Evo IX Seossuhdemittarin asennus

turbo_tube

New Member
Liittynyt
22 Elokuu 2014
Tervehdys!

Mahtaisikohan täältä saada amatöörille apua AutoGauge -merkkisen seossuhdemittarin asennukseen? Autona Mitsubishi Lancer evo IX (9) 2007, vasemalla ohjaus yms.

Mittari itsessään on hyvin simppeli, perus jatkuva virta, valojenviiksestä tuleva virta, maa ja singaali. Kaikki muut mittarit antureineen ei ole ollut minkään näköinen ongelma (pakaasun C, veden C, öljyn C, öljyn paine, voltti, kello, ahtopaine, vacuum, turbonsäädin) upotettuna smuutisti keskikonsoliin. Ainut ongelma vain tämä 'fuel ration' -mittari.

Itse ymmärin, että mittarin asennus olisi niinkin yksinkertaista, kuin:

Porasin ja TIG-hitsasin lambdalle kierteet katalysaattorin tilalle tulevaan suoralle väliputkelle. Ostin motonetistä tarvikelambdan, 4-piuhasen. Ymmärtääkseni 2-valkoista ovat esilämmitykselle ja loput, maa ja singaali? Esilämmitystä ei ymmärtääkseni tarvitse kytkeä, jos vain pystyy elämään sen kanssa, että lambda antaa singaalia vasta täysin lämmettyään. Näin kuitenkaan ei käynyt. Eli siis kone täysin kuuma, kumpaakin piuhaa kokeiltu maissa(-) ja taas mittarin singaalissa? :seina

Vähän googlea kehiin ja lopputulemana jotenkin päädyin lopputulemaan, että ehkä mätänetin tarvikelambda ei ole ihan paras vaihtoehto, vaan pitäisi vähintään olla laajakaista lambda. :nykii

Tilasin sitten suomalaiselta nettikauppavirivirisivuilta (Finjector) BOSCH:n laajakaistalambdan ja lisäkenttään lisäsin mahdollisen konsultointi avun kyseisen lambdan asentamiseen Autogaugen mittarille, johon sain tälläisen vastauksen:

"Terve,



Laajakaistalambdan toiminta poikkeaa täysin ns. hyppäyslambdasta. Ei ole
enää samanlaisia lämmitys- ja signaalijohtoja. Ohjainlaitteessa tai
mittarissa oleva ohjainpiiri säätää aktiivisesti lämmitystä ja pumppuvirran
ohjausta. Pumppuvirrasta tulkitaan lambdasignaali. Yksi johto on käytetty
lambdan liittimessä olevan kalibrointivastuksen lukemiseen. Se on jokaisessa
lambdassa yksilöllinen.



Laajakaistalambda vaatii aina siihen sopivan ohjauspiirin jotta sitä voidaan
käyttää."

Siis mitä helvettiä, anteeksi tyhmyyteni, mikä vitun ohjauspiiri? ECU?

Ookei, eli rivienvälistä ymmärrettynä taas puihin meni. Eli ei varmaan saa tuollakaan suoraan asennettua?

Olen tietoinen, että mitsun omasta ECU:sta, ensimmäisestä lambdasta saa tiedon mittarille, mutta olen koittanut viimeiseen asti olla koskematta koneen omaan ohjauspoxiin, että en vahingossakaan rikkoisi mitään suurempaa.

Hetken guuglettamalla ja "hyvällä englanninkielen taidolla" löysin, ECU:n pinnien ja o2 -lambdan paikan, tosin kaksi eri paikkaa, toisella sivulla sanottiin:

"Pin number 76 on the ECU is the front o2 sensor"

ja Mitsun oma manuaalissa on:

"Front O2 Sensor siglnal PIN number: 71"
"Rear O2 Sensor siglnal PIN number: 73"

Eli jaksaisikohan joku kertoa rautalangasta vääntäen mikä/mitä ois fiksuin tehdä. Ilmeisesti ottaa tuo siglaali suoraan tuolta mitsun omasta ECU:sta, jollain varmaa tietoa mikä pinni? Miten käytännössä se toteutetaan? Hanskalokeron poistamalla löytyy joku boxi mihin menee kasapiuhoja? Ettii oikean 'pinnin', eli jonkun numeroidun johdon (johtosarjasta), katkaisee piuhan ja liittää siihen mittarista tulevan singaalipiuhan? Mitä pitää ottaa huomioon, varmaa virrat pois päältä, pitääkö akunkenkä myös, lyökö heti vikakoodia jos käy katkasemassa piuhoja?

Kiitos ja anteeksi jo etukäteen! :nykii
 
Vs: Evo IX Seossuhdemittarin asennus

Paras neuvo tähän on, että heität sen kapekaistalambda-mittarin jonnekin tarpeeksi kauas ja ostat laajakaistamittarin ohjausbokseineen. Tuosta kapeakaistamittarista et näe mitään tarpeellista tietoa moottorista tai seoksista. Taas laajakaistamittari on hyvä säätötyökalu moottorin toiminnan seurauksen lisäksi. Tunnettuja merkkejä ovat esim. plx, innovate, aem...
Joten jollei tarkoitus ole vain lisätä tarpeettomia "kivoja vilkkuvia valoja", niin menettelet yllämainittuun tapaan.
 
Vs: Evo IX Seossuhdemittarin asennus

Niin, jotain tuollaista kommenttia osasin odottaakkin. Vähän kai ledituninki meinikiä ja suuntaa-antavaa inffoa olis tarkoitus hakea. Myös mittari on samaamerkkiä/mallia, kuin muut ja keretty jo ostamaan...
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    193.2 KB · Lukukerrat 930
Vs: Evo IX Seossuhdemittarin asennus

turbo_tube sanoi
Niin, jotain tuollaista kommenttia osasin odottaakkin. Vähän kai ledituninki meinikiä ja suuntaa-antavaa inffoa olis tarkoitus hakea. Myös mittari on samaamerkkiä/mallia, kuin muut ja keretty jo ostamaan...
Suuntaa antavaa tietoa saat kapeakaistalla tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla eli käytännössä kun mennään closed loop alueella. Täyskaasulla ko mittarit sitten näyttää kokoajan "rikasta" ja moottorijarrulla "lean"ia. Jos tämä tyydyttää niin ei siitä mittarista toki haittaakaan ole. Yksi asia mikä sun nyt pitäis selvittää onko mittari tehty kapea vai laajakaistasignaalille ja vaikka mittarin käyttöohjeista katsoa millainen anturi pitää asentaa jos sellaista ei mukana tullut.
 
Vs: Evo IX Seossuhdemittarin asennus

Jos välttämättä haluat sen Autogaugen mittarin toimimaan niin:
a) käytä sitä tarvikelambdaa ja kytke lämmitysjohdot
b) osta laajakaistapaketti ilman mittaria säädettävällä lähdöllä, käytännössä Innovate LC1, ja säädä toinen sen analogialähdöistä antamaan 0-1 V signaalia sellaisella säätökäyrällä että mittari näyttää edes sinnepäin

Sen Boschin toisen anturin voit myydä jollekin jolta on mennyt anturi rikki laajakaista-lambdasta.
 
Vs: Evo IX Seossuhdemittarin asennus

Oorait.

Eikös sen lambdan pitäisi lämmetessä antaa singaalia?

Kuinkas käytännössä ne lämmityksen piuhat kytkettiin? Suoraan akusta jatkuvana vai vasta virrat kytketessä? Molempiin vai toinen maihin?
 
Vs: Evo IX Seossuhdemittarin asennus

turbo_tube sanoi
Oorait.

Eikös sen lambdan pitäisi lämmetessä antaa singaalia?

Kuinkas käytännössä ne lämmityksen piuhat kytkettiin? Suoraan akusta jatkuvana vai vasta virrat kytketessä? Molempiin vai toinen maihin?

4 johtoisessa kaksi valkoista on +12v (vakiona b-pumpun/vast releeltä ohjattuna)
harmaa maadoitus
musta signaali

huomaa että jos et maadoittanut tuota harmaata niin se ei välttämättä olekkaan voinut toimia?
 
Vs: Evo IX Seossuhdemittarin asennus

Kokeillut ainoastaan maadoittaa harmaa ja mustaan antaa singaalia. Ilman valkoisten johtojen kytkentää.

Pitääpi huomenna kokeilla kytkeä myös nuo valkoiset johdot.

Tuhannet kiitokset jo saadusta avusta ja kommenteista!
 
Vs: Evo IX Seossuhdemittarin asennus

Kävin eilen ajamassa autoa säätöihin Tech Edgen 2J9 laajakaistalambdalla ja täytyy sanoa että jos haluaa hyvää laajakaista dataa niin tuo kyllä tuottaa semmoista. Säätämiseenkin meni huomattavasti vähemmän aikaa kuin aiemmalla laajakaistalla, joka sekin kyllä hoiti hommansa.

Hakua käyttämällä löytyy paljon asiaa lambda-antureista. Esim. "Laajakaistalambdojen luotettavuudesta" ja "Seosuhdemittari, laajakaista vai kapeakaista?." Kannattaa lukea mitä aiheesta on kirjoitettu jo aiemmin.
 
Takaisin
Ylös Bottom