Vs: Evo 6 TME
Mivec auttaa todella paljon, joten ysissä voi käyttää aika paljon kireämpiäkin nokkia niin että ajettavuus pysyy kuitenkin hyvänä matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynti on kaikilla vakiota kireämmillä nokilla käytännössä "rumempi", joten riippuu ihan siitä mitä pitää asiallisena. HKS 264 todennäköisesti käy hyvin vakion oloisesti ja noilla muillakin kevyillä nokilla (GSC S1, Kelford 264, Jun/Tomei 260?) ei varmasti aiheuta ongelmia jos säätää sytkän ja Mivecin hyvin. Kierroksiakaan tuskin tarvitsee yli 900rpm nostaa.
Nuo kaikki kyllä "riittää" 500hv, 272 nokilla varmaan voittaisi parikymmentä heppaa mutta vastaavasti häviää tyhjäkäynnissä ja alakierrosten väännössä jonkin verran väkisin. Toinen pointti on myös vetoalue ylhäällä, kireämmillä vääntö laskee hitaammin yläkierroksilla joten huipputeho saattaa pysyä lähes samana pidemmällä alueella kuin löysemmillä. Ainakaan ilman Mivecciä en usko että monikaan 272 nokista suostuu käymään alle 1000rpm kovinkaan nätisti.
Vaikea kuitenkaan yleispätevästi mitään sanoa koska mainosasteet vaihtelee niin kovasti, oikeista cam cardeista voi katsella todellista duraatiota eli millistä-milliin arvoja. Tyhjäkäynnin laatuun vaikuttaa eniten overlapin (imu ja pako auki yhtä aikaa tdc:ssä) määrä ja kokonaisduraatio. Jos katsastusta ajattelee, niin säädettävillä nokkapyörillä saanee säädettyä sitä varten overlapin mahd. pieneksi vähän kireämmistäkin nokista.