Evo 9:n 'peltipakosarja' kokemuksia?

turbo_tube

New Member
Liittynyt
22 Elokuu 2014
Tervehdys! Pitkän ajan säästöjen, harkinnan ja märkienpäiväunien (keskeyttäjien) pakottamana tuli hankittua EVO IX/9 lankeri.

Auto perus vireissä, putkisto, ohjelmointi(karala), vapaavirtaus-suodatin, dumpit, by-pass yms = 370-400hp(?). Penkitys teho/säätö laput hävinneet...

Kysymys kuuluu onko kukaan laittanut vakio simpukan eteen (=ennen turpoa) käärmeen pesää, kokemuksia?

Sain auton mukana (ilmeisesti tältä foorumilta ostettu 'tarvike' viri'pelti'pakosarja, joka oli vissiin laadun takia päässyt repeilemään/kärsimään, niin että oli vuotanut. Pakosarja siis ei ole koskaan ollut minun autossani kiinni, vaan ostettu halvalla 'käytettynä, reveneenä saumoista' ja edellinen omistaja ollut jonkinsortin 'alanammattilainen' ja hitsannut itse pakosarjan kasaan, ihan muutaman räkäsauman ja huokosten kera (mustalla langalla, rosteria ja pakokaasut yms paskaa sisällä :seina ).

Itse olen ammatiltani (ohut)levyseppähitsaaja, olen myös väkisin suunnittelemassa erinlaisia 3D -osia tietokoneella ja teetättämässä niitä laaserleikkaus- virmojen kautta virman(/omiin) hommiin.

Eli saamani pakosarja on ns. oikeanlainen mitoiltaan ja %-asteiltaan, mutta saumat on niin kauheat, että ei kehtaa paljoa konepeltiä availla tuolla sarjalla... (jos)Kun on metallimies -ammatiltaan... ??? ???

Ajatus olisi tehdä 1:1 täydellinen metalli jigi 'valmiista,raiskatusta sarjasta', piirtää ja teettää laser:sta kanteen, -ja turboon tulevat laipat RST:stä, ja sitten tehdä koko käärmeen pesä RST-kulmista ja putkesta, 1:1 kopioida ns. oikea laskettu pakosarja, home madina. Toki koko sarja vain hepataan eka muotoon ja irroitetaan, sekä hitsataan vaiheittais irrallaan (sisä)suojakaasun kera(sauma sisältä vähintäänkin yhtätaiseinen, kuin pinnalta= ei turbulenssiä nööleistä)...

Hitsaus yms, ei tuskin tule ongelmaksi, tullut muutama metri vedettyä saumaa... Mutta muuta turboahtimeen/pakosarjaan liittävä kysymys kumminkin askarruttaa:

1. Vaikuttaako mm/% -ero radikaalisti virtauksiin?
- Aiheellista pelkoa, jos oma 'home made' -sarja heittää 1mm jostain ja 1% -astetta jossai käyrässä, aiheuttaen esim jonkun sylinterin pakokanavaventtiilin ylikuumenimisen//=pako venan palamiseen?
- Tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma ole? Näin ensikertaturboamatöörinä on vissiinkin päivän selvää, että sarjan tarkoitus ei ole tuottaa pakoventtiilille/kanavan lähdölle alipainetta, juuri ennen 4:ttä tahtia, tuloksena nopeammin tuotettu seos rööriin= virtausta=kierroksia=tehoa, näin ilmeisesti vain vapaireissa toimintaperiaate...?
- Mikä ns. amatööri/nyrkkisäätö on turbokoneissa? Maksimaalinen, oikeinlaskettu käyrien pituun, koko, materiaali, yms, että toimii oikein ja parantaa suorituskykyä?

2. Onko asennus 'Bolt On'. Turbo(n pää) pysyy irrotuksen jälkeen paikallaan, eikä 'tipahda' mihinkään, eikä pidä samassa asennuksessa muita osia mukanaan? .. Paitsi tietty uudet tiivisteet kumpaankin päähän (kanteen & itse simpukkaan.

3. Lämpö'teippi',kangas,nauha tms.
- Pakokaasun lämpötila
--> korkeampi pakokaaun C=
----> Nopeampi virtaus?

- Ilman teippausta
- Riittääkö alkuperäinen tuulitunnelisuunnuttelu vapauttamaan (vähän kuumemman, kuin orkkis valurauta) p-sarjan lämmön pois niin, että ei häiritsisi muita moottorin osia (esim. syl. kantta?)

4. Vaatiiko uudelleen säätämisen/penkkiin taluttamisen/arvojen muutumisen, yms säätämisen?

5. Onko kenelläkään sunnuntaiajossa/kaupunki ajossa olevaa evoa, jossa samantyyppinenosa (vakio ahtimen kanssa) 'Pelti'pakosarja?
- Miten vaikuttaa ajoon?
- Vääntömonentti alas vai ylöspäin? = radikaalimpi vai tasaisempi vääntö?
- 'Piikittääkö' -enemmän turbon voimaa vaiko luo enemmän hengittävyyttä?
- = Kaupunkiajossa ennemmän hyltyä vai haittaa?
- Lisä Hp:t? ::) ?

6. Suurinosa nykyaikaisissa turbo-(pelti)pakosarjoissa on niiden 'keskenäänhengittäminen, riippumatta simpukan jälkeisistä by-pass, dump-valve viritelmistä(omistan kummatkin). Eli sarjan alussa (pakosarja kannesta - turbolle) on aina keskenään läpivienti kanavat, kannen päässä, laipassa, heti kannenjälkeen. Osaako kukaan selittää ja kertoa paremmin toimintaperiaatetta. Amatöörinä ymmärtäneenä ja miettineenä, toimintaperiaate vois toimia/olla ilmeisesti niin, että ahtimen ja pyttyjen välinen paine saadaan tasotettua aina paineen vaihtelujen väleillä'(vaihdetta vaihtaessa, moottorijarrutus yms...) jokaisen kanavan/röörin/pytyn välillä paine/virtaus saadaan mahd. tasaiseksi? = Ei jää ylipainetta/puhumattakaan alipainetta putkiin, kun simpukan uusi painehappi on tuloillaan....

7. Vaikuttaako edellä mainuttu kannen jälkeinen elämä, eli sarja -käärmeenpesä/=pakosarja
jakavat 'tunnelit' liitettynä sarjan kumpaankin osaan miten(tässä tapauksessa pytyt 1&2 ja 3&4? Eli siis suomeksi mikä on nyrkkisääntö/toimitaperiaate noille 'kanavien jakajille' ? Tuossa mukana tulleessa sarjassa 'väliputket' ovat vissiinkin onttoja ja aina pareittain liitettynä keskenään, eli kaksi, putkea esim. syl. 1 ja 2 ns. järjestyksesä oleva, kannenpäässä ja hyvin pienillä reillä (n. 1-3mm!!!???)

Kuvat sarjasta:

http://www.anony.ws/image/DqPf

http://www.anony.ws/image/DqP0

http://www.anony.ws/image/DqPs

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!
 
Vs: Evo 9:n 'peltipakosarja' kokemuksia?

Onnea uudesta hankinnasta. :peukku
Paljon kysymyksiä ja pitkälle vietyjä ajatuksia ekassa viestissä. Hyvähyvä. :)

En osaa antaa vastauksia kaikkii kysymyksiin mutta ehkä oleellisimpana on se että Evon vakio valusarja on oikeasti hyvä. Monet ns. kiinasarjat ovat vaan hyvän näköisiä mutta huonosti toimivia. Eli jos ei olla hakemassa yli 500hv tehoja ja vaihtamassa turboa niin varmasti pärjää hyvin vakio sarjalla.

Tietysti jos on intoa harrastaa ja askarrella niin silloin kanttaa ottaa malliksi jokin kalllis ja nimekäs sarja.
 
Takaisin
Ylös Bottom