EVO 4 PROJEKTI

mizeka

RWD evolution iv 2.3
Liittynyt
26 Marraskuu 2008
Sijainti
vaasa
Noniin, ei ole tullu tänne kirjoteltua mutta vois nyt laittaa vähän mitä on tullu tehtyä.

Eli hommasin loppusyksystä 2008 Evo IV japanista, autolla oli ajettu 85tkm, grade oli 4, eli päältäpäin tosihyvässä kunnossa. Kahden päivän ajelun jälkeen kone tietysti kilahti. Syy näytti olevan päittäislaakerin. :seina Toinen puoli laakerinkaulasta oli 2mm ohuempi :) Jäljet oli aika pahat yhdessä sylinterissä kiertokangen poiketessa joten sen joutui putkittamaan uudestaan. Tuossa vähän mitä on nyt tullu tehtyä...

.. Moottori

-Uusi 2,3 kampiakseli
-Manleyn H-profiili kiertokanget
-Wisecon männät
-Cosworthin laakerit
-Cosworthin 1,3mm kannentiiviste
-Uusi öljypumppu
-Itsetehty 3"suora putki turbolta peräpöntölle
-ARP kannenpultit ja kiertokangenpultit
-Kannessa uusittu kaikki ohjurit ja muutamia huonoja venttiileitä
-Tasapainoakselit poistettu
-Pakokaasunkierrätys poistettu
-Megan Racing pakosarja
-Apexi Power FC moottorinohjaus
-Siemens 870cc suuttimet
-Bosch 044 bensapumppu
-Säädettävä bensapaineensäädin kellolla
-Mekaaninen ahtopaineensäädin
-Jakopää uusittu
-Fujita vapaavirtaussuodatin
-Ilmastointi poistettu

Sisusta

-Kuskinpenkki Sparco Evo, willans 6-pistevyöt
-Pelkääjällä Sparco sprint V, OMP 6-pistevyöt
-Kaikki verhoilu ja äänieristeet poistettu lattiasta kattoon
-Akk:n sääntöjenmukaiset 6-pisteturvakaaret
-Alumiini ovipahvit
-Momo mokkaratti
-Vaahtosammutin
-Takaluukussa 19L turvatankki

Alusta

-Öhlinsin camber/jäykkyys/korkeussäädettävät coiloverit

Vanteet

-Serie versus 17" valkoiset



Kävin penkissä säädättämässä auton mutta yli 1,1 barin ahdoilla kytkin antoi aina periksi joten teholukemiksi jäi pyöriltä 319hv 461Nm. Uusi yritys korkeammilla ahdoilla kun saan uuden kytkimen laitettua :) Nyt tullu noin 600km mittariin josta noin puolet ratarääkkiä. Pian pitänee mitata päittäisvälys :driver

Vielä talven aikana tulossa:

parempi kytkin
Nokat
isompi turbo
takaveto

kirjottelen taas jos tulee edistystä, tai kun tulee :peukku
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Mielenkiintoinen projekti! Pari kohtaa kuitenkin nappasi silmään:

19 litran tankki? Toihan on about kolme kierrosta Kemoraa.

Kytkimeksi en suosittele Ralliarttia jos tehoa on tarkoitus ottaa enemmänkin. Asetelma voi vielä toimia, mutta levyt ei isojen poikien mukaan tahdo kestää. Itsellä on Ralliartin asetelma ja Sachsin sintterilevy ja sekin on tuntumaltaan ennemmin ali- kuin ylimitoitettu. Tehoja itsellä n. 360 hp ja vääntöä mitattu 539 nm.

JA EI MITÄÄN TAKAVETOKONVERSIOTA!!!
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

mikä kytkin kannattaa laittaa?
Kyllä tankkia oon itekki harmitellu ku tuli niin pieni ostettua, mutta päivitän sen jossainvaiheessa isompaan.
Oon kahden vaiheilla laitanko 35/65 jakauman vai takavedon,sen näkee sitte.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

mizeka sanoi
mikä kytkin kannattaa laittaa?
Kyllä tankkia oon itekki harmitellu ku tuli niin pieni ostettua, mutta päivitän sen jossainvaiheessa isompaan.
Oon kahden vaiheilla laitanko 35/65 jakauman vai takavedon,sen näkee sitte.

Mielipiteitä kytkimistä on yhtä paljon kuin kertojiakin, mutta joku tuplalevy Exedy, Carbonetic tms. lienee turvallinen valinta.

Ja en kyllä vieläkään ymmärrä miksi rakentaa ensin isolla rahalla kovan menijän ja sitten ampuu itseään jalkaan muuttamalla sen takavedoksi. Vaan omahan on autosi.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

nokonzok sanoi
Ja en kyllä vieläkään ymmärrä miksi rakentaa ensin isolla rahalla kovan menijän ja sitten ampuu itseään jalkaan muuttamalla sen takavedoksi. Vaan omahan on autosi.

Vähä sama kävi kyllä mielessä. Kyllähän tuolta Japaniasta ois löytynyt fiksumpiakin aihioita, jos takavetosen haluaa. Mutta sellanenhan siitä on tehtävä, että ite tykkää.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

ompahan erilaista! ei oo hirveesti suomessa vielä evo driftereitä.. :peukku
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Onko olkavarret tumpattu lyhyiks et on etupyörittä kääntökulmaa?

Sitte vaan keväällä joutsaan ajamaan lisenssi FPDA Pro luokkaan ;)
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

mizeka sanoi
ompahan erilaista! ei oo hirveesti suomessa vielä evo driftereitä.. :peukku
:peukku Takavetoa kannatetaan täällä ainakin, ei oo todellakaan hirveesti evo driftereitä suomessa eikä ne taida isossa maailmassakaan hirveesti yleistyny...
Hyvä juttu että joku tekee näistä muitakin ku niitä iänikuisia "ralli"autoja :)
Isoa siipeä y.m. asiaan kuuluvaa vaan kehiin vielä ni kansa tykkää ;)
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

mizeka sanoi
ompahan erilaista! ei oo hirveesti suomessa vielä evo driftereitä.. :peukku

Ai niin, unohdin, että kaikki haluaa nykyään driftereitä ;D Ei muuta kun lykkyä projektiin, vaikka vanhan puritaanin mieli järkkyykin.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta onnea matkaan.

Ite vaan arvostan tämmöstä menoa enemmän

http://www.youtube.com/watch?v=7598rxlwpsw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=2kaDczYUe0I

Sori viimestä videota, mutta kun ei taida olla ketään joka veisi evoa samanlailla.

Laitahan sitten videota esiin kun on rvd evo ratakunnossa

EDIT:

Ja nuo valkoiset vanteet oli paremman näköiset
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Jani T sanoi
:peukku Takavetoa kannatetaan täällä ainakin, ei oo todellakaan hirveesti evo driftereitä suomessa eikä ne taida isossa maailmassakaan hirveesti yleistyny...
Hyvä juttu että joku tekee näistä muitakin ku niitä iänikuisia "ralli"autoja :)
Isoa siipeä y.m. asiaan kuuluvaa vaan kehiin vielä ni kansa tykkää ;)

hyvä että jotkut on samaa mieltä :peukku
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

UITTO- sanoi
Onko olkavarret tumpattu lyhyiks et on etupyörittä kääntökulmaa?

Sitte vaan keväällä joutsaan ajamaan lisenssi FPDA Pro luokkaan ;)

ei ole vielä ;D
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

on todella hyvä että joku tekee jotain erilaista :peukku
ainahan kaupasta saa bolt on kittejä :nykii
toi olis kyllä mukava vääntö saada omaankin ;D


tv: huonoilla ajoominaisuuksilla oleva etuveto turbo kannataja ;D
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Veikka sanoi
Ite vaan arvostan tämmöstä menoa enemmän

http://www.youtube.com/watch?v=7598rxlwpsw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=2kaDczYUe0I

Sori viimestä videota, mutta kun ei taida olla ketään joka veisi evoa samanlailla.

Tohon ei vaan ihan joka pojalla ole varaa ;D
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

mizeka: Tuossa taitas olla tollanen keskilukko, jos haluut nelikkona pitää...

Cusco Tarmac Gear Centre Diff - £450

http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=280551&highlight=4.11

Ilmottele, jos innostut hieroo tuosta kauppoja. Mua kiinnostas tuo laatikko. Käy GSR:n vitonen lyhyeks.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

mizeka sanoi
Tuttu teki tässä vaasan lähellä, 20vuotta tehnyt. ja hinta oli huimat 600e :)

Hinta kohdallaan, taitaa tulla syksymmällä keikka Vaasaan :) Viittitkö laittaa yhteystiedot vaikka privaan niin voisin kaverille soitella jossain vaiheessa.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Samppa sanoi
mizeka: Tuossa taitas olla tollanen keskilukko, jos haluut nelikkona pitää...

Cusco Tarmac Gear Centre Diff - £450

http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=280551&highlight=4.11

Ilmottele, jos innostut hieroo tuosta kauppoja. Mua kiinnostas tuo laatikko. Käy GSR:n vitonen lyhyeks.

Talveks tuo on ehdoton! Nyt ei vaan kauppaa voi ihan vielä hieroa, lomautus painaa päälle :seina
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Tuo Tarmac Gear ei ole pyörimisnopeuksia tasaava lukko vaan avoin tasauspyörästö joka jakaa voimaa tietyssä suhteessa eteen ja taakse. Käsittäkseni asvaltilla parhaimmjillaan nimensä mukaisesti.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

ast sanoi
Tuo Tarmac Gear ei ole pyörimisnopeuksia tasaava lukko vaan avoin tasauspyörästö joka jakaa voimaa tietyssä suhteessa eteen ja taakse. Käsittäkseni asvaltilla parhaimmjillaan nimensä mukaisesti.

Tällästä tuo myyjä haastaa..

"Cusco Tarmac Gear Centre dff for Evo 4 - 9, 5 speed box only. The part on the left is the epicyclic centre diff that replaces the standard diff giving a 35 / 65 front rear torque split in place of the standard 50/50. The part on the right is a blank to replace the viscous coupling in the transfer box if you plan on going drifting..."
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

kaveri laittoi tommosen cuscon tarmacgearin subaruun, ihmeellinen ku lähti nelivedolla mutta kun pyörähti ympärikin niin takarenkaat vaan jauhoi ja eturenkaat oli kokonaan pois pelistä?
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Näinhän se tekee kun ei ole lukkoa, kun menee pito takaa kokonaan niin ei riitä voima enää eturenkaiden pyörittämiseen. Sama kun akselilla olevassa avoimessa tasauspyörästössä sutii toisinaan vain etu- tai takarengas.

Miksei viskolukkoa voisi käyttää tuonkin tarmacgearin kanssa? Tai sitten ostaa ralliartolta vähän jykevämmän. Tietysti driftaamisessa niiden eturenkaiden vetämisestä ei juurikaan hyödy, mutta itteä ainakin jännittäisi täysin lukoton neliveto.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Talveksi ei kyllä ole paljoa järkeä, kolmosessa ainakin huomaa että kovin puskee ennenkuin keskilukko puree.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

MakeM sanoi
Talveksi ei kyllä ole paljoa järkeä, kolmosessa ainakin huomaa että kovin puskee ennenkuin keskilukko puree.

En nyt ehkä ihan ymmärrä mitä tällä tarkoitat mut oma ei ainakaan puskenut yhtään jos vaan oli vähänkin veto päällä.

Tietysti jos kaasu ylhäällä menee mutkaan nit sit puskee. ::)
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

lancer evo-r sanoi
En nyt ehkä ihan ymmärrä mitä tällä tarkoitat mut oma ei ainakaan puskenut yhtään jos vaan oli vähänkin veto päällä.

Tietysti jos kaasu ylhäällä menee mutkaan nit sit puskee. ::)
Sama täällä... kyllä mahtu pyörähtää talvella pienessäkin tilassa ympäri. Ja hauskaa oli :driver
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

lancer evo-r sanoi
En nyt ehkä ihan ymmärrä mitä tällä tarkoitat mut oma ei ainakaan puskenut yhtään jos vaan oli vähänkin veto päällä.

Tietysti jos kaasu ylhäällä menee mutkaan nit sit puskee. ::)

Esimerkiksi tilanne jossa jarrutat mutkaan, käännät ja samalla vaihdat kaasulle, hetken hukkaa hukkaa voimaa eteen ja sitten alkaa menemään oikeaan suuntaan. Tarpeeksi aggressiivisella kaasunkäytöllä tai pienellä vaihteella voi tietysti vähentää, tai sitten heittää mutkaan jolloin menee jo valmiiksi poikittain. En tarkoittanut että auto yleisesti puskee.

Keskilukollisellahan saat tuuppaamaan kylkeä sivulle vaikka auto olisi puskemassa suoraan kunhan vaan painat kaasua kunnolla. Lukottomalla taas kun eturenkailla ei riitä kääntämisestä johtuen pito -> sutivat lisää -> ei voimaa taakse -> menee edelleen suoraan, noin kärjistettynä.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Onko tuo muuten GSR vai RS-malli? Mitähän AYC-perä tykkää takavetokonversiosta vai meinasitko vaihtaa pois jos on?
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

MakeM sanoi
Onko tuo muuten GSR vai RS-malli? Mitähän AYC-perä tykkää takavetokonversiosta vai meinasitko vaihtaa pois jos on?

On muuten hyvä pointti. AYC-perä kun tykkää jo vähän kyttyrää esim. viikonlopun mittaisesta jääratasessiosta. Voi huutaa leipää ihan kunnolla jos meinaa driftaamaan ruveta. Lisäksi tietysti ihan lähtlkohtaisesti on hieman huono ajatus, että autossa on luistoa vähentämään pyrkivä perä jos tarkoitus on nimenomaan ajaa luisussa.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Ei ollut aikomustakaan jättää tota vakio AYC perää! soittelen huomenna yhdelle rallikaverille josko periä vielä löytyis :)
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

mizeka sanoi
Ei ollut aikomustakaan jättää tota vakio AYC perää! soittelen huomenna yhdelle rallikaverille josko periä vielä löytyis :)

Jos vaihdat RS:n perän niin tarvit vielä vetarit, ei käy AYC-perästä.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Perän ja vetarien lisäksi kiinnityshilppeet myös eli ainakin poikkipalkki ja jotain muuta.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

mizeka sanoi
Meneekö 5/6 rs perä neloseen?

Minun ymmärtääkseni pitäisi kyllä käydä, mutta aivan varmaksi en sano. Raideleveys taitaa olla eri, eli kannattanee varmistaa esim. vetareiden sopivuus.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

mitä turboa porukka on laittanu? 450-500hv tietämille? ettei tarvittis ruveta pakosarjaa teettään.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Tätä keskustelua varten pitäisi muuten ohjeiden mukaan avata oma ketju projektipäiväkirjojen keskustelualueelle eikä vastata tänne.

9 kytkin sopii vaihtamalla myös vauhtipyörä.
 
Vs: EVO 4 PROJEKTI

Mitäs tälle pelille kuuluu...ois mielenkiintoista tietää valmistuiko minkälainen rwd peli?
 
Takaisin
Ylös Bottom