: Se ero 1. vaiheen välityksessä meinaa vaan sitä et niillä on keskenään myös eroa (kait), mut kokonaisvälitys on eri, eli kaikki vaiheet lyhyemmät tos gti:s, 1 ja 2 on esim sellasii et niillä ei oo mitään iloo ees kiihdytellä, kolmosella tuo vasta lähtee vastaamaan monoon
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

Onko laiska kiihdyttäessä?

Ettei olisi sytkä pielessä ja rankasti.

Ja toinen mikä vaikuttaa eniten,on etummainen/takimmainen tukikumi,itselläkin exessä oli jo HALKI edestä,ja takaa menossa halki (kone pompotti eessuntaas,ja täristi.).

B.putsari uusittu koska?

Sytkäosat yms perusasiat kunnossa?
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

En lukenut muiden vastauksia kokonaan, mutta ite ehdottaisin kytkimen painelaakeria tai kytkinlevyn jousia. Vois viitata juur siihen että kun moottori saa vetoa, niin alkaa laakeri rykimään.
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

ST sanoi
Onko laiska kiihdyttäessä?
Ja toinen mikä vaikuttaa eniten,on etummainen/takimmainen tukikumi,itselläkin exessä oli jo HALKI edestä,ja takaa menossa halki (kone pompotti eessuntaas,ja täristi.).

Ei ole laiska kiihdyttäessä, kiihtyy ja kukkuu niinku pitääkin, syö bensaa niinkuin pitääkin, kaikki toimii niinkuin pitääkin paitsi tuo tärinä :nykii
Pitää sanoa nuista moottorinkumeistakin..
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

Tärinä muuten väheni kun laakeri joka tuli kuulina avattaessa vastaan vaihtui uuteen.. voi olla että jos toiselle puolelle vaihtaa niin saattaa loppua kokonaan.. Tosin hieman outoa että 250tkm ajetussa autossa on laakerin vaihto talkoot edessä..

Niitä kierroslukuja btw siitä askista:

2 vaihteella @ 40km/h = 3000rpm
3 vaihteella @ 60km/h = 3000rpm
4 vaihteella @ 60km/h = 2150rpm
4 vaihteella @ 80km/h = 2800rpm
5 vaihteella @ 80km/h = 2300rpm
5 vaihteella @ 90km/h = 2600rpm
5 vaihteella @ 115km/h = 3300rpm

Nuo siis mittarin mukaan, tuo 115km/h mittarin mukaan vastannee 100km/h todellista.

itsellä on omassa glsissä vertailun vuoksi 3000rpm kun mittari näyttää 120km/h ja 2600rpm kun mittari näyttää 100km/h
Ja todellista nopeutta 100km/h saavutettaneen noin 2800rpm korvilla.
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

J. Puhakka sanoi
Tärinä muuten väheni kun laakeri joka tuli kuulina avattaessa vastaan vaihtui uuteen.. voi olla että jos toiselle puolelle vaihtaa niin saattaa loppua kokonaan.. Tosin hieman outoa että 250tkm ajetussa autossa on laakerin vaihto talkoot edessä..
Ex-E3-Galantissani oli ostettaessa (260 tkm) toinen etupyörän laakeri päreinä. Se kyllä piti kovaa ääntäkin.
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

KYllä tuo ihan gti askilta kuulostaa, eli siinä on gti:n vetaritkin sillon pakko olla, tai näin luulisin. Tsekkaas onko samanpaksuset kuin glsi. Voi toki olla et se tärinä vähenee kun tulee väljää pois, mutta siellä on jotain muutakin väljää jos vielä tärisee. Ja se väljyyden ensimmäinen aiheuttaja voi olla korjaamatta vielä. Omastanikin vaihdettu toinen pyöränlaakeri, siltä puolelta joka ei täristä ja joka on muutenkin terveempi. Ja oli vaihdon aikoihin ajettu vähemmän kuin 260tkm. Eikös pyöränlaakerin huomaa heiluttamalla pyörää???

Hitto kun tietäiski, ettei tarttis vaihdella osia umpimetsässä.
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

mystinengalant sanoi
Eikös pyöränlaakerin huomaa heiluttamalla pyörää???

Tätä ei huomannut, ei ollut klappia whatsoever, katsastuksesta meni läpi jne.
Mutta avattaessa silti tuli kuulat vastaan ja complete fubar oli siis ko. osa.
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

J. Puhakka sanoi
Tätä ei huomannut, ei ollut klappia whatsoever, katsastuksesta meni läpi jne.
Mutta avattaessa silti tuli kuulat vastaan ja complete fubar oli siis ko. osa.

Hmmm kiintoisaa, joo ei munkaa viimekatsastukses ollu mitään ongelmii......oli kyl niin äijä katsastaja et piti oikeen kätellä jälkeenpäin, hylkyperusteita ois kyllä voinu olla mut ei noin komeita autoi saa hyljätä.... :p

Pitäis itsekkin nuo tutkia.....otitteko alkuperäisosan, hintaa???
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

Jepejp.
Mulle vaihdettiin molemmat etupyörien laakerit ihan liikkeessä, hintaa yhteensä muistaakseni jotain parisataa euroa töineen. Täristäminen väheni kyllä huomattavasti, miltei loppui kokonaan kiihdyttäessä. Ja mulla oli jo kuskinpuoleinen laakeri aika lopussa, katsastuksessa tuli huomautus, ja sen huomas kyllä ihan rengasta heiluttelemalla ylä- ja alareunasta ( renkaan ollessa ilmassa, tietty)
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

sigge sanoi
Jepejp.
Mulle vaihdettiin molemmat etupyörien laakerit ihan liikkeessä, hintaa yhteensä muistaakseni jotain parisataa euroa töineen. Täristäminen väheni kyllä huomattavasti, miltei loppui kokonaan kiihdyttäessä. Ja mulla oli jo kuskinpuoleinen laakeri aika lopussa, katsastuksessa tuli huomautus, ja sen huomas kyllä ihan rengasta heiluttelemalla ylä- ja alareunasta ( renkaan ollessa ilmassa, tietty)

No mul ei tarttis teorias vaihtaa ku toinen. Siggekin tosin muistaa et mulla oli AINAKIN ne uloimmat nivelet finaalissa. :p
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

Jos sisemmät vetarit täristää,niin vaihdappa oikea kulho vasemmalle ja päinvastoin.
Tärinä loppuu :eek:
Ei tarvitse ostaa uusia turhaan
Toimii :driver
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

iloret sanoi
Jos sisemmät vetarit täristää,niin vaihdappa oikea kulho vasemmalle ja päinvastoin.
Tärinä loppuu :eek:
Ei tarvitse ostaa uusia turhaan
Toimii :driver
mitenkä ne kulhot saapi irti? onko siellä lukkorengas tms? vois kokeilla tota kikkaa ku itellä kans jyristää kiihdytyksessä.
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

mulla sama juttu oli eclipsessä, että tietyillä kierroksilla tärisi, epäilin voimansiirtoa, mutta vaihdelaatikko huollettiin, ja ulommat vetarit, koiranluut, alapallot, raidepäät (tuskin vaikuttaa kolme e.m.) sekä ulommat vetonivelet vaihdettu ja silti junnasi edelleen.

voimansiirto periaatteessa poissuljettu, jolloin vika oltava milteis koneessa. tasapainoakseleita sopii epäillä, saas nähdä ny kun uutta rakennetaan ja tp akselit on pois että miten käyttäytyy. voipi olla et ennen ne oli rankasti pielessä.
 
Vs: E3 Galant (92) täristää kiihdyttäessä..

iloret sanoi
Jos sisemmät vetarit täristää,niin vaihdappa oikea kulho vasemmalle ja päinvastoin.
Tärinä loppuu :eek:
Ei tarvitse ostaa uusia turhaan
Toimii :driver

Vaihdettiin mulle se huonomman puolen vetari kokonaan toiseen, tärinä tais melkeen pahentua vaan, ja tuskin se vetari sit oli huonommas kunnos. Ulomman nivelen äänet hävisisvät kuitenkin. Tuo siis ei tärise kierroksilla vaan vauhdeissa näin sanoakseni, kiihdytyksessä. Tosin koneen kannattimet on aika paskat. Tp akselit on nyt kohdallaan ja tuo tärinä on enemmänkin ravistusta, kaasupolkimessa. Poskilaakeri?

Joudut ottaa vetarit kokonaan irti ja sillon lentää öljyt myös laatikosta. Tämän jälkeen purkamaan vetareita....
Tosin koneen kannattimet on aika paskat.
 
Takaisin
Ylös Bottom