ECU sekoilee?

jag-stang

Galant 2.0 GLS -98
Liittynyt
23 Heinäkuu 2004
Sijainti
Joensuu
Eli autona on uudemman kopan -93 automaatti lancer. Auto on viime syksystä asti hyytynyt ja nykinyt enemmän ja vähemmän kiihdyttäessä 60-100 km/h vauhdista. Vauhdin ollessa yli 60 km/h kiihdytys onnistuu yleensä vain pintakaasulla ja odottamalla, mutta jos kaasua lisää enemmän tai jopa kaikki mitä pystyy niin auto hyytyy täysin. Kaiken lisäksi bensankulutus on myös noussut noin 1-2 litraa sataselle.

Syksyllä vaihdettiiin sytytyspuolelta melkein kaikki kulutusosat + suotimet ja nesteet. Tällä vika korjaantui osaksi aikaa.

Talvella nykiminen jatkui ja vikaa saatiin korjattua kun huomasimme, että jakopää oli laitettu yhden hampaan väärään asentoon.

Tänään tarkistin bensapumpun ja sillä alueella ei pitäisi olla mitään vikaa. Samalla tarkastin vikakoodit ja ecu kertoi, että ilmamäärämittarissa olisi jotain vikaa. Eli voiko ilmamäärämittarin hajoaminen aiheuttaa noin paljon vaikutusta kiihtyvyyteen? vai onko kyseessä sitten ecun lahoaminen? Kysykää ihmeessä jos esitin jonkun asian epäselvästi. Vihjeitä ongelman ratkaisuun kaivattisiin :)
 
jos ilmamäärämittarista tulee vikakoodi = se ei ilmeisesti toimi = ECU menee limpmodeen ja silloin se ei haistele mitään antureita ja käyttää vain arvoja jolla auto varmasti toimii..

näin 91vm 1.5:ssä...

Suosittelen etsimään foorumilta semmoisen kaverin kun "esku" hän osaa noita Ecuja ja ilmamittareita fiksailla...

EDIT

Harmi kun et maininnut onko tuo autosi jo MAP anturilla vai MAF anturilla varustettu.. mutta noin kuin sen edellä mainitsin se menee MAF anturin kanssa..
 
Äsken otettiin ilmamäärämittari irti ja tarkasteltiin sisältöä missä kaikki näytti olevan ok päällisinpuolin. Eikun koppa takasin autoon ja nyt pelaa auto erittäin huonosti.

Vikakoodeina tuli tällä kertaa seuraavaa:
12 = ilmamäärämittari
13 = imuilman lämpötunnistin
14 = PS, throttle position sensor, kaasuläpän asennon tunnistin
25 =  barometric pressure sensor, ulkoilman paineen tunnistin (kyllä!!), sijaitsee ilmamäärämittarin yhteydessä
55 = Idle air control (IAC) valve position sensor fault.

Eli merkkaako tämä nyt sitä että toi ilmamäärämittari sanoi itsensä irti lopullisesti? Nyt ecu on ainakin limbmodessa, kun ei oikein mitenkään kiihdy ja automaattikin vaihtaa vaihteita aika huonosti.

Kuitenkin sain kaverin suostuteltua tulemaan samanlaisella autolla käymään tänään, joten onko kumpaankaan autoon mitään haittaa jos kokeilen hänen auton ilmamäärämittaria?
 
tai sitten unohdit laittaa sen ilmamäärämittarin pistokkeen kiinni tai se jäi löysälle.... mulla käynyt sama juttu, monesti.. ;D

mutta mutta, itte oon vaan pelannu tuon aiemman konemallin kanssa, 1.5 koneet.. oon tohon omaankin laittanut 2.4 sapporosta ilmamäärämittarin ja hyvin toimii kun ohivirtaukset saa kohdalleen..

mutta nuo, 12, 13 ja 25 on ihan selviä ilmamäärämittari vikoja.. :( ja tuo 55 olisi tyhjäkäynnin säädin.. peli menee jännäksi, onko aiemmin ollut mitään oireita kuten nykimistä tai ylisuurta bensankulutusta tai mitään erikoista? noi nyt vois tietysti laittaa vielä sen piikkiin että ECU on tiensä päässä..

niin juu ja jos kaverilla samanlainen auto, samalla koneella, ei ole mitään haittaa vaikka koetat sillä mittarilla :)

EDIT

niin olihan tuossa mainittu että on nykimistä ja muuta.. tuon tyhjäkäynnin säätimenkin pystyy puhdistamaan, se on melko simppeli laite.. muista sitten irroittaa akun kengät n.15 min ennenkuin laitat sen kaverin ilmamittarin kiinni jotta vikamuisti nollaantuu.. sitten jos check engine syttyy niin sitten on syytä lukea koodit.
 
Kyllä se johto oli kiinni ja yhtä huonosti se toimi kun kokeilin ilman sitä.

Onhan se jo jonkin aikaa nykinyt ja bensankulutus on noussut 1-2 litraa viime kesästä.

Pitää kokeilla mitä se nyt sanoo sillä toisella mittarilla ja miettiä sitten sen jälkeen mitä tapahtuu ???
 
Kun oli ilmamäärä mittarin liitin irti ,satuitko käyttämään autossa virtaa hetkenkään päällä.Jos käytit se selittää nuo vikakoodit.Se ei unohda niitä koodeja jos niitä ei nollaa.Akunkenkä vartiksi irti,pieni ajolenkki ja koodien lukuun uusiksi.

Itsellä oli ilmamäärämittari viimetalvena risa ja polttoainetta kului kului kyllä reippaasti ja en kyllä ihmettele vaikka nykimistäkin se voisi aiheuttaa.Silmämääräisesti sieltä ei mitään vikaa löytynyt vaikka oli 3 pintaliitos trakkua sökönä.
 
Meneekin huomiseksi tuo testailu. Ja en muuten muistanut "nollata" sitä ecua sen ilmamäärimittarin irrotuksen jälkeen ;D hyvä minä. No joka tapauksessa huomenna palaan asiaan töiden jälkeen.

Eli tuon mittarinko voi ehkä korjata? Tietääkö kukaan hintaa kyseiselle operaatiolle? Mitä netistä katselin niin 200-250 e saa käytetyn.
 
jep, sen mittarin voi korjata, etsippä jostain Eskun yhteystiedot ja ota yhteyttä, uskoisin että pääset halvemmalla kun tuo 250e ;)
 
Elikkäs tämän päivän saldo. Ensinnäkin nollasin vikakoodit, käytin hetken ja antoi numerot 14 ja 25. Tämän jälkeen kaverin ilmamäärämittari kiinni ja testi ajolle, pätkii edelleen, mutta toimi ehkä hiukan paremmin.. Vikakoodien tarkistus --> ei mitään.

Seuraavaksi oma ilmamäärämittari kiinni ja testiajolle, toimii yhtä huonosti kuin ennen --> vikakoodien luku --> ei mitään.

Tämän jälkeen kokeiltiiin ihan vain huvikseen toisia tulppia ja hieno säädettiin vielä kerran sytytystä. Ei mitään vaikutusta --> vikakoodien luku varmuuden varalta --> taas antaa 14 ja 25.

Sen verran vielä tuosta, että kun auto on vapaalla ja painaa kaasun pohjaan niin kone ei kierrä kuin vajaat neljätuhatta kierrosta ja aloittaa hirveän räpeltämisen. Satasen vauhdista kun tänään kokeilin polkaista kaasun pohjaan auto sakkasi täysin ja alkoi moottorilla jarruttamaan. Eli kaikki ongelmat alkavat kun moottori kiertää yli 3000 kierrosta, ennen sitä ei mitään ongelmia. Menee jo minun tietämyksen yli, että mistä etsiä enää vikaa?
 
jeps, eli kun se sakkaa niin sulla on läpän asentotunnistin päin honkia.. :( koetappa paikalliselta mitsuhuollolta tai joltakin saada ohjeet tuon säätämiseen. sitten jos en väärin muista niin senkin pystyi mitata jotenkin että onko ko. värkki enää edes elossa..

Toivottavasti joku muistaa että miten.. mulla ei mitään muistikuvaa.. :p

toivottavasti värkki on hengissä ja saat sen kohdalleen, se auttaa menoa jo kummasti.
 
Katoin ne arvot ja säätöohjeet huolto-oppaasta. Mittauksien mukaan värkki on elossa ja jouduin ehkä hiukkasen säätämään sitä kaasuläpän asentotunnistinta.

Kone käyntiin ja kaasua --> edelleen kierrokset ei nouse yli 4000 ja röpeltää aivan mahdottomasti. Lisää ehdotuksia mistä vian voisi löytää ???
 
Kuulostaa kyllä pahan kerran eculta, kun se kerran valittaa sekä barometristä että tps:stä. Jos tps on väärin säädetty, käy auto miten sattuu kyllä, mutta ei siitä vikakoodia yleensä tule. Barometri taasen asustaa ilmamäärämittarin kanssa.

Eli ennen kuin teet mitään muuta, kannattaisi ihan omien hermojen säästämiseksi katsoa se ecu ensin. Kun se on varmasti kunnossa, voi sitten hutkia muita osia, jos vielä on tarvis.
 
Tehtiin tuossa viime viikon aikana reissu helsinkiin ja takaisin.. meinas tulla  :'(  kurkkuun monta kertaa. Kaikkein hauskinta oli ehdottomasti matka forumilta itäkeskukseen check engine valon palaessa ja auton sammuessa aika herkästi..

Lähtiessä ei ollut yhtään vikakoodia taas vaihteeksi ja tullessa oli ilmaantunut 14, 55 ja 25. Huomenna lähtee ecu irti ja postiin huoltoa kohden. Katsellaan mikä on tilanne sen jälkeen.
 
ECU saapui eilen huollosta. Oli jotain pientä häikkää, ei mitään suurempaa kuitenkaan.

Hirveällä vauhdilla ecu kiinnia testiajolle... ... ei toimi vieläkään :seina :seina :seina

Nyt ei sakkaa enää kuin seinään mutta edelleen ei jaksa vääntää eikä kone kierrä yli 4000 kierroksen.

Check engine palaa ja vikakoodeina seuraavaa...
14 = PS, throttle position sensor, kaasuläpän asennon tunnistin
25 = barometric pressure sensor, ulkoilman paineen tunnistin
55 = Idle air control (IAC) valve position sensor fault.

Elikkäs ehdotuksia mitä seuraavaksi tekemään? kaasuläpänasentotunnistin uusiksi?
 
ilmamäärämittari ainakin sökö... toi tyhjäkäynti juttu on aika hämäävä, esmes mun Hyundaissa tuo tyhjäkäynti juttu ei edes toimi, sitä ollaan eskun kanssa monasti ihmetelty, kun ei tajua mitään mokoma anturi, mulla siitä ei kyllä vikakoodia tule (niinkuin ei vissiin mistään muustakaan ;D )

koeta ensin tarkistaa liittimet ettei ole ihan haperot, vähän jotain röppöä peliin ja sitten tarkistat että siinä on arvot kohdallaan, mulla ei valitettavasti ole arvoja tarjota tuohon sinun moottoriin...

Jotenkin tuntuu uskomattomalta ettei kone kierrä kunnolla edes 4000rpm, mitenkäs se sytytys, sytytyslaitteet ja muut säädöt? voisin heittää ihan hatusta tämmösen teorian että siellä on jotain antureita niin pielessä että kun päästään tohon kierrosalueelle niin sitten menee kartat jo niin puuroksi että kone sakkaa ihan tyystin.. mutta onneksi ECU on nyt kunnossa, helpottaa vian etsintää huomattavasti.

Muistitko Ecun asennuksen jälkeen akun navat irti 15 min ja sitten pitää tyhjäkäynnillä muutaman hetken ja käydä pienellä testilenkillä ja lukea vikakoodit?

Mitenkäs, oisko sulla nyt mahdollisuutta saada sitä toista ilmamäärämittaria lainaksi nyt kun on varma että ECU on ehjä? siitä saisi sitten lisää vikaa pois kun tietäisi että ilmamäärämittarista on jotain rikki ja sen voisi lähettää huoltoon..
 
Pitää koittaa huomenissa saada kaverin auto taas purettavaksi :)

Kun ne vikakoodit katoin niin akku oli ollut yön irti ja ecu kiinni ja pieni lenkki takana. Johdot näyttää ihan hyviltä ja kaikki liittimet tuntuis olevan kunnolla kiinni.

Sen unohdin mainita, että check engine ei ala heti palamaan vaan pienen ajon jälkeen. Viimeksi ajoin noin 100 metriä. Syttyy myös jos on paikallaan jonkun aikaa. Plussana auto sammuu joskus heti käynnistyksen jälkeen.

Tekee myös välillä sitä, että automaatti ei vaihda vaihteita silloin kuin pitäisi. Esimerkkinä saattaa jättää vaikka kakkosen huutaman 3000 kierrosta kun normaalisti menisi vaikka kolmosella 2000 kierrosta. Voisiko tästä olettaa että ainakin se kaasuläpän asennontunnistin olisi sökönä? ohjaako se myön automaatin toimintaa???

Sytytyspuolella on uutta osaa aika paljon ja sytytys on kohdallaan.
 
Tänään kokeiltiin bensapumpun toiminta ja painetta pitäisi olla riittävästi. Kokeiltiin irroittaa ilmamäärämittari jolloin auto ei toimi ollenkaan. Kokeilin irroittaa sen kaasuläpän asennontunnistimen, mistä antaa myös koodin. Tällä ei ollut minkäänlaista vaikutusta autoon. Ihmeellistä.

Eskun kanssa ollaan soiteltu ja yritetty keksiä että missä vika piilee. Erikoista on kun antaa kolmesta täysin eri kohteesta vikakoodin. Kalliiksi tulee jos kaikki menee uusiksi :seina

Kaverin autosta tuskin saan osia testattavaksi. Ei ollut hänen isä tykännyt oikein siitä. kun viimeksi vaihdeltiin osia.

Vihjeitä otetaan edelleen vastaan.
 
Miten se kaasuläpänasennontunnistin oikein säädetään kohdilleen?? Itsellä on kylläkin 1.5 GLXi -91 Lancer, mut periaate varmaanki sama.. Mullakaan ei ollu mitään vaikutusta vaikka otin sen johdon irti ja kokeilin pyörittää konetta, tosin check engine-valo syttyi, outoa.
 
Joku viisaampi voi varmaan neuvoa tuon säätämisen tarkasti.

Tänään sitä kaasuläpänasennontunnistinta räplätessä huomattiin, että se ei saa kuin 0,12 volttia eculta, eikä ecun juuressa ollut sen enempää jännitettä. 5 volttia on oikea jännite. Eli ecu lähtee huomenna takasin korjattavaksi. Katsotaan miten auto toimii sen jälkeen.
 
Menee elämä vaikeaksi, ecu oli kunnossa ja eskulla huollossa kävivät automaatin ohjausboksi (oli vikaa) ja tyhjäkäyntimoottori (ei mitn vikaa). Vasta kun osat sain kiinni ja tutkittiin lisää niin ilmamäärämittari vie kaiken jännitteen itseensään ja siten tulee noi kaikki vikakoodit muistakin antureista :seina voi kun olisi aikaisemmin tajunnut niin ei tartteis osa kerrallaan lähetellä edestakaisin :seina

Nyt on ilmamäärämittari irti ja auto toimii huomattavasti paremmin vaikka onkin aika tukkonen ajettava. Ei enää automaatti sekoile tai auto sammuile.

No jos jotain pahaa niin jotain hyvää.. Saatiinpahan korjattua helmasta pari sormen mentävää reikää, oli kai aikaisemmin kolahtanut jonnekkin ja siitä alkanut ruostumaan. Samalla tuli asennettua spl dynamicsin 6.2 erillissarja ja pari kymmentä kiloa bitumimattoa ;D
 
Ei tää voi olla enää mahdollista :seina :seina :seina

Päivän sain ajaa autolla ja nyt ampu öljyt pihalle jakopäästä. Onneksi tämä tapahtui pihaan saapuessa eikä satasen vauhdissa jossain maantiellä. Menee pikkuhiljaa usko tuohon autoon ihan täysin.
 
Ilmamääräämittari tuli tänään takaisin ja auto toimii mainiosti :peukku


Eli loppujen loppuksi vikaa oli ecussa ja ilmamäärämittarissa, joka oli kasattu väärin. Kansi oli väärinpäin kiinni ja tästä johtui ongelmat.


Öljyt tulivat pihalle kampiakselin stefasta. Kaipa oli oikein kirjoitettu ;) no samalla sai sitten tehtyä öljyjen vaihdon, olikin jo 10 000 ajettu viime vaihdosta.


Suuret kiitokset etenkin ESKULLE ja kaikille muille jotka olivat auttamassa paikan päällä ja tässä viestiketjussa. Ehkäpä tästäkin kokemuksesta on jotain hyötyä jollekkin tulevaisuudessa ;D näköjään kannattaa näiden 92-95 lancerien ecut myös käyttää huollossa. Lisää hommia vaan eskulle ;D :peukku

On se elämä ihanaa nyt, kun oma auto toimii ;D
 
hienoa. kyllä se on paha tuo karman vortexi mittari, tuntuu koko ajan hajoilevan ;D

onneks esku on niin pätevä jätkä et se korjaa kaikki ;D
 
Joojoo, plaaplaa... no yritänhän minä kyllä tietty kaiken korjata, mut ei se sentään ihan aina onnistu.


Mut. Oli siinä automaatin ohjainyksikössäkin vikaa... eli kaikki tomaattien omistajat: jos loota tuntuu lauenneelta, ei kannata ensimmäiseksi suolistaa laatikkoa, vaan vikaa löytyy kutakuinkin samalla todennäköisyydellä automaatin ohjainyksiköstä kuin moottorin vastaavasta. Eli suurella.

Ja huom! Moottorin ohjain ja automaatin ohjain ovat erilliset lootat.
 
Jatkanpa taas tähän ketjuun (vaikka ei taida otsikkoon enää sopia), mutta alkoi taas nykimään.. Edellistä vikalistaa ja kaikkea mitä on korjattu voi lukea ylempää.

Elikkäs joku aika sitten alko auto nykimään ja korjaantui kaasuläppäkotelon puhdistuksella. Sen jälkeen ollut seuraavanlaista ongelmaa.. Ensimmäisenä kone on ruvennut käymään "korkealla" tyhjäkäynnillä jotain 1500 kierrosta minuutissa ja ei tasaannu vaikka miten lämmin kone olisi.

Nyt viime viikon lopussa ryyppy hävisi kokonaan, käy enää noin 700 kierrosta minuutissa. Lisäksi nykii ja tuntuu kiihdytyksissä, että parikymmentä hevosvoimaa hävinnyt. Mukava automaatilla liikennevaloissa, jos vaihde päällä ja jalka jarrulla nii käy noin 200 kierrosta minuutissa ja uhkailee sammua :)

Olisiko minkälaisia korjausehdotuksia? Lämpötila-anturi? Ei opiskelijana kehtaisi arpomalla noita osia ostella, joten apua taas kaivataan ;D
 
Meni taas sitten yksin puheluksi..

No kuitenkin, rakas päiväkirja... :D
Lämpötila-anturi vaihdettu. Ei ollu paikallisessa varaosaliikkeessä kuin 12 e ja risat. Merkkiliikkeessä olis kustantanu 64 e ja risat. Mistä tämä ero tulee ei voi tietää.

Itse ongelmaan, kaikki tukkosuus ja vedon puute hävis :peukku mukava ajaa taas autolla :) pientä melkein huomaamatonta nykimistä pintakaasulla ajaessa, pitää sitä kaasuläppäkoteloa vielä puhdistella.

Mutta se kierrosten heijaaminen. Aluksi toimi hyvin pari päivää, tai tarkemmin ajateltuna ehkä ei (tyhjäkäynti kylmänäkin alle 1000 rpm) ja nyt teki taas sitä että ei meinannu "ryyppyä" laskea (lämpimänä 20 km ajon jälkeen 2000 rpm) ja sit kun rupes laskemaan niin heijas sitä 1000-2000 rpm. Pitää huomenissa käydä yleismittari ostamassa ja ruveta mittailee mikä siellä nyt aiheuttaa sitä heijaamista. Vikakoodi oli sillon aikasemmin tuosta tyhjäkäyntimosasta tullut.

Päivittelen kun jotain uutta tulee.
 
Kah, kohtalotoveri. Porukoiden ´95 1.6l Lancer
on alkanut pitämään vastaavia oireita. Yli puolta kaasua on turha tarjota, kone hyytyy samantien, alkaa nykimään ja vauhti tippuu vähitellen.

Autosta hajosi puola viime vuonna ja siihen vaihdettiin 30tkm ajettu Carisman puola. Vika on ilmennyt tämän jälkeen. Mitsun huollossa ei löydetty mitään vikaa. Tämän jälkeen on vaihdettu bensasuodatin, tulpat, tulpanjohdot ja virranjakajankansi. Ei vaikutusta. Seuraavaksi lienee vuorossa ecun huollattaminen?
 
Kohtalotoveri :) ei ehkä niin mukavissa merkeissä mutta kuitenkin.

Se ecuhan se miulla temppuili sillon. Tällä hetkellä on tyhjäkäyntimoottori tutkittavana eskulla. Ja jos vaan on mahdollisuus seisottaa sitä autoa niin kannattaa se ecu laittaa sinne, ei se paljoa maksa jos siinä ei vikaa ole ja jos on niin saa kerralla kuntoon ;D
 
Ja tiedoksi kaikille muillekin, että tuon mallisen tyhjäkäyntimoottorin kupeesta EI SAA IRROTTAA SITÄ MUSTAA MOKKULAA, jossa liitin on. Sitä kun ei sitten enää saakaan ihmisiksi takaisin. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom