turbo_tube
New Member
- Liittynyt
- 22 Elokuu 2014
Tervehdys!
Mahtaisikohan täältä saada amatöörille apua AutoGauge -merkkisen seossuhdemittarin asennukseen? Autona Mitsubishi Lancer evo IX (9) 2007, vasemalla ohjaus yms.
Mittari itsessään on hyvin simppeli, perus jatkuva virta, valojenviiksestä tuleva virta, maa ja singaali. Kaikki muut mittarit antureineen ei ole ollut minkään näköinen ongelma (pakaasun C, veden C, öljyn C, öljyn paine, voltti, kello, ahtopaine, vacuum, turbonsäädin) upotettuna smuutisti keskikonsoliin. Ainut ongelma vain tämä 'fuel ration' -mittari.
Itse ymmärin, että mittarin asennus olisi niinkin yksinkertaista, kuin:
Porasin ja TIG-hitsasin lambdalle kierteet katalysaattorin tilalle tulevaan suoralle väliputkelle. Ostin motonetistä tarvikelambdan, 4-piuhasen. Ymmärtääkseni 2-valkoista ovat esilämmitykselle ja loput, maa ja singaali? Esilämmitystä ei ymmärtääkseni tarvitse kytkeä, jos vain pystyy elämään sen kanssa, että lambda antaa singaalia vasta täysin lämmettyään. Näin kuitenkaan ei käynyt. Eli siis kone täysin kuuma, kumpaakin piuhaa kokeiltu maissa(-) ja taas mittarin singaalissa? :seina
Vähän googlea kehiin ja lopputulemana jotenkin päädyin lopputulemaan, että ehkä mätänetin tarvikelambda ei ole ihan paras vaihtoehto, vaan pitäisi vähintään olla laajakaista lambda. :nykii
Tilasin sitten suomalaiselta nettikauppavirivirisivuilta (Finjector) BOSCH:n laajakaistalambdan ja lisäkenttään lisäsin mahdollisen konsultointi avun kyseisen lambdan asentamiseen Autogaugen mittarille, johon sain tälläisen vastauksen:
"Terve,
Laajakaistalambdan toiminta poikkeaa täysin ns. hyppäyslambdasta. Ei ole
enää samanlaisia lämmitys- ja signaalijohtoja. Ohjainlaitteessa tai
mittarissa oleva ohjainpiiri säätää aktiivisesti lämmitystä ja pumppuvirran
ohjausta. Pumppuvirrasta tulkitaan lambdasignaali. Yksi johto on käytetty
lambdan liittimessä olevan kalibrointivastuksen lukemiseen. Se on jokaisessa
lambdassa yksilöllinen.
Laajakaistalambda vaatii aina siihen sopivan ohjauspiirin jotta sitä voidaan
käyttää."
Siis mitä helvettiä, anteeksi tyhmyyteni, mikä vitun ohjauspiiri? ECU?
Ookei, eli rivienvälistä ymmärrettynä taas puihin meni. Eli ei varmaan saa tuollakaan suoraan asennettua?
Olen tietoinen, että mitsun omasta ECU:sta, ensimmäisestä lambdasta saa tiedon mittarille, mutta olen koittanut viimeiseen asti olla koskematta koneen omaan ohjauspoxiin, että en vahingossakaan rikkoisi mitään suurempaa.
Hetken guuglettamalla ja "hyvällä englanninkielen taidolla" löysin, ECU:n pinnien ja o2 -lambdan paikan, tosin kaksi eri paikkaa, toisella sivulla sanottiin:
"Pin number 76 on the ECU is the front o2 sensor"
ja Mitsun oma manuaalissa on:
"Front O2 Sensor siglnal PIN number: 71"
"Rear O2 Sensor siglnal PIN number: 73"
Eli jaksaisikohan joku kertoa rautalangasta vääntäen mikä/mitä ois fiksuin tehdä. Ilmeisesti ottaa tuo siglaali suoraan tuolta mitsun omasta ECU:sta, jollain varmaa tietoa mikä pinni? Miten käytännössä se toteutetaan? Hanskalokeron poistamalla löytyy joku boxi mihin menee kasapiuhoja? Ettii oikean 'pinnin', eli jonkun numeroidun johdon (johtosarjasta), katkaisee piuhan ja liittää siihen mittarista tulevan singaalipiuhan? Mitä pitää ottaa huomioon, varmaa virrat pois päältä, pitääkö akunkenkä myös, lyökö heti vikakoodia jos käy katkasemassa piuhoja?
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen! :nykii
Mahtaisikohan täältä saada amatöörille apua AutoGauge -merkkisen seossuhdemittarin asennukseen? Autona Mitsubishi Lancer evo IX (9) 2007, vasemalla ohjaus yms.
Mittari itsessään on hyvin simppeli, perus jatkuva virta, valojenviiksestä tuleva virta, maa ja singaali. Kaikki muut mittarit antureineen ei ole ollut minkään näköinen ongelma (pakaasun C, veden C, öljyn C, öljyn paine, voltti, kello, ahtopaine, vacuum, turbonsäädin) upotettuna smuutisti keskikonsoliin. Ainut ongelma vain tämä 'fuel ration' -mittari.
Itse ymmärin, että mittarin asennus olisi niinkin yksinkertaista, kuin:
Porasin ja TIG-hitsasin lambdalle kierteet katalysaattorin tilalle tulevaan suoralle väliputkelle. Ostin motonetistä tarvikelambdan, 4-piuhasen. Ymmärtääkseni 2-valkoista ovat esilämmitykselle ja loput, maa ja singaali? Esilämmitystä ei ymmärtääkseni tarvitse kytkeä, jos vain pystyy elämään sen kanssa, että lambda antaa singaalia vasta täysin lämmettyään. Näin kuitenkaan ei käynyt. Eli siis kone täysin kuuma, kumpaakin piuhaa kokeiltu maissa(-) ja taas mittarin singaalissa? :seina
Vähän googlea kehiin ja lopputulemana jotenkin päädyin lopputulemaan, että ehkä mätänetin tarvikelambda ei ole ihan paras vaihtoehto, vaan pitäisi vähintään olla laajakaista lambda. :nykii
Tilasin sitten suomalaiselta nettikauppavirivirisivuilta (Finjector) BOSCH:n laajakaistalambdan ja lisäkenttään lisäsin mahdollisen konsultointi avun kyseisen lambdan asentamiseen Autogaugen mittarille, johon sain tälläisen vastauksen:
"Terve,
Laajakaistalambdan toiminta poikkeaa täysin ns. hyppäyslambdasta. Ei ole
enää samanlaisia lämmitys- ja signaalijohtoja. Ohjainlaitteessa tai
mittarissa oleva ohjainpiiri säätää aktiivisesti lämmitystä ja pumppuvirran
ohjausta. Pumppuvirrasta tulkitaan lambdasignaali. Yksi johto on käytetty
lambdan liittimessä olevan kalibrointivastuksen lukemiseen. Se on jokaisessa
lambdassa yksilöllinen.
Laajakaistalambda vaatii aina siihen sopivan ohjauspiirin jotta sitä voidaan
käyttää."
Siis mitä helvettiä, anteeksi tyhmyyteni, mikä vitun ohjauspiiri? ECU?
Ookei, eli rivienvälistä ymmärrettynä taas puihin meni. Eli ei varmaan saa tuollakaan suoraan asennettua?
Olen tietoinen, että mitsun omasta ECU:sta, ensimmäisestä lambdasta saa tiedon mittarille, mutta olen koittanut viimeiseen asti olla koskematta koneen omaan ohjauspoxiin, että en vahingossakaan rikkoisi mitään suurempaa.
Hetken guuglettamalla ja "hyvällä englanninkielen taidolla" löysin, ECU:n pinnien ja o2 -lambdan paikan, tosin kaksi eri paikkaa, toisella sivulla sanottiin:
"Pin number 76 on the ECU is the front o2 sensor"
ja Mitsun oma manuaalissa on:
"Front O2 Sensor siglnal PIN number: 71"
"Rear O2 Sensor siglnal PIN number: 73"
Eli jaksaisikohan joku kertoa rautalangasta vääntäen mikä/mitä ois fiksuin tehdä. Ilmeisesti ottaa tuo siglaali suoraan tuolta mitsun omasta ECU:sta, jollain varmaa tietoa mikä pinni? Miten käytännössä se toteutetaan? Hanskalokeron poistamalla löytyy joku boxi mihin menee kasapiuhoja? Ettii oikean 'pinnin', eli jonkun numeroidun johdon (johtosarjasta), katkaisee piuhan ja liittää siihen mittarista tulevan singaalipiuhan? Mitä pitää ottaa huomioon, varmaa virrat pois päältä, pitääkö akunkenkä myös, lyökö heti vikakoodia jos käy katkasemassa piuhoja?
Kiitos ja anteeksi jo etukäteen! :nykii