Ei ja ei.
ECU ei tiedä paljonko ahtopaine on (poislukien tietyt ysit ja kymppi)
ECU ei rikasta karttoja eikä laihenna niitä, ECU lukee 2D taulukkoa (="kartta") jossa toisella akselilla on kierrosluku ja toisella kuormitus (load). Tässä kyseisessä kohdassa taulukkoa oleva lukuarvo vaikuttaa seossuhteen määrittymiseen.
Ahtopaineen nostaminen nostaa kuormitusarvoa joka määräytyy pääasiassa ilmamäärämittarin perusteella. Tällöin sekä sytytyskarttaa että polttoainekarttaa luetaan eri kohdasta. Seos ja sytytysennakko määräytyy sen mukaan mitä arvoja Veijo MMC on ECU:n karttoihin päättänyt siihen kohtaan sijoittaa. Kuormitusarvo voi muuttua myös muusta syystä ahtopaineen pysyessä vakiona, esimerkiksi jos moottorin hengitystä parannetaan muilla tavoin.
Ja sitten siihen kysymykseen meneekö laihalle. Useimmat Mitsubishit eivät mene karttojen puolesta laihalle vaan pikemminkin rikkaalle, mutta voi olla muita tekijöitä ja vikoja jotka laihentavat seosta. Esimerkiksi polttoainepumpun tuotto voi loppua jolloin se ei pysty pitämään painetta polttoainekiskossa yllä ja suuttimista ei virtaakaan ECU:n ohjaamalla aukioloajalla niin paljon polttoainetta kun olisi tarpeen. Toinen yleinen syy on ilmamäärämittarin toimintaan vaikuttavat muutokset kuten vapaavirtausduodattimet ja vakiosta poikkeavat imuputket. Niiden vaikutusta on erittäin vaikea arvioida ilman mittauksia, mutta vaikutus voi olla hämmästyttävän suurikin joissain tapauksissa ja mikä pahinta tässä tapauksessa vaikutusta on myös sytytysennakkoon ja yleensä siihen suuntaan että jos muutos saa ilmamäärämittarin näyttämään todellista pienempää ilmamassaa seos laihentuu ja ennakkoa tulee samalla lisää.